IZHAJA VSAK ČETRTEK Naročnina: ITALIJA Lir INOZEMSTVO » Uredništvo in npravništvo : Trst, Via Maiolica 10-12. Tele stranke ob pondeljkih in petkih od 10—1*2. Oglasi: Za vsak v širokosti 63 ram : finančni oglasi 1 L, osmrtnice, zahvale, trgovski, obrtniški oglasi 60 cent. — Plača se vnaprej. — Po Letno | poiletna četrtletno 10-4« 520 18-20 | 910 on 1590 Uradne mm visočino en< poslana, vabila samezni izvod 20 2-60 4-60 nre za kolone 80 cent., cent. Trst, 6. septembra 1923. — Leto IV. - Stev. i80. Glasilo Komunistične stranke Italije »»Ozdravili smo Evropo, ozdravili smo svet - so zmagoslavno zavpili mazači v Evropi in Ameriki po končani svetovni vojni. - Iznašli smo učinkovito zdravilo, Zvezo narodov Evropa pa boleha dalje, stresa se krčevito. Bolehala pa bo, dokler ne bo proletariat uničil škodljivih zajedalcev! «• Zaščita narodnih manjšin! M Revolucionarni boj delavskega razreda ne gre le za tem, da odpravi današnji kapitalistični način proizvajanja in da dvigne s tem gospodarsko in socialno sužnost proletariata — ne, ta boj ima še druge cilje: osvobodili malega kmeta iz mrež kapitalističnega in vele-agrarnega oderuštva in pa osvoboditi nacionalno zasužnjene male narode in narodne manjšine, odpraviti vse vzroke nacionalne neenakosti in ustvariti podlago za enakopravnost in mimo sožitje vseh narodov v delavsko-kmetski federaciji. Mislim, da je danes že vsem jasno in znano kako je te probleme rešila velika ruska revolucija s tem, da je dala kmetu zemljo in tlačenim narodom bivše caristične Rusije enakopravnost in svobodo. Pred nedavnim časom smo či-tali celo v tržaški «Edinosti» uvodnik, ki pravi, da je nacionalno vprašanje na celem svetu edino le Sov. Rusija rešila popolnoma pravično in zadovoljila s tem vse svoje narode. A ne le to. Mi vemo, da si je izposodil zapadnoevropski imperializem parolo «samoodločbe narodov« 1. 1918. od ruske revolucije, da je z njo demagoško pridobil male narode srednje Evrope zase in jih odvrnil tako od proletarske revolucije. Danes vidimo praktične sadove. Vsa Evropa se nahaja v ljutili nacionalnih borbah, med tem ko je Zveza soc. sov. republik (S. S. S. R.) že davno rešila vsa ta vprašanja, tako, da tamošnja prebivalstva danes niti sploh ne vedo, kaj se to pravi narodno izkoriščanje in narodna neenakopravnost In bila je tedaj v obilni meti tudi krivda proletarskega gibanja, da ni pridobilo v sred. Evropi na s ropi stran malih narodov, v kolikor je bilo še prepojeno s socialdemokratskimi tradicijami in je z brezbrižnim zamahom z roko rešilo vsa nacionalna vprašanja: (.Enostavno, to nas nič ne briga.» A ruska revolucija in izkušnje, ki jih je imel naš pokret z nastopom kapitalistične ofenzive, so nas naučile, kako nam je reševati ta vprašanja: Proletarska revolucija zmaga le, ako je njena stvar, njena ideja, stvar velike večine, širokih delovnih plasti kakega naroda in v' to svrho se mora zvezati z osvobodilnim bojem malega kmeta in z osvobodilnim bojem tlačenih narodov. Na vzhodu, v Aziji je postal narodni osvobodilni boj milijonskih ljudstev, tlačenih in usužnjenili po zapadnoevropskem imperializmu, največja opora in najboljši zaveznik vsega delavskekga gibanja. Pri nas v Evropi si hoče nad nacionalnim čustvovanjem, ki je še zelo globoko ukoreninjeno posebno pri polupro-letarskih in kmetskih plasteh, pridobiti monopol kapitalistična reakcija. V Italiji se ji je posrečilo zmagati na način, da je pridobila na svojo stran malomeščanske plasti s tem, da jih je navdušila za «narodne» interese. V Nemčiji, ki jo hoče francoski imperializem gospodarsko in politično zasužnjiti, potem ko jo je spravil na rob propada, skušajo «Haokenkreuzlerji» (fašisti) dvigniti nemški narod v imenu ohranitve nacionalne svobode v boj proti proletarskemu pokretu. V Jugoslaviji se je radičevcem, klerikalcem, muslimanom in mekedon-skim avtonomistom posrečilo pridobiti na svojo stran