ZA RAST IN RAZVOJ GIBANJA ECOCIVILIZACIJA V SLOVENIJI Za rast in razvoj gibanja Ecocivilizacija v Sloveniji Avtor: Violeta Bulc, Manica Čelofiga, Martina Puc Urednica: Martina Puc Tehnična urednica: Špela Mastnak, RES-PONS d.o.o. Izdala in založila: Založba COVIRIAS, Parmova ulica 14, 1000 Ljubljana za Ecocivilizacija Slovenija Telefon: 01 23 22 097, info@covirias.si Ljubljana, januar 2025 1.izdaja Brezplačna publikacija Publikacija je izdana v elektronski obliki v formatu pdf. Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID 223962371 ISBN 978-961-96899-0-5 (PDF) KAZALO VSEBINE 04 Dobrodošli v gibanje Ecocivilizacija! 08 Rastišče 14 Vznik 17 Vključevanje posameznika v gibanje Ecocivilizacija Slovenija 22 5 stebrov gibanja Ecocivilizacija Violeta Bulc DOBRODOŠLI V GIBANJE ECOCIVILIZACIJA! Več kot samo upanje, več kot samo sanje, morda je to celo vstopnica za naš obstoj. Živimo v času planetarnega prehoda iz stabilnega holocena v antropocen, obdobje, ki ga zaznamujejo nepredvidljive podnebne razmere in družbene nestabilnosti. 12.000 let smo živeli v predvidljivih okoliščinah s predvidljivimi temperaturami, količinami padavin in klimatskimi pogoji. Slednje je zagotavljalo uravnotežene pogoje za razcvet bogate biodiverzitete, ki je postala tudi zibelka človeštva in njegovih civilizacij. Danes se soočamo z novim obdobjem, zaznamovanim z negotovostjo, ranljivostjo in kaotičnimi spremembami; obdobjem, ki bi lahko vodilo bodisi v novo raven planetarne zavesti in blaginje, ali pa v nepopravljivo uničenje. 04 Na podlagi naravnih ciklov Zemlje, ki trajajo milijarde let, bi se planet moral v današnjem obdobju ohlajati. Vendar so človeške industrijske dejavnosti v nekaj sto letih prekinile ta proces, kar je povzročilo obrat cikla in ga spremenilo v segrevanje planeta. Posledice podnebnih sprememb, na primer ekstremni vremenski pojavi in visoke temperature, so čutiti po vsem svetu, od Bangladeša in Pakistana do Floride, Slovenije, Kitajske, Španije, Madžarske, Avstrije, Indije, Sahare in dlje. Po vsem svetu odmeva refren: "To ni normalno." Tako so se rodile sanje. In v sanjah se je rodila Ecocivilizacija. Gibanje Ecocivilizacija, ki se je začelo leta 2020 in zdaj povezuje več kot 50 držav, si prizadeva za ozaveščanje in obnovitev harmonije z naravo in planetom Zemlja kot celote na osnovi nove ravni razumevanja odnosa med človekom in skupnostjo, zavestjo in modrostjo, planetom in vsemirjem, ter temeljnimi pogoji za življenje. Kot globalni katalizator združujemo vse, ki jim je mar za trajnostno prihodnost, in skupaj ponovno odkrivamo, kako živeti v skladu z naravnimi cikli ter narediti naravo za partnerja pri reševanju potreb človeštva. Obenem se skupaj učimo, kako povezati srce z razumom ter dovoliti, da srce z navdihom intuicije vodi naše rešitve in ukrepe k dolgoročnim ciljem in zavezam. Vsakega izmed vas vabim, da se osredotoči na bistvene elemente življenja: čisto pitno vodo, rodovitna tla, čist zrak, kakovostni javni prostor, in vsebinsko bogate odnose. Ti elementi tvorijo temelj za trajnostni razvoj, odpornost in ustvarjanje dodane vrednosti. Da bi omogočili ta dinamični prehod v novo zavest, vas vabim, da skupaj ponovno premislimo naše koncepte vodenja, duševnega zdravja in se odločno odmaknemo od nasilja in vojne kot orodja za razreševanje izzivov in iskanje novih priložnosti. Kot matere in očetje oblikujmo svet, v katerem bodo naši otroci lahko uspevali in uresničili svoj potencial v službi boljše prihodnosti za vse. 05 Skupaj lahko aktiviramo lokalne zmogljivosti za dosego skupnih ciljev na načine, ki spoštujejo kulturo skupnosti, ustvarjalnost in inovacije. Čas je, da prepoznamo Zemljo kot eko cono znotraj naše galaksije, da redefiniramo vodo, zrak, prst in javni prostor kot vire , ki jih skupaj, namesto objestnega lastninjenja, odgovorno upravljamo, v korist prihodnjih generacij in hkrati dvignemo našo globalno zavest, da bodo naša dejanja vodila v sočutje in kakovostno sobivanje. Na srečo nam ni potrebno začeti znova. Trije nastajajoči ekonomski modeli, na primer krožno gospodarstvo, regenerativno gospodarjenje in gospodarstvo omejenih virov, tvorijo močan okvir za planetarno ravnovesje. Tudi s tem se preko sistemskih pristopov srečujemo v okviru gibanja in skupaj nadgrajujemo teorijo v praksi. S članstvom v skupini G100 je Ecocivilizacija pridobila dragocene vpoglede v razvoj številnih globalnih omrežij, se vključila v raznolike ustvarjalne kroge in razširila svoj mednarodni vpliv. Danes sodelujemo s proaktivnimi, samo organiziranimi skupinami, ki vznikajo na različnih kontinentih, a nas deli skupen namen: preko razvoja zavesti v sodelovati v razcvetu vseh človeških in civilizacijskih potencialov v dobrobit razvoja in doprinosa posameznic/kov, družbe in vsega kar obstaja okoli nas. 06 Da bi lahko prestopili v