Socialno delo LETNIK XXIV—1985 časopis za teorijo in prakso št. 2 SOCIALNO DELO - časopis za teorijo in prčtkso Izdajajo: Skupnost socialnega varstva Slovenije Republiški komite za zdravstveno in socialno varstvo Zveza društev socialnih delavcev Slovenije Višja šola za socialne delavce v Ljubljani Izdajateljski svet: Zofka Stojanovič (predsednica), Nada Govc, Franc Hočevar, Blaž Mesec, Maks Vezovnik Uredniški odbor: dr. Franci Brine, Marija Cigale, Franc Hočevar, Blaž Mesec, Jože Valenčič Glavni in odgovorni urednik: Blaž Mesec Lektorica: Marta Kocjan-Barle Naslov uredništva: Ljubljana, Šaranovičeva 5 tel. 31o-7o2 in 311-25o Naročnine in druge informacije: Skupnost socialnega varstva Slovenije Ljubljana, Kidričeva 5, tel. 217-9oo tekoči račun: 5oloo-649-9oo51 Časopis izhaja štirikrat letno, praviloma ob koncu vsakega četrtletja Letna naročnina: - za delovne organizacije 4oo din - za posameznike in društva 25o din - za študente 135 din - za tujino 6oo din Izvedba: Birografika BORI, Ljubljana SOCIALNO DELO - časopis za teorijo in prakso Leto Ljubljana 1985 Št. ? UDK W + 56 UDC + 56 VSEBINA stran ČLANKI - Stanislava ŠarSevič Obravnava alkoholikov pred zdravljenjem in priprava na zdravljenje - 52o - Ivanka Kapun, Blaž Mesec Kopičenje socialnovarstvenih pomoči in tipologija prejemnikov . 5^8 - Tone Strojin Vloga procesnega prava pri zagotavljanju in uresniče- vanju socialne varnosti ' 57o KNJIŽNA OCENA - Miroslav Ružica, Socialna politika - Kritika teorijskih osnova, VŠSR, Beograd, 1985 (Andreja Kavar - Vidmar) 576 IZ TUJIH REVIJ 58? POVZETKI ČLANKOV 584 OBRAVNAVA ALKOHOLIKOV PSED ZDRAVLJENJEM IN PRIPRAVA NA ZDRAVLJENJE Stanislava Šarčevič ^ Akcijski program boja proti alkoholizmu v Sloveniji iz leta 1975, je v predlogih ukrepov na posameznih področjih zajel tudi področje socialnega varstva. Med drugim ugotavlja in priporoča: "Socialno varstvo ima pomembno vlogo pri preprečevanju družbeno negativnih pojavov in tako tudi alkoholizma. Socialna služba sodeluje pri zgo- dnjem odkrivanju alkoholikov ter s socialnim delom z alkoholikom in njegovo družino zmanjšuje in odpravlja posledice alkoholizma. Socialna služba mora v sodelovanju z drugimi službami in organi- zacijami podvzeti ustrezne ukrepe za odpravo vzrokov za nastajanje alkoholizma, za varstvo družine in posebej otrok alkoholika ter za ustrezno obravnavo alkoholika." Nadalje akcijski program priporoča, da bi kadrovsko okrepili občin- ske socialne službe in usposobili socialne delavce, zaposlene v socialnem skrbstvu, za delo na področju alkoholizma. Ker alkoholizem kot socialno patološki pojav spada v delokrog social- ne službe in ker je socialno delo na tem področju sestavni del soci- alne dejavnosti, delo z alkoholiki in reševanje problemov alkoholiz- ma pa vsakodnevno delo socialnega delavca, naloge, zastavljene v akcijski program niso nove - novo je le te, da je tudi socialno delo na področju alkoholizma dobilo potrebno družbeno veljavo oz. prizna- nje in je postalo sestavni del celotnih družbenih prizadevanj. Potem ko smo službo socialnega skrbstva vključili v prizadevanje za realizacijo akcijskega programa smo prišli do določenih spoznanj. Naše izkušnje kažejo: - da bi se socialni delavci za delo na področju alkoholizma morali strokovno usposabljati. xStanislava Šarčevič, socialna delavka. Center za socialno delo, Kranj - 321 - da bi se morale zdravstvene in socialne službe neposredno povezo- vati in sodelovati v sekundarni prevenciji alkoholizma, da bi morala v določenih fazah alkoholika obravnavati istočasno zdravstvena in socialna služba, da bi morali v obravnavo vključevati alkoholikovo ožje in delov- no okolje, da bi morali v občini ali regiji imeti dispanzer za alkoholizem, da naj bi dispanzer za alkoholizem v občini postal učna baza za zdravstvene, socialne in druge strokovne delavce, da naj bi izkušnje dispanzerja za alkoholizem postale sestavni del prihodnjih prizadevanj za boj proti alkoholizmu, da bi bilo treba zagotoviti evidenco vseh, ki se odločijo za zdravljenje alkoholizma ali se vključijo vanj. - 522 -- SHEMATSKI PRmZ OBIUVNAVE ALKOHOLIKA - 325 - OBRAVNAVA ALKOHOLIKA IN VKLJUČITEV V ZDRAVLJENJE Rep;istraci.ia primera Vsak posamezen primer alkoholizma se odkrije neposredno ali posre- dno. Neposredno odkrivanje alkoholizma poteka od vzroka k posledi- cam: alkoholika se najprej odkrije in evidentira, šele nato se ugo- tavlja posledice alkoholizma pri posameznem primeru. Neposredno odkrivanje alkoholika se začne največkrat tako, da nekdo od družinskih članov zaprosi za obravnavo alkoholika z željo, da bi alkoholika poslali na zdravljenje. Manj pogosto naredi prvi korak tretja oseba, to je občan ali organizacija, šola in podobno. Pogo- steje pa se primer registrira zaradi sporočila organov varnosti. V teh primerih je alkoholik že na samem začetku znan kot alkoholik in do določene meje tudi že diagnosticiran. Zato se lahko hitreje preide od zbiranja podatkov na konkretno obravnavo alkoholika. Posredno odkrivanje alkoholizma pa poteka v obratni smeri, in sicer od posledic k vzroku, in po največkrat tako, da se pri reševanju drugih socialnih problemov ugotovi, da je prišlo do njih zaradi alkoholizma družinskega člana. V teh primerih je treba začeto delo razširiti in v obravnavo zajeti še alkoholika, ki naj postane obra- vnavanec in istočasno neposredni ali posredni razreševalec teh pro- blemov. V fazi registracije sicer govorimo o "alkoholiku", vendar domnevne- ga alkoholika v tej fazi še ne moremo in ne smemo imenovat" tako toliko časa, dokler ne zberemo vseh potrebnih podatkov in ne posta- vimo socialne diagnoze. Zbiranje podatkov Naslednja faza je zbiranje podatkov. 3a vsak neposredno ali posred- no registriran primer alkoholizma je treba sistematično zbrati poda- tke, na podlagi katerih se predvidena socialna diagnoza potrdi ali ovrže. Zato bo v tej fazi socialni delavec uporabil tiste načine in metode dela, ki mu bodo omogočili razčistiti dileme in potrditi ali - 324 -- ovreči hipoteze. Pritegniti bo moral tiste osebe in elemente, ki mu bodo omogočili postaviti objektivno socialno diagnozo. Socialni delavec bo prišel do potrebnih podatkov na podlagi: razgovorov z domnevnim alkoholikom in svojci, obiska na domu, informacij v delovni organizaciji in šoli, kjer se šolajo njegovi otroci, ter v krajevni skupnosti (komisija za socialna vprašanja, informacij pri zdravstveni službi, organih varnosti in drugod (odvisno od primera). POGOVOR S STRANKO: Če je le mogoče, je treba čimprej stopiti v neposreden stik z "alkoholikom" ter začeti s strokovnimi prijemi in razčiščevanjem njegovega odnosa do alkohola in uživanja alkoho- lnih pijač, do družine, zakonca otrok in drugih, do dela, delovnih obveznosti in zaposlitve ter do družbenih obveznosti. Treba je od- kriti, kako se vključuje v razreševanje tako osebnih kot družinskih problemov. V neposrednem stiku z "alkoholikom" kaj lahko zaznamo, kdaj postane agresiven in kaj povzroča njegovo agresivnost. V neposrednem stiku tudi ugotavljamo na koga je "alkoholik" čustveno navezan in kdo mu bo med obravnavo v največjo oporo. V pogovoru z "alkoholikom" zazna- mo tudi čustva sovražnosti in v koga so le-ta usmerjena. POGOVOR Z DRUŽINSKIMI ČLaNI: V pogovoru s svojci lahko poleg osno- vnih podatkov o družini in "alkoholiku" ugotavljamo še, kakšne so socialno-ekonomske in materialne razmere družine in posameznikov, kakšni so medsebojni družinski odnosi, kakšni so"alkoholikovi" odno- si in njegove obveznosti do družine ter kako jih izvršuje. Ugota- vljamo vse, kar lahko osvetli družinske razmere in odkrije posledi- ce alkoholizma v družini ter tisto, kar ga lahko pogojuje, itd. Še zlasti je treba ugotoviti, kako svojci doživljajo "alkoholika" in njegov alkoholizem ter koliko so mu sposobni in pripravljeni pomaga- ti med pripravljanjem na zdravljenje in med njim, in vsaj zaznati, kolikšne so njihove spsobnosti za poznejšo pomoč pri resocializaci- ji in rehabilitaciji zdravljenega alkoholika. - 525 -- ZBIRANJE PODATKOV Z OBISKOM NA DOMU: Obisk na domu omogoči social- nemu delavcu vpogled v razmere, v katerih živita "alkoholik" in nje- gova družina, in zaznavanje medsebojnih odnosov. Socialni delavec mora biti pri ugotavljanju teh dejstev dober opazovalec in raziskovalec. Obisk na domu ne bi smel izostati v prav nobenem primeru, tudi zato ne, ker se človek drugače obnaša v službenih prostorih kot v svojem domu. ZBIRANJE PODATKOV V ŠOLI, kjer se šolajo "alkoholikovi" otroci je potrebno predvsem zato, da se ugotovi, če so negativne posledice roditeljevega "alkoholizma" že opazne; če so, na kakšen način se kažejo. Do teh podatkov se najlažje pride s pomočjo socialnega dela- vca na šoli. ZBIRANJE PODATKOV V DELOVITI ORGANIZACIJI, kjer je "alkoholik" zapo- slen: socialnemu delavcu pri tem pomaga socialna služba v podjetju, če je ni, pa kadrovska služba. V delovni organizaciji zbiramo poda- tke o "alkoholikovem" odnosu do dela in delovnih obveznosti ter drugih norm, ki urejajo tako disciplino kot vse drugo, podatke o vseh predhodnih obravnavah zaradi kršenja disciplinskih in drugih norm, podatke o tem, ali je na delovnem mestu že znan kot "alkoholik" in se tam opije ali pa prihaja tak na delo, skratka, če so pri njem že opazne posledice alkoholizma, ki se odražajo pri delu. ZBIRANJE PODATKOV V KRAJEVNI GIOIPNOSTI naj bo previdno vse dokler ne postavimo socialne diagnoze. Zato je zaželjeno, da se podatke zbira prek komisije za socialna vprašanja pri Krajevni skupnosti, ker so člani komisije še najbolj usposobljeni za evidentiranje in zbiranje podatkov in ugotovitev s socialnega področja. Primerno bi bilo, da bi se za komisije izdelal manjši vprašalnik, v katere- ga bi se vnesle bistvene ugotovitve, in sicer o tem, ali je obrav- navana oseba v okolju znana kot alkoholik in kakšni problemi so že zaznani. - 326 - ZBIEANJE PODATKOV PRI ORGANIH VARNOSTI - podatki, ki jih socialni delavec lahko dobi pri organih varnosti, so zelo pomembni, saj mu odkrijejo, ali je bil "alkoholik" že obravnavan zaradi kršenja raz- nih norm in ali so se že izvajale intervencije na domu, v družin?'