MEDIA AND DEMOCRACY
IN MALAYSIA

Abstract

This article examines the basis for continued
government control over the mass media in Malaysia,
even though many of the main outlets are privately
owned. The peculiar features of the Malay polity, with
its official policies of assistance for Malays, as opposed
to people of Chinese and Indian origin, is outlined as an
essential background to understanding the mecha-
nisms of media control. In the press, the combination
of political party ownership of the main publications,
and extremely stringent licensing conditions mean that
alternative voices struggle to gain a hearing. In the case
of broadcasting, a strong state sector is complemented
by commercial companies that are owned by asso-
ciates of the ruling party. The Internet has provided
more problems for the government. Despite the fact
that the main local ISP collaborates very closely with
the government in tracking activity on the web, and the
fact that there have been cases of persecution directly
following from this surveillance, oppositional forces
have had some online successes. Alongside the web of
ownership, the government also has a battery of legal
measures that it uses to control the media. Both press
and broadcasting must be licensed, and this power is
held by ministers who do not have to give any reason if
they decide to revoke a permit. Most repressive of all is
the Internal Security Act, bequeathed by the British and
still in active use today. One measure of how effective
these levers of control are is the performance of the
media in elections, where they systematically fore-
ground and praise the ruling party while denigrating or
ignoring oppositional parties.

WANG LAY KIM

Wang Lay Kim is Professor
in the School of
Communication, Univerisiti
Sains Malaysia, Penang,
email: kwang@usm.my.

Vol.8 (2001),2, 67 -88

67



68

The advance of democracy is a positive development for the nation which should not be
impeded because of its effects on the fortunes of those currently in power in Malaysia. Basic
rights and due process must trump political expediency in any true democracy. To continue
to deny citizens their rights and freedom is to indulge in an ultimately fruitless battle
against the people.

ARDA -- The Alliance for Reform & Democracy in Asia

Introduction

As Malaysia moves into the new millennium and the era of globalisation, it
does so with much trepidation. In the last three years the country was hit by both
economic and political crises and these situations have inevitably spurred a crisis
in access to information.

When Southeast Asia’s tiger economies began to crash in July 1997, Malaysia
was one of those hard hit. The country’s media was, as expected, in constant de-
nial of the seriousness of the crisis. A very optimistic and, of course, official version
of the economic situation was constantly provided to the populace in the local
media. The mainstream newspapers at that time were constantly reporting on
ministers choosing a simpler lifestyle and accepting a cut in their allowances to
help the economic situation. More serious analysis and reporting of why the stock
market crashed, and the implications of Ringgit devaluation on Malaysians at large
were however virtually absent. It was only when the GDP growth registered a
negative 6.8%, the Ringgit depreciated over 30% against the US dollar, and public
funds such as the Employee’s Provident Fund were used to bail out some compa-
nies related to those in the ruling elite and prop up the share market, that people
began to cry out for more transparency and information.

The economic crisis inevitably led to a political crisis, particularly at the point
when the Prime Minister sacked his Deputy, Anwar Ibrahim. The subsequent ar-
rest of Anwar Ibrahim, initially under Internal Security Act and later on charges of
sodomy and corruption, was widely publicised and sensationalised in the main-
stream media. Even before the alleged crime was tried in court, the media already
carried out its own trial, and this raised concerns in the Bar Council as to whether
this would allow the court to conduct a fair trial of the case.

If these events illustrate how a lid is put on the local media, the foreign media is
certainly not spared censorship and control. The Prime Minister has often reacted
with anger when the foreign media provided negative accounts of the country’s eco-
nomic situation. Rather than counter with accurate facts and figures, the Home Min-
istry prefers to censor dissenting views. For example, BBC’s world news programme
is not subscribed to because it insists that its programme be aired without censor-
ship (New Straits Times, May 16, 1996). Furthermore, all foreign programmes trans-
mitted through satellite MEASAT have to undergo a one-hour filtration period to
enable censorship of negative elements (The Star, July 5, 1997). Apart from insistence
on censorship, the government has also disallowed and intercepted transmission.
During the Commonwealth Games, foreign broadcasters tried to send video footages
of street demonstrations by the pro-reform movement formed subsequent to Anwar’s
arrest. However, the broadcasts was jammed, and the Minister of Information ar-
gued that while there is free flow of information, foreign media could not have full
and uncontrolled access to government facilities (The Star, September 24, 1998).



The Prime Minister believes that the local media has a vital role to play and that
this is to positively project the government’s development plans so as to woo in-
ternational capital flows and foreign investment in this age of globalisation. The
foreign media has no business in meddling with the affairs of another state.

The spate of events not only gives us a glimpse of the authoritarian culture we
are in but also the ineptitude of the mainstream media to serve in furthering the
democratic process.

Raymond Williams (1962) aptly pointed out that in a democracy, freedom to do
and freedom to answer have to be provided, and one way of ensuring a balance
between freedom and responsibility is to make sure that as many people as possi-
ble are free to reply and criticise. He further maintains that no one group should be
given the monopoly to exercise that responsibility for us, but we ourselves have to
exercise the right to reply, the right to criticise and compare, and the right to dis-
tribute alternatives.

However, the Prime Minister does not share this sentiment. For he states that:
“Democracy is not the easiest way to govern a country, More often than not it fails
to bring about stability, much less prosperity. It is disruptive because it tends to
encourage sudden changes in policies and directions with each change in govern-
ment” (The Malaysian System of Government 1995, 9). He has never failed to impress
on the local media that: “for a society precariously balanced on a razor’s edge,
where one false, or even true word can lead to calamity, it is criminal irresponsibil-
ity to allow that one word to be uttered”(Mahathir Mohamad 1985). These state-
ments reflect his belief that some form of authoritarian rule is necessary to ensure
economic and political stability and good governance, and this includes stringent
control of the media and other institution in the country.

This is not unusual, as many leaders of developing nations adhere to this ideol-
ogy, which very much stems from modernisation and growth theory; where pro-
ponents like Ithiel de Sola Pool (1967, 26) believed that “order depends on some-
how compelling newly mobilised strata to return to a measure of passivity and
defeatism from which they have been aroused by the process of modernisation. At
least temporarily, the maintenance of order requires a lowering of newly acquired
expectations and levels of political activity.” Authoritarian rule is thus seen as a
necessary evil for the time being to ensure the development of traditional socie-
ties, which includes Malaysia.

This aspect of authoritarianism has been well entrenched in post-independ-
ence Malaysia. To understand why undemocratic procedures and institutions are
sustained, we need to understand the complex interplay of race and politics in
contemporary Malaysian society. There are three major ethnic groups in contem-
porary Malaysia: the Malays, the Chinese and the Indians. With a population of
just over 21 million, the Bumiputeras (literally meaning “sons of the soil,” include
the Malays and other indigenous minorities such as Kadazans, Ibans, Muruts and
Bajaus who are settled in East Malaysia and the Orang Asli); made up 62 percent
of the population while the Chinese made up 26 percent and Indians and others
made up 10 percent. During the time of colonial rule under the British, the Chi-
nese and Indians were brought in to work in the rich tin mines and rubber planta-
tions (see Jomo 1987 and Hua 1983). This has affected the social configuration of
the country.

