teMii pUfiinn v gotovini. iZHAJA VSAK TOREK, ČETRTEK IN SOBOTO. Cena puHameini Številki Din 1-50. Časopis za trgovino, industrijo in obrt. Naročnina za Jugoslavijo: letno 180 Din, za y2 leta 90 Din, za 14 leta 45 Din, mesečno 15 Din; za inozemstvo: 210 Din. — Plača in toži se v Ljubljani. Uredništvo in upravništvo je v Ljubljani v Gregorčičevi ulici štev. 23. — Dopisi se ne vračajo. — Številka pri poštni hranilnici v Ljubljani 11.953. LETO xm. Telefon št. 2552. LJUBLJANA, v četrtek, dne 9. oktobra 19B0. Telefon št. 2552. ŠTEV. 118. Dr. Fran Windischer: Ceste in gospodarska povzdiga dežele. Naši kraji se v celoti gospodarsko razvijajo v naprednem pravcu. Kdor hodi po naši deželi in ima priliko primerjati sedanji položaj z onim, ki je bil pred nekaj desetletji, bo hitro izpoznal, da smo prišli naprej, pa bo tudi čutil, da hočemo naprej. Za celo državo je napredek, ki ga vidiš v gospodarstvu in kulturi, največje važnosti. Preko naše dežele navadno prihajajo gostje in opazovalci iz naprednejše tujine, pa je često odločilne vrednosti, da dobijo ob prihodu v našo domovino dober vtis. Krivo bi bilo povzdigovati se, ker je mnogo tega, kar je pri nas, še velike dovr-šitve in dopolnitve potrebno, ali podcenjevati se tudi ne smemo, narobe je treba, da v svojem narodu vzbujamo plemenit ponos in zdravo štema-nost. Želeli bi, da je v naših učiliščih, splošnih in strokovnih, več zmi-sla za potrebe praktičnega življenja. Danes so prilike težavne in je treba, da se že mladina dobro pripravi in prikroji. Praktično življenje ne plačuje po izpričevalu in po številu šolskih let, marveč po zmožnosti in znanju ter vrednosti dela. Promet se v naših krajih živo razvija. Osebni promet na naših železniških progah je živahen. V vlakih je redno gnječa. Velik razmah je zapisati za avtomobilni promet vseh vrst. V razmahu je promet vsakdanje potrebe v stalnih črtah prav tako kakor športni, zabavni in tovorni. Zahteve vseh vrst vozil, osobito pa avtomobilov do prometnih naprav, do cest vseh vrst, so nenavadno številne in velike. V tem pogledu moramo, dasi nismo hvalilci preteklih časov za vsako ceno, ipak žalostnega srca ugotavljati, da se je položaj na naših cestah temeljito poslabšal, objektivno pa pristaviti takoj, da je obremenitev tudi premogočno narastla. Kje je naš današnji promet proti prometu I. 1913? Vsestransko vlada prepričanje, da pri tem, kakor je, ne more ostati in da treba v splošnem izboljševati položaj in stanje naših cest ne samo z enkratnim delom, marveč z vztrajno in redno nego. Namenoma naglašamo, da je treba poskrbeti za splošno izboljšanje cest, ki so osnovni predpogoj za promet in za gospodarski napredek. Krivo bi bilo iz teh ali onih vzrokov obračati vso pozornost v prvem redu na kake posebnosti, dočim občestvo cest ne bi bilo zadovoljivo. Ker so ceste tako prepotrebne za vse gospodarske grane in za splošno kulturo v deželi, je treba odločnih mer in tudi ne gre, da bi se zaradi enostranskih pridov popuščalo na škodo celoti. Skrb za ceste terja znatna sredstva. Ta sredstva so deloma splošnega značaja, ali je pravilno, da se skrbi s primernimi prispevki za vzdrževanje cest osobito tudi od strani tistih, ki v prvi vrsti rabijo ceste in