106 Zdrav Var 2008; 47: 106-116 UGOTAVLJANJE IN RAZVIJANJE KLJU^NIH PODRO^IJ USPOSOBLJENOSTI (KOMPETENC) ZDRAVNIKOV KOT IZHODI[^E ZA MODERNIZACIJO IZOBRA@EVALNEGA PROGRAMA IDENTIFICATION AND DEVELOPMENT OF KEY COMPETENCES OF DOCTORS AS A STARTING POINT FOR MODERNIZING THE EDUCATIONAL PROGRAMME Samo Pavlin1, Igor [vab2, Helena Kova~i~1 Prispelo: 26. 11. 2007 – Sprejeto: 27. 5. 2008 Izvirni znanstveni ~lanek UDK 614.25:377.1 Izvle~ek Namen: Ugotoviti, v kolik{ni meri {tudijski program splo{ne medicine v Sloveniji (Medicinska fakulteta, Ljubljana) vpliva na razvoj klju~nih podro~ij usposobljenosti (kompetenc) bodo~ih zdravnikov. Metode: Analiza relevantne literature; izvedensko vodena delavnica s skupino ‘odli~nih {tudentov’ (N=9) zadnjih dveh letnikov splo{ne medicine na Medicinski fakulteti v Ljubljani. Rezultati: [tudijski program splo{ne medicine v Ljubljani na podlagi rezultatov analize odgovorov anketiranih {tudentov, {tudentov ne pripravi v zadostni meri za: motiviranje in vodenje bolnikov, sposobnost empatije (v`ivljanja) z ustrezno ~ustveno distanco, obvladovanje timskega dela, ne vpliva pa dovolj na razvoj komunikacijske usposobljenosti. Zaklju~ek: [tudij splo{ne medicine v Ljubljani bi moral posve~ati ve~ pozornosti razvoju od situacije odvisne usposobljenosti in socializiranju {tudentov v to obliko u~enja. To bi bilo mogo~e tako z uvedbo posebnih u~nih predmetov kot z organiziranjem posebnih modulov v okviru izvajanja obstoje~e {tudijske prakse. Klju~ne besede: {tudijski programi, splo{na medicina, usposobljenost, kompetence, Slovenija Original scientifc article UDC 614.25:377 Abstract Objective: To determine to what extent the general medicine training programme at the Faculty of Medicine, University of Ljubljana, Slovenia, impacts the development of key competences of future medical doctors. Methods: Analysis of relevant literature on key competences; expert workshop with the focus group of ‘the best students’ (N=9) in the last two years at the Faculty of Medicine in Ljubljana. Results: The survey results showed that training in general medicine at the Ljubljana Faculty of Medicine does not prepare students adequately for providing motivation and guidance to their patients, to feel empathy with some preservation of emotional distance, to manage team work and to master communication skills. Conclusions: General medicine training programme offered at the Ljubljana Faculty of Medicine should place greater focus on the development of situation-related competences and socialization of students. This goal can be achieved by enriching the present curriculum with new specialized subjects and by integrating new teaching modules into current teaching practices. Key words: study programmes, general medicine, competencies, Slovenia 1 Univerza v Ljubljani, Fakulteta za dru`bene vede, Kardeljeva plo{~ad 5, 1000 Ljubljana 2 Univerza v Ljubljani, Medicinska fakulteta, Katedra za dru`insko medicino, Poljanski nasip 58, 1000 Ljubljana Kontaktni naslov: e-po{ta: samo.pavlin@fdv.uni-lj.si Pavlin S., Švab I., Kovačič H. Ugotavljanje in razvijanje ključnih področij usposobljenosti ... 107 1 Uvod V sodobni dru`bi pri delu strokovnjakov ni ve~ pomembno samo, kaj znajo, temve~ tudi, kak{ne zna~ilnosti morajo imeti, da svoje delo lahko dobro opravljajo. V tem prispevku argumentacijo gradimo na predpostavki, da ima teoreti~no znanje medicine svoj smisel {ele takrat, ko ga zdravniki uspejo nadgraditi s komunikativnostjo, z obvladovanjem stresa, motiviranjem drugih in ostalimi klju~nimi podro~ji usposobljenosti (kompe-tence), kar je zna~ilno tudi za mnoge druge poklice. V tem kontekstu nas zanima, kdo nosi glavno odgovornost za razvoj omenjenih podro~ij usposobljenosti (kompetenc): univerzitetni izobra`evalni program ali pa skrbniki dodatnih izobra`evanj ob delu, mentorji, lastna pobuda bodo~ih zdravnikov ali njihovi nadrejeni. Ne glede na razmerje, ki ga pri razvoju podro~ij usposobljenosti (kompetenc) bodo~ih zdravnikov nosijo omenjeni akterji, smernice Bolonjske deklaracije (1) jasno opozarjajo, da profesionalno zdravni{ko znanje kot rezultat informacijsko-procesnega u~enja ni edina naloga dodiplomskega {tudija splo{ne medicine. V nadaljevanju predstavljamo dva teoretska sklopa, kamor bomo umestili empiri~no raziskavo. Prvi teoretski sklop so sociolo{ke teorije, ki se kriti~no spra{ujejo, ali je temeljna vloga izobra`evalnega sistema predvsem pravilno certifciranje, ali pa bolj priprava diplomantov na opravljanje dela. Drugi teoretski sklop pa so avtorji s podro~ja analize usposobljenosti v sferi izobra`evanja in dela. Razlagalna narava tega ~lanka je osnova za vpogled v institucionalne mehanizme razvijanja usposobljenosti zdravnikov splo{ne medicine. 1.1 Pogled relevantnih sociolo{kih teorij Funkcionalisti~na paradigma sociologije profesij (2, 3) in teorija ~love{kega kapitala (4, 5) ugotavljata, da igra formalni sistem izobra`evanja pri usposabljanju bodo~ih strokovnjakov klju~no vlogo, {e zlasti zaradi zgodnje socializacije bodo~ih diplomantov v poklic. Doktrina pozitivne funkcije izobra`evalnega sistema je do`ivela ostre kritike `e kmalu po tem, ko se je pojavila. [tevilni avtorji (6-8) so namre~ opozorili, da se za~ne stroka, ki ima podporni izobra`evalni sistem, ukvarjati sama s seboj v trenutku, ko dose`e dovolj visoko stopnjo institucionalnega zaledja. Temu pritrjujeta certifkatna teorija (9) in teorija omre`ij (10). Prva posku{a dokazati, da opravlja izobra`evalni sistem predvsem funkcijo kontrole dostopa do trga dela, druga pa izobra`evalne sisteme omeji na funkcijo generatorjev socialnih vezi. Danes ve~ina avtorjev sogla{a, da izobra`evalni sistemi pozitivno vplivajo na razvoj podro~ij usposobljenosti (kompetenc) posameznika in na njegovo pripravo za vstop v svet dela. Vendar pa ostaja vpra{anje dometa tega vpliva {e vedno zelo odprto. Na razvoj usposobljenosti poleg izobra`evalnega sistema mo~no vplivajo tudi individualne zna~ilnosti posameznika, {e zlasti osebna stali{~a in predstave posameznikov o mo`nosti lastnega vplivanja na svojo usodo in kariero, tj. (samo)iniciativnost, (samo)motiviranost ter dovzetnost za iskanje izzivov (11). Zato lahko posamezniki i{~ejo razloge za kakovost zdravstvenih storitev pri dveh razli~nih in ne nujno povezanih virih. Prvi se nana{a na urejenost zdravstvenega sistema in organizacijske pogoje dela medicinskega osebja, drugi pa na zagotavljanje usposobljenosti zdravni{kega osebja. V nadaljevanju bomo izhajali predvsem iz druge komponente in vloge, ki naj bi jo pri tem imel formalni izobra`evalni sistem, ter se pri tem osredoto~ili na kompeten~ni pristop (12). 1.2 Opredelitev podro~ij usposobljenosti (kom-petenc) Usposobljenost (kompetenca) lahko opredelimo kot vidike znanja, motivov, samopodobe in vrednot posameznika, ki vplivajo na to, kako bo ta posameznik deloval v konkretni delovni situaciji (13). Ta defnicija se {e posebej dobro dotakne koncepta temeljnega oziroma klju~nih podro~ij usposobljenosti (kompetenc), ki vpliva na delovanje ostalih. Skupne so ve~jemu {tevilu posameznikov, dru`benih in poklicnih skupin. Iz te defnicije izhaja Eurydicov (14) nabor klju~nih usposobljenosti (komunikacija, delo z drugimi, re{evanje problemov, ra~unska pismenost, uporaba informacijske in komunikacijske tehnologije, u~iti se u~iti in druge) in nabor klju~nih podro~ij usposobljenosti (kompetenc) Evropske komisije (15) (sporazumevanje v maternem jeziku, sporazumevanje v