List izhaja vsak petek in velja s poštnino vred in v Gorici domu poslan: za celo leto 3 golil., za pol leta 1 gold. 50 s., za četrt leta 80 sold.— Kdor sam po-nj pošilja, plača 2 g. 50 s. Za ude nar. - pol. druitva «Gorica* je cena določena, kakor za druge naročnike. Posamezni listi se prodajajo po 6 sold. pri knjigarju Sobarju na Travniku. Naročnina in dopisi naj se blagovoljno pošiljajo opravniitvo v nunskih ulicah h. štev. 386. Vse po-šiljatve naj se frankujejo. Rokopisi se ne vračajo. Oznanila se sprejemajo. Plača se za navadno vrstico, če se naznanilu samo enkrat natisne, 8 sold., če dvakrat, 12 s. če trikrat, 15 s.; za kolek vsa k rat 30 s. Ali hočete denarjev? 4T V današnjih dneh staviti prašanje : ali hočete denarjev? je stvar silno nevarna. Ako bi kedo to prašanje resno stavil zbrani množici ali tudi posameznim, več ko verjetno je, da mu prej denarja zmanjka, ko tistih, ki bi ga hoteli vzeti. Pa tudi ni se nadejati, da bi kedo v take skušnjave zabredi! in ljudem denarjev ponujal. Borsni polom je vse polomil. Ljudje vseh stanov čutijo silno pomanjkanje denarja; grofi in baroni, človeštva osrečevalci in življenja tatovi, veliki posestniki in navadni kmetje, vsi so si —- prav po načelu interna-cijonale — enaki v pomanjkanji denarja, čemu tora j pisati: Ali hočete denarjev?— In vendar, še so ljudje, ki imajo srce na pravem mestu, in če tudi niso niti Roth-šildi, niti enaki, vendar denarja imajo toliko, da lahko rečejo : Ali hočete denarjev? In koliko hočete? Dam ne samo enemu, dam lahko veliko zmed njih, dam po sto, osemdeset, sedemdeset, petdeset, — manj ne lahko — goldinarjev, pa prinesi mi „fleisszettel“ ! Ako pa za „fleisszettel“ tudi le petdeset goldinarjev v žep vtaknem, grem kar naravnost k Socliar-ju, Filaku, Paternolli-u ali Wokulat-u, eden jih ima gotovo, in kupim za 10 soldov rudečih ali celò zlatih „fleisszettelnov“ iu v kratkem bom — bogat. Počakaj malo brate! Naglost ni nikdar pridna. Poslušaj in pretehtaj naslednje besede: „Sireinaijcv-jcva subvencija se zopet ponuja*. Denar ponujati je na svetu le takrat navadno, kedar se hoče koga z njim vjeti. Živ človek pod milim nebom pa ni tako potreben samosvojuosti v svojem stanu, kakor tisti, ko jim ta ponudba veljà. Sapienti sat. „Dan.“ Kedo je Stremayr? Kake groše ponuja? Komu jih ponuja? Stremayr je minister. Ministri so pa veliki gospodje, veliki gospodje imajo veliko denarjev (v časih tudi veliko dolgov, o Stremayrju pa ne vem, ali ima plus ali minus), in kedor ima veliko denarjev, tudi lahko kaj da. Streraayr pa ne da nič iz svojega žepa, tudi beliča ne, ampak kar da, cerkvam vzame, se ve, da pod lepim imenom. Če pa kaj takega kupiš ali hraniš ali sprejmeš, kar je kedo vzel (jaz ne rečem ukradel), denejo te, ako te zasačijo, v Gorici v neko hišo blizo sv. Antona, v Ljubljani na Žabjek, v Trstu v neko hišo, kamor sedaj tudi en list „G!asa“ hodi itd. Koliko da Stremayr letos ? Kakor lani, 500.000 gl. za celo polovico Avstrije, hoc est: duhovnom, ki služijo v deželah takraj Litave in imajo ,.fleisszetteine“. Tak „lleiss-zettel“ ima na drugi strani besede : »staats-burgerliche Haltung, po domače : spričevala ustavovernosti*. No, pri nas, če tudi Stremaci* pride, najde po največem le narodne duhovne, bodi si na slovenskem ali laškem oddelku naše grofije. In če se ne motim, so lansko leto nekteri takole sklepali : Mi smo vsi narodni in ostanemo narodni, prosimo pa za groše, in če nam jih dajo, o-brnemo jih na primer za