ŠOLA NA DALJAVO Prednosti (so)razredništva in izvajanja razrednih ur v manjših skupinah učencev pri delu na daljavo Meta Prezelj Manfreda, učiteljica angleščine, OŠ Tolmin Tako kot vse šolsko delo je v tem šolskem letu tudi razredništvo na daljavo predstavljalo izziv in narekovalo določene prilagoditve. S sorazredničarko ga. Alenko Hvalica sva se zato odločili za nekoliko drugačen model razrednih ur, ki sva ga pričeli izvajati v času korone, a ga nameravava prenesti v vsakdanjo šolsko prakso tudi zdaj, ko smo spet v šolskih klopeh, saj sva obe prepoznali veliko prednosti, ki jih tak način dela prinaša. Spremenjene okoliščine terjajo drugačen način morebitne videokonference, da jih kateri učenec ne dela bi spregledal, ter si med seboj pomagati pri nalo- Nekje v prvi polovici meseca novembra smo učitelji gah, če bi kateri izmed njih to potreboval. Izbiro me- ponovno dobivali različna priporočila in smernice za dija, preko katerega se bodo dobivali, sva prepustili delo s strani ministrstva, zavoda za šolstvo in dru- njim. Vsaka skupina je imela tudi nalogo, da vsak gih pristojnih institucij. Ob prebiranju le-teh mi je v dan izbere učenca, ki se bo ob 14.15 udeležil kratke, oči večkrat padlo opozorilo o stiskah učencev zaradi 15–20 minutne videokonference z nama in še tremi pomanjkanja socialnih stikov in nalogi nas učiteljev, sošolci iz ostalih treh skupin in tam poročal o delu da te stiske poskušamo vsaj do neke mere omiliti. svoje skupine tisti dan. Z udeležbo na vsakodnev- Določene spremembe sem poskusila uvesti v delo nih srečanjih s sošolci in enkrat tedensko z nama je pri svojem predmetu (angleščina), še bolj pa se mi učenec opravil razredno uro za tekoči teden. je zdelo, da je moja naloga to narediti kot razrednik, saj sem želela svojemu razredu pomagati, da čim Prednosti izvajanja razrednih ur v manjših sku- lažje in čim bolje pluje v teh turbulentnih časih. Ro- pinah dila se je ideja o razrednih urah v manjših skupinah. Izvajanje razrednih ur na tak način se je že takoj na začetku izkazalo kot veliko boljše od klasičnega. Razdelitev učencev v skupine Učence je spodbudilo, da so se podružili in Idejo sem predstavila Alenki, ki že drugo leto zapo- povezali med sabo tudi v času dela na daljavo, si red z mano soustvarja razredne ure in mi je s svoji- pomagali pri šolskem delu ter na tak ali drugačen mi nasveti in strokovno podporo (socialni pedagog) način »poskrbeli« drug za drugega. V času kratkih, vedno v veliko pomoč pri uspešnem delu z najinimi a vsakodnevnih razrednih ur, sva imeli stalen stik z osmošolci. Ker sva že večkrat dokazali, da sva dober učenci, kar je pomembno prispevalo k vzpostavitvi tim, razmišljava zelo podobno in se lepo dopolnju- drugačnega, bolj pristnega odnosa z vsakim jeva, se nisem motila, ko sem bila prepričana, da ji učencem. Tudi tisti najbolj tihi so bili primorani bo ideja takoj všeč. spregovoriti vsaj enkrat na teden in poročati o delu svoje skupine. Moram priznati, da sem na ta način Hitro sva se vrgli v načrtovanje in takoj pri naslednji nekatere učence spoznala v čisto drugačni luči, razredni uri, ki smo jo še imeli skupaj kot cel razred, velikokrat so naju s svojimi poročili in opažanji tudi učencem naročili, naj se razdelijo v štiri manjše sku- nasmejali. Poleg tega verjamem, da sva na ta način pine po pet učencev. Sprva sva se sicer poigravali z