69



70

The years following Malaysia’s gaining independence in 1957 saw rapid eco-
nomic growth. However, there was widespread belief that there was a situation of
growing inequality among the different ethnic groups. The Malay community was
confined to the rural areas, whereas the Chinese dominated the towns and also
much of the economy. The economic dominance by the Chinese was seen as the
main cause of the economic backwardness of the Malays. Although this belief is
over-simplistic and sweeping, it was accepted as the ruling logic.

On the other hand, the Chinese community perceived the Malays as holding
the political reins of the country, dominating the civil service, and therefore being
in a position to endorse policies that discriminated against the Chinese.

This belief regarding both communities originated from the “divide and rule”
strategy of the British colonialists, where business opportunities were opened for
the elite Chinese capitalists while at the same time upper-class Malays were
streamed into the civil service. This demarcation of roles according to ethnic back-
grounds laid the base for ethnic consciousness as well as conflict.

Tensions between the two ethnic groups erupted into riots after the elections in
May 1969. Following the riots, a strong central government structure was set up in
which the Executive dominated and controlled democratic practices. Subsequently,
the New Economic Policy (NEP) was implemented to ratify inter-ethnic relations
through its two pronged objectives of:

1. Reducing and eventually eradicating poverty by raising income levels of all

Malaysian, irrespective of race; and
2. Accelerating the process of restructuring Malaysian society to correct economic

imbalance so as to reduce and eventually eliminate identification of race with

economic function.

Itis in this light, that the government took steps to provide privileges like quo-
tas for government jobs, licenses, contracts and scholarships, to help elevate the
economic status of the Malays. More specifically, the government projected that
by 1990, the Bumiputeras should have a 30 percent stake in the corporate sector.
Hence, trust agencies such as Perbadanan Nasional Bhd (Pernas) and Permodalan
Nasional Bhd (PNB), were set up to acquire corporate assets for the Bumiputera as
a community.

One impact of the implementation of the NEP on politics is that it lends cre-
dence to the notion that the ruling coalition, the Barisan Nasional (BN), under-
stands the problems and complexity of the country’s multi-racial society, due to its
commitment to different races and their needs. The Barisan Nasional, or National
Front, is a coalition of 14 political parties in which the three main component par-
ties represent the three main ethnic groups. The United Malay National Organisa-
tion (UMNO) represents the Malays; the Malaysian Chinese Association (MCA)
represents the Chinese; and Malaysian Indian Congress (MIC) represents the In-
dians.

Here, UMNO, the main component party in the coalition, portrays itself as the
sole defender of Malay rights, while the other two main component parties, the
MCA and the MIC, project themselves as the protectors of the Chinese and Indian
interests respectively. Herein lies the ruling logic and ideology that the BN there-
fore deserves the support of Malays from both the urban and rural areas, and also
the non-Malays that benefit from the development programme of the government.



However, Gomez (1999, 37) points out that with the implementation of NEP a
number of measures were taken to help Bumiputeras acquire capital and land;
improve their education and employment pattern; as well as imposing on compa-
nies to restructure their corporate holdings to ensure at least 30 per cent Bumiputera
ownership. When many public enterprises were developed to accelerate
Bumiputera participation, the Chinese capitalists soon realised that MCA could
not be depended on to protect their interest by influencing policy decisions, par-
ticularly with such strong hegemony of UMNO. This resulted in Chinese busi-
nessmen having to find ways to accommodate Malays in order to have access to
the means to accumulate wealth.

When Mabhathir took over as Prime Minister in 1982, he had ambitious plans of
turning the country into a nation that is fully developed and integrated into the
global economy. This is clearly seen in his Vision 2020 programme that is supposed
to provide the focus and direction for Malaysians, especially in the private sector,
to set bigger goals for greater achievement. Within this scheme, collaboration be-
tween the private and public sectors is encouraged to ensure the sustenance of the
nation’s comparative advantage, and to promote its competitive edge in the global
market. As such, the nation needs to overcome nine strategic challenges as laid out
in the Vision:

Establish a united Malaysian nation made up of one Malaysian race;

Create a psychologically liberated, secure and developed Malaysian society;
Foster and develop a mature democratic society;

Establish a fully moral and ethical society

Establish a mature, liberal and tolerant society;

Establish a scientific and progressive society;

Establish a fully caring society;

Ensure an economically just society, in which there is fair and equitable
distribution of the nation’s wealth, and

Establish a prosperous society with an economy that is fully competitive,
dynamic, robust and resilient.

Within the wider scheme to push the country fully into a market economy,
which is envisaged to become fully integrated into the global economy as well as
to fully pursue the NEP objectives, privatisation and liberalisation plans were on
the policy agenda of Mahathir’s government. Although privatisation moves seem
quite in opposition to the earlier steps taken to create public enterprises with the
view to redistribute wealth and create opportunities for the Malays, Jomo (1997,
80) contends that privatisation may have been pursued by Mahathir as a policy
tool for the promotion of Bumiputera capitalism.

Taking the example of the privatisation of Telecoms Malaysia, Kennedy
(1989,12 quoted in Lent 1991) proved that its main objective is to create a
Bumiputera-dominated private telecommunications industry. Not only does she
conclude that privatisation encouraged Bumiputera domination in a particular in-
dustry, butit also gives favours only to a particular group of Bumiputera. She points
out that this is done first by limiting the field of players to Bumiputeras and then
separating the greater from the lesser through turnkey contracts. Consequently,
the government was faced with increasing pressures to accelerate the flow of re-
sources to the chosen elite. She argues that privatisation, in conjunction with mar-

PN L=

©

71



72

ket-entry restrictions provided by the new regulatory bureaucracy, essentially cre-
ated a legitimised mechanism for dividing the spoils between the key players.
Whether it truly promotes the goals of NEP has to be seen in the light of the dis-
criminatory nature of the selection process that invariably favours some
Bumiputeras over others.

However, such liberalisation policies, which minimise state intervention, were
well received by Chinese capitalists. Gomez (1999, 135) points out that while gov-
ernment patronage still persist through privatisation, inter-ethnic business co-op-
eration between Chinese capable of implementing contracts and Malays with ac-
cess to state patronage was encouraged. And according to Gomez (1996) again,
this inter-ethnic business co-operation, and government’s economic and cultural
liberalisation initiatives, have benefited UMNO leaders as well in terms of elec-
toral support from non-Bumiputeras, particularly the urban middle class Chinese.

Verma (2000) argues that the assistance given by the state bureaucracy and gov-
ernment machinery to the Malays who entered late into capitalist production ena-
bled the political elite to forge links between the different ethnic communities by
involving itself in alliances and consociational politics over the last two decades.
And although members in the alliance broke away, the structures of competition
and patronage were retained, and this has allowed the alliance to easily control or
regulate other potential agencies for political representation that were not part of
this structure. This has allowed UMNO to strengthen its hegemony in the ruling
coalition and it is within this structure that authoritarian rule is sustained.

Through patronage and accommodation, capitalists from the different ethnic
groups accumulated wealth (see Gomez 1990, 1991) and it is in this context that
licenses to operate media organisations have been given out to those who are well
connected to political elites.

Ownership and Control of the Mass Media in Malaysia
The Press

The state control of media in Malaysia can also be traced back to the restructur-
ing of the economy of the country through the NEP which produced a group of
politically well connected Bumiputera and non-Bumiputera business people. In
the early 70’s, the Bumiputera trust agency, Perbadanan Nasional BHD (Pernas)
acquired an 80 percent stake in the Straits Times Press. A majority of the shares
was later transferred to Fleet Holdings, an investment arm of UMNO. The Straits
Times Press was renamed New Straits Times Press (NSTP) when it was listed on
the Kuala Lumpur Stock Exchange in 1973. In the same year, Fleet Holdings also
held shares in Utusan Melayu Press.