tujem jeziku, matemati~na pismenost, znanost in tehnologija, digitalna usposobljenost, u~enje u~enja, medosebna, medkulturna, dru`bena in dr`avljanska usposobljenost, podjetnost in kultura). Sporazumevanje je torej na vrhu lestvic podro~ij usposobljenosti (kompetenc), ki jih navajajo {tevilne evropske institucije. Sporazumevanje je poleg poslovanja ambulante in obvladovanja klini~nih ve{~in tudi temeljna ve{~ina zdravnikov dru`inske medicine (16) in je prisotna predvsem med bolnikom in zdravnikom. S podro~ja razvoja usposobljenosti v terciarnem izobra`evanju predstavlja klju~no raziskovalno dejavnost v evropskem raziskovalnem prostoru Re-fexova3 raziskava (17). Celoten nabor te lestvice prikazujemo v Tabeli 1. 3Akronim izhaja iz naslova projekta: Research into Employment and professional FLEXibility. 108 Zdrav Var 2008; 47 Tabela 1. Raz{irjeni nabor klju~nih usposobljenosti (kompetenc), ki ga je v 6. okvirnem programu EU opredelil raziskovalni konzorcij Refex. Table 1. Broadened set of key competences defned by the REFLEX project within the EU 6th Framework Program. a. Strokovnost in praksa na svojem podro~ju Professional competence and skills in own feld b. Znanje na drugih podro~jih (kar ni neposredno povezano z mojim delom) Knowledge of other disciplines (not directly connected with one’s work) c. Zaznavanje razumevanja problema Ability to identify and understand the problem ~. Sposobnost hitrega osvajanja novega znanja Fast acquisition of new knowledge d. Sposobnost u~inkovitega pogajanja Effective negotiating skills e. Sposobnost dela pod stresom Ability to work under stress f. Pripravljenost zagrabiti prilo`nost Readiness to grasp an opportunity g. Sposobnost koordiniranje dejavnosti Skills to coordinate activities h. Sposobnost u~inkovite uporabe ~asa Effective use of time i. Sposobnost produktivnega sodelovanja z drugimi (timsko delo) Productive cooperative work skill(team work) j. Sposobnost motiviranja drugih Ability to motivate others k. Sposobnost jasnega izra`anja Ability to express oneself clearly l. Sposobnost vzpostavljanja lastne avtoritete pri drugih (postaviti se zase) Ability to assert one’s authority (to stand up for one’s rights) m. Sposobnost dela z ra~unalnikom in internetom Computer and internet skills n. Sposobnost iskanja novih idej in re{itev Ability to search for new ideas and solutions o. Pripravljenost »premlevanja« lastnih idej in idej drugih Willingness to refect on own and others’ ideas p. Sposobnost predstavljanja produktov, idej ali poro~il drugim Ability to present products, ideas or reports to others r. Sposobnost pisanja poro~il, zabele`k in dokumentov Skills in report, notes and document writing s. Sposobnost pisanja in branja v tujem jeziku Reading and writing skills in a foreign language {. Sposobnost samostojnega in odgovornega dela Ability to independently perform responsible work t. Sposobnost navezovanja in vzdr`evanja dru`benih stikov Ability to initiate and maintain social contacts u. Sposobnost u~inkovitega odlo~anja v te`avnih situacijah Ability to make effective decisions in diffcult situations Vir: Van der Velden in drugi, 2003; glej vir 17. ^e raziskovalna in politi~na skupnost {e zna ugotoviti klju~na podro~ja usposobljenosti (kompetence) bodo~ih strokovnjakov, pa je manj znanega o na~inu, kako jih razvijati. Oblikujejo se namre~ v delovni in socialni situaciji skozi prakso v dalj{em obdobju in na razli~ne na~ine. Mnoga od osebnostno pogojenih podro~ij usposobljenosti se namre~ za~no pridobivati `e v zgodnji mladosti v dru`ini in v {oli, pri opravljanju poklica pa jih je mo`no razvijati ve~inoma glede na naravo delovnih nalog, zato je njihovo pridobivanje z razrednimi u~nimi metodami lahko