ŠOLSKA TEORIJA Mnenja likovnih pedagogov o delu na daljavo doc. dr. Janja Batič, Pedagoška fakulteta Univerze v Mariboru, in Primož Krašna, prof. lik. um, Zavod RS za šolstvo Epidemija koronavirusa (SARS-CoV-2) je globoko posegla v ustaljene načine poučevanja likovne umetnosti v osnovni šoli. Delo v živo so zamenjale drugačne oblike poučevanja kot npr. sinhrono in asinhrono poučevanje. V članku so predstavljeni rezultati ankete, s pomočjo katere smo sredi drugega vala epidemije poskušali pridobiti mnenja likovnih pedagogov o poteku izvajanja predmeta likovne umetnosti v času poučevanja na daljavo. Odgovore učiteljev smo obdelali kvalitativno in združili v tri večje kategorije: primeri do- brih praks poučevanja na daljavo, slabosti in omejitve pri poučevanju na daljavo, predlogi učiteljev za boljše poučevanje na daljavo. Ključne besede: likovna umetnost, osnovna šola, Nekatere raziskave na področju poučevanja likov- likovni pedagogi, delo na daljavo, epidemija koro- ne umetnosti na daljavo so pokazale na naslednje navirusa (SARS-CoV-2) težave študentov, in sicer: pomanjkanje izkušenj z delom na daljavo, nepoznavanje aplikacij, teh- 1 Uvod nične težave, negotovost glede naloge, ki naj bi jo Poučevanje likovne umetnosti na daljavo je ko- naredili, in pomanjkanje interesa za delo (Dilmaç renito poseglo v način izvajanja pouka likovne 2020). Likovno izražanje študentov je bilo okrnje- umetnosti v osnovni šoli. Učna ura (samostojna no tudi zaradi tesnobnosti, ki se je pojavila med ali blok ura) je artikulirana tako, da vsebuje uvo- študenti kot posledica epidemije (prav tam). Če- dni del (uvodna motivacija, pogovor o likovni na- prav se je omenjena raziskava ukvarjala s študenti logi, napoved cilja in meril za delo), osrednji del in ne učenci, lahko prepoznamo nekatere vzpo- (praktično likovno izražanje učencev ob individu- rednice, ki so del skupne izkušnje dela na daljavo alnem svetovanju učitelja) in zaključni del (ogled (tehnične težave, negotovost, pomanjkanje inte- izdelkov in likovno vrednotenje). Posamezne ele- resa). Pri samem poučevanju likovne umetnosti mente učne ure so učitelji prilagodili za delo na se pojavijo tudi problemi, ki so vezani na določe- daljavo tako, da so uporabili različne načine pou- no likovno področje. Nekatere likovne naloge v čevanja na daljavo. osnovni šoli (npr. animacija, digitalna fotografija) so mnogo lažje izvedljive na daljavo kot druge Dva najpogostejša načina sta asinhrono in sinhro- (npr. linorez, suha igla). Pri video in digitalnih po- no poučevanje (Kim 2020): dročjih, ki temeljijo na delu na zaslonu, je prehod na videokonferenčni sistem mnogo lažji kot pri • Asinhrono poučevanje. Učenec sam določi kiparstvu ali slikanju (Kini-Singh 2020). čas, ko bo delal na računalniku. Uči se v svojem ritmu. Komunikacija med učiteljem in učence Problem poučevanja likovne umetnosti na dalja- poteka s pomočjo oddanih nalog in povra- vo je tudi odsotnost stika v živo v vseh fazah učne tnih informacij. Učitelji in učenci uporablja- ure. Predvsem ne gre pozabiti, da je odsotnost jo različna orodja kot npr. elektronsko pošto, živega stika zelo očitna pri praktičnem likovnem dokumente Google in spletne učilnice. Učitelj izražanju učencev. Gre za etapo učne ure, ki je je moderator, ki vzpostavi prostor za diskusijo morda na prvi pogled laiku videti kot najlažje iz- (npr. oblikuje spletno učilnico). vedljiva na daljavo, saj učenci v tej fazi običajno samostojno izdelujejo