Nove knjige Grozdanka GOJKOV: Didaktika nadarjenih (Didaktika darovitih). Vr{ac, Visoka {kola strukovnih studija za obrazovanje vaspita~a (2008). Formalni ali splo{ni del Akademikinja profesorica dr. Grozdanka Gojkov z omenjenim obse`nim enciklopedi~no in interdisciplinarno zasnovanim znanstvenim delom, ki vse- buje 338 strani, nadaljuje svojo poglobljeno in sodobno primerjalno kriti~no prou~evanje ne zgolj edukacije, temve~ tudi koncepcije in identifi kacije nadarje- nosti od vrtca do univerze. Delo, ki je bilo kumulativno grajeno vrsto gara{kih let, vsebuje naslednja ve~ja poglavja z mnogimi podpoglavji: Postmoderna peda- gogika in nadarjeni, Modeli razumevanja in metodolo{ki pristopi k raziskovanju nadarjenosti in Metakognicija in nadarjenost v didaktiki. Enciklopedi~no zasnovana knjiga Didaktika nadarjenih (Didaktika darovi- tih) je lahko v zgoraj omenjenem pomenu opora, zlasti zaradi kakovostnega pove- zovanja induktivne in deduktivne metode, ter kriti~na refl eksija obstoje~e prak- se za na~rtovanje operacionalizacije koncipiranja, identifi kacije in edukacije na- darjenih otrok, u~encev in {tudentov v vseh dr`avah jugovzhodne Evrope. V tem smislu, zlasti zaradi teoretske aktualne zaobse`enosti in celo obse`nih lastnih raziskovalnoempiri~nih {tudij, se lahko to izjemno pomembno delo primerja s podobnimi temeljnimi besedili velikih sredi{~, kot so: Belin Blank Center v Iowa (Colangelo), NEAG Center, Connecticut (Renzulli), GERRIC, Sydney (Gross) in Université du Quebec, Montreal (Gagne) ob mnogo skromnej{ih objektivnih in subjektivnih mo`nostih. Posebnega spo{tovanja je z omenjenim knji`nim delom vreden empiri~no- raziskovalni temelj celotnega besedila v vseh poglavjih, kar ni ravno v navadi povsod v manj razvitem svetu in zlasti ne pri nas, v Sloveniji, z dvema nalogama: Spodbujanje razvoja nadarjenih u~encev v devetletni osnovni {oli in Koncept vzgojno-izobra`evalnega dela z nadarjenimi dijaki v srednjem izobra`evanju. Kajti, kakor sklene sama avtorica akademikinja profesorica dr. Grozdanka Gojkov, {ele celostno in aktualno empiri~no podprto koncipiranje nadarjenosti je lahko dobra podlaga za sistemizacijo nacionalnih strategij edukacije nadarjenih u~encev. @al pa so nacionalne strategije v mnogih dr`avah jugovzhodne Evrope na eni strani teoretsko {e preskromno in neaktualno zasnovane, na drugi strani pa so skoraj brez ustreznih empiri~nih raziskav. Avtorica knjige Didaktika nadarjenih podobno kot avtorji drugih temeljnih besedil o nadarjenosti v razvitem svetu dosledno uveljavlja notranje homogeno zaokro`en sistem skrbi za nadarjene in talentirane v smislu enotnosti med kon- cepcijo, identifi kacijo in edukacijo nadarjenosti. Tudi omenjena metodolo{ka in 152 SODOBNA PEDAGOGIKA 3/2008 spoznavnoteoretska discipliniranost ni pogosta v Evropi, {e posebno ne v jugo- vzhodni Evropi. V omenjenem dragocenem knji`nem delu o nadarjenosti dr. Grozdanka Gojkov ne sledi mehani~no v praksi zelo pogostim pozitivisti~nim in funk- cionalisti~nim premisam. Vseskozi se avtorica aksiolo{ko dosledno zavzema za fenomenolo{ko, antropolo{ko, humanisti~no in holisti~no pojmovanje nadarje- nosti kot izhodi{~a za identifi kacijo in edukacijo nadarjenih u~encev. Avtori~in sporo~ilni stil, terminologija in na~ini oblikovanja misli ustre- zajo populaciji u~iteljev, vzgojiteljev, star{ev, nadarjenih u~encev, mentorjev in {tudentov na pedago{kih kadrovskih {olah, ki jim je kot ciljni skupini knjiga namenjena. Struktura in kompozicija besedil ustrezata naslovu pomensko po- udarjene edukacije talentov in je logi~no urejena. Z vidika rabe znanstvenega aparata je knjiga akademikinje profesorice dr. Grozdanke Gojkov solidno in po- globljeno znanstveno delo, ki temelji na dolgoletnem prou~evanju nadarjenosti in rabi obse`nih citiranih aktualnih ter vsebinsko relevantnih 224 virov. Med njimi je tudi veliko aktualnih sistemskih teorij s podro~ja nadarjenosti. Omenje- no enciklopedi~no zasnovano knji`no delo obravnava fenomen nadarjenosti v lu~i razli~nih znanstvenih disciplin in strok na interdisciplinarni podlagi. To- vrstnega temeljno strokovnega besedila ne najdemo v prostoru jugovzhodne Evrope, te`ko pa tudi v srednji Evropi. Avtorica vseskozi uporablja strokovno kompetentno in hkrati za pedago{ko prakso razumljivo strokovno izrazje, kar tudi ni pogosto v knji`nem svetu s podro~ja nadarjenosti. Ne le da