časopis za kritiko znanosti; 1991; 140/141; 85-130 111 Znanost družbe Niklasa Luhmanna Franc Mali I. Pri založbi Suhrkamp je v letu 1990 izšla več kot sedemsto strani obsegajoča knjiga Niklasa Luhmanna Die Wissenschaft der Gesellschaft (v nadaljevanju WdG). V tej knjigi Luhmann z izvirno sistemsko sociološko teorijo posega na področje analize znanosti in s teorijo znanosti povezanih problemov sjioznavnc teorije. Že naslov knjige -Znanost družbe (ne Znanost o družbi) - pove, daje avtor izhajal iz obče teorije avtopootičnih družbenih sistemov. V njegovi sistemski teoriji znanost nastopa kol funkcionalni družhoni sistem, ki sc je glede na zgodovinske in družliene okoliščine - v nasprotju s tradicionalnimi družbami je samolegitimirajoča funkcija raziskovanja strukturna kom-|H>nenla modernih družb - izdifeienciral v operativno zaprt, v odnosu do družbenega okolja avtonomen in samoreferenčen avtopoclični družbeni sistem. \ Luhmannovern sistemskem pristopu je v ospredju družbena razsežnost znanosti, saj nobena izmed njegovih temeljnih epistemo-loških predpostavk - tudi kategorija resnice kot simbolno generalizirani medij znanstvene komunikacije ne - ni izključena iz horizonta družbenosti. To pomeni, da ne gre samo za nadaljevanje tradicionalnega sociološkega diskurza raziskovanja, temveč za njegovo nadomestitev z interdisciplinarno sistemsko teorijo znanosti. Četudi ga kritika klasičnih spoznavnih teorij pelje v smer sociologizacije epistemologije, se ne omejuje na ohlapno tezo o družbeni pogojenosti znanstvenega spoznanja. Luhmann je z analizo nastanka in zgodovinskega razvoja metateorij funkcionalnih družbenih sistemov - v njegovi analizi nastopajo kot refleksivne teorije" - dokazoval, da je postuliranje družbenega kot apriornega v klasičnih teorijah sociologije vedenja neustrezna rešitev epistemoloških problemov. V razmerju do kantovske spoznavne teorije (mnogodimenzionalen kompleks razlikovanj je tu speljan na diferenco cmpiričnotranscendentalno), ki v raziskovanju možnosti spoznanja sicer nikoli ni eksplicirala implicitno navzočih momentov "temporali- 86 Fraru- Mali •...... zacije in socializacije' (Baztiina. \ Luhmannovem binarnem kodu resnice je vsebovano načelo koherence. Teorije koherenc nosi i izključujejo apriorizem eksternega kriterija resničnosti. V zahtevi po izključitvi t.i. zunajreferenčnih kriterijev resničnosti - na tem poslulatu temelji korespondenčna teorija resnice -je bil Luhmann dosleden: "Resnica ni lastnost kakršnihkoli objektov, stavkov ali kognicij, temveč pojem označuje neki medij pojavljanja odprtih komunikacij: ali rečeno tudi: polje odprtih možnosti, v okviru katerih se komunikacije v posebnih okoliščinah avtopoetično organizirajo" (WdG: 173). kljub temu, da Luhmann ni zavračal hevristične funkcije načela koherrnčnosti pri pojasnjevanju evolucijske leorije kompleksnih znanstvenih sistemov (to ne pomeni, daje kriterij koherence enak kriteriju kompleksnosti), je pojem koherence nadomestil s pojmom informacijske redundance. V osmem poglavju svoje knjige, naslovljenem Evolucija, jo je speljal na evolucionistično funkcijo stabiliziranja sistema. Na tem mestu ni mogoče predstaviti vseh nadrobrtosli l.uhmannovega koncepta resnice kot simbolno generaliziranega komunikacijskega medija v znanosti. (V svojih teoretskih ugotovitvah se je opiral rned drugim ludi na Parsonsovo teorijo simbolno general i zi rani h medijev izmenjave in Heiderjevo teorijo percepcijskih medijev.) kljub temu pa se nam zdi potrebno opozoriti na tisto njeno strukturno značilnost, brez