Pravoslavni vzhod (Matfja Mumda, bogosilovec, Maribor.) Vsi katoliški slovanaki narodi (pa tudi v Rimu, kjer .|e grob sv. Cirila, bodo njegov jubUej slovesno obhajali) pramujemo letos HOOletnico rojstva enega sJavansikLh apo stolov, ot. Cirila (roj. ob koncu leta 826, aJi v začetku leta 827 v inestu Solim na Grškem). Razmnljivo je, da se ob tem juiblle}u spominjamo tudi Ciralovega rodnega brata in tovariša pri apostolskem delu, sv. M-etoda. Saj sta bila tovariša, »ki sta na Gospodovi njivi orala isto brazdo«. Tudi pri nas so se že vršile nekatere proslave Clrilovega j-ubileja, druge se še bodo. Naši jugoslovanski škofjo ¦so ob tej priliki izdali dkupen pastirski list, ki v lepih beisedaih slavi sveta brata in njuno delo za slovanske narode, prelaf dr. Grivec je napisal in izdal za ta jubilej krasen iiivljeniepls elovanskib. bratov, do sedaj majobsežnejši in Jiajboljši, opremljen z mnogimi slikami, v Mariboru je začel letos izhajati poseben časopis z naslovom »Kraljestvo božje«, ki prinaša porooila o krščansikem Vzhodu in o delo\ amju za zedinjenje, pripraviljamo se na jubilejno slovensko jormanje na Velehrad (od 12..do 18. avgusta), kjer je prestolica in grob sv. Metoda itd. itd. Najlopše pa bodemo mi Slovenci proslavili jubilej naših apostolov, ako po svojih močeh pcsnemamo njumo apostolsko gorečiiost in nadaljujetmo njuno apostolško delo za zedinjenje v pravi cerkvi Kristusovi. Tako je sveta brata časfil tudi naš veliki škof Anton Martin Slomšek, iki pravi: »Za nezaslušen dar prave vere se Bogu najlepše izahvalimo, ako po bratovšcini (apostolstvu) sv. Cirila in Metoda odlodenim bratom in sestram v naroeie naše sv. cerkve pomagamo.« Utrditev ciriimeto'J.ijske misli, poživetje od škofa Slomška ustanovljene bratov.ščine sv. Cirila in Metoda med našim ljudstvom, to naj ;bo torej naša naloga v letošnjem jubilejnem letu. Vsebina ciriilmetodijgke misli je odstranitev razkola, je zdniženje vzhodne pravoslaivne cerkve s katoliško. Kaj ,pa je razkol, kako je nastal, ikje so njega vzroki in posledice? Skušajmo si dati na vprašaiya odgovor v naslednjih oistavkih, da nam bo jedro, nameo in pomen cirilimetodijske misli tem lažje razumljivo. Dobro bi bilo, da bi tudi naša prosvetna društva posvetila letos temu vprašanju par sastanikoT. 1. Po*5etki razkola segajo daleč naizaj v deveto stoletje po Kristusu. Popolnonra napačno pa bi bilo valdti 'krivdo razkola samo na kako posamezno osebo, recimo ina Fored drugimi, ker stoluje v stari oesarski prestolici in da gre torej tudi carigrajskemu škofu castno prverasitvb na vzhodu, iker je Carigrad (Novi Rim so ga iaaeiiovali) sedaj nova cesarslca prestolica. Tako so si priborili carigrajski patriarhi na vzhodu popolno prvenstvo, ¦da so tako lahko začeli tekmovati z Rimom. Papeževega prvenstva v Carigradu >sicer še iniso tajili, a priznavali so ga zelo neradi. Ob koncu 6. stoletja so carigrajski patriarhi sprej«la celo maslov »vesoljnih patriarhov«. Tudi vzhodna bogoslovna znaiiost je zacela sčasoma katzati bolj grško^narodni značaj, vsled česar so nastale tu•di nekatere nebistveoae verske razlike, posledica različnega pojmovanja verskih resnic. Tako so razmere dozorele. Treba je bilo samo~ moža, ki bi zanetil požar, vznemiril vzhod in ga nahujsikal za boj proti zapadnim »krivovercem«. Tak mož je bil patriarh Fotij, zastopnik grške ucenosti, utelešen grški kulturni ponos. Kar brez vse priprave je bil v nekoliko dneh posvečen za duhovnika in škofa