takorekoč žive od njih. V tem pogledu je treba stroge pravičnosti in včasih celo brezobzirnosti. Dosežemo pa zadovoljivo stanje samo v primeru, da vodimo enotno cestno politiko v naših krajih, začrtano po potrebah splošnosti in po vidikih splošne potrebe. Tekom letošnjega leta so bile že razne pi’ire-ditve interesentov, ki so zahtevali izboljšanje položaja, ali sedaj na jesen moramo reči, da se stvari niso tako razvijale, kakor smo si vsi' spomladi želeli. Nočemo rekriminirati, pa smatramo, da je nujno potrebno, da pre- idemo v živahnejši tempo. Pri tej priliki bi bilo ponovno z vsem po-vdarkom naglasiti potrebo, da se osnuje za banovino poseben cestni sosvet. Tak cestni sosvet bi mogel prevzeti na sebe poleg drugih agend tudi tisto delo, ki ga opravljajo v sosednji Avstriji organizacije za nego cest. Naše praktično ljudstvo samo vidi koristi, ki jih zanaša industrija v svoje okolje. Tupatam seveda gine krajevna idila, ali v trdi borbi za življenje ne moremo živeti samo v prirodnih parkih. Industrializirana obrtnost je velike važnosti za povzdi-go gospodarskega blagostanja v deželi. Prinaša pa seveda tudi senčne strani, ali izrastke in izrodke, ki morejo nastati, se da preprečevati in odpravljati, ako se merodajna mesta na podlagi obstoječih zakonov in svoje diskrecionarne oblasti znajo pravilno uveljavljati vsakomur nasproti, ki postaja preobjesten in si morda ni v svesti, kaj je dolžan svojemu bližnjemu in zemlji, v kateri se udejstvuje. Ob dobri volji je vse dosežno in mogoče. Krivo pa je, ako se ob vsaki priliki včasih iz malenkostnih lokalnih ali osebnih razlogov zanaša po nepotrebnem nemir v gospo- darske vrste, pa je zlasti obsodbe vredno, ako gre za kar sostavno gonjo proti posameznim velikim podjetjem ali celim industrijskim panogam. Ne razpoloženje, ki more nastati vsled takih nevšečnih pojavov, je včasih silno slabih in zlih posledic za cele kraje in široke sloje prebivalstva. Veliko podjetje z mnogo tisoč nastavljenci in nameščenci seveda ni dobrotvorna naprava in po svojem bistvu mora iti za zaslužkom. Ali je dejstvo, da prinaša ne samo uslužbencem delo in zaslužek, marveč oživlja cele kraje, pa je lokalno največjega pomena za kmetijstvo in za vse, kar je ž njim v zvezi, osobito za trgovino in obrtnije. Cele ure daleč se takoj čuti, ali so prilike v veliki industriji ugodne ali neugodne. Kadar začenja gospodarsko mrtvilo, niso prizadeti samo uslužbenci in njihove rodbine, marveč vse gospodarske plati dotičnega kraja, zlasti pa tudi javno gospodarstvo in občinska roka. Nepreglednih in težko ocenlji-vah zlih posledic je dejstvo, da smo letošnjo spomlad izgubili v Sloveniji kar za 300.000 ton dosedanjih naročil za premog. Koliko zaslužka je s tem odpadlo v Sloveniji in koliko denarja prihaja vsled tega manj med naše kmete, trgovce in obrtnike, si moremo približno naglo izračunati. Zaključek je žalosten. Tuji kapital v zavarovalni stroki -— ker neproduktiven. nepotreben V zadnjem času se v naših strokovnih glasilih veliko razpravlja o vlogi tujega kapitala v naši zavarovalni stroki. »Jugoslovenski Lloyd« je o tem vprašanju prinesel zelo zanimiv članek, katerega misli hočemo tukaj v glavnem podati. Tuje in takozvane