vpra{ljivo. Nekateri avtorji namre~ opozarjajo (18), da je za razvijanje primerno predvsem situacijsko u~enje oziroma primerno sodelovanje v praksi, vendar pa najbolj pogosto citirani modeli s podro~ja nastajajo~e teorije upravljanja znanja (19, 20) dokazujejo, da do najbolj{ih u~nih dose`kov in delovnih rezultatov vodi kombinacija informacijsko-procesnega kot tudi situacijskega u~enja. 1.3 Vpetost usposobljenosti (kompetenc) splo{nega zdravnika v slovenskem sistemu usposabljanja Po Standardni klasifkaciji poklicev (21) so temeljne Pavlin S., Švab I., Kovačič H. Ugotavljanje in razvijanje ključnih področij usposobljenosti ... 109 naloge {ir{e poklicne skupine zdravnikov naslednje: raziskovanje nepravilnosti in bolezni ~love{kega organizma, opravljanje pregledov in postavljanje diagnoz, predpisovanje in ugotavljanje zdravljenja, specialisti~no in kirur{ko zdravljenje bolezni, svetovanje in uporaba preventivnih medicinskim metod, priprava znanstvenih razprav in nadzorovanje drugih delavcev. Drugi opisi so v slovenskem okolju redki. Ugotovimo lahko, da podro~ja usposobljenosti (kompetence) zdravnikov po kon~anem fakultetnem izobra`evanju niso resno opredeljena niti v zakonodaji, razen v u~nih na~rtih fakultet. Tu je v zadnjih desetletjih pri{lo do premika: namesto izklju~nega osredoto~anja na znanje prihajajo v ospredje tudi ve{~ine in stali{~a. Tako Medicinska fakulteta v Ljubljani v svojem gradivu prenovljenega {tudija zapi{e, da je cilj pouka medicine izobraziti diplomanta, da se bo sposoben vklju~iti v nadaljnji proces samostojnega in vodenega izobra`evanja na podro~ju medicine v kateri koli od medicinskih dejavnosti, temeljna znanja pa mu omogo~ajo nadgradnjo v znanstvenoraziskovalnem delu. V tem ~asu je potrebno osvojiti tako naravoslovno znanje za razumevanje delovanja ~love{kega organizma in nastanka bolezni ter za razlago u~inkov zdravljenja kot tudi znanje za spoznavanje in zdravljenje bolezni (22). Ob tem naj bi bodo~i diplomanti poleg poznavanja naravoslovnih ved pridobili tudi komunikacijsko in ostalo klju~no usposobljenost. V opisanem kontekstu je malo znanega, kako je klju~na zdravni{ka usposobljenost (kompetenca) sorodna z ostalimi strokami in v kolik{ni meri naj k njihovem razvoju prispeva izobra`evalni sistem. Opisana vpra{anja so temeljno raziskovalno vpra{anje tega prispevka. V nadaljevanju predstavljamo metodologijo, s pomo~jo katere smo klju~na podro~ja usposobljenosti (kompetence) zdravnikov prepoznali in opisali v programu splo{ne medicine na Medicinski fakulteti v Ljubljani. 2 Metodologija Na osnovi predstavljenih teoretskih izhodi{~ nas zanima, v kolik{ni meri u~ni program splo{ne medicine na Medicinski fakulteti v Ljubljani razvija tista podro~ja usposobljenosti (kompetence), ki so za opravljanje zdravni{kega poklica najbolj pomembna. Glavna metoda, s katero v tem prispevku i{~emo odgovor na zastavljeno vpra{anje, je ek-spertsko vodena delavnica z 9 ‘odli~nimi’4 {tudenti Medicinske fakultete v Ljubljani. Metodo fokusne skupine, ki temelji na skupinskih intervjujih znotraj majhne skupine {tudentov, smo uporabili zato, da bi pri{li do poglobljenega vpogleda v vlogo, ki jo ima izobra`evalni sistem pri razvijanju podro~ij usposobljenosti (kompetenc) pri {tudentih za opravljanje zdravni{ke stroke. 2.1 Metodolo{ka omejitev Glavna {ibkost metodolo{kega pristopa v opisanem primeru izhaja iz omejene izku{nje {tudentov pri vsakodnevni praksi zdravnikov. Kljub temu, da je pogled {tudentov na delo v zdravstvu vezan na {tudijski program, je tak vzorec za raziskovanje legitimen in na dolo~en na~in {e posebej zanimiv. [tudentje so se ve~inoma osredoto~ili na tista podro~ja usposobljenosti (kompetence), ki so povezana z delom zdravnikov in niso pod neposrednim vplivom delovnih razmer v delodajalski organizaciji (stres, pomanjkanje ~asa, delo z administracijo ipd). 