DELO NAŠIH ZAVODOV IN DRUŠTEV PISMO BREZ PISAVE (O arheologiji, ključih in arhetipih) TOMAŽ NABERGOJ Narodni muzej v Ljubljani je od oktobra 1991 do februarja 1992 postavil na ogled arheološko razstavo Pismo brez pisave. Namenjena je bila počastitvi Svetovnega slo- venskega kongresa v juniju lani in otvoritvi novega muzejskega razstavišča v prenovlje- nem atriju. Zaradi agresije na Slovenijo pa smo jo lahko videli šele v jeseni. Razstava ni bila obsežna, vendar je zastavila nemalo vpra- šanj in odprla probleme, ki presegajo s podna- slovom Arheologija o prvih stoletjih krščan- stva na Slovenskem postavljeni okvir. Pred- vsem je tovrstno arheološko gradivo, shranje- no v različnih slovenskih muzejskih zbirkah in v graškem Joanneumu, sploh prvič zbrala na enem mestu in ga tudi objavila v katalogu, kar je bil glavni namen avtorjev, dr. Timoteja Knifica in Milana Sagadina. Osnovni nivo branja razstave je bil arheolo- ško-zgodovinski. Oprl se je na splošno pozna- ni razvoj zgodnjega krščanstva pri nas, ki ga je doslej najtrdneje začrtal in povezal z dogajanji v širšem prostoru slovenski zgodovinar dr. Rajko Bratož. Tako sta bili predstavljeni dve, med seboj ločeni obdobji: pozna antika in njen konec (4.-7. stoletje) ter slovanski zgodnji srednji vek (8.-11. stoletje). Z arheološkimi raziskavami odkriti mate- rial je dvovrsten: ostanki tlorisov sakralnih objektov in deli cerkvene opreme izpričujejo topografijo krščanskih kultnih mest, drobne najdbe, predvsem iz grobov in naključne, pa odkrivajo duhovno življenje posameznika in skupnosti v določenem času. Značilno je, da sodijo ostanki cerkva večinoma v prvo obdo- bje. Takšne najdbe izvirajo tako iz rimskih mestnih središč 4. in 5. stoletja (Poetovio, Emona, Celeia), kot iz utrjenih višinskih nase- lij s staroselskega podeželja iz 5. in 6. stoktja (Ajdovski gradeč nad Sevnico, Rifnik pri Šen- tjurju, Kučar pri Podzemlju, Ajdna nad Poto- ki, Korinjski hrib nad Velikim Korinjem...). Te druge so bile na razstavi predstavljene z maketo cerkve v naravni velikosti. Ostanke cerkvene arhitekture in notranje opreme (npr. steklo in omet z Ajdovskega gradca oz. Ajdne) je dopolnjevalo drobno gradivo s krščansko simboliko: z latinskim, grškim in tudi Salo- monovim križem, s črkama alfa in omega, s kristogramom, menoro, z likom nadangela Mihaela, v podobi ptice (pava, goloba). Ome- nimo svečnika iz Rogoznice pri Ptuju, kri- stogram in ogledalo iz Emone, razne okrasne zaponke, npr. pozlačeno iz Neviodunuma, pr- stane, pašne spone, oljenke in novce z različ- nih najdišč. Vsi ti predmeti sami na sebi in v svojih poslednjih, arheoloških kontekstih os- vetljujejo tista tri stoletja podirajočega se an- tičnega sveta, ko so človeški, predvsem voja- ški in ekonomski resursi zahodnega rimskega imperija izgubili ravnotežje v svojih socialnih soodvisnostih in klonili pred invazijami po- tentnih barbarskih ljudstev. To je hkrati čas, ko so izzvenela iskanja helenističnih misterij- skih kultov, ko je v državljanskih vojnah osla- bljena rimska oblast pripustila iz podzemlja novo odrešujočo religijo, krščanstvo, in je le-to v svoji ortodoksni obliki slavijo zmago tako nad pogani kot nad heretiki. Čas, ki je našel svoj odmev tudi na jugovzhodnem alp- skem področju med Jadranom in Panonijo. Tako pisni viri temu prvemu, arheološko predstavljenemu obdobju, dodajajo svoj histo- rični okvir, kije bil na razstavi zapolnjen z in- timno uglašenimi verzi