široke delovne plasti, posebno kmetskega prebivalstva s tem, da jih je navdušilo za boj proti hegemoniji srbskega kapitala, za nacionalno enakopravnost in avtonomijo, oz. federacijo. Tudi pri nas, v Julijski Krajini, vidimo, da imajo slovenski nacionalci §e vedno večino poluproletarskih in kmetskih plasti, teh naravnih zaveznikov proletarskega gibanja, na svoji strani, ker so jih znali navdušiti proti nacionalnemu suženjstvu, v katero jih hoče dovesti italijanska uprava, vladni ,‘organ italijanske buržoazije. Komunisti moramo spričo teh pojavov dokazati, da je naša stvar, stvar vseh izkoriščanih, da je naš boj, boj vsega trpečega človeštva. II. internacionala, ki hoče biti internacionala na način, da se ne zanima ehostavno za narodna vprašanja, si je hotela ob svojem združitvenem kongresu v Hamburgu razbiti glavo spričo narodnih nasprotstev med posameznimi strankami, ki so branile narodno politiko raznih kapitalističnih držav. V naši Komunistični internacionali I>a ni bilo do sedaj še niti sence kakih narodnih prepirov med raznimi strankami, kajti mi sc borimo proti vsem kapitalističnim državam za osvoboditev vseh delovnih ljudstev in vseh tlačenih narodov. Na zadnji seji EkžckUtiVe v juniju se je na dolgo in široko razpravljalo o vprašanju nacionalne politike komunističnih gtrank, ki morajo razumeti, postaviti 80 na gG]0 ne le dolav-sko-kmetskemu osvobodilnemu gibanju, ampak tudi osvobodilnemu gibanju tlačenih narodov in narodnih manjšin. V Nemčiji jo Kom. stranka že dokazala, da so ona bori proti usužnjenju Nemčije po francoskem imperializmu in ne fašisti, ki bi ta Osvobodilni boj radi izrabili v interese nemške voleburžo-Uzije, katera zahrbtno že pnktira s francoskim kapitalom. V Italiji tnora naša stranka dokazati, tla vedo fašizem itu lijanski narod in Italijo v pogubo, ker dela v interesu italijanskega velekapitala in proti interesom delovnih množic ki tvorijo jedro in večino ital. naroda. Rešitev Italije je le v delavsko-kmetski republiki, ki bo stopila kot istovre-den član, brez nacionalnih predsodkov v federacijo evropskih ljudstev. Tudi jugoslovanska ljudstva, ki se danes borijo proti hegemoniji srbske buržoazije bodo morala izprevideti, da bodo rešena le, ako združijo Svoj boj z bojem delavskega razreda. ,Kako se nam predstavlja pa ta problem pri nas, v Julijski Krajini ? Italijanska vlada, predstaviteljica italijanske kapitalistične buržoazije skuša z nasilnimi sredstvi zatreti slovenski živelj v Julijski krajini, izganja slovenski jezik iz šol in uradov in hoče na ta način dovesti do «asimilacije», do nasilnega raz-narodenja teh krajev, anektiranih Italiji že itak proti volji ogromne večine vsega prebivalstva Julijske Krajine in proti vsem gospodarskim interesom dežele. Edino neborbeno razpoloženje našega kmetskega in malomeščanskega prebivalstva je zabranilo izbruh odkritega iredentističnega gibanja, ki bi ime- lo spričo takih razmer ugodna tla, kar je revolucionarnega proletariata, je pa orientiran nasproti naši stranki. Politično društvo «Edinost», ki si je postavilo za nalogo združiti vse narodne plasti v boju za «narodne pravice«, vodi, razumljivo, buržoazno politiko klečeplazenja pred italijanskimi buržoazijskimi veljaki, kajti njega politiko vodijo interesi slovenskega meščanstva in malomeščanstva, ki so vse prej kot revolucionarni. Način po katerem se ono bori za zaščito «naše narodne manjšine« je že tak, da ne more dovesti do kakih realnih uspehov. Naša naloga v Jul. Krajini je torej dokazati, da se z buržoazno politiko ne da rešiti tukajšhjega nacionalnega vprašanja, ampak le s proletarsko. Iz. ust narodnih voditeljev samih slišimo navadno govoriti, da pri nas pravzaprav ni kapitalistov in da moramo biti torej vsi edini proti skupnemu narodnemu nasprotniku. Kako more biti resen proletarski revolucionar edin z ljudmi, ki priznavajo fašistovsko reakcijo, in se ji