Although these investments brought in good returns, Gomez (1994) argues that
the acquisition of these publishing companies was intended to control the edito-
rial content of both the newspapers. In effect, the ownership of New Straits Times
Press and Utusan Melayu Press gives UMNO control of the major newspapers in
Malaysia.

New Straits Times Press publishes the national dailies such as Berita Harian and
Harian Metro and the English dailies, New Straits Times (NST), Malay Mail, Business
Times, and the Chinese daily, Shin Min Daily News. Weeklies published by NSTP



include Berita Minggu, New Sunday Times and Sunday Mail. Utusan Melayu Press
on the other hand publishes dailies such as Utusan Malaysia, and Utusan Melayu
and weeklies such as Mingguan Malaysia and Utusan Zaman.

Apart from UMNO having substantial interests in the publishing industry, the
other two main component parties, the Malaysian Chinese Association (MCA) and
the Malaysia Indian Congress (MIC) also control a substantial part of the main-
stream media. MCA, through its official holding company, Huaren Holdings Sdn.
Bhd, has a 58% stake in Star Publications, which publishes the other mainstream
English daily, The Star, the rival newspaper to the NST, which has a circulation of
206,832 and a readership of 869,000. The Star began as a regional paper in Penang in
1971 but moved to the capital of Kuala Lumpur and became a national daily in 1978.

The Star in the early eighties used to be able to exert some autonomy in raising
issues through some critical veteran columnists and editors. However, after a spate
of arrest under what is called Operasi Lallang, and the revoking of publishing li-
cense of two newspapers, The Star and Sin Chew Jit Poh, critical reporting came to
an end. Like the NST, The Star, being allocatively controlled by a component party
of the ruling coalition, invariably propagates the agenda and policies of its owners
in order to maintain the hegemony of the ruling group.

An analysis of The Star newspaper on the coverage the Hudud Law revealed
that The Star, substantially owned by MCA, employed the issue of Hudud Law to
attack the opposition party, the Democratic Action Party (DAP). The Hudud Law
controversy dates back to the 1990 Malaysian General Election. At that election,
the opposition parties PAS and PBS, succeeded in taking over the state govern-
ment in Kelantan and Sabah respectively. The success provided PAS the opportu-
nity to implement Islam teachings, one of which is Hudud Law. Hudud Law en-
compasses punishment such as whipping, stoning and amputation of limbs for a
variety of offences, including adultery, theft, the renunciation of Islam by a Mus-
lim, and the drinking of alcohol. This has caused concern among the community
in Kelantan. Ironically, for an English daily that hardly focus on religion let alone
the Muslim practices, there was massive press coverage of the issue.

The English daily carried content that discredited the opposition party, and
accusations that it was incapable of championing the rights of the Chinese com-
munity. Juxtaposed to the images of the opposition as villains and traitors, were
images of the MCA as protector of the Chinese community (Wang Lay Kim, 1992).
Time and again, the newspaper has played up ethno-religious sentiments to gain
support for the party. This vilification of the opposition parties by the media is
consistently seen in the mainstream media.

Another daily English newspaper, The Sun, is owned by Vincent Tan. Gomez
(1999, 112) revealed that Tan was given a license to establish the English newspa-
per because of his connection with a former UMNO minister. He was also allo-
cated a 20 percent stake and 17 percent stake in The Star and TV3 respectively.
Malaysian media licenses are tightly controlled by the state and renewable on a
yearly basis. They can be revoked at will by the Minister of Information. This con-
trol certainly makes sure that owners of media companies toe the official line.

The other main component party in the Barisan Nasional, MIC also has a sub-
stantial control of the Tamil press. Ownership of Tamil press rests mainly in the
hands of MIC president Samy Vellu and his wife.

73



74

Clearly, there is a tight relationship between the press and the political parties
in the ruling coalition. There are several implications here. One, the party-owned
newspapers, as it was illustrated, get their cues from the powers that be. The
allocative control of the media by political parties allows them to decide on the
scope and nature of the media content. This is particularly blatant during periods
of crisis of hegemony. The press in a situation of control becomes inept in playing
the adversarial role of watchdog. Consequently, this situation makes it difficult for
citizens to exercise their right to information and their right to making informed
choices.

The only alternative sources of information are from Aliran, a monthly English-
language magazine published by a social reform group, Harakah and Rocket, party
papers of the opposition PAS and DAP respectively. Aliran focuses on human rights
issues and social reform, while the party papers focus on party matters and the
critique of the component parties in Barisan Nasional. Their circulation is small,
and for the moment they are tolerated, but support shown to alternative media
has always unnerved the government. Since the onset of the economic and politi-
cal crisis, demands from different sections of the society for more transparency
and accountability from the government and a boycott of the mainstream media
for not acting as a credible source of information has driven people to the alterna-
tive media. Both Aliran and Harakah experienced a marked increase in their circula-
tion. Harakah was said to have hit a 300,000 mark, a circulation figure that is higher
than the national English daily, NST, which has a circulation of over 200,000. This
increased circulation is carried out illegally, as Harakah’s publishing license only
permits it to reach party members. This popularity did not go down well with the
government because there are an estimated 8 million Malaysian adult who read
newspapers daily, and of this the Malay population accounts for 55% (Media Guide
1998). It was entirely predictable that the Home Ministry slashed the PAS licence
to publish twice a week to that of twice a month, and issued a stern warning that
circulation be restricted to party members only. On the other hand although Aliran’s
circulation has not been as drastic as Harakah's, it also faces obstacles, particularly
when the government warns that printers can also be taken to task if what they
print is detrimental to national security. Aliran’s problem is finding printers who
are brave enough to take them on.

Clearly, any media alternative or otherwise, can be controlled both internally at
the allocative and operational level as well as externally through coercion or legis-
lation. The government has recently banned several publications such as popular
tabloid Ekslusif; critical magazines like Detik and Wasilah. The Home Ministry also
has the power to withhold permits or confiscate publications. Last November, the
Home Ministry confiscated 640 copies of the tabloid Al Islah. Recently, the Far East-
ern Economic Review and Asiaweek had their distribution permit delayed for three
weeks. The Asiaweek January issue highlighting “The Mahathir Dilemma” was con-
sidered too critical of the Mahathir administration.

Radio and Television

Radio and television has been owned and controlled by the government since
its inception. Both radio and television comes under the charge of the Ministry of
Information, which provided the following guidelines for their operation:



1. To explain in-depth, and with the widest possible coverage, the policies and
programmes o the government in order to ensure maximum understanding by
the public;

2. To stimulate public interest and opinion, in order to achieve changes in line
with the requirements of the government;

3. To assist in promoting civic consciousness and fostering the development of
Malaysian arts and culture, and;

4. To provide suitable elements of popular education, general information and
entertainment.

As with the print media, the structure and machinery of the broadcast media is
very much inherited from the British, who set up the media as a form of control
during the colonial years. The structure set up was one that supported the ruling
elite and, even after attaining independence, there was no political will to really
change the structure.