Gavdencijeve napisne plošče. Z grobimi potezami pa zarisujejo tudi drugo, zgodnjesrednjeveško obdobje. Tedaj so se, kakor nam v duhu svojega časa hoče pove- dati zgodba o Ingu iz Konverzije, slovanski prišleki dali poučiti v sveti veri, tuji, salzbur- ški in oglejski misijonarji, pa so položili teme- lje novim duhovnim in civilizacijskim izkuš- njam v tem delu nastajajoče Evrope. Poet pa je v svoji viziji, opirajoč se na Slavo kranjske- ga polihistorja, to umiranje starega, »krivega«, in porajanje novega, »pravega« , naslikal vse drugače - kot skrajno nasilno in krvavo sooče- nje dveh pojmovanj, ki se v svoji globoki člo- veški tragiki najbolj izkaže v duhovni združi- tvi do smrti ločenih Bogomile in Črtomira. Ta osebni, notranji vidik pokristjanjenja, in onega občega, zunanjega, so dala zgolj slutiti nam ohranjena »pisma brez pisave«: drobni predmeti s svojo tu jasno, tam spet prikrito ali komaj še razpoznavno krščansko motiviko. To je nakit iz staroslovanskih grobov: okrasne zaponke, obeski v obliki križa, prstani in uha- ni. Ob spremembah pogrebnih običajev ti predmeti po eni strani kažejo uveljavljanje krščanskih simbolov, kot so križ, orel, ptici ob drevesu življenja oz. ob vodnjaku življenja, panter, motiv Danijela v levnjaku, Agnus Dei. Po drugi strani pogosto neprikrito posnemajo tako zahodne vzore visoke, dvorske umetno- 59 »Jaz sem luč sveta ...« (Janez 8,12), iz fototeke Narodnega muzeja v Ljubljani, foto Marko Habič sti, kot tudi splošno razširjeno ornamentiko, npr. kamnit pleteninast okras karolinške dobe. Kamnita plastika 9.-11. stoletja je bila zastopana s primerki cerkvene opreme iz Pri- morja, posebno iz Kopra in je skupaj s pre- klado in reliefno ploščo iz kapele sv. Jurija na Svetih gorah napolnila rekonstruirano zgod- njesrednjeveško cerkev. Arheološko -zgodovinska slika, ki nam jo je ob pomoči poznanih historičnih dogajanj po- nudilo razstavljeno gradivo, je resda rezultat desetletij raziskovalnega dela, predvsem po 2. svetovni vojni, vendar v sebi še zdaleč ni za- ključena. Slovenska arheologija bo morala na- črtno raziskati posebno čas 8. in 9. stoletja, to- rej obdobje pokristjanjevanja Slovanov, za ka- tero imamo doslej malo materialnih preostan- kov. Tudi umetnostne zgodovinarje zanima vprašanje predromanske cerkvene arhitekture (pri nas je do sedaj potrjenih le pet tlorisov: Blejski otok I, Sv. Jurij v Batujah, kapeli sv. Jurija in sv. Martina na Svetih gorah ter ro- tunda S. Elio v Kopru) in prehod od 9. stoletja k prvim ohranjenim cerkvam 11. in 12. stole- tja. Kar zadeva antiko, je v obsežni problema- tiki rimske Poetovine potrebno opozoriti na še manjkajočo arheološko topografijo kultnih mest. Kakšen je bil npr. odnos med templji rimskih oz. provincialnih božanstev, mitreji in zgodnjekrščanskimi svetišči, ki so jih smelo domnevali celo na šestih lokacijah? In kam umestiti bronasta svečnika iz Rogoznice, ki naj bi v zgodnjekrščanski občini Poetovione kazala vplive koptskega liturgičnega obredja? Med zanimivimi posameznimi najdišči naj spomnimo na Tominčevo jamo v Škocjanu, ki 60 Nekoč je bila poznoantična cerkvica..., iz fototeke Narodnega muzeja v Ljubljani, foto Marko Habič bi glede na najdbe morda lahko bila služila kot starokrščansko svetišče; tam so poleg treh glinastih oljenk s podobo apostola Pavla, kri- stogramom oz. menoro našli še kristogram iz bronaste pločevine s črkama alfa (manjka) in ornega, kije bil morda le skozi spodnjo