hitreje prepoznali morebitne stiske učencev in jim idejo, da bi to naredili kar midve, a sva se nato odločili, pravočasno nudili ustrezno podporo. Neodzivnega da bo bolje, da jim dava možnost, da si sami izberejo učenca na ta način praktično ni bilo. skupino, v kateri se bodo dobro počutili. Rezultat je bil zelo zanimiv, saj sta se dve skupini oblikovali takoj, Pomanjkljivosti izvajanja razrednih ur v manjših tretja je potrebovala nekaj več časa, četrta pa je bila skupinah sestavljena iz posameznikov, ki se iz teh ali onih ra- Seveda sva pri delu sproti odkrivali tudi kakšno po- zlogov niso videli v nobeni (drugi) skupini. manjkljivost. Na prvo sva naleteli že takoj pri for- miranju skupin, saj je imela ena izmed skupin že Učencem sva naročili, da se morajo v naslednjem od vsega začetka velike težave, v njej so se namreč tednu vsak dan sestati in pregledati naloge, ki so jih zbrali učenci, ki se niso videli v nobeni drugi skupi- učitelji poslali za tisti dan, se med seboj opozoriti na ni ali jim ta način dela sploh ne odgovarja, saj (naj) 20 Didakta raje delajo sami. Skupini sva nudili podporo, ji po- Kot pomanjkljivosti pa učenci navajajo predvsem magali vzpostaviti medsebojni stik in tudi pri sami to, da nekateri učenci ne sodelujejo, se ne ude- organizaciji, a sva sčasoma ugotovili, da bo bolje, ležijo srečanj in da skupino lahko rušijo manjši da učence prerazporediva, zato je po drugem te- prepiri med sošolci. Nekaj učencev je izpostavilo, dnu prišlo do manjših sprememb. Popoldanske da se jim včasih zdi, da bi lahko hitreje opravili na- razredne ure so še vedno potekale na enak način, loge, če ne bi bili toliko časa na klicu, saj bi lahko a sva opažali, da dve skupini, ki sta se že v začetku manj govorili in hitreje delali. Pri samem poteku vzpostavili sami od sebe, brez najine pomoči, de- in organizaciji skupinskih klicev so kot negativno lujeta in se odzivata veliko bolje kot skupini, ki sta nekateri izpostavili še, da se kakšni učenci pri- potrebovali več pomoči pri svojem delovanju. ključijo kasneje in jim je treba stvari ponovno in dodatno razložiti, kar lahko zmoti delo skupine. Spremljanje, evalvacija dela in ugotovitve Prav tako kot minus izpostavljajo, da se je klicalo, Vseskozi sva tudi spremljali in evalvirali delo skupin. kadar se je komu zahotelo, da se v skupini ne ču- Po približno enem mesecu dela na ta način sva se tijo enakovredni, pravijo, da če je neka debata, ne odločili, da poskusno uvedeva en teden brez popol- morejo vsi povedati svojega mnenja in da skupi- danskih razrednih ur. Ugotovili sva, da so se učenci, na ne dela vedno istih stvari hkrati. En učenec je ki so vsakodnevno srečevanje skupin prepoznali kot navedel tudi, da skupina nima časa, ko kaj vpraša. nekaj dobrega in zanje koristnega, dobivali tudi, če Posamezni učenci tudi povedo, da imajo več skrbi tega nisva posebej naročili. Te skupine so se med čez cel teden, ker je razredna ura vsak dan, ne le seboj tudi drugače zelo povezale in tako delujejo ob petkih, in da so jim te ure vzele več časa, ki bi tudi zdaj, ko smo se vrnili v šolske klopi. Odnos med ga morda lahko preživeli tudi zunaj. Posameznim učenci se je zelo izboljšal, so kolegialni in se spoštu- učencem so bolj všeč klasične razredne ure, po- jejo drugače kot prej. Učenec, ki ga je skoraj celoten grešali so prisotnost učiteljic na srečanjih s