There are five national radio stations and 12 regional stations for Peninsula
Malaysia owned by Radio Malaysia. The five national radio stations are Radio 1,
Radio Muzik, Radio 4, Radio 5, Radio 6, while the local stations which cover all the
states and the federal territory are Radio 3 Kangar, Radio 3 Seremban, Radio Three
Shah Alam, Radio 3 Alor Star, Radio 3 Kota Bahru, Radio Three Ipoh, Radio 3 Pulau
Pinang, Radio 3 Melaka, Radio 3 Johor Bahru, Radio 3 Kuantan, Radio Three
Terengganu, Radio 3 Langkawi and Radio Kuala Lumpur. Regional radio in East
Malaysian states of Sabah and Sarawak include Radio Malaysia Kota Kinabalu which
broadcast through different networks catering to different language groups such
as Malay, English, Mandarin, Bajau, Murut, Dusun and Kadazan; and Radio Ma-
laysia Kuching which broadcast in the Malay, English, Mandarin, Iban, Bidayuh,
Kayan, Melanau, Bisaya and Lum Bawang language network. Although several
language groups are catered for, this still does not cover all language groups in
Sabah and Sarawak.

Since 1989, several private radio stations have been launched - THR, RFM, Hitz,
Best 104, FMJB, Mix 94.5 FM, Light and Easy, Classic Rock, Talk Radio, CATS Radio
(Sarawak). These stations provide a general fare of light entertainment, song and
album promotion, and light chat and talk programmes. Most of the stations steer
away from more serious or contentious issues. Deejays who steer away from con-
servative comments and who venture into more political issues can be silenced by
taking them off air.

Radio is expected to play the role of connecting the government to the people.
In other words, all broadcasting activities must promote government policies and
fulfil aspirations of the government. Guidelines for broadcasting are laid down by
the government. In the past, during elections, major political parties, including the
Opposition, are allotted some airtime. However, scripts for broadcasting have to
go through a holding period, to allow radio stations to act as government inspec-
tors. In the last general election, however, even this policy was abandoned and the
Opposition Coalition was not given access to airtime.

There are two government owned national television channels, TV1 and TV2,
which commenced operation in December 1963 and October 1969, respectively. It
has been asserted by Zaharom (1996) that television in Malaysia services the gov-
ernment by being its mouthpiece, and control of television is possibly even tighter

75



76

than in the press, because the viewership particularly among the Malay electorate
is quite high. Almost 80% of viewers for TV1 are Malays with a 45% penetration in
the rural area (see Table 1)

Table 1: Viewership by Ethnic Breakdown for Television Channels

Station Watched Yesterday
TV1 TV2 TV3 Metrovision
Total Viewers in 000 6,202 7,707 8,664 1,584
By race % % % %
Malay 784 559 60.7 354
Chinese 131 334 293 469
Indian 7.8 101 94 172
Others 0.7 0.6 0.5 0.4

Source: ‘98 Media Guide

After more than 20 years of government control in the broadcast media, the
first commercial television was introduced in 1984 under Mahathir’s privatisation
project. Gomez (1997:91) reveals that despite competition from other established
companies, a licence was issued to a newly incorporated joint venture, STMB, to
operate this private broadcast network. Not surprisingly, the major shareholder of
STMB included UMNO'’s holding company, the Fleet group with 40 percent stake;
Maika Holdings, the MIC-controlled investment holding company with 10 per-
cent stake and Daim Zainuddin, the Finance Minister, whose holding company
has a 10 percent equity; while Syed Kechik Foundation was given a 20 percent
stake (see Figure 1).

Figure 1: Corporate Structure of TV3 in 1984

Fleet Group Syed Kechik Utusan Melayu Maika Holdings Daim Zainuddin

40% 20% 20% 10% 10%

\
STMB (TV3)

Source : adapted from Gomez (1994)

The shareholding structure of TV3 has changed since, and by 1994 the majority
shareholder of the company was Malaysian Resources Corporation BHD (MRCB),
a listed company controlled by businessmen closely linked to the former Deputy
Prime Minister, Anwar Ibrahim, who was dismissed from office by Mahathir. There
were a series of reverse takeoverx and management buy-outs (see Figure 2), that
Gomez (1993) asserts were politically motivated moves by Anwar to gain control
of the media in order to help him shore up support for the impending UMNO
vice-presidential election. To be sure, coverage of Anwar before his sacking by the



mainstream is certainly extensive and positive due to his close association with the
media.

Figure 2: MRCB’s Corporate Structure after the Management Buy-Out of the
New Straits Times Press and TV3

Khalid Ahmad, Mohd Noor Mutalib,
Kadir Jasin & Ahmad Nazri Abdullah

A\
‘ Malaysian Resources Corporation Bhd*

0,
100 /ov
—‘ Realmild Sdn Bhd
JV 43.22% 48.01%
TV3* NSTP*
\J \/

First Malaysia ‘ Bank of Commerce k— Commerce Asset
Property Trust* Holdings Bhd*

*  Publicly-listed company
Source: Gomez 1994:136

Although reshuffling took place through takeovers, reverse takeovers, and
merger, control of the mainstream media remains firmly in the hands of UMNO.

The second licensed private television network, Metrovision, which started
operation in July, 1995 in the Klang Valley only, is jointly owned by a consortium of
four companies closely linked to UMNO. City Television Sdn. Bhd., which oper-
ates Metrovision, is 50% owned by Melewar Corporation, 30% owned by Utusan
Melayu (M) Bhd, 10% by Medanmas Sdn. Bhd and 10% by Diversified Systems
SDI Bhd (The Star, May 26,1995). Melewar is controlled by Tunku Abdullah, a close
associate of Mahathir (Gomez 1997, 96). The television station has ceased opera-
tion since 1999 and there were talks of reviving it.

The latest commercial television, launched in April 1997, also has strong links
with the state. Its chairman Mohd Effendi Norwawi served as managing director
in the Sarawak State Economic Development Corporation (SSEDC) and is a loyal-
ist to the ruling coalition (Sally Cheong 1993, 57). After the last election, he was
appointed as the Agriculture Minister.

The country’s first cable television, Mega TV, which provides Malaysia’s first
24-hour multi-channel subscription service, is owned by a consortium comprising
TV3 (40%), the Minister of Finance Inc (30%), Ibex TV Sdn. Bhd (12.5%), Eurocrest
Sdn. Bhd (12.5%) and Sri Utara SDN. Bhd (5%) (The Star, 26 May 1995).

For along time, the Malaysian government banned the use of parabolic dishes.
However, with globalisation, the Malaysian government also recognises the role
of global communication in achieving developed status, and hence has since worked
towards enabling the country to take an active role in global communication. The
Multimedia Super Corridor (MSC), Mahathir’s pet project to develop a highly com-

I~
™~



78

petitive cluster of Malaysian multimedia and IT companies that would eventually
become world class, is mooted for this apparent purpose. The first satellite broad-
casting company, called the All Asia Television and Radio Company (ASTRO), was
conceived within the MSC framework. The Measat Satellite System is to be the
sole provider of satellite services to the Multimedia Super Corridor Project, (The
Star, April 7, 1998). Therefore it is hardly surprising that the government conceded
opening up the sky. By stipulating the use of a 60cm dish, the Information Ministry
ensured that satellite television could be used to serve the business community
and, at the same time, prevent the Malaysian public from resorting to banned dishes.
At its launch, the Measat 1 satellite was owned by Binariang Sdn. Bhd., which in
turn was owned by trusts associated with three Malaysians, T. Ananda Krishnan,
the late Tun Fuad Stephen’s family, and Tunku Mahmud Besar Burhanuddin.
Up until mid 1998, Ananda’s holding company Usaha Tegas held a 50% stake,
while Denver based US West owns 20% share in Binariang (New Straits Times,
May, 30, 1998). Ananda Krishnan also has close ties with political elites and
was therefore able to secure gaming licences and a media licence. However, dur-
ing the economic crisis, when the Malaysian government raised the maximum
for foreign ownership in telecommunications to 61 percent, British Telecommuni-
cation bought over 33.3% of the shares at a price of RM1.8 billion on 24 July, 1998
(Berita Harian Online).