luknji- co pritrjen na ročaj kake bronaste svetilke. ' Pričujoča razstava je pokazala še nekaj. Na Slovenskem imamo ohranjenih razmeroma mnogo najdišč z ostanki starokrščanskih cer- kva (vsaj 14 do 7. stoletja). To je pomemben del naše kulturne dediščine, a kot sklop ar- heoloških spomenikov »in situ« ni dovolj iz- koriščen. Spomeniško varstvo je v nekaterih primerih zanj dobro poskrbelo (Rifnik, Aj- dovski gradeč, Ajdna), s spremembami v za- dnjem času se je povečalo tudi zanimanje jav- nosti. Tako so ponovno blagoslovili baziliko na Rifniku (13. oktobra 1990) in nedavno še cerkev na Ajdni (15. junija 1991), kamor je vabil plakat z naslovom Romanje h koreni- nam. Katerim koreninam? Daljnjim izvorom našega slovenstva, da ne rečemo nacionalnega zavedanja, ki pa ima svoje še bolj daljnje za- četke slej ko prej na vzhodu in ne v starosel- skem podalpskem svetu 5. in 6. stoletja? Ali preprosto k duhovnim koreninam krščanstva na tem ozemlju, ki pa, izruvane, s Črtomiro- vim pokristjanjenjem tudi nimajo nobene zve- ze? Na ruševinah naselbine pod Stolom so te- daj gospodovali Ajdi... V televizijskem poro- j čilu ob lanskoletni slovesni otvoritvi konser- i virane cerkve na Ajdni smo lahko (ne iz ust j arheologa) zaznali dovolj jasne poskuse pove- i zovanja starih Slovencev s poznoantično sta- roselsko kulturo. A tu smo že na spolzkih tleh razbohotenih teorij o Venetih, »naših davnih prednikih«, ki v ohranjenih arheoloških virih sicer ne najdejo nobene potrditve. Mimogre- de, lahko kdo zadovoljivo razloži, zakaj naj bi bili potemtakem Slovenci-Veneti dvakrat po- kristjanjeni? Razstavo lahko ocenjujemo tudi z drugega, muzeološkega vidika, ki je povezan z arhitek- tovo prenovo atrija. Z njim je Ljubljana dobi- la novo razstavišče, ki bo začasno in vsaj za določen tip razstav razbremenilo tri osrednje slovenske muzeje, utesnjene v stavbi na Pre- šernovi 20. Arhitekt Marko Mušič je svoj pro- jekt celovite prenove Treove zgradbe pojasnil v članku v katalogu, kjer je pokazal tudi izho- dišča za rekonstruiranje cerkva v naravni veli- kosti. Sam atrij je kljub poudarjeno prisotni j neorenesančni arhitekturi pustil dovolj zraka ; obema belima gmotama, rekonstruiranima i cerkvama, ki sta si stali nasproti ob osi razsta- j višča. Popek razstave je bil ravno na začetku j (ali koncu) te osi postavljeni kristogram, spo- i znavno, dogovorjeno znamenje za vse, ki jim I je bil krmar življenja Jezus Kristus. j 61 Vstopim v zgodnjesrednjeveško cerkev, izfototeke Narodnega muzeja v Ljubljani, foto Marko Habič Cerkvi kot največja eksponata sta ponazar- jali dve obdobji zgodnjega krščanstva pri nas. Prva je združila tri bistvene tlorisne elemente naših poznoantičnih cerkva iz podeželskih naselbin-refugijev, posebno tiste z Ajdovskega gradca, kijih V. Bierbrauer označuje za oglej- sko-alpski tip: vhodno vežo, nerazčlenjen os- rednji prostor za vernike ter prezbiterij s pro- stostoječo polkrožno klopjo za duhovščino.2 V nevtralno belo leseno konstrukcijo, ki se je zgledovala po še stoječih takratnih cerkvah iz severne Italije in Istre, so bili vključeni ohra- njeni arhitekturni členi in kopiji bronastih svečnikov iz Rogoznice, medtem ko so bile v stranskih stenah v vitrinah razstavljene neka- tere najdbe, tudi dva rekonstruirana relikvi- arija. Zgradba je skupaj s spolijami v veži in v zahodni steni delovala dokaj skladno. Za obi- skovalce prvotno predvideni stranski vhod v bočni steni je