GEOGRAFSKI OBZORNIK NEKAJ MISLI O NOVIH VIDEOKASETAH Tatjana Ferjan V sestavku želim prikazati didaktično vlogo no- vih videokaset Podnebje v Evropi, Podnebje v Sever- ni Ameriki in Plimovanje, ki so izšle v slovenskem pre- vodu (D. Črv Stepec, 1997). Prva in druga videoka- seta razložita dejavnike, ki vplivajo na podnebje ter predstavita regionalne razlike v podnebjih in mož- nosti življenja v določenem podnebnem območju, vi- deokaseta Plimovanje pa razloži nastanek plime in oseke ter njuno delovanje in posledice, hkrati pa je nazorno prikazan človekov boj s tem pojavom. Vsaka videokaseta, ki ima dve komponenti, vse- binsko in metodično, pomeni prikaz določenega po- java, procesa, pokrajine, torej zamenjuje neposred- no opazovanje v prostoru. Na njej je lahko pojav bo- lje prikazan kot v naravi (na primer gibanje zračnih mas ali preplavljanje umetnih nasipov pri visoki pli- mi), tako da je ob tem razlaga lahko nazornejša. Glede na vsebino je kaseti o podnebju mogoče uporabiti pri: • regionalni geografiji Evrope in Amerike ob pred- stavitvi podnebja, • regionalni geografiji posameznih manjših enot, na primer ob predstavitvi podnebja držav, • regionalni geografiji ob primerjanju podnebij v različnih državah, • splošni geografiji ob obravnavi podnebja, • splošni geografiji ob obravnavi kmetijstva ali gozdarstva, kjer so primerni posamezni odlomki. Kaseto o plimovanju je možno uporabiti pri: • splošni geografiji ob obravnavi plimovanja, • splošni geografiji ob obravnavi tipov obal, • regionalni geografiji ob obravnavi Nemčije. Didaktična vrednost kaset je odvisna od načina pristopa in funkcije uporabe. Važno je, kdaj upora- bimo kaseto v učnem delu, in zakaj. To je odvisno od kompleksne zasnove predstavitve določene vse- bine in se veže z načinom obdelave. Seveda so di- daktični pristopi obvezni sestavni del vsebinske predstavitve. Didaktični pristopi so zelo različni. Osnovne ob- like dela s kasetami potekajo med učno uro. Vodilo so poznavanje vsebine, dodajanje vsebine in moti- vacija. V uvodu uporabimo kaseto za osnovno spoz- navanje problema, ki ga bomo obravnavali. S tem dosežemo večje zanimanje učencev na začetku, hkra- ti pa bo snov bolj zanimiva tudi v osrednjem delu. Primerov, kako ob obravnavi uporabimo kaseto, je veliko. Možnosti so: • najprej ogled kasete in nato razlaga, • najprej razložimo snov, nato pogledamo kaseto, da učenci spoznajo problem še bolj podrobno ozi- roma ugotovijo bistvo, • po ogledu učenci odgovorijo na postavljena vpra- šanja in sami razloži jo kaseto. Kaseto lahko uporabimo tudi pri ponavljanju, ko se učenci seznanijo še z neznanimi problemi v že zna- ni snovi. H kasetam lahko pristopimo tudi na bolj zahte- ven način. Od učenca zahtevamo primerjavo pod- nebij in s tem razvijamo raziskovalno učenje. Učen- ci že imajo znanje o podnebnih tipih. Na tej osno- vi ugotavljajo podnebne podobnosti celin. Ob tem se jim vtisnejo v spomin posebnosti podnebja Sever- ne Amerike in Evrope. S prejšnjimi znanji jih pove- žejo v celoto. Zanimiva je problemska ura ob kaseti Plimova- nje, boj človeka z morjem. Učenci že poznajo zna- čilnosti plimovanja in jih ponovijo ob prikazu kase- te. Izpostavijo problem, kako se človek postavi v bran morju. Učenci po ogledu razloži jo življenje ljudi sredi morja in ob njem ter težak boj z morjem, zlasti premagovanje visoke plime. Vidijo uspešne re- šitve problemov in neuspešen boj z njimi. Učenci ana- lizirajo kaseto, izpostavijo bistven problem, svoje prejš- nje znanje povežejo z novim in podajo zaključke. Znanje, pridobljeno z videokasetami, je trdnej- še. Opazovanje pojavov omogoča boljše razumeva- nje, poznavanje, jasno predstavo in pomnenje, zato je uspešnost pouka večja, kot če učimo brez njih, saj je znanje učencev večje. Mis l im, da so kasete, ki sem jih na različne na- čine uporabila pri pouku, zanimiv in uporaben pri- pomoček za popestritev ur in poglobljeno razmiš- ljanje. PRVI TABOR ŠTUDENTSKE SEKCIJE LJUBLJANSKEGA GEOGRAFSKEGA DRUŠTVA - VILENICA '97 Matija Zorn Študentska sekcija Ljubljanskega geografskega društva (ŠSLGD) je med 22 . in 26. 7. 1 9 9 7 organi- zirala svoj prvi tabor za študente geografije. Za kraj dogajanja je bil izbran »klasični Kras«, ime tabora pa je bilo »Vilenca ' 9 7 « , saj je udeležencem zele- 27