The Internet

The latest information technology, the Internet, has been hailed as the most
viable alternative source of information not accessible in the mainstream media.
Governments around the world are making special effort to join in the wired fray.
It is reported in the press that Penang will be the first wired state in the country
when the last of the fibre optics cable are installed. The Ministry of Information
accedes to the idea that Malaysians should be exposed to the latest information
that is vital to help realise the vision of becoming a developed country by 2020.
However, of particular concern to the government are sites that provide a forum
for negative comments and condemnation of the government. The government has
indicated that it will closely monitor the activities of students abroad who are spread-
ing misinformation on Malaysia through the net. The Education Minster has also
threatened that scholarships may be terminated for students caught in this activity.

Attempts have certainly been made to control the use of Internet. Access to the
Internet is via the Malaysian Institute of Microelectronic System (MIMOS), a gov-
ernment body which administer the Joint Advanced Research Integrated Network-
ing System (JARING). Services on the Internet are determined by what is offered
on JARING. In a sense, access to this new media is controlled. In 1998, Mimos as-
sisted the police in tracking down the four people suspected of circulating infor-
mation on the Net about pro-democracy gatherings in Kuala Lumpur. The Mimos
chairman and chief executive officer has stated that Mimos will continue to work
with the authorities to discipline net abusers (The Star, September, 29, 1998), at the
same time assuring Jaring subscribers that their privacy will be protected, as long
as they abide by the rules.

Apart from this surveillance, Internet users are also under close scrutiny by
other institutions related to the powers that be. For example, a university profes-



sor was called up by her institution to show cause why she posted comments about
closure of Chinese school in Damansara. The school was closed with little consul-
tation and the Chinese community in that area felt it was an infringement of the
education rights of their children. The issue was, of course, ethnicised. However, it
is a matter of major concern that suppressing private citizens from voicing their
concerns on the Internet is to say the least, undemocratic. Moreover, this also raises
serious questions on the invasion of privacy.

Despite attempts to control the net, it has nonetheless been very creatively used
since early September, 1998, when Prime Minister Mahathir Mohamad fired his
deputy Anwar Ibrahim. Tens of thousands of Anwar’s supporters rallied at street
protests. When Anwar was arrested on Sept 20, his wife was warned not to ad-
dress public gatherings. The mainstream media was also not forthcoming in its
information of the situation, however the number of new websites like Sang Kancil,
Anwar, Voice of Freedom, and Where is Justice sprang up to fill the void in information
left by the mainstream media. Many of the issues raised on the dismissal of the
Deputy Prime Minister, Anwar Ibrahim, which have never been either significantly
nor sufficiently reported in the local press, have been made accessible to both the
local and foreign populace through the Internet (Far Eastern Economic Review, Oc-
tober 8, 1998 and Asiaweek, October 2 1998). For those who were unable to get
access to the net received the downloaded information through photocopies and
faxes. Videotapes as well as audiotapes were circulated to provide alternative in-
formation. These ingenious ways of disseminating alternative information is an
indication of the low credibility of the mainstream media.

Access to viewpoints that are usually blacked out in the mainstream media were
made possible through the net and netizens were able to join in the debate on the
political process. However, access to a pro-Anwar web site can and has been blocked,
although Mimos has denied it is their doing. While the situation is closely moni-
tored by the government, keeping track of the Internet is a colossal task since itis a
global community of over 30 million.

While the task may be colossal, nonetheless efforts are made to discredit alter-
native media. For example, Malaysiakini, a news website which features independ-
ent analysis and investigative journalism is presently on “trial” by the mainstream
media. Malaysiakini.com was launched in November 1999, shortly before the
Malaysian general elections. The site was created by a group of journalists who are
unhappy with bias in news coverage. Their objective is to test and push the bounda-
ries of press freedom.

Television as well as the press reports that Malaysiakini receives funds from
George Soros and is therefore painted as “an enemy of the state.” Determined to
further discredit the alternative media, the mainstream press also covered and sen-
sationalised the resignation of a senior editor of Malaysiakini because of the fund-
ing issue. Ironically, more than two years ago, a month before the Anwar Ibrahim’s
dismissal as Deputy Prime Minister, the editors of two national dailies, Johan Jaafar
of Utusan Malaysia and Ahmad Nazri of Berita Harian, both close political allies of
sacked Deputy Prime Minister, resigned and those resignations were not covered
in the press. The press would normally cover appointments and resignations of
top executives in big corporations. The difference is that both are close allies of
Anwar. Many read this as a clampdown on the press, because prior to their resig-
nations, the two dailies had given wide coverage on the issues of corruption,

79



80

cronyism and nepotism. The Prime Minister articulated his displeasure over nega-
tive and sensational reporting and invariably, the press toned itself down. It is a
known fact that top posts in the media are political appointments. In the case of
Malaysiakini, it is not about to tone down but it countered allegations by dissemi-
nating information through the web.

As with the opposition party paper, Harakah, Malaysiakini, with 100,000 hits daily,
has certainly caused some insecurity in the powers that be. While alternative me-
dia is tolerated, the powers that be nonetheless will continue to spread their tenta-
cles of control over the media, both alternative and mainstream.

Legislative Control

If economic ownership and directives from the government do not curb the
flow of adequate and accurate information, the laws are something to reckon with.
There are laws such as the Printing Presses and Publications Act, 1984, and the
Broadcasting Act (1988), which impinges on the media’s effectiveness in playing
its role as disseminator of information and watchdog over the government of the
day. In essence, these two laws curb press freedom. These laws not only instil fear
among the journalists, they also prevent media professionals from practising in-
vestigative journalism and from playing any role as the custodians of truth. There
further laws including the Societies Act, the Official Secrets Act, 1972 (OSA), and
the most repressive of all, the Internal Security Act, 1960 (ISA), which can, and
have, been used, to curtail access to adequate information.

The Printing Presses and Publications Act

The legislation that affects the press the most in Malaysia is the Printing Presses
and Publications Act, 1984. This Act provides vast powers to the Home Minister to
grant or to withdraw printing licenses. It was amended in 1987, adding further
curbs on the freedom of the Press. For example, Section 8 A(2) presumes the pub-
lished material to be malicious if the writer cannot prove that he had taken reason-
able measures to verify the truth of the news, and Section 8A (1) stipulates a jail
sentence of up to three years, or a hefty fine of up to RM20,000, or both, upon
conviction. Both Section 8(B) and Section 8(C) provides for the government to ap-
ply to the court to:

* suppress, up to six months, any publication where an offence had taken place;

* suspend it pending a court hearing or until the acquittal of the accused; and

* convict anyone who contravenes the court order with a fine of up to RM10, 000
or up to two years jail or both.