izpadel, kar ni motilo. Tudi druga cerkev je povezala ohranjene razno- vrstne arhitekturne člene, predvsem dele ol- tarnih pregrad in pilastrov ter dve transeni. V pravokotni tlorisni zasnovi s polkrožno apsi- do je povzela redka slovenska zgodnjesred- njeveška najdišča (Bled, Batuje) in odkrila oglejske vplive. Takšen, pri nas redek način prezentacije arheoloških najdb, je bil vsekakor na mestu, saj je ohranjene fragmente razložil z njihovim prvotnim kontekstom in obnovlje- nemu volumnu vrnil tudi delček minulega ob- čutja. Cerkvi sta bili tisti prostor v prostoru, ki so ga kakor znamenja ob poti dopolnjevale vitri- ne s sklopi drobnih arheoloških najdb. Nemi marmorni podstavki so uspeli ohraniti njiho- vo identiteto, ki so jo posebno izražale tudi ptičke na vitkih kovinskih nosilcih ali srebrni križec s Kučarja, medtem ko so povečevala vabila k natančnejšemu opazovanju detajlov. Ob stenah smo videli odlične aerofoto- posnetke arheoloških najdišč, fotografije stil- no ali simbolno paralelnih predmetov iz tuji- ne ter v risbi povečane motive s slovenskega gradiva. Kdor si je zaželel spominkov, je lah- ko kupil kopijo bronaste okrasne zaponke- ptičke z Ajdne, lično izdelano v zlatu, srebru oz. glini, izvezene prtičke z istim motivom ali glinasto oljenko s kristogramom. Tudi to je bil del muzejske ponudbe ob razstavi, od katere moramo pohvaliti zelo dobro muzejsko- pedagoško službo. Ta je organizirala vodstva za otroke in mladino, za katere je kustodinja- pedagoginja Eva Kocuvan pripravila odlične, 62 Grobovi - zrcala življenja, iz fototeke Narodnega muzeja v Ljubljani, foto Marko Habič delovne liste. Predvsem pa bo odslej na voljo, kot že rečeno, kvaliteten in bogato ilustriran slovensko-angleški katalog, katerega avtorja sta dr. Timotej Knific in Milan Sagadin s so- delavci. Katalog s 122 kataloškimi enotami, s spremnima člankoma avtorjev in obsežno bi- bliografijo nudi dobro izhodišče za nadaljnje tovrstne raziskave. Sicer pa je to še eden v vr- sti visokih oblikovalskih dosežkov Ranka No- vaka iz Studia Znak in je skupaj s plakatom in vabilom poskrbel za reprezentativno podobo razstave.3 Splošni vtis je bil dober. Razstava je delova- la čisto in premišljeno, kar je še poudarjala belina cerkva in celotnega razstavišča^ ter hladna, celo premočno izražena svečanost marmornih tal. A bila je dokaj asketska in skoraj preveč le vizualna - pogrešali smo glas- beno spremljavo, ki bi prostoru vdahnila več sakralnosti, in si zaželeli slišati oživljeno sta- roslovensko besedo iz Brižinskih spomenikov. Spremnega teksta je bilo (pre)malo. Čeprav je šlo za »pisma brez pisave» (ali ne ravno za- to?), smo razen nekaterih drugih pojasnil, npr. o kristogramu, pričakovali zgodbo o Ingu iz Konverzije. Obiskovalci večinoma porečejo: »Lepa razstava.« A tu je kleč! Ne glejmo eks- ponatov le kot materialne dokumente krščan- stva ali celo le kot bolj ali manj estetske pred- mete! Poiščimo tudi njihov skrivni, duhovni pomen! Ti drobni odkruški preteklosti (če pustimo ob strani cerkvi z njuno opremo) so združeva- li v sebi dve, med seboj prepleteni konstanti razstave: prvič, njeno gradivo je priskrbela ar- heologija, in drugič, razkrivala je del duhov- nih (in ne le duhovnih) dogajanj določenega prostora in časa, namreč krščanstvo na Slo- venskem v pozni antiki in zgodnjem srednjem veku. Simbolika je tisto, kar predmete določa kot pričevalce krščanstva. Je razstava zmogla (hotela?) odstreti