. ZBIRANJE PODATKOV PRI DRUGIH ORGANIZACIJAH, služba!i ali posamezni- kih je potrebno v tistih primerih, ko se ugotovi, da je za osvetli- tev določenih vprašanj treba še dodatno zbrati podatke. Pri zbiranju podatkov je nujno, da socialni delavec pozna najbolj značilne oblike posledic alkoholizma, kako se kaže alkoholikovo odklanjanje, da prizna, da pije, da je alkoholik in podobno. Faza zbiranja podatkov je izredno pomembna, tako za postavitev pravilne socialne diagnoze kot za izdelavo delovnega načrta: kako pripraviti alkoholika na zdravljenje, kako pritegniti k sodelo- vanju in poznejšemu saniranju zaznanih socialnih problemov ožje in delovno okolje. Postavitev socialne diapnoze Dosedanje delo z "alkoholikom" je bilo usmerjeno v zbiranje in iska- nje podatkov, na osnovi katerih se je lahko opredelilo socialni primer in postavilo socialno diagnozo, kar je postalo osnova in izhodišče za nadaljnjo obravnavo. Pri postavljanju socialne diagnoze "alkoholizem" mora biti social- ni delavec previden in mora točno vedeti, ali je obravnavana ose- ba z vsemi spremljajočimi znaki in posledicami lahko alkoholik. To se lahko ugotovi z upoštevanjem vseh tistih posebnosti, ki so značilne za alkoholika in za alkoholizem in ki ne dopuščajo posta- vitve napačne diagnoze. Verjetno ne bo odveč, če omenimo vsaj nekatere značilnosti in zu- nanje vidne znake ter tudi nekaj posledic alkoholizma: Alkoholika včasih spoznamo že po zunanjih znakih: v obraz je pogo- sto rdeč, koža na njem je prepletena z razširjenimi žilicami in brez prave barve, nekako rumenkasta. Zaudarja po alkoholu - njegov zadah je značilen in je drugačen kot pri tistem, ki je "nekaj slu- čajno popil". Včasih se mu tresejo roke in izgleda starejši kot je v resnici. - 527 - Pri alkoholiku lahko opazimo polineuritične motnje, toži zaradi slabih živcev, slabega spanja, morečih sanj, čuti se utesnjenega. Sposobnost opazovanja se mu zmanjša in ima emocionalne motnje. Spremeni se mu osebnost. Sna od značilnih sprememb se kaže v lažni- vosti in nezanesljivosti ter v neizpolnjenih obljubah itd. Da bi socialni delavec lahko opredelil problem, mora ugotoviti, kakšne in katere so posledice alkoholizma pri posameznem alkoholiku ter do kod segajo, ali so na delovnem mestu že razvidne ali pa je alkoholik znan le ožjemu okolju. Treba je opredeliti tudi odzive tako družinskega kot delovnega in drugega okolja. Ko socialni delavec postavlja socialno diagnozo, mora biti posebno pozoren v primerih, pri katerih vsi znaki kažejo na alkoholizem, a svojci to zanikajo ali pa skušajo prikazati položaj olepšano. V takih primerih je treba ugotoviti dejanske vzroke za tako ocenje- vanje. Ti so lahko različni: ali vlada alkoholizem v vsej družini ali pa svojci zaradi nizke izobrazbene ali kulturne ravni niso spo- sobni oceniti problema; lahko se je družina tudi privadila alkoho- lizmu družinskega člana ali pa hoče alkoholizem prikriti pred zuna- njim svetom. To je le nekaj značilnosti in značilnih situacij, ki jih mora so- cialni delavec poznati, da lahko pravilno postavi socialno diagno- zo in se ne pusti zavesti in odmakniti od osnovnega problema. Poudariti želimo, da se ob upoštevanju ugotovitev v postopku zbira- nja podatkov in z uporabo principov in metod socialnega dela lahko postavi (in se tudi mora postaviti) socialna diagnoza, ki je ni mogoče ovreči in je izhodišče za nadaljnjo obravnavo tako s social- nega kot medicinskega vidika. Ko je postavljena socialna diagnoza, je treba narediti delovni načrt, ki vsebuje: - pripravo alkoholika na zdravljenje, - reševanje tistih problemov, ki bi ovirali uspešnost priprave na zdravljenje. ' _ 328 - Ugotovitev socialnega delavca je treba posredovati alkoholikovemu zdravniku, vendar le z osnovnimi ugotovitvami, in mu predlagati, da se tudi on vključi v pripravo alkoholika na zdravljenje. Cilj tako zdravstvene kot socialne službe je, da se alkoholika čimprej vključi v obravnavo v dispanzer in za alkoholizem. Priprava na zdravljenje Postopek zbiranja podatkov je končan, socialna diagnoza je postavlje- na in delovni načrt narejen; s tem je prišel socialni delavec do na- vadno najtežje faze: priprave na zdravljenje. Ker socialni delavec že razpolaga z objektivnimi dokazi glede alko- holizma, mora alkoholika soočiti s tistimi dejstvi, ki so dejansko posledice njegovega alkoholizma. Prikazati mu mora sedanje in prihodnje stanje, mu razložiti, kaj je tisto, kar neizpodbitno po- trjuje njegov alkoholizem, mu predlagati vključitev v zdravljenje in ponuditi v pomoč. Seveda bi bilo iluzorno pričakovati, da bo alkoholik že na samem začetku pripravljen sodelovati in da se bo sposoben vživeti v deja- nsko stanje. Socialni delavec mora vedeti, da poteka priprava na zdravljenje po dokaj znani poti, če ne že kar nekakšni zakonitosti: - potreben je že kar nek proces, da alkoholik sploh dopusti, da pogovor o alkoholizmu steče in da se neopazno preide na - njegovo priznanje in spoznanje, da res in preveč pije, vendar je prehod na spoznanje, - da bi bil verjetno lahko res alkoholik dolgo traja. Tudi o tem je polagoma že sposoben razmišljati, vendar postane, ko mu social- ni delavec predlaga možnost zdravljenja in potrebo po njem, pono- vno povsem odklonilen. Navadno se na takšen predlog odzove dokaj burno in obtožujoče. Zatrjuje, da ni takšen alkoholik, da bi bilo zdravljenje potrebno, češ da lahko preneha piti, kadar hoče, in da se lahko tudi koritro- lira. Socialni delavec mora vedeti, da se pri alkoholiku sprožijo izredno intenzivni obrambni mehanizmi, in to zato, da bi dokazal, da ni alkoholik, da lahko sam preneha piti (zanikanje); alkoholik posku- ša razložiti, zakaj in kdaj pije, in zahteva, da se ti vzroki odstra- nijo, kot smo že videli v poglavju "posebnosti alkoholika - bolnika", - 529 - Med pripravo na zdravljenje aocxalni delavec le počasi približuje alkoholiku smiselnost zdravljenja i-- pozneje potrebo po zdravlje- nja. Vendar se dogaja, da se je treba znova in znova vračati nazaj v fazo dokazovanja. Toda neprekinjeno delo z alkoholikom in vsemi drugimi polagoma le privede do zastavljenega cilja - do vključitve v zdravljenje. Moramo povedati tudi to, da so alkoholiki prišli že tudi sami in prosili, da bi jim pomasali vključiti se v zdravljenje. Če alkoho- lik to stori, pomeni, da je v tako veliki stiski, da dejansko zara- di tega poišče pomoč. Vzroki za to so lahko različni. Največkrat se želi alkoholik na ta način izogniti kakšni sankciji, pa naj bo to v delovni organizaciji ali na sodišču ali pri sodniku za prekr- ške, ali se želi kako drugače obvarovati pred trenutno nevarnostjo. V teh primerih si nora socialni delavec prizadevati, da se trenut- na stiska preoblikuje v motiviranost za zdravljenje, in sicer brez sprejemanja kakršnih koli kompromisov, ki jih navadno predlaga alkoholik. Nedopustno je v teh primerih alkoholika v toliki meri razbremeniti, da se izmakne zdravljenju in izogne nevarnosti. Pritisk se lahko zmanjša šele takrat, ko je alkoholikova motivira- nost tako velika, da se je v resnici pripravljen začeti zdraviti oz. je že vključen v zdravljenje. Spoznati mora, da je zdravljenje potrebno zaradi njegove^ca alkoholizma, ne pa zaradi sankcije, ki mu grozi. 3ocialni delavec se mora med pripravami na zdravljenje kakršnega- koli alkoholika zavedati, da lahko predčasno razreševanje obstoje- čih problemov prekine začeto delo, to pa pomeni se je treba vrniti na začetek. Npr.: če je allioholik nezaposlen, mu prej škodi kot koristi, če se mu pomaga, da se zaposli, preden se vključi v zdrav- ljenje, saj se kaj hitro zgodi., da je z rešitvijo "osnovnega" pro- blema za alkoholika rešeno vse. Poleg tega socialni delavec alkoholiku ne sme dajati obljub, za katere ni prepričan, da jih bo tudi uresničil. Pa še tiste, ki jih bo lahko, mora usklajevati z uspehi priprav na zdravljenje; za razreševanje vsakega problema pa mora aktivirati samega alkoho- lika. Za socialnega delavca nora biti vodilo in pravilo, da alko- holika motivira, ozavešča, usmerja, vodi in usposablja, nikakor pa ne sme delati namesto njega. Paziti mora na premočno čustveno - 33o - angažiranost in prizadetost,delati mora poglobljeno, strokovno in neprekinjeno. Sodelovanje svojcev in okolja Sodobna socialnomedicinska obravnava alKoholikov zahteva aktiv- no sodelovanje svojcev, in to v vseh fazah obravnave, to je med zbiranjem podatkov, pripravami na zdravljenje in nadaljevanjem zdravljenja. Vključitev svojcev v sodelovanje in pogosto tudi v obravnavo samo ni vedno lahka, posebno ne tam, kjer je zaradi alkoholizma prišlo do skrajno neurejenih medsebojnih odnosov, nestrpnosti, prekinitev čustvenih vezi, odselitev, razveznih postopkov ali razvez. V vseh teh primerih je treba za vspostavitev stikov med alkoholikom in njegovimi družinskimi člani in za vključitev v sodelovanje vložiti veliko truda. Socialni delavec mora vedeti, da ne sme svojcem, ki jih želi prido- biti za pomoč in sodelovanje, nikoli obljubljati popolne uspešnosti in povsem pozitivnih rezultatov obravnave, ker lahko nedoseženi cilji povzročijo težka razočaranja in še težje konfliktne situacije. Socialni delavec mora znati pravilno prikazati možnosti za uspešno zdravljenje, tako da svojce seznani s tem, kaj se od njih pričaku- je in koliko si morajo sami prizadevati, da bi lahko dosegli priča- kovane in zaželjene uspehe in rezultate. Vsekakor jih mora seznaniti s tem, da z nudenjem pomoči in s sodelovanjem dejansko prav ničesar ne izgubijo, da pa resnično izgubijo vse, če sodelovanje in pomoč odklonijo. Pri delu s svojci se mora socialni delavec zavedati, da so njihove reakcije tako na samem začetku kot tudi pozneje le reakcije na tež- ko življenje z alkoholikom. In če ne morejo verjeti obljubam alko- holika, mora vedeti, da jim je alkoholik že sam neštetokrat oblju- bil, a obljub ni izpolnil. Seznanjati jih mora s posebnostmi alko- holizma z vsemi spremljajočimi posledicami tako glede osebnostnih kot značajskih sprememb pri alkoholiku. Svojci morajo sprejeti dej- stvo, da je njihov družinski član - alkoholik bolnik, ki še kako potrebuje pomoč: njihovo, socialnega delavca in drugih strokovnjakov. - 331 - Omeniti moramo tudi to, da so svojci do alkoholika, pogosto aeresivni, Zahtevajo, da se naredi to in ono, da se izvede prisilne ukrepe. V teh primerih mora biti delo socialnega delavca usmerjeno v zmanj- ševanje agresivnosti in nato v pridobivanje za pozitivno sodelova- nje. Neprimerno lažje je delo s tistimi svojci, ki so že od samega zače- tka seznanjeni s posebnostmi alkoholizma in so sami prosili za obravnavo^ pripravo na zdravljenje in vključitev v zdravljenje dru- žinskega člana. V teh primerih mora socialni delavec svojce le pra- vilno usmerjati ter jih usposabljati za uspešne terapevte. Kjer se svojci vključujejo v obravnavo in resnično sodelovanje in ^ upoštevajo strokovne napotke, teče terapevtsko delo z alkoholikom tudi v njihovem domu in je takorekoč neprekinjeno. Svojcem je treba prikazati, da s prizadevnim sodelovanjem ne kori- stijo le svojcu alkoholiku, temveč da so tudi oni vključeni v obra- vnavo, kot obravnavanci, saj se jih tudi usposablja za nov način življenja, ki ga bodo živeli z družinskim članom, zdravljenim alko- holikom. Za ta nov način življenja se svojce usposablja že med pri- pravo na zdravljenje, intenzivno pa se z njimi dela med samim zdra- vljenjem v dispanzerju ali v bolnici. Kadar socialni delavec ugotovi, da je treba k sodelovanju pritegni- ti še druge sorodnike ali koga drugega, ki ima na alkoholika večji vpliv ali mu nudi negativno socialno pomoč, razširi svoje prvotno delo tudi na te ljudi. Pridobiva jih za pomoč in sodelovanje in jih vključuje v neposredno delo z alkoholikom tako, da spremenijo svoj negativni odnos ali uporabijo svoj čustveni vpliv, da se alkoholi- ka čimprej pripravi na zdravljenje. Sodelovanje drugih oseb navadno ni stalno, temveč traja le toliko časa, da se ali spremeni odnos do alkoholika ali pa se preide kritično fazo. Posebno pomembno je sodelovanje delovnega okolja. To je treba nujno vključiti v fazo pripravljanja na zdravljenje kakor tudi v poznejše faze, saj je od delovnega okolja v veliki meri odvisno, kako bo po- tekalo zdravljenje - tudi tu se mora pogosto spremeniti odnos do alkoholika. Sodelovanje delovne organizaci.je V celoten sistem priprav na zdravljenje se mora vključiti tudi delo- vno organizacijo, kjer je alkoholik zaposlen, ker le tako lahko pri- čakujemo pozitivne rezultate. Če bi se alkoholika obravnavalo le s strani socialne službe in svojcev, bi še vedno ostalo odprto in nepokrito ravno delovno