in po odstavitvi pravovernega patriarha Ignacija Lmenovan za carigrajskega patriarha (857 do 886). Rimski papež ni mogel ,potrditi Fotija, ker se ji lcrivično polastil patriarhovega prestola. Odstavi ga "m irzobči. Fotij pa ni hotel odstopiti, ampak je začel razširjati sovTašKo proti Rimu. Leta 867 je sklical Fotij cerkveaii zbor v Carigrad, na katerem obdolži papeža raznih zlocinstev, ga izobci in se slovesno loči od Rima. Po Fotijevi ismrti so se razmere pogosto menjavale. Cerkvena edinost se je od časa do časa sicer obnovila, a sadovi Fotijevega pogubnega dela so se ohranili §e naprej. Nekateri patriarhi so priznavali prvenstvo rimskega papeža, drugi zopet ne. V 11. stoletju se je naaprostvo poostrilo, dokler ni patriarh Mihael Ceruilarij leta 1054 končno pretrgal vseh vezi z Rimam. Tako }e torej nastal prepad med vzhodno in zapadno cerikvijo, med RLmom in Carigradom. Verska edmost, za katero je Kristus molil par dni pred svojo smrtjo tako lepo velikoduhovniško molitev: . . . da bodo vsi eno, kakor ti Ooe, v meni in jaz v tebi . . .«, je izginila, lcraljestvo božje na zemlji se je razdelilo na dva tabora. Na eni strani stoji katoli^ka Cerkev s papesžem, naslednikom apostola Petra, na drugi etrani pa pravoelavno krščanstvo, ki je postalo s«ž«nf driare. 2. Vzhodna eerkev. Cerkveni rajzkol jje imeJ za katofliško cerkev dalekofožne posiledice, kajti z odpadam Carigrada in Grkov so < Jpadli od katodiške cer^kve tudi sosedni slovanski narodi, 1 t so ravno tisti čas dobivali 'krščanske misijoaiarje iz Ca: .grada, ali pa so bili od njega tudi politicno odvisni, pred \ sem Sk>i, Bolgari in RusL Ruslki knez Vladimir je nainvač proti koncu 10. gtoletja pokMcal iz grskega Carigrada i usijonarje in učitelje, da tudi v nežne duše rusik^a mu'•> ka (kmeta) vsejejo semena Krastusove Ijubavi. Ruski člo v^k, po srcu blag in mehak, je z vso ljubeznijo sprejel resrico, evangelij odrešenja, le žal, da so mu ga oznanjali < postoli, ki so že zapustili očetovo hišo in se odtrgali od iivega. središča krtšcainstva, od vidnega glavarja Cerkve. ri"ako so se Sr*bi, Bolgari in Rusi pod carigrajsikLm verskira ^ plivom polagotma utrdili v vizhodnem razkolu, ne da bi se 1 vga sami zavedali. Lahko rečemo, da ti slovanski narodi : ivijo pravzaprav po tuji krivdi v razkolu. Vzhodni razJ-olni cerlcvi pripadajo razven omenjenih slov. narodov i;' e Rumuni, nekoliko Albancev dn Arabcev. Vseh kristjanov 1 >oene vtzhodne cei^kve (razkolnikov) je torej okoli 125 r.ulijonov in sicer: Rusov (silmpno z Rusini in Ukrajinci) ckoli 100 milijonov, Srfoov akoli 6 milijonov, Bolgarov o¦i-.oli 5 milijonov, Rumunov okoli 9 milijonov, Grkov okoli 5 milijoaiov in Arabcev oikoli 300.000. Žalostno a resniono dejstvo je, da vzhodna cerkev po r dcepitvi od RLma niti sama ni mogla Ojhraniti svoje enotriosti. Carigrad, bivše središče vzhodne cerkve, izgubi polagoma vso veljavo. Leta 1589 se loči od njega moskovska i adškofija (Rusija) in dobi samostojnega patriarha, leta 1S30 ista se osvobodili od Carigrada Srbija in Grška, kma. i potem tudi Rumuinija, Bolgarija in Črna gora. Tako jt ¦\ zhodna cerkev razcepljena v foliko medsebojno neodvlsluh cerikva, koliikor je samostojnih vzhodnih narodov in livom protestaratov zametavajo odpustke. 6. Obredne razlike: po vzhodnem obredu se krst vrši s trikratnim potapljanj<*m, pri sv. maši se rabi kvašen lcruh, vemiki prejemajo sv. obhajUo navadno pod obema podobama, sv. birmo deli duhovnik (