katere si ni mogoče zamišljali njene vloge - kot vodilne diference - v samoopazovanju (samoopisovanju) avtopoetičnega sistema znanosti. Gre za binarno strukturo koda resnice. Binarni kod v nasprotju z dualnim kodom (omejuje se na klasifikacijo) predpostavlja t.i. načelo izključevanja tretjega. Takšen artificiran tip binamosti je prvi pogoj 90 Frane Mah abstrakcije, na osnovi katere se lahko šele oblikuje kod medija, ki specificira območje delovanja tega medija. Luhmann je v zvezi s tem zapisal: "Sicer velja, kar velja za vsa razlikovanja, za vse bipolarne forme: da lo razlikovanje določa neko mejo, ki jo moramo prestopiti, če naj pridemo z ene strani na drugo • v našem primeru od resnice k neresnici oziroma obratno. Prestojwnje pred|>ostavlja čas, saj ne moremo bili istočasno na obeh straneh. Torej binarna kodiranosl sproža za|k>rcdrtost delovanja in kot učinek lega tvorijo sistema. Preslop meje dalje odpira uporabno možnost, da se v teku časa preko delovanja sistema oblikujejo kompleksni programi. Tako kodi kot programi delujejo neodvisno od okolja sistema. Gotovost realitete, ki jo sistem producirá za samega sebe, ne izvira iz načela adekvatnosti, temveč samo iz dejanskega izvrševanja lastnih operacij" (WdC: 195). Lahko bi dejali, da je v citirani misli o funkciji binarne struk ture koda resnice matrica za pojasnitev strukturnih lastnosti sistema znanosti in njegovega razmerja do družbenega okolja: znanstvenega sistema kot rekurzivno delujočega sistema, znanstvenega sistema kot (že omenjenega) strukturno- determinirajočega sistema, znanstvenega sistema kot avtonomnega sistema, znanstvenega sistema kot samoreferenčno zaključenega sistema. Za Luhmanna, ki je v WdC temeljilo obdelal vsako strukturno lastnost sistema posebej (in njihove medsebojne povezanosti), so binarne strukture kodov specializirane ravno za tvor-jenje sistemov. Obstaja empirično potrjena zveza med družbeno funkcijo, abstraktnostjo koda in zakonitostjo raziskovanja sistema znanosti. Rekurzivnost pomeni, di) so razlogi za spremembe stanj sistema znanosti le v delovanju sistema samega. Predpostavke o okolju sistema se odčilavajo in spreminjajo na temelju delovanja sistema samega. Omenili smo že, da se strukturno determinirajoča lastnost sistema nanaša na spoznavno- teoretsko cirkularnost (oziroma koherenčnost) znanosti. Avtonomnost sistema predpostavlja enotnost sistema znanosti na temelju lastnega delovanja. To pomeni, da meje sistema definira sistem sam in ne njegovo okolje. Avtonomija ne predpostavlja odprave vzročne povezanosti med sistemom iri okoljem. Vcrolar to ne spreminja dejstva, da sistem sam definira svojo enotnost in svoje meje. Sa-moreferenčna zakl j učenost sistema znanosti izključuje možnost, da bi t.i. eksterni inputi specificirali strukture sistema in determinirali njegova delovanja. Lastnosti sistema znanosti, kol so rekurzivnost, samoreferenčnost, avtonomnost in strukturna determiniranost (tu smo se omejili le na njihovo naštevanje), se stekajo na skupni imenovalec • na avto- Znanost družbe Xiklasa Luhmanna 91 poetičnost sistema znanosti. Avtopoetični sistem je po Luhmannu listi sistem, ki elemente oziroma omrežje elementov, iz katerih obstaja, sam producirá. Načelo avtopoetičnosli je ateleološko načelo, ki ima pomembno vlogo pri odpravi klasičnih "idealističnih" in transcendental-no-teoretičnih spoznavnih teorij. III. Zaradi avtopoetičnosli ni sistem znanosti nič tnanj družben. Na to dejstvo je treba v kontekstu naše obravnave vedno znova opozarjati. Za Luhmanna je izvedba avtopoezis