PRVI LITERARNI DELAVCI Z LOŠKEGA OZEMLJA Ahacij Stržišar Od Frdamane duše Poslušajte kristjani. kaj vam jest sedej povem, na bodte toku zaspani, dapovejte vsem ludem: Od te frdamane duše. kaj zaii glas iz pekla spuša, dohrii ga zamerkajte. »Aube, jest duša nasrečna, kir sem grešnu živela, me je ta pravica večna obsodila, preklela, de morem v peklo goreti, nerveči martre trpeti frdamaiia vekoma. Jezik moj na more zreči, vašim mislam se na zdi, kaj martr v peklenski peči nam večnu naprej stoji; vse martre na letim svetu, če jih očte vkupej vzeti, taiierinanSi je per nas. Knlku taužent pak je martr tam, kir mi prebivamo, tamkej so železni gartri, kir mi kelie imamo: Neč na pomaga jokanje, tudi neč to klagvanje, gorje nam je vekoma. Počutki mojga života vselej so grešni bili, dapernašali sromoto, vse Inšte dapovnili: Atdie. zdej je za nje djanu celn v pekov zakopanu, v sredo te žerjavice. Jest na morem vam povedat, kaj trpe moje oči, vselej so otele gledat te naspodobne reči: Zdej morjo žalostne biti, krvave sovze točiti, to bode na \ ckojnaj. Vsesa rade poslušale opravlanje teb ludi, nihdar neč niso štimale za glas božjih besedi: Koku huda pak bo djalu, kir se jim bode šrajalu j oh nu ve na vekoma. Jezik moj nu moje usta čast bližnim doli rekle, bodi čas posta al pusta, vselej požrešnu jedle: Zdej me vcjstni čerov bode, kir jest ninmm kaple voelavi hudiči, moje starši inu mlajši, krivi moje dušici: Prekleta duša nu telu, kir bo večnu vkop gorelu, prekletu vse z mano vred.« Zdej ste slišali strašni glas te frdamane duše, koku kovne na večni čas, zabston klagvanje spuša: Zavola svoje pregrehe je peršla v peklenske kehe, ven je ni pomagat več. De bi zanjo vsi mašniki mašvali nu molili, tudi de bi vsi svetniki zanjo Boga prosili: Vender be pravica večna nihdar te duše nasrečne ven s pekla na spustila. Toku bodi človik moder, dokler se na svetu živ, de na prideš v pekov noter, na bodi ničeser kriv; če se kriv, delej pokuro, dokler imaš čas nu uro božjo milost zadobit. JERNEJ B A S A R Nauk gospodarjem, nauk njih služabnikom (Odlomki) ... Kadar gospodar eiiiga posla gori uzame, al" pak kadar ncjme druge delauce, kasce, mlatiče, zidarje, cimprmane etc, tok' sturi žnjimi to zaveso: Jest dam, deh' ti delal, jest delam, deb' ti dal. S tim se zaveže gospodar h plačilo, hlapec pak, dekla inu drugi najemniki k delo; če eden al' ta drugi to suojo doužiiost ne dopouni. dopernesc en greh. kateri je tatvini podoben. O hlapci inu dekle, o najemniki, vi uselej Boga režalite. kadar vaše delo leiiu. zaspanu inu nepridnu opravite. En škof u Polski deželi je imel u suoji hiši eniga norčika. kateri sicer ni druziga delal, koker pil inu jedil, inu vender je prišal k škofu tar je otel plačilo imeti. Škof ga je uprašal. po kaj za eni viži on oče plačan biii? Je odgovoril: »Jest sini use sturil. koker ti drugi za plačilu najeti služabniki. Sini pil no jedil, koker oni, sini postopal, sini ležal, koker oni. Zatorej rauiiu koker oni malu al" skoraj neč driiziga na delajo inu 198 vender plačilo prejmejo, toku tudi jest očem plačilo imeti.i Po svoji neumnosti je ta