stanje višje zavesti, pa potrebujemo tudi nova orodja in nove strukture v okviru katerih bodo spremembe našle svoj novi dom. V okviru Ecocivilizacije vabimo v novo prizmo ureditve, ki kot najvišje cilje opazovanja postavlja skupnost, bitja, prostor, zavest in odnose, ki kot dinamični procesi ves čas skrbijo za njihova uravnotežena stanja in transformacije. Na primer, izobraževanje, šolstvo, znanost niso več cilj naših aktivnosti, temveč orodje v podporo bitjem, skupnosti, zavesti in prostoru. Enako velja za ekonomijo, finance, industrijo. Ozaveščeno delovanje pa zahteva aktivno posvečanje tem ključnim vprašanjem. Svoj primer razmisleka in intuitivne zaznave sta predstavili v nadaljevanju sokuratorki gibanja v Sloveniji. K delitvi svojih pogledov, predvsem pa stališč z argumenti pa ste vabljeni vsi, ki želite aktivneje sooblikovati našo prihodnost skozi zavest. Skupaj lahko aktiviramo lokalne zmogljivosti za dosego skupnih ciljev na načine, ki spoštujejo kulturo skupnosti, ustvarjalnost in inovacije. 07 Manica Čelofiga RASTIŠČE RAZVOJ INTUITIVNE DRUŽBE Domišljija je beseda prihodnosti. Smeri in hitrosti razvoja, s katerimi se bomo srečevali v prihodnjih 10 letih so skoraj nepredstavljive. Domišljija ter naša sposobnost ustvarjanja nečesa povsem novega, pa bo ostajala ena naših redkih prednosti. Vrednote, interesi in stopnja samozavedanja posameznikov, držav ter organizacij, ki najmočneje poganjajo smer razvoja tehnologij in družbenih ureditev, bodo še naprej določali usodo civilizacije. Dosežena perspektiva realnosti, da smo v tem loncu počasnega vretja Zemlje skupaj, bo točka preloma, ki nima zagotovila za obstoj naše civilizacije, je pa vsekakor zametek rastišča samozavedanja, kakšne realne posledice ustvarjamo zase v tem trenutku in kakšne za zanamce. Usmeritev prebujenih posameznic in posameznikov v Ecocivilizaciji Slovenija v perspektivo intuitivnega vodenja 4. razvojne stopnje evolucijskega modela (v nadaljevanju E-modela) bo naša dediščina za morebitne naslednje civilizacije. Vsaka civilizacija poprej je pustila višja izhodišča za ustvarjanje našega rastišča. Bodisi v raznovrstnih zapisih, kulturnih izročilih bodisi v DNK-ju. Predstaviti svoja videnja in razmišljanja razumljivo za čim širši spekter prebujene javnosti, ki ji ni vseeno, da režemo vejo, na kateri sedimo, je umetnost, v katero se je podala ustanoviteljica gibanja ter njene članice in člani. Ste tudi vi za ustvarjanje rastišča morebitnega preživetja? 08 Danes se svet vrti okoli interesov močnih posameznikov in posameznikovih individualnih koristi, kar je prav, v kolikor je samozavedanje in zdrava ponižnost posameznika uglašena s prostorom, ki mu daje življenje, z drugimi bitji in družbo, ki ga podpirajo in mu omogočajo razvijati in koristiti kvaliteto civiliziranega življenja in v kolikor se posameznik zaveda, da ničesar na Zemlji, v Vesolju, nikoli ni ustvaril sam, ker nikoli ni bil sam. Vsi smo stalno v soustvarjalnih odnosih, a se tega večina ne zaveda, saj potekajo na subtilnih intuitivnih in energijskih nivojih. Zato je samozavedajoč in prebujen odnos nas začetek ali konec. Smo ali nismo. Nam bo uspelo, ali ne. Odnos do sebe, drugih in vsega je ključ, ki odpira in zapira vrata našega obstoja. OPAZUJEM IN DELUJEM V ECOCIVILIZACIJI SLOVENIJA OD 2021 Moje opazovanje in soustvarjanje prve ekipe gibanja Ecocivilizacija Slovenija v vlogi nosilke stebra Zavest in kasneje sopredsedujoče se je pokazalo kot selekcija posameznikov. Razlogi, ki sem jih osebno prepoznala, so se gibali od pričakovanj po večji dorečenosti in vodenih usmeritvah gibanja, do občutka nepovezanosti s sprotnimi vznikajočimi tematikami Ecocivilizacije in celo do občutka lastne neustreznosti opravljanja določene izbrane funkcije v gibanju ter pritiska nase po konkretizaciji ter celo do vedenja posameznih članic, ki v posameznih situacijah niso bile na potrebni ravni zavesti, razuma in integritete, ki spodbuja opolnomočenje in izraz ostalih članic in so članice izstopile iz okolja, ki je za trenutek zapadlo v preživetveno paradigmo, ki ne daje dovoljenja drugim za izraz in opolnomočenje (izkustveno povzeto po Zemljevidu zavesti dr. David Hawkins [1]). [1] D. R. Hawkins. Map of Consciousness Explained. Hay House LLC. 2020 09 Opazila sem tudi, da se, v kolikor ni ustvarjen varen prostor spoštovanja, sočutja, razuma in integritete srčno možganske koherence, izgubi evolucijski element v gibanju Ecocivilizacije. Ker pa je namen gibanja Ecocivilizacije Slovenija intuitivno vodenje 4. evolucijske stopnje po E- modelu (V. Bulc [2]), pride v takšnem trenutku neustreznega okolja do evolucijske prelomne točke. Ali se članice odločijo za razvoj zavesti ali pa pride do odhoda članic in celo do prekinitve aktivnosti, dokler se vznikan izziv v projektu ne razreši oz. preseže. Ključna dinamika delovanja