ANALIZE & PRIKAZI | 2021 | št. 3 | VZGOJA & IZOBRAŽEVANJE 41 IZOBRAŽEVANJE ZA TRAJNOSTNI RAZVOJ IN PRIHODNOST EVROPE – KAJ MENIJO OSMOŠOLCI V SLOVENIJI (IEA ICCS 2016) Jure Novak, Pedagoški inštitut Education for Sustainable Development and the Future of Europe – Opinions of Eight Graders in Slovenia (IEA ICCS 2016) IZVLEČEK Koncept in defi nicije trajnostnega razvoja so se čez čas spreminjale, vseskozi pa ostaja pomembna tema. Ena po- membnejših prelomnic za trajnostni razvoj je »Pobuda za trajnostni razvoj 2030« (2030 Agenda for Sustainable Deve- lopment), s katero so ZN leta 2015 določili 17 ciljev za trajnostni razvoj (Sustainable development goals, 2016). V okviru te pobude se je razvil tudi koncept izobraževanja za trajnostni razvoj, ki je usmerjen v to, da mora biti trajnostni razvoj integriran v izobraževanje in tudi obratno. Članek na podlagi Evropskega modula mednarodne raziskave ICCS 2016, oriše pogled osmošolcev glede prihodnosti Evrope. Namen raziskave je bil predstaviti rezultate vprašanja »Kako bo verjetno videti Evropa čez 10 let?«, ter to vprašanje navezati na koncept izobraževanja za trajnostni razvoj. Rezultati so pokazali, da imajo osmošolci v Sloveniji bolj negativen pogled na prihodnost Evrope, v primerjavi z mednarodnim oziroma evropskim povprečjem. Večji delež osmošolcev v Sloveniji je bilo mnenja, da se čez deset let razmere v drža- vi ne bodo izboljšale in izražajo skrb glede razmer z onesnaženostjo vode in zraka, terorističnimi grožnjami, mirom, revščino in nezaposlenostjo ter vplivom neevropskih sil na Evropo. Največjo skrb so nakazali glede brezposelnosti in revščine v Evropi. Več upanja in pozitivno usmerjen pogled pa so učenci imeli na sodelovanje evropskih držav in o krepitvi demokratične ureditve po Evropi. Največ optimizma glede prihodnosti Evrope je moč opaziti med učenci iz Danske, Finske, Italije, Nizozemske, Malte in Švedske. Potrebno se je zavedati vpliva aktivnega državljanstva in participacije v družbi. Vzgoja in izobraževanje mora za pozitiven trajnostni razvoj osmisliti mlade in jih spodbuditi za spremembe v življenjskem slogu, ki bodo vplivale na dober trajnostni razvoj države. Ključne besede: trajnostni razvoj, državljanska vzgoja, prihodnost Evrope, ICCS ABSTRACT The concept and defi nitions of sustainable development have changed over time, but it has never stopped being an important topic. One of the major turning points in sustainable development is the “2030 Agenda for Sustainable Development” with which the UN laid down 17 Sustainable Development Goals in 2015 (Sustainable Development Goals, 2016). The concept of education for sustainable development has been developed within this agenda, and aims at integrating sustainable development into education and vice versa. Based on the European module of the International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) 2016, the article outlines the opinions of eight graders about the future of Europe. The purpose of the study was to present the answers to the question “What will Europe probably look like in 10 years’ time?” and to link this question to the concept of education for sustainable develop- ment. The results have shown that eight graders in Slovenia view the future of Europe more negatively compared to the international or European average. A higher proportion of eight graders in Slovenia were of the opinion that in ten years’ time the situation in the country will not be any better, and expressed concern over water and air pol- lution, terrorist threats, peace, poverty and unemployment, and over the infl uence of non-European powers on Eu- rope. Their biggest concern was unemployment and poverty in Europe. The pupils were more hopeful and positive regarding the cooperation between European countries and the strengthening of democratic regimes throughout Europe. The pupils who were most optimistic about the future of Europe came from Denmark, Finland, Italy, the Netherlands, Malta and Sweden. We should be aware of the impact of active citizenship and participation in society. For positive sustainable development, upbringing and education must give meaning to young people and encour- age them to make lifestyle changes, which would result in good sustainable development practices in the country. Keywords: sustainable development, civic education, future of Europe, ICCS ANALIZE & PRIKAZI VZGOJA & IZOBRAŽEVANJE | Jure Novak | Izobraževanje za trajnostni razvoj in prihodnost Evrope – kaj menijo osmošolci v Sloveniji (IEA ICCS 2016) | str. 41 - 46 | 42 UVOD »Stati inu obstati«, znan zapis slovenskega reformatorja Primoža Trubarja, ki ga lahko, vzetega iz izvirnega konteksta, povežemo s samim konceptom trajnostnega razvoja, ki nam nalaga, da moramo s svetom ravnati tako, da bo stal in obstal tudi za naše zanamce. Pri trajnostnem razvoju morda najve čkrat pomislimo na ekološko raven, varovanje in ohranjanje okolja, vendar je trajnostni razvoj veliko širši pojem, ki zajema tudi vse, kar je družbeno, npr. gospodarstvo, politiko, tudi izobraževanje. Trajnostni razvoj je novejši koncept, ki ga je leta 1987 definirala Brundtlandina komisija in ki naj bi v najosnov- nejši opredelitvi pomenil razvoj, ki zadoš ča potrebam sedanjosti, ne da bi ogrožal zmožnosti doseganja potreb prihodnjih generacij (United Nations, 1987). Koncept in definicije so se od takrat razvijali, trajnostni razvoj je postal glavna tema npr. konference Združenih Narodov (ZN) o okolju in razvoju leta 1992 v Riu de Janeiru (The Rio declaration on environment and development, 1992, b. d.), na podlagi katere je nastal tudi dokument »Earth charter«, ki je med drugim opredelil pomembnost trajno- stnega na čina življenja (History of the Earth Charter, b. d.), ter »Agenda 21«, ki je na splošno na črt, kako naj organi ZN, vlade in lokalne interesne skupine, globalno, nacionalno in lokalno, delujejo na obmo čjih, kjer človek puš ča svoj odtis (Agenda 21, b. d.). Ena pomembnejših prelomnic za traj- nostni razvoj je »Pobuda za trajnostni razvoj 2030« (2030 Agenda for Sustainable Development), s katero so ZN leta 2015 določili 17 ciljev za trajnostni razvoj (Sustainable development goals, 2016). Skladno s tem se je razvijal tudi koncept izobraževanja za trajnostni razvoj, katerega cilj je izobraževanje, ki »spodbuja spremembe v znanju, sposobnostih, vredno- tah in stališ čih, da bi zagotovili trajnostno in pravi čno družbo za vse« (Leicht, Heiss in Byun, 2018: 7). Na splošno gre za krog, ki predvideva, da mora biti trajnostni razvoj integriran v izobraževanje, prav tako pa mora biti izobraževanje integrirano v trajnostni razvoj (prav tam). Združeni narodi so v ta namen, znotraj 4. cilja za trajnostni razvoj, ki predvideva kakovostno izobraževanje, objavili še deset ključnih nalog, ki so potrebne za slednje in enajstih kazalnikov, ki kažejo na doseganje teh nalog. Specifičen za izobraževanje za trajnostni razvoj je cilj št. 4: »Do leta 2030 zagotoviti, da vsi u če či se subjekti, s pomočjo izobraževanja za trajnostni razvoj pridobijo znanje in sposobnosti, ki so potrebne za prispevanje k trajnostnemu razvoju in znotraj tega, med drugim trajnostnemu na činu življenja, človeškim pravicam, spolni enakosti, prispevanju h kulturi miru in nenasilja, globalnemu državljanstvu in k spoštovanju multikulturnosti in kulturnemu prispevku trajnostnega razvoja.« (Sustainable development goal 4, b. d.) Kazalnik, ki naj bi pri čal o doseganju tega cilja, je »obseg, do katerega je izobraževanje za globalno državljanstvo in izobraževanje za trajnostni razvoj, vklju čno z enakostjo spolov in človeškimi pravicami, vklju čeno na vseh ravneh – a) nacionalne izobraževalne politike, b) učnega načrta, c) usposobljenosti učiteljev in d) ocenjevanja učencev« (prav tam). Skladno z globalnimi priporo čili se je tudi Slovenija osredotočila na doseganje teh ciljev. Kot je zapisano v Smernicah vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj od predšolske vzgoje do douniverzitetnega izobraževanja (2007), je trajnostni razvoj temelj strategije razvoja Slove- nije. Vzgoja in izobraževanje za trajnostni razvoj (VITR) je »obsežen, celovit, skladen pedagoški proces, ki vklju čuje odnos med človekom in naravo ter odnose med ljudmi« in »vodi do razumevanja vsestranske zveze med naravnim, gospodarskim, družbenim in politi čnim sistemom ter so- odvisnosti ljudi, ki živijo v različnih delih sveta«, ter »skuša dejavno in tvorno reševati sedanja in prihodnja okoljska in družbena vprašanja človeštva« (prav tam: 2). VITR v Sloveniji se prednostno osredoto ča na razne tema- tike: »spoštovanje občečloveških vrednot, dejavno drža- vljanstvo in participacijo, medkulturni dialog in jezikovno raznovrstnost, ohranjanje narave in varovanje okolja (eko- loško ozaveščenost in odgovornost), kakovostno izobra- ževanje – spodbudno delovno in u čno okolje, kakovostne medosebne odnose, razvoj socialnih kompetenc (nenasilje, strpnost, sodelovanje, spoštovanje itd.), zdrav življenjski slog (duševno in telesno zdravje), krepitev zdrave samo- zavesti in samopodobe, kakovostno preživljanje prostega časa, razvijanje podjetnosti kot prispevka k razvoju druž- be in okolja in spoznavanje razli čnih podro čij kulture in spodbujanje ustvarjalnosti in dejavnosti« (prav tam: 2). Da bi se problema lahko lotili u činkovito ter opredelili področja in tematike, ki morajo biti prednostno obravna- vani, ter ne nazadnje tudi uvajali razne pristope za dose- ganje ciljev izobraževanja za trajnostni razvoj, moramo poznati tudi odnos in stališ ča do trenutnega stanja. Ver- jamem namre č, da je lahko vsak trud za doseganje zgoraj napisanega zaman, če učenci na svet ne gledajo z optimiz- mom. Odrasli smo namre č zgled, ki ga u čenci opazujejo, in če ne vidijo pozitivnih sprememb, če ne vidijo našega truda, je zaman pričakovati, da bodo korenito spreminjali vedenjske vzorce ter življenjske stile, ki jih prevzemajo od odraslih. V ta namen želim predstaviti nekaj rezultatov iz Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževa- nja (ICCS 2016), ki med drugimi vsebuje tudi vprašanje o tem, kaj učenci 8. razreda menijo in pričakujejo od Evrope v prihodnjih desetih letih. S tem vprašanjem se kaže neka širša slika o tem, kako u čenci gledajo na trenutno stanje v Evropi in na podlagi tega stanja ocenjujejo, kaj se bo dogajalo v prihodnosti. O EVROPSKEM MODULU RAZISKAVE ICCS 2016 International Civic and Citizenship Education Study ali v slovenskem prevodu Mednarodna raziskava državljanske vzgoje in izobraževanja je raziskava, ki jo pod okriljem Mednarodne zveze za eval vacijo izobraževalnih dosežkov (IEA) za Slovenijo izvaja Pedagoški inštitut. Raziskava v osnovi, na podlagi kognitivnih testov, preverja državljan- sko vednost, ki jo meri na razli čnih zahtevnostnih ravneh, prav tako pa se s pomo čjo raznih vprašalnikov (vprašalnik za učenke in u čence, vprašalnik za u čitelje, vprašalnik za šolo in Evropski vprašalnik za u čenke in u čence) merijo tudi razni kontekstualni dejavniki in stališ ča učencev do različnih pomembnih vprašanj v družbenem in politi čnem življenju. Glavni cilj ICCS 2016 je bil raziskati na čine, na katere sodelujoče države (oziroma sodelujo či izobraže- valni sistemi) pripravljajo mlade na prevzemanje vloge državljanov (Klemen čič, Mirazchiyski in Novak, 2019: 22). ANALIZE & PRIKAZI | 2021 | št. 3 | VZGOJA & IZOBRAŽEVANJE 43 Raziskava je prvi č potekala leta 1971(vendar ne kot samos- tojno področje merjenja), potem pa po dolgem zatišju spet leta 1999, pod imenom CivEd (IEA Civic Education Study). Pod imenom ICCS se je prvi č izvajala 2009, nato pa po- novno leta 2016 (Klemenčič, Mirazchiyski in Novak, 2019: 18). Slovenija je raziskavo prvi č izvedla leta 1999 (se pravi CivEd), od takrat pa je sodelovala tudi v preostalih dveh ciklih raziskave. Gre za cikli čno raziskavo, kar omogo ča primerjave oziroma preverjanje trendov med posameznimi izvedbami (prav tam: 13). V ICCS 2016 je sodelovalo 24 izobraževalnih sistemov, od tega 22 držav in dve subnacionalni entiteti (ena v Belgiji (flamski del), druga v Nem čiji (Severno Porenje - Vestfa- lija). Skupno je v raziskavi sodelovalo približno 3800 šol (enako število ravnateljev), nekaj ve č kot 94.000 u čencev (v svojem 8. letu šolanja – 8. razred ali ustreznik temu), podatke pa so zbrali tudi od nekaj ve č kot 37.000 u čiteljev (Klemenčič, Mirazchiyski in Novak, 2019: 33). V Sloveniji je bila raziskava izvedena na 135 šolah, pri čemer je sodelo- valo 2844 učencev in 2056 u čiteljev (prav tam: 35). Poseben modul raziskave je t. i. regionalni modul oz. Evropski vprašalnik (Evropski regionalni modul), ki zara- di velikega števila sodelujo čih držav iz Evrope omogo ča specifična regionalna vprašanja, ki se nanašajo na evropski prostor. Treba je poudariti, da ne gre le za države članice Evropske unije, temve č se evropski modul nanaša na ge- ografske meje Evrope kot celine. Cilj vprašalnika je bil raziskati stališča učencev o naslednjih vprašanjih, po- vezanih z Evropo: o njihovi evropski identiteti, o po- ročanju u čencev o možnostih u čenja o Evropi v šoli, o svobodi evropskih državljanov do dela in prebivanja v Evropi, odnosih u čencev do priseljevanja, sodelovanja med evropskimi državami, o dojemanju diskriminacije v Evropi, prihodnosti Evrope, o pri čakovanjih u čencev glede njihove prihodnosti, o stališ čih do politi čnega in etičnega potrošništva, stališ čih do starosti, pri kateri bi morali mladi pridobiti razli čne pravice in obveznosti, ter o u čenčevem zaznavanju Evropske unije (Klemen- čič, Mirazchiyski in Novak, 2018: 10). Že iz tega zapisa vidimo, da vprašanja pokrivajo razli čne vidike koncepta VITR (vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj). V Evropskem regionalnem modulu je poleg Slovenije so- delovalo še 14 izobraževalnih sistemov, in sicer: Belgija (flamski del), Bolgarija, Hrvaška, Danska, Estonija, Finska, Italija, Latvija, Litva, Malta, Nizozemska, Norveška, Šved- ska in Severno Porenje - Vestfalija (Nem čija) (Klemen čič, Mirazchiyski in Novak, 2018: 12 −13). Vzorec je ostal enak kot v glavnem delu raziskave, torej 2844 u čencev, saj so vsi, ki so sodelovali v glavnem oziroma mednarodnem delu raziskave, reševali tudi evropski vprašalnik (prav tam). REZULTATI Evropski vprašalnik za u čenke in u čence ICCS 2016 je vseboval vprašanje »Kako bo verjetno videti Evropa čez 10 let?«. Vprašanje je vklju čevalo 8 scenarijev, pri čemer so bili 4 kvalificirani kot pozitivni, 4 pa kot negativni. Pozitivni scenariji so bili: a) »Sodelovanje med evropskimi državami bo mo čnejše«, b) »Po vsej Evropi bo ve č miru«, c) »V Evropi bo manjša onesnaženost zraka in vode« in d) »Demokracija se bo okrepila po vsej Evropi«. Preostali 4, negativni scenariji so bili: a) »Terorizem bo ve čja grožnja po vsej Evropi«, b) »Na Evropo bodo bolj vplivale neevropske sile, kot so Kitajska, Indija in Združene države Amerike«, c) »Gospodarstvo bo šibkejše v vseh evropskih državah« in d) »V Evropi se bosta pove čali revščina in nezaposlenost«. Učenci so na postavke odgovarjali na štiristopenjski lestvi- ci, sestavljeni iz »zelo verjetno«, »verjetno«, »ni verjetno« in »sploh ni verjetno«. V preglednici so predstavljeni rezultati, pri čemer so vrednosti zapisane v odstotkih od- govorov, v oklepajih pa je zapisana standardna napaka. Za lažji pregled sem prvotno preglednico razdelil na dva dela, kjer so pozitivni scenariji zbrani v eni, negativni pa v drugi preglednici.  PREGLEDNICA 1: Pozitivni scenariji o prihodnosti Evrope pri osmošolcih v Sloveniji Vprašanje za učence: Kako bo verjetno videti Evropa čez 10 let? (odgovori so zapisani v odstotkih) Zelo verjetno Verjetno Ni verjetno Sploh ni verjetno Sodelovanje med evropskimi državami bo močnejše. 25,54 (1,03) 53,83 (1,04) 18,01 (0,84) 2,62 (0,36) Po vsej Evropi bo več miru. 14,29 (0,76) 34,58 (1,11) 42,36 (1,05) 8,76 (0,59) V Evropi bo manjša onesnaženost zraka in vode. 10,1 (0,59) 29,6 (1,08) 46,09 (1,07) 14,2 (0,68) Demokracija se bo okrepila po vsej Evropi. 16,87 (0,76) 56,64 (1,07) 23,14 (1,03) 3,34 (0,36) Opomba: standardne napake so navedene v oklepajih. (Vir: Klemen čič, Mirazchiyski in Novak, 2018: 38.) Iz Preglednice 1 lahko razberemo, kako vidijo osmošolci v Sloveniji razli čne pozitivne scenarije o prihodnosti Evrope, natančneje, kako bo, po njihovem mnenju, videti Evropa čez 10 let. Prikazujemo rezultate glede na 4 kategorije mo- žnih odgovorov. Iz rezultatov vidimo, da je največ u čencev prepričanih, da bo v Evropi sodelovanje med evropskimi državami čez deset let mo čnejše, nekaj ve č kot polovica jih je odgovorila, da je to verjetno, okoli četrtini u čencev pa se ta scenarij zdi kot zelo verjeten. Pretežni del osmošolcev se strinja s trditvijo, da se bo demokracija po vsej Evropi okrepila (ve č kot polovica u čencev meni, da je to verjetno, okoli 17 % pa jih meni, da je to zelo verjetno). Odgovora na trditvi »Po vsej Evropi bo ve č miru« in »V Evropi bo manjša onesnaženost zraka in vode« sta bolj porazdeljena med ka- tegorijami strinjanja oziroma nestrinjanja. V obeh prime- rih nekoliko več u čencev meni, da to ni verjetno ali sploh ni verjetno, kakor da je to verjetno ali zelo verjetno. Zelo jasno to kažejo rezultati o tem, ali bo v Evropi čez deset let manjša onesnaženost zraka in vode. Iz rezultatov namre č razberemo, da se okoli 14 % osmošolcem v Sloveniji to sploh ne zdi verjetno (da bo v Evropi manjša onesnaženost zraka in vode čez deset let), okoli 46 % se to ne zdi verje- tno, tistih, ki pa so prepri čani, da je zelo verjetno, da bo v Evropi čez deset let manjša onesnaženost zraka in vode, je pa le okoli 10 %. ANALIZE & PRIKAZI 44  PREGLEDNICA 2: Negativni scenariji o prihodnosti Evrope med osmošolci v Sloveniji Vprašanje za učence: Kako bo verjetno videti Evropa čez 10 let? (odgovori so zapisani v odstotkih) Zelo verjetno Verjetno Ni verjetno Sploh ni verjetno Terorizem bo večja grožnja po vsej Evropi. 32,05 (1,05) 42,74 (1,13) 21,87 (1,01) 3,34 (0,41) Na Evropo bodo bolj vplivale neevropske sile, kot so Kitajska, Indija in Združene države Amerike. 23,66 (0,78) 48,9 (1,02) 23,77 (0,83) 3,66 (0,39) Gospodarstvo bo šibkejše v vseh evropskih državah. 10,36 (0,6) 39,95 (1,09) 44,11 (1,03) 5,58 (0,54) V Evropi se bosta povečali revščina in nezaposlenost. 19,04 (0,85) 47,6 (0,97) 29,14 (0,93) 4,23 (0,43) Opomba: Standardne napake so navedene v oklepajih. (Vir: Klemenčič, Mirazchiyski in Novak, 2018: 38.) Iz Preglednice 2 vidimo, kaj osmošolci v Sloveniji menijo o tem, kako verjetni so za Evropo v naslednjih desetih letih razni negativni scenariji. Okoli tri četrtine osmošolcev meni, da bo terorizem ve čja grožnja po vsej Evropi, in sicer jih okoli 32 % meni, da je to zelo verjetno, približno 43 % pa, da je to verjetno. Tudi pri postavki, da bodo na Evropo v prihodnosti bolj vplivale neevropske sile, kot so Kitajska, Indija in Združene države Amerike, so u čenci v veliki ve čini prepričani, da se bo to zelo verjetno ali verjetno zgodilo. Pri postavki, da bo gospodarstvo šibkejše v vseh evropskih državah, se mnenja u čencev delijo približno na pol. Okoli polovica jih meni, da je ta scenarij verjeten ali zelo verje- ten, drugi pa menijo, da to ni verjetno oziroma sploh ni verjetno. Zadnji scenarij predvideva, da se bosta v Evropi pove čali revščina in brezposelnost. Znova opazimo ve čjo naklonjenost pritrdilnim odgovorom, to je, da bo do tega verjetno ali zelo verjetno prišlo. Skupno je približno dve tretjini osmošolcev v Sloveniji odgovorilo, da bo do tega prišlo, le okoli tretjina u čencev je menila, da ta scenarij ni verjeten oziroma sploh ni verjeten. (Vir: Losito idr., 2018: 39; prirejeno v Klemen čič, Mirazchiyski, Novak, 2018: 35.)  SLIKA 1: Primerjava mednarodnih rezultatov v ICCS 2016 glede pozitivnih scenarijev o prihodnosti Evrope VZGOJA & IZOBRAŽEVANJE | Jure Novak | Izobraževanje za trajnostni razvoj in prihodnost Evrope – kaj menijo osmošolci v Sloveniji (IEA ICCS 2016) | str. 41 - 46 | ANALIZE & PRIKAZI | 2021 | št. 3 | VZGOJA & IZOBRAŽEVANJE 45 Zgoraj predstavljeni rezultati nam predstavljajo nekaj podro čij, za katere ve č osmošolcev v Sloveniji meni, da se v prihodnosti ( čez deset let) razmere ne bodo izboljšale, kakor je tistih u čencev, ki menijo, da se bodo izboljšale. Tr- ditve, ki pri tem posebej izstopajo, so povezane z onesna- ženostjo vode in zraka, teroristi čnimi grožnjami, mirom, revš čino in nezaposlenostjo ter vplivom neevropskih sil na Evropo. Dve postavki, kjer so osmošolci v Sloveniji bolj optimisti čni, pa sta tisti o mo čnejšem sodelovanju evrop- skih držav in o krepitvi demokrati čne ureditve po Evropi. Pri teh dveh trditvah se namre č ve čina učencev strinja, da je slednje verjetno oziroma zelo verjetno. Sami podatki so dovolj zgovorni, a vendar je, da bi dobili boljši vpogled, rezultate smiselno primerjati s podatki sovr- stnikov iz preostalih sodelujo čih evropskih izobraževalnih sistemov. V ta namen sta spodaj predstavljeni še sliki med- narodnih rezultatov za iste trditve. Sliki prikazujeta le zdru- žene kategorije dveh odgovorov: verjetno ali zelo verjetno. Na Sliki 1 lahko vidimo mednarodne odgovore u čencev gle- de pozitivnih scenarijev o prihodnosti Evrope ( čez deset let). Glede na Evropsko povpre čje ICCS 2016 lahko opazi- mo, da se Slovenija pri vseh postavkah uvrš ča pod evropsko povprečje, kar pomeni, da je za osmošolce v Sloveniji to manj verjetno, oziroma natan čneje, manjši delež učencev v Sloveniji verjame, da se bodo uresni čili pozitivni scenariji o prihodnosti Evrope (ki so zajeti v zgornje postavke, prav tako pa je iz le-teh izra čunana lestvica pri čakovanj u čencev glede prihodnosti Evrope – v smislu pozitivnih scenarijev). Med posameznimi postavkami u čenci v Sloveniji najbolj izstopajo pri trditvi o miru v Evropi, in sicer manj naših učencev verjame, da bo čez deset let v Evropi ve č miru. Pri stališ čih o pozitivnih scenarijih o prihodnosti Evrope (Vir: Losito idr., 2018: 40; prirejeno v Klemen čič, Mirazchiyski in Novak, 2018: 37.)  