MED TEORIJO IN PRAKSO Spodbudno učno okolje skozi igro Petra Hribernik, profesorica slovenščine in angleščine, OŠ Prebold Na učno motivacijo vpliva več dejavnikov, ki vzpodbujajo njeno intenzivnost in trajanje v doseganju ciljev. Prav gotovo pa nanjo vpliva razredna klima; odnosi, ki se razvijejo med učenci (posledično med učenci in učitelji) ter način podajanja informacij (učne strategije in metode), torej sama izvedba učne ure. Zato je smiselno, da učitelji opravimo refleksijo in pridobimo pov- ratne informacije z vprašanji: Vidim navdušenje ali prepoznam nemotiviranost? Lahko ka- korkoli pripomorem, da izboljšam razredno klimo? Z usmerjenimi in vodenimi igrami lahko vsekakor razvijamo in izpopolnjujemo komunikacijske veščine, doprinesemo k povezovalnim medsebojnim odnosom in vplivamo na pozitiven odnos v razredu, s tem pa pripomoremo k spodbudnemu učnemu okolju. Razredna klima bo, stres ob napačni potezi idr. Učitelj lahko hitro Dobra razredna klima bo nastala takrat, kadar si opazi, kdo se podredi in kdo želi prevzeti vlogo učitelj in učenci prizadevajo za spodbudno in var- voditelja, hkrati pa vzpostavi zabaven in sproščen no učno okolje. Učitelj prevzema v tej nalogi več odnos z otroki. vlog: • kot spremljevalec in opazovalec otrok, ki se Ob učiteljevi odločitvi, da bodo otroci vključeni zaveda potreb raznolikosti, individualizacije in v določeno igro, se sprožijo vprašanja, na katera diferenciacije, je dobro najti odgovore, na primer: ali bo ta igra • kot voditelj in skrbnik za dobro počutje, ki za- zanje primerna, dovolj poučna, a hkrati zabavna zna tako obremenjenost, stres, stiske kot tudi itd. Na znanje vzamemo tudi dejstvo, da se vsak zadovoljstvo; vzpodbuja pričakovanja, želje in otrok odloči sam, ali se bo igri pridružil ali ne. Igre, zanimanja otrok, ki jih izberemo, ne smejo biti storilnostno narav- • kot mediator, ki poseže med konfliktne ali ne- nane (Virk-Rode in Belak-Ožbolt 1990, 3), torej čim spoštljive odnose in omogoča varno, povezano več iger v čim krajšem času, temveč jih izvajamo in podporno okolje, premišljeno in z namenom, da jih analiziramo. • kot motivator, ki vzpodbuja otroke, da dosežejo Priporočljivo je, da si zapišemo kratke opazke o uspeh, da vlagajo v delo trud in energijo, in hkra- dogajanju med igro; kako jim je bila všeč, kako ti poslušalec, ki tolaži, kadar se otroci soočajo z so se počutili, kaj je za otroke sprejemljivo, ali so neuspehom in težavami, medsebojno sodelovali, ali se je razvil pogovor, ali • kot voditelj učnega procesa, ki se zaveda zmo- so delovali kot skupina ali se posameznik ni želel žnosti in obremenjenosti učencev, njihovih vključiti. Smisel iger je torej analiza, s pomočjo ka- potreb, kot sooblikovalec pravil in mej, ki so za tere ugotovimo počutje in reakcijo ter jo po potre- razred sprejemljive, dobrodošle in se jih vsi do- bi delimo z učenci, da izboljšamo razredno klimo. sledno držijo (Rutar Ilc 2017, 14–15). Pri razmišljanju, zakaj je dobro vpeljati socialne Spodbudno učno okolje s pomočjo iger igre k pouku, je dobro vzeti v obzir naslednje tr- Igre so najosnovnejše oblike izobraževanja, saj se ditve: poleg sprostitve in razvedrila skozi igro tudi uči- mo. Socialne igre so tiste, ki v ospredje postavljajo - igre pripomorejo k doseganju ciljev (otroci vztra- interakcijo, vzpostavljajo komunikacijo, zahtevajo jajo, se trudijo, njihov cilj pri aktivnostih je, da so- sodelovanje, povezanost in nenazadnje sprejema- delujejo in uspejo), nje povratnih sporočil. Gledamo jih lahko z vidika - preko iger lahko balansiramo med razvedrilom same igre (Virk-Rode in Belak-Ožbolt 1990, 3), ki in učenjem ter izpeljemo manjši učni cilj, s tem je sama po sebi namenjena aktivnemu preživetju pa razgibamo vzdušje v razredu, prostega časa. Otrok odkriva nekaj novega, spo- - igre vzpodbudijo motivacijo, učenci so bolj ak- znava pravila, poteši se njegova radovednost in se tivni in zavzeti pri pouku, ob tem zabava. Lahko pa jo kategoriziramo tudi - preko iger se soočajo z realnimi situacijami v ži- kot vidik komunikacije (Virk-Rode in Belak-Ožbolt vljenju (igre, ki nas soočajo s čustvi ali konfliktni- 1990, 3); otrok mora ob določenih igrah razmišljati mi situacijami …), o potezah, udeleženci se med seboj pogovarjajo, - igre so odličen sodelovalen in komunikacijski sodelujejo, pri tem pa so prisotni razni občutki, na pripomoček, tudi za tiste učence, ki se ne želijo primer sproščenost, igrivost ali strah pred izgu- izpostavljati (team-building igre, uvodne igre …). 28 Didakta Bistveno je, da učitelj izbere kvalitetne, torej vse- ogledati in zakaj?, Kaj počneš, ko si siten/-a in slabe binsko dodelane in poučne igre. Pri tem ni vedno volje?, Če bi imel/-a kozo, kako bi ji bilo ime?). V ko- nujno, da priprava in delo vzameta veliko časa. Veli- likor imamo dovolj časa, lahko vsi ulovijo svojo ribo ko iger je mogoče izvesti z manj pripomočki oziro- in odgovorijo na vprašanja. ma s pripomočki, ki jih uporabljamo v vsakdanjem življenju. Prav tako imamo široko izbiro predlogov na spletu, le-te lahko spremenimo in dodelamo za potrebe v razredu. Socialne igre sem v nadaljevanju razdelila na več sklopov, in sicer uvodne igre in aktivnosti; igre za medsebojno komunikacijo in krepitev odnosov v razredu; igre, ki soočajo s čustvi; igre o identiteti in samopodobi; igre, ki nas soočajo s konflikti in za- ključne igre. Vsakemu sklopu sledi predstavitev, v pomoč uporabniku so priložene tudi spletne stra- ni, kjer lahko najdemo gradivo za izdelavo ali na- tisnemo že dodelano gradivo, nato sledi opis igre. Dixit karte Karte so pri otrocih dobro sprejete zaradi zabave in Uvodne igre in aktivnosti sprostitve. Poznamo kar nekaj dobrih »ledolomil- Te igre so namenjene uvodni motivaciji, razbreme- cev« ali uvodnih motivacijskih kart, ki popestrijo nitvi, vnašanju sproščenosti, smeha in domišljije v pričetek ure in nam ne vzamejo preveč časa. Dixit razred. Včasih se pripeti, da potrebuje učitelj vodje karte so prepoznavne po čudovitih ilustracijah. skupin ali prostovoljce, in so v zraku roke samo do- Vsak igralec skuša preko domišljijske igre ugoto- ločenih učencev. Priporočljivo je, da se učenci med viti, katero karto je imel pripovedovalec v mislih, seboj izmenjujejo pri različnih vlogah. Zelo priro- tako, da karto, ki ga asociira na pripovedovalčevo čen pripomoček je kolo imen, ki ga lahko ustvari- zgodbo, obrne navzgor. V kolikor ugane, dobi eno mo preko spletne povezave (Vir 6). Vse, kar od nas točko in postane pripovedovalec. Zaradi