klanjajo, z ljudmi, ki pošiljajo svoje zastopnike na medparlamentarne kapitalistične konference, kjer se zadovoljujejo s takimi zahtevami glede zaščite narodnih manjšin, da aplavdira-jo njihovim govorom vsi visoki buržoazni gospodje, ki doma v svojih deželah sami podpirajo narodno zasužnjevanje? Ako torej ni pri nas kapitalistov, bi bilo logično, da bi se naslonil boj slovenske narodne manjšine na boj mednarodnega proletariata, na boj delavsko kmetske Rusije in ne na politiko mednarodne buržoazne reakcije, na politiko češke in srbske buržoazije, ki vršita obedve nasilno nadvlado nad svojimi zasužnjenimi narodi in narodnimi manjšinami. Pri vprašanju o antifašističnem boju na zadnji seji Ekzekutive Kominterne v Moskvi je imel s. Radek krasen govor, v katerem se je spomnil «potnika v nič», idealnega in nesebičnega nemškega fašista Schlageterja, ki je dal življenje za svoje ideje. Svoj govor je Radek končal sledeče: «Toda mi mislimo,da ne spada večina nacionalno čutečih mas v tabor kapitala, ampak v tabor dela. Mi hočemo in moramo do teh mas poti iskati in jo najti. Mi bomo storili vse, da ne bodo možje, kakor Schlageter, ki so bili pripravljeni iti v smrt za skupno stvar ostali potniki v nič, ampak potniki v boljšo bodočnost vsega človeštva, da ne bodo prelivali svoje vroče, nesebične krvi za profite baronov oglja in železa, ampak za stvar velikega nemškega delovnega ljudstva, ki je član v družini za svojo svobodo borečih se ljudstev. Kom. stranka bo povedala to resnico najširšim masam nemškega ljudstva, kajti ona ni le stranka, ki se bori za boljši košček kruha samo industrijalnih delavcev, ona je stranka borečih se proletarcev, ki se bore za svojo osvoboditev, osvoboditev, ki je identična s svobodo ljudstva, s svobodo vseh, ki delajo in trpijo v Nemčiji. Schlageter ne more več dojeti te resnice. Gotovi smo pa, da bodo to resnico slišale in razumele stotine Sclilagoterjev ...» J udi naš boj mora postati boj narodno tlačenih manjšin v Italiji, njihov boj mora zavzeti razredno revolucionarno stališče, kajti kdor res dela za svobodo svojega naroda, se mora tudi pri »as nasloniti na realni proletarski pokret ako noče biti, kakor nemški Schlageter — potnik v nič. Peter Razbojnik. ..... SODRUGOM I Naznanjamo, da zadnja številka «Dela» ni izfcla. Vzrok so naši so. mišljeniki sami, ker nas no podpi rajo z vsemi svojimi močmi ter ne pošiljajo upravi točno izkupičkov za prodano izvode lista. Uprava mora vsako številko takoj plačati v tiskar, ni, kar je pa nemogoče, 66 sodrugi ne vrte redno svoje dolžnosti, ki so dolčnosti do sobo in do vseh tlačenih. Politični pregled —:oo:------- Italijnsko-inki m Na grško-albanski meji in sicer na grških tl ulil so neznanci zavratno umorili italijansko razmejitveno komisijo, ki je bila sestavljena iz petih članov in enega albanskega tolmača-Med umorjenimi je tudi načelnik komisije general Tellini. Italijanska komisija je bila del meddržavne komisije, ki ima nalogo, da določi nove meje med Grčijo in Albanijo. Italijanska vlada je sprejela naznanilo o zavratnem umoru kot provokacijo grškega nacionalizma in smatra grško vlado, ki je emanaeija grškega bolnega nacionalizma, za posredno povzročiteljico umora omenjene komisije. Da dobi zadoščenje za zločinsko provokacijo je italijanska vlada poslala grški vladi noto, ki vsebuje nastopne zahteve: 1) Oflcijelna opravičha v popolni formi pri italijanski vladi. 2) Svečana žalna maša za žrtve umora v katoliški katedrali v Atenah kateri morajo prisostvovati vsi člani grške vlade. 3) Pozdrav italijanske trobojnice, ki se mora izvršiti po celokupnem v Pireju zbranem grškem brodovju pred divizijo italijanske mornarice, ki se bo poslala tjakaj. Pri tem mora grška mornarica oddati 21 pozdravnih strelov in razobesiti ina vse svoje ladje italijansko zastavo. 