SLIKA 2: Primerjava mednarodnih rezultatov v ICCS 2016 glede negativnih scenarijev o prihodnosti Evrope ANALIZE & PRIKAZI 46 (čez 10 let) se u čenci iz Litve in Norveške ne razlikujejo od evropskega povpre čja. Pod povpre čjem pa so, podobno kot naši u čenci, u čenci iz Belgije (flamski del), Bolgarije, Hrvaške, Estonije in Latvije. Skupno gledano, je najve č optimizma glede prihodnosti Evrope opaziti med u čenci iz Danske, Finske, Italije, Nizozemske, Malte in Švedske, kjer jih več meni, da se bodo ponujeni pozitivni scenariji v Evropi čez deset let zgodili. Na Sliki 2 lahko vidimo mednarodne odgovore za negativ- ne scenarije glede prihodnosti Evrope čez deset let. Tudi tukaj osmošolci v Sloveniji pri vseh postavkah odstopajo od evropskega povpre čja ICCS 2016, tokrat s pritrdilnimi odgovori, kar pomeni, da je ve č u čencev menilo, da se bodo ponujeni negativni scenariji verjetno ali zelo verjetno zgo- dili, kakor je to značilno za evropsko povpre čje učencev iz sodelujočih izobraževalnih sistemov. Najbolj pa odstopajo pri postavki, da se bosta pove čali brezposelnost in revš čina v Evropi. Skratka, ve č osmošolcev v Sloveniji je menilo, da se bodo ponujeni scenariji v Evropi čez deset let ver- jetno ali zelo verjetno dogodili, kakor je bilo to zna čilno za evropsko povpre čje. Poleg Slovenije izstopajo pri teh trditvah (kakor je razvidno tudi iz izra čunane lestvice) še učenci iz Bolgarije, Hrvaške, Danske, Finske, Latvije, Litve, Nizozemske in Švedske. Iz slik je razvidno, da osmošolci v Sloveniji prav pri posameznih postavkah, pa tudi pri izra čunani lestvici negativno odstopajo od evropskega povprečja, ko smo preverjali njihova stališ ča o prihodnosti Evrope (v nas- lednjih desetih letih), in sicer pri pozitivnih scenarijih jih manj verjame, da se bodo zgodili, pri negativnih scenarijih pa jih več verjame, da se bodo zgodili, če te odgovore primerjamo z evropskim povpre čjem učen- cev iz sodelujo čih izobraževalnih sistemov. SKLEP Namen članka je bil predstaviti rezultate za vprašanje »Kako bo verjetno videti Evropa čez 10 let?« ter to vpraša- nje navezati na koncept izobraževanja za trajnostni razvoj. Z opazovanjem podatkov, ki so bili pridobljeni iz evrop- skega vprašalnika za u čence, IEA Mednarodne raziskave o državljanski vzgoji in izobraževanju 2016, smo lahko (na podlagi osmih postavk) iz rezultatov razbrali, da osmošolci v Sloveniji na prihodnost Evrope gledajo bolj nezaupljivo in dokaj pesimistično – manjši delež osmošolcev, v primerjavi z mednarodnim (oziroma evropskim povpre čjem) meni, da se bodo v Evropi uresni čili pozitivni scenariji, ki jih je z raznimi postavkami preverjala raziskava, in ve č jih meni, da se bodo uresni čili negativni scenariji, kot je to zna čilno za povpre čje mnenj njihovih vrstnikov iz v raziskavi sode- lujočih evropskih držav. Menim, da so za trajnostni na čin življenja potrebne ra- cionalne spremembe v življenjskem slogu, za to pa so potrebna trdna prepri čanja o pozitivnosti teh sprememb. Vprašanje o tem, kako bo Evropa videti čez deset let, mo- rebiti odraža današnje stanje in ozra čje v družbi, kar otroci prenesejo na prihodnost. Ker otroci danes, ko razmišljajo o prihodnosti, ne vidijo pozitivne prihodnosti, se je treba vprašati, ali lahko od njih pri čakujemo, da bodo živeli dru- gače, kot živimo mi. Ali bodo