znanosti istočasna izvedba avtopoezis družbe. Znanstveni sistem se lahko izdiferencira samo v družbi. Poseg družbe na znanost je dvojen - tako od zunaj kot od znotraj (preko drugih funkcionalnih sistemov družlienega okolja in preko avtopoetičnosli znanosti same). Rnako seveda velja za razmerje znanosti do družbe. Luhmann je v uvodu svoje obravnave znanosti družbe zapisal, da mora t.i. spoznavno-sociološki (wissenssoziologische) problem resnice postati predmet razmisleka vseh znanstvenih disciplin. Sam je družbeno-strukturne predpostavke komunikacijskega medija resnice znanosti najbolj izrazito zaznaval v naravi in funkciji znanstvene reputacije kot vzporednega koda resnice. S tem je v kontekst svoje epislemologije znanosti vključil eno bolj konlroverznih lem sodobne sociologije znanosti. Izhajal je iz dveh predpostavk: družbeno strukturne diferenciacije interakcijskega sistema (celota možnih komunikacij - komunikacija navzočih) in specifičnega načela znanstvenih socializacijskih in komunikacijskih procesov, t.i; slopnjevanje pripravljenosti na konflikt ob hkratnem slabljenju diskreditivnih učinkov konflikta. (Zadnja Luhmannova predpostavka močno spominja na popperjanski raciona-lislični princip kritične znanstvene diskusije.) Ob navzočnosti predhodno opisanih pogojev (in drugih pogojev: na primer nevidnost oziroma nekontroliranost "mehanizma" podeljevanja reputacije) prevzame kategorija znanstvene reputacije znotraj nepreglednega kompleksa modernih znanstvenih komunikacij selekcijsko funkcijo. "Keputacija zahteva koncentracijo pozornosti in izbiro tistega, kar z večjo verjetnostjo zasluži več pozornosti kot drugo" iff AG\2 Uj|. Luhmann je izražal mnenje, da reputacija znanstvenika (znanstvene institucije itd.) v znanstveni skupnosti lahko kot vzporedni kod znanstvene resnice prevzame pomembno orientacijsko funkcijo v sistemu znanosti, spodbuja ali zatira motivacijo posameznih raziskovalcev za 92 Fraru- Mali preučevanje določenega tematskega področja itd. Ne da bi se na tem mestu podali v obširnejši prikaz problema reputacijskega sistema kot vzporednga koda resnice, naj opozorimo na določeno genezo Luhman-novib (Higledov na to sociološko znanstveno vprašanje. Nemški sociolog je v svojem delu pred dvajsetimi leti (v prvem zvezku S.4, prva izdaja leta 1970), kjer se je že lotil tcmatizacije razmerja med resnico in rcputacijo v znanosti, še dopuščal vzpostavitev morebitne alternative sistemu rcputacijc, ko gre za določitev najustreznejšega selekcijskega mehanizma v vedno bolj netransparentnem kompleksu znanstvenih komunikacij. Luhmann je med drugim zapisal: "Neka primerjava družbenih znanosti s teoretsko bolj konsolidiranimi naravoslovnimi znanostmi dopušča domnevo, da bi lahko razvoj obsežnejših in vendarle v neki meri konsistentnih znanstvenih teorij zmanjševal območje listih selekcijskih mehanizmov, ki so vezani na reputacijo" (S.4, zv. 1:245). V svojem zadnjem delu WdG Luhmann takšne ali drugačne alternative sistemu znanstvene reputacije kot selekcijskega mehanizma v evoluciji znanstvenega vedenja ne omenja več. Kljub temu, da tudi on pri poznava v mehanizmu podeljevanja znanstvene reputacije v praksi morebitni obstoj pristranosti (v jeziku klasične norrnativistične sociologije znanosti gre za prevlado partikularnih nad univerzalnimi znanstvenimi normami), kar pa naj ne bi dolgoročno nikoli peljalo v prevlado načela samovolje v reputacijskem sistemu, sklepa, da "...bi svojevrsten spoj inkluzije in satnouravnave, ki je dosežen preko mehanizma reputacije, težko nadomestili" (W