gibanja je izmenično razvijanje nivoja zavesti posameznika, ki vključuje umikanje omejujočih prepričanj starih načinov delovanja človeka, zdravljenje osebnih dušnih zgodb ter konkretnega racionalnega snovanja vsebin za aktivnosti gibanja. Zakaj? Ker projekti niso namenjeni sami sebi, temveč je namen, da so neločljivo povezani z njegovimi ustvarjalci, katerih osebni razvoj v imenu projekta je ključen. Prepletanje dela in osebnega razvoja daje tako projektom, kot izvajalcem v Ecocivilizaciji svoj evolucijski potencial, sicer se hitro zgodi to, kar danes večinoma delamo. Eksploatacija virov dela (delovne sile, kapitala, Zemlje, ...) brez soustvarjalnega odnosa, ki nosi dodano vrednost in izboljšavo delovanja v dobro vseh deležnikov. Gibanje je prav tako osnovano na prostovoljstvu, samoiniciativnosti, samoorganiziranosti ter v odsotnosti vodenja, kot smo ga navajeni v nižjih evolucijskih razvojnih stopnjah organizacij. Vsekakor spreminjanje načina dela, na katerega smo navajeni, predstavlja velik zalogaj. Zalogaj pričakovanj in nelinearne časovnice dela. Gibanje lahko stoji nekaj tednov, ampak ko se zgodijo razvojni procesi, govorimo o eksponentnem napredku. Zalogaj spreminjanja in transcedentiranja vsega, kar ne deluje več v človekovo najvišje dobro in dobro vseh zahteva določene mentalne, energijske in fizične kapacitete. [2] V. Bulc. Ritmi poslovne evolucije. Vibacom. 2006 10 INTUITIVNO VODENJE V ECOCIVILIZACIJI SLOVENIJA Izkazan namen ustanoviteljice gibanja Ecocivlizacije po delovanju v odsotnosti vodenja in po pravilu vznikanja je ustvaril prostor lastni domišljiji kako organizirati gibanje. Pojavilo se je pravilo vznikanja brez navodil in pravil, ki so se oblikovala skozi vsak izveden projekt ter skozi izmenjavo pričakovanj nosilk gibanja glede na različno stopnjo zavedanja in poznavanja evolucijsko razvojno stopnjo organiziranosti posameznice. Moje osebno opažanje je, da je bilo gibanje uspešno toliko, kolikor soustvarjanja smo članice zmogle vložiti v gibanje. Izkazalo se je, da v kolikor posameznice nismo bile opolnomočene do intuitivne stopnje vodenja na določeni temi oz. projektu, smo uveljavljale zahteve z nižje evolucijske stopnje organiziranosti po E-modelu, kar nato umakne element soustvarjanja in zaupanja v ustreznost okolja in to ustavi proces vznikanja. Nižji nivo organiziranosti spremlja tudi nižje razvit ego, ki ovira intuicijo. Ustvari se začasno okolje z odsotnostjo ključnih vznikanj invencij iz višjega jaza posameznikov, ker je prekinjeno intuitivno soustvarjanje in s tem evolucija. Delovanje gibanja preneha biti evolucijsko in aktivnosti se ustavijo, dokler se ne aktivira ponovna učljivost vseh deležnikov na projektu. Prepoznali smo, da zgolj nivo intuitivnega vodenja omogoča poglobljen, zavesten in čuten odnos med soustvarjalci. Iz takšnega odnosa in ustvarjenega varnega okolja, ki podpira opolnomočenje in preboje, nato lahko pride do nečesa novega. Dokler je vsaj ena opolnomočena posameznica na nivoju prebujenosti v intuitivno vodenje in so ostale odprte za evolucijo, se ta ponovno aktivira skozi soustvarjanje ne glede na to, na kateri razvojni stopnji so ostale posameznice oz. posamezniki, kar ponovno obnovi gibanje ter usmerja aktivnosti v smeri najvišjega dobrega za posameznika, celotno družbo, vsa bitja, Zemljo in Vesolje. 11 Če želimo delovati v smeri evolucije družbe, govoriti o vozovnici za preživetje, je ključ intuitiven odnos, ki podpira 4. stopnjo razvojne stopnje organiziranosti, t.j. intuitivno okolje. Seveda je to proces. Gibanje združuje osebe z različnih razvojnih stopenj, različnih omejujočih prepričanj starega in različnih stopenj emocionalne vibracije in s tem razpoložljive energije, ki posamezniku omogoča preboj v opolnomočenje intuitivnega voditelja ali mu to preprečuje (Zemljevid zavesti, David R. Hawkins [1]). Osebe, ki nosijo ključne informacije, se nahajajo na različnih evolucijskih stopnjah organiziranosti po E-modelu in zavesti ter različnih stopnjah zavedanja (The evolving self, Robert Keagan [3]), zato je potrebna intuitivna oz. ozaveščena nosilka projekta, ki osebo na nižji stopnji spodbuja v zaupanje vase in v kritičnost interpretacij situacij, med katerimi se zlahka ujamemo v ego identitete, ki jih je potrebno razgrajevati, da se gradi naša nova osebnost okoli resničnega jaza. Nizko razvita ego identiteta je ena glavnih entitet, ki danes ohranja družbo na nižjih razvojnih stopnjah. Za evolucijske procese dviga zavesti in samozavedanja posameznega člana družbe je razvitost ega, ki je obratno sorazmerna z njegovo močjo ključnega pomena. Nizko razvit ego namreč preprečuje razvoj človeka v najvišje dobro za vse (Razvoj zavesti, David Cigoj [4]). INTUITIVNO VODENJE V ECOCIVILIZACIJI SLOVENIJA Evolucije z vidika sistemskega razmišljanja ni, če ignoriramo vključenost