V ROGU PREDVSEM DVE USMERITVI: Iskanje novosti in modernizacije proizvodnje Delovna organizacija Rog, ki jo zdaj še sestavljajo trije tozdi, z novim letom pa bodo ukinjeni, je prav pred nedavnim slavila 40. obletnico obstoja. Tovarna Rog, ki šteje 1200 zaposlenih, od teh jih v tozdu Finalizacija v Mostah dela 390, je bila ustanovljena kot < tovarna koles in pisalnih strojev, ime pa je dobila po sedežu glavnega poveljstva slovenskih partizanov. Tops, obrat, v katerem so delali pisalne stroje, se je kasneje odcepil od njih, tako da zdaj njihov proizvodni program sestavljajo kolesa, kamp oprema, cevi za kolesa in pohištvo ter izdelava namenskih strojev in naprav za lastno piizvodnjo koles. V štiridesetih letih so v Rogu izdelali 6 milijonov koles in 3,5 milijona okvirjev. V tovarni v Mostah delajo ko-lesa vseh vrst, vendar njihov asor- timent sestavljajo predvsem kla-sična in dirkalna kolesa. V letoš-njem načrtu so zapisali, da bodo naredili 530 tisoč koles in okvir-jev, od tega približno 240 tisoč za domači trg. S prodajo svojih izdel-kov v Veliko Britaniio, Francijo, Zahodno Nemčijo, Svico, Grčijo in Holandijo prek firme Intervelo iz Lichtensteina, s katero sodelu-jejo že 25 let, bodo zaslužili okoli 8,7 miiijona dolarjev. Kot je pove-dal direktor Roga Vladimir Smre-kar, bodo te načrte tudi uresničili. Pred nedavnim so pričeli Ro-govci v Francijo in Veliko Brita-nijo izvažati kolo, ki bi ga najtoč- neje označili z uvrstitvijo med športni in gorski tip kolesa; pri-hodnje leto pa nameravajo tujim kupcem ponudiii tudi pravo gor-sko kolo. Njegovo proizvodnjo so osvojili že konec lanskega leta, tako da so jih za domači trg že napravili 6 tisoč. Posebnost gorskega kolesa je 18 prestav. Vse na njemu je prila-gojeno temu, da človek pri vožnji v strmino porabi čimmanj ener-gije, to je, da vozi s karseda malo napora. Značilnost tega kolesa je tudi ta, da verižica pri srednjem pogonu zaradi prenosa sile ni okrogla, marveč eteptična. Pra-vilno upravljanje takega kolesa pa ni preprosto, te spretnosti se je treba naučiti. »Ce hočemo svoje proizvode prodajati na tuje, se moramo prila-goditi standardom in zahtevam teh dežel,« je poudaril direktor Vladimir Smrekar. Samo po sebi se razume, da mora kolo dobro služiti namenu, za katerega je na-rejeno, vendar to ni dovolj, nadvse pomemben je njegov videz, pred-vsem barva, ki jo diktira moda. Letos je moda vpadljivih barv, kolo je lahko tudi večbarvno. Zla-sti modni sta močna roza barva z vijoličnim odtenkom in kričeča vijolična barva. V Rogu menijo, da je program, ki ga imajo, perspektiven. V Evropi se ljudje ponovno vra-čajo h kolesom, zato so ti izdelki izredno zanimivi. Pri nas je to seveda nekoliko drugače, kaže se namreč padec kupne moči. Zato v Rogu ne nameravajo količinsko povečevati proizvodnje, atnpak jo le spreminjati, da bo še naprej zanimiva za tuje kupce. Vendar najti ustrezen program ni tako lahko, kajti vsi že delajo vse. Treba je biti res izviren. Pozornost pa bodo namenili tudi moderniza-ciji proizvodnje, tam seveda, kjer je to še mogoče. V moščanskem obratu je tehnologija že podobna tisti, ki jo imajo v zahodnoevrop-skih tovarnah, zato velikih spre-memb ne more biti, v drugih toz-dih pa so možnosti večje. Prav v teh dneh bo v Mosfah dograjeno visoko regalno skla-dišče, kamor bodo lahko spravili 30 tisoč koles. Značilnost Rogove proizvodnje je ta, da kolesa proda-jajo pred poletjem, delati pa jih morajo skoži vse leto, če hočejo takrat zadovoljiti potrebe vseh kupcev. Razmišljajo tudi o tem, da bi v Mostah zgradili nov objekt, imajo že idejno zasnovo projekta, vendar to še nekaj časa ne bo mogoče, predvsem zaradi denarja in vprašanj, ki so povezana z eko-logijo. D. J.