2.2 Potek fokusnih intervjujev Na delavnici smo uporabili kombinacijo polstruk-turiranih in poglobljenih intervjujev, ki jih je na ravni skupine vodil moderator/strokovnjak s Fakultete za dru`bene vede. Rezultati tega pristopa temeljijo na principu »pristopa od spodaj navzgor«, ki je obi~ajno vezan na manj{o skupino, v kateri je {e mogo~e voditi pogovor. Rezultate je v naslednji fazi po principu triangulacije (23) smiselno preveriti {e s pomo~jo anketnega vpra{alnika na ve~jem vzorcu, kar bo predmet prihodnjega raziskovanja. Devet {tudentov zadnjih dveh letnikov, vklju~enih v raziskavo, aktivno sodeluje v poklicnem {tudent-skem dru{tvu. Poleg tega se v okviru {tudijskih dejavnosti vsi izbrani {tudentje pogosto sre~ujejo z zdravni{ko prakso. Zato lahko sklepamo, da so bili v ~asu poteka intervjujev sposobni razmi{ljati o svojem izobra`evalnem programu tudi s strani trga dela. Delavnica je bila razdeljena na naslednje korake, ki smo jih v uvodnem delu udele`encem tudi predstavili: a) dolo~itev klju~nih delovnih nalog; b) opis klju~nih delovnih nalog; c) dolo~itev zahtevanih podro~ij usposobljenosti (kom-petenc); ~) opis zahtevanih podro~ij usposobljenosti (kompe-tenc); d) analiza razhajanj med mo`nim in dejanskim stanjem razvijanja usposobljenosti (kompetenc) s pomo~jo anketnega vpra{alnika. 4Izbor {tudentov za fokusno skupino ‘odli~nih {tudentov’ je opravil diplomant medicinske fakultete ob upo{tevanju dveh meril: aktivno sodelovanje {tudentov v {tudentskem poklicnem dru{tvu in njihov nadpovpre~en {tudijski uspeh. 110 Zdrav Var 2008; 47 Navedene korake, razen analize razhajanj med mo`nim in dejanskim stanjem razvijanja usposobljenosti (kom-petenc), smo izvajali s pomo~jo informacijske tehnologije, ki je s projiciranjem gradiva na platno udele`encem omogo~ila sprotno spremljanje napredka, izvajalcem pa olaj{ala izvedbo in omogo~ila sprotno zapisovanje. Posamezni koraki so potekali v naslednjem vrstnem redu: a, b) Dolo~itev in opis klju~nih delovnih nalog zdravnika splo{ne medicine V prvem koraku delavnice so udele`enci delavnice z individualnim poro~anjem oblikovali nabor klju~nih delovnih nalog zdravnika splo{ne medicine, kot so jih razumeli na podlagi {tudijskega programa, prakti~nih izku{enj ter neformalnih stikov. Klju~ne delovne naloge smo opredelili kot tiste, ki predstavljajo jedro zdravni{kega dela ter imajo jasen za~etek in konec. S procesnim razumevanjem nalog, ki izhajajo iz korenom ve~ delovnih opravil, smo se izognili pretirani drobitvi, ki ne ponuja dobre podlage za razmislek o klju~nih podro~jih usposobljenosti (kompetencah). Na koncu smo ponovno pregledali nabor nalog ter, kjer je to bilo mogo~e, posamezne naloge zdru`ili. Poznavanje in razumevanje temeljnih nalog je nujen korak pri analizi podro~ij usposobljenosti (kom-petenc). To velja tako za metodolo{ke korake pri analizi dela kot tudi za interpretacijo rezultatov. c, ~) Dolo~itev zahtevanih podro~ij usposobljenosti (kompetenc) Po opredelitvi klju~nih nalog smo se lotili oblikovanja nabora in generiranja opisa zahtevanih podro~ij usposobljenosti (kompetence). Najprej smo udele`encem ponovno predstavili pojem usposobljenosti (kompetence) in jih prosili, da v skupini razmislijo in zapi{ejo, katera podro~ja usposobljenosti (kompetence) so po njihovem mnenju potrebna za opravljanje nalog. Po 15 minutah smo udele`ence delavnice prosili, da v ‘smeri urinega kazalca’ individualno poro~ajo, katera podro~ja usposobljenosti (kompetence) so identificirali. Pri tem smo sproti odpravljali morebitne nejasnosti v smislu pravilnega razumevanja samega pojma podro~ij