Kmetijſke in rokodélſke novize. Na ſvetlobo dane od z. k. kmetijſke drushbe. N 3. V ſrédo 17. Proſénza. 1844 Te novize pridejo vſako ſrédo na dvéh zhetertnih liſtih v Ljubljani na ſvetlo. Plazhujejo ſe v piſarnizi z. k. kmetijſke drushbe v hiſhi 195 v Şalendrovi ulizi bliso Brega; sa Ljubljano in sa tiſte, ki jih ne dobivajo po póſhti, sa zélo leto s 2 fl., — sa pol leta s 1 fl.; prejemljejo ſe pa pri natiſkovavzu na Bregu Nr. 190. Po poſhti veljajo sa zelo leto 2 fl. 30 kr., — sa pol léta 1 fl. 15 kr. Po vſih z. k poſhtah ſe snajo dobiti. Perjatelſke voſhila sa naſhe doma- zhine. (Na dalje.) She drugo perporozhevanja vredno snajdilo, ktero ſim tudi na Nemſhkim ſim ter tje vidil, je poſebna brana, ktera je tako narejena, de v predni verſti, ali pa tudi ſkosi in ſkosi, nameſt navadnih sob ali shebljev, noshe ima, de s njimi per vlazhenju ruſhovno , ali druge debélſhi koſze, ktere je ſizer s matiko raskopavati ali tolzhi treba, preresuje. Per nekterih domazhinih ima ta brana tudi (v podobi praviga vogla) sakrivljene noshe, tako de pol navsdol, pol navprek molé- zhi semljo preresujejo. De je pa ta brana le sa take njive perporozhevati, kjer je semlja slo terda in ruſhaſta, in de jo je vzhaſih tudi obloshiti tre- ba, de na verh ne v-ide, ſe ſamo kashe. — Per tej perloshnoſti ne bo nepotrebno, tudi opom- niti, kako ſi nekteri, slaſti kteri vézhji domazhije imajo, vlazhenje polajſhati vejo. Pred dve ali tri brane namrezh, ktere ſo ſkupej ſklenjene, vpre- shejo dva konja, in ta, ki vlazhi, na konju ſedi. Tako je vlazhenje nameſt treh konj s dvema, in nameſti dveh ali treh ljudí, s enim ſamim zhlo- vekam opravljeno. De ſe pa tako poſpéſhenje vlazhenja le na takih njivah sgoditi samore, kjer nizh rasorov ni, je ſamo ozhitno. Vidil ſim tudi na nekterih krajih, kako umetno pridni domazhini gnoj mnoshiti vejo, kjer jim ga smankuje. To namrezh tako ſtoré, de na eno klado gnoja vſelej eno klado drugih sa gnoj perpravnih rezhi, poſtavim blata is zeſte, ali reſja, ali perſti, ati tudi ſlame, kjer je doſti imajo, natroſijo, in to en zhaſ s gnojnizo poli- vajo, dokler de is hlevov sopet eno klado gnoja naneſejo. — Tudi shivino imajo na Nemſhkim, kakor ſe tudi per naſ per nekterih bolj sbriſanih in perpravnih domazhinih s veſeljem vidi, tako isuzheno, de vezhdel bres vojazha orjejo; ja zlo vole ſim vidil bres vojazha lepo sa brasdo iti, in na ſamo beſedo vbogati. Ali bi ſe to, kar ſe drugod in tudi per naſ per nekterih sgodi, ne moglo povſod sgoditi, ſaj na vſih takih krajih, kjer oranje nizh poſebne teshkote nima! Koliko ljudi in najemſhine bi bilo s tem odvezh! Sgodilo pa bi ſe lahko, ko bi goſpodarji ſvojo delavno shivino tako navadili, de bi mogla vſelej prezej na pervo beſedo to ſtoriti, kar ji sapovedo; in ko bi ji nikoli nizh ne sapovedali, kar ſtoriti ne more, poſtavim: pre ſil- ne hitroſti, (ktera she tako shivino prehitro vpeha); in ko bi ſe sraven tega sdershali tudi vſiga ne- potrebniga perganjanja in rotenja, ktero nar bolj shivino navadi, de sa beſedo malo