prepro- zahteva, je, da vpišemo imena otrok, preko klika pa stosti je igra zelo priljubljena, karte pa so dostopne nam pomaga izbrati naključne učence za raznoli- tudi na spletnih straneh (Vir 3). ke aktivnosti. Nesmiselno govorjenje Učenci pri tej igri govorijo nesmiselne besede, ki se družijo v še bolj nesmiselne besedne verige. Otro- kom povemo, da je pri govoru pomembna tudi mimika na obrazu, telesni gibi, besede pa naj bodo brez smisla in tako dolge, dokler jim to uspeva. S pomočjo posnetka jim prikažemo nesmiselno go- vorjenje, potem pa se v blebetanju preizkusijo v dvojicah. Ko so pripravljeni, odigrajo dialog v parih, poslušalcem pa je smeh zagotovljen (Vir 7). Igre za medsebojno komunikacijo in krepitev odnosov v razredu Spodnji primeri iger so odlični za krepitev pove- zanosti, zaupanja, medsebojnega sodelovanja in različnih načinov sporazumevanja (učenci spo- znajo učinke verbalne in neverbalne komunikaci- je). Spodbujajo ustvarjalnost, hkrati pa omogoča- jo vsem učencem, navdušencem in tistim, ki so v igrah ali komunikacijsko manj vešči, da prispevajo Ribice svoj delež, kar jim krepi samozavest in daje samo- Ta igra je lahko namenjena uvodni motivaciji ali pa potrditev. jo uporabimo takrat, ko vidimo, da učenci potrebu- jejo kratek premor. Prav tako je lahko sprostitev na Risanje po hrbtu koncu ure. Učence posedemo v krog, na sredino Učenci se razdelijo v pare, vsak učenec dobi pra- položimo posodo z ribami, na vsaki pa je zapisano zen list in flomaster. Prvemu učencu se drugi po- vprašanje (npr. Katero hrano bi lahko jedel/-a 100 stavi za hrbet, nanj položi bel papir in začne risati dni zapored?, Katero od izumrlih živali bi si želel/-a preprosto risbo gib za gibom. Prvi učenec skuša 29 Didakta MED TEORIJO IN PRAKSO posnemati gibe in riše risbo na svoj papir, kakor Moč besed meni, da nastaja na njegovem hrbtu. Učenca se po Namen te igre je spodbuditi učence, da se soočajo s aktivnosti pogovorita, kaj sta narisala skupnega, pozitivnimi in negativnimi čustvi ob različnih sporoči- kako sta se počutila in izmenjata položaje (Vir 10). lih. Skušamo jim predstaviti moč besed in poudarimo, da gre le za demonstracijo, kako lahko kratka sporo- Človeške mandale čila vplivajo na naše počutje in samopodobo. Razde- Otroci so razdeljeni v skupine, predstavniki pa iz- limo lističe z negativnimi sporočili, na primer: Sošolci berejo eno slikovno gradivo, ki je obrnjeno tako, da te ne marajo, Vedno vse pokvariš, Nisem rada v tvoji ga ostali ne vidijo. Na slikah so mandale, ki jih lah- družbi, S teboj se nimam o čem pogovarjati. Učitelj, ko ustvarimo iz dlani, rok ali z gibanjem celotnega ki je v tej igri pozoren opazovalec, pove, da odprejo telesa. Ta vaja je odlična za motorične sposobno- sporočilo, in poudari pomembnost sočasnega branja sti otrok, prav tako pa bo od njih zahtevala zaupa- sporočil vseh učencev. Potem razdelimo še pozitivna nje in miselno aktivnost. Za izvedeno mandalo se sporočila, na primer: Vedno me nasmejiš, Rad sem mora skupina povezati ne le v gibih, temveč tudi v tvoji družbi, Nate se lahko vedno zanesem, Vedno sodelovalno (Vir 2). imaš kakšno dobro idejo. Vodimo pogovor s posta- vljanjem vprašanj o počutju pri branju negativnih in Tvitanje pozitivnih