Blaž Mesec MODEL AKCIJSKEGA RAZISKOVANJA Akcijsko raziskovanje je pri nas že nekaj časa nekakšen modni pojem. Vsak, ki se mu zdi, da je preveč neoprijemljivo, če reče, da izvaja raziskavo o tem in tem, doda: seveda akcijsko. In vsak, ki se mu zdi preveč pro- zaično, da bi rekel, da ustanavlja samopo- močno skupino, pomenljivo doda: v okviru akcijske raziskave. Temu primerno vlada ne- majhna pojmovna zmeda o tem, kaj je akcijsko raziskovanje in kako se izvaja. Tako se mi zdi, da vsaka nadaljnja beseda o akcijskem razisko- vanju to zmedo le še povečuje. Zato najprej nasvet vsem, ki jim je dušni mir ljubši od vsega drugega. Če ste se namenili postaviti na noge samopomočno skupino ali mladinski klub ali stanovanjsko skupino, lotite se dela. Ob delu se redno sestajajte, vsi, ki se vas to tiče, anali- zirajte, kar ste izvedli, naredite načrt za nas- lednji korak itn. Vse to zapisujte. Skušajte ravnati razumno, pošteno in objektivno. Na koncu napišite natančno poročilo o vsem, kar ste delali, kar ste se pri tem naučili in kar ste novega spoznali. Vaše početje ne bo daleč od akcijskega raziskovanja. - Kdor pa ima rad komplikacije, naj bere naprej. DVE OBDOBJI RAZVOJA \\\ Л1Л KDAJ SEJE ZAČELA ZMEDA li\ KDO JO JE ZAČEL V razvoju akcijskega raziskovanja je mo- goče razlikovati dve obdobji ali bolje dve veji: na lewinsko deblo akcijskega raziskovanja se je v začetku sedemdesetih let nacepila veja, kije akcijsko raziskovanje poimenovala z različnimi zvenečimi imeni ("nova metodološka paradig- ma", "kritična teorija družbenih ved", "kritika sociološke metodologije"), mu pripisala značil- nosti, ki mu ne pripadajo, in postavila zahteve, ki jih ne more uresničiti. Ta veja po našem mnenju nikoli ni ozelenela in je čas, da jo odžagamo. Bistvo nesporazuma je v tem, da so akcijsko raziskovanje pojmovali kot metodo v strogem pomenu; od tod je bil le korak do tega, da so jo začeli pojmovati kot navadni znanosti nasproten občemetodološki pristop, ki so ga pojmovali bodisi kot kvalitativno-in- terpretativno metodo bodisi kot aktivistično partijno znanost, ki naj bi nadomestila "bur- žoazno" znanost. Oglejmo si ta razvoj v osnov- nih potezah (Mesec 1993). A. POJEM AKCIJSKEGA RAZISKOVANJA PRI K. LEUINU Lewinov metodološki nazor vsebuje nastav- ke akcijskoraziskovalnega pristopa: stališče, da ima znanost praktično funkcijo; usmerjenost na preučevanje celot prepletenih dejavnikov (konstrukt "polja"), spoznanje, da se percepci- ja spremeni, če z akcijo spremenimo situacijo, težnja, predstaviti subjektivno polje posamez- nikov ("življenjski prostor"), poudarek na eks- perimentiranju v naravnih pogojih, pri čemer ohranjamo naravno celoto pogojev, ipd. Z akcijskim raziskovanjem so neposredno povezana spoznanja tem, kako se družba na skupinski ravni spreminja, zlasti o kvazistaci- onarnem ravnotežju, odporu, sekvenci spremi- njanja, pomenu skupinskega odločanja in sku- pinskih norm. Ta spoznanja so Lewina nape- ljala, da je postuliral poseben raziskovalni pris- top, ki ga je imenoval "akcijsko raziskovanje" in opredelil takole: "Raziskovanje, potrebno družbeni praksi, lahko najbolje označimo kot raziskovanje za družbeno upravljanje ali druž- beno inženirstvo. To je neka vrsta akcijskega raziskovanja, komparativnega raziskovanja pogojev in učinkov različnih oblik družbene akcije in raziskovanja, ki vodi do družbene ak- cije. Raziskovanje, ki ne proizvaja nič drugega 3 BLAŽ MESEC kot knjige, ne bo zadostovalo" (Lewin 1948). Razvidno je, da je v tej opredelitvi specifična diferenca akcijskega raziskovanja njegov pred- met (družbena akcija) in ne metoda (kompa- rativno raziskovanje). Vendar pa so v raziskavah Lewina in njego- vih sodelavcev implicirane tudi posebnosti ak- cijskega raziskovanja kot pristopa, za katerega so značilni - praktična uporabnost spoznanj v speci- fični akcijski situaciji, -vključenost raziskovanja v akcijo, kar po- meni, da imajo raziskovalne ugotovitve značaj povratnih sporočil ("specifični feedback") in