Under this bill, applications for all printing and publishing licenses are made
yearly, and the Home Affairs Minister has absolute power to suspend or revoke a
license or permit, with no obligations to give a reason. Furthermore, the suspen-
sion or revocation may not be challenged in court. In addition, this bill also gives
power to the government to control the import of foreign publications that it per-
ceives as prejudicial to national interest, public order and bilateral relations.

In 1986, the Asian Wall Street Journal was suspended for three months for expos-
ing the billion-dollar Bank Bumiputra Finance banking scandal, which was closely
linked to the ruling coalition. Two of their correspondents John Berthelsen and



Raphael Pura were expelled and there was absolutely no legal recourse for them
since the Home Affairs Minister was given the absolute power to act.

As has been alluded to earlier, two national dailies, The Star and Sin Chew it Poh
and a Malay bi-weekly, Watan, had their licenses revoked in 1987. The press were
taking sides in their coverage of the Chinese education issue. This was escalated
by ethnicised conflict between the dominant Malay party UMNO and Chinese
parties, the MCA and the opposition DAP. The government decided to take control
with a clampdown in which 106 people, including opposition members, NGO ac-
tivists and educationists were arrested under the Internal Security Act. Although
no journalists were arrested, some were called up for interrogation. The newspa-
pers that were forced to close down were allowed to resume publication only after
six months. The result of this was that The Star has become even more servile and
compliant.

Journalists understand the importance of obtaining the yearly publishing per-
mit from the Home Affairs Minister, who, at this point in time, is the Prime Minis-
ter. In the case of the resignation of the two media executives prior to Anwar’s
dismissal, the Bernama news agency quoted a senior Utusan reporter as being told
by Johan Jaffar that it was better for him to resign, to prevent his presence from
impeding the progress of the group’s newspapers and publications.

Of even more concern now is that the Printing Presses and Publications Act can
and has been used not on media organisation alone but also on individuals. The
recent case is that of director of a NGO, Tenaganita, Irene Fernandez. Fernandez
had distributed a memo to key ministers alerting them of widespread abuse in
detention camps. She was arrested and charged with maliciously disseminating
false information. She has been on trial since 1996 and if found guilty she could be
sentenced to up to two years imprisonment.

The Broadcasting Act

The Broadcasting Act was enacted only in 1988 although broadcasting has been
introduced for more than twenty years. According to Karthigesu (1995), the Broad-
casting Act was brought into existence only after the introduction of TV3, in order
to control the content of broadcasts. As a commercial television station, TV3’s strat-
egies were mainly to maximise profit, and as a result programmes shown had to
appeal to a wide spectrum of the audience. Entertainment programmes contain-
ing violence and sex were prominent on this channel. As the viewership of this
channel increased, the government channels were pressured to imitate TV3 in a
bid to maintain their advertising clientele. It was in this context that the Act was
passed.

The Broadcasting Act bestows enormous powers on the Minister of Informa-
tion to determine who gets the license to broadcast and the nature of the content.
The Minister is given the absolute power to determine the kind of content the
broadcast media can or cannot air and he also has the prerogative to change any
conditions stipulated in the Act. It is clear that the Act was put in place not just to
weed out violence and sex on television broadcasting but generally allows the gov-
ernment the power to tighten its grip on the media as and when it is deemed
necessary. This Act was later amended to the Communication and Multimedia Act
in 1998. In essence it is an expanded version, which covers multimedia.

81



82

The Internal Security Act (ISA)

The Internal Security Act was introduced in Malaysia by the colonial British,
who used this law against communist insurgents. In recent times, it has been used
by the state against anyone perceived to be a threat to national interest and secu-
rity. The ISA allows for the detainee to be held without being charged or have any
access to legal recourse for period of two years — renewable every two years at the
discretion of the Home Minister. In 1987, the ISA was used in a massive crack-
down, termed Operasi Lallang, on political dissidents, members of social interest
groups and religious bodies. During this time, when editors were summoned for
questioning by the police, newspapers gave scant information on the crackdown.
Newspaper editors were directed to keep news on the detainees to a minimum.
The newspapers, by and large, complied with such directives (see Chandra Muzaffar
1990 and Rehman Rashid 1990).

The ISA has been utilised again in 1998. As was indicated earlier, four people
suspected of inciting racial disharmony and threatening national security through
the Internet were detained under the ISA. Thereafter ISA was used against the
fired deputy prime minister and his supporters. Invariably, the newspapers mainly
highlighted the official view of why the arrests took place, and reported that the
ruling coalition is in unanimous support of the Prime Minister’s decision. While
dismissal of staff member is the prerogative of those in authority, nonetheless, the
newspapers could have shown more balance to all parties concerned in their re-
porting (The Star, September 24, 1998 and NST, September 27, 1998). Instead they
condemned the foreign press for its reporting.

The Official Secrets Act (OSA)

This piece of legislation has very vague provisions but nonetheless provides
wide powers to the government of the day to act on anything labelled “official
secret.” Raja Aziz Addruse, former chairman of the Malayan Bar Council, describes
the Act as the antithesis of the freedom of speech and of citizen’s right to comment
on and discuss government misconduct and incompetence. He goes on to say “In
a democracy, no government can claim to be a credible government if it seeks to
operate in secrecy. A government in a democracy must be prepared to account for
its actions and to subject its acts and policies to public scrutiny and discussion”
(Raja Aziz Addruse, 1990:24). However with such an Act in place, journalist are
prevented from carrying out investigations, since any document labelled by the
Executive as secret cannot be made known to the public. The OSA was used on the
journalists Berthelsen and Pura from the Asian Wall Street Journal for reporting on
business dealings between United Malayan Banking Corporation and the finance
minister, as well as on the Maminco controversy, which was an attempt on the part
of the Malaysian government to corner the world tin market.. Essentially this law
curtails the freedom of the Press to act as the government’s watchdog and pre-
vents journalist from carrying out investigative journalism.

Contempt of Court and Lawsuits

More recently, different laws have been used to curtail investigative journalism
and silence critics. The Far Eastern Economic Review correspondent Murray Hiebert
was sentenced to three months jail for what the judge called a contemptuous at-



tack on the Malaysian judiciary. This is certainly congruent with the government’s
reaction to the foreign media. And as mentioned earlier, after the dismissal of Anwar,
transmission of civil disturbances by the foreign media was prevented (The Star,
September 24th, 1998). Rodan (1998) accurately surmise that periodic rebukes of
the international press from Mahathir and actions taken against journalists, are
due to Mahathir’s uncertain hold on power within UMNO. He was therefore not
keen on the press adding to this problem. Rodan adds that the greatest risk for
foreign journalists is personally offending Mahathir, especially if they dwell on
corruption or racial politics. During periods of hegemonic crisis, journalists from
the international press have been barred or expelled from government press con-
ferences, subscriptions to publications have been withdrawn by government min-
istries, advertising bans by government departments have been imposed on par-
ticular publications, and threats of publication bans and even jail have been is-
sued. Hiebert is the first foreign journalist to be sentenced to jail for committing
contempt in the normal course of his duties, this is again symptomatic of the cur-
rently high level of repression. Although the international media is accessible to
only a small portion of the population, the government continues to pay it close
attention.

The situation of the Malaysian media quite clearly operates within the param-
eters set up political, social and economic determinants in the society. The next
section will examine the actual performance of the media during an election.