spreminjali navade in na čine življenja, ki jih prevzemajo od nas? Tudi sami že lep čas vsaj delno poznamo vplive svojega bivanja na planet ( če se omejim na to, kar danes za jutri vendarle lahko storimo), pa še zdale č ne storimo dovolj, da bi prepre čili škodljive učinke našega po četja. Mogo če to zaznavajo tudi u čenci, sicer morebiti ne bi bili tako pesimisti čni v svojih stališ čih o prihodnosti Evrope. Vprašanje, ki je tukaj na mestu, je, na kaj se morata osre- dotočiti vzgoja in izobraževanje za trajnostni razvoj? Pred- vsem menim, da je treba u čencem razložiti, da bodo oni tisti, ki bodo v prihodnosti vodili svet, sprejemali zakone in povzročali spremembe, in da lahko torej sedanjost, v katero danes ne verjamejo, jutri spreminjajo prav oni. Oni so tisti, ki lahko prepre čijo ve čanje brezposelnosti in revščine ali povežejo Evropo in okrepijo demokracijo. Pomembno je, da verjamejo, da lahko v prihodnosti zasedejo pomembna mesta v družbi, in da to ni privilegij neke majhne skupi- ne ljudi, ki jim je bila ta pravica dana ob rojstvu. Treba je poudarjati vpliv aktivnega državljanstva, participacije v družbi, prav tako morajo v detajle poznati povezave med našim potrošniškim načinom bivanja in vplivi, ki jih ima denimo nakup plastenke vode na okolje, v katerem bivamo. VIRI IN LITERATURA Agenda 21 (b. d.). Pridobljeno s https://sustainable- development.un.org/outcomedocuments/ agen- da21 (dostopno 25. 4. 2019). History of the Earth Charter (b. d). Pridobljeno s http://earthcharter.org/discover/history-of-the-e- arth-charter/ (dostopno 25. 4. 2019). Klemenčič, E., Mirazchiyski, P., J. Novak (2018). Kako mladi vidijo Evropo – zaznave osmošolcev o Evropi in Evropski uniji: Nacionalno poročilo Evropskega regionalnega modula ICCS 2016. Ljubljana: Peda- goški inštitut. Klemenčič, E., Mirazchiyski, P., J. Novak (2019). Dr- žavljanska vzgoja v Sloveniji. Ljubljana: Pedagoški inštitut. Pridobljeno s https://www.pei.si/ISBN/ drzavljanska-vzgoja-v-sloveniji-nacionalno-poroci- lo-mednarodne-raziskave-drzavljanske-vzgoje-in- -izobrazevanja-iea-iccs-2016/ (26. 4. 2019). Leicht, A., Heiss, J., Won, J. B. (2018). Issues and trends in education for sustainable development. Pariz: Unesco. Losito, B., Agrusti, G, Damiani, V., Schulz, W. (2018). Young People's Perceptions of Europe in a Time of Change: IEA International Civic and Citizenship Education Study 2016 European Report. Amster- dam: IEA. Smernice vzgoje in izobraževanja za trajnostni ra- zvoj od predšolske vzgoje do douniverzitetnega iz- obraževanja (2007). Pridobljeno s http://www.mizs. gov.si/si/delovna_ podrocja/urad_za_razvoj_in_ka- kovost_izobrazevanja/sektor_za_razvoj_izobrazeva- nja/razvojna_podrocja/trajnostni_razvoj/ (dostopno 25. 4. 2019). Sustainable development goal 4 (b. d). Pridoblje- no s https://sustainabledevelopment.un.org/ sdg4 (dostopno 25. 4. 2019). Sustainable development goals (2016). Pridobljeno s https://sustainabledevelopment.un.org/ (dosto- pno 25. 4. 2019). The Rio declaration on environment and develo- pment (1992). Pridobljeno s http://www.unesco.org/ education/pdf/RIO_E.PDF (dostopno 25. 4. 2019). United Nations (1987). Report of the World Com- mission on Environment and Development: Our Common Future. Pridobljeno s https://www.are. admin.ch/are/en/home/sustainable-development/ international-cooperation/2030agenda/un-_-mi- lestones-in-sustainable-development/1987--brun- dtland-report.html (dostopno 25. 4. 2019). VZGOJA & IZOBRAŽEVANJE | Jure Novak | Izobraževanje za trajnostni razvoj in prihodnost Evrope – kaj menijo osmošolci v Sloveniji (IEA ICCS 2016) | str. 41 - 46 |