nacionalizirane zavarovalne družbe izvozijo veliko kapitala v našo golo škodo. Da ta trditev odgovarja resnici, vzemimo za primer na pol tujo zavarovalno družbo »Sava«, katere bilanco je analiziral ugledni gospodarski časopis »Narodno Blagostanje« z dne 20. septembra t. I. Na podlagi tega je razvidno: 1. da je splošna zavarovalna družba »Sava« v Zagrebu imela lansko leto brez prenosa iz leta 1928. čistega dobička fea celih 3,197.675 Din, medtem ko je čisti dobiček leta 1928. znašal 1,791.054 Din. 2. Ta dobiček je dosežen na od 10 milijonov delniške glavnice efektivno vplačanih 4 milijonov dinarjev. Bilanca kaže, da je šele lansko leto bila glavnica povišana od 4 na G milijonov dinarjev in to ne z efektivnimi vplačili, ampak s prenosom iz dobička. Rentabilnost »Save« znaša po tej analizi mnogo več kot 50% od vplačane glavnice. Radi tega dobivajo delničarji »Save« poleg >primerne dividende« na svoje delnice za faktično vloženih 40 dinarjev na leto 100 Din. 8. V čem leži tajnost uspeha »Save«, se vprašuje pisec, ki je analiziral bilanco? On sam na to odgovarja, da se ključ uspeha nahaja v vodstvu in zvezali. A glavna zveza »Save« je »Assicurazioni Generali« iz Trsta, ki je v »Savi» udeleženo s 40%. Z neodoljivim, p trpkim humorjem pravi nato člankar »Jugoslovenskega Lloyda«: Naj mi bo dovoljeno izprego-voriti par besed o etimologiji te zavarovalne družbe, ki nosi tako Tepo, drago slovensko ime. Tukaj citira Lj. Kosijer-jevo knjigo: Judje v Jugoslaviji in Bolgariji, kjer čitamo na str. 317 sle- deče: Pod zaščito novih »naeijonalnih« inštitucij in »nacijonaliziranih« tujih ustanov nadaljujejo tujci s pomnoženo silo svoje delo tam, kjer so poprej zaostali, in zavzemajo danes dominanten položaj v zavarovalni stroki pri nas ... Treba je konštatirati, da imate samo dve italijanski družbi, ki jih vodijo Judje, več kot polovico celokupne naše zavarovalne stroke (okrog «0%) v svojih rokah in ogromne vsote — več sto milijonov dinarjev gredo letno preko meje v obliki premijskih vplačih Največ dobička v državi ima »Sava«, splošna zavarovalna delniška družba v Zagrebu. Ta družba dela v korist Italijanom in italijanskim judom in sicer kot afilijacija »Assicurazioni Generali« (ki istotako dela pri nas, toda njena bilanca poslovanja je nepoznana, ker ni objavljena). Signor Edgard Morpurgo je predsednik »Assicurazioni Generali« in istočasni podpredsednik »Save«. Na strani 390 omenjene knjige čitamo: Poleg bankarstva se italijanski kapital pojavlja v zavarovalni stroki in drži v svojih rokah glavni zavarovalni posel v Jugoslaviji in Bolgariji in to potoni Assicurazioni Generali in Riu-nione Adriatica ter ene »nacijonalne« tvrdke: »Save«, zavarovalne družbe v Zagrebu. — Kakor v bankarstvu tako so tudi v zavarovanju in industriji glavni aktorji italijanske ekspanzije na Balkanu italijanski ekonomski judje. Tri kričeča judovska imena simbolizirajo celo italijansko gospodarsko politiko na Balkanu. To so milanski jud Giuseppe Toplitz, administrator pri Raima Gommerciale Italiana, ki se šopiri v bankarski stroki, krščanski jud Edgardo Morpurgo, administrator Assicurazioni Generali, ki se šopiri v zavarovalni stroki, in drugi krščanski jud inžiner Emilio