farno knjižnico j ali kaj enacoga. Kedò bi ne odobril takega sklepa? Pa denar železne vrata prebije in ne vem, ali ni tudi razbil vrat in omare tisti farne knjižnice, da niso potem imeli, 1 kam knjige staviti. Prav je, ako se motim. Stremnyr ponuja toraj zopet 500.000 goldinarjev duhovščini ua račun verskega potem mu vdani sluge. Ali fi naši duhovščini za groše prositi ali ne, ne rečem nobene besede, ampak opozorujem samo na list „Vaterlanda“ in na zgoraj navadene besede „Dan“. Vaterland ima pred očmi načelo, da minister in tisti, ki so ministru privolili, ne smejo ravnati s cerkvenim premoženjem po lastni volji, cerkve pa nič prašati. Po novih postavah si vlada marsikaj prilastuje, kar ji ne gre, kedor toraj ravna po želji vladini, ravna proti svoji cerkvi, proti svoji cerkvi pa ne more in ne sme ravnati, kedor hoče ujej veren ostati. To je gledé načela. „Glas“ je sicer pred dvema letoma bil v načelu proti temu, da bi duhovni prosili za subvencijo, praktično pa izrekel, da bi smeli prositi, pa /<• s proiettali, da Stre-mayr-jevim morebitnim nameram nikakor ne pritrjujejo in da se s tem po nikakeni ne mislijo odpovedati potegovanju za cerkvene in narodne pravice. Takrat niso bile vladne namere tako jasne. Ihnus je dr n- . n uče, — Kedor sedaj, ko so verske postave potrjene, prosi za vladno subvencijo praktično nove verske postave, cerkvi poijubijive., pripoznava. — Nadejamo se, da se ne bo najšel duhoven v naši škofiji, da bi sebe in cerkev vladi prodal. — Sapienti sat ! I>opisi. Od gorenje Soče, 22. junija. Naš c. k. okrajni šolski svet navadno zboruje, kadar ima obravnavati kaka važna administrativna opravila; videti je, da ga ta vprašanja bolj zanimajo, nego učna, pa zara d zaloga. To ne stori toliko zarad tega, da tega ne mislite, da hočem polena za njim bi revnim duhovnom pomagal, ampak veli- metati; vsaj učne zadeve itak spadajo poko več, da jih za se, za liberalna uačela, sebno v področje c. kr. nadzornika. Čez za konfessionalne postave pridobi, da bodo nekaj mesecev je tedaj v četrtek dne 18. j Zgodovinska drobtinica. Te dni mi je prinesel č. g. Dornberžki kaplan prepis v kamen vrezanega napisa, ki je bil nekdaj na vólikih vratih Dorn-beržke farne cerkve, ki je sicer kratek, vendar pa za zgodovino tiste farne cerkve ni brez vrednosti. In ta napis jo — gingillisi,'. L že pred nekimi leti sem bil ta napis od tamošnjega g. župnika prejel ; ali ker ni bil dovolj razločno napravljen prepis, nisem o lijem nič na svetlo dati bolel, ker sem menil enkrat sam tjekaj se podati, da bi si napis sam ogledal. Ali g. Janez Kolavčič mi jo to pot prihranil s tim, da mi je natanjčen prepis prinesel, ki sem ga tudi koj bral. Glasi se tako le: Pop Juri, 15/1 ^ MDLXXHII. t Na sredi je vsekana cvetlica, na levi so besede Pop Jari, pa številka 1574 z glagoliškimi črkami vrezana, na desni cvetlice pa ista letnica 1574 z latinskimi ciframi ali številkami, in na konci je umno-oinaoo novice. (Fara Terzo) je razpisana do 28. julija. (Procesija na sv. Goro) iz Kanalske de-liantije pojde v nedeljo 28. t. m. Želeti je prav obilne vdeležbe. (Tombola) ho tudi letos v Gorici na praznik sv. Petra in Pavla; igralo se bode na prvo einkvino 60 gld., na drugo cinkvino 40 gld., iu tombola 200 gld. Kartela velja 20 soldov. Čisti dohodek je namenjen sirotišnici. (Visokorodna grofinja Matilda Coronini -era), prednica bratovščine vodnega cosce nj a sv. K. T., ustanovila je na Gradu «avod, v kterem mlade dekline (za