Media Performance

As stated earlier, crisis situations invariably bring about tighter control of the
media. Control of the Malaysian media can be enforced either internally by the
owners or through legislation. This control will determine the kind of news cov-
ered and the position and perspective taken by the media as well as the space it
provides for alternative and dissenting views.

In the case of the mainstream media, one conspicuous characteristic it bears is
its consistent conservativeness. It takes its cue from the powers that be, and this is
clearly seen during elections. Analysis of the 1990,1995 and 1999 election by vari-
ous people have shown that the mainstream media is consistent in portraying the
ruling coalition positively, who also happen to be the owners of most of the media,
and at the same time discrediting the opposition (see Mustafa 1990, Wang 1992,
and Khoo 2000). Strategically, the ruling coalition has consistently utilised race and
conflict to project itself as the true defender of all the ethnic groups and this was
seen in the 1999 general election as well as by-elections.

Malaysia held its tenth general election on 29 November 1999. Khoo (2000) rea-
sons that Barisan Nasional's electoral objectives were:

1. Preserve its customary two thirds majority in Parliament;

2. Retain power in all states except Kelantan (which was taken over by the
opposition party PAS in the 1990 election);

3. Discredit the Alternative Coalition as a viable alternative.

The ruling coalition has consistently been able to maintain its two-thirds ma-
jority. Even during times of hegemonic crisis in the mid and late 1980’s, it was able
to maintain this majority, despite two states, Kelantan and Sabah, being taken by
opposition parties, PAS and PBS respectively.

83



84

As in past elections, the Barisan Nasional argued that it was the only coalition
able to preserve “Malay dominance” and safeguard against “ethnic violence” and
(PAS’s) conservative Islamic state. The new feature in the 1999 election was that
the Anwar affair had stimulated and brought together opposition parties and non-
governmental organisations to provide direction for Reformasi. Following that was
the formation of the Barisan Alternative (BA) or Alternative Front. BA is made up
of Parti Islam SeMalaysia (PAS), Democratic Action Party (DAP), Party Rakyat Ma-
laysia (PRM), and Parti KeADILan Nasional (National Justice Party) and several
NGOs. Khoo(2000: 306) points out that, despite being ideologically heterogeneous
and having different electoral goals, power sharing arrangements and collective
leadership, BA was able to come up with practical solutions and viable strategies to
stand as a unified opposition to Barisan Nasional. BA's main objective was to deny
BN its two thirds majority in order to end its monopoly of state power It aimed to
do so by providing a programme of political, economic and social reform that would
deal with cronyism, corruption and nepotism, and review practises in privatisa-
tion and restore civil rights and liberties (Khoo 2000:307-309). Many of the strate-
gies are designed essentially to redress the abuses of the ruling coalition.

In the usual manner, the mainstream media either reported negatively on the
BA or blacked out its campaigns, and portrayed BN positively. There was no air-
time allotted to the BA while radio and television became part of the electoral ma-
chinery of BN. BA had to put up with police restrictions on public rallies and pub-
lic meeting places during the short campaign period (Khoo 2000:307).

BA failed in its aim to deny BN its two-thirds majority. Verma (2000: 2721) states
several reasons:

1. The ruling coalition has held power since 1957 and has superior grass roots
organisation and more access to financial resources;

2. The authoritarian culture which has set obstacles and hurdles on the path to
media freedom and democracy;

3. Years of redrawing electoral boundaries have created “safe” parliamentary
constituencies for BN and;

4. The ethno-religious factor which was still unresolved in the BA, particularly
the PAS espousal of stricter Islamic laws, which did not go down well with
moderate Muslims as well as non-Muslims.

To add one more reason to why BN won, Khoo (2000:308) concedes that the
exclusion of 681,000 new voters in the 1999 election was a disadvantage to BA. The
Election Commission had conducted a voter registration exercise between April
and May 1999 but it announced that it could not prepare fresh electoral rolls on
time for elections held before January 2000. It is believed that the 681,000 new vot-
ers were mainly young, opposition minded first time voters. The registration of
these new voters was gazetted only after the election.

Although BN won 148 parliamentary seats while BA obtained 42 seats, (Parti
Bersatu Sabah took three), Khoos analysis shows a decline in popular support for
BN compared to 1995 election. BN's dominant partner, UMNO performed badly.
It won only 5 out of 13 seats it contested in Mahathir’s home state of Kedah, and
lost all eight parliamentary seats in Trengganu . Four Cabinet Ministers and five
deputy ministers were defeated in the election. Such bad performance is sympto-
matic of the disenchantment with the party.



Exactly a year after the general election, came the by-election in Lunas, a 42-
year-old stronghold of Barisan Nasional in Kedah, the home state of Mahathir. As
with the 1999 election, the media instantly took on its role as mouthpiece of Barisan
Nasional. Several issues were played up by the press, namely:

1. Intra-coalition disputes arising from the choice of candidate by the Alternative
Coalition. This is congruent to 1999 election objective of discrediting BA as a
viable alternative ;

2. Barisan Nasional’s sensitivity to the needs of the different ethnic groups it
represents.

The press highlighted disputes over the choice of a candidate from the Barisan
Alternative. Component members in the coalition expected their candidate to be
chosen to stand for the by-election. However, in an analysis of The Star between 19
November to 29 November, 2000, ten days before the by-election, reveals that em-
phasis was given to disputes and intra-coalition strife in BA. This is one of those
rare times that BA gets featured in the front page with large captions. Headlines
such as “Bitter disputes: DAP and Keadilan lock horns over which party gets to
contest in Lunas”; followed by front page news the following day reporting “DAP
to contest Lunas seat.”

Subsequently, Keadilan member Saifuddin Nasution was fielded. Being a Malay
and Muslim, the choice of candidate received much press attention because the
Lunas seat has traditionally been held by an Indian. The press grabbed the oppor-
tunity to paint the Barisan Alternative as undemocratic, insensitive to the different
ethnic and religious groups. This can be seen in bold headlines quoting top party
leaders in the Barisan Nasional.

Headlines carried official statements from leaders of the Barisan Nasional such
as “Opposition parties are strange bedfellows, says Ling”; “Mahathir: Keadilan,
DAP and PAS are racist parties”; “Ling: Opposition not democratic,” “Lim: Oppo-
sition spreading lies.” In the reports, Mahathir alleged that Keadilan and PAS were
using race and religion to disunite the Malays (The Star, November 24, 2000) while
Ling, the MCA president, reminded people that Barisan Nasional has a good track
record of caring for the interest of the people regardless of their race or religion,
and that opposition coalition’s move to reject an Indian candidate from DAP showed
the biases of component members in the opposition coalition. This was reported as
an undemocratic act and against the spirit of multi-racialism (The Star, November
19 & 26, 2000). Ironically, BA was not the only party to utilise the politics of lan-
guage, communalism and religion. In fact in other elections and bye-elections the
same tactic has been used to win the hearts of the electorate. In the Teluk Kemang
parliamentary contest, Indian voters rejected KeADILan’s Malay candidate because
the Indians feared that he would not be able to protect their interests, compared to
BN’s Indian candidate. In the Sanggang by-election, the PAS candidate was re-
jected because he was tagged as a religious fanatic and this frightened off the Chi-
nese voters. The labelling of candidates based on their ethnic background and re-
ligion has been consistently carried out by the media. It is still a very powerful tool
to blind voters from the real issues at stake.