4) 5,'ajstrožja preiskava, ki jo morajo izvršiti grške oblasti na licu umora v prisotnosti italijanskega vojaškega zastopnika za čigar osebo je grška vlada brezpogojno odgovorna, Preiskava mora končati v petih dneh po sprejemu teh zahtev. 5) Smrtna kazen za vse krivce. 6) Odškodnina 50 milijonov lir, ki mora izročiti Grčija Italiji pet dni po izročitvi note. 7) Vojaški pozdrav žrtvam umora pri ukrcanju v Prevesi. Grška vlada je odgovorila, da je pač pripravljena dati Italiji zadoščenje, da so pa italijanske zahteve pretežke in nesprejemljive ker da so ponižujoče. Ob enem se je grška vlada obrnila na Zvezo narodov, ki da je edina opravičena razsoditi ker so bili člani italijanske komisijo le del mednarodne razmejitvene komisije. Ob enem se je Grčija obrnila za pomoč na Jugoslavijo in Anglijo. Italijanska vlada je smatrala grški odgovor za nepovoljnega in je v to, da prisili Grško sprejeti vse v noti označene zalhtteve, okupirala grški otok Krf. Grški komandant otoka pa se ni hotel mirno udati vsled česar so oddale italijanske ladje nekaj strelov proti trdnjavi na otoku in je bilo pri tem okolu 10 ljudi ubitih in več ranjenih. Za tem so italijanski vojaki otok okupirali. Sodeč po (nejasnih vesteh bi se dalo sklepati, da sta tudi Anglija in Francija zato, da se izroči zadevo, ki je povzročila grško-italijanski spor, zvezi narodov in so smatra, da so italijanske zahteve pretežke. Italija pa pravi, da nima zveza narodov pri tem nič opraviti- Evropa pa stoji radi vsega tega pred možnostjo nove vojne. V zadnji svetovni vojni se je trdilo do presedanja, da bo zadnja in se je ustanovilo zvezo narodov, ki naj bi mirnim potom rešila vse spore med posameznimi državami. Sedaj se pa za to zvezo noče zmeniti nobena prizadeta država. Vsaka država hoče rešiti potom te zveze le one spore, ki se no tičejo nje. Koj pa ko je ona prizadeta- pozabi na svežo in pravi; da je le sama odgovorna za svojo početje. Kakor Italija se ravnajo v tolikih rečeh tudi Anglija im Francija. Položaj je danes tak : Ako Grčija ne bo hotela sprejeti italijanskih zahtev in ne bo hotela Italija odstopiti svoje zadeve zvezi narodov, pride skoro gotovo do konflikta o katerem verno kako se je začel, ki pa ni mogoče šodobne gladiatorskim igram, krvavim igram, kakoršne so jih prirejali moralno propadli rimski mogotci, ki so sc naslajali ob pogledu na umirajoče, s krvjo oblite žrtve, ta igra, ki je bila do sedaj doma samo v nazadnjaški Španiji, je našla prosto pot tudi v Italijo. Seveda ni pri lem izostal niti Trst. Tudi tukaj je bila postavljena «arena» ter so se vršile bikoborbe, na katerih so nastopali «hrabri bikoborci». Ta «hrabrost in umetnost* pa obstoji v tem .da se bori oborožen človek — celo več ljudi, proti biku, katerega mamijo z rdečimi krpami, ga dražijo na najbolj rafiniran, divjaški način, dokler uboga žival ne zblazni in potem, — potem pa pride moment, ko se pokaže «umetnost» in na svojem višku. Bikoborec premaga žival s tem, da ji zasune v telo dolgi meč. Močan curek krvi brizgne po tleh in — kultura je rešena '. Badovednost gledalcev je nasičena in — blagajne organizatorjev teh predstav so napolnjene ! Kajti <>rez Profita ni kulture! Kulturne so vojne, kadar se steka denar v blagajne vojnih profitarjev. Kulturne so kolonialne ekspedicije, teritorialne okupacije, klanje delavcev po ulicah. In kulturne so razne plesne tekme, tekme proti spanju, rokoborbe in bikoborbe. Ako bi vse te stvari ne prinašale niti ficka v blagajne premetenih koristolovcev, bi. bile že proglašene kot barbarske, nečloveške, nesmiselne. Ampak tako .... In takd smo imeli po klanju delavcev po mestih in na deželi, — v imenu kulture — tudi klanje bikov, vse v imenu kulture .... Domače vesti Zgodba o spokornici Nismo vedeli, da je postala «Rdinost» limsko-katoliška. Včasi je bila narodna, pa tako zelo narodna, da so ji duhovniki očitali malikovalstvo. Najprej si S^venec. so trdili pri «Kdinosti», potem šele si veren ali