ekosistemov v naše soustvarjanje, če nismo razvili odnosa z našim gostiteljem - prostorom, bitji, družbo, drug z drugim in Vesoljem. Potrebno je iskreno priznanje človeka, od kod črpa energijo za ves razvoj in manifestacijo, ki jo izvaja na Zemlji oz. širše v Vesolju - dejstvo, ki ga prevečkrat obidemo, kot da ga ni in na nas ne vpliva. Ali se človek zaveda odgovornosti do sprememb, ali se zaveda, da posledice ves čas so in nas že precej časa slabijo iz generacije v generacijo. Ali človek dojema razsežnost sprememb in posledic, ali je sposoben razumnosti in integritete voditelja, za katerega se je oklical, a to ni? [1] D. R. Hawkins. Map of Consciousness Explained. Hay House LLC. 2020 [3] R. Kegan. The Evolving Self: Problem and Process in Human Development. Harvard University Press.12 1982 [4] D. Cigoj. Razvoj zavesti. Chiara. 2020 Kar uničujemo na Zemlji brez cikličnosti ponovnega soustvarjanja z Zemljo, enostavno uničuje naše telo, saj naše telo gradijo elementi Zemlje in le-to ne preživi brez njene nege. Pot uničenja že dobro poznamo. Raje se uničujemo, kot rastemo in negujemo, kar dokazujemo z uničenjem 60% diverzitete na planetu v 90 letih (David Attenborough, Our Planet, 2019 [5]). Kar Ecocivilizacijo kot gibanje v izhodišču zanima je, ali imamo ta trenutek v zgodovini človeštva dovolj vesti, poguma in sposobnosti intuitivnega vodenja, da nas naš nivo zavedanja neustavljivo požene v prekinitev samouničenja? Ali voditelj premore zavedanje, da bo dosegel najcelovitejše obilje zase in vse ostale skozi soustvarjanje z drugimi, saj zdravilo, ki ga posameznik potrebuje zase, nosi nekdo drug (zrcaljanje; angl.« mirroring«) in nastaja z soustvarjanjem. Človek ni narejen za individualizem v smislu izoliranja, razdvojevanja, razslojevanja, temveč je pot evolucije globok, iskren in oseben odnos s seboj, s kolegom človekom, ostalimi bitji, Zemljo in Vesoljem. Čutimo klic po povezanosti, po pogovoru z Zemljo, kot našo prijateljico, kolegico, ki premore znanja, ki si jih sami niti ne moremo predstavljati v mentalno, emocionalno, mehanskem delovanju. Paradoks naše trenutne odtujenosti od virov moči je ta, da sta Zemlja in Vesolje vir znanja in informacij za lahkotnejši in inteligentnejši napredek. Sta naša največja zaveznika, v kolikor premoremo ta intimen odnos. Zato brez odnosa do sebe, ni odnosa do drugih, ni najboljših informacij, ni blagostanja, zgolj siromašenje okolja, planeta in s tem sebe. Elementi prehajanja in nihanja med različnimi razvojnimi stopnjami organiziranosti so pri vseh nas, razlika je samo v pripravljenosti slediti evoluciji v sebi in z drugimi soustvarjati. V ta namen je pripravila Martina Puc, sopredsedujoča Ecocivilizaciji Slovenija vsebine v besedilu v nadaljevanju, ki postavlja vse obstoječe in bodoče sodelujoče v gibanju Ecocivilizacija Slovenija pred vprašanje ali ga evolucija, ki se prične s našim osebnim razvojem zavesti skozi evolucijsko organiziranost v 4. stopnji dejansko zanima in kako vidi svojo poravnavo s stebri Ecocivilizacije, zavest, bitja, prostor, družba, odnosi. Preden bomo lahko na zastavljena vprašanja samostojno in suvereno odgovarjali, pa bo vsak od nas moral vase. [5] D. Attenborough. Our Planet. Dokumentarna TV serija. 2019 13 Martina Puc VZNIK Gibanje Ecocivilizacija je sprožila Violeta Bulc leta 2020, mesec dni po prvi Foto: M.P. »Covid« zapori, omejitvi gibanja prebivalcev. Gibanje je vzniknilo na spletu s prvimi srečanji na Zoom platformi o civilizacijskih premikih, razvoju skupnosti in človeka v novih pogojih sobivanja. Leto dni pozneje se je organiziralo tudi slovensko krilo »Ecocivilisation Slovenija. Pridružile smo se ji entuziastke za soustvarjanje nove družbe. Vsaka si je izbrala svoje področje kuratorstva iz osnovnega modela Ecocivilisation s 5 kljucnimi stebri. O ključnih 5ih stebrih je več govora v nadaljevanju, s katerimi je Violeta pognala razmišljanje o gibanju in soustvarjanju nove civilizacije. V Sloveniji smo se z divergentnimi prispevki najprej srečevali na spletu, saj je bil to čas omejitev fizičnega gibanja na različne načine. K prispevkom smo vabili zanimive posameznike z izstopajočim širšim razmišljanjem in osmišljanjem lastnega obstoja, vsak kurator iz perspektive udejanjanja lastnega osebnega poslanstva in krila, za katerega je skrbel. Vzporedno z dogajanjem v Sloveniji so klicu Violete sledili iz različnih držav sveta, kjer pa se posameznim krilom na temelju 5 ključnih stebrov gibanja niso posvečali. 