je knjiga dr. Grozdanke Gojkov Didaktika nadarjenih obse`na in poglobljena, temve~ ima tudi veliko informativno vrednost. Zaporedje in kompo- zicija besedila sta logi~no struktuirana in notranje usklajena celota. Vsebinski ali posebni del Avtorica knjige uspe{no povezuje glavne sodobne tokove raziskovanj, pred- vsem v didaktiki, pedagogiki, psihologiji in pedago{ki psihologiji, z edukacijo nadarjenih u~encev. Obravnavana prou~evana podro~ja kognicije, u~enja in razvoja so v razvitem svetu vse aktualnej{a za u~inkovito u~no in pou~evalno okolje za nadarjene u~ence. V zvezi z teorijo u~enja in pou~evanja nadarjenih u~encev obravnava knjiga v glavnem diferencirani model nadarjenosti (Gagne), teorijo spoznavanja in teorijo edukacijske intervence. Na tej podlagi so izobliko- vani principi spodbudnega proaktivnega u~nega okolja za u~inkovito edukacijo nadarjenih u~encev. Med njimi zlasti najpomembnej{i v konstruktivisti~ni fi lo- zofi ji, imenovani metakognicija. Akademikinja dr. Grozdanka Gojkov s tem delom zapolnjuje veliko vr- zel med {tudijem nadarjenosti in temeljnimi sodobnimi tokovi psiholo{kega in pedago{kega raziskovanja. Po avtorju Cropleyu je podro~je u~enja in pou- ~evanja nadarjenosti raziskovalno povr{no pokrito (International Handbook of Giftedness and Talent). Prav knjiga dr. Gojkove pa si prizadeva teoreti~no- in empiri~noraziskovalno odpraviti omenjeno pomanjkljivost. Najpogosteje nadome{~ajo raziskovalno podlago opisi programov, spremljani z zvene~imi 153 frazami pedago{kega besednjaka. Kajti samo empiri~no utemeljen znanstve- ni {tudij u~enja in pouka lahko prispeva trdno in neprecenljivo kompetentno znanje, ki lahko usmerja evalvacijo u~inkovitega u~nega in pou~evalnega okolja za nadarjene u~ence. V omenjeni knjigi opisana teorija spoznavanja se usmerja na razumevanje in razlago procesa u~enja in razvoja (Piaget, Vigotski), teorija intervence pa posku{a identifi cirati in na~rtovati ustrezne metode in strategije pou~evanja in spodbujanja tega procesa spoznavanja. Omenjena dragocena vsebina knjige se ogiba ozke kognitivisti~ne usmerje- nosti, saj zajema v razumevanju, identifi kaciji in edukaciji nadarjenosti enako- vredno afektivne vidike u~nega procesa v holisti~nem sistemu. Omenjena ideja, da emocionalne ovire zaviralno vplivajo na razvoj di- spozicij in sposobnosti nadarjenih, je danes zelo pomembna tako s teoreti~ne kakor prakti~ne perspektive. Razvijanje namere obrambnega soo~anja name- sto u~ne namere vodi v visokem odstotku pri nadarjenih u~encih do fenomena u~ne neuspe{nosti (underachievement), ki ga avtorica utemeljeno znanstveno analizira. Splo{no vzeto dr. Grozdanka Gojkov s knji`nim delom Didaktika nadarje- nih bistveno in nenadomestljivo dopolnjuje {tudij procesa u~enja in pou~evanja, ki je bil doslej krivi~no bolj ali manj prezrt pri raziskovanju nadarjenosti. Avtori~ine in druge pomembne znanstvene raziskave o u~enju in pou~evanju ta- lentov defi nirajo poglavitne karakteristike u~inkovitega procesa u~enja: u~enje je konstruktiven, kumulativen, samousmerjajo~, k cilju usmerjen, sodelovalen in individualno raznolik proces razvijanja znanja in konstrukcije pomena. Vsebinsko omenjena knjiga zajame vse prej navedeno in tudi zato lahko skle- nemo, da gre za neprecenljivo temeljno podlago za dru`beno in osebno uresni~itev talentov . Pri tem pa je bistveno, da knjiga razvija svobodnega duha, ki ni ustvarja- len v prilagajanju in kompromisih, temve~ v uresni~evanju svojih darov. Dr. Ivan Ferbe`er Monika GOVEKAR OKOLI[ in Nives LI^EN: Poglavja iz andrago- gike. Ljubljana, Znanstvena zalo`ba in Oddelek za pedagogiko in an- dragogiko Filozofske fakultete, 2008. @ivimo v dobi u~enja, saj nas nenehne spremembe vedno znova silijo v prido- bivanje novega znanja. Zato postaja izobra`evanje odraslih zmeraj pomembnej{a znanstvena disciplina v vzgojno-izobra`evalnih vedah. Avtorici Monika Govekar Okoli{ in Nives Li~en sta z obravnavano knjigo Poglavja iz andragogike, ki je letos iz{la na Filozofski fakulteti pri Znanstveni zalo`bi in Oddelku za pedago- giko in andragogiko, slovensko bibliografi jo obogatili za delo, ki zaobjema vse osnovne in bistvene prvine in teme izobra`evanja odraslih. Knjigo poleg uvoda, prilog in indeksa avtorjev sestavljajo {tiri poglavja. V prvem, Kaj je andragogika, se bralec seznani tako z andrago{ko teorijo 154 SODOBNA PEDAGOGIKA 3/2008