neveren. Narodnost odzgoraj, stranka in vse drugo odspodaj! Duhovniki pa so rekli: Bog je prvo. Ker pa je vsakih dobrih reči troje, so obesili še cesarja zraven: Vse za vero, dom, cesarja ! »Edinost* ni bila še nikdar v svojem dolgem življenju odločna, ampak jo je zmeraj rezala po sredi. Podobna je filistru, ki ima vedno nekaj svojega mnenja, pa ga nikoli ne pokaže drugim. Raje jim kima in si misli svoje. Če že res ne more kimati, molči ko grob; če ji pa kaj očitajo, uljudno presliši. V resnici je’ «Edinost» liberalno dete. Liberalci so jo rodili in hranili, vsaj duševno. Glavni njeni brtlci so naši ma-lomeščani, uradniki, trgovci, učitelji, du-. hovniki, gostilničarji, obrtniki in močni posestniki. Kmetje jo berejo samo ob nedeljah. Kot krajevni tržaški list se je morala držati nekoliko svobodomiselno, ampak le do gotove meje. Razmere so ji bile ugodne, ker ni v Trstu in njegovi okolici tal za politično moč duhovščine. Zato ji ni bilo treba mahati po klerikalcih, če jim tudi ni bila ravno naklonjena. Da jo bodo pa drugi pustili v miru, se je včasi rajšo nekoliko potuhnila in pokrižala, kot naredi mlačen vernik, ki gre enkrat na leto v cerkev radi ljudi. «Edinost» je bila tudi nekoliko verna, ampak tudi to le do gotove meje, da se ne bi pohujševali njeni liberalni čitatelji. Silila se ni s svojo pobožnostjo nikdar nikamor. Če pa ji je kdo poslal kak dopis kot veren kristjan, se ga ni upala zavreči. Ko se je po vojni vnela debata, ali 4ii ne bilo prav, če bi se katoliški duhovni oženili, je prinašala dopise za in proti celibatu. Pa tudi to do gotove — meje. Delavstvu ni bila «Edinost» nikdar naklonjena. O Rusiji je pisala kakor se je sukalo vreme. Včasi je imela celo kako prijazno besedo zanjo, ampak samo zato, ker je Rusija daleč, in se tam še lahko godijo reči, ki bi se pri nas ne smele, še za delavsko — kmetiško vlado pod Leninom je bila včasi; razume se, da tudi le do gotove meje. Delavčeve in kmetove težnje pri nas ji niso bile marl, ker so koristi gospodov okrog »Edinosti* drugačne kot korist kmetov in delavcev. Celo v narodnih zadevah se je list držal tako, da se pač ne bo kje preveč obdregnil. Tudi narodna je bila »Edinost* vedno samo do gotove meje. Marsikateri njenih zvestih si jo je vzel za vzgled na ta način, da je vedno globlje lezel v gnojnico. Ravnal se je po njenem «do gotove meje* tako dolgo, da meje sploh ni bilo nikjer več. Vsled njenega mehkega značaja so skušali krščanski omladinci po vojni »Edinost* spraviti na pravo pot. Hoteli so jo spreobrniti, da ne bo zmeraj vsakega pol moškega - pol ženske, pol liberalca — pol klerikalca, pol solzarja — l>ol Korenjaka. Ni bilo lahko delo. Stari pve-vejanki ni dišala spreobrnitev, zato je le z veliko muko sprejela krščanska načela in mlačno obljubila, da se bo po njih ravnala. Obljubiti je seveda lažje kot izpolniti. Rpokorniea se ni na vso moč trudila, da bi se izkazala vredna spre obrnitve, njenim rešiteljem pa ni bilo nikdar dovolj. Ali se jim je zdelo spo-korjenje hinavsko, alt pa ni dosegla zadostne popolnosti. Nazadnje je očitno pokazala, da je še vedno stara grešniča in da se je tudi spre obrnila samo do neke meje. Pred tedni sta jo namreč skupaj z ‘Goriško stražo« udarili na bogoslovno polje. Reševali sta vprašanje, kdo je mučenik. Slo pa je za Prinčipa in drugove izza Vidovega dneva 1. 