to, tretjo raven berljivosti? Zdi se, da le delno: predstavila je simbole, vendar zaprte v skrinjicah, in prepustila obi- skovalcu, da sam dvigne pokrov in odkrije vsebino. Nekatere od skrinjic so bile resda prozorne, pri drugih smo našli zraven navodi- lo za odpiranje. Problem je seveda v tem, da moraš imeti pravi ključ, npr. ustrezen svetopi- semski citat. Marsikdo bi bil skrinjico odkle- nil, če bi bil ključ priložen... Rdeča nit razstave je bilo torej krščanstvo. Vendar je bilo njeno sporočilo globlje, bolj univerzalno. Razodela ga je prav simbolna govorica razstavljenih predmetov, ki je prese- gla krščanske okvire in se skozi spoznanja zgodnejših civilizacij in kultur vrnila k arheti- pom človekovega dojemanja in vrednotenja sveta in življenja. Najlepši primer za to je sam križ, ki izvorno ni krščanski simbol, ampak ga je krščanstvo le uporabilo kot svoj glavni znak. Križ se pojavlja že od neolitika dalje v okrasni in kultnosimbolni funkciji. V stari Indiji je kot svastika (crux gammata) bil simbol sreče (v sanskrtu svasti = srečen) in zdravja, tudi sončnega kolesa. Egipčanom je bil ank (crux ansata) simbol in hieroglifski pojem za življenje. Celo v stari Mehiki so poznali križ, simbol ponovne oživitve, in sicer v podobi koruze, stiliziranega drevesa življe- nja, saj je po majevskem mitu iz nje nastal človek. Križ, ki gaje azteški bog vetra Kako prikazati predmete? Primer., iz fototeke Narodnega muzeja v Ljubljani, foto Marko Habič 63 Rekonstruiran relikviarij iz jelšinega lesa in brona, Ajdovski gradeč nad Sevnico, iz fototeke Narodne- ga muzeja v Ljubljani, foto Marko Habič Quetzalcóatl-Ehécatl nosil na glavi, je bil simbol štirih kardinalnih točk oz. štirih strani neba. Križ Quetzalcóatlovega ogrinjala pa je predstavljal princip dvojnosti, kazal je na izvor bogov in izvor ljudi. Španski konkvista- dorji in misijonarji, ki so v indijanskih tem- pljih začudeni gledali znake v obliki križa, njihovega izvora in pomena niso mogli razu- meti, zato so križe stare Mehike interpretirali v krščanskem smislu in jih seveda postopno vključili v nastajajoči vrednostni sistem kolo- nialne Mehike.5 Nasplošno ta grafični znak, sestavljen iz horizontale in vertikale, lahko ponazarja dvojnost: pozitivno in negativno, dobro in zlo, svetlobo in temo, duha in mate- rijo. Krščanstvo je ta dualizem nadgradilo tako, da življenje (teza) in smrt (antiteza) po- vežeta Kristusova daritev na križu in njegovo vstajenje (sinteza). Krščanski križ tako posta- ne simbol večnega življenja... Na razstavi v Narodnem muzeju smo videli križ posamično ali skupaj z drugimi motivi. Na kamnitem stebru korne pregrade iz Ptuja iz 4. stoletja (katalog št. 17) npr. spoznamo vinsko trto z grozdom, ptico (goloba) in križ. Enaki elementi se pojavijo tudi na delu oltarne pregrade iz Kopra, ki je iz 9. stoletja (katalog št. 83). Nosilec sporočila je križ, medtem ko nam svetopisemske prilike in parabole razložijo trto (Kristus), grozdje (Kristusova kri), goloba (čistost, mir. Sv. Duh) oz. ptice (verniki). Vendar je bil tak ikonografski motiv znan že prej, posebno kot prispodoba raja. Ptico in vinsko trto v analogni pozi kot na ptujskem kosu najdemo na znameniti Modri vazi - kameji iz Pompe- jev (2. četrtina 1. stoletja n. št.), kjer posodo, iz katere raste trta, zamenjuje moška glava. Manjka seveda le križ. Ptujskemu precej soroden in v antiki splošno razširjen motiv, spet brez križa, pa odkrijemo tudi na