nore otel en tat biti, koker ti drugi. Dokler tatvina je — Rei alienae occulta ablatio rationabiliter inoito Domino — kadar eden eno reč skrivaje uzame čez, pametiiu preiiiišlcno, nevoljo tiga gospodarja. Aku lih en nuilu uredili hlapec al" najemnik očitnu Ion potegne, per tini vender je rejs, da je po tatinsku obračal u tim, kir je tisti čas, kateriga be bil doužan k gospodnimu delo obrniti, iiapridnu po lenobi inu nagudnosti zapravil. Toku po tatinsku sturi tisti pastir, kadar u tim, kir u senci leži inu spi, vouk od cede ouco po pade. En tat, ena tatica je tisti hlapec inu dekla, kadar se skuz' nje namarnost gospodarju škoda pergodi. Tatje so tisti najemni delauci, kateri priča gospo- garja delajo, kadar pak na vidi, postopajo, se pogovarjajo iiiu okuli sebe gle dajo. ... Zvest jezik, zueste roke morejo posli imeti. Hlapci inu dekle be mogli biti raunu koker guni maliki, katere popisuje Da\-id rekoč: ^Oculos habent et non uidebunt, aures habent et non audient. os habent et non loqiientur. Imajo oči inu ne vidijo, imajo ušesa inu ne slišijo, imajo usta inu ne govore.« To je: kar doma vidjo al' šlišjo, neinajo pred unanjemi resglasiti. Velik greh je, čez čast inu poštenje suojga bližniga opraulive besede govoriti, še veči greh, govoriti čez domače, dokler se jim bel veruje, koker takim, kateri so ti prvi pričo slišali inu vidili, kar se je doma pregrešiiiga al' hudobniga zgodilu ... . . . Raunu koker sem zložil trojno doužnost teh poslov, tok' tudi tri nauke tebi dam, aku imaš služabnike u tuoje oblasti. Prvič, imej žnjimi potrplenje, dokler tuoji hlapci inu dekle so človeki, koker si ti, ... po naturi so tuoji bratje inu sestre. Zatorej nikar jih tok' zlu k delo ne ženi, deb ne imeli časa ne jejsti ne spati... Na bodi enak faraoiio. kateri je te ... Izraelitarje u enomer pcrganjal: »7/c ad onera vestra (Ex od. 5). Pojdite tje na vašo službo.« Le delat, le kopat, le nosit, le vozit, le tešku uzdigvat etc. — »Ite ad onera vestra,« so djali inu ukazuvali faraonovi valpote. — »O farao.« so djali Izraelitarji. »noč se perbližujc inu se je začelu mračiti. pojdcmo počivati.« — »Na pcipu- stim,« je odgovoril farao. »Ite ad onera vestra. Še je prezgodaj, delajte naprej, nosite butare.« ...Toku še ob sedanjim času perganjajo nikatcri gospodarji svoje posle, de neinajo časa ne ponoči ne podnevi ne ob nedeli ne ob prazniki, deb' se odahnili ... O verni gospodar, na bodi enak faraonu . .. Jest tudi pruti tebi toku pravim: potrpežlivn rovnej s tvojmi podložni, perganjaj jih k delo, kar je prov, dej jim zraven čas, perpusti jih h počitku ... U timu druginiu nauku sem perporočil tvojim poslam zvest jezik inu zveste roke. de iiemajo rczglasit. kar doma šlišjo inu vidjo. H timu se zastopi. de tudi ti gospodar nemaš priča hlapcov inu dekel nič kriviga govoriti al' sturiti. Je ja velika neumnost, očitnu inu glasim doma govoriti pred usemi domačimi, kar očes skrivnu inu zakritu imeti. Dalej ti ne moreš moučati inu se huduješ. de ti drugi ne movče. ...Ne govori pred tiiojo ženo. kar očes skrinnu imeti. Se bel moreš movčati pred drugimi domači... 199