Stock, administrator družbe »Spalato«, ki se šopiri v industrijski ekspanziji... Pisee nato zaključuje: Tega se mora zavedati vsak član slovanske- zajednice na Balkanu, Banovinske in občinske davščine. (Iz referata tajnika Centrale industrijskih korporacij g. dr. Gregoriča na gospodarskem kongresu v Beogradu dne 14. septembra 1930. Vprašanje finansiranja banovin, občin in samoupravnih teles v obče je že drugič na dnevnem redu vsakoletnih kongresov gospodarskih zbornic in korporacij. To nam dokazuje, kako nujna in važna je rešitev tega vprašanja. Ministrstvo za finance pripravlja materija! za zakonito ureditev materije, med tem pa se prizadeva, da s posameznimi načelnimi odredbami in odloki v konkretnih primerih usmeri finansiranje samouprave v pravi tir. Ob tej priliki se moramo najtopleje zahvaliti uglednim funkcijonarjem ministrstva za finance, ker so se z velikim potrpljenjem in polno energijo prizadevali, da preprečijo in ublažijo vsaj najrobatejše atake na racionalno obremenitev gospodarstva. Z ene strani je bilo njihovo prizadevanje uspešno, a na žalost so se na drugi strani pojavile nove težkoče iti zopet se zahtevajo od gospodarstva nove žrtve. Glavne pritožbe gospodarstva nad sedanjim položajem. Po pismeni anketi, katero je izvedla Centrala industrijskih korporacij, se razvrščajo pritožbe gospodarstva sledeče: 1. Čeprav se direktne izvozne in prevozne takse ne pobirajo, obstojajo v raznih občinah davščine z nazivom uvoznimi,- trošarina, točilna taksa itd., ki ima po svojem bistvu značaj izvozne ali prevozne takse, ker se pobirajo ob uvozu v občino, pa se ne vračajo ob izvozu dotičnih bremen iz občine. 2. Davščine na produkcijski prcces (na sirovine, stroje in pomožna sredstva produkcije, na pogonsko silo in na material za produkcijo pogonske sile, ki značijo najmonstruozniji način obda-čitve, se še vedno pobirajo v jako znatnem obsegu. Med te davščine spadajo posebno: a) banovinska davščina na sečnjo gozda, ki se pobira v vseh banovinah; b) banovinska trošarina na premog in električno energijo v Dravski banovini; c) davščina na premog za pokrajinski pokojninski fond v bivši ljubljanski oblasti; d) občinske uvoznine, tlakarine in trošarine, merina v Srbiji, kantanja in kaldrunja v Bosni: na sirovine za pre- ki sc interesira za gospodarsko usodo balkanskih Slovanov. Mi nočemo to tako važno vprašanje enostransko razmotrivati, niti nismo v načelu proti dotoku tujega kapitala v našo državo. Toda eno zahtevamo: da se poslovanje tujih družb najstrožje kontrolira, iu drugo, da se tujemu kapitalu dovoli pristop samo v take svrhe, v katerih ne škoduje našim narodnim interesom in domači industriji. V zavarovalni stroki pa je tuji kapital docela neproduktiven ter ga ne potrebujemo, pa magari, da se skriva pod »na-cijonalno« firmo, v katere upravah sede tudi naši ljudje. Poziv Kossier-a, da se vsak dober Slovan tega mora zavedati, je razumljiv. V današnji težki gospodarski krizi je pač potrebno, da štedimo, kjer se lo štediti da. Ni to šovinizem, nego načelo gospodarske razsodnosti, česar nam pač Italijani ne morejo zameriti. ■HUB* deiavo, na stroje, na pomožna sredstva produkcije, na premog in koks, na orodje, na ambalažni material itd; e) občinska davščina na blago, ki se na železniških postajah iztovarja ali na-tovarja (Celje, Maribor, Ljubljana); f) občinske takse za obdelani les, kamen in temu slično. 