Ennijevi grobnici v Šempetru (čas Antonina Pija, 138-161). Vinska trta z grozdi je sicer že v starozavezni Visoki pesmi (7, 8-9 in 8, 11-14) poetična prispodoba za nevesto Sulamito oz. Izrael - vinograd, medtem ko je ženin oz. Bog, vinogradnik. Oboje je razlagano kot prefigura- cija Cerkve in Kristusa. Že prej je ta ikonografski motiv krasil stene staroegipčan- skih grobnic, bilje simbol ponovnega rojstva.6 Še važnejšo vlogo v posmrtnih verovanjih je v deželi ob Nilu imela ptica. Predstavljala je BA, dušo, torej tisti aspekt človekove indivi- dualnosti, ki mu je zaradi ptičje oblike dana možnost, da se, osvobojena trupla in groba, dvigne v onostranstvo, kakor ptica vzleti z ze- mlje v nebo.'' To pojmovanje je bilo znano tudi starim Grkom. Dušo so si zamišljali kot krilato senco, ki po človekovi smrti zapusti telo. In enako je krščanska umetnost že v svoji najzgodnejši dobi ptico enačila s krilato dušo. Bolj nejasna je simbolika ogledala. Pri mnogih ljudstvih je veljalo, in ponekod še dandanes velja, za magično stvar, ki zmore posredovati med človekom in silami ono- stranstva. V antiki so razni »preroki« z zrcali napovedovali prihodnost udeležencem ljudskih praznovanj.8 Stari Egipčani so ogle- dalo imeli za kanonski del pogrebne oprave in so zrcalno ploščo povezovali ne le s soncem in luno, ampak temu ustrezno tudi z življenjem in pomladitvijo po smrti. Za to je bila zadolžena boginja neba, ki je kot krava Hator s sončno kroglo med rogovi omogočala ponovno rojevanje. Bila je torej tudi boginja smrti in čuvarka pokojnikov. Razen tega je bila pristojna za lepoto - in s tem za kozmetiko, zato je njena podoba neredko Bistvo je očem nevidno?, iz fototeke Narodnega muzeja v Ljubljani, foto Marko Habič 64 krasila ročaje staroegipčanskih ogledal.9 Zrca- lo je drugje, v rimskem svetu, bilo atribut Venere. To staroitalsko boginjo pomladi in vrtov so pod grškimi vplivi poistovetili z Afrodito, boginjo lepote in ljubezni. Rimljani, posebno Julijci s Cezarjem, so jo častili kot Mater (Venus Genetrix). V renesansi pa je bila pogosto upodabljana kot gola ležeča ženska, ki ji Kupido podrži ogledalo (Veneri- na toaleta). Nasplošno je bilo zrcalo v antiki eden od simbolov boginje Matere. V takšnem pomenu ga je sprejelo tudi krščan- stvo in ga spojilo z Marijinim devištvom. »Speculum sine macula« (brezmadežno ogle- dalo), znano že v starozavezni Knjigi modro- sti in ravno tam prispodoba božje razumnosti (Knjiga modrosti, 7, 26), se tako pojavlja v srednjeveškem motivu Device in samoroga. Le-ta se je od davnine povezoval s čaščenjem deviške boginje Matere in s plodnostjo. Rog, falični simbol, ki ga samorog pomaka v izvir vode, nakazuje oploditev in hkrati mistično očiščenje Device, ki jo simbolizira voda in jo Visoka pesem prefigurira kot »zaprt vrelec« in »zapečaten studenec« (Visoka pesem. !. Kljukasti križ (svastika, crux dissimulata) - 2. Vrteči se kljukasti križ - 3. Sončni križ - 4. Egip- tovski križ (ank, crux ansata) - 5. »Drevo življenja« (crux virescens) - 6. Latinski križ (crux capitata, crux ordinaria) - 7. Križ sv. Antona (»T« - križ, crux commissa) - 8. Rogovilasti križ (»Y« - križ, razbojniški križ) - 9. Grški križ (crux immissa, crux quadrata) - 10. Andrejev križ (crux decussata) -11. Filipov križ - 12. in 13. Konstantinov (monogram- ni) križ - 14. Biserni križ (crux gemmata) - 15. Ga- madia (crux gammata; sestavljen iz 4 črk gama) - 16. Ploščati križ - 17. Malteški