14 Iskanje jasne predstavitve gibanja traja pravzaprav že od samega začetka, pravi odziv pa je vznikanje, prispevek vsakega od nas. Prepletanje v soustvarjanju[1] je proces sodelovanja, ki se ga še vsi učimo. Vsaka organizacija, tudi gibanje, lahko deluje na različnih nivojih ozaveščenosti oz. razvitosti. Najbolj razvite šele nastajajo, nimamo pravih primerov, po katerih se lahko oziramo, potrebno jih je ustvariti. Nivo razvitosti pa je tako kompleksen, da potrebuje vključevanje številnih. V nadaljevanju predstavljam svoj prispevek k osmišljanju gibanja, da bi spodbudila čim več ljudi k aktivnemu soustvarjanju civilizacije skupnega jutri. Že Violeta je prve kuratorke pritegnila k soustvarjanju s predstavitvijo gibanja kot izjemne priložnosti za delo v najbolj naprednem okolju (Lipica, november 2021). Ecocivilizacija je tako od samega začetka gibanje z ambicijo delovanja kot ozaveščeno okolje, to je 4. oziroma najvišja razvojna stopnja v Evolucijskem modelu organizacij (v nadaljevanju E-model)[2]. V ozaveščenem okolju je vir razvoja organizacije ozaveščen posameznik, ki svojo samozavest gradi na samouresničitvi skozi udejanjanje osebnega poslanstva. Če to razmišljanje prenesemo na gibanje Ecocivilizacija, ga poganjajo naprej ozaveščeni posamezniki, ki udejanjajo svoje osebno poslanstvo. [1] Soustvarjanje potrebuje od udeležencev usmerjeno predpripravo za razliko od možganske nevihte. [2] V. Bulc. Ritmi poslovne evolucije. Vibacom. 2006 15 Poleg njih pa se vanj lahko vključujejo tudi drugi posamezniki z drugačnimi vzgibi in motivi. Glede na to, na kateri točki svojega osebnega razvoja se nahajajo, so pripravljeni na različno stopnjo vključevanja oziroma imajo od gibanja različna pričakovanja. Ker kot rečeno v družbi nimamo veliko praktičnih primerov organizacij v 4. razvojni stopnji E-modela, tudi nimamo veliko izkušenj, kaj pravzaprav predstavljajo, kaj lahko od njih pričakujemo, kaj in kako lahko v njih prispevamo. V nadaljevanju sta predstavljena dva pogleda na rast in razvoj gibanja Ecocovilizacija v Sloveniji, ki se medsebojno dopolnjujeta. V prvem razdelku pogledamo, kakšni posamezniki se bodo najverjetneje odzvali na gibanje glede na inicialno izraženo vizijo 4. razvojne oblike po E-modelu ob ustanovitvi. V drugem razdelku pa vabimo ozaveščene posameznike, da sebe in svoje udejanjanje lastnega osebnega poslanstva poravnajo s 5 ključnimi stebri gibanja Ecocivilizacija in svoja stališča čim širše komunicirajo. Tako se bodo še najbolj aktivno vključili, saj bodo tvorno sooblikovali novo civilizacijo. Grafični prikaz št. 1. Prikaz 4 razvojnih stopenj E-modela s ključnim organizacijskim pristopom, odnosom z zunanjimi deležniki in vstopnim zmagovalnim faktorjem. 16 Martina Puc VKLJUČEVANJE POSAMEZNIKOV V GIBANJE ECOCIVILIZACIJA SLOVENIJA V stabilnem stanju vsaka posamezna evolucijska stopnja v E-modelu zajema vse ostale predstopnje razvoja organizacije. To pomeni, da vsako preskakovanje prinaša nestabilnost, ki se lahko izraža na različne načine. Pogosto gre za konflikte v organizaciji in nezadovoljstvo, ki prinaša nezavzetost v različnih stopnjah, ki lahko vodi do tihe ali celo dejanske odpovedi članov/zaposlenih. 17 Foto: T.K. Posamezniki so najbolj izpolnjeni in zavzeti, ko delujejo v organizaciji, katere evolucijski razvoj je v skladu z njihovo ozaveščenostjo. Ozaveščenost posameznikov lahko opazujemo na različne načine in skozi različne parametre, ki jo tudi različno opredeljujejo[3]. Posredno jo lahko opazujemo skozi posamezne parametre t.i. kadrovskega vidika[4] v E- modelu, ki so prikazani v Preglednici št. 1. Preglednica št. 1. Prikaz parametrov v posameznih razvojnih stopnjah organizacij v E-modelu, preko katerih lahko posredno opazujemo ozaveščenost posameznikov, ki se najbolje počutijo pri delovanju v posamezni razvojni stopnji organizacije. Povzeto po D. Kovač v Ritmi evolucije, 2006. [3] Zanimivo perspektivo je prikazal Robert Kegan, psiholog in profesor na Univerzi v Harvardu, ki je v svoji kognitivni razvojni teoriji (ang. Cognitive Developmental Theory) prikazal razvoj človeškega uma v življenju v nasprotju z dotedanjim prepričanjem, da se ta razvoj konča nekje v 25. letu starosti (Piaget, 1954; Kohlberg, 1969). V svoji teoriji opisuje 5 stopenj razvoja človeškega uma v odrasli dobi. Razumevanje teh petih plasti zavedanja je Kegan razširil z definiranjem 6 različnih smeri zavedanja, in sicer sočustvovanje in empatija, zavedanje kompleksnosti, zavedanje konteksta, zavedanje perspektive, samozavedanje in odnosno zavedanje. Osebno opažanje avtorice v praksi je, da se posamezniki v 2. in 3. stopnji zavedanja po Keganu najbolje počutijo v organizacijah v 1. razvojni stopnji E-modela, ko začnejo prehajati v 4. stopnjo zavedanja se izpolnijo v organizacijah v 2. razvojni stopnji E- modela, v 4. stopnji zavedanja po Keganu pa jim izpolnitev prinaša delovanje v organizacijah v 3. razvojni stopnji v E-modelu. [4] Kadrovski vidik je eden od 4 vidikov v E- modelu, in sicer ta zajema še voditeljski vidik, komunikacijski vidik in finančni vidik. Vsak od teh vidikov je opredeljen z devetimi ključi oziroma parametri. 