zdaj v majhnem omejenem številu) najdejo zavetje glede duše in telesa. Da take osebe uže morda začeto slabo življenje popolnoma pozabijo, treba jim pred vaiai dola. Visokorodna grofinja sprejema toraj vsakovrstno cerkveno delo, ktero zamorejo Jenske izdelavati. Ker je namen posebno lep in dober, dohodki pa so majhni in neredno dohajajo, obrača se imenovana gospa do častite duhovščine, naj ji poskrbijo kaj dela in tako podpirajo ta sibio potreben zavod. Ker je znano, da skoraj pri vsaki cerkvi imajo marsikaj poprave potrebnega, vabimo tudi mi čast. duhovščino, naj dotična dela izroči imenovanemu zavodu. Zastran plačila na-prošeni naznanjamo, da se lahko v obrokih od-rajtuje. Kdor ima pa še kaj na dolgu, naj se podviza v kratkem svoj račun poravnati. (Sodnijska obravnava). Kaši bralci se še spominjajo žalostne dogodbe, ki se je zgodila blizo Minia, pri kteri priložnosti je Karol Peršič nekega hišnega gospodarja — misleč svojega nasprotnika — smrtno ranil. 22. in 23. t. m. bila je obravnava pred porotniki. Obsojen je 19 letin morilec na 7 let težke ječe in vsak mesec en post. Gotovo mehka kazen za tako hudobijo. Ki čuda, da so poboji tako navadni. 20 let bo imel, ko zapusti ječo in ker se bo sedaj 7 let pital, vtegne lahko še do 60. leta živeti; ker je pa malo upanja, da so tak hudobnež kaj poboljša, spravi jih še lahko kakih 5 v večnost, ako ena morija ne stane več, nego 7 let in nekaj postov. Razno vesti. — Napoleon I. uči krščanski nauk. Ko je Napoleon I. na otoku sv. Helene bival, sreča nekega dne 10 let staro deklico, ktero takole nagovori: ^Otrok moj! lepo si, in v malo letih boš še lepše. Al zunajni bliS lepote bo za te na svetu grozno nevaren. Kako se boš pa pred tem obvarovala, ako nisi v veri utrjena? Pa kdo te bo v tej podučil. Oče tvoj je nima, mati še manj. Lej, dolžnost, ki bi jo ona dva morala spolnovati, jaz na-se vzamem. Jutri pridi k meni, in prvo nalogo ti dam.u Dve leti je hodila deklica večkrat v tednu k cesarju z katekizmom. Otrok je bral, cesar razlagal. Po 2—3 letih reče cesar: „Zdaj si dovolj podučena in čas je, da resnobno na sv. obhajilo misliš. Pokličem duhovna s Francije, kteri bo tebe na to slovesno in sveto opravilo, mene pa na smrt pripravljali In cesar je storil. To je pripovedovala spovedniku umirajoča ženska, in prav ona je bila učenka Napoleonova. Veliki cesar, pred kterem se je svet tresil, je visoko čislal katekizem, in tako marsiktere-ga, ki rnu za katekizem ni mar, osramotil. „Feierabend.“ — Cesarjevič nadvojvoda Rudolf je imel 23. t. m. skušnjo iz vojaških vario. Pričujoči so bili samo veljavni vojaški strokovnjaki. Pre-,svilii cesar, ki je tudi nazoč bil, je svojo uaj-višo zadovoljnost izrekel cesarjeviču zarad temeljitega znanja, pa tudi obema učenikoma za podučevanje. — Beda Ljubljana obhaja 4. julija svojo 60‘J letnico, odkar je glavno mesto Kranjske. Prej je bil Kranj ; ogla vi tuo mesto uže za časa Karolingov. — vSlov. Nar* naš dopis iz Škrbine v zadnjem listu po svoje zavija in prežvekuje. Kako je mogoče našo grajo gledč plesa z obhajilom v dotiko spraviti, to vé le Jurčekova učenost. Mi nismo še nikdar plesa zagovarjali, najmanj nedeljskega, ako pa „Nar.u nima dovolj tvarine za svoje predale, in take otrobe veže, mu pošljemo marsikaj iz našega „jerbasa“. — Tel egra fična postaja v Bavci se je odprla 25. t. m. Tudi v Kanali in v Ipavskem trgu v kratkem napravijo telegrafane postaje. — Zvonarnica Broili-Poli je vlila v sredo 24. t. m. 5 