mara. Ravno tako pametno ravnanje s shivino ſim tudi povſod per takih umnih domazhinih samerkal: ſkoraj po zeli dolgoſti njive ni oravez beſede shivini rekel, ſhe mènj pak jo k nesmerni hitroſti s kletvijo in udrihanjem perganjal. — Rad bi ſhe tukaj hotel rézhi eno uſmiljeno beſedo sa shivino, 10 ktero nekteri neuſmiljeno obloshé in gonijo in nje s shivino ſhe ni popolnama okamnelo, ſe ne- morem sdershati, de bi ſhe tega isgleda tukaj tepejo, in ſe ne ſpomnijo, de tudi ona zhuti, ne perſtavil, namrezh: de, ko ſim enkrat ob de tudi njo bolezhine vdarkov pezhejo, in de je simſkim zhaſu na nékim velikim shitnim tergu na Bog zhloveku ni v terpinzhenje, ampak le v pa- Nemſhkim bil, niſim tam nobeniga konja vidil, meten prid vſtvaril; de ona tudi na perjasno kteri bi ne bil splahto odet bil! O Bog, beſedo rada ſtori, kar more, zhe le od goſpo- poshegnaj shivino in polje takim domazhinam! darjev rasvajena ni; in verh tega, de ſi s vſim (Zheterti dél v prihodnizh.) ſvojim terpljenjem nizh drusiga ne perſlushi, kakor — ſlabo kermo! Tode bojim ſe, de bi bilo vſe to sa tiſte, ktere sadeva, saſtojn. Sakaj taki ljudje imajo neuſmiljeno ſerze, kteriga noben ne- poduk ni preravnati v ſtani. Oni ſo ſvojiga uſmiljenja, kteriga ſo ſe vezhdel she od ſvojih ſtarſhev nauzhili, in morebiti she v nar mlajſhih letih ſami s kebrovim mlinam sazheli, tako na- vajeni, de zlo sapopaſti nemorejo, de bi gerdo ravnanje s shivino kaj napzhniga, kaj neſpodob- niga in boshjim namenam naſprotniga bilo; sa- torej ſe vſakimu le poſmehujejo, kteri jih ſvariti ali od kaj drusiga preprizhati hozhe. Ja zlo to , de jim taka vboga shivina sgodej peſha, ali morebiti zlo na zeſti pozepne, jih ni v ſtani od njih divjote osdraviti. Med te ſorte ljudi ſe morajo, sunej veliko drugih, ſhteti tudi tiſti neobzhutni vosárniki, kteri ſvojo voshno shivino med tem, ko oni v go- ſtivnizi (oſhtariji) pijanzhjejo, zele ure odsunej na mrasu, in — per prasnih parnjah ſtati puſté, tako de od shaloſti glavo ſkori do tal obeſha. — Tem enaki, in ſhe huji ſo nekteri kupzhevavzi s teléti, kteri tem ubogim ſtvarem, kadar jih na vosé nakladajo, ſhe toliko proſtora na vosu ne pervoſhijo, de bi ſvojo glavo na ſlami ali na ſénu naſlonjeno imeli; ampak jih savolj poshreſh- ne shelje po vezhjim dobizhku toliko naloshé, de zelo pot glavo is vosa obeſheno imeti morajo! — She grosovitniſhi pa ſo med temi neuſmiljenzi tiſti ptizharji ali veliko vezh ptizhji tirani, kteri tem ubogim in nedolshnim ſtvarem, po tem, ko ſo jim she tako to, kar jim je nar ljubſhi, nam- rezh proſtoſt odvseli, tudi ſhe pogled vsamejo, in med neuſmiljenim martram s rasbelenim she- lesam ozhi istaknejo; in to ſamo savolj tega, de bi posneje rajſhi peli, ali boljſhi vabniki bili! — In vſe to ſtoré ti ljudje, zhe ſe vunder ſmejo ſhe med ljudi ſhteti, bres vſiga nar manjſhiga ob- zhutja uſmiljenja, kakor de bi s vilizami v kak koſ kruha bodli! Sareſ, ſkori nemogozhe je sapo- paſti, kako zhloveſhko ſerze, ktero je vunder sa ljubesin in uſmiljenje vſtvarjeno, tako