18 Posamezniki, ki se z lahkoto aktivno vključujejo v ozaveščeno okolje, tako gibanju prispevajo svojo življenjsko energijo, obenem pa obvladujejo tudi produktivnost, kakovost in inovativnost na področju svojega osebnega poslanstva oziroma pri njegovem udejanjanju. Pričakujemo lahko, da posamezniki, ki na področju udejanjanja svojega poslanstva ne obvladujejo inovativnosti oz. vsaj produktivnosti in kakovosti, nimajo dovolj prostih kapacitet (čas, energija) za redno aktivno vključevanje v gibanje Ecocivilizacija. Za svoje prispevke tako pogosto pričakujejo motivacijo v skladu s svojo razvojno stopnjo. To je lahko občutek pripadnosti večji ideji in obenem priznanje za lastno udejanjanje osebnega poslanstva (nekateri posamezniki zato lahko vidijo gibanje Ecocivilizacija kot priložnost za soustvarjanje s sebi enakimi), razumevanje izbora drugačne življenjske poti od običajnih norm v družbi, omogočanje vključevanja lastnih projektov pod dežnik gibanja Ecocivilizacija in njihovo predstavljanje (nekateri posamezniki zato lahko vidijo gibanje Ecocivilizacija kot oder), priložnost za prejemanje različnih priznanj in nagrad. Identifikacijska psihološka pogodba[5] v ozaveščenem okolju dejansko pomeni identifikacijo tako z vrednotami kot tudi in predvsem z namenom delovanja organizacije. Tu se že pojavi vprašanje, kako je poravnano osebno poslanstvo posameznika z gibanjem Ecocivilizacija. Kakšna je prioriteta vrednot posameznika / gibanja? Kakšen je namen, poslanstvo posameznika / gibanja? [5] Psihološka pogodba predstavlja individualne predstave o pogojih odnosa, ki niso zajeti v kakršni koli formalni pogodbi, ter se oblikuje na podlagi percepcije obljub, danih v odnosu, ter nekaterih drugih dejavnikov (npr. pretekle prakse, osebnostne značilnosti in prepričanja posameznika). Psihološka pogodba vpliva na presojo dogajanja in vedenje posameznika v odnosu. V slovenski praksi jo najpogosteje uporabljamo v kontekstu delovnih razmerij. D. M. Rousseau, M. Tomprou in S. D. Montes. Psychological Contract Theory v Encyclopedia of Management Theory. SAGE Publications, Inc., 2013. 19 Če je posameznik preskočil razvojne faze katerih koli posameznih parametrov oz. ključev določene razvojne faze v E- modelu, lahko na primer le intuitivno zaznava, da se deli njegovega osebnega poslanstva ali vsaj vrednote ujemajo z gibanjem Ecocivilizacija. Pri tem obstaja tveganje transferja[6], ko posameznik zaradi ohlapne opredelitve osnovnih elementov gibanja Ecocivilizacija[7] temu gibanju pripiše določene lastnosti in na njih gradi pričakovanja, ki pa objektivno nimajo realne podlage. Obvladovanje tega tveganja je eden od razlogov[8] za komunikacijo zavestno oblikovanih lastnih stališč o posameznih elementih Ecocovilizacije, vsaj o njenih osnovnih 5 stebrih (Bitja, Prostor, Družba, Odnosi in Zavest). Na področju udejanjanja svojega poslanstva posamezniki, ki se zlahka aktivno vključujejo v gibanje Ecocivilizacija, že imajo potrebne veščine in znanja oz. celovite kompetence, vključno s ključnimi stališči za udejanjanje njihovega osebnega poslanstva. K učenju jih žene potreba po transcendenci. Transcendenco pa lahko razumemo kot prehajanje v drugo stanje bivanja, ki poleg zaznavnega materialnega sveta, ki ga nekateri označujejo kot 3D svet, vključuje tudi zaznavanje energetske dimenzije bivanja, ki ga nekateri označujejo kot 5D svet[9]. Pri katerem koli ključu oz. ključnem parametru kadrovskega vidika v E-modelu se za gibanje Ecocivilizacija fokusiramo na najvišjo razvojno stopnjo, ki vključuje vse predhodne, zaradi namena gibanja. [6] Izhodišče transferja v psihologiji je v Freudovem delu. Praper, Peter (1999). Transfer in kontratransfer v razvojni analitični psihoterapiji. Psihološka obzorja (Ljubljana), letnik 8, številka 1, str. 67-76. URN:NBN:SI:doc-BTURP7D3 from http://www.dlib.si [7] Ohlapna opredelitev petih stebrov Ecocivilizacije omogoča vključevanje različnih posameznikov v različni meri. [8] Zavestno oblikovanje stališč o nečem je značilno za kompetenčni profil (poleg znanj in veščin) posameznikov, ki suvereno delujejo v 3. razvojni stopnji E- modela, v mislečem okolju. [9] Oznake 3D, 4D in 5D se nanašajo na zavedanje, kjer se posamezniki, ki živijo v 3D svetu zavedajo zgolj materialne prezence sveta, posamezniki v 4D svetu so na prehodu v 5D svet in se zavedajo sinhronicitet, povezav med dogodki ipd., posamezniki v 5D svetu pa živijo v t.i. višjem stanju zavedanja energijskega sveta, ki zajema celotno vesolje in deluje po drugačnih načelih kot 3D svet. 20 Pri tem je pomembno upoštevati, da v nobenem vidiku E-modela organizacija ne more preskakovati posameznih razvojnih stopenj oz. taki morebitni poskusi vodijo v notranja neravnovesja organizacije, ki se izražajo z različnimi pojavnimi oblikami nestabilnosti in destrukcije. Podobno velja za posameznika, in sicer tako za njegov kognitivni razvoj v otroštvu kot v odrasli dobi.