področje, ki bi omogočalo alkoholiku preve- ..iko manevriranje in umikanje od obravnave. Kaj mislimo s tem? vlkoholik vedno dokazuje, da ni alkoholik ali vsaj ne alkoholik 'problem", ker je zaposlen in hodi redno na delo. Ker pa smo Se med zbiranjem podatkov in postavitvijo socialne diagnoze ugotovili posledice alkoholizma tudi na delovnem področju, vemo, da to ni tako. Vendar v sistemu obravnave samo dokazovanje socialnega delav- ca brez sodelovanja delovne organizacije ne moremo pokriti te vrzeli. Pristojne službe ali posamezniki v delovni organizaciji lahko v pri- pravi alkoholika na zdravljenje pomagajo tako, da mu prikažejo nje- gove kršitve delovnih obveznosti ali discpiline in mu predlagajo ali s.ahtevajo zdravljenje. Tudi v disciplinskih obravnavah mora biti poudarjena zahteva po vključitvi v zdravljenje. Alkoholiku se mora ■ ati tudi možnost alternativnega izhoda, tako da je največji pouda- ;'ek ravno na potrebi po zdravljenju. če so v sistem priprav na zdravljenje vključeni socialni delavec, jivojci, delovna organizacija in zdravstvena služba in če svoja pri- zadevanja usklajajo, uspeh ne bo izostal. Vključevanje delovne orga- nizacije v priprave na zdravljenje je potrebno tudi zaradi pomoči zdravljenemu alkoholiku in pri speminjanju odnosa do njega. Sanacijski načrt Socialni delavec ugotavlja, v kakšnem položaju sta alkoholik in njegova družina, kakšni so odnosi v ožjem in širšem okolju in kateri problemi ovirajo uspešnost obravnave, katere probleme bo treba reševati in po kakšnem vrstnem redu. In ker mora delo pote- kati po nekem redu in vnaprej zastavljenem programu, mora socialni delavec izdelati sanacijski načrt, ki postane zbir alkoholikovih problemov in potrebnih socialno-terapevstskih ukrepov. - 20 - Pri sestavljanju sanacijskega načrta in opredeljevanju prioritete mora biti v prvi vrsti zgstopan terapevtski učinek in šele nato druge potrebe in koristi. S sanacijskim načrtom je treba seznaniti tudi alkoholika in njego- ve svojce: seznaniti jih je treba z obveznostmi in nalogami ter jih začeti vključevati v razreševanje obstoječe problematike. Tako alkoholik kot svojci morajo čim bolj aktivno sodelovati pri reševanju problemov in spoznati, kako zelo težko je reševati pro- bleme, ki so posledica alkoholizma. Socialna anamneza Za uspešno socialno-medicinsko obravnavo alkoholika je nujno potre- bna socialna anamneza, kot nepogrešljiv element za uspešno komple- ksno obravnavo alkoholika tako v dispanzerju kot v bolnici. Social- no anamnezo sestavi socialni delavec, ki je alkoholika obravnaval in pripravljal na zdravljenje. Posreduje jo tisti zdravstveni usta- novi, v katero je alkoholik napoten v obravnavo (navadno je to dispanzer za alkoholizem). Ker je socialni delavec delal na posameznem primeru po opisanem po- stopku, sama sestavitev socialne anamneze ne predstavlja težav, saj je že zbral vse potrebne podatke, prišel je do določenih ugotovitev, opredelil socialno problematiko in zaznal določene specifičnosti. Zbrani podatki so skupek objektivnih in subjektivnih podatkov in dejstev, mnenj, stališč in ocen z vseh področij alkoholikovega ži- vljenja in udejstvovanja ter so dragocen material za izdelavo objek- tivne socialne anamneze in osnova za pravilno obravnavo alkoholika in njegovega okolja. S socialno anamnezo je treba podati prerez alkoholikove preteklosti in sedanjosti, prikazati objektivne možnosti za uspešno zdravljenje in istočasno osvetliti tista področja in vprašanja, ki lahko nega- tivno vplivajo na zdravljenje in poznejšo rehabilitacijo in resocia- lizacijo. - 35^ - Socialno anamnezo se napiše v izdelani vprašalnik, ki je sestavni del tega priročnika. Vprašalnik je razdeljen na naslednja področja: 1. Matična družina 2. Sedanja družina 3. Šolanje in delovno področje Ekonomsko stanje 5. Stanovanjske razmere 6. Družbenopolitična aktivnost alkoholika 7. Razv.oj alkoholizma 8. Dosedanje zdravljenje 9. Razlogi za zdravljenje 10. Alkoholikovo obnašanje in odnos okolja 11. Poškodbe in težje bolezni 12. Posledice alkoholizma 13. Dosedanje delo z družino in alkoholikom 14. Vključitev v zdravljenje in rehabilitacija 15. Druge pripombe, mnenja, predlogi Socialna anamneza mora biti sestavljena strokovno in odgovorno in mora vsebovati izčrpne odgovore na vsa vprašanja. Alkoholika mora prikazati kot celoto, z vsemi specifičnostmi posameznika. Nedopust- no je na vprašanja odgovarjati z "da" ali "ne". Zadnje področje, to je "mnenja in predlogi", je poleg ostalega name- njeno tudi temu, da se vnese bistvene točke sanacijskega načrta, in sicer tista vprašanja in področja, ki se morajo obravnavati tudi pri samem zdravljenju tako individualno kot v skupini; od njihove raz- rešitve pa sta odvisna uspešnost zdravljenja in poznejša rehabilita- cija. Tu je treba navesti tudi vsa tista vprašanja, ki so po oceni social- nega delavca lahko kontraindikacije uspešnemu zdravljenju. - 335 - Vključitev v zdravl.len.je Ko je alkoholik pripravljen na zdravljenje, svojec pa na sodelovanje in so vse predhodne faze obravnave uspešno končane, se alkoholika napoti v dispanzer za alkoholizem, kjer ga vključijo v zdravljenje. Dispanzerju se istočano pošlje tudi socialno anamnezo. V dispanzer- ju zdravnik - psihiater predpiše potrebno terapijo in določi, kako alkoholika vključiti v obravnavo. V dispanzerju imajo skupinsko psihosocialno zdravljenje. Kot tera- pevta delata v skupmni zdravnik in socialni delavec. Socialni dela- vec mora biti za to delo dodatno usposobljen. S svojim delom mora prispevati k razreševanju tistih vprašanj, ki pri alkoholikovemu zdravij.enju delujejo zaviralno, ki imajo negativen vpliv na bolnikovo mišljenje, stališča ter so ovira za alkoholikovo osveščanje in usposa- bljanje, za razreševanje raznih problemov in vključevanje v življe- nje in delo. Pri obravnavi alkoholika v dispanzerju oz. v skupini mora socialni delavec skrbeti, da se v delo z alkoholikom vnaša vsebina sanacij- skega načrta, da se odpravljajo že obstoječi problemi in'preprečuje nastajanje novih problemov, pa naj bo to na katerem koli področju alkoholikovega življenja. Socialni delavec mora skrbeti, da se ukrepi za sanacijo obstoječe problematike istočasno izvajajo tudi v centru za socialno delo kakor tudi v delovni organizaciji, družinskem okolju in podobno. Vendar ne sme nikoli pozabiti, da norajo biti v vsa prizadevanja vključeni neposredno tudi sam alkoholik in njegovi svojci. Le tako bo lahko delo potekalo istočasno na vseh področjih. Samo to lahko prinese pričakovane rezultate. Po drugi strani pa se tako alkoholik kot njegovi svojci neposredno usposabljajo za razreševanje problemov in istočasno spoznavajo tako težavnost problematike kot težave pri reševanju problemov. To pa je že preventivno delo, tesno povezano z vsemi udeleženci v procesu zdravljenja. - 556 -- Klub zi^ravl.jenih alkoholikov Na osnovi dosedanjih delovnih izkušenj na področju alkoholizma in zdravljenja alkoholikov lahko rečemo, da je za uspešno rehabilita- cijo zdravljenih alkoholikov, za preprečevanje recidivov in za čim boljšo ponovno vključitev v življenje in delo nujno, da se alkoholik, ki je končal zdravljenje v dispanzerju ali v bolnici, napoti v klub zdravljenih alkoholikov. V klubu zdravljenih alkoholikov dela kot terapevt tudi socialni delavec. Terapevtski team običajno sestavljajo zdravnik, sccialni delavec in medicinska sestra. Vloga socialnega delavca v teamu je v tem, da si aktivno prizadeva za zdrave medsebojne odnose tako v ožjem kot širšem pomenu, da izvaja družinsko terapijo in da zdrav- ljene alkoholike usposablja za sprejemanje in izvrševanje nalog in dolžnosti. Derapevtsko delo v klubu in življenje zdravljenih alkoholikov spada- a v tako imenovano nadaljevanje zdravljenja in v usposabljanje za Hivljenje, zato bi bilo treba to področje obdelati kot samostojno ce- ■oto in prikazati vlogo in področje dela socialnega delavca v njej. = . Cd - 537 - PRILOGE A. SOCIALNA ANAMNEZA ZA ALKOHOLIKA (Pošiljatelj) Številka: Datum: SOCIALNA ANAMNEZA ZA ALKOHOLIKA Pošiljauno vam socialno anamnezo za tov, Priimek in ime Bivališče Datum rojstva Kraj rojstva Stalno bivališče_ Poklic Zaposlen Direktor Vprašalnik sestavila: SLAVKA ŠARČEVIČ, socialna delavka Center za socialno delo, Kranj - 358 -- I. MATIČNA DRUŽINA 1. Družina, iz katere izhaja (socialno poreklo, število otrok, kateri je po vrsti rojstev, poklic staršev, bratov in sester, kje živijo, itd.): 2. Odnosi v družini (med starši, staršev do otrok, motnje v teh odnosih, asocialni pojavi, odnos družine čo okolja in obratno): 3. Alkoholne navade in posebnosti v družini (način pitja in odnos do alkohola): 4. Ali je bil kdo v družini alkoholik (kdo)? 5. Do kdaj je živel v matični družini (letnica in starost ter vzrok za odhod iz družine)? II.SEDANJA DRUŽINA 1. Od kdaj je poročen (leto poroke, starost ob porcU, čas poznanstva zakoncev pred poroko, sestav družine, sorod- stveni odnos, starost družinskih članov in poklici, ali je bil že pred tem poročen)? 2. Zdravstveno stanje družinskih članov; - 3?9 - 3. Ali je v družini še kdo alkoholik? 4. Odnosi med zakoncema in ostalimi družinskimi člani: 5. Kakšen je alkoholik v družini v opitem stanju (ugo- tovitve dosedanje obravnave)? 6. Kako družina doživlja alkoholizem obravnavanega (dose- danje ugotovitve)? 7. Negativna socialna pomoč alkoholiku (kdo, kako): 8. Ali ima alkoholik obveznosti do drugih sorodnikov (od koga in kakšne)? III. ŠOLANJE IN DELOVNO PODROČJE 1. Izobrazba (katere šole je obiskoval, končal,prekinil): 2. Poklic in kakšno delo sedaj opravlja (če ni zaposlen, kakšno delo je nazadnje opravljal): 3. Zaposlitve (prva zaposlitev, menjavanje, časi nezaposle- nosti, koliko ima delovne dobe): 4. Disciplinske obravnave v službi (vzroki in ukrepi); 5. Ali je v sedanji družbi znan kot alkoholik in problemi v službi: - 5^0 - IV. EKONOMSKO STAMJE 1. Opis premoženja (hiša, avto, stanovanje, oprema, drugo): 2. Dohodki posameznih družinskih članov: 3. Kako razporeja alkoholik svoje dohodke ter kaj In koliko prispeva k družinskemu proračunu: 4. Ali je družina materialno ogrožena, ali je prejemala oz. ali prejema družbeno denarno pomoč, ali jo je prejemal alkoholik? V. STANOVANJSKE RAZMERE 1. Kje družina stanuje (opis stanovanja): 2. Možnosti za rešitev stanovanjskega problema: VI. DRUŽBENOPOLITIČNA AKTIVNOST ALKOHOLIK?^ 1. Član družbenopolitičnih organizacij sedaj in prej, sedanje in prejšnje funkcije: VII. RAZVOJ ALKOHOLIZMA 1. Od kdaj pije, potek in način pitja,od kdaj se opija in od kdaj je odvisen od alkohola: 2. Kje pije sedaj in s kom ter kaj pije, koliko in kdaj: - 341 -- 3. Kaj navaja kot vzrok za nastanek alkoholizma: 4. Kako doživlja alkoholizem opit, kako, ko se strezni in. kako ga ocenjuje v tem trenutku sam: 5. Ali se zaveda socialnih posledic alkoholizma, katerih: VIII. DOSEDANJE ZDRAVLJENJE IN ABSTINENCA 1. Ali se je že zdravil zaradi alkoholizma (kdaj in kje): 2. Dolžina abstinence med posameznimi zdravljenji in članstvo v KZA: 3. Ali je začel piti javno ali prikrito (potek ponovnega pitja in količina): IX. RAZLOGI ZA ZDRAVLJENJE 1. Zahteva družine (kdaj, kdo in pritiski): 2. Zahteva delovne organizacije (kdaj, kdo in zakaj): 3. Druge zunanje zahteve (katere in zakaj): 4. Socialna stiska (katera) oz. samoodločitveni razlogi: 5. Kaj želi doseči z zdravljenjem: - - X. ALKOHOLIKOVO OBNAŠANJE IN ODNOS OKOLJA 1. Ali je v okolju, kjer živi, znan kot alkoholik in če je, zakaj, ter ali je znan kot agresiven: 2. Ali je znan organom pregona in varnosti (posredovanje, kaznovanja): 3. Kakšen je odnos okolja do obravnavanega alkoholika oz. do družine (ko je alkoholik opit, ko je trezen in z vidika socialne izolacije): XI. POŠKODBE IN TEŽJE BOLEZNI ALKOHOLIKA (opisno in ali je vzrok zanje alkoholizem oz. alkoholiziranost) XII. POSLEDICE ALKOHOLIZMA (ocena socialnega delavca) (v družini, na delovnem prdročju,materialna ogrožerost',ostalo) XIII. DOSEDANJE DSLO Z ALKOHOLIKOM IN DRUŽINO 1. Alkoholik je bil obravnavan (kdaj, zakaj, kako): 2. Družina je bila obravnavana (kdo, kdaj in zakaj): r XIV. VKLJUČITEV V ZDRAVLJENJE IN REHABILITACIJA 1. Alkoholika pošiljamo v obravnavo v: 2. Pri zdravljenju bo sodeloval (mnenje glede primernosti in pripravljenosti): - 30 -- 3. Možnosti in ovire za družinsko rehabilitacijo: 4. Možnosti in ovire za rehabilitacijo na drugih področjih; N DRUGE PRIPOMBE, UGOTOVITVE, MNENJA, PREDLOGI: Anketo izpolnil - - B. VPRAŠALNIKI ZA KRAJEVNO SKUPNOST, DELOVNO ORGANIZACIJO, BIVŠO DELOVNO ORGANIZACIJO IN CENTER ZA SOCIALNO DELO KS VPRAŠALNIK PRIIMEK IN IME ROJEN BIVALIŠČE Ali je imenovani poznan kot alkoholik; Ali je videvan opj.t: Ali pije le kot ostali občani: Ali je pogosto v gostinskih lokalih: Ali je vinjen moteč (kako): Ali bi ga predlagali za zdravljenje: Kaj predlagate: Kaj včim je znano o odnosih v družini; Ali je v družini še kdo alkoholik: Vaše ugotovitve, mnenje in predlogi: Datum: Predsednik KS ali komisije za socialna vprašanja - 5^5 - Delovne organizacije VPRAŠALNIK PRIIMEK IN IME ROJEN BIVALIŠČE Od kdaj je zaposlen pri vas _ Ali se v službi opija _ Ali v delovnem času pije _ Ali ima neopravičene izostanke _ Ali je že bil obravnavan zaradi alkoholiziranosti ali alkoholizma (opisati kdaj, zakaj itd.): Ali je po vašem mnenju alkoholik: Ali ima probleme v službi zaradi pitja: Ali menite, da bi bilo potrebno zdravljenje: Ali je zaradi alkoholizma vprašljiva nadaljnja zaposlitev v vaši delovni organizaciji ali na tem delovnem mestu: Vaše mnenje, predlogi, ugotovitve: Ali je kdo v podjetju pripravljen pomagati, sodelovati pri njegovem zdravljenju: Datum: Vodja službe - 546 - Za bivše delovne organizacije VPRAŠALNIK PRIIMEK IN IME ROJEN BIVALIŠČE Od kdaj do kdaj je bil zaposlen v vaši DO Zakaj mu je prenehalo delovno razmerje: Ali je bil znan kot alkoholik: Kakšni problemi so bili zaradi alkoholizma: Ali je bil obravnavan kot alkoholik (kako, zakaj): Ali bi imel možnost ponovne zaposlitve pri vas kot zdravljeni alkoholik: Ali bi ga ponovno zaposlili brez zdravljenja: Ostale pripombe, mnenja, predlogi: Datum: Vodja službe - 5^7 - Za Center za socialno delo VPRAŠALNIK PRIIMEK IN IME ROJEN BIVALIŠČE ZAPOSLEN Ali ga vaša služba obravnava in zakaj? Ali je bil kdaj obravnavan zaradi alkoholizma? Ali je bila obravnavana njegova družina (kdo in zakaj)? Socialni delavec Direktor - 548 -- KOPIČENJE SOCIALNOVARSTVENIH POMOČI IN TIPOLOGIJA PREJEMNIKOV (Poskusna analiza v občini Slovenska Bistrica ) Ivanka Kapun Blaž Mesec Pomemben korak na področju socialne politike v zadnjem obdobju je bil sprejem samoupravnega sporazuma o skupnih izhodiščih za zagotavljanje socialne varnosti v obdobju 1981 - 1985; sporazum določa izhodišča, razvojne cilje in naloge na področju socialne politike v tem obdobju. Socialnovarstvene pravice so po tem sporazumu vse tiste pravice, ki si jih delavci v združenem delu, drugi delovni ljudje in občani zagotavljajo po načelih vzajem- nosti in solidarnosti, da bi družinam ali posameznikom - zagotovili nadomestilo osebnega dohodka v času, ko ne morejo delati, - zagotovili osnovne življenjske pogoje, - omogočili uporabo storitev družbenih dejavnosti ali ustanov družbenega standarda, - omogočili šolanje, izobraževanje in usposabljanje vsem tis- tim otrokom, ki jim starši tega ne morejo zagotoviti, in tis- tim odraslim osebam, ki se zaradi posebnih težav ne morejo vključiti v delo in življenje družbene skupnosti pod enakimi pogoji kot vsi drugi, - zagotoviti pomoč občanom, ki živijo v težkih razmerah in v vsakdanjem življenju potrebujejo stalno tujo pomoč. Socialnovarstvene pravice so lahko materialne pravice, kot so pravice do določenih prejemkov in denarnih pomoči, in riatpT"- alne pravice, kot npr. pravica do posebnih pogojev za usposab- ljanje. - 5^9 - Socialnovarstvene pravice niso pravice posebne, obrobne družbene skupine ljudi, temveč pravice vseh delovnih ljudi in občanov; uporabljajo pa jih le tisti, ki jih potrebujejo, in le tedaj, ko je to nujno. Socialnovarstvena pomoč je vsa- ka materialna pravica, ki jo upravičenec dobi v obliki nepo- srednega denarnega prejemka ali pa v obliki cenejše storitve ali nadomestila določenega nujnega stroška oz. v obliki zmanjšanja obveznosti. Samoupravni sporazum o uresničevanju socialnovarstvenih pra- vic kot pomemben planski dokument na področju socialne poli- tike posega v bistvena vprašanja socialne varnosti delavcev in drugih delovnih ljudi in občanov. Novosti, ki jih prinaša ta sporazum, so: 1. Enotna raven socialne varnosti družin oz. občanov, to je minimalna dogovorjena raven socialne varnosti; dogovorjena, ker velja kot dogovor podpisnic samoupravnega sporazuma za vso Slovenijo, odvisna pa je od povprečnega mesečnega oseb- nega dohodka zaposlenih v SR Sloveniji za preteklo leto; minimalna, ker določa minimalni dohodek družine in občana, ki po tem dogovoru še zadošča za preživetje. Ta meja je hkrati tudi kriterij, do katerega lahko družina ali posa- meznik uveljavlja socialnovarstvene pravice. 2. Poenotenje osnove, meril in postavkov za uveljavljanje de- narnih pomoči. To pomeni, da se socialnovarstvene pravice ne uveljavljajo več v različnih samoupravnih interesnih skupnostih, po različnih postopkih in merilih in da je mno- go manj možnosti, da bi bil kdorkoli, ki je upravičen do določene pravice, za to pravico prikrajšan. Prav tako naj bi se izognili možnosti, da bi kdo prejemal^ socialnovarstve- no pomoč, čeprav do nje ni upravičen. Samoupravni sporazum o uresničevanju socialnovarstvenih pravic določa tudi vrstni red pravic, v katerem so na prvem mestu tiste pravice, ki izvirajo iz dela, prejemnik pa jih mora koristiti po določe- nem vrstnem redu. Te pravice so (v oklepaju so navedene SIS, ki združujejo sredstva za posamezno pravico): - 550 -- - varstveni dodatek k pokojnini (SPIZ), - denarna pomoč za brezposelnost (skupnost za zaposlovanje), - delna nadomestitev stanarine (stanovanjska skupnost), - štipendije iz združenih sredstev (skupnost za zaposlovanje), - razlika h kadrovski štipendiji (skupnost za zaposlovanje), - družbena pomoč otrokom (skupnost otroškega varstva), - začasna denarna pomoč (skupnost socialnega skrbstva ), - rejnina (skupnost socialnega skrbstva), - denarna pomoč kot dopolnilni vir preživljanja (skupnost socialnega skrbstva), - plačilo oz. doplačilo oskrbe na domu (skupnost socialnega skrbstva), - denarna pomoč kot edini vir preživljanja (skupnost social- nega skrbstva), - enkratne denarne pomoči (skupnost socialnega skrbstva), - plačilo oz. doplačilo oskrbe stroškov v socialnem zavodu ali organizaciji za usposabljanje (skupnost socialnega skrbstva), - plačilo oz. doplačilo oskrbnih stroškov v tuji družini (skupnost socialnega skrbstva), - druge socialnovarstvene pravice. 3. IDO ločitev prispevka k stroškom v socialnovarstvenih in dru- gih organizacijah. Sporazum določa, da je višina prispevka odvisna samo od stvarnega mesečnega dohodka na družinskega člana in ne od cene storitve uslug, ki jih posameznik koris- ti. Osnova za uresničevanje sporazuma in njegovih načel je enot- na skupna evidenca prejemnikov socialnovarstvenih pomoči. Njena osnovna naloga je realizacija vseh treh prej navedenih novosti, ki jih prinaša sporazum. Pred sprejetjem sporazuma je imela vsaka od šestih samoupravnih interesnih skupnosti svoje kriterije za dodeljevanje pomoči in jih je dodeljevala neodvisno od drugih pomoči, s tem da se dodeljene pomoči - 551 - praviloma niso vštele v dohodek družine. Tako so bili neka- teri prejemniki v boljšem materialnem položaju kot občani, ki pomoči niso prejemali. Skupna evidenca to nepravilnost oz. pomanjkljivost odpravlja, saj veljajo pri uveljavljanju socialnovarstvenih pravic enotni kriteriji, merila in postop- ki. Skupna evidenca tudi skrbi, da občani uveljavljajo soci- alnovarstvene pravice po vrstnem redu, ki ga določa sporazum, tako da najprej uveljavljajo pravice, ki izvirajo iz dela. Nadalje se v okviru vodenja skupne evidence izračunava de- narni znesek, ki predstavlja najnižjo dogovorjeno raven socialne varnosti družin, kar je hkrati kriterij, ki določa zgornjo mejo, do katere lahko družina prejema razne pomoči. Vsaka dodeljena pomoč se všteje v dohodek družine. Skupna evidenca naj bi v evidenčni karton zajela vse družine oz. gospodinjstva, katerim se izplačuje katerakoli od socialno- varstvenih pomoči. V evidenčni karton, kjer so označeni vsi dohodki in tudi socialne razmere gospodinjstva, se vnašajo podatki o dodeljenih pomočeh za vsakega člana gospodinjstva. Spremljanje dohodkov in socialno varstvenih pomoči (SVP), ki jih prejema družina, omogoča delavcem skupne evidence, da pravočasno predlagajo dodelitev oz. ukinitev pomoči gospodinj- stvu, ki presega oz. ne dosega dogovorjene ravni socialne var- nosti . V občini Slovenska Bistrica je prevzel nalogo vodenja ugoto- vitvenih postopkov in nastanitve skupne enotne evidence Cen- ter za socialno delo, ki je v ta namen zaposlil tudi socialno delavko. Skupna evidenca je sestavljena po krajevnih skupnos- tih, vanjo pa so že zajeti vsi prejemniki SVP v občini. Skupna evidenca opravlja tudi nalogo informiranja delovnih organizacij in krajevnih skupnosti o načinu uveljavljanja SVP. - 352 - PROBLEM Enotna skupna evidenca socialnovarstvenih pomoči omogoča prvič v našem dosedanjem razvoju pregled nad kopičenjem teh pomoči v gospodinjstvih, nad njegovo strukturo (kom- binacijami) in nad značilnostmi prejemnikov in njihovih gospodinjstev. V tej analizi smo želeli izkoristiti to priložnost in ugotoviti: 1. v kolikčni meri je tako kopičenje upravičeno in s kak- šnimi značilnostmi gospodinjstev se povezujejo vrsta, število in višina socialnovarstvenih pomoči; 2. ali se gospodinjstva, v katerih so prejemniki socialno- varstvenih pomoči, med seboj razlikujejo po različnih značilnostih do te mere, da lahko govorimo o različnih tipih; kakšne so značilnosti teh tipov in kakšna je njihova razširjenost. METODOLOGIJA Variable Upoštevali smo variable, ki jih vsebujejo evidenčni kartoni, to so: - stalno bivališče prejemnika (občina, krajevna skupnost), - število članov gospodinjstva, - število preskrbljenih članov, - starost članov gospodinjstva, - poklic - status osebe, ki vloži vlogo za socialnovarstveno pomoč, - organizacija združenega dela, kjer so zaposleni člani gospodinjstva, - socialne razmere. - 555 - - viri in število različnih virov dohodka v gospodinjstvu, - stvarni mesečni dohodek na člana gospodinjstva, - razlika med stvarnim mesečnim dohodkom na člana in dogo- vorjeno ravnijo na družinskega člana, - vrsta in število socialnovarstvenih pomoči v gospodinjstvu, - skupna višina socialnovarstvene pomoči in socialnovarstvena pomoč na člana gospodinjstva. V analizi so vrsta, število, skupna višina in višina SVP na člana gospodinjstva odvisne spremenljivke, ostale pa neodvisne. Populacija in vzorec Populacijo sestavljajo prejemniki socialnovarstvenih pomoči na področju občine Slovenska Bistrica po stanju na dan 31.1.1985. Populacija je obsegala 21oo oseb. Iz te populacije smo izbrali loo oseb (kar je približno 5 %) sorazmerno s številom in vrsto SVP po krajevnih skupnostih. Viri in postopek zbiranja podatkov Osnovni vir podatkov so evidenčni kartoni v kartoteki skupne evidence SVP. Na njih so zbrani vsi kvantitativni podatki o gospodinjstvih prejemnikov SVP, podatke kvalitativne narave pa smo po potrebi dopolnili z mnenji socialnih delavcev na CSD. Če kak podatek ni bil naveden ali pa je bil pomanjkljiv, smo ga posikali v spisih, ki jih hrani CSD. V več primerih smo za podatek ali mnenje prosili socialne dealvke v centru. Obdelava Podatke smo tabelirali ročno, s pomočjo signirnih listov. Ker ima činaliza eksplorativen značaj in ker so pri večdimen- zionalnih klasifikacijah v posameznih podkategorijah premajhni nvimerusi, nismo'računali koeficientov korelacije ali drugih statističnih mer, zato sodbe o korelacijah temelje samo na inšpekciji tabel. - 354 -- REZULTATI I. Značilnosti gospodinjstev in število SVP v gospodinjstvu TABELA 1.: Kopičenje SVP v gospodinjstvih TABELA 2: Značilnosti gospodinjstev in število SVP v gospodinjstvu - 355 -- Mesečni dohodek na člana gospodinjstva - 356 -- Skoraj polovica gospodinjstev prejema torej (tabela 1) le eno socialnovarstveno pomoč, nadaljnja četrtina dve, le preostala dobra četrtina po tri ali več pomoči. Tabela 2 kaže zvezo med različnimi značilnostmi gospodinjstev in številom SVP, ki jih prejema gospodinjstvo. Število SVP v gospodinjstvu je predvsem močno odvisno od števila članov gospodinjstva. Čim več članov ima gospodinjstvo,tem več so- cialnovarstvenih pomoči prejema gospodinjstvo kot celota. Pri samskih gospodinjstvih je v osmih od desetih primerov ena sama pomoč, v preostalih primerih pa po dve pomoči. Polovica dvočlanskih gospodinjstev prejema po eno SVP, druga polovica po dve. Med tričlanskimi gospodinjstvi jih dve tre- tjini prejemata po eno pomoč, ostali po dve ali tri. Med šti- ričlanskimi gospodinjstvi jih ima polovica po dve pomoči, pri petčlanskih prevladujejo gospodinjstva s po tremi pomočmi itd. Očitno pa ta zveza ni linearna, ampak krivočrtna: tudi v sora- zmerno velikih gospodinjstvih se v določenem številu primerov pojavlja ena sama pomoč ali dve. - Je negativna korelacija med višino SVP in številom SVP v gospodinjstvu: tam, kjer prejemajo po eno pomoč, je ta lah- ko različno visoka, od najnižjega do najvišjega zneska; že pri gospodinjstvih, ki prejemajo po dve pomoči, sta v dveh petinah primerov ti pomoči nižji od 3ooo din na člana, sko- raj pri vseh gospodinjstvih, ki prejemajo po tri pomoči, pa njihova vrednost na člana ne preseže 2ooo din. - Prav tako je negativna korelacija med višino mesečnega dohod- ka na člana gospodinjstva in številom SVP v gospodinjstvu. To velja, če ne upoštevamo gospodinjstev, ki prejemajo eno samo pomoč; med temi jih je namreč več kot polovica, ki sploh nimajo nobenega rednega dohodka razen pomoči. Za osta- le pa velja, da prejemajo gospodinjstva z nižjim osebnim do- hodkom na člana večje število pomoči kot gospodinjstva z višjim dohodkom. - 357 - - v dobri polovici primerov se pojavljajo različne socialne težave; najpogostejši sta invalidnost, bolezen, pogosti so primeri oseb brez svojcev in premoženja. Opažamo, da je teh pojavov več med samskimi gospodinjstvi, medtem ko je v šte- vilčnejših družinah največkrat osnovni problem prenizek dohodek. - Se o vprašanju kopičenja pomoči in možnosti, da bi gospodinj- stva na ta način presegla dohodek iz dela. Razlika med stvar- nim mesečnim dohodkom na člana gospodinjstva in najnižjo do- govorjeno ravnijo je v 94 gospodinjstvih večja od višine SVP na člana in le v 6 primerih manjša. To pomeni, da le izjemno višina SVP na člana, skupaj z ostalimi dohodki, presega naj- nižjo dogovorjeno raven dohodka. II.Tipologija prejemnikov socialnovarstvenih pomoči Po socialni problematiki, ki prevladuje v gospodinjstvu ali ki je bila po naši presoji najpomembnejša ali primarna, smo razdelili gospodinjstva a priori v pet kategorij ali "intui- tivno" določenih tipov. Ti so: 1. gospodinjstva, kjer prevladuje bolezen in invalidnost, 2. gospodinjstva samohranilk, 3. gospodinjstva oseb brez premoženja in svojcev, 4. gospodinjstva, kjer so neurejeni odnosi in alkoholizem, 5. gospodinjstva, kjer ni drugih pojavov kot nizek dohodek (revščina). V analizi smo želeli preveriti, ali se"po občutku" sestavlje- ni tipi gospodinjstev v resnici razlikujejo med seboj po različnih izkustveno ugotovljenih značilnostih, tako da bi bili upravičeni govoriti o izkustvenih tipih. Del rezulta- tov te analize prikazujeta tabela 3 in slika 1 (tipološki profil). Da bi lahko izdelali profil, smo vrednosti posamez- nih variabel prekodirali na enotno štiri-stopenjsko lestvico. Kategorije na sliki torej pomenijo: - 555 - Na sliki 1 so črno izpolnjena okenca pri modalnih kategorijah. Praviloma je pri vsaki značilnosti izpolnjeno eno samo okence. Le tam, kjer je pri več kategorijah frekvenca približno enaka, je izpolnjenih več okenc. Razpored črnih pravokotnikov di pri vsakem tipu drugačen vzorec. Tako lahko na pogled primerjamo posamezne tipe in ugotavljamo podobnosti in razlike med njimi. Slika 1 grobo ustreza tabeli 3, upoštevaje prekodiranje. - 555 - Slika l.TIPOLOŠKI PEOPIL - 36o - - 561 - TABELA 3: Značilnosti petih tipov gospodinjstev, ki p.ejemajo - 362 - - 50 - Tabela in slika dovolj jasno kažeta, da v resnici lahko go- vorimo o omenjenih petih tipih gospodinjstev, prejemnikov socialnovarstvenih pomoči. Ti tipi se med seboj povsem jasno razlikujejo po celi vrsti značilnosti. I. TIP: GOSPODINJSTVA BOLNIH IN INVALIDNIH OSEB. Teh gospo- dinjstev je v celotni populaciji gospodinjstev, ki preje- majo SVP, največ, tj. 37 od loo. V približno dveh petinah primerov gre za samska gospodinjstva, v drugih dveh peti- nah za 3-4-članska gospodinjstva, preostanek so dvočlan- ska gospodinjstva (povprečno 2,14 člana na gospodinjstvo). Skoraj tretjina članov teh gospodinjstev sestavljajo osebe, stare nad 65 let, polovica je nad 54 let starosti. V skoraj treh četrtinah gospodinjstev je prosilec pomoči upokojenec ali oseba z lastnimi dohodki, nekaj je vzdrževanih oseb, drugi so redki. Skoraj polovica teh gospodinjstev nima no- benega dohodka. Najpogostejša pomoč je nadomestilo za inva- lidnost (43 %). Kar v 46 % teh gospodinjstev ni noben član preskrbljen. II.TIP: GOSPODINJSTVA OSEB BREZ PREMOŽENJA IN SVOJCEV. Teh je v populaciji 13 %. So z eno izjemo samska gospodinjstva, 65 in več let starih ljudi. Blizu dve tretjini je vzdrževanih oseb, ostali so upokojenci. Vzdrževani so brez dohodkov, razen pomoči. Prejemajo SVP kot edini ali dodatni vir. Ta oblika pomoči je pri tem tipu sorazmerno pogostejša kot pri ostalih (pojavlja se še pri tipu I.). Gre torej za "socialne podpirance" v ožjem pomenu. III.TIP: GOSPODINJSTVA SAMOHRANILK: Teh je v populaciji najmanj, 6 %. So dvo-ali tričlanske (povprečno 2,5 člčina na gospodinj- stvo) . Prosilke so delavke v industriji ali kmetijstvu, ne- katere tudi brez dohodkov. Prevladujoča oblika pomoči je denarna pomoč otrokom. - 564 - IV. TIP: GOSPODINJSTVA Z NEUREJENIMI ODNOSI IN ALKOHOLIZMOM Teh je 8 % in so po vrsti značilnosti podobna gospodinj- stvom naslednje kategorije, kjer je osnovna težava pre- nizek dohodek na člana. Imajo sorazmerno veliko članov (4,75 na gospodinjstvo). Več kot polovica članov je otrok pod 15 let. V večini primerov je preskrbljen en sam član. Prosilec je v večini primerov delavec. Dohodek na člana gospodinjstva je nižji od 4ooo din. Oblika pomoči je denar- na pomoč otrokom. Od gospodinjstev s prenizkim dohodkom se razlikujejo po tem, da je v njih prisoten alkoholizem in da so otroci, pa tudi starejši, v povprečju še mlajši kot v revnih družinah, kjer ni alkoholizma. V. TIP: GOSPODINJSTVA Z NIZKIM DOHODKOM BREZ DRUGIH POSEBNOSTI Teh gospodinjstev je v celotni populaciji 36 %. Tri četrti- ne teh gospodinjstev imajo več kot tri člane, med njimi so gospodinjstva s petimi, šestimi ali sedmimi člani, ki jih drugje ne srečamo, razen pri gospodinjstvih alkoholikov. Povprečno pride 4,19 člana na gospodinjstvo. V teh gospo- dinjstvih je več kot polovica oseb mlajših od 19 let. V 83 % gospodinjstev je prosilec pomoči delavec (v glavnem v indu- striji) . Dohodek na člana je v treh četrtinah primerov nižji od 6ooo din. V treh četrtinah primerov prejemajo člani de- narno pomoč za otroke. V treh četrtinah je preskrbljen en sam član gospodinjstva. Gre gorej za sorazmerno velike dru- žine delavcev, z enim samim hranilcem, ki ima nizek dohodek. Nadaljnjo analizo odnosov med značilnostmi gospodinjstev ter številom, vrsto in višino pomoči smo izvedli znotraj teh tipo- loških kategorij. - Odnos med velikostjo gospodinjstva in številom SVP. Med gospodinjstvi bolnih in invalidnih prevladujejo en in tri- članska gospodinjstva, ki prejemajo eno samo socialnovar- stveno pomoč (57 %). Skoraj vsa gospodinjstva oseb brez - 52 -- premoženja in svojcev prejemajo eno samo pomoč. V gcrpodinj- stvih z nizkim dohodkom in številnimi člani je izrazita po- zitivna korelacija med številom članov gospodinjstva in šte- vilom SVP, še izrazitejša pa je ta korelacija pri družinah alkoholikov. Te imajo do sedem članov in prejemajo do šest pomoči. Odnos med velikostjo gospodinjstva in vrsto SVP. Prevladujoča pomoč pri bolnih in invalidnih je oprostitev zdravstvene par- ticipacije, pri samskih gospodinjstvih te kategorije je nekaj primerov denarne pomoči kot edinega ali dodatnega vira preživ- ljanja, pri dvočlanskih gospodinjstvih pa tudi denarna pomoč otrokom. Struktura pomoči je pri tem tipu najpestrejša. Pri ostalih brez svojcev in premoženja prevladuje denarna pomoč kot edini vir preživljanja, so primeri denarne pomoči kot do- datnega vira, plačilo oskrbnine in oprostitev participacije. Pri ostalih treh tipih pa je ne glede na število članov gos- podinjstva prevladujoča oblika denarna pomoč otrokom. Pri revnih družinah z nizkimi dohodki, brez drugih pojavov, je nekaj štipendij in oprostitev zdravstvene participacije. Pri tem treh tipih vrsta SVP ni odvisna od števila članov gospo- dinjstva. Odnos med velikostjo gospodinjstva in višino SVP. Najvišje zneske SVP najdemo med gospodinjstvi bolnih in invalidnih, ki jim sledijo osebe brez svojcev in premoženja. V povprečju najnižje so pomoči pri družinah z nizkimi dohodki brez drugih izstopajočih problemov. Jasnega sklepa glede korelacije med temi spremenljivkami zaradi majhnih numerusov ne moremo izves- ti. Nakazana je šibka negativna korelacija med velikostjo gospodinjstva in višino SVP pri bolnih in invalidnih ter samo v spodnjem delu lestvice SVP šibka pozitivna korelacija med obema spremenljivkama pri samohranilkah in pri družinah z nizkimi dohodki. To bi pomenilo, da dobijo večje družine nekoliko višje zneske na člana. To je zgolj domneva, ki bi jo veljalo preveriti na večjem vzorcu. - 555 - - Odnos med velikostjo gospodinjstva in razliko med stvar- nim dohodkom in dogovorjenim minimumom. Ta razlika je preprost indeks revščine. Izrazita pozitivna korelacija med velikostjo gospodinjstva in stopnjo revščine je pri gospodinjstvih iz kategorije nizkih dohodkov. Nekatera teh gospodinjstev zaostajajo za dogovorjeno ravnijo do 7ooo din. V kategoriji bolnih in invalidnih prevladujejo gospodinjstva brez dohodkov - o kaki korelaciji med veli- kostjo gospodinjstva in indeksom revščine ne moremo govo- riti, prav tako ne pri osebah brez svojcev, ker gre pač za samska gospodinjstva. - Odnos med višino SVP ter razliko stvarne in dogovorjene ravni dohodka. Je kaka zveza med indeksom revščine in vi- šino SVP? Med bolnimi in invalidnimi je pozitivna korela- cija med višino SVP in razliko med stvarnim in dogovorjenim dohodkom. Osebe, ki nimajo dohodkov, dobivajo v povprečju višje zneske pomoči. Podobno velja za osebe brez premoženja in svojcev. Manj izrazita je korelacija pri družinah z niz- kimi dohodki, kjer so pomoči v povprečju nižje kot pri prej omenjenih kategorijah. RAZPRAVA Ali lahko govorimo o kopičenju socialnovarstvenih pomoči? Rezultati kažejo, da je v populaciji gospodinjstev, ki pre- jemajo pomoč, več kot polovica takšnih, ki prejemajo dve ali več pomoči. Če privzamemo pogojno, da je 15 različnih social- novarstvenih pomoči, tedaj bi v populaciji prejemnikov teh pomoči število pomoči na gospodinjstva teoretično lahko se- galo od 1 do 15. Povprečno število pomoči na gospodinjstvo, izračunano iz naših podatkov, je 1,97 ali približno dve po- moči na gospodinjstvo. V povprečju torej prejemajo ta gospo- dinjstva več kot eno samo pomoč, vendar še zdaleč ne moremo - 567 - govoriti o kopičenju. Le v 6 % skupna višina teh poi -»či pre- sega denarni znesek, ki predstavlja najnižjo dogovor^ no ra- ven socialne varnosti. Tudi v teh primerih gre za težje pri- mere socialne odvisnosti in nezmožnosti za delo. Bi kar ve- ljal rek: "Ena ni nobena, dva se komaj pozna." Najpestrejša struktura pomoči je v gospodinjstvih, kjer so bolne in invalidne osebe, medtem, ko je npr. pri gospodinj- stvih z nizkim dohodkom brez drugih pojavov prevladujoča ob- lika denarna pomoč otrokom. To pomeni, da je vrsta SVP od- visna predvsem od vrste prikrajšanosti oseb v gospodinjstvu in od sestave ter velikosti gospodinjstva. Število SVP v gospodinjstvu je predvsem odvisno od velikosti gospodinjstva. Če pa odmislimo to kot limitirajoč faktor, je število SVP odvisno tudi od višine dohodka na člana: čim nižji je dohodek, tem večje število pomoči bo v gospodinjstvu. Višina SVP je od- visna v prvi vrsti od vrste SVP (tako je npr. denarna pomoč kot edini vir preživljanja višja kot denarna pomoč otrokom ali kaka druga pomoč). Odvisno pa je tudi od števila SVP. Čim večje število pomoči prejema gospodinjstvo, tem nižja je njihova višina na člana. Gospodinjstva, v katerih so prejemniki socialnovarstvenih pomoči, se med sebo^ razlikujejo in oblikujejo pet različnih tipov, ki jih lahko poimenujemo po prevladujoči socialni pro- blematiki, ki pa se razlikujejo tudi po drugih značilnostih, ne le po prevladujočem problemu, to je po velikosti, strukturi, starosti članov, dohodkih idr. Ti tipi so: gospodinjstva bol- nih in invalidnih starejših oseb, ki pa v glavnem še imajo svojce oz. družino: gospodinjstva ostarelih oseb brez premo- ženja in svojcev, oseb, ki živijo same; gospodinjstva samo- hranilk z nedoletnimi otroki; sorazmerno mlada gospodinjstva, v katerih so neurejeni odnosi in alkoholizem; kjer so nedolet- ni otroci; in gospodinjstva z veliko člani, enim samim hranil- cem z nizkim dohodkom, to se pravi družine delavcev z veliko otroki in majhnim dohodkom pa brez drugih posebnih socialnih problemov. - 568 -- Menimo, da so ti tipi zadnje realne kategorije. Njihova nadalnja diferenciacija na različne podtipe je najbrž možna, vendar pod pogojem, da ohranimo te osnovne tipe kot realne entitete z morebitno notranjo diferenciacijo. Prav tako je možno združevanje teh tipov v še širše kate- gorije. Lahko opazimo podobnosti med tipom I in tipom II (bolne in invalidne osebe ter osebe brez premoženja in svojcev) ter med tipom IV in V 6 družine z alkoholizmom in družine z nizkim dohodkom). Vendar je v obeh primerih poleg podobnosti tudi pomembna razlika, ki ne dovoljuje, da bi ta gospodinjstva metali v isti koš. Naša analiza je tudi pokazala, da so tipi gospodinjstev, ali bolje tipološka pripadnost gospodinjstva, pomembna posredniška spremenij^ivka med različnimi posebnimi značil- nostmi gospodinjstev (število članov, starost, dohodek idp.) kot neodvisnimi spremenljivkami in spremenljivkami SVP (vrsta, število, višina). To pomeni, da ni smiselno govoriti o korelacijah med omenjenimi neodvisnimi in odvisnimi spre- menljivkami nasploh, ampak le znotraj določenega tipa. Občo veljavnost bi imela neka korelacija med neodvisno in odvisno spremenljivko le, če bi se pokazala pri vseh posebnih tipih. V nasprotnem primeru pa taka splošna korelacija prej prikriva kot odkriva dejansko stanje. To pomeni, da bi bilo pri nada- Injih analizah te problematike vsekakor treba upoštevati tip gospodinjstva glede na prevladujočo socialno problematiko kot pomembno posredniško variablo. Ob vsem omenjenem razlikovanju pa opozarja analiza tudi na skupne značilnosti prejemnikov SVP. To so osebe, ki žive v gospodinjstvih z nizkim dohodkom na člana; po številu članov so to gospodinjstva z obeh skrajnosti krivulje - samska gos- podinjstva in gospodinjstva z veliko člani; v njih je nizek odstotek preskrbljenih članov; veliko je nezaposlenih članov; v večini so to gospodinjstva, kjer se pojavlja ta ali ona socialna problematika - bolezen, invalidnost, osamljenost, alkoholizem. - 569 - SKLEP Naša analiza ima preliminaren značaj, saj je opravljena na sorazmerno majhnem vzorcu prejemnikov SVP v občini, za katero ne vemo, v kolikšni meri in pod kakšnimi pogoji bi lahko predstavljala druge slovenske občine. Zato rezul- tatov te analize zaenkrat ne smemo posploševati. Vsekakor pa predstavljajo dovolj verjetne hipoteze, ki bi jih velja- lo preveriti na večjih vzorcih širše opredeljenih populacij (npr. regij), lahko pa tudi na republiškem vzorcu. Metodo- logijo, ki smo jo uporabili, ali razvili (profil), bi lahko z nekaj dopolnitvami prav tako ponovili pri činalizi širše pupulacije. Analiza je potencialno praktično pomembna za dopolnjevanje sistema SVP, predvsem za oblikovanje diferen- ciranih pristopov do posameznih kategorij prejemnikov; le-ti imajo sicer nekaj skupnih značilnosti, predvsem to, da imajo komaj dovolj za golo preživetje, sicer pa se razlikujejo in tvorijo tipološke kategorije, katerih vsaka zahteva poleg socialnovarstvenih pomoči še drugo in vsaka drugačno obravna- vo. Članek temelji na diplomski nalogi Ivanke Kapun, Evaluacija sistema enotne evidence socialnovarstvenih pomoči. Višja šola za socialne delavce. Ljubijana,19 85. Ivanka Kapun je zbrala in uredila podatke, Blaž Mesec pa je gradivo dodatno obdelal in pripravil članek za objavo. Avtorja se zahvaljujeta centru za socialno delo v Slovenski Bistrici, ki je omogočil izvesti analizo. Posebno zahvalo sta dolžna tovarišici Ljubici Zgonc-Zorko, mentorici na učni bazi. Ivanka Kapun, socialna delavka, Vzgojnovarstvena orgčini- zacija Oton Župančič, Tomšičeva 1, Slovenska Bistrica. Blaž Mesec, diplomirani psiholog, višji predavatelj. Višja šola za socialne delavce, Šaranovičeva 5, Lj\abl jana. — "^Ir, — VLOGA PROCESNEGA PRAVA PRI ZAGOTAVLJANJU IN URESNIČEVANJU SOCIALNE VARNOSTI Tone Stroj in* I. V jugoslovanski ustavi je poleg osebne in ekonomske varno- sti temeljna vrednota socialna varnost. Varnost, osebna, socialna, ekonomska, kakršnakoli že, pomeni abstrakten po- jem toliko časa, dokler se ne potrdi v konkretni pravici, obveznosti ali dejavnosti. Ustava nominira in zagotavlja svoje vrednote za to, da označuje družbenopolitični in družbenoekonomski sistem, daje smer in podlago in s temeljnimi načeli daje razlago za delovanje vseh in vsakogar. Socialne vrednote so pokazatelj, koliko in v čem se neka družbenopolitična ureditev šteje in ima tudi za socialno ureditev. Od seznama socialnih vrednot, ki so zapisane v kaki ustavi, je razvidno, koliko je ta ustava vsebinsko tudi socialna in socialistična. To odraža tudi socialnost ureditve, ne pa slovesne proklamacije neke ustave in reži- ma. Jasno je, da v ustavi ne sme mrgoleti citatov socialnih vrednot, če hoče veljati tudi za realno, ker bi s tem raz- vrednotila socialne vrednote same, temveč se omejiti na osnovne socialne vrednote. Na kratko, pravice, svoboščine in dolžnosti personificirajo socialno varnost. Od njihovega uresničevanja je odvisno, ali lahko govorimo o socialni varnosti v državi ali ne, od uresničevanja pa je odvisno, ali so te pravice, svoboščine in dolžnosti zgolj deklaracija ali še kaj več. *dr. Tone Strojin, dipl.pravnik, doktor znanosti, docent. Višja šola za zdravstvene delavce»Ljubljana - 371 - Socialna varnost kot osnovno varstvo človeka v socialn. stiski pomeni človekovo prepričanje, da bo deležen var- stva, kadar ga bo doletela socialna stiska in da se bo . s pomočjo tega zagotovila lahko izkopal iz socialnoeko- nomskih težav. Socialno varnost uresničujejo trije osnovni podsistemi: - socialno zavarovanje, - socialno varstvo, - socialno skrbstvo. Vsi trije podsistemi oblikujejo socialno politiko. Socialna politika se s tem predstavlja kot sistem družbe- nih nalog, ki se preko ukrepov in akcij izvajajo, kjer in ko je to potrebno. Za socialno politiko je značilno to, da ni nujno, da do njene intervencije pride, je neplanirana, pa vendar druž- beno nujna. Na njeno nujnost opozarja vsaj določen odstotek neaktivnega dela prebivalstva (nezaposleni ali prizadeti na drug način.) Socialna politika je odzivna rizike, ki sprem- ljajo življenje. Ta rizik je določen z verjetnostnim izraču- nom in ga je jemati za možnega in celo verjetnega. Socialna politika mora spremljati demografska, gospodarska in draginjska gibanja. Torej ni izolirana, temveč navezujoča se družbena dejavnost. Ker je povezana s človekom, je antro- pološka dejavnost na svoj način, ker skuša ublažiti gospo- darske, inflacijske, stanovanjske in druge pritiske na soci- alno neenakost najbolj ogroženega dela prebivalstva. Socialna politika blaži neenakost, ki je izzvana s stihijo naravnega ali ekonomskega izvora. Akcije in ukrepi pomenijo protiutež nestabilnosti,ki jih izzove in ustvarja socialna in ekonomska neenakost ter osebna podrejenost socialnim stiskam. - 572 - II. Socialno politiko izvaja tudi procesno pravo. Bolj ko je definirano, bolj je uresničevano, bolj učinkovito in hitro pride socialno prizadeti do svoje minimalne socialne var- nosti. Socialna politika kot sistem pomeni tudi postopek, po katerem pridejo ogroženi do minimalne socialne varnosti. Socialna politika kot postopek za priznanje socialne varnos- ti in dobrin, ki izhajajo iz socialnega zavarovanja, social- nega varstva in socialnega skrbstva, pomeni uporabo tistih procesnih norm, ki oblikujejo postopek za priznanje določe- nih in upravičenih pravic, svoboščin in dolžnosti, ki so nujno potrebne socialno ogroženemu. Na ta način je zaradi specifičnosti socialnih potreb, ki tarejo socialno prizade- te, ta postopek sui generis, ker se v marsičem razlikuje od klasičnega, splošnega upravnega postopka. Postopek za priznanje pravic socialno ogroženih, ki so upra- vičeni, da dobijo pomoč, pomeni neke vrste družbeno pomoč, ki jo država in družba dajeta na pravno urejen način, s tem da določita: - socialno razmerje, če so izpolnjeni pogoji za priznanje, - socialnega upravičenca, - socialno dajatev in njeno vrsto - morebitno dodatno izpolnjevanje pogojev, - dolžnosti s strani dajatelja, - način uresničevanja pravic. V vsakem primeru je socialno pravo s postopkom velik napredek k vzajemnosti in solidarnosti med ljudmi. Brez socialnega prava družba ne bi mogla nositi pečata huma- nitarnosti. - 373 - Temelj in pogoj za izvajanje socialnega prava je ugo. wljena socialna potreba človeka. Socialna potreba je šele tis'i vzrok, zaradi katerega pride do upravičenosti do določene pravice ali storitve. Osnovne človekove socialne potrebe delimo na potrebe biolo- škozdravstvene in ekonomsko-stanovanjske narave. S tem pa ni izključeno, da socialno ogrožen človek nima drugih socialnih potreb. Spomnimo se samo na človekovo potrebo po izpovedovanju misli, izobraževanju itd, kar pa v socialni stiski primarno ne pride do izraza. Socialna potreba kot neodtujliv vzrok za upravičenost do osnovnih človekovih potreb predstavlja v socialnem pravu po- dlago in upravičenje za nastanek socialnega sorazmerja med socialno prizadetim kot upravičencem in državo ali družbo kot dolžnostnim izpolnjevalcem. III. Postopek v socialnem pravu je v tem razmerju tisti pravni instrument, ki naj objektivno ugotovi: - naslovnika kot upravičenca, - vrsto upravičenja, - pogoje za priznanje ali prenehanje statusa dajatve ali storitve, - način uresničevanja upravičenja. Postopek v socialnem pravu pomeni poroštvo, da bo socialno prizadeti na pravno urejen način deležen socialne pomoči. Postopek s temeljnimi načeli predstavlja za socialnega de- lavca način tolmačenja pravnih norm s področja socialne var- nosti v smeri izenačevanja pogojev za vse. Pravne norme pos- topka so rdeča nit in vodilo, kako je treba voditi postopek za ugotavljanje in priznavanje socialnih dajatev in drugih vrst socialne pomoči, da bo zadoščena predpisom in da bodo iz- polnjene zahteve po objektivnosti in socialni pravičnosti. - 374 -- Ugotoviti moramo, da se postopek za priznavanje socialnih dajatev in drugih vrst socialne pomoči razlikuje od reše- vanja upravnih zadev po tem, kar zahteva narava teh podro- čij, predvsem pa nujnost in hitrost postopka. Zato lahko govorimo le o pomožni (subsidiarni) rabi splošnega upravne- ga postopka, ki se praviloma rabi za reševanje upravnih zadev. Medtem, ko za akte socialnega zavarovanja velja, da so pravno vezane odločbe, pri katerih ni odstopanj od predpisov, pa je za akte s področja socialnega varstva in socialnega skrbstva značilen prosti preudarek organa, ki odloča, skratka gre tudi za pravno nevezane akte. Ker gre na teh področjih za primere, ki jih za slehernega občana ni mogoče predvideti, in zato razen kot možnost niso predvideni, jih drugače kot s prosto presojo odločujočega organa ni mogoče predvideti. Procesno pravo s postopkom je v socialnem delu gotovo pomem- ben instrument pri legalizaciji socialnega dela v družbi. Ker poteka postopek po objektivnih merilih, pomeni ravnanje odlo- čujočih skrbstvenih organov jamstvo proti ugovorom tretjih oseb, da se je morala pri dajatvah pristransko odločalo. Poznavanje postopka pomeni socialnemu delavcu in odločujočemu skrbstvenemu organu oporo pri vodenju postopka, odločba na podlagi opravljenega postopka pa pravno osnovo zoper morebitno pritožbo. Procesno pravo s postopkom predstavlja eno od institualiziranih osnov tudi za socialno delo, ki ima na ta način veljavo stro- kovno legalne dejavnosti. Skupaj s pisarniškim poslovanjem in vodenjem evidence s področja socialnega dela pomeni uporaba upravnega postopka imeti pravno urejeno socialno delo. S takim načinom dela je mogoče hitreje in predvsem pravočasno zadovo- ljevati socialne potrebe socialno prizadetih. Kjer sta evidenca in i^^i^DSOgistem socialnega dela, je mogoče tudi predvidevati in učinkoviteje reševati. - , ' - Socialni delavec je strokovni delavec, zato mu morajo biti pri odločanju v socialnih primerih poznane osnove procesnega prava. Osnove procesnega prava za socialno pravično urejanje odnosov na kakem področju, v našem primeru na področju soci- alnega varstva in socialnega skrbstva, morajo socialnemu delavcu zagotoviti strokovno pravno utemeljen pristop pri reševanju socialnih primerov in zadovoljevanju socialnih potreb ogroženih. - 376 - KNJIŽNA OCENA ni-r-oslriv Ružica: Socijalna politika - Kritika teorijskih osnov??, VŽSE, Beograd Knjiga dr. Miroslava Ružice, Socijalna politika - Kritika teo- rijskih osnova, je pri nas ena prvih, ki se poglobljeno ukvarja s tporeti "tiimi problemi socialne politike in socialnega dela. Knjiga jr z^ninivs za vsf^, ki sr- akvarjnjo g socialno politiko in socialnim delori, ker ob prikazu ivnzli^nlh teoretičnih izhodiH!: odkrivn idejno in politično ozadje ukrepov, ki jih nnša Gocialn? politika včasih prevz-ma premalo kritično. Vsebina je razdeljena, na dva dela. Prvi vsebuje prikaz nekaterih koncepcij socialne politike, drugi pa opis prakse sodobne socialne politike v izbranih dežel-^h. Avtorjeva temeljna teza, je, da "mora vsaka zamisel o socialni politiki izhajati iz strateškega izbora in konceptualizacije druž- benih vrednot, na katerih utemeljuje, usmerja in delno uresničuje svojo prakso" (str. 7)« Sam je izbral naslednje: družbena enakost, družbene potrebe, socialna varnost, družbena integracija in so- lidarnost. Interpretacije pojma in družbenih funkcij socialne politike kl-isi- ficirn po pripadnosti avtorjev družbeno-idejnim gibTnjrn. Razdeli jih na tri glavne skupine ter na podskupine in vsako predstavi s kratkim "geslom". Mešč^^nska konzorvativno-liberalna tradicija: od odklnnjnnja in prisiljenega sprejemanja do socinlne politike kot izr-izn skupnosti. Sem šteje antikolektiviste (Friedrich Iiayek, l"iilton i^riedman), ki se zavzemajo za zmanjšanje družbenih funkcij na socialnp-n področju, zmanjšanje sredstev zanje ter za pronašanjn nalon nr^ privatne in p-^ostovol jne organi.zac' je ter lokalne skupnosti. Kon;:ervntivni pristop (Irving Kri stol, Nntlinn Glazer) Uijiotnvl in, dn socir^lna - 377 - politika slabi vlogo tradicionalnih institucij, kot so družino, sosedstvo, prostovoljne organizacije ipd., kar povzroča, da so lju vedno bolj odvisni od države. Tako socialna politika z retlevonjcm ene vrste problemov ustvarja nove. Socialna administracija ali empiričnopragraatični pristop (Penelope Hali) izhaja iz socialne politike kot področja delovanja, ne pa iz kakega koncepta. Razvija multidisciplinarni pristop, ki naj bi bil izraz nemoči, kako pojasniti dejanske pojave. Po teoriji konvegence je socialna poli- tika funkcionalni proizvod industrializacije (Clark Kerr, S.M. L^pset). V okviru teorije konvergence imata posebno mesto Hai-old Vilensky in Charles Lebeaux, ki sta prva formulirala danes splošno sprejeta modela socialne politike: rezidualni in institucionalni. Socialnodemokratsko stališče: mit in meje "države blagostanja". Sera uvršča najprej Richarda Titmusa s socialno politiko in idejo "dobre družbe". Dobra družba je po Titmusu tista, ki je dobro norra??tivno integrirana in v kateri prevladuje kolektivna zavest, ki jo sprpjema večina. Titmus je formuliral tri modele socialne politike, in sicer: rezidualni ali selektivni, po katerem insti- tucije socialnega skrbstva (socijalno staranje) nastopijo le takrat, kadar individualnih potreb ni mogoče zadovol^ti z "na- ravnima kanaloma": tržiščem in družino. Industrijski model poudarja vlogo socialne politike kot funkcionalnega dodatka ekonomiji in jo omejuje na aktivno delovno silo. Institucionalno redistribu- tivni model pa vidi socialno politiko kot temeljno integracijsko institucijo v družbi, ki zagotavlja univerzalne usluge izven tržišča na principu potreb. Titmus se zavzema za slednji model. Poleg Titmusa uvršča v socialnodemokratski okvir še T. H. Marshalla s formulo: državljanski status (citizenship) in socialna politika ter Davida Gila, po katerem socialna politika ni enotna in kohe- rentna koncepcija, ampak gre za vrsto socialnih politik, ki so parcialne konceptualizacije določene prakse. 'Najzanimivejši je izbor tretje skupine avtorjev, ki jih Ružica združi pod naslovom "Marksistična perspektiva": Država blagostanja kot kapitalistična prevara ali zmaga delavskega razroda. Predstavi avtorje, ki izpolnjujejo dva pogoja: da so uveljavljeni predstavniki - 378 - sodobne marksistične misli in da so njihova dela relevantna za konceptualizacijo predmeta in družbenih funkcij socialne politike. Pri večini marksističnih piscev je analiza socialne politike stranski proizvod širših analiz o družbenih procesih in odnosih ali o funkcijah sodobne države. Premisa Jamesa 0'Conno.rja je, da mora kapitalistična država iz- polnjevati dve temeljni in pogosto kontradiktarni funkciji: akumulacijo in legitimizacijo. Državni izdatki so dvojne vrste: družbeni kapital in družbeni stroški. Družbeni kapital služi akumulaciji in cbsega družbene investicije in družbeno potrošnjo. V slednjo uvršča tudi socialno zavarovanje, ki povečuje reproduk- tivno sposobnost delovne sile in zmanjšuje stroške dela. Družbeni stroški (social expenses) pa so projekti in usluge, namenjeni vzdrževanju družbene harmonije, to je legimitizacije družbenih odnosov. Tipični družbeni strošek je socialna politika (vrelfare system). Misel lana Gougha je okarakterizirana z dilemo: država blago- stanja-agencija represije ali zagotavljanje človeških potreb? Državo blagostanja opisuje kot uporabo moči države za modifikacijo reprodukcije delovne sile in za vzdrževanje neaktivne populacije. Claus Offe je predstavljen s temeljno mislijo, da je država blago- stanja kapitalizem za reveže in socializem za bogate. Država blagostanja ni spremenila proizvodnje za profit v delo za zado- voljevanje človeških potreb. Nudi zgolj kompenzacijo za nove probleme, ki so stranski proizvod industrijske rasti privatne ekonomije. Razvoj države blagostanja poteka v relativni neodvisnosti od političnih kontravez, ker je njen cilj prevencija potencialno resnih socialnih problemov. Po Ružici prav pripombe Clausa Offeja ^ izražajo bistvo marksističnega pristopa k razumevanju socialne politike. - 579 - Ružica rneni , da kljub očitni prednosti, ki jo ima marksistični pristop v situiranju socialne politike in analizi njene nar-avc, ne daje zadostnega okvira za razumevanje njenega razvoja, vpliva in sprememb, ki jih povzroča v materialnem in družbenem položaju ljudi. Programi socialne politike so trajna dediščina človeštva. Hi mogoče zanemariti pomena družbenih vrednot, ki so vgrajene v socialno politiko. Prikaz različnih pojmovanj socialne politike se končan s "skico o pojmu in družbenih funkcijah socialne politike in njeni incti- tuciop^^lni praksi". Socialna politika naj bi bila akcijsko usmer- jena konceptualizacija posebne družbene prakse, ki se gradi na izboru določene spoznavno-vrednostne orientacije, ki postane manifestni okvir za vzpostavljanje akcij in njihovo legitimacijo, V temelju spoznavno-vrednostne orientacije je zamisel o družbeni enakosti, svobodi, pravičnosti, družbeni integraciji in potrebah ljudi. Tako definirana socialna politika pa je le idealno-tipska zamisel, ker izraža samo manifestne namene, cilje in splošne smernice za delovanje. Na koncept socialne politike odločilno delujejo objektivni dejavniki in pogoji ter notranja logika, ki izhaja iz načina proizvodnje. Zato je teoretični uvid v funkcio- niranje način^i proizvodnje oziroma "anatomija družbe" (str. 77) predpostavka za kakršnokoli zamisel o socialni politiki. Skica podaja okvirno sistematiko za analizo socialne politike kot institucionalizirane prakse, kar je predmet drugega dela knjige. V prvem delu pa sta obravnavani še dve vprašanji, to je socialna politika in znanost ter odnos socialne politike in socialnega dela. Prvo vprašanje je odprto. Ali se bo socialna politika konstitui- kot znanost, je odvisno zlasti od uspešnega teoretičnega postavljanja temeljnih problemov. Šele v samostojnih in rele- vantnih analizah in na njih temelječih raziskovanjih nastajajo podlage za preraščanje socialnopolitične prakse v novo znanost socialne politike ali pa v teoretično zasnovano sociologijo soci^ln«^ politike. - 58O - Glede drugega meni, da socialna politika in socialno delo v praksi lahko izhajata iz skupnih konceptov, vendar to ni nujno. Specifičnost socialnega dela je v karakterju profesionalne usluge, ki vključuje strokovno znanje in direktno intervencijo. Delovanje socialne politike pa je posredno, vpliva nn družbene pogoje in strukture, ki delujejo na ljudi in njihovo okolico. Drugi del knjige je v bistvu komparativna socialna politika, ki je za avtorjD metoda sistematičnega raziskovanj« socialne politike v r!?zličnih družbenih in časovnih okvirih (str, 9^)- Opis Zrjjem-^ socialnopolitiono prakso v Veliki Britaniji in ZDA kot tipičnih kapitalističnih deželah, v ZSSfi kot vodilni deželi realnega soci- alizma in na sintetičen način v deželah v razvoju. V navedenih drža- vah so opisani sistem socialne varnosti, izobraževalni sistem, zdravstvena in stanovanjska politika ter prikaz personalnih soci- alnih služb. Poglavje, ki obravnava dežele v razvoju, v uvodnih točkah opozarja na posebnosti socialne politike v tretjem svetu. Tu so bile v preteklih desetletjih vidne tri globalne orientacijo: 1- prevzemanje vzorcev in imitiranje razvoja industrijskih držav, prilagajanje teh vzorcev in razvoja posebnostim in kulturi dežel v razvoju in 5- iskanje novih in izvirnih poti razvoja. V tretjo skupino so uvrščene Kitajska, Kuba in Tanzanija- Ta del knjige vsebuje množico zgovornih podatkov in primerjav, ki ilustrirajo zlasti razliko med manifestno in dejansko socialno politiko. Namesto zaključka avtor razglablja o krizi in socialni politiki, ter podaja skico za bodoče raziskovanje. Avtorjevo mnenje o socialni politiki v socialistični samoupravni družbi ni eksplicitno izraženo, prav to pa brnlca najbolj zanima. Čeprav je avtor glede jugoslovanske socialne politike skrajno zadržan, podatki in ugotOvitve iz drugega dela sami po sobi zbuja- jo asociacije in paralele, npr. pri "disciplinirnnju" dolnvnkogn razreda, zmanjševanju izdatkov za programe socialne politike, izobraževanju za neposredno delo v skladu z zahtevami gospodarstva, zmanjševanju zdravstvenega varstva in večji participaciji in podobno. - 581 - o "Socijalno politiko" dr, Miroslava Ružice smo dobili koristno delo, čeprav na najzanimivejša vprašanja ne daje odgovora. Sklepamo, da se pridružuje mnenju, ki ga citira v knjigi, namreč, da potrebujemo predvsem dobra vprašanja. Dr. Andreja KAVAR-VIDMAE - 382 - IZ TUJIH REVIJ SOCIALNA OPORA OB RAZVEZI Monika Henderson, Michael Argyle, Source and nature of social support given to women at divorce /separation, British Journal of Social Work, 15, 1985, 1. 85-65. Študije o odnosu med življenjskimi spremembami in fizičnimi ali psihičnimi boleznimi so pokazale močno povezavo med obremenilnimi dogodki v življenju in boleznimi. Te študije so tudi pokazale, da socialne suportivne mreže blažijo ta odnos. Mnogi avtorji tudi ugotavljajo, da na zdravje in srečo veliko bolj vplivajo socialni odnosi kot pa dohodek, .družbeni status ali izobrazba. Z raziska- vami so tudi že dokazali, da je smrtnost najvišja pri tistih lju- deh, ki imajo najmanj socialnih stikov, oz. pri tistih, ki so naj- manj povezani. Smrt bližnjega ali druge izgube navezanosti so med največjimi povzročitelji stresnih dogodkov v življenju. Poleg tega, da so ti dogodki že sami po sebi obremenilni, pa tudi povrzočijo izgubo primarnega vira socialne opore, tako da je posameznik dvoj- no prizadet. Študije so tudi pokazale dvojno dovzetnost za telesne in duševne bolezni med vdovelimi in razvezanimi kot pri poročenih. Poleg večje dovzetnosti za bolezni je razveza še posebej povezana z manjšim zadovoljstvom in srečo. Razvezane ženske so bolj nesre- čne kot ženske brez otrok (35% oz. 8^%). Razveza botruje tudi vi- soki stopnji depresivnosti, bojazni, osamljenosti in šibkemu samo- spoštovanju, ki pa se delno ublaži tri do štiri leta po razvezi. Vendar je prilagoditev po razvezi v veliki meri odvisna od vrste socialne mreže. Rezultati raziskave so pokazali, da imajo tisti, ki so se po razvezi uspešno prilagodili, manj goste mreže z nižjim razmerjem sorodstvenih vezi kot manj uspešni. Manj goste mreže so bolj učinkovite, ker: 1. omogočajo dostop do partnerjev, ki imajo različne vloge, 2. vključujejo večjo odprtost do sprememb, ker vsebujejo odnos med dvema osebama in ne skupinama, 5. zagotavljajo večjo možnost iskanja novega partnerja s komplementarnimi interesi razvezani osebi. Vendar ne le vrsta mreže temveč tudi značilnosti - 585 - dane podpore lahko vplivajo na koristnost socialne mreže pri omili- tvi obremenitve. Članek obravnava dva dejavnika: vrsto dobljene socialne pomoči in vir socialne opore v obdobju takoj po razvezi. V študijo je zajetih 3o ločenih ali razvezanih žensk od 28. do 62. leta, ki so bile ločene od enega do šestih let. Anketiranke so prosili, naj razvrstijo po pomembnosti vire in vrste opore, ki so jo prejele v prvih šestih mesecih po razvezi. Opore so bile razdeljene v štiri razrede: sorodniki, prijatelji, prostovoljci ter specializi- rane strokovne službe. Rezultati so pokazali, da so prijatelji - posebno prijatelji istega spola - glavni vir socialne opore. Sle- dijo jim ožji družinski člani in lastni otroci, medtem ko igra- jo strokovne službe drugotno vlogo. Iz raziskave lahko sklepamo, da so socialne mreže več dimenzionalne. Ne le, da imajo različni viri različno pomembnost, ampak je njihova pomembnost odvisna od vrste opore, ki jo nudijo. Oba vidika pa podpirata potrebo po široki zasnovanosti socialne mreže, ki vključuje tako družino kot tudi prijatelje. Ocenjena pa je tudi vloga formalnih organi- zacij pri nudenju pomoči. Ugotovitve raziskave so predvsem pomemb- ne za strokovne ustanove, ki se ukvarjajo s temi problemi. Rezulta- ti so jasno pokazali, da so formalne službe le redko primarni vir pomoči, celo pri dejavnostih, ki so tradicionalne za te službe. Zato bi bilo dobro, ko bi formalne službe mobilizirale svojo mre- žo strank ter vzpodbujale in podpirale obstoječe skupine za vzaje- mno pomoč. Lidija Kunič - - PQVZE!FEK ČLANKOV Stanislava Šarčevič, Obravnava alkoholikov pred zdravljenjem in priprava na zdravljenje, Socialno delo, 24, 1985, 2, str.. Prikazan je model socialne obravnave alkoholika od registracije primera do vključitve v zdravljenje po fazah in problemih: regi- stracija primera, zbiranje podatkov, postavitev socialne diagnoze, priprava na zdravljenje, sodelovanje svojcev in okolja, sodelova- nje delovne organizacije, izdelava sanacijs^ie^e načrta, socialna anamneza, vključitev v zdravljenje, sodelovanje v klubu zdravlje- nih alkoholikov. Shema faz obravnave. Priloge: socialna anamneza za alkoholika; vprašalniki za krajevno skupnost, delovno organi- zacijo, bivšo delovno organizacijo in center za socialno delo. - Ured. Ivanka Kapun, Blaž Mesec, Kopičenje socialnovarstvenih pomoči iii tipologija prejemnikov. Socialno delo, 24, 1935, 2. str.. Poskusna analiza na osnovi 5 odstotnega vzorca prejemnikov SVP v občini Slovenska Bistrica (N = 21oo, n = loo) odgovarja na vpra- šanje, (l) ali se SVP v gospodinjstvih kopičijo in s kakšnimi zna- čilnostmi gospodinjstev se povezujejo vrsta, število in višina SVP; (2) ali se gospodinjstva, ki prejemajo jVP, aed seboj razli- kujejo tako, da lahko govorimo o različnih tipih. Rezultati: polo- vica gospodinjstev prejema eno samo SVr, nadaljnja četrtina dve, tako da ne moremo govoriti o kopičenju. Ur^otovljena je negativna korelacija med številom SVP v gospodinjstvu ii: višino S^JT ter vi- šino dohodkov. Gospodinjstva prejemnikov se j;rupirajo v pet različnih tipov: gospodinjstva bolnih ii: invalidnih oseb (57 %), gospodinjstva z nizkim dohodkom, brez drugih posebnosti ( 56 %), gospodinjstva oseb brez premoženja in svojcev (15 %), gospodinjstva z neurejenimi odnosi in alkoholizmom (8 /o), gospodinjstva samohra- nilk ( 6 %). - Avt. - 555 - Tone Strojin, Vloga procesnega prava pri zagotavljanju in ures- ničevanju socialne varnosti, Socialno delo, 24, 1985» 2, str. Socialna varnost je abstrakten pojem toliko časa, dokler se ne potrdi v konkretnih pravicah, obveznostih in dejavnostih. Ta dru- žbena vrednota se uresničuje skozi socialno politiko v sistemih socialnega zavarovanja, socialnega varstva in socialnega skrbstva. Pri tem igra pomembno vlogo tudi procesno pravo, kajti socialna varnost se bolj učinkovito zagotavlja, če je to pravo bolje defini- rano in uresničevano. Socialno pravo s postopkom je velik napredek k vzajemnosti in solidarnosti ljudi. Socialni delavec mora poznati osnove procesnega prava, da bi bil njegov pristop pri reševanju socialnih primerov strokovno pravno utemeljen. - Ured. POPRAVEK V članku Dragice Šeško, Načrtovanje družine v OZD: kaj in kako, v št. 1/1985 je bila v prvem odstavku na str. 29o, 4. vrstica, napačno natisnjena besedna zveza "pod dogovorjeno raven socialno- varstvenih pravic". Pravilno je: "pod dogovorjeno raven socialne varnosti". Avtorici in bralcem se opravičujemo. - Uredništvo. Ker smo v tej številki zaradi aktualnosti namenili več prostora člankom, smo opustili rubriko "Poročila", da ne bi presegli ustal- jenega obsega lista. - Uredništvo. NAVODILO SODELAVCEM Sodelavce prosimo, naj svoje prispevke pošiljajo v dveh izvodih na naslov Uredništvo Socialnega dela, Višja šola za socialne delavce, Šaranovičeva 5, 6I000 Ljubljana. Obseg načelnih člankov, teoretičnih razprav in poročil o raziskavah naj ne presega 15 tipkanih strani. Obseg osta- lih prispevkov, to je poročil, vesti, ocen, prikazov idr. naj ne presega 5 tipkanih strani, če ni drugače dogovorje- no. Načelnim člankom priložite povzetek do 15 vrstic. Vsako besedilo naj bo napisano z dvojnim razmikom, to je 3o vrstic na stran, ker sicer ni mogoče besedila popravlja- ti. Opombe in navajanje virov: (1) V opombah podrobneje pojasnju- jemo besedilo ter navajamo dodatne reference. Opombe potekajo po zaporednih številkah, ki jih v besedilu pišemo za en razmik nad besedo, na katero se nanašajo (npr. pomoč^). Vsebino opomb navedemo na koncu besedila pred seznamom literature. (2) Vire navajamo tako, da med besedilom navedemo v oklepajih ime avtor- ja, letnico izida dela, iz katerega je vzeta navedba, in stran (npr. (Fromm, 1963, 21). Na koncu besedila dodamo seznam upo- rabljene litareture, urejen po abecedi priimkov in imen avtor- jev. Besedilu priložite na posebnem listu svoje osebne podatke isc. ime in priimek, strokovni in znanstveni naslov, ustanovo, kjer ste zaposleni in funkcijo, natančen domači naslov z navedbo ob- čine, številko žiro računa oz. izjavo, da ga nimate.