ZAVOD SE PREDSTAVI Zavod Mala Zarja Zavod za zgodnjo obravnavo otrok in kvalitetno preživljanje prostega časa Jasna Hostnik, mag. prof. inkl. ped., direktorica Zavoda Mala Zarja Zavod Mala Zarja je zasebni zavod, katerega področje je delo z otroki s posebnimi potrebami in spodbujanje kvalitetnega preživljanja prostega časa. Zavod je neprofitna organizacija in je bil ustanovljen z namenom nudenja pomoči otrokom in njihovim staršem. Glavna dejavnost zavoda je nudenje individualnih oz. skupinskih specialnopedagoških obravnav, logopedskih obravnav, v bodoče pa tudi psiholoških in fizioterapevtskih obravnav. Poleg izvajanja dodatne strokovne pomoči Zavod Mala Zarja organizira tabore, delavnice, posvetovalnice, srečanja in praznovanja rojstnih dni v gozdni igralnici. S svojo umestitvijo v neokrnjeno naravo nudi možnosti za delo v naravnem okolju, ki je edinstven pogoj za sproščujoče terapevtsko in strok- ovno specialnopedagoško delo, kar je tudi posebnost zavoda. predvsem pa osebnostne rasti. Slikovni simbol Za- voda Mala Zarja predstavlja majhno, veselo deklico Zarjo, ki steguje roke proti soncu s srcem, simbolom upanja in ljubezni, ki ga lahko prejema ali daje. Zavod Mala Zarja je produkt dolgoletnih izkušenj z delom z otroki in njihovimi starši. Skozi 15-letno prakso smo imeli priložnost spremljati problemati- ko odraščajočih otrok, pojavljanje posebnih potreb, primanjkljajev, stisk otrok, staršev in pedagoških de- Zakaj Zavod Mala Zarja? lavcev. Število otrok s posebnimi potrebami naglo Ime zavoda ima svojo zgodbo, ki temelji na njego- narašča. Obremenjeni otroci, obupani starši, zaskr- vem poslanstvu. Beseda zarja ima v SSKJ več pome- bljeni pedagogi in zdravniki. Takšne prihodnosti si nov. Izpostavljena sta dva: iti v nove boljše čase in pri- zagotovo ne želi nihče. Dolge čakalne dobe na dia- našanje obdobja znanja. Spominja nas na življenje. S gnosticiranje in kasnejše obravnave lahko vplivajo na svojim jutranjim vstajenjem ali večernim bledenjem zamujanje optimalnega področja razvoja pri otroku. ponazarja vzpone in padce, rojstvo in minljivost. S Ravno to pa so tudi razlogi za ustanovitev zavoda, svojo rdečkasto svetlobo na nebu vzbuja upanje, to- ki bi vsaj delno razbremenil prepolne čakalnice in plino, veselje. Prav to pa je tudi poslanstvo zavoda: dolge čakalne dobe. Zavod Mala Zarja deluje kot za- pomagati, vzpodbujati, krepiti, razvijati kompetence, sebna ustanova z multidisciplinarnim timom, ki ga potrebne za nadaljnje življenje. Beseda mala pona- sestavljajo inkluzivni pedagog, specialni pedagog, zarja otroka in naš občutek majhnosti ter fizične, logoped, likovnik, v bodoče pa načrtujemo tudi so- delovanje s psihologom, družinskim terapevtom in fizioterapevtom. Sodelovanje s takšnim spektrom strokovnjakov bo velika pridobitev, ki bo omogočala celostno obravnavo na enem mestu. Ob sprejetju Zakona o celostni zgodnji obravnavi predšolskih otrok s posebnimi potrebami (ZOPOPP) se je pojavilo mnogo vprašanj. Vse od organizacije centrov za obravnavo otrok do začetka postopka in obravnav. Celotno zgodbo spremljamo tudi skozi lastne izkušnje. Celostna zgodnja obravnava otrok s posebnimi potrebami in otrok z rizičnimi dejavniki v predšolskem obdobju obsega obravnave otroka in njegove družine v predšolskem obdobju z name- nom, da se zagotovi in spodbudi otrokov razvoj, okre- pi zmogljivost družine ter spodbudi socialna vključe- nost družine in otroka. Prej kot je družina vključena v sistem pomoči, večje so možnosti za boljši napredek. 