popolna- ma oterpniti in v ſvoji terdobi sarijovéti samo- re, de je take grosovitne martre nedolshnim ſtvarem, in to savolj malo vredniga dobizhka, ali zlo savoljo veſelja ſtoriti v ſtani! Takim kam- nitim ſerzam njih pregreſhno lahkomiſlinoſt ozhi- tati, ali oſtudnoſt in nezhlovenoſt njih djanja ſkasovati, bi bilo prasno in od njih le saſmehovano govorjenje. Torej ne beſede vezh takim neob- zhutnim! Le ſamo sa te, kterim njih uſmilje- Denkov Tone. (Na dalje.) Tone je s ſvojim goſpodam tri leta dolgo po ſvétu popotoval in njegovo popiſovanje deshel, ſheg in navad mnogih narodov je tolikſhno, de bi lahko zéle bukve s njim napolnili. Nar rajſhi ſi je pa sapiſoval rezhí, ki kmetijſtvo in roko- délſtvo tizhejo in nar vezh ſi je prisadjal po ſlo- venſkih deshelah vſe na tanko svediti in ſe pod- uzhiti. Na ſvojih potih po ſvétu je Tone mar- ſikaj naletel, kar mu je ali dopadlo ali pa ſe ſilno neumno in ſméſhno sdélo. V ſvojih bukvih je imel ſilno veliko neumnih rezhi sapiſanih. ktere ſo mu bile soper njegovo pamet. Tukaj imale eno péſt tazih neumnoſt is Tonetove ba- hovne moſhnje sa pokuſhnjo, kterim je ſvoje opombe pridjal: „Kadar tvojiga ſoſeda hiſha gori, ti ni tre- ba po tvoji hiſhi ſpravljati; temuzh le puſti ogenj sagovarjati. Tudi ti ni treba gaſiti, temuzh puſti ſi ogenj sagovarjati. Kugel sa ogenj ſi kupi od ziganov. So tudi dobre. — Kjer kaki zigan po- kopán leshí, ni treba derſkavnize ali ſhprizov- nize — dokler ne gorí." — „Kadar po nozhi glaſ kakiga zhloveka na pomozh klizati ſliſhiſh, nikar vun ne hôdi, — sakaj kaki duh ali pa ſtraſhilo bi biti vtegnilo." „Ako ſi bolan, ne hodi k dohtarju ali sdrav- niku, temuzh vsemi jajze, in je ſpij. Tudi je dobro jajze v kako moſhnjo djati ter v dimnek obéſti — tako ſe bode okadilo." „Ako ima tvoja krava viſhnjevo mleko ali zhe premalo mléka da, vsemi kaki méh, in puſti de ſe krava va-nj vſzhi. Potém meh s ternjevo ſhibo dobro otêpi. Tako bo zoperniza tepêna ali pa ſaj — méh.“ „Ako ti je pinja sazoprana, de ſe ti nezhe ſmetana vmêſti, le nov sbruſhen nosh v prag vtakni ali pa rasbeljeno shelesno koso pod dimnik po- ſtavi, zopernija bo govoto nehala. Sakaj tako boſh zopernizo obodel ali pa opékel, de bode zopernijo nasaj vsela — ali ſaj ti nosh is praga, ali koso ispod dimnika." „Ako imaſh glivo (gobo) na vratu, ſe vſtopi s obrasam proti luni, vsemi kamen, ki pred tabo leshí, pritiſni ga trikrat na glivo ter ga ritniſko zhes glavo saluzhaj. Stori to trikrat sa- pored v tiſtim zhaſu, kadar ſe luna naraſha; tako oſtane luna na nebu, gliva pa — na vratu." I1 „Ako ſe vresheſh ali pa sbodeſh, pomashi nosh ali ſhivanko s ſalam, s zunjo obéshi ter na hladen kraj dêni; rano pak s ſuho zunjo savé- shi; tako ſe tebi ſama od ſebe sazéli — zhe jo zhedno dershiſh." „Soper zopernijo je dobro kaj od obléke ob shivljenje djaniga zhloveka iméti; tudi ſe konji vdebélijo, zhe ſe s kako tako zapo briſhejo in — dobro paſejo.