1914. Za »Stražo* so li atentatorji morilci, za -Edinost* mučeniki. prijatelja, od znanca do znanca ; način delovanja, ki spominja na najtemnejše dneve reakcije v zgodovini, na katakombe, podstrešne sobice, podzemsko Rusijo itd. In v tej dobi se morajo izklesati značaji razrednih bori-teljev, ljudi, ki bodo v prihodnjosti, ki ni več daleč, poklicani, da sprejmejo organizatorične vajeti revolucionarnega gibanja izgladovanih širokih proletarskih mas v svoje roke in da te mase po- vedejo v boj in zmago. V tem znamenju se je vršila pri nas proslava mladinskega tedna in v tem pravcu je bil storjen velik korak naprej. Sodrugi, sedaj vsak na svoje mesto k študiju in boju ! ■■■•■■■■■■■■a Borba protiv popovskog nja znači borbu za duševno proletarijata, znači borbu za lame robovanja i neznanja ! zaglupljiva-oslobodjepjc izlazak iz Glasovi z dežele Nismo teologi in ne vemo, kaj bi rekli. Kdor vzame številke »Edinosti* iz onih usodnih dni pred svetovno vojno, bo videi, da se je tetka takrat otresala morilcev in jih obsojala kot take. Resnica pa ostane, da so Princip in drugovi nastopili kot junaki, ki so vedeli, da gredo naravnost v smrt. Za to niso nikogar prašali naj manjšega plačila. Položili so glave, in to je še nekoliko teže kot pa modrovanje, ali so storili prav ali ne, ali so morilci ali niso. Kar so naredili, so naredili v prepričanju, da bo vsem v korist, četudi njim samim v pogubo. To ni le junaštvo, to je nekaj več. Po pravici povedano, hiša Habsburška ni bila zmožna drugega junaštva, kot da je druge pošiljala v smrt za svojo slavo in moč. Bosna sama je stala več tisoč mladih življenj, obdo-navska država pa je bila zgrajena v rekah krvi. Zato se naposled tudi ni mogla več vzdržati. To vladarsko rodovino, te «kralje Geru-jalema*. ki so imeli za grb bel pas na okrvaljenem plašču, je duhovščina skozi stoletja podpirala in prav posebno še v svetovni vojni. Podpirala je morilce, ki so vršili svoje luvništvo »po milosti božji.* Kaj pak, Habsburžani so bili od Boga postavljena oblast in so imeli vsa potrebna dovoljenja, Princip in tovariši pa niso bili oblast in še manj od Boga postavljena. Toda pravi pomor je pričel šele z avstrijsko mobilizacijo. Petina bivšega avstrijskega prebivalstva je morala pod orožje, tisoči in tisoči so obležali mrtvi zgolj v enodnevnih bitkah, da nikdar niste čitali o številu pokopanih. Vse to jt bilo v redu seveda, zakaj tisti, ki so imeli Prinčipa že v rokah radi umora, so bili od Boga postavljena oblast in taka oblast lahko brez odgovornosti pobija kakor se ji zdi lepše! Princip in tovariši so bili morilci, oni, ki so z Dunaja vodili pokolj na vse strani pa le izvrševalci višje volje! »Edinost* ne misli tako, zato so jo v »Straži* prijeli radi krščanstva, ki ga je že pred leti obljubila, pa ne držala. Tako je ^ starimi grešnieami navadno; pobolj šujejo se pa ne poboljšajo. To bi moral vedeti tudi tisti, ki se loti spreobračati take vrste spokornice. Da bi Vendar nekoliko zakrila svoj novi greh, je »Edinost* hitro priobčila pobožno poročilo o evharističnem shodu, a glej nezgode! Prav precej so jo zavohali in se ji začeli rogati, da dela to iz gole hinavščine, kar je še manj krščansko, kakor če pravi, da so umorjeni morilci mučeniki in pozabi pri tem, da je oblast, ki jih je umorila in še toliko drugih poleg njih, od Boga postavljena. Kakšno lepo priložnost je imela »Edinost*, da bi postala steber krščanstva v naši zemlji! Obljubila je že, pa ni nič iz tega. Kaka škoda! A ena tolažba vendar še ostane! Sedemkrat pade na dan pravični, zato upajmo, da bo tudi mlačno kristjanko »Edinost* še doseglo pravo svetljenjp. raz- Glasnik mladine. IX. medn. mlad. ted«n v ful. Krafini. Proslava letošnjega mladinskega tedna se je izvršila v naših krajih povsem zadovoljivo in z ozirom na dane razmere celo z nepričakovanimi uspehi. V vidiku smo imeli predvsem notranjo organizacijo naših sekcij, obogateli smo za. nekoliko novih, ki obetajo postati važni členi v verigi našega organizacijskega aparata, ki ga moramo razširiti povsod, kjer delajo in se bore mladi proletarci, delavci in kmetje. Ta teden pomenja v tem oziru velik korak naprej in Deželni izvrsev. odbor jo z njegovim izidom popolnoma zadovoljen. Niso si cer plapolale po ulicah rdoče zastave, ni demonstrirala mladina v masah za svoje zahtevo, kot je to v drugih državah Naši sestanki so so vršili v sobicah, pod nebom v gozdovih, propaganda se je vršila od ust do