križ - 18. Viličasti križ (crux patibulata) - 19. Sidrasti križ (crux anco- rata) - 20. Salomonov križ 4,12). Še več: Devica drži v roki ogledalo, v katerem se zrcali na njenih kolenih počivajo- ča samorogova glava - simbol Kristusa, sina človekovega, ki je kot Bog v podobi svetega Duha z Devico spočel samega sebe. 10 V sta- rem Egiptu pa boginja neba zjutraj rodi son- čnega boga in ko ta opravi svojo krožno pot, se zvečer vrne k materi, z njo zaplodi samega sebe in se naslednje jutro ponovno rodi...'l Zdi se torej, da so se v razdelani srednjeveški alegoriji ohranile sestavine starejših mitolo- ško-religioznih pojmovanj, ki so v svojih za- četkih razreševala temeljna človekova vpraša- nja: o nastajanju, umiranju in ponovnem roje- vanju človeka in vse narave. S tem kratkim in zgolj skiciranim ekskurzom smo skušali sim- bolno pojasniti ogledalo kot grobni pridatek in alegorični predmet. Od Egipta prek grško- rimske antike vse v krščanski srednji vek se je povezovalo z ženskim božanstvom oz. božjo materjo - kot simbol plodnosti (življenja, lju- bezni) in lepote. Pri nas je bil tak, oblikovno in simbolno izjemen, a vse doslej prezrt pred- met, najden v grobu Emonke iz 2. polovice 4. ali začetka 5. stoletja (katalog št. 67). O njego- vi izrecni simbolni vrednosti za žensko, ki ji je bil pridan, lahko sicer ugibamo in mu prejko- ne pripišemo lepotilno funkcijo. Nedvomen krščanski značaj mu dajejo štirje križi na hrbt- ni strani, globlji pomen pa se razen tega skriva v njegovi dvostranosti. Medtem ko prednja stran odseva realno, tostransko podobo upo- rabnika, kaže hrbtna tisto duhovno, nesmrt- no, ki je v znamenju križa in po kateri naj člo- vek edino stremi. Dvostranost so do nedavne- ga poznali tudi na Slovenskem: ko je v družini kdo umrl, so ogledalo na steni obrnili na hrbt- no stran. Podobno simbolno zanimivih predmetov je bilo na razstavi Pismo brez pisave še nekaj. Nanje v katalogu opozarja predvsem Milan Sagadin, ki je v članku o krščanski motiviki na staroslovanskih najdbah ponudil nekaj za- nimivih novih hipotez. Tako bi figura na za- gonetnem reliefu s Svetih gora (katalog št. 78) lahko bila Noe, nekaj emajliranih uhanov pa bi kazalo različno abstrahiran motiv Danijela v levnjaku, ki bi ga morebiti prepoznali tudi na glavniku s kranjskega Lajha iz 6. stoletja (katalog št. 68). Točno razbiranje je pogosto težavno, posebno zaradi grobe in nenatančne izdelave in seveda zreduciranosti izvirnega motiva. Npr. »palmetasta lista« na paru kranjskih uhanov (katalog št. 103) bi lahko enačili z domnevnimi »postavo in levoma« na dveh ptujskih uhanih (katalog št. 117)^ in v vseh videli le razdelan rastlinski motiv. Se en zanimiv lik je »panter«, štirinožna žival, ki bi po Sagadinu mogel nadomeščati leva v skraj- no izpeljanem motivu Danijela v levnjaku. Glede na to bi imel panter negativen pomen (motiv simbolizira rešitev duše iz stiske), med- tem ko ga znani zgodnjekrščanski grški tekst 65 Blejski kentaver - lokostrelec, iz fototeke Narodne- ga muzeja v Ljubljani, foto Vid Nučič Physiologus iz 2. stoletja ocenjuje pozitivno. Panterjeva prijetno dišeča sapa namreč privla- či vse živali, le zmaj (hudič) se pred njim umakne v luknjo. Panter je po tem viru eden od simbolov Kristusa. 