sporočil: Kako se počutimo ob pohvali in Učenci po zaključku obravnavane učne snovi napi- kako ob kritiki? Česa ste deležni več v vašem vsakda- šejo na list papirja svoj tvit, ki je povzetek in sočasno nu? Ali raje kritizirate ali dajete več pohval? hitra ponovitev. Oblikovno se držijo pravil pravega tvita, torej uporabijo do 140 znakov in uporabijo bi- Skittles bonboni stvene besede s ključnikom/heštegom (#). Učenci Vse, kar potrebujemo pri tej igri, je zavoj Skittles bon- preberejo svoje povzetke. V kolikor so jih napisali bonov in list, na katerem so rdeča, oranžna, rumena, na list papirja, jih lahko pripnejo na razredno tablo zelena in vijolična barva, vsaka s svojim predlogom (Vir 4). (npr. rdeča barva: uživam, ko …, oranžna: želim si …, rumena: sem …, zelena: počutim se …, vijolična: rad/-a Igre, ki soočajo s čustvi imam …). Učenci izvlečejo bonbon in glede na barvo Preko naslednjih iger skušamo doseči, da učenci dokončajo poved. Preko te aktivnosti učenci pred- izražajo čustva, spoznajo moč besed, razmislijo o stavijo, kaj jim je všeč, kaj si želijo, kako se počutijo, in sporočilih, ki jih prejemajo in oddajajo, in o tem, to delijo z ostalimi (Vir 1). kako sporočila vplivajo na posameznikovo poču- tje; spoznajo pa tudi različne oblike komuniciranja. Igre o identiteti in samopodobi Prav tako učitelj spozna zmožnosti vživljanja ali Igre privabijo na plan poglobljena razmišljanja empatije svojih učencev. o samozavedanju, spoznavanju lastnih potreb, o Primer spletnih razrednih pohval (Vir 5). 30 Didakta zastavljanju ciljev, ki so zanje pomembni. Učenci Prstni odtis – kreativno pisanje debatirajo o pomembnih vprašanjih in delijo svoja Učencem lahko projiciramo prstni odtis na inte- mnenja z drugimi. raktivno tablo in jim povemo, da bodo zapisali vse o sebi. Tako, kot je unikaten njihov prstni odtis, Tri pozitivne lastnosti tako so edinstveni tudi sami. Vsaka poved naj bo Učenci se posedejo v krog. Prinesemo indijansko zapisana z različno barvo, zapis naj sledi črtam pr- palico in povemo, da lahko govori le tisti, ki jo prej- stnega odtisa. Predlogo lahko uporabimo tudi za me, ostali pa poslušajo. Vsak, ki palico prejme, pove druge obravnavane teme in z novim načinom za- tri pozitivne lastnosti sošolca, ki sedi ob njem in pisovanja pritegnemo pozornost (Vir 9). poda palico naprej. Pomagamo jim lahko z zače- tnimi stavki: Dobro …, Všeč si mi …, Cenim ..., Spo- štujem …, Rad imam… Vedno si … idr. Zid hvaležnosti Učencem so med letom na voljo samolepilni listki, na katere lahko kadarkoli zapišejo, komu in za kaj so hvaležni, na koncu pa se podpišejo. Tako najde vsak učenec vzpodbudno misel, ki vpliva na njego- vo zadovoljstvo in samopodobo. Ob koncu leta je lepo videti, kako se je zid hvaležnosti napolnil s po- zitivnimi sporočili. Na enak način sem med pouče- vanjem na daljavo ustvarila spletno oglasno desko za razredne pohvale. Pikl-pokl ali puka-puka Ta zgibanka je primerna za raznovrstne aktivno- sti, prazno predlogo pa dobite na mnogih sple- tnih straneh. Učencem jo lahko natisnete in jo uporabite kot pripomoček za ponovitev snovi (npr. večkratniki pri matematiki, ponovitev časov pri angleščini, ponovitev besedišča na določeno temo idr.), za sprostitev (napovedi za