“ „Kadar krava povershe. pojdi ritniſko v hlév ter rêzi: Herbet notri, neſrezha vunkaj. — Ta- ko bo herbet nótri!" „Puſtni vezhér ne prédi, ſizer predeſh sgol klobaſe; ne ſhivaj, de kokuſham rít ne saſhi- jeſh. Puſti sheno ali deklo na misi pleſati in rit- niſko doli ſkozhiti. Tako dobiſh viſok lan in dol- go predivo — zhe viſoko sraſte!" „Kadar lan ſejeſh, dolg shakel vsemi ter prav dolgo ſéme va-nj vſiplji in sopet prav dol- go is njega isſuvaj: takó bo tudi lan dolg — zhe je ſéme dobro in vreme sa tó.“ „Ako ti je bilo kaj vkradeniga, pojdi k mo- drimu moshu ali k pametni sheni ter vtiſni mu (ji) eno petizo v roke. Tako sveſh — de ſi doſti bédaſt ſvoje denarje sametovati." „Merslize ſe snebit, vsemi péſt ſolí, pojdi tiho k potoku, ter ſeji ſol proti vodi rekózh: Jes ſe- jem to ſéme na dober namen, in kadar bo ſéme kaliti sazhélo, me bo tudi mersliza minila. — To gotovo pomaga, ako mersliza ſama od ſebe mine.“ „Bradovize odpravit vsemi kaki klinez in v njega toliko sarés naréshi, kolikor bradoviz imaſh, klinez pa ſkrivèj komu v arshet vtakni. — Ta- ko ima on klinez, tí pa bradovize.“ „Goſenze is répe ali sela pregnat, vsemi de- vét goſenz od vſaziga vogla sélnika in jih v dim- nik obéſi. — Tako ſi jih ſhéſt in trideſet pregnal." „Kadar goſpodar umerje, ſe morajo vſi pa- njovi v uljnjaku in vſi ſodi v keldru premakniti — ſizer oſtanejo, kakor ſtojé ali leshé." „Ako gré nevéſti desh na venez, bodo novi sakonſki bogati — zhe pridno delajo in hra- nijo." „Otrokam pred ſedmémi letmi láſ ne ſtrisi, ſizer jim pamet odſtrisheſh — ktéra v laſéh tizhi." „Ne ſeji sela na vezher, kadar zhednik krave domú shene: ſizer bode tebi repa sraſtla, — zhe nameſt sela répo ſejeſh.“ „Povſod tri kljuke naredi; ne bo tréba tebi veliko miſliti, kako bi ſe imelo bolj obrazhati. Zhe ſe ti ne sgodi po volji — ſo kljuke tega krive." „Na sibelki ſe mora noga od môre narediti, ſizer pride môra ter otroke tlazhi ali isſiſá — deſiravno môre ni." „Kadar merlizh s enim ozheſam pomiſhkuje ali oblizhje mehko obdershi, po eniga od tega doma pride — préden petdeſet lét pretê- zhe." „Kadar nozhe shivina jeſti, poloshi roké na krishem zhes-njo ter jih tako od glave po herbtu zhes rep potégni rekozh: Ako ſi ti sazoprana od konza do konza, te pogladim tudi jes s rokami od konza do konza. Sopet bode jedla — kakor hitro bode lazhna." Take norzhije, kar vſe nizh ni, in ſhe vezh drusih vrash, ktere je na ſvojim popotovanju po ſvetu med ljudmi naſhel, kakor od snaminj v prati- ki, od mertvaſhkih par, od méſza in njegovih kraj- zov in ſprememb, od ſhkratelnov, od moshá bres glave, od béle shene in kar je ſhe takih neum- nih rezhi vezh, je Tone vſe v ſvoje bukve sa- piſoval, ktere bukve je bahovno moſhnjo imenoval. Kadar mu je dolgzhaſ bilo, je te nor- zhije prebéral ter ſvoje kako, sakaj in kzhe- mu prevdarjal. Najdel je vezhdel, de pri vſim tem drusiga ni, kakor dosdevanje ali hudobnoſt. Uſmiljenje je imel s takimi ljudmí, ki ſi ſvoje glave s takimi norzhavimi rezhmi polnijo, ktere nikakiga temelja (grunta) nimajo. Doſtikrat ſe tako v ſhkodo pripravijo ali hudo pregreſhé, kadar ſ. imé Boshje k temu