54 Didakta Umetniško drevo Senzorika – igra s peskom in svetlobo Pomen zgodnje obravnave otrok Govorimo o t. i. odstopanjih v razvoju. Vsak otrok ima Razvoj možganov je najintenzivnejši v prvih letih ži- svojo individualno krivuljo razvoja, slediti pa moramo vljenja, ko se nevronska mreža razvija in oblikuje. Hi- tudi mejnikom razvoja, ki predstavljajo orientacijo. trost nastajanja in število nastalih povezav med ne- Ravno zaradi tega je zelo pomembno, da težave čim vroni je neprimerno večja do otrokovega sedmega prej prepoznamo in jih začnemo odpravljati, dokler v leta starosti kot kasneje. Dozorevanje možganov je otroku še ne povzročajo večjih stisk in občutka neu- dokončano do četrtega oziroma petega leta starosti, speha. Ko se določeni vzorci utrdijo, je njihovo odpra- ko se vzpostavi 50 %, do sedmega leta 75 % in do dva- vljanje dolgotrajnejše in težavnejše, zato jih moramo najstega leta 95 % povezav med živčnimi celicami v čim prej omejiti ali odpraviti. Kadar otrokove razvojne možganih. Neaktivni nevroni odmrejo, neaktivne težave na določenem področju niso ustrezno obrav- poti pa se izgubijo za vedno. Če ni stimulacij, je šte- navane, lahko ovirajo razvoj drugih področij in tako vilo nevronskih povezav manjše, kar povzroča red- vplivajo na pojav novih težav. kejšo nevronsko mrežo in zmanjšanje intelektualnih sposobnosti. Obdobje zgodnjega otroštva lahko poj- Cilji in dejavnosti Zavoda Mala Zarja mujemo kot kritično obdobje za razvoj velike večine Cilji Zavoda Mala Zarja so zasnovani na podlagi Zako- spretnosti, veščin in znanj, ki so ključne za življenje. na o celostni obravnavi predšolskih otrok s posebni- Otroški možgani imajo svoje kritično obdobje, ko je mi potrebami, ki v 2. členu kot cilje in načela določa: učenje najbolj intenzivno. Zamujeno učenje v času - zagotavljanje največje koristi otroka in pospe- kritičnega obdobja izredno težko nadomestimo, šitev razvoja otroka ter zmanjšanje možnosti zato je zelo pomembno, da je otrok čim prej dele- za razvoj trajnih posebnih potreb, žen premišljenih, kakovostnih in pestrih izkušenj. Ob - zagotavljanje vseh informacij za starše, rejni- dobrem opazovanju in uporabi strokovnega znanja ke oziroma zakonite zastopnike (v nadaljnjem hitro lahko opazimo, da z otrokom nekaj ni v redu. besedilu: starši), 55 Didakta ZAVOD SE PREDSTAVI Razvrščanje Praznovanje gozdnih rojstnih dni - zgodnje prepoznavanje otrok s posebnimi po- - praznovanja rojstnih dni v gozdni igralnici, trebami in otrok z rizičnimi dejavniki, - organiziranje in izvajanje strokovnih izletov s te- - zagotavljanje psihosocialne pomoči staršem ob matiko izobraževalne narave, rojstvu otroka, v zdravstvenih ustanovah, v vrtcih - organiziranje in izvajanje krajši sprehodov v nara- ter v predšolskih oddelkih v okviru zavodov za vo na določene teme, vzgojo in izobraževanje otrok in mladostnikov s - izvajanje gozdne pedagogike, posebnimi potrebami in socialnovarstvenih za- - poučevanje raznih spretnosti, inštruiranje in po- vodov, moč pri učenju, - zagotavljanje strokovne ocene otrokovih zmo- - organiziranje in izvajanje različnih delavnic za žnosti in posebnih potreb, otroke (gozdne igre, kmečke igre, kulinarične de- - individualizirani pristop pomoči otroku in