likovni izdelek. Vendar je • Sinhrono poučevanje poteka tako, da so vsi vloga likovnega pedagoga v tej fazi nenadome- udeleženci (učitelj in učenci) sočasno na raču- stljiva. Učitelj med likovnim izražanjem učencem nalniku. Omogočena je interakcija iz oči v oči svetuje, jih spodbuja, usmerja s pomočjo posre- in pogovor v skupini. Najpogostejši videokon- dnih navodil (individualni pogovor, postavljanje ferenčni sistemi so Zoom, Microsoft Teams, vprašanj, ki učenca usmerijo v iskanje originalnih Google Hangout itd. Učitelj je v neposredni likovnih rešitev, tehnična pomoč pri zahtevnej- interakciji z učenci. ših likovnih tehnikah). V tej fazi ima pomembno 51 Didakta ŠOLSKA TEORIJA vlogo tudi neverbalna komunikacija med učite- V povprečju se je vsak teden srečanj udeležilo 60 ljem in učencem (nasmeh, prikimavanje ipd.), ki do 80 učiteljev. Pri predstavitvah primerov dobre pomembno vpliva na motiviranost učencev za prakse je aktivno svoje delo predstavilo 12 učite- delo. Pri poučevanju na daljavo je težje oz. skoraj ljev. nemogoče opaziti subtilne neverbalne znake, ki razkrivajo, kaj učenci čutijo, razmišljajo in kako se V šolskem letu 2019/20 so bili izvedeni štirje sple- spopadajo s težavami (MacMahon 2020). tni seminarji z naslednjimi naslovi: - Vzpostavitev spletne skupnosti pri LUM, Podpora učiteljem likovne umetnosti pri pou- - Ustvari virtualno galerijo likovnih del, čevanju na daljavo - Arnesove spletne učilnice in izobraževanje na Učenje likovne umetnosti na daljavo od učiteljev daljavo, zahteva dodatna znanja in veščine ter odpira nove - Spoznajmo orodje za oblikovanje Canva. probleme, s katerimi se učitelji v času svojega iz- obraževanja in strokovnega izpopolnjevanja pred V povprečju se je vsakega spletnega seminarja epidemijo niso srečali. V okviru dejavnosti Zavo- udeležilo 70 učiteljev. V času od 1. aprila do 24. da RS za šolstvo so svetovalci za področje likov- junija so učitelji v Sodelovalnico naložili 130 gra- ne umetnosti ob začetku prvega vala epidemije div (učne priprave, video gradivo ipd.) v podporo koronavirusa (SARS-CoV-2) pripravili skupni do- ostalim učiteljem likovne umetnosti pri načrtova- kument z naborom orodij in gradiv za izobraževa- nju in izvedbi poučevanja na daljavo. Sodeloval- nje na daljavo. Dokument je bil v mesecu marcu nica je učiteljem omogočila tudi izmenjavo izku- 2020 posredovan učiteljem likovne umetnosti v šenj in podporo v obliki foruma. osnovni in srednji šoli ter objavljen v spletni učil- nici ZRSŠ, ki se imenuje Sodelovalnica. Svetoval- V šolskem letu 2020/21 sta bili do januarja 2021 ci za področje likovne umetnosti so organizirali izvedeni še dve srečanji aktiva učiteljev likovne tedenska videokonferenčna srečanja za učitelje umetnosti. Naslov prvega srečanja je bil Drugi val likovne umetnosti, ki so bila namenjena podpori epidemije Covid, izboljšave in nadgradnja učenja poučevanja na daljavo, izmenjavi dobrih praks in in poučevanja na daljavo pri likovni umetnosti. medsebojnemu sodelovanju. Med 1. aprilom 2020 Drugo srečanje z naslovom Skupnost kot prilo- in 10. junijem 2020 je bilo izvedenih 17 videokon- žnost za razvoj likovne umetnosti v šoli je bilo iz- ferenčnih srečanj, in sicer: vedeno v začetku januarja 2021. - 9 srečanj za učitelje likovne umetnosti območ- nih enot Ljubljana, Kranj, Koper, Nova Gorica 2 Metodologija in Novo mesto, V mesecu januarju 2021 smo izvedli anketiranje - 8 srečanj za učitelje likovne umetnosti območ- likovnih