[10] Za ozaveščeno okolje je značilna samoupravljavska kultura, ki temelji na vznikanju in sodi med t.i. “bottom-up” modele organizacij. Tako delujejo posamezniki z notranjim lokusom kontrole[11], ki prevzemajo odgovornost za lastno življenje in delo. Obenem pa to tudi pomeni, da ne potrebujejo pravil in navodil za lastno udejstvovanje, temveč za svoje udejstvovanje prevzemajo vključevanje, ki ima lahko v ozadju bodisi sprejemanje, ignoriranje ali aktivno zavračanje, pomembna je možnost slišanja oz. poslušanje in odziv z razumevanjem. Velja odnosno stališče: »Lahko se strinjamo, da se ne strinjamo.« Torej ni pravih ali napačnih stališč o posameznih stebrih gibanja Ecocivilizacija, pomembno pa je, da jih zavestno oblikujemo, sami poiščemo in razvijemo argumentacijo zanje ter jo komuniciramo. Prav tako, kot je pomembno, da poslušamo stališča in argumentacijo drugih. Tako širimo polje svoje zaznave in stopnjo zavedanja, obenem pa ostajamo suvereni v svojem lastnem razmišljanju. [10] V psihologiji se poleg že omenjene Keganove razvojne teorije v odrasli dobi uporabljajo tudi druge razvojne teorije. Piaget, J. (1952). The origins of intelligence in children. International Universities Press. Erikson, Erik H.; Erikson, Joan M. (1997). The Life Cycle Completed (extended ed.). New York: W. W. Norton & Company. Kohlberg, L. (1984). The Psychology of Moral Development: The Nature and Validity of Moral Stages (Essays on Moral Development, Volume 2). Harper& Row. [11] Rotter je predlagal "lokus nadzora" kot osebnostno lastnost v svoji Teoriji socialnega učenja. Rotter, J. B. (1954). Social learning and clinical psychology. Prentice-Hall, Inc. https://doi.org/10.1037/10788-000 21 Martina Puc 5 STEBROV ECOCIVILIZACIJA Gibanje Ecocivilizacija je v osnovi opredeljeno s 5 stebri: Bitja, Prostor, Družba, Odnosi in Zavest. Oblikovanje stališč do teh stebrov se začne že s tem, kako so izbrani, kakšna je utemeljitev za njihovo umestitev med ključne elemente civilizacije[12]. Se vam zdi ključna kakšna druga vsebina, ki bi bolj upravičeno predstavljala steber Ecocivilizacije, ki jo soustvarjamo? [12] Raziskovalci se ukvarjajo s civilizacijami v časovni dimenziji (na primer egipčanska civilizacija) in krajevni dimenziji (na primer zahodna civilizacija). Kot pravi Bauman, se je koren besede civilizacija začel kot glagol civilizirati, ki temelji na vzvišenem odnosu zahodnjakov v odnosu lastne civilizacije do drugih po svetu, ki jih je potrebno civilizirati. Bauman, Z. (1985). On the Origins of Civilisation: A Historical Note. Theory, Culture & Society, 2(3), 7-14. 22 KAKŠNO JE VAŠE STALIŠČE O STEBRU BITJA? Grafični prikaz št. 2 Prikaz stebra Bitja na www.ecocivilisation.earth Zanimivo vprašanje o stebru Bitja je, ali bitja opredeljujemo z vidika zahodne civilizacije današnjega časa ali na primer z vidika naših prednikov. Tako smo na spletnem srečanju gibanja Ecocivilizacija v Sloveniji leta 2022 spoznavali z M. Puc, kako na bitja gleda sodobna zahodna civilizacija (Arhea, Bacteria, Eucarionta, Plantes, Animales, Fungi, Protista - Algae& Protozoa). Staroverci na Slovenskem, natančneje v Posočju, so bitje zaznavali tudi v kamenju, posebej tistem, preko katerega je tekla Soča (odnos med bitji in prostorom vpliva na njihovo pojavnost).[13] Kakšno je vaše osebno stališče z vidika uresničevanja vašega osebnega poslanstva o bitjih? Kaj smatrate, da so bitja in kaj bitja niso in zakaj? [13] Intervju, Osebnosti. Pavel Medvešček (1933–2020): Kamnite skrivnosti. Insider. 23. oktobra, 2020. 23 Steber Bitja gibanja Ecocivilizacija je trenutno opredeljen z namenom, ki je značilen za različne staroselske kulture po svetu, in sicer EB, OIKOS, AROHA, UBUNTU in IKIGAI. Ali te namene pripisujemo vsem bitjem v Ecocivilizaciji ali smo antropocentrični in se osredotočamo predvsem na človeka in njegov razvoj predvsem v odnosu z prostorom? Kakšen odnos imamo do človeka iz stebra Družba, smo humanistično naravnani ali nam je bližja predstava stroja, v katerem so humanistične dimenzije ovira za razvoj stebra Družba? Ali gre bolj za namene v stebru Zavesti ali zgolj za moralna pravila v stebru Družba? Ali v svoja razmišljanja o Ecocivilizaciji vključujemo zgolj bitja na Zemlji in zakaj? Kaj bi prinesla opredelitev stebra Bitja kot parametrov za kvalifikacijo neke entitete kot bitja? Kako odgovori na našteta vprašanja resonirajo z uresničevanjem vašega osebnega poslanstva? Ga podpirajo, nimajo nobenega vpliva, ga ovirajo? Na kakšen način in kaj bi lahko bilo bolje v dobro vseh? 24 KAKŠNO JE VAŠE STALIŠČE O STEBRU PROSTOR? Foto: M.P. Grafični prikaz št. 3 Prikaz stebra Prostor na www.ecocivilisation.earth Tako bitja kot prostor lahko dojemamo kot 3D ali 5D svet. Podobno kot steber Bitja je tudi steber Prostor najprej opredeljen z