zvouov za mestno farno cerkev sv. Ignacija. Več o tem prihodnjič, — Is Brd se nam zagotovlja, da veter in burja 14. t. m. sta sicer močno škodovala, pa le po mestih ; sploh kaže trta prav lepo. — Za zvonove na sv. Gori so darovali : Janez Berlot 1 gl.; gosp. Knoll 8 gl.; čast. g. F. T. 2 gl.; gospa Ana de Bertis 20 gl.; N. N. 2 gl.; gosp. Peter Merlo še 2 gl.; Tri osebe 4 gl.; grofinja Salini 10 gl.; č. gosp. BI. Ban-del 1 gl. 50 sol.; s Kviškega še 1 gl. Gospodarske skušnje. Kaj bolje kaže, goveda v hlevu krmiti ali na pašo goniti ? Y hlevu krmljena goveda dosti več gnoja daja kakor pa, če se na pašo gonijo. Vendar pa ima zaganjanje živine na pašo tudi svoje dobre strani, ako se nekteri pogoji izpolnujejo, kterih se je pri tem držati. Ce se živina na lastne pašnike zaganja, ki niso predalječ od doma se umno tako-le ravna : Pašniki se naj od časa do časa v to puščajo, da jih trava preraste, in se živina po njih pase ; potem pa se sopet preorjejo in obsejejo. Gnoj, ki ga živina po pašniku raztresa, se ne sme puščati ležati in se sušiti, ampak se naj marljivo pobira, na kupe znaša in s prstjo meša, da se ta zmes koncem paše ali zgodaj spomladi pred pašo po pašniku raztrosi. Pod temi pogodbami se more zaganjanju goved na pašo dajati prednost pred rejo v hlevu- Živina se namreč lepo prehodi in v čistem zraku prezrači, kar ji gotovo dobro tekne, na drugi strani pa tudi gnoj no gre v zgubo. Ce se pa živina ua tujih ali občinskih pašnikih ali po ledinah in vresjih pase, ki se nikdar ne preorjejo in obsejejo, se po taki paši lastnim njivam in travnikom preveč gnoja zgubi, zatorej taka i paša ni priporačevati. Glavno pravilo vedno ostane: Prideluj kolikor le mogoče klaje, da živino z večine doma v hlevih rediš. Kako Žižke, žitne črve (curai!io = Kornwurm) pokončati ? Na žitnicah se v nakopičenem žitu radi žižUi ali žitni črvi zarejajo. Nasuto žito se mora najprej premetati, in če je prašno, izprašiti. Potem se vzamejo frišni kalmusovi koreni, se po dolgem na dva dela razrežejo, 3—4 palcev dolgo, in od vseh strani v žitne kupe porinejo tako, da duh ves kup prešine. V kratkem začnejo Žižki kup zapuščati, iz žitnice lezti in poginejo. Drugi dan se žito iz nova premeče 'in koreni v kup potak-uejo. Ce koreni duh pozgubijo, se vzamejo ali novi, ali pa se stare polovice sopet po dolgem prerežejo in potaknejo. To ravnanje se tako dolgo ponavlja, da vsi Žižki žitnico zapuste. Kakor je letni čas, se to v krajšem ali daljšem času doseže. Ce pa se v kupu zaostala zalega izleze, se ta na ravno tak načiu preganja. (Sl. Gosp.) Oznanilu iK. — V Zagrebu je 19. t. m. umrl eden aj:duvii(*jših jezikoslovcev Hrvaške g. France Cartine v 64. letu svoje starosti. III «d leta 1707 | Svetinja za napredek j | Svetinja za zasluge ALBERT SAMASSA . c. kr. dvorni zvonar, iz d eIj o valet- strojev in raznoterega orodja pri gašenji ognja v Ljubljani priporoča p. n. cerkvenim predstojnikom in občinskim zastopom: Vlima zvonila z vso potrebščino, kakor jarmi, ojnice, okovi. Zvon tudi 40 centov teže, za-more en mož zvoniti ; dalje priporoča vse v uste brizgalnic, orodja za gašenje, vodnjake, cerkvene svečnike iz medenine, ventile, šravbe itd. itd. ' • V «k m {!«» BSSSj BS55SJH €«£83 Občinam in gasilnim drnžtvom, da si zvonove in gasilno-orodje lahko omislijo, privolim plačevanje ( Diploma pripoznanja j v obrokih. ) ( | Diploma pripoznanja j B 4 svetinj Odgovorni izdavatelj in urednik: ANTON YAK. TOMAN — Tiskar: SKIT/ v Golici.