3. Blagovni promet ovirajo visoke trošarine posameznih občin, ki podražujejo življenje in zmanjšujejo življenje v lastni občini, na drugi strani pa onemogočajo tranzitno razpošiljatno trgovino (Beograd in druga mesta). 4. Doklade na neposredne davke so previsoke po izvršeni davčni reformi. Skupna vsota vseh doklad znaša po več sto odstotkov. Visoke doklade jako ovirajo razvoj gospodarstva. 5. Posebno glasne so pritožbe proti dajatvam, ki se zahtevajo za ceste: cestne doklade, odkupnina za kuluk v najvišji po zakonu dopustni izmeri in posebni prispevki za prekomerno porabo cest. 6. Neenakost v sistemu finansiranja ima za posledico dvojno ali trojno obremenitev istega predmeta: 1. v občini produkcije po davščinah na sirovine i. t. d., 2. v občini razpošiljanja ali prevoje in 3. v občini potrošnje. 7. Občine se prizadevajo z raznimi sredstvi, da bi si pridobile odobritev novih dohodkov, posebno s tem, da v svojih proračunih ircikaziujejo, da radman davščin dejansko znaša mnogo manj. nego bi se moglo brezpogojno pričakovati. 8. Uprava in pobiranje oibčinslkih davščin povzroča velike izdatke, ki znatno zmanjšujejo njihov čisti donos. Znan je slučaj, da v nekem velikem mestu stane pobiranje trošarine preko 50 odstotkov donosa trošarine. Navedene pritožbe dokazujejo, da samoupravne davščine jako otežujejo gospodarstvo. V svetovnih gospodarskih krogih se trdi, da je razcepljenje Evrope na znatno število carinskih področij eden glavnih povodov za ekonomsko krizo v Evropi. Pri nas pa v tem malem delu Evrope se stremi tza tem, da se ustvarjajo notranje carinske meje potom trošarin in uvoznin. Težak položaj občin. Navedli smo svoje pritožbe proti davščinam samoupravnih teles. Biti pa moramo pravični in priznati, da se ta telesa, posebno občine nahajajo v jako težkem položaju. Pogosto je temu krivo pomanjkanje potrebne štednje, na drugi strani pa država, vsak resor za sebe, t novimi zakoni in predpisi občinam in drugim samoupravnim telesom nove naloge z novimi bremeni, a ne misli na to, da bi jim nudila za to tudi potrebna sredstva iz državnega proračuna. Vsled tega prihajajo občine, posebno male, večkrat naravnost v obupen položaj. Saniranje sedanjega nevzdržnega stanja je mogoče samo z uveljavljenjem: 1. zakona o občinah, ki naj končno-veljavno določi njihov delokrog; 2. zakona o finasiranju banovin, občin in samouprav. Pregled gibanja državnih in samoupravnih dohodkov. Državni fiskalni dohodki naraščajo. Dočim so v letu 1928/29 znašali 6897 milijonov dinarjev, so se dvignili v letu 1929/30 na 7880 milijonov dinarjev, to je za 983 milijonov Din. Čeprav od tega poviška odštejemo 218 milijonov Din, plačanih s kronskimi boni, se kaže še RAZŠIRJENJE JUGOSLOVANSKIH TOBAČNIH TOVARN. Letošnji tobačni pridelek Jugoslavije je rekorden. Zato se razmotriva na merodajnih mestih vprašanje razširjenja tobačnih tovarn. Potrebni stroji bi se dobavili iz Čehoslovaške in Nemčije, tu deloma na reparacijski račun. V tovarni v Nišu bodo zamenjali nekatere na poskušnjo dobavljene stroje proti