sošol- razred prej zavračal, je zdaj vsaj z učenci te skupine ci, trem učencem pa se tovrsten način zdi izguba še vedno povezan in tudi pri pouku deluje drugače časa. (bolje) kot prej. Dodaten pokazatelj, da je delo po skupinah obrodilo sadove, je tudi ta, da se je v prvem Vloga sorazrednika tednu pouka v šoli v petek po razredni uri na naju Tudi pri omenjenem modelu izvajanja razrednih obrnila učenka, ki je pri delu na daljavo občasno po- ur v manjših skupinah se je timsko delo v paru s magala sošolki, ki se pri delu na daljavo kljub pomoči sorazrednikom izkazalo kot dodana vrednost. Na učiteljice prostovoljke ni dobro znašla in je imela ve- razrednih urah v manjših skupinah sem debato like težave pri opravljanju in oddajanju nalog. Učen- med učenci večinoma vodila jaz, kot njihov razre- ka je izrazila skrb, da njena sošolka še vedno ne dela dnik, se je pa Alenka vedno aktivno vključevala in tako, kot bi morala, in da opaža njeno stisko tudi zdaj, z učenci in mano delila tudi svoj pogled, v kolikor ko smo v šoli. Kljub negativnim opažanjem sva bili je med debato pri učencih zaznala kakšno stvar, zelo veseli, da je učenka izrazila skrb in opazila sošol- ki sem jo jaz morda spregledala. Tako sva ure go- kino stisko ter ji bila pripravljena še naprej pomagati. tovo izpeljali še bolje, kot bi jih sama. Tudi po ra- Meniva, da je to dokaz, da je razredna ura v manj- zredni uri sva vedno nadaljevali s pogovorom in ših skupinah pomembno prispevala k ozaveščanju načrtovali dejavnosti za naprej, skupaj soustvarjali učencev in dovzetnosti za stiske sošolcev. ure in se učili druga od druge. Ko sva naleteli na kakšno oviro ali težavo, ob kateri bi sama morda Odzivi učencev (pre)hitro obupala, sva skupaj nizali možne ideje Tudi po mnenju učencev prednosti takšnega nači- in iskali najbolj ustrezne rešitve. na izvajanja razrednih ur prevladajo nad pomanj- kljivostmi. Večina učencev je pri prednostih nave- Izzivi – kako torej naprej? dla, da razredne ure na ta način potekajo bolj umir- Kot sem omenila že v začetku članka, namerava- jeno, ker je učencev manj in tako lažje pridejo do va tak način izvajanja razrednih ur vpeljati tudi v besede. Všeč jim je sproščenost in spodbuda uči- ustaljeno šolsko prakso. Se pa zavedava, da je po- teljic k sodelovanju. Opažajo, da si pomagajo med trebno prisluhniti tudi opažanjem, predlogom in sabo pri šoli pa tudi pri osebnih stvareh, da imajo pomislekom učencev, da lahko ta primer dobre boljše odnose, se bolje razumejo, so se zbližali in prakse še dodatno izboljšava. Ena izmed glavnih si bolj zaupajo. Pomaga jim tudi dodatna razlaga stvari je gotovo več poudarka na podpori učen- sošolcev, všeč jim je, da te drugi opomnijo, če po- cem pri sami organizaciji dela v skupinah in nji- zabiš na Zoom, vsem gre tako zdaj bolje. Nekateri hovih vlogah znotraj le-teh, pa tudi dodatna pod- so mnenja, da brez teh klicev med epidemijo mor- pora učencem, ki imajo raje bolj individualističen da ne bi toliko komunicirali med sabo. Povedo, da pristop in se zato težje vključujejo v skupinsko smo se vsak dan pogovorili, se posmejali in posku- delo s sošolci. Verjameva, da bova skupaj našli sili najti pot za naprej, všeč so jim bile tudi različne optimalen način izvajanja kvalitetnih razrednih ur tedenske naloge, ki sva jim jih dajali znotraj skupin. tudi v običajni šolski situaciji. 21 Didakta