prihodnost), Igre, ki nas soočajo s konflikti za spoznavanje novih učencev pri razrednih urah Pri teh igrah se otroci soočajo z vsakdanjimi, re- (postavijo vprašanja, da se dobro spoznajo) ali kot sničnimi težavami in so zelo priljubljene, saj se zbir pozitivnih misli, ki učence navdahnejo. Lahko otroci hitro vživijo v napisane konflikte (v nekaterih jim dopišemo tudi vprašanja, ki jih vzpodbujajo, da so se morebiti že znašli), všečna pa jim je tudi vloga razmislijo o tem, kaj so njihovi cilji, kaj lahko storijo, svetovalca/svetovalke. da jih dosežejo, na katere ljudi se lahko v življenju zanesejo in da spregovorijo o vrednotah v življenju, Kartice težav in tegob ki jih cenijo (Vir 8). Na karticah imamo zapisane težave oz. situacije, s katerimi so se učenci že kdaj srečali ali pa se jim lahko še pripetijo. Težave so urejene po sklopih, na primer: prijateljstvo, družina, v šoli, med odmori itn. Učence posedemo v krog; lahko izberemo samo nekaj učencev, lahko pa vsak izvleče kartico, na ka- tero odgovori. Komentiranju in reševanju težav se pridružijo tudi ostali. Sladoledno opravičilo Za to igro potrebujemo samo sličico korneta, ke- pice lahko narišemo ali najdemo na spletu, potem pa vse plastificiramo. Pripravljene imamo kartice z različnimi konfliktnimi situacijami. Učenci izvleče- jo kartico, preberejo konflikt, postavijo pred seboj kornet in se s pomočjo trditev v kepicah opravičijo. Sladoledno opravičilo lahko uporabimo tudi ta- krat, kadar pride do resničnih konfliktov v razredu in so tako kepice učencem vodilo pri opravičeva- nju (Vir 11). 31 Didakta MED TEORIJO IN PRAKSO Zaključek V prispevku sem razdelila igre v več sklopov in glede na teme oziroma veščine, ki jih z učenci že- limo doseči ali obravnavati. Učitelji kot izvajalci in opazovalci pozitivno izkusimo, kako igre doprine- sejo k razvoju veščin (komunikacijskih, socialnih), saj njihov namen ni nujno vedno izobraževanje. Prav tako jih lahko brez večjega časovnega pose- ga vkomponiramo v sam potek učne ure bodisi kot uvodno motivacijo, kot ponovitev in preverja- nje učne snovi ali kot zbir povratnih informacij na koncu ure. Učenci sprejmejo igro kot dobrodošlo sestavino učnega procesa že zaradi dejstva, da je nekaj posredovano drugače, torej proti njihovim Zaključne igre pričakovanjem. Igre so primerne tudi za obrav- Izražajo naklonjenost, iz učencev izvabljajo, da navo določenih tem pri urah oddelčne skupnosti, premislijo, za kaj so hvaležni, kaj želijo sebi in dru- sama pa sem jih uporabljala tudi pri poučevanju gim, delijo lahko povratne informacije o učni snovi, na daljavo, preko videokonferenc, bodisi za vzpo- temi, vsebini idr. stavitev komunikacije ali bolj sproščenega vzdušja, za pridobivanje povratnih informacij idr. Predsta- Pozitivne misli vljen pester nabor pa bo prav gotovo vzbudil po- Tako kot poznamo škatlo težav in skrbi, lahko učen- zornost učencev, učvrstil kakovostne prijateljske ci pri urah oddelčne skupnosti skupaj ustvarijo ška- odnose, spontano vzpodbudil tudi tiste učence, ki tlo pozitivnih misli ali pa jim razdelimo listke, na ka- so tišji in mirnejši, da se vključijo v timsko dogaja- tere napišejo dnevne pozitivne afirmacije, lepe mi- nje in prispevajo k skupnemu doseganju zastavlje- sli. Napišejo, zakaj so hvaležni, ali željo, namenjeno nega cilja. Prav s tem pa dosežemo pozitivne od- sošolcem. Liste prepognejo in jih vržejo v škatlo, iz nose med vrstniki oziroma učenci, pripomoremo, katere vsak povleče eno misel in jo deli z drugimi. V da razmišljajo, vrednotijo svoja občutja, da delijo kolikor ne izdelajo škatle, lahko listke prepognejo in pretok misli v dani situaciji, višajo svojo samopo- združijo v kupček, iz katerega vsakdo povleče listek dobo in s tem dobro počutje. z mislijo in prebrano deli z ostalimi. Harmonika Viri in literatura Učencem razdelimo list papirja, ki ga zložijo v har- Interaktivne igre za spodbujanje in krepitev življenjskih veščin (2017). Za dijake srednjih šol. Nacionalni inštitut za javno zdravje. Dostopno moniko (mlajšim učencem postopek tudi demon- na https://www.nijz.si/sites/www.nijz.si/files/uploaded/igre_osnov- striramo). Povemo, da bi radi izvedeli o izvedeni učni nosolci_2017.pdf, 10. 11. 2020. Rutar Ilc, Z. (2017): Vodenje razreda za dobro klimo in vključenost. uri čim več, in podamo list po razredu. Vsak učenec 3. zvezek. V: Grah, J. Vključujoča šola. Priročnik za učitelje in druge nanj zapiše, kaj mu je bilo všeč in kaj bi lahko spre- strokovne delavce, str.14–16. Ljubljana: Zavor RS za šolstvo. Dostopno na https://www.zrss.si/zrss/wp-content/uploads/2019-05-10-vkljucu- menili, da bi bila prihodnja ura drugačna. List lahko joca-sola_3-zvezek.pdf, 10. 12. 2020. uporabimo tudi kot zbir novih besed, ki so jih učenci Vir 1: Anomalo. Igre za team building. Dostopno na https://drive. google.com/file/d/1SjqZUo0sKeIO98fzU6eIgchsIscBTEn7/view, 7. 12. pridobili v šolski uri (kot je prikazano na fotografiji). 2020. Vir 2: Človeške mandale. Dostopno na https://www.pinterest.com/ pin/551831760572668404/, 10. 12. 2020. Vir 3: Dixit karte. Dostopno na https://pdfslide.tips/documents/dixit- -cards-1.html, 11. 11. 2020. Vir 4: E-didakla. Virtualna didaktična škatla. Po kreativni poti do zna- nja (PKP) 2017‒2020. (2019). Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada. Tvitanje, dostopno na: http://e-gradi- va.com/dokumenti/E-DIDAKLA/namig.php?id=68, 8. 12. 2020. Vir 5: Jamboard. Dostopno na https://jamboard.google.com/, 13. 11. 2020. Vir 6: Kolo imen. Dostopno na https://wheelofnames.com/, 5. 11. 2020. Vir 7: Nesmiselno govorjenje. Dostopno na https://teddymathias. github.io/interactive-design/how/ in https://www.youtube.com/ watch?v=B5-K7f-ddAc, 5. 12. 2020. Vir 8: Pikl-pokl. Dostopno na: https://www.drawinghowtodraw.com/ stepbystepdrawinglessons/2016/11/play-cootie-catcher-drawing- -game-fun-kids-love-draw-step-step-instructions/, 3. 11. 2020. Vir 9: Prstni odtis-kreativno pisanje. Dostopno na https://www.pinte- rest.com/pin/422281190425712/, 15. 12. 2020. Vir 10: Risanje po hrbtu. Dostopno na https://indianexpress.com/ar- ticle/trending/trending-globally/tiktok-doodle-challenge-6412963/, 5. 11. 2020. Vir 11: Sladoledno opravičilo: Dostopno na https://www.counselor- chelsey.com/products/apologyicecreams, 2. 12. 2020. Virk-Rode, J. in Belak-Ožbolt, J. (1990): Razred kot socialna skupina in socialne igre. Ljubljana, Zavod RS za šolstvo. Dostopno na https:// uciteljska.net/ucit_search_podrobnosti.php?id=2281, 5. 11. 2020. 32 Didakta