usposobljenosti (kompetenc), iskali skupni imenovalec v primeru ponavljanja istih podro~ij usposobljenosti (kompetenc) pod razli~nimi imeni ter usklajevali razli~na poimenovanja. V nadaljevanju so udele`enci delavnice na predstavljen na~in opisali identificirana podro~ja usposobljenosti (kompetence), pri ~emer smo preko panelnega prikazovanja rezultatov iskali konsenz udele`encev o posameznem opisu. V naslednjem koraku smo pregledali in izostrili vse zapise delavnic: popravili slovni~ne napake, dopolnili opise v skladu z opombami, izdelanimi na delavnicah, odstranili morebitna prekrivanja v zapisih. Klju~ni korak v tej fazi je bilo predvsem smiselno sintetiziranje rezultatov. d) Analiza razhajanj med `elenim in dejanskim (realnim) stanjem razvijanja podro~ij usposobljenosti (kompetenc) v programu medicine Udele`enci delavnice so na list papirja z vnaprej pripravljeno prazno tabelo najprej iz projiciranega panela v prvi stolpec prepisali skupinsko ugotovljena podro~ja usposobljenosti (kompetence). V naslednjem koraku pa so s pomo~jo vpra{alnika z ocenami od 1 do 5 ocenjevali razhajanja med `elenim in dejanskim (realnim) stanjem razvoja v univerzitetnem programu medicine. Pri tem je evalvacija razvoja vedno temeljila na dveh vrednostih: oceni obstoje~ega (dejanskega) pridobivanja usposobljenosti ter oceni potrebnega (`elenega) na~ina pridobivanja usposobljenosti. Vpra{anje, povezano s stvarnim stanjem, se je torej glasilo: »V kak{ni meri MF v Ljubljani pri {tudentih razvije izbrano usposobljenost?« Vpra{anje, povezano z `elenim stanjem, pa: »V kak{ni meri bi po va{em mnenju morala MF v Ljubljani razviti izbrano usposobljenost?« Po koncu tega dela delavnice je sledil vnos podatkov, elementarna analiza podatkov (izra~un razhajanj) ter priprava sinteznih grafov. 3 Rezultati Klju~ne naloge zdravnika splo{ne medicine Na podlagi delavnice z odli~nimi {tudenti smo pri{li do podobnih ugotovitev o tem, katere so temeljne naloge zdravnika, kot jih navaja Standardna klasifkacija poklicev. [tudentje so na delavnici ugotovili naslednje klju~ne naloge: komunikacija z bolnikom, prepoznavanje bolezni, predpisovanje in izvajanje terapije, napotitev k specialistom, upravljanje zdravstvene ekipe, izobra`evanje sebe in drugih ter izvajanje preventivne dejavnosti. Identifkacija in opis klju~nih podro~ij usposobljenosti (kompetenc) splo{nega zdravnika V Tabeli 2 prikazujemo rezultate prve faze delavnice, ki se osredoto~ajo na identifkacijo in opis klju~nih podro~ij usposobljenosti (kompetenc) splo{nega zdravnika. Pavlin S., Švab I., Kovačič H. Ugotavljanje in razvijanje ključnih področij usposobljenosti ...____________________________________VM Tabela 2. Identifcirana podro~ja usposobljenosti (kompetence) ter kompeten~ni opisi. Table 2. Identifed competences and competence descriptions. Usposobljenost (kompetenca) Competence Opis Description Sposobnost nadgrajevanja in povezovanja teorije s prakso Ability to upgrade one’s skills and integrate theory and practice Imeti dober pregled nad teorijo in jo poznati. Spremljati nova spoznanja in razvoj ter prena{anje tega v prakso. Broad understanding of theory . Being kept informed about the latest advances and developments, and able to apply this knowledge to practice. Vzpostavljanje profesionalnega partnerskega odnosa z bolnikom (in sodelavci) Building good partnership with patients (and colleagues) Sposobnost predstaviti bolezen in mo`nosti zdravljenja, razumevanje bolnikovih te`av in pri~akovanj ter vzdr`evanje enakovrednega odnosa na ~love{ki ravni. Pri tem ni diskriminacije. Poznati svojo vlogo tudi zunaj ambulante v vseh situacijah. Ability to present the disease and treatment modalities, to understand the patient’s problems and