Apart from negatively labelling the opposition, the press were in top gear high-
lighting the election promises from BN to provide for better roads and water sup-
ply and to construct a Tamil school for the Indian families (The Star, November 23
& 24, 2000).

85



86

On the day of election, Mahathir warned against using race and religion to
gain votes (The Star, November 29, 2000). Still, news reports on that day alluded
very strongly to race and religion with headlines “Kedahan will lose if Keadilan
wins, says Chua” and “Self-respect of Indians at stake, says MIC” (The Star, No-
vember 29, 2000). To all intents and purposes such reports work on the Chinese
fear of being taken over by an Islamic party like PAS, and support the MIC conten-
tion that if the Indians lose the by-election they will be further marginalised by the
other races.

To be sure both the Barisan Nasional and Alternative Coalition utilised the is-
sues of race and religion for political mileage. However, the ownership and control
of most of the mainstream media by close allies of Barisan Nasional provided space
for them to explain and disseminate their perspectives, as well as to discredit the
opposition. BA did not have that luxury. This time, however, BA won the by-elec-
tion. This result flies in the face of the dominant ideology view because it fails to
explain why the near total control of the media by the ruling coalition through
ownership and legislation failed to persuade the masses to the dominant view.
Perhaps the events following the political and information crises spurred by the
economic crisis of 1997 are beginning to make clearer that Malaysian society is
indeed serious about democratic space and access to credible and alternative infor-
mation. This at least is indicated in the way alternative media like Malaysiakini.com
and Harakah have a circulation, and perhaps even readership that matches the
mainstream medjia. It can only be hoped the motion set by these events in the last
couple of years will continue to widen democratic space for Malaysians.

Towards Democratic Media

Raymond Williams (1962) pointed out that, for a democracy to thrive, there
must be freedom to do and freedom to answer. One way to do that is to ensure that
the press is free to write without fear or favour, and to foster an environment where
citizens are free to reply and criticise. Granted that the press and people some-
times abuse that freedom, the way out certainly is not to clamp down on the press
and people. This short analysis is by no means comprehensive, but it nonetheless
indicates that the mainstream media performance is consistently conservative and
takes its cue from the powers that be, particularly during election processes. This
certainly prevents them from being fair, and journalists are prevented from taking
on their task responsibly because of combination of control from ownership and
from legislation

Certain urgent steps need to be considered before Malaysians can even hope
for any real access to accurate information. Firstly, laws that give enormous amount
of power to ruling elite would have to be amended or perhaps even removed. The
ISA, OSA and the Printing Presses and Publications Act, all instil fear in journalist
and hinder them from carrying out investigative journalism and effectively play-
ing the role as the watchdog.

Secondly, the licensing system should be abolished. To check possible abuse by
media organisations, independent media watchdogs such as a Press Council should
be set up. Concentration of ownership in the hands of a small group of people or
institutions must be monitored and controlled to prevent concentration of power.

Thirdly, to democratise the media, public service media must be established
through public funds and freed from direct control of the government. The alloca-



tion of resources should be transparent and open to challenge and review.

Unless repressive laws that impede the work and responsibility of journalists
are repealed and reformation takes place in the media industry, there will be no
real democratisation of the media and the majority of the Malaysians will unin-
formed, ill-informed in this so call age of Information Society.

Chandra Muzzafar. 1990. “The Muzzled Media”, in Kua Kia Soong (ed.) Media Watch: The Use and
Abuse of the Malaysian Press, The Resource and Research Centre, Kuala Lumpur.

Cheong, Sally. 1993. Bumiputera Controlled Companies in the KLSE (Second Edition), Corporate
Research Services Sdn Bhd, Petaling Jaya.

Cheong, Sally. 1997. Bumiputera Entrepreneurs in the KLSE (Volume Two), Corporate Research
Services Sdn Bhd, Petaling Jaya.

Gomez, E.T.. 1990. Politics In Business: UMNQO'’s Corporate Investments, Kuala Lumpur: Forum.

Gomez, E.T.,, 1993. "Anwar’'s men gain media control: The management buy-out of NSTP and
TV3, Aliran Monthly, Penang.

Gomez, E.T. .1994. Political Business: Corporate Involvement of Malaysian Political Parties,
Australia: James Cook University of North Queensland.

Gomez, E. T. and Jomo, K.S.. 1997). Malaysia’s Political Economy: Politics, Patronage and Profits,
Cambridge University Press, UK.

Gomez, E.T.. 1999. Chinese Business in Malaysia. Accumulation, Accommodation and
Ascendance, Curzon Press, Singapore.

Hua, W.Y.. 1983 Class And Communalism In Malaysia: Politics In A Dependent Capitalist State, Zed
Books, London.

Jomo, K.S.. 1987. A Question of Class: Capital, The State and Uneven Development in Malaysia,
Oxford University Press, Singapore.

Karthigesu, R.. 1994. “Broadcasting deregulation in developing Asian nations: An examination of
nascent tendencies using Malaysia as a case study,” in Media, Culture and Society, Vol. 16,
Sage, London.

Karthigesu, R.. 1995. “"Dasar penyiaran Malaysia dalam era pasca-kolonial ke arah status negara
maju”, paper presented at the professorial address, Universiti Sains Malaysia, Penang.

Khoo, B.T.. 2000, “The Malaysian General Election of 29 November,1999", in Australian Journal of
Political Science, Vol. 35, No.2, Australasian Political Studies Association.

Lent, John. 1991. “Telemetric in Malaysia: Room at the Top for a Selected Few”, in /imu
Masyarakat, Jan-Mac, No. 18.

Mahathir Mohamad, (1985), “Keynote Address at the World Press Convention”, Kuala Lumpur, 18
September.

Mustafa K. Anuar.1990. “The Malaysian 1990 General Election: The Role of the BN Mass Media”,
in Kajian Malaysia, Vol. VIIl, No. 2 December, USM.

Pool, Ithiel de Sola. 1967. Contemporary Political Science. Towards Empirical Theory, American
Political Science Association.

Raja Aziz Addruse. 1990. The Erosion of Press Freedom, in Kua Kia Soong (ed) Media Watch: The
Use and Abuse of the Malaysian Press, The Resource and Research Centre, Kuala Lumpur.

Rehman Rashid. 1990. “The Day of Questioning” in Kua Kia Soong (ed) Media Watch: The Use
and Abuse of the Malaysian Press, The Resource and Research Centre, Kuala Lumpur.

Utusan Media Sales. 1998. ‘98 Media Guide, Kuala Lumpur.

Verma, V.. 2000. ““Malaysian Elections 1999: Unfinished Journey”, in Economic and Political
Weekly, July 29.

Wang Lay Kim. 1992. “Ethnicity, religion and the Malaysian Media”, in Media Development, Vol.
3, WACC, London.

Wang Lay Kim. 1998. “Malaysia: Ownership as Control”, in Development Dialogue, 1998:2', Dag

87



88

Hammarskjold Foundation, Uppsala.
Williams, Raymond. 1962. Communications, Penguin, London.

Zaharom Nain. 1991 “Politics, economics and the media in Malaysia”, in Media Development,
vol. 38, No. 3, London.

Zaharom Nain. 1996. “The Impact of the International Marketplace on the Organisation of
Malaysian Television”, in David French and Michael Richards (eds.), Contemporary Television:
Eastern perspectives, Sage, London.