pedagogov, saj smo želeli pridobiti nji- nih enot Maribor, Murska Sobota, Celje in Slo- hova stališča o tem, kako je potekalo izvajanje venj Gradec. predmeta likovna umetnost v času poučevanja 52 Didakta na daljavo. V obdobju drugega vala epidemije načina poučevanja. V prvem valu so prevladovala koronavirusa (SARS-CoV-2) je pouk v osnovni šoli samo pisna navodila, v drugem so učitelji začeli izva- od 19. oktobra 2020 do 15. februarja 2021 potekal jati tudi redna srečanja preko videokonferenc, kar se na daljavo (izjema so učenci od prvega do petega je izkazalo kot zelo pozitivno. razreda, ki so prvi teden zaprtja še imeli pouk v živo, in učenci prve triade, ki so pričeli s poukom Primer 1: »Pisno gradivo predhodno dobijo na mail v živo 9. februarja). Ugotovimo lahko, da je v ra- ali v spletno učilnico, dodatna razlaga ob slikov- zredih, kjer običajno poučujejo likovni pedagogi, nih primerih preko videokonferenčnega okolja poučevanje likovne umetnosti potekalo skoraj šti- omogoča učencem nekakšen vizualno-slušen stik ri mesece na daljavo. z učiteljem. Učenci mu lahko zastavijo konkretna vprašanja v zvezi s teorijo, likovno nalogo, praktič- Spletni vprašalnik smo v januarju 2021 poslali na nim delom in vrednotenjem izdelkov. Včasih za- 417 elektronskih naslovov učiteljev likovne ume- stavijo taka vprašanja, ki lahko zelo pomagajo pri tnosti na osnovni šoli. Anketiranje je bilo anoni- razumevanju tudi vsem ostalim učencev, saj na to mno in prostovoljno. Na anketo se je odzvalo 182 sama kot učiteljica morda nisem niti pomislila, da učiteljev, ki pa niso v celoti izpolnili ankete. Prvi bi lahko bilo težko razumljivo.« del ankete, ki je vseboval Likartovo lestvico stališč, je izpolnilo 119 učiteljev, drugi del ankete, ki je vse- Demonstracija likovne tehnike boval odprto vprašanje, je izpolnilo 80 učiteljev. Kot primer dobre prakse se je pojavila demonstracija V nadaljevanju bomo predstavili rezultate kvali- likovne tehnike preko videokonference (sinhrono) in tativne analize podatkov, pridobljenih z odprtim snemanje demonstracij likovnih tehnik (asinhrono). vprašanjem. Primer 2: »Svoja gradiva v ppt-u sem posnela z 3 Rezultati in interpretacija zvokom, prav tako sem nekaj postopkov likovnih Odgovore učiteljev smo razvrstili v več kategorij, tehnik posnela tudi sama in prenesla na arnes in sicer: video. Če pa sem ugotovila, da se na youtubu že • primeri dobrih praks poučevanja na daljavo, nahaja kakšen potek likovne tehnike, sem upo- • slabosti in omejitve pri poučevanju na daljavo, rabila tega.« • predlogi učiteljev za boljše poučevanje na da- ljavo. Novi načini likovnega izražanja in razstavljanja likovnih del 3.1 Primeri dobrih praks pri poučevanju likovne Učitelji so navajali različne nove načine izražanja, umetnosti na daljavo ki so jih učencem predstavili v času poučevanja na daljavo, in sicer Sculptris za 3D modeliranje, Gimp Kombiniranje sinhronega in asinhronega načina za oblikovanje fotomontaž itd., Minecraft za naloge poučevanja s področja arhitekturnega oblikovanja. Med novimi Kot primer dobre prakse se je v odgovorih učiteljev načini razstavljanja likovnih del so izpostavili sple- pojavilo kombiniranje sinhronega in asinhronega tne galerije (ArtSteps in Padlet). 53 Didakta ŠOLSKA TEORIJA Primer 3: »Veliko smo ustvarjali v sculptris-u, urejali tehnike – linorez, suha igla ...), zato so otroci na fotografije in izdelovali fotomontaže v gimp-u, de- likovnem področju prikrajšani za celovitost, bo- lali različne animacije, montirali videe ...