nepotrebama pritikujejo. (Dalje ſledi.) Naſhim prijatlam! Vezh piſem ſmo she prejeli, ktére nam pravijo, kako ſerzhno ſo „novize" po vſih deshelah ſprejete, kjer ſe ſlovenſki jesik govori. Niſmo pa hotli dosdaj nobeniga téh hvalnih piſm natiſniti, ker bi nam kdo lahko ſamolaſtno hvalo ozhital. Pred nekim zhaſam ſmo is Zelovza piſmo prejeli, ktero vunder tu- kaj osnaniti hozhemo: vſak prijatel noviz ga bode gotovo s veſeljem bral, poſebno pa tiſti, ki sa no- vize piſhejo. Sakaj — njih ſo saſluge, de „novize" bravzam dopadejo! S veſeljem bodo tudi sanaprej namen kmetijſke drushbe podpirali in ſlovenſki zhaſopiſ bode vſaki dan vezh prijatlov dobil. Poſluſhajte, prijatli! tadaj, kaj to piſmo is Ze- lovza govori: V Celovcu 4. prosinca. „Ne zamerite, ako nektero besedíco od naših „kmetijskih novic" progovorim. Kar človek rad ima, od tega rad govorí; Němec pravi: „Wo- von das Herz voll ist, davon geht der Mund über". Taka se meni godi pri slovenščini." „Kar se tiče jezika u teh novicah, ga lehko zastopi vsaki Slovenec per nas, samo ako brati znade, ako pa ne znade, pa niso tega novice krive, ampak on sam, da se ni naučil, kakor valja." „Slog (Styl) je lèp, gladak, lehko razumliv, s jedno besedo: národno - slovensk; posebno u izvornih sastavcih (Original-Aufsätzen), kakoršni so večiděl vsi, kteri so s malemi pismeni tiskani. Težej je kaj iz ptujega jezika lépo posloveniti, kakor kaj izvorniga po slovensko lèpo napisati. Tudi s večimi pismeni tiskani sostavci imajo lép slog." „U vsih se lépe, dobre reči povejo — pa tudi slog je tak, da mora vsaki zastopiti; — da, ako bi kdo dobro ne slišal, bi skoro ošlatal, kar se 12 pove. Tak slog je prav! Kako lep slog imajo tudi nektere pesmi! Kaj pa naj bolj dopade meni in še mnogo drugim u kmetijskih novicah?" Tri reči: 1. „Da se novice vsakiga prepiranja sogible- jo. — Concordia res parva crescunt, dis- cordia maximæ dillabuntur!" 2. „Da te novice ne gledajo samo na krajnske Slovence, ampak, da nas vse vkupej bratersko objemejo, karkoli je nas Slovencov u Krajnskej, Štajarskej, Koroškej, na Goriškim, Benatskim i. t. d. Koga bi ne veselilo, kadar vidi, da Slovenec brat Slovenca bratra ljubi po kristijansko, in ga ne čerti več, kakor je, žalibože! nekada bilo." 3. „Da se te novice pomalim u jeziku pribli- žujejo narečji bližnjih Slavjanov u Horvatskej, Slavonii, Dalmacii i. t. d. — Navadno se je po- prej pisalo, na primer: sdej, kedej, tedej — u km. novicah sadaj, kadaj, tadaj; s tem po- slednjem se približemo vsim dolnjim bratrem — kteri tako te besede izgovarjejo, kakor koroški Slovenci: namreč: sada, tada, kada. Istrian- ce, mislim, da Krajnci zastopijo. Istrianca pa zastopi Horvat, Slavonec, Dalmatinec, Serb in Bosnjak tako, kakor, da bi si bila soseda u jednej fari. Za te naše novice je zato naj lepši jezik tisti, ki se govori med Ljubljano in Reko (Fiume). Bliže je Ljubljani, bolj je po Koroškim — bližej je Reki, bolj je podoben govoru vsih dolnjih Ilirov (južnih Slavjanov). Jaz Vam pišem iz Koroške- ga — pa vendar