12 Osnovni problem je seveda interpretiranje predmetov, posebno če (kon)teksta, v katerem so bili zapisani, ne poznamo ali pa ni dovolj poveden. Je bil križ na oljenki s Ptuja-Hajdine (katalog št. 50) krščanski simbol ali le geome- trijski okras? Gre na langobardskem pašnem okovu iz Solkana (katalog št. 77) za motiv Sa- lomonovega križa, za stiliziran motiv živali, npr. ptic, ki druga drugo zrejo, ali morda celo za simbol sončnega kolesa? Je pozlačena srebrna aplika iz vzhodnogotskega groba v Dravljah (katalog št. 76) služila zgolj kot okrasni predmet ali morda (krščanski?) sveče- niški znak? Predpostavljena povezava križa kot grafičnega znaka in križa kot krščanskega simbola je tu in še kje lahko dvomljiva. Vpra- šanja pogosto presegajo našo zmožnost razpo- znavanja pretekle govorice: čeprav so simboli v teh primerih vizualne metafore, se naše bra- nje razlikuje od onega, ki so ga poznali v po- zni antiki ali zgodnjem srednjem veku, »času nepismenosti«, saj ne vemo za ustrezne sim- bolne kode. Tako v celotni mentaliteti novih epoh vse od antike dalje diskurzivno logični način mišljenja počasi odriva bolj »arhaične« načine mišljenja, simbolika v naši dobi pa se je »desakralizirala« oz. »sekularizirala« in za- čela vzpostavljati nove simbolne sisteme.'3 Smo se s tem preveč oddaljili od naše raz- stave? Nikakor ne. Zadnji eksponat na njej je bila namreč okrasna zaponka z Bleda-Brd (ka- talog št. 122) s podobo kentavra-lokostrelca. Motiv torej, ki nima nobene neposredne zveze s krščanstvom, vendar je v njem skrita enaka dvojnost, kot smo jo opazovali na razstavlje- nih predmetih - krščanskih »pismih brez pi- save«. To je dvojnost principov, živalskega in človeškega; dva pola človeka, razpetega med dobro in zlo, med ustvarjalno in destruktivno; prelomna simbioza kozoroga in strelca, noči in dneva, teme in svetlobe, smrti in življenja - arhetipska diada pozitivnega in negativnega. Človek je bil in ostaja »animal symboli- cum«. Tudi tako smo lahko doživeli razstavo. OPOMBE 1. Prim, bronasto svetilko iz Berlina, slika v: Max Hauttmann, Die Kunst des frühen Mittelalters, Propyläen- Kunstgeschichte, Band VI, 1929, str. 176 zgoraj. — 2. Dr. Rajko Bratož meje opozoril, da so najnovejše raziskave dokazale takšne tlorise tudi drugod, npr. v Siriji in Hispaniji, in je torej do- sedanje poimenovanje treba popraviti. — 3. Prim, kataloga razstav v Narodnem muzeju Ure skozi stoletja, Ljubljana 1990, in Gradovi minevajo, fa- brike nastajajo: industrijsko oblikovanje v 19. sto- letju na Slovenskem, Ljubljana 1991. — 4. Prim, prispevek Veselke Šorli-Puc, Pismo brez pisave. Tretji dan, Ljubljana, december 1991. — 5. Jacques Lafaye, Quetzalcóatl y Guadalupe. La formación de la conciencia nacional en Mexico, Mexico 1985, str. 230 si. — 6. Npr. v grobnici tebanskega dosto- janstvenika Senneferja iz časa Amenofisa 11. Prim. Ägypten. Götter. Gräber und die Kunst. 4000 Jahre Jenseitsglaube (dalje: Ägypten), Band II: Das Grab des Sennefer, str. 58. — 7. Ägypten, Band I (katalog razstave), str. 167. — 8. Hubert Jedin, Ve- lika povijest crkve, I/III, Zagreb 1972, str 112. Ve- deževalke to danes opravijo s stekleno kroglo. — 9. Ägypten. Band I (katalog razstave), str. 248 si. — 10. James Hali, Riječnik tema i simbola u umjetno- sti, Zagreb 1991, geslo Djevica Marija: 5, str. 64 si. — II. Wolfhart Westendorf Stari Egipt, Umetnost v slikah, Ljubljana 1969, str. 2. — 12. Arthur Char- les Fox-Davies, The Art of Heraldry, An Encyclo- paedia of Armory, London 1986, str. 136. — 13. Prim. Janek Musek. Simboli, kultura, ljudje. Raz- prave Filozofske fakultete, Ljubljana 1990, str. 54 si. 66