« gastvo in nenazadnje bistvo tega predmeta.« Ob novih načinih likovnega izražanja učitelji izposta- Učitelji so v zvezi z omejitvami po posameznih li- vljajo tudi obstoječe načine, ki pa so se izkazali kot zelo kovnih področjih omenjali tudi probleme z likov- primerni za delo od doma, in sicer spada v to skupino nim materialom in pripomočki. Skupno nabavlja- izvedba nalog arhitekturnega oblikovanja. Učenci nje materiala, ki je prepoznano kot velika prednost imajo po mnenju nekaterih učiteljev doma na voljo pri delu v učilnici, se je izkazalo kot problem pri več različnega materiala in tudi več časa za izvedbo. delu na daljavo. Učenci so imeli ves likovni material v šoli in ob prehodu na pouk na daljavo so se poja- Primer 4: »Arhitekturno oblikovanje je zagotovo vile težave z materialom. Hkrati pa so imeli učenci naloga, ki jo učenci lažje izvedejo doma, v različnih zelo različne materialne pogoje za delo od doma. materialih, ki jih imajo na voljo (kocke, lego, odpa- dna embalaža, les, rezanje, zgibanje, lepljenje, spa- Primer 8: »Učenci nimajo na razpolago niti janje z različnimi elementi).« osnovnih likovnih materialov, pripomočkov in podlag, kaj šele raznovrstnih, saj jih nabavljamo Vrednotenje izdelkov preko šole. Zaenkrat poskušam z alternativami, Primer dobre prakse pri vrednotenju izdelkov je iz- a dolgoročno to vsekakor ni rešitev.« vedba skupinskega vrednotenja s pomočjo video- konference (sinhrono). Učence lahko skupni ogled Preoblikovanje likovnih nalog v naloge, primerne in vrednotenje izdelkov dodatno motivira in spod- za delo na daljavo, je omejeno s samo naravo po- budi k bolj zavzetemu likovnemu izražanju. dročja in dostopnostjo likovnih materialov in pri- pomočkov. Ob tem pa se pojavijo še druge večje Primer 5: »Prednost videokonferenc je v tem, da spremembe načrtovanih nalog. Kompleksne na- imamo likovno vrednotenje izdelkov in da učenci loge so razdrobljene na krajše naloge, ki jih učenci vidijo, kako so ustvarjali ostali učenci. Veseli me, da zmorejo izpeljati v domačem okolju brez sprotne se veliko učencev odloči, da bi svojo nalogo še iz- vzpodbude učitelja. To pa ima določene slabosti. boljšali, popravili.« Primer 9: »Obseg in zahtevnost nalog v primer- Sodelovanje z drugimi učitelji ljivosti z delom v razredu: naloge so popolnoma Nekateri učitelji poročajo, da so se v času dela na drugače zastavljene, krajše, manj zahtevne, razde- daljavo še bolj povezali z drugimi likovnimi pedago- ljene so v manj korakov. Zaradi tega se izgubi tudi gi. Sodelovanje likovnih pedagogov je znotraj ene pravo likovno prakticiranje. V ospredju je bolj sama šole praktično nemogoče, saj običajno na eni šoli izvedba po zahtevanih pravilih. Naloge, ki so dalj poučuje samo en likovni pedagog (včasih en likov- trajajoče (zaradi jasnosti in zahtevnosti razdeljene ni pedagog poučuje na dveh ali celo treh šolah). V v manjše korake), pa izgubijo smisel in rdečo nit.« času dela na daljavo se je pojavila dodatna potreba po izmenjavi izkušenj. Kakovost in avtorstvo likovnih izdelkov Pri delu na daljavo se v sami artikulaciji učne ure Primer 6: »Dobra medsebojna povezanost in izme- največji primanjkljaj kaže v odsotnosti individu- njava gradiv v likovni sodelovalnici in na fb profilu alnega svetovanja učencem med samim prak- likovna umetnost v šoli. Zelo dragocena podpora in tičnim izražanjem. Učitelji s posrednimi navodili, redna skupna srečanja oz. aktivi likovnih pedago- namigi, vprašanji in komentarji usmerjajo učence gov v okviru zavoda za šolstvo /…/.« in jih s tem tudi spodbujajo za iskanje izvirnih re- šitev. Posebnega pomena v tej fazi je nebesedna 3.2. Slabosti in omejitve pri poučevanju likovne komunikacija, saj lahko učitelj že s pogledom, umetnosti na daljavo nasmehom itd. učenca spodbudi in mu nudi potrditev, ki jo učenec v fazi likovnega izražanja Omejitve likovnih področij potrebuje. Pri delu na daljavo je mogoče izvesti Učitelji so poročali, da obstajajo velike razlike pri vmesne korekture, ki ne morejo nadomestiti pri- posameznih likovnih področjih. Večkrat je ome- sotnosti učitelja skozi ves proces likovnega izraža- njena grafika kot primer področja, ki ima največ nja. Vse to se kaže tudi na likovnih izdelkih. omejitev za delo na daljavo. Primer 10: »Ugotavljam, da je odzivnosti učencev Primer 7: »Nekatere tehnike, ki smo jih na dolo- iz tedna v teden vedno manj, če izdelki niso za čenih lik. področjih v šoli lahko izvajali, pri izobra- oceno. Vedno več je šablonskih likovnih rešitev in ževanju na daljavo niso izvedljive (npr. grafične na hitro narejenih likovnih izdelkov.« 54 Didakta Prav tako se je pojavil problem avtorstva likovnih Primer 13: »Težava so še vedno učenci, ki so neod- izdelkov. zivni kljub sodelovanju s šolsko svetovalno služ- bo in starši. Ampak to so učenci, ki so neodzivni Primer 11: »Pojavlja se tudi problem, da ne more- pri več predmetih, ne le pri likovnem pouku.« mo zagotovo vedeti, ali je izdelek res naredil uče- nec sam ali ga je celo v celoti naredil nekdo drug. Učiteljeva dodatna obremenjenost Sicer poznamo zmožnosti učencev, vendar tega, Učitelji so poročali o dodatnih obremenitvah, ki da izdelek ni njegov, ne moremo dokazati.« jih je prineslo poučevanje na daljavo. Prva zelo velika dodatna obremenitev je pripravljanje gra- Odsotnost živega stika z učenci div, snemanje razlag in demonstracij, pripravlja- Odsotnost živega stika je eden od največjih pro- nje pisnih navodil, prilagajanje likovnih nalog ipd. blemov poučevanja likovne umetnosti na daljavo. Iz poročil učiteljev je razbrati, da odsotnost živega Primer 14: »Priprava video posnetkov, iskanje stika ni samo problem za učence, ampak je to ve- primernih spletnih strani, sestavljanje kvizov, lik izziv tudi za učitelje. opisovanje slik in iskanje novih rešitev za pouk na daljavo je meni vzel neprimerljivo več časa, Primer 12: »Noben super računalnik ne more na- kot ga imamo učitelji na voljo za eno pedagoško domestiti konkretnega in osebnega stika z učen- uro.« cem! Učiteljica sem postala zato, ker uživam v delu z mladimi, ker me tudi njihova prisotnost Druga dodatna obremenitev je pisanje povratnih bogati. Uživam v tem, ko jim lahko dam nekaj informacij. S pisnimi povratnimi informacijami za življenje – v učilnici, kjer imajo mojo pomoč in so učitelji v razredih, kjer ni bilo skupinskega navdih takoj na razpolago.« vrednotenja izdelkov preko videokonferenčnega sistema, poskušali nadomestiti likovno vredno- Odsotnost živega stika pomembno vpliva na mo- tenje. Učenec na tak način pridobi informacijo o tiviranost in odzivnost učencev. Učitelji poročajo svojem delu oz. o tem, kako se je približal zasta- o deležu učencev, ki ne berejo pisnih povratnih vljenim merilom. Hkrati pa v tem primeru ne gre informacij ali pa redko dopolnijo izdelek v skladu za dialog med učiteljem in učencem, za pogovor s povratnimi informacijami. med učenci v skupini, za