pravim, da je treba s časama le bolj in bolj približovati se narečju (Dialekt), ktero se okoli Reke govori — Tisto narečje za- stopimo blizo vsi južni Slavjani. — Tudi veſeli nas, kolikorkrat u novicah kaj beremo u ilirskom pravopisu — in želimo, da bi sastavci le bolj in bolj pogosto se u tem pravopisu tiskali tako, da bi sada leto pol od naših novic se že u ilirskom pravovisu natiskalo — pol pa naj bi bilo še u Bohoričici. Tu treba počasno postopati, da ni- kogarja ne silimo, nikogarja ne žalimo, in vendar zmiraj na bolji gremo." „Ne zamerite mi u ničem, da sim Vam to pi- sal, in ako bi bila u tem listu kaka beseda, da bi Vas ili koga drugega dražila, izbrišite jo, iz pera mi je smuknila, da nisim vedel. S Bogam! Matija Majer, domſki kaplan. Na dan s. Vincenca pravijo : Če Vinka sonce peče, U sode vince teče. Popravki. V liſtu Nr. 1. v raslogu „prijatelſke voſhi- la sa naſhe domazhine" beri na 2. ſtrani v dru- gim predelku v nar sgorni verſti: tó lahko dervo — in v Nr. 2. ſheſti ſtrani v ravno tiſtim raslogu, dru- gim predélku, v 23 verſti od ſpodej beri: ko bi po zéli desheli tako (t. j. s rasori) orali. — V liſtu Nr. 2. v raslogu „kaj je ſtoriti, ka- dar zhlovek smersne" nameſt: Med vſimi po- mozhki, beri: Nar bolji med vſimi pomozhki. V tretjim ſpiſku imén deléshnikov beri: goſpod Perzhizh Matévsh, fajmoſhter podfare v gojsdu, nameſt: kaplan. Ne Maroſhnik B. fajmoſhter podfare v Shent-Jakopu, ampak Marouſhnik J. kaplan v Shent-Jakopu: Sakaj ſte mi, le u 's imena vseli, In me 's kaplana fajmoſhtra ſtorili, — V podſaro moj Shent — Jakop ſprebernili, — Kako B. nameſt J. poſtavit ſmeli?! Şte prav'li, kako ſo ſe Nemzi brili, K' ſo savolj Gratz al Graetz ſe k vojſki vneli! Tud' mi savolj imen b'mo vojſko 'meli, Zhe bote vezh tako jih prekerſtili. — Kar niſim, ja neſmem, v novizah biti ; Bi snalo — kdo ve, kaj? — ſe mi sgoditi! Oh! najte le reſnizo prit' na dan. — Odvseto zhaſt Şhent-Jakopu *) vernite, Men' dano pa lepo nasaj vsemite, K' ſte fajmoſhter mi djal' nameſt' kaplan. Jernej Marouſhnik. Şhent — Jakop v roshni dolini na Koroſhkim je fara — ima 2077 duſh — in tehantija. Voda rata obilno hladna, In bolezin rada se očita. U Ljubljani U Krajnju Shitni kup. 13. Proſénza. 8. Proſénza. Kmetovski pregovori za mesec Prosenec. Je zima ugodna? Prosènec volan? Tak spómlad bo zgodna, gorák letni dan. Če pred in u Prosèncu ne zmerzuje, ne sneží, Sušec, mali Traven rad obilno namestí. Če plohe v Prosěncu jamejo dret', Ženice po leti nemajo kàj žet'. Suh Prosěnec grozdje napolnuje, Al' Prosènec moker sóde izpraznuje. Če v tem mèscu zemlja nezapadna, Je preveč od juga brita; ſl. kr. fl. 1 mernik Pſhenize domazhe banaſhke 1 Turſhize. Sorſhize . 1 1 Ershi . . „ Jezhmena . . „ Profa . . . . Ajde . . . . 1 . Ovſa . 1 1 21 2 3 2 36 1 1 Zena preſhizhev v Krajnju 8. Profénza: Preſhizhi téshejſhi ſorte po 5 1/2 do 6 krajzarjev funt. loshejſhi ſorte po 5 krajzarjev funt. Şhpèh po 13 1/2 goldinarjev zent. kr. 28 27 58 10 39 V Ljubljani. Natiſnil in saloshil Joshef Blasnik.