da se raziskovanje povezuje z načrtovanjem in akcijo v iterativnih ciklih ("spirala"), - tesna zveza med praktično akcijo, razisko- vanjem in usposabljanjem ("trikotnik"), - zlasti pa sodelovanje članov akcijske sku- pine pri načrtovanju in organizaciji raziskave ("participacija"), ki lahko vključuje, ni pa nujno, izmenjavo perspektive akterjev in per- spektive opazovalca. Empirično preskušanje miselnih predpo- stavk ravnanja akterjev v specifični situaciji s sodelovanjem akterjev in z upoštevanjem tako dobljenih spoznanj pri nadaljnjem praktičnem odločanju je torej v lewinski tradiciji osnovna značilnost akcijskega raziskovanja. B. POJMOVANJA AKCIJSKEGA RAZISKOVA%JA V OKVIRU KRITIČNE DRUŽBENE TEORIJE Lewinovo mnenje, da je akcijsko razisko- vanje celo bolj pomembno in več vredno kot čisto znanstveno raziskovanje, se ni odrazilo v dejanskem družbenem položaju tega novega pristopa. V njegovi nadaljnji uporabi in razvo- ju je bil bolj poudarjen njegov svetovalni in didaktični pomen kot pa znanstvenorazisko- valni. Ob koncu šestdesetih in v začetku sedemdesetih let pa je skupina nemških družboslovcev, ki so v glavnem izhajali iz mi- selnega okvira kritične družbene teorije (in ki jim lahko zaradi miselne sorodnosti pridruži- mo še nekatere avtorje, ki niso pripadali temu krogu), ponovno premislila pojem akcijskega raziskovanja in skušala pri tem eksplicirati in razviti Lewinovo pojmovanje. Njihova zasluga je, da so ponovno opozorili na znanstveno- raziskovalni namen in pomen akcijskega raziskovanja in ga skušali razviti kot razisko- valno metodo. Toda pri tem so povsem samo- voljno, ne da bi za to našli kako oporo v Lewinovem pojmovanju tega pristopa, zašli v skrajnost, ki se je izkazala za slepo ulico v raz- voju akcijskega raziskovanja. Prvi vidik te zastranitve izhaja iz dejstva, da je za akcijskoraziskovalni pristop značilno so- delovanje akterjev pri načrtovanju raziskave, ovrednotenju njenih razultatov in celo pri ra- ziskovalnih opravilih. To naj bi pomenilo, da je akcijsko raziskovanje oblika osvobajanja člo- veka od njegove vloge objekta raziskave v sub- jekt raziskave, skratka, emancipacija (akterjev) od dominacije (raziskovalcev). Kot taka je po- sebna oblika emancipacije, toda oblika, ki jo lahko uporabljajo raziskovalci kot raziskovalci in tako prispevajo k obči osvoboditvi človeka. Emancipacija je v tem pojmovanju celo kriterij resničnosti znanstvenega spoznavanja, kajti resničnost spoznanj se presoja po tem, ali je na njihovi osnovi mogoče vzpostaviti realne družbene oblike, ki prispevajo k osvoboditvi človeka. Kdo in kako presoja, kaj je osvobodi- tev, pa ta metafizika ne pove. Drugo pretiravanje v tem okviru je pojmo- vanje, da je akcijsko raziskovanje kot "kritična teorija družboslovja" nova znanstvena paradig- ma v družbenih vedah. Če razumemo para- digme kot "svetovne nazore", ki si v razvoju znanosti sledijo diskontinuirano, obsežejo ce- lotno predmetno področje kakšne vede in uve- Ijavljao enotnost teorije in metode, je očitno, da akcijsko raziskovanje ni nobena znanstvena paradigma, saj sploh ni nobena teorija: nima vsebine, ne govori o ničemer, je le pristop. Ak- cijsko raziskovanje ni nobena nova znanost, ki naj bi nadomestila "tradicionalno" znanost; tudi ni, nekoliko skromneje, nova metoda, ki naj bi nadomestila "tradicionalne" metode. Če se ne spuščamo v očitno problematičnost ali celo brezpomenskost in nepomembnost loče- vanja med tradicionalnimi in netradicionalni- mi metodami, starimi in novimi (pred mojim rojstvom-po mojem rojstvu), bi celo v primeru, če sprcjemo, da gre za novo metodo, ugotovili, da njena novost ni v tistem, kar navajajo ti teoretiki. Ko specificirajo to novost, v bistvu izenačijo akcijsko raziskovanje z interpretativ- nim občemetodološkim pristopom. Tudi to 4 MODEL AKCIJSKEGA RAZISKOVANJA enačenje ne vzdrži kritične presoje, kajti po- jem inteфretativnega občemetodološkega pri- stopa se po obsegu in po ravni razlikuje od pojma akcijskoraziskovalnