Tiskala „Katoliška Tiskarna" v Ljubljani. št z. Protialkoholno linjlžnlcn. n. z. Sveto uojsho. ^ Bos 10IIOČ6! Kdo si upa uonjo? Knjižica za IJudstuo. .'.Cena: 1 izvod20vinarjev .*. 10 izvodov 11{rono 80 vinarjev J. 100 izvodov 16 kron. Založilo društvo „Abstinent" V Ljubljani. ■ Tiskala Katoliška Tiskarna. == 1906. 1-5000. Priporočilo, ■»Knjižica za ljudstvo je zunaj zapisano. Torej med ljudstvo ž njo! Sobojevniki,. somišljeniki, prijatelji našega gibanja, vsi, ki narodu hočete dobro, obračamo se do vas z vljudno pa nujno prošnjo: Razpečajte, razdelite, razmečite jo med ljudstvo! To je njen namen. Pisavec in založnik sama sta voljna plačati navrh, če bo treba, samo da more za to nizko ceno na dan, — dokaz, da nam je samo za dobra stvar in za nič drugega. Knjižica želi biti v pomoč vsem, ki hočejo kaj storiti zoper pijančevanje. In ura je enajsta, da se začne — na celi črti. Naj gre med ljud, naj vname sveti boj., da nam čimprej zašije zlati dan in doba treznosti! Bog hoče!... Nia boj I Na boj ! Zastava je razvita, skovano je orožje, brušen meč. Ti, mati Slava, vedno ponosita, pokrižaj sina, ki naj čil, goreč, sovražniku nagrobnico zapoje, in v boju proslavi ime si svoje. Bog hoče! naj doni povsod! Na boj, na boj slovenski rod ! Kdo je sovrág, ki sveti mir razjeda? Pogled njegov je blisk in srd beseda. Kdo je, ki bol, nesrečo seje, kamor njegov pogubni dih zaveje? Kdo je ta kralj, ki vse ga obožava, mladost cvetoča, kakor siva glava?! Ta kralj, sovražnik naš, je alkohol, njegovo žezlo vsesvetovna bol. Ne bo naš kralj ! — Le krinko raz obraz ! Naj lice svoje pravo nam pokaže, odkrito naj pove nam in ne laže, da pot odpira v brezno in v poraz. „Prijatelj, pridi, jaz ti dam krepila, moči, tolažbe, sreče in zdravila!" Tako z besedo sladko vabi, kliče; z zaupnostjo otroško sluša svet. Za kraljem svojim truma se pomiče: „Uživajmo, le enkrat klije cvet! Kaj je pač človek? Pride in izgine. Telo sprhni, in duša? — Te pa ni . . . Uživajmo, doklèr nam dan ne mine, dokler pod solncem grozdje še zori ! Uživajmo, življenje je zdaj naše, skrbi vtopimo v polne vinske čaše!" To kralja pesem je, ki svet jo poje, in slišijo jo mesta, sela bedna, sledi mu vrsta dolga, nepregledna; s pogledom divjim zre jih — žrtve svoje. Kdo so te žrtve, ta trpeča bitja? To sužnji so razkošnosti in žitja. Glej tukaj so možje najboljših let, ki strti so za vedno, brez moči. Vodeno, mrzlo zro tja v svet jim mrke in izbuljene oči. Kako so bili nekdaj čvrsti, jaki, vsesplošno čislani kot velmožaki! In zdaj ? Ponos njihov za vedno strt, in že prezgodnji grob jim koplje smrt. Tam v drugi vrsti tavajo tisoči — — žene nesrečne, bledih, mrtvih lic, v potezah žalnih vró potoki vroči ; izmučene so kakor sredi vic. Obetale so lep si novi stan, — a kratko le sijala jim je sreča ; zadal je alkohol jim tisoč ran, in novi dom postal jim strašna ječa. Za njimi, glej, otrôk nešteto vrsto! Otrple ude jim pretresa mraz, obupni glad zarisan je v obraz, smrt jim na tiho teše zgodnjo krsto Jokaje nežno bitje roke vije, pomoči prosi žalosino oko : „Naš oče je pijanec, mati pije — — Pregrehe staršev bridko nas tepo." In zopet tam dekleta zapeljana, na lice jim začrtana je slast. Nedolžnosti je lilija steptana, ob čaši vina vnela se je strast. Tam tavajo upognjene postave, na čelo jim zapisan je zločin; uklenjene so róke, ki krvave trenotkov groznih nosijo spomin. Njim pa sledé najžalostnejše žrtve. Kako upirajo poglede mrtve brezčutno v svet! Glej, blaznih truma, ki jih je alkohol oropal uma ! Sami so bili pač premnogi vzrok, da mrafe objel jim je duha, a mnog zmed njih nesrečen je otrok, ki dedič je očetovega zla. Končan sprevod ! — V ozadju nova slika . . . Krvavo Golgato obseva svit. — Na križu je Gospod pribit, po trdem hlodu teče kri Rešnika. In „Žejen sem!" proseča ta beseda odpre s krvjo zalita ustna bleda. „Zakaj trpiš. Gospod, in brez utehe? Za suha ustna kapljice ti ni . . „Glej, za pijančevanja studne grehe izžema žeja zadnje mi moči. Kako se smilijo mi ljudstva bedna, ki zgodnji grob jim koplje podla strast! Zato pa stokrat blagor njim, ki v božjo čast ovirajo nesrečno to^ propast . . . Borivcev bo plačilo'vredno !" Zato na boj, na boj ! — Zdaj ga poznamo ! Razkrinkanemu kralju smrt, pogin! Ne nehajmo popřeje, da zadamo mu smrtno rano za njegov zločin. Na boj, na boj ! Iz rok mu potegnimo nesrečno žezlo, strimo vso oblast! Bog hoče! V močno vojsko se združimo! Bog hoče! Križ na prsi si pripnimo ! Bog hoče, da za brate se borimo v blaginjo domovine, v božjo čast !-- I. Sovražnik. Turek v deželi. Hudi so bili časi za Slovence, ko je Turek plenil po naši deželi. Dvesto let je že minulo od tega, pa spomin na te krvoloke še ni izginil izmed nas. Bilo je res hudo! Noben dan niso bili varni naši predniki pred napadom. Kadar se jim je ravno zljubilo, prihruli so Turki v deželo, plenili, požigali, morili in povsod za seboj puščali grozepolne Sledove svoje divjosti. Može so klali, ženske oskrunjali, mladeniče vodili s seboj v sužnost. . . Naši predniki so se branili in vojskovali proti sovražniku, kakor so vedeli in znali. Ko se je bližala nevarnost, so zažigali kresove, da so opozarjali sosede, naj se pripravijo; bili so plat-zvoná, da so ljudi skupaj klicali ; stavili so si tabore in vanje zaklepali, kar jim je bilo drago : žene, otroke, živino in blagó; možaki pa so šli sovragu nasproti s cepci, koli, sekirami, — z vsem, kar jim je moglo služiti v bran .. . Ti hudi časi so minuli, ta nevarnost je za nas odpravljena; Turek leži kot bolnik na postelji doli ob Bosporu. Ta sovražnik je ugnan, premagan. Ali pa nimamo nobenega sovražnika več v deželi? Ali nihče ne moti našega miru, ne kali našega veselja? Ali se lahko vdajamo brezskrb-nosti in veselosti? Ali je na varnem naš dom, zastražena naša domovina? Ali ona kot skrbna mati mirno in varno druži svoje otroke okolu sebe, jih doji in redi na svojem naročju — zdrave, vesele, zadovoljne in srečne ?. . . Ne, imamo ga sovražnika v svoji sredi ! Sovražnika, ki moti naš mir, v nevarnost spravlja naše imetje, pleni in pustoši našo domovino, mori naše može, v obup spravlja žene, oskrunja dekleta, sirote napravlja otroke, v sužnost tira naše mladeniče, peha tisoče v uboštvo; v nesrečo, v prezgodnji grob ... Kdo je krvoločni sovražnik, ki toliko zla napravlja našemu rodu ? Povejte, imenujte nam ga, da ga poznamo ! Zažgati hočemo kresove, zvoniti plat-zvoná, sklicati vse na noge; oborožiti se hočemo z vsem, kar nam more služiti; iti mu hočemo nasproti ter ga zapoditi nazaj, premagati, užugati, posekati kot Turka ! Premagati hočete sovražnika ? Poslušajte tedaj, da vam ga naznanim: Alkohol mu je i m é ! . . . Alkohol, da, to je sovražnik, — sovražnik, morda hujši od Turka ! „Alkohol jih po- konča več kakor vojska, kuga in la-k o t a", — to so besede velikega angleškega državnika Gladstona, moža, ki je imel nekaj vpogleda v svet,-znanja in izkušnje, ki je moral vedeti in prepričan biti o tem, kar je izrekel. Da, alkohol, to je sovražnik — turek našega časa in našega ljudstva. Razloček med obema je le tale: Turek je prihrul naenkrat, — alkohol se je vtihotapil počasi; Turek je napadel očitno,— alkohol dela tiho, zavratno; Turka so se bali, branili, ga zapodili — alkohol sprejemajo, pozdravljajo, s himnami, slavospevi proslavljajo... Prikrit, priliznjen, hinavski sovražnik je desetkrat, stokrat nevarnejši od odkritega ! Le zato mu je bilo mogoče toliko hudega napravili; le zato mu je mogoče tako neovirano in nemoteno gospodariti, mesariti in daviti ; le tako je mogoče, da velika večina ne more spregledati njegove hudobije, mu odpušča vse zločine in si na noben način noče dati dopovedati, da bi ta ljubi alkohol, njihov tako dober prijatelj, mogel res tako hudoben biti! Da se človek ve varovati sovražnika, treba mu ga je poznati. Poglejmo torej v obraz našemu sovražniku, prikritemu hinavcu, da ga poznamo ! Kaj je alkohol? Alkohol — arabška beseda — je neka tekočina, ki nastane, ako zavro tvarine, ki imajo v sebi sladkor, n. pr. sadje, krompir, žito itd. Alkohol je sam na sebi brez barve, kakor voda, ima oster duh in režoč^ okus in če se zažge, gori s plavkastim plamenom. Čisti alkohol je močan strup; toda kakor drugi strupi, utegne kdaj služiti tudi kot zdravilo. Alkohol se pa dobi redkokdaj čist; nahaja se pa v vseh opojnih (upijanljivih) pijačah, ki so ravno zaradi tega upijanljive, ker imajo alkohol v sebi. Glavne opojne pijače so: žganje, vino in pivo. Te in tem podobne pijače (konjak, rum, likerji, pa tudi sadjevec) imenujemo alkoholne pijače. V pivu je ali