expectations, to maintain the health professional/ patient relationship based on the principles of human equality, without discrimination. Knowing one’s role in all situations outside a health facility. Sposobnost empatije z ustrezno ~ustveno distanco Ability to empathize yet with some preservation of emotional distance Pokazati bolniku, da razumemo njegove te`ave, a ne pustiti, da nas ~ustveno obremeni. Objektivno mu moramo nuditi pomo~ v vseh okoli{~inah. Znati ga razumeti in mu razlo`iti probleme. Displaying empathy for the patient, yet with some preservation of emotional distance. Being ready to help the patient under any circumstances;being able to understand the patient and explain his/her problems Motiviranje in vodenje bolnika (in zdravstvenega osebja) Motivating and guiding patients (and health care staff) Pokazati bolniku pot do tistega, kar je za njegovo zdravje najbolj{e. Spodbuditi bolnika k odlo~itvi za to pot. Advising the patient on how to make the best choices for his/her health. Encouraging and motivating them to follow the advice given. Komunikativnost Communicativeness Poslu{anje, jasno izra`anje, prijaznost in ustvarjanje dobrega po~utja bolnika. Listening actively to the patient, maintaining honest and clear communication with him/her and making him/her feel comfortable and at ease. Dobronamerno altruisti~no razmi{ljanje Positive and altruistic disposition V vsakem trenutku ravnati tako, kot je najbolje za bolnika; skladno z eti~nimi normami. Being committed to always do what is best for the patient by adhering to ethical standards of the profession. 112 Zdrav Var 2008; 47 Obvladovanje timskega dela Team work managing skills Koordinacija, vodenje, sodelovanje, sposobnost u~enja drugih. Coordination, leadership, cooperatio and teaching skills. Prena{anje doktrine Dissemination and transfer of professional knowledge and policy U~enje drugih kolegov. Teaching coleagues. Ustvarjanje novega znanja Acquiring new knowledges Pripravljenost sodelovanja pri napredku medicine, pri zbiranju podatkov, raziskavah, {tudijah. Willingness to participate in the development activities, data collection and research. Ugotovljena podro~ja usposobljenosti (kompetence) so v veliki meri skladne z naborom, ki so ga pri analizi zdravstvenih sistemov omenili tudi drugi raziskovalci v mednarodnem prostoru (24). Razhajanja pri razvijanju klju~nih podro~ij usposobljenosti (kompetenc) v {tudijskem programu splo{na medicina V prvih dveh korakih delavnice na MF v Ljubljani smo identifcirali klju~na podro~ja usposobljenosti (kompe-tence) zdravnikov, kot jih vidijo odli~ni {tudentje, ter nato pripravili njihove sintezne opise. V tretjem koraku pa smo udele`ence delavnice s pomo~jo anketnega vpra{alnika prosili, da na lestvici ocen 1 (nezadostno), 2 (zadostno), 3 (dobro), 4 (prav dobro) in 5 (odli~no), ocenijo: a) »V kolik{ni meri Medicinska fakulteta v Ljubljani pri {tudentih razvije izbrano usposobljenost (kom-petenco)?« ter b) »V kolik{ni meri bi po va{em mnenju morala Medicinska fakulteta v Ljubljani razviti izbrano usposobljenost (kompetenco)?« Na ta na~in je namre~ mo`no ugotoviti razliko med dejanskim in `elenim na~inom razvijanja usposobljenosti. Rezultate prikazujemo na Sliki 1. Iz rezultatov na Sliki 1 lahko razberemo, da program splo{na medicina MF v Ljubljani {tudente zelo dobro usposobi za: nadgrajevanje in povezovanje teorije Nadgrajevanje teorije s prakso Vzpostavljanje profesionalnega partnerskega odnosa Empatija z ustrezno čustveno distanco Motiviranje in vodenje bolnika in zdravstvenega osebja Komunikativnost Dobronamerno altruistično razmišljanje Timsko delo Prenašanje doktrine Ustvarjanje novega znanja /^ s //j s C s v s i s sy s , s fj s s