skupno iskanje novih 55 Didakta ŠOLSKA TEORIJA rešitev in oblikovanje novih spoznanj. Učitelji so spadajo zagotovo med angažirane in prizadevne poročali o še eni veliki slabosti pisanja povratnih učitelje. S svojimi zapisi so osvetlili lastno likovno informacij, in sicer o zamudnosti tega ravnanja. pedagoško prakso in izkušnje s poučevanjem li- kovne umetnosti na daljavo v času epidemije. Iz Primer 15: »Ker poučujem več kot 400 učencev – 18 zapisov je mogoče razbrati veliko stopnjo anga- razredov in skupin, je potrebno veliko časa, da jim žiranosti za to, da bi pouk likovne umetnosti po- napišem povratne informacije o delu in napredku.« tekal čim bolj kvalitetno, tudi kadar je izveden na daljavo, ter zaskrbljenost za predmet v primeru 3.3 Predlogi učiteljev za boljše poučevanje na dolgotrajnega poučevanja na daljavo. Učitelji so daljavo v svojih zapisih razmišljali tudi o tem, kaj je smi- Ob očitnih omejitvah poučevanja likovne ume- sel in namen predmeta likovne umetnosti in ka- tnosti na daljavo pa učitelji poročajo tudi o tem, kšen naj bi bil sodobni pouk likovne umetnosti v kaj bi potrebovali za lažje delo na daljavo. osnovni šoli. En del odgovorov se nanaša na tehnični vidik pouče- Ob koncu lahko izpostavimo še, da pridobljeni vanja na daljavo (boljša IKT oprema, dodatna kame- podatki s pomočjo anketiranja, predvsem pa in- ra, boljša internetna povezava, službeni računalnik za formacije, pridobljene v razgovorih z učitelji na delo od doma, tehnična pomoč računalničarja). srečanjih in aktivih, nakazujejo potrebo po sode- lovanju in izmenjavi izkušenj. Ena od možnosti v Primer 16: »Od opreme sem začela pogreša- podporo spoznavanju in sodelovanju je ustvar- ti "drugo kamero" za izvajanje demonstracije v janje priložnosti (npr. Teden umetnosti v šoli in živo. Torej, med zoom konferenco deliš zaslon in vrtcu v organizaciji ZRSŠ) in zagotavljanje pod- na zaslonu je pogled od te druge kamere, kame- pornega okolja (npr. Sodelovalnica v organizaciji ra pač snema roke, list, material in kaj delaš.« ZRSŠ in Facebook skupina Likovna umetnost v šoli kot neformalna oblika sodelovanja v organi- Drugi del pa se nanaša na vsebinski vidik (nabor zaciji angažiranih likovnih pedagogov). posnetih demonstracij likovnih tehnik, kakovostni dokumentarni filmi, nasveti za ocenjevanje ipd.). Literatura Primer 17: »Super bi bil nek skupni nabor posnetih Dilmaç, S. (2020): Students' Opinions about the Distance Education demonstracij likovnih tehnik, primernih za delo to Art and Design Courses in the Pandemic Process. World Journal of Education, št. 3: str. 113–126. od doma, ki bi jih lahko vstavili v video navodila. Kim, J. (2020): Learning and Teaching Online During Covid-19: Expe- To bi precej olajšalo priprave in skrajšalo čas.« riences of Student Teachers in an Early Childhood Education Prac- ticum. IJEC št. 52: 145–158. Kini-Singh, A. (2020): Art Education in the Time of a Pandemic. Ben- 4 Sklep galuru: Srishti Manipal Institute of Art, Design & Technology http://www.unboundjournal.in/wp-content/uploads/2020/08/Ami- Potrebno je poudariti, da rezultatov naše raziska- ta_Kini-Singh_03_Critiques.pdf (pridobljeno 5. 5. 2021). ve ne moremo posploševati. Likovni pedagogi, ki MacMahon, S. (2020): Human connection and learning: understan- ding and reflecting on the power of the social dimension for lear- so svoj čas namenili za sodelovanje v anketiranju, ning. Contemporary Issues in Education, št.1: 15–23. 56 Didakta