lastnostmi, šele sekundarno pa z njegovimi elementi. Kaj bi prinesla zamenjava? Kako vi razumete posamezne naštete lastnosti prostora (dostopen, kakovosten, čist, obnovljiv, trajnosten, razpoložljiv, dostopen)? Kakšna je vloga bitij v prostoru in vloga prostora za bitja? Kakšno je razmerje med družbo in prostorom? Je globalna razsežnost družbe nuja, mogoče edina izbira ali so drugačne alternative boljše? Kako naša zavest vpliva na prostor in kako prostor vpliva na našo zavest? Kako odgovori na našteta vprašanja resonirajo z uresničevanjem vašega osebnega poslanstva? Ga podpirajo, nimajo nobenega vpliva, ga ovirajo? Na kakšen način in kaj bi lahko bilo bolje v dobro vseh? 25 KAKŠNO JE VAŠE STALIŠČE O STEBRU ZAVEST? Foto: T.K. Grafični prikaz št. 4 Prikaz stebra Zavest na www.ecocivilisation.earth Prvo očitno vprašanje je vzporedno z izhodiščnim vprašanjem v stebru Bitja. Ali upoštevamo zgolj zavest človeka ali tudi zavest drugih bitij? Kaj bi prinesla zamenjava naštetih dimenzij zavedanja, npr. s frekvencami vibracije ali pa s stopnjami in razsežnostmi zavedanja, kot jih opredeljuje Kegan? Kako vi razumete, kaj je intuicija? Je mogoče z njo upravljati, jo usmerjati? Imamo vsi enako razvito intuicijo? V čem se razlikujemo? Lahko na to vplivamo? Kakšna je vloga različnih bitij v zavesti in vloga zavesti za različna bitja? Kakšno je razmerje med družbo in zavestjo? Kako naša zavest in zavedanje vplivata na prostor in kako prostor vpliva na našo zavest in zavedanje? Kako odgovori na našteta vprašanja resonirajo z uresničevanjem vašega osebnega poslanstva? Ga podpirajo, nimajo nobenega vpliva, ga ovirajo? Na kakšen način in kaj bi lahko bilo bolje v dobro vseh? 26 KAKŠNO JE VAŠE STALIŠČE O STEBRU ODNOSI? Foto: T.K. Grafični prikaz št. 5 Prikaz stebra Odnosi na www.ecocivilisation.earth Vsi stebri se očitno prepletajo med sabo, kar postaja vedno bolj očitno na primeru stebrov, ki predstavljajo mentalne konstrukte, kot so odnosi in družba. Steber Odnosi našteva različne pojme, ki nimajo jasne povezave. Npr. organizacijski pristop, kot je projekt, potem parametre za ocenjevanje dela, kot so KPI in rezultati, nadalje pa strategije kot dolgoročni pristop k delu in lastnino. Kakšno je vaše stališče do prilaščanja prostora, bitij oziroma zavesti? Kakšno je vaše stališče do monolitičnega pristopa k urejanju družbenih sistemov, kot so izobraževanje, zdravstvo ipd? 27 Kakšen doprinos k civilizaciji je globalni red? Ali upoštevamo zgolj odnose na ravni družbenih podsistemov ali tudi oziroma celo predvsem osebnih odnosov? Kaj bi prinesla zamenjava naštetih dimenzij odnosov npr. z odnosi med različnimi ego stanji? Je po vašem mnenju hierarhičnost vedno/kadarkoli neizogibna? Je smiselna/potrebna/koristna v osebnih odnosih? Imamo vsi enake potrebe po vključitvi v družbene podsisteme, nam enako koristijo/škodijo? V čem se razlikujemo? Lahko na to vplivamo? Kako odgovori na našteta vprašanja resonirajo z uresničevanjem vašega osebnega poslanstva? Ga podpirajo, nimajo nobenega vpliva, ga ovirajo? Na kakšen način in kaj bi lahko bilo bolje v dobro vseh? 28 KAKŠNO JE VAŠE STALIŠČE O STEBRU DRUŽBA? Foto: T.K. Grafični prikaz št. 6 Prikaz stebra Družba na www.ecocivilisation.earth Vsako civilizacijo v veliki meri opredeljuje tudi to, kakšna je družba. Steber Družba našteva skupno vizijo, skupne mega trende, skupne vire, skupno infrastrukturo, skupne vrednote, skupna pravila. Kakšno je vaše stališče o skupnem imenovalcu? Kakšno je vaše stališče do nasprotne možnosti, vključevanja različnosti? Imate razmislek o kakšni vmesni možnosti? Različne civilizacije so se različno razslojevale, versko, ekonomsko, socialno. 29 Je mogoče sedaj čas za vključevanje različnosti v stopnji zavedanja in možnostih za družbo različno živečih, ki se povezujejo po lastni presoji? Kakšen doprinos k civilizaciji je uniformiranje v skupno in kakšen sprejemanje različnih stališč do različnih vprašanj? Kako odgovori na našteta vprašanja resonirajo z uresničevanjem vašega osebnega poslanstva? Ga podpirajo, nimajo nobenega vpliva, ga ovirajo? Na kakšen način in kaj bi lahko bilo bolje v dobro vseh? Vabljeni, da tudi sami oblikujete svoje stališče o 5 stebrih gibanja Ecocivilizacija in razmislite, kako vpliva na udejanjanje vašega osebnega poslanstva oz. kako udejanjanje vašega osebnega poslanstva vpliva na posamezne stebre Ecocivilizacije. Upam, da vam bodo predstavljene vsebine in vprašanja pri tem v pomoč. S svojimi razmisleki in njihovim komuniciranjem dejansko soustvarjamo novo civilizacije v 4. razvojni stopnji v E- modelu, ki ne more biti zgolj perfekcioniranje katerekoli od nižjih razvojnih stopenj. Prav zato je pomembno, da svoje razmisleke delimo in se drug od drugega učimo ter z novimi načini sobivanja soustvarjamo boljšo civilizacijo. 30 www.ecocivilisation.earth