TRI GRACIJE IZ PTUJA PETER KOS Narodna banka Slovenije, Ljubljana Leta 1956 so v strugi Drave pri m estnem kopališču v P tuju slučajno na­ leteli na okrogel keram ičen pokrovček, ki se danes hrani v Pokrajinskem m uzeju v Ptuju.1 Pokrovček s prem erom 7,8 cm je izdelan iz rjavordeče žgane gline ( slika 1 ). Na pokrovčku so reliefno upodobljene tri Gracije v svoji standardni pred­ stavitvi. Na osnovni liniji stojita ob straneh dve goli Graciji, upodobljeni od spredaj, ki se ozirata n a levo oziroma desno stran, v iztegnjeni levici oziroma desnici pa držita svoje atrib u te (klasje ali vejico), ki se n a precej poškodo­ vanem reliefu ne dajo dobro razločiti. Med njim a stoji tre tja gola Gracija, upodobljena od zadaj, ki objem a svoji sestri čez rame. Glavo im a obrnjeno na desno. Na zgornjem obodu reliefa so ob strani ostanki napisa, od katerega so razvidne 0,5 cm visoke črke [ ...] T [ .......... ]HRIT VDOA MOR. Reliefna upodobitev je na robovih pokrovčka zaključena s pikam i m ed dvem a tankim a črtam a. čeprav se je relief v rečni strugi precej poškodoval in je z njega delno odpadla glazura, je vendar očitno, da je bil skrbno in vešče izdelan. Motiv treh Gracij, katerih že samo ime Xaprrec, Xäp«; pom eni nekaj lepega, ljubkega, nekaj, česar se vsak človek veseli,2 se pogosto uporablja kot upo­ dobitev v reliefu, na mozaikih, freskah, ogledalih, oljenkah, gem ah in novcih.3 Podobne upodobitve n a keram ičnem pokrovu v nam dostopni literatu ri nismo mogli zaslediti, prav tako ne napisa poleg upodobitve motiva treh Gracij.4 O brtnik je im el brez dvoma pred očmi G racije kot simbol ljubkosti in vsega lepega, ko je v P tuju oblikoval obravnavani pokrovček.5 To noto je podkrepil še s trem i besedam i, ki jih je vnesel na zgornji del oboda pokrova, od ka­ terih sta ohranjeni le ’ lepota’ in ’ljubezen', besedici, ki izražata vsako­ dnevno človekovo hrepenenje. S [pulc]hritudo m orem o nam reč dopolniti dru­ go besedo, am or je jasno čitljiva, od prve besede pa je ohranjen le T, toliko da jo lahko dopolnjujem o [gra]t[ia], milina. Glede na podobne upodobitve treh Gracij na oljenkah in ogledalih, zlasti pa na osnovi tega m otiva, upodobljenega n a novcih, m orem o izdelavo p tu j­ skega pokrovčka časovno postaviti nekam na prehod 2. v 3. stoletje. 1 Inv. št. 10.304. 2 Za etimologijo in genealogijo glej RE 6 (1899) 2150—2167 s. v. Charites. Prim. tudi Liddell-Scott 1978 sl. 3 Zbrano pri W. Deonna, Le groupe des trois graces nues et sa descendance, Revue Archéologique 31 (1930) 274—332. Delno dopolnil: H.-J. Kellner, Drei Gra­ zien aus Bayern, Studien zur Vor- und Frühgeschichtlichen Archäologie (Fest­ schrift für Joachim Werner zum 65. Ge­ burtstag) (1974) 191—196. 4 Razen napisa na svinčenem ogledalu iz Trakije A XAPIC EIMI, Buli. de Corr. Hellénique (1897) 121 sl. — cit. po W. Deonna 298, op. 2. 5 Ptuj kot veliko lončarsko središče lahko nedvomno smatramo za kraj na­ stanka našega pokrova. Prim. Z. Šubic, Kompleks rimskih opekarskih peči v Ptuju, AV 19 (1968) 455—472. DREI GRAZIEN AUS PTUJ Zusammenfassung Im Jahre 1956 wurde im Fluss Drava in Ptuj ein keramischer Deckel von 7,8 cm Durchmesser mit der Reliefabbildung dreier Grazien in ihrer üblichen Darstellung gefunden. Auf einer Basislinie stehen drei nackte Grazien, von denen die beiden aussen stehenden von vorne und die in der Mitte stehende von rückwärts dargestellt sind. Am oberen Rand des Reliefs sind die Reste der Inschrift [.. .]f[_ _ _.]hrit vdoa mor erhalten, was mit den Worten pulchritudo und amor zu lesen ist; das erste Wort kann [gra]t[za] heißen. Die Entstehung des höchstwahrscheinlich in Ptuj angefertigten Deckels ist aufgrund von Analogien an den Übergang vom 2. zum 3. Jahrhundert zu setzen. 1 Glinasti medaljon s prizorom treh Gracij iz Ptuja (1 : 1,5). — Tonmedaillon mit Grazien-Darstellung aus Ptuj (1 :1,5)