novim z večjo kapaciteto. Nabavili bodo zlasti stroje za fabrikacijo slabših kvalitet (Zeta in Sava), ki so predmet močnega povpraševanja. Hercegovski tobak bodo producirali odslej naprej v večjih množinah; zlasti za izvozne namene je povpraševanje po njem zelo živahno. vedno stvarni povišek 765 milijonov Din, ki je po večini v zvezi z davčno reformo. Pregled fiskalnih dohodkov samouprav nam daje sledeča tabela: Doklade na neposredne 1 davke v milijonih Din | Trošarine, pobrane v 1 milijonih D n S Takse, pobrane v [; milijonih Din Razne Skupaj v milijonih Din | Podeželske ob cine leta 1925 379 43 31 78 občin brez podatkov 531 „ 1926 355 41 23 — 420 „ 1927 349 38 24 412 „ 1928 341 41 24 — 406 Mestne občine leta 1925 130 132 230 — 492 „ 1926 179 212 255 — 646 „ 1927 176,204 250 — 630 „ 1928 169 257 220 — 646 Okraii in okrajni zastopi leta 1926 33 — — — 33 „ 19 '6 41 — — — 41 „ 1927 44 — - — 44 „ 1928 40 — — — 40 Oblasti, bano- vine leta 1925 68 — — — , 68 „ 1926 74 — 14 — 88 „ 1927 105 — 10 — 115 „ 1928 114 62 32 — 208 „ 1929 (budžet) 123 95 45 22 cestnina in kuluk 285 leta 1930/31 (budžet) 221 160 78 33 cestnina in kuluk 492 Skupni fiskalni dohodki vseh samouprav se dele na posamezne kategorije kakor sledi: Doklade (odmer«) ▼ milijonih Din Trošarine, pobrane v milijonih Din Takse, pobrane v milijonih Din Občine brez podatkov v milijonih Din Skupni fiskalni dohodki ? milijonih Din leta 1925 610 175 261 78 1124 „ 1926 648 253 293 — 1195 „ 1927 674 242 285 — 1202 „ 1928 664 361 275 — 1301 Od skupnih fiskalnih dohodkov vseh samouprav odpada: 83 <8 O o e « "S "q» "ČS "Z ' a > P > © * O, a. 2 Banovo Brdo inrj Mihajlovcem sem popolnoma sparceliral na parcele od 300 do 1000 ius in tudi od 1000 m* navzgor, kolikor pač kdo žoli. in ga prodajam po celo ugodni eo^ni, ki se suče med 85 in 100 Din po m2 in na dolgoročno odplačevanje. ■»Banovo Brdo je prišlo v rajon mesta Beograd, ima vodo vod, električno razsvetljavo in je eno najbolj zdravih terenov. / »Banovega Brda« je veličasten pogled na Savo in Donavo, Beograd, Zemun in vso daljšo okolico. Po oceni tujih strokovnjakov ima vse pogoje, da v najkrajšem času postane naj-lepši del mesta Beograda in da nudi prebivalstvu vse svoje prirodne lepote za prijetno bivanje ter dobi v najkrajšem času tudi tramvajski promet. Vsa potrebna pojasnila daje Ljubomir Stanojevič, Beograd, Dositejeva ul. 5, vsak dan od 1. do IS. pop. - KNJIGOVEZNICA -K. T. D. LJUBLJANA, KOPITARJEVA 6 II. NADSTR, NUDI PO IZREDNO NIZKIH CENAH: SALDA-KONTE ODJEMALNE ŠTRACE KNJIŽICE JOURNALE RISALNE ŠOLSKE BLOKE ZVEZKE-MAPE ■ I. T. D. IZDELU0E SOLIDNO m VSEHVRST- P0-F0T0GRAF1JAH--ALIR1SBAH-V-EH1AUVEČBARVKH- = KONKURENČNE CENE = KLIŠ AR ^ ASTDEUijUBlJAMA DALMATINOVA ULICA ST. 13 K, »njige, časopise, račune, vizitke, etikete, memorande, kuverte, tabele, lepake, naročilnice v blokih s poljubnim Številom listov, cenike In tudi vse druge tiskovina _ _ dobavlja "Tl vJ K ARNA MERKUR o e n a h mm,n LJUBLJANA milim GREGORČIČEVA 23 TELEFON 8609 i> Lastna knJlgov«znioa Za veAJa narofilla zahtevajte proradun* I © in 1 itn J H roja dr. IVAN PLESS. — Za Trgov«ko - Uldu«trt]»ko d. d »MERKUR« kot Izdajatelja In tiikarja- O. MICHALEK. Ljubljana.