dru- lavnice, likovne delavnice …), žini, - organiziranje in izvajanje delavnic za odrasle, - sodelovanje strokovnjakov in staršev pri izdelavi - organiziranje srečanj in razstav, individualnega načrta pomoči družini, - organiziranje znanstvenih in strokovnih srečanj, - zagotavljanje celovite zdravstvene oskrbe otroka, seminarjev in podobno, - zagotavljanje celovite in koordinirane pomoči - sodelovanje z drugimi subjekti, katerih dejavnost otroku in družini, je pomembna za uresničevanje poslanstva zavoda. - avtonomnost, strokovnost in odgovornost stro- kovnih delavcev, ki delajo z otrokom in družino; Dodatna strokovna pomoč in specialnopedago- - informiranost staršev o otrokovih obravnavah in ške obravnave napredku ter utrjevanje samozavesti staršev, so- Za mnoge starše lahko spoznanje, da so pri njego- oblikovanje njihove aktivne vloge, s tem pa pove- vem otroku opažena odstopanja v razvoju, primerja- čanje zmogljivosti družin pri skrbi za otroka, mo s potjo v neznano. Pojavijo se vprašanja in dile- - ozaveščanje strokovne in najširše javnosti o me: zakaj, kam in kako naprej. Pogosto se zgodi, da nujnosti celostne zgodnje obravnave predšol- se s temi vprašanji ukvarja starš sam, saj je pomoč skih otrok. prioritetno usmerjena v otroka. Starši tako ostane- jo nepomirjeni, v dvomih in predvsem s premalo Dejavnosti znanja, kako z otrokom in posledično s celo družino Glavni dejavnosti zavoda sta nudenje dodatne stro- funkcionirati. Dodatna strokovna pomoč v Zavodu kovne pomoči, v okviru katere se nudi specialnope- Mala Zarja vključuje uvodni razgovor, diagnosticira- dagoške obravnave in svetovanja, ter omogočanje nje, individualno pomoč, skupinsko pomoč, svetova- kvalitetnejšega preživljanja prostega časa družinam. nje, poročilo in pomoč pri pridobivanju mnenja oz. Druge dejavnosti zavoda so še: odločbe Zavoda Republike Slovenije za šolstvo. Po- - vzgoja in izobraževanje otrok s posebnimi po- moč je namenjena celi družini. trebami, - predšolska vzgoja in izobraževanje otrok, Specialnopedagoške obravnave v našem zavodu za- - svetovanje, jemajo različna področja dela: delo z otroki s spek- - dnevno varstvo otrok (tudi otrok s posebnimi trom avtističnih motenj, delo z otroki z govornimi in potrebami), jezikovnimi težavami, z gluhimi in naglušnimi, s sle- - organiziranje taborov v naravi, pimi in slabovidnimi, z otroki s čustveno vedenjskimi 56 Didakta Gozdni rojstni dan Notranja igralnica motnjami, z dolgotrajno bolnimi otroki, z nadarjeni- manjše kot v ustanovah, kjer poteka klasično vzgoj- mi in delo z nemirnimi in motečimi otroki. Pri svojem no-izobraževalno delo. Tudi v slovenskih vzgojno- delu vključujemo različne metode dela in elemente -izobraževalnih ustanovah se že opažajo razlike in različnih vej pedagogike kot npr. NTC metode, delo napredek, kar smo v praksi zaznali tudi preko lastnih po Bloomu in Gardnerju, gozdna pedagogika, doži- izkušenj z delom z otroki. Ravno zaradi teh dejstev vljajska pedagogika, multisenzorno zaznavanje, delo Zavod Mala Zarja podpira delo in aktivnosti v naravi z živalmi, pristopi Reggio Emilia, Montessori peda- in s pomočjo narave. Verjamemo v drugačne pristo- gogika. Poudarek vseh obravnav je na pridobivanju pe dela kot preventivo za upočasnitev naraščanja izkušenj in znanj, ki otroka opolnomočijo in mu po- števila otrok s posebnimi potrebami in soočanje z magajo do lastne motivacije pri premagovanju ovir. izzivi, ki jih doživljajo otroci in starši. Ker se zavedamo pomena bivanja v naravi, velik del dejavnosti izvaja- Delo in aktivnosti potekajo v gozdni igralnici in no- mo v naravnem okolju. tranji igralnici, ki sta opremljeni z naravnimi mate- riali. V večini so didaktični materiali in pripomočki izdelani iz naravnih materialov in najvišje kakovosti. Pri delu uporabljamo samo kvalitetna didaktična sredstva, certificirana kot dobra igrača, naravne ma- teriale, didaktične igre in igrače lastne izdelave, ki so prilagojene posamezniku, ter pripomočke, ki vzpod- bujajo lastno aktivnost, samostojnost, gibalne spo- sobnosti, ustvarjalnost, kreativnost, logično mišljenje in socialne spretnosti. Otroke vključujemo v vsako- dnevna opravila, spodbujamo skrb zase in za druge, krepimo močna področja in jih učimo predvsem za odgovorno, samostojno življenje. Podpiramo med- generacijsko povezovanje in sodelovanje, zato preko aktivnosti vključujemo različne starostne populacije. Dejavnosti v gozdni igralnici Kadar razmišljamo, kaj ponuditi svojemu otroku za najbolj optimalen razvoj vseh področij in potencia- lov, je to zagotovo naš čas in skupno bivanje v naravi. Dokazano je, da je narava kot pester in raznolik pro- stor najbolj spodbudno okolje za različna razvojna področja. Po analizi študij iz tujine (Švedska, Danska, Nizozem- ska, Velika Britanija), kjer se uveljavljajo vrtci in šole, ki delujejo na poudarku dela v naravi, je število otrok s posebnimi potrebami v teh ustanovah bistveno Čutna pot 57 Didakta ZAVOD SE PREDSTAVI Igra za spodbujanje govora in jezika Gozdni Domino Področja otrokovega razvoja se prepletajo, dopolnju- na, zelo razgibana in s svojimi kotički omogoča vse jejo, gradijo in povezujejo. Ravno zaradi tega tudi mi od učenja do sproščanja. Nič, razen otrokove do- povezujemo različna področja med seboj. V gozdu, mišljije, ni prepuščeno naključju. Otroci se v goz- na travniku ali s pomočjo živali se učimo matema- du popolnoma sprostijo, kar je pogoj za uspešno tiko, krepimo govorno-jezikovni razvoj, urimo fino nadaljnje delo in doseganje strokovno zastavljenih motoriko in grafomotoriko, izvajamo logopedske ciljev. Občutek pritiska, da otrok nekaj mora nare- vaje, prepoznavamo čustva, razvijamo grobo motori- diti, je tako minimalen, učinka lastne aktivnosti in ko, krepimo samopodobo, vzpostavljamo pozornost notranje motivacije pa se absolutno povečata. Ko in koncentracijo, pridobivamo splošno poučenost in dosežemo ravnovesje med sproščenostjo in lastno še mnogo drugega. motivacijo, je pot do zastavljenih ciljev veliko lažja. Za namen izvajanja pedagoškega dela smo v Zavo- Gozdna igralnica je tudi prostor, kjer otroci pra- du Mala Zarja opremili skrbno načrtovano gozdno znujejo rojstnodnevne zabave, se družijo s starši igralnico, ki smo jo poimenovali Gozdiček. Gozdna ob kostanjevih piknikih ali drugih priložnostnih igralnica otrokom omogoča razvoj na gibalnem zabavah ali pa v njem preživljajo poletne tabore. področju, področju spoznavnega razvoja, socialne- Taka zabava vključuje vse od svobode, učenja, po- ga in emocionalnega razvoja in področju jezika in vezovanja, sproščanja, uporabe veliko domišljije in govora. Opremljena je tako, da je za otroke privlač- kreativnosti in spodbujanja samostojnosti. Otroci sodelujejo pri pripravi ognja, pobiranju pridelkov, pečenju