IZ RAZREDA 21 Matematika v šoli, št. 2., letnik 26, 2020 Preiskovalna naloga o množenju z decimalnimi števili v 6. razredu Loreta Hebar Osnovna šola Jarenina Učitelji v razvojni nalogi Uvajanje formativnega spremljanja in inkluzivne paradigme so pri svojem pouku uvajali in preizkušali pristop s preiskovanjem v različnih razredih. Predstavljamo pri- mer preiskovanja v 6. razredu za učni sklop Množenje z deci- malnimi števili (računske operacije in njihove lastnosti) – v tem primeru je bila preiskovalna naloga usmerjena v ugotavljanje novega pravila. Izvedba traja dve šolski uri. Učni načrt Oblikovano/načrtovano skupaj z učenci Učni cilji: Nameni učenja: Učne dejavnosti, metode: Učenčevi izdelki oz. dokazi, ki izhajajo iz pogovorov ali opazovanj pri pouku: Učenci/učenke: • decimalna števila množijo in delijo s potenco števila 10; • množijo dve decimalni števili. • množim decimalno število s številom 10, s 100, s 1000 …; • delim decimalno število z 10, s 100, s 1000 …; • vem, koliko decimalk ima zmnožek dveh decimalnih števil; • množim dve decimalni števili. Aktivacija predznanja: Učenci/učenke samovrednotijo svoje dosedanje znanje množenja naravnega števila s potencami števila 10 z metodo semaforja na vstopnem lističu in predvidijo temo. Učenci/učenke: • aktivno raziskujejo v parih s pomočjo prve strani učnega lista, beležijo rezultate, opazujejo vzorec in ubesedijo pravilo, kako množimo in delimo decimalno število s potenco št. 10 (pri tem uporabljajo žepno računalo); • preberejo svoje ugotovitve, si dopolnijo besedilo, če je potrebno, in preverijo svoje razumevanje z danimi nalogami na učnem listu; • nadaljujejo delo in aktivno raziskujejo, beležijo rezultate, opazujejo vzorec in ubesedijo pravilo, kako množimo decimalno število z naravnim številom in še z decimalnim številom; • preberejo svoje ugotovitve, si dopolnijo besedilo, če je potrebno, in preverijo svoje razumevanje z danimi nalogami na učnem listu; • po dejavnostih sooblikujemo namene učenja in kriterije uspešnosti; • zapišejo povzetek teme – množenje decimalnega števila s potencami števila 10 in z decimalnim številom; • sestavijo nalogo ali jo poiščejo v literaturi za svojega sošolca oz. svojo sošolko, nato nalogo pregledajo in zapišejo povratno informacijo (tako izkažejo svoje znanje); • učenci/učenke, ki še niso usvojili/e pravil, naloge rešujejo v paru in se pri reševanju posvetujejo s sošolci/sošolkami, primerjajo rezultate in si tako pregledajo naloge; • z izstopnim lističem 3-2-1 mi dajo povratno informacijo o razumevanju današnje teme. • izpolnjeni vstopni lističi s semaforjem (Priloga 2) • izpolnjeni učni listi (Prilogi 4 in 5) • nameni učenja in kriteriji uspešnosti, ki jih zapišem v tabelo in jo nato natisnem učencem (Priloga 1) • zapisan povzetek pravil z množenje in njihovih ugotovitev v zvezku • zapisana in popravljena naloga s povratno informacijo sošolcu • rešena naloga • izpolnjen izstopni listič 3-2-1 (Priloga 3) Standardi znanja/učni dosežki: Učenec/učenka: • zanesljivo uporablja računske operacije s števili v decimalnem zapisu; • razvija natančnost in spretnost pri računanju; • napove rezultate računskih operacij; • uporablja žepno računalo; • pozna in uporablja matematično terminologijo. Kriteriji uspešnosti: Priloga 1 IZ RAZREDA 22 Matematika v šoli, št. 2., letnik 26, 2020 Priloga 1: Nameni učenja in kriteriji uspešnosti Decimalna števila: Množenje Priloga 2: Vstopni listič Kako dobro znam množiti naravna števila s potencami števila 10 na pamet? Priloga 3: Izstopni listič Nameni učenja 👍☝👎 Uspešen/a sem, ko vem, da: Množim decimalno število: • s številom 10, • s 100, • s 1000. • v rezultatu decimalno vejico premaknem za eno mesto v desno; • v rezultatu decimalno vejico premaknem za dve mesti v desno; • v rezultatu decimalno vejico premaknem za tri mesta v desno; Delim decimalno število: • z 10, • s 100, • s 1000. • v rezultatu decimalno vejico premaknem za eno mesto v levo; • v rezultatu decimalno vejico premaknem za dve mesti v levo; • v rezultatu decimalno vejico premaknem za tri mesta v levo; Vem, koliko decimalk ima zmnožek dveh decimalnih števil. • mora imeti rezultat toliko decimalk, kot jih imata oba faktorja skupaj; Množim dve decimalni števili. • množim tako kot naravna števila in na koncu v rezultat vstavim decimalno vejico tako, da ima rezultat toliko decimalk, kot jih imata oba faktorja skupaj. Množenje s potencami števila 10 Dobro znam. Nekaj že znam. Še ne znam. Zapiši vsaj dva primera in zapiši pravilo z besedo. Množenje z 10 Množenje s 100 Množenje z 10 000 3 Stvari, ki sem se jih naučil/a: 2 Stvari, ki sta se mi zdeli zanimivi: 1 Vprašanje, ki ga še vedno imam: PRILOGA 23 Matematika v šoli, št. 2., letnik 26, 2020 Priloga 4: Učni list Množenje z decimalnimi števili Izračunaj z žepnim računalom. Opazuj rezultate in zapiši ugotovitve. 1. Množenje decimalnih števil z 10, s 100, s 1000 ... 382,341 • 10 = 382,341 • 100 = 382,341 • 1000 = 382,341 • 10000 = 2. Deljenje decimalnih števil z 10, s 100, s 1000 ... 382,341 : 10 = 382,341 : 100 = 382,341 : 1000 = 382,341 : 10000 = Ali znam? Reši brez žepnega računala. 13,2 • 10 = 13,2 : 10 = 0,356 • 100 = 0,356 : 10 = 90,2 • 100 = 90,2 : 100 = 193,298 • 100 = 193,98 : 100 = 83,1109 • 1000 = 83,109 : 1000 = PRILOGA 24 Matematika v šoli, št. 2., letnik 26, 2020 3. Množenje decimalnih števil z naravnim številom 1823,4 • 3 = 182,34 • 3 = 18,234 • 3 = 1,8234 • 3 = Koliko decimalk ima prvi faktor in koliko produkt? 4. Množenje decimalnega števila z decimalnim številom 1823,4 • 3 = 1823,4 • 0,3 = 1823,4 • 0,03 = 182,34 • 0,03 = Koliko decimalk ima prvi faktor, koliko drugi faktor in koliko produkt? Beleži v tabeli: Število decimalk 1. faktorja Število decimalk 2. faktorja Število decimalk produkta Kaj ugotoviš? Ali znam? Reši brez žepnega računala. Izračunaj: Vstavi dec. vejico, da bo enakost pravilna: 78,9 • 10 = 3,89 • 4 = 1556 41,56 • 100 = 13,2 • 1,3 = 416 87,32 : 10 = 7,35 • 2,4 = 1764 72,596 : 100 = 854,231 • 0,3 = 2562693 PRILOGA 25 Matematika v šoli, št. 2., letnik 26, 2020 Priloga 5: Izdelek učenca