ust, od prijatelja do Podružnica zveze stavbinsklh delavcev v Podgori. Kdo se ne spominja boja, ki ga je moral in ga mora voditi organiziran proletarjat ako hoče ohraniti v današnji reakcionarni dobi svoje organizacije in ustanove ? Težek je ta boj ! Ali lahko rečemo, da je bil podgorski proletariat kos svoji nalogi. Ohranil ie svoje organizacije cele in nedotaknjene. Ohranil je tudi strokovno organizacijo, navzlic temu, da so stavbinski podjetniki nezakonito razveljavili »Delovno kolektivno pogodbo« in s tem upropastili kolektivni prispevek za strokovno organizacijo. Navzlic temu in dejstvu, da sindikat, danes kot danes ne more proletariatu dati one zaslombe, kot mu jo je in bi mu jo lahko še nudil, ako bi ne bila reakcija tako razirjena in uzakonjena kot je, podgorski proletariat ni pozabil na one velike boje ki jih je vodil sam s svojo močjo in s svojo voljo in v katerih je tudi zmagal. Če danes ta proletariat molči in odpravlja redno svoje težko delo, ni še zaspal in ni zgubil zaupanja v svojo organizacijo, kot so jo zgubili mlačneži in hinavci v bljižnjih vaseli. Ne hodi še za cerkvenimi procesijami, kakor hodi komunistični župan recimo n. pr. v Štandrežu. Podgorski in drugi proletariat, ki je imel ravno isti dan zborovanje v Štandrežu, se zgraža nad takimi hinavskimi izdajalci. On čaka, željno čaka trenotka, ko mu bo mogoče stopiti na plan, za pravice svoje in svojih tovarišev. On gre naprej svojo pot, svest si, da noben družabni red no more živeti brez njega. Toliko manj pa lahko živi današnji kapitalistični red. Oni ki ga vzdržujejo, so navadno lenuhi in idiotje, ki sami ne znajo delati. O tem so se prepričali in so danes prepričani tudi oni, ki so nasprotnike delavskega ljudstva podpirali misleč, da z uspostavitvijo fašizma bodo popolnoma zasužnjili proletariat, ki bo organiziran v fašistovskih sindikatih garal več in ceneje kot oni ki je organiziran v drugih organizacijah. Ali temu ni tako. Delodajalci so bili prisiljeni odpustiti iz dela ravno ljudi, o katerih so mislili, da bodo rešili današnji sistem in Italijo vseh nadlog. Prepričati pa so se morali tudi delavci, da kadar te delodajalec izrabi v svoje politične in dobičkarske svrhe, te vrže na ulico kot izžeto limono pripravljajoč se, da izžme še ostale v katerih je še kaj soka. Prepričani o vsem tem bodo podgorski delavci nadaljevali svojo dosedanjo pot in to tudi sedaj ki jim je oblast vzela par papirjev Stavbinske sekcije. Podružnica stavbinskih delavcev nadaljuje svoje delo. Proletariat ,ki so mu zaplenili par papirjev ve, da v papirjih in knjižicah ne obstoja delavska organizacija, temveč da je organizacija organizirano delavstvo, ki nosi v srcu svojo bol in svojo voljo do organiziranega boja, ki jo ne more zapleniti ne vničiti vsa oborožena sila kapitalizma. Zatorej kličemo vsem onim delavcem ki še niso vpisani v strokovno organizacijo: pristopajte v vaše bojne organizacije, ako nočete biti imenovani sužnji, in izdajalci. Oni pa ki ste že vpisani, naplavite vašo dolžnost, brez strahu, ker nihče vam ne more braniti biti člani vaše organizacije 1 Gulijo. Vipava «Piccolo del la Sora» z dne 14. avgusta prinaša dopis iz Postojne pod naslovom «Duševna in kulturna spojitev šole na skrajni meji domovine«. Ta dopis, ki nia široko opisuje burke, ki jih po postojnskem okraju prireja šolska in politična oblast, nas sam na sebi ne zatninna. Zanimajo pa nas. nekatere' politi-čne dvoživke, ki jih «Piccolo» naziva «duše teh krasnih narodnih prireditev«. Da so taki ljudje bili itn. bodo še politični kameleoni, je siamoobsebi umevino. Pomilujemo pa varane Vipavce posebno pa mameluke pri požarni brambi, ki so bili vedno slepo orodje v rokah vipavskih gospodarsko-po-litičnih koristolovcev, vedno m štia faž vseh bivših črno-rumenih, vseh klerikalnih in liberalnih ter danes faši s tovsk i h pus tol ovcev. Treba je, da se z njimi malo poba-virno ker hočemo, da bo znalo delovno ljudstvo, da ima Vipava ljudi, ki so bili politično že vse, samo politični poštenjaki nikoli. Da bo raz-vidnejše, kako dela «za narod» g. Petrovčič iin splošno znani «»arodni Ijo. ritelj in inu5enik», hranil nični ravnatelj, debeli g. Punčuh, vam dobesedno navedem sledeči odlomek iz omenjenega člainka: «Videli smo v Vipavi Garibaldijev trg pretvorjen v vrt narodnih troboj nic, slavoloke z italijanskimi napisi, kakor na primer «Vipava pozdrav. Ija italijansko zastopnike«. Ognje- gasci iz slovenskega gasilnega društva so defilirali ter pozdravljali po rimsko ob strani stojeBe vrste narodne milice (fašistov). Slišali smo ina. le Slovence, kako so prisrčno po zdravljali po italijansko zastopnike politične in šolske oblasti. Duša vse te prireditve je bil slovenski župan Petrovčič in glavni govornik sloven ski učitelj Punčuh. Evo vam spričevalo za g. Petrovčiča in Punčuha, ter pravo odlikovanje za gasilce, ki znajo delilirati in po rimsko pozdravljati ! G. Petrovčiča poznamo za spretnega političnega oportunista, ki obrača svoj plašč po burji. Z mentaliteto avstrijskega žari d a rja je znal vihteti revolver v dobi avstrijskega poloma in v kratki dobi narodnega sveta S. H. S. Je torej umljivo, da je s svojo neznačajno duhovitostjo in sedaj s svojim filofašizmom, pridobil vipavsko občino in napravil iz nje svoj feuid. Drugo veliko «narodno zaslugo« pa ima g. Punčuh. Ta človek, ki ob vsaki priliki tolče na boben o svoji narodni zvestobi in prestanem muče-ništvu, ki kriči, da so komunisti izdajalci ter hvali jugoslovanski zakon «o zaščiti države«. Njegova «zasluga» je enaka onim, kakor so jih imeli klerikalci, hranilnični voditelji, ki so posodili zadružni denar pokojni Avstriji, da ga je uporabila za topove- G. Punčuh ima, med veliko drugimi, tudi enako «narodno zaslugo«, da je namreč S laponska hranilnica posodila za zadnje italijansko vojno posojilo (: takozvano ((Posojilo svobode« :) 500.000 Lir (reci pol milijona lir). Zasluga tega narodnega možakarja je, da je v Vipavski dolini še povečal denarno krizo. Iin ta mož je kričal za časa državmozborskilhi volitev, na shodu nar. stranke v Vipavi, pred nar. generalom Dr. Wilfa-nom, da so komunisti narodni izdajalci ! Nam komunistom je nepotrebno zavračati očitanja imenovanega narodnega sofista. Naša dejanja jih sama zavračajo in naši najbolj zagrizeni sovražniki priznavajo našo doslednost. Na deželnem kongresu fašistovskih sindikatov je eden izmed voditeljev fašistovske stranke izjavil, da so se vse politične stranke, odkrito ali neodkrito, izrekle za sodelovanje s fašizmom, razven ko-munistične, ki je sprejela boj na življenje in smrt. In te odkrite sovražnike občudujemo — rekel je fa-šistovski govornik. Kdo so izdajalci naroda ? Po naših dejanjih v zadnjih dveh letih in po dejanjih slovenskih nacionalistov, pred vojno, za časa vojne in po vojni — naj vipavski kmetje iti delavci sami sodijo. Eden iz hriba ——:oo:--------- Šmarje na Vipavskem V nedeljo dne 9. septembra ob 3. uri, pop. priredi «Bralno in pevsko društvo v Šmarjah v društveni dvorani veselico s sledečim sporedom: 1. A. Lajovic: «Kiša», poje domači mešan zbor. 1 V. Vodopivec: «Pogled v nedolžno oko«, poje domači ženski zbor; 3. E. Adamič: «če ti ne boš moj», poje dom. meš. zbor; i. Nastopijo pevska društva iz Dornuerga, Rihemberga, Črnič in Brji; 5. ,T. Štoka: »Trije tički« veseloigra v treh dejanjih. Vstopnina k veselici: I. sedeži I.. '*■— II. sedeži l„ 3.—, stojišča L. K obilni udeležbi vabi ODIlOn. Izdajatelj : I. O. Komunistično stranke Italija. Odgovorni urednik : Posl. Gius. Bellon«. 8TAB. TIP. S. 8PAZZAL • TRIESTB. v Idriji R. Z. Z O. P. Išče se spreten manufaktu-rist, ki bi bil vešč slovenskega in italjanskega jezika. Prošnjo je vložiti najpozneje do 20. septembra t. 1. v Idriji. Prosilci vešči tudi špecerijske trgovine, bodo imeli prednost.