hrane na ognju, kmečkih opravilih, skrbi za živali itd. Na gozdnih igralih in bližnjem travniku obujamo stare igre in se vračamo v življenje, kjer so otroci plezali po drevesih, izdelovali loke, skakali po lužah in blatu, se kotalili po travniku in se do- mov vračali polni nepozabnih vtisov in raznobarv- nih odtisov. Podpiramo delo po sistemu manj je več in več je manj. Manj sredstev in vodenja, več ustvarjalnosti in samostojnosti. Več ustvarjalnosti in samostojnosti, manj dolgčasa in težav. Lokacija, kjer se nahajamo, nam omogoča, da se pogosto poslužujemo tudi dela z živalmi, spoznavamo če- belarje, lovce, gozdarje, kmete in jim pomagamo pri različnih opravilih. Gozdna igralnica Gozdiček je pravi raj v vseh letnih časih. Še poseben čar dobi v zimskem času, ko izza zasneženih dreves pokukajo pravljična bitja, obišče pa nas tudi Božiček na saneh. V načrtu je še izdelava Božičkove koče v Gozdičku, kjer bodo organizirane delavnice z izdelavo igrač. 58 Didakta Pincetni prijem Igra za slepe in slabovidne otroke Notranja igralnica nje zastavljenih ciljev in aktivnosti se bo povezoval z Notranja igralnica v Zavodu Mala Zarja je prostor, ki domačimi in mednarodnimi sorodnimi inštitucijami otroka kljub svoji enostavni opremljenosti spodbuja in strokovnjaki in si prizadeval za konstruktivno mre- k raziskovanju, sproščanju, ustvarjanju in konstruira- ženje različnih pomembnih deležnikov ter tako še nju. Velika večina materialov je naravnih, didaktični uspešnejšo pomoč otrokom in njihovim staršem. pripomočki so prineseni iz gozda, travnika, nabrani ob rekah. Igrače imajo znak dobra igrača oz. smo jih sami ocenili kot dobro igračo, ki vpliva na več podro- čij otrokovega razvoja in se je v praksi izkazala kot do- ber pripomoček za doseganje ciljev. Igralnica služi tudi kot terapevtski prostor. Ob zave- danju pomena senzorne integracije igralnica omo- goča pridobivanje vseh zgodnjih senzornih izkušenj. Otroci (in odrasli) obožujejo sproščanje ob glasbi na visečem stolu, na blazinah, ob soju prijetne svetlobe, risanje v pesku na svetlobni mizi, rokovanje z različni- mi materiali v raziskovalnih škatlah, igri z različnimi žogami, dejavnosti z vodo idr. Otroci lahko tako pri igri v senzorni igralnici uporabljajo vsa svoja čutila, se sprostijo od celodnevnih dražljajev, si poiščejo svoje zavetje ali pa aktivnost glede na svoj lastni interes in trenutni navdih. V igralnici izvajamo tudi terapije s pomočjo likovne umetnosti. Zaključek Zavod Mala Zarja je zavod, ustanovljen z namenom širšega delovanja na področju specialno pedagoške- ga in družbenega razvoja. Temeljno področje delo- vanja je pomoč otrokom, mladostnikom in njihovim staršem, spodbujanje alternativnih in inovativnih pristopov v vzgoji in izobraževanju ter spodbujanje otrok in staršev h kvalitetnemu preživljanju proste- ga časa. Poslanstvo zavoda je inkluzivno delovanje do vseh šibkejših členov družbe, medsebojno pove- zovanje in spodbujanje dejavnosti v naravi, preven- tivno delovanje ter razbremenitev zdravstvenega sistema. Zavod si prizadeva za inovativne pristope, Viri uporabo sodobnih konceptov in metod pri delu ter Rajović, R. (2013): IQ otroka – skrb starša. Mensa Slovenija: Ljubljana. Vir 1: https://www.uradni-list.si/glasilo-uradni-list-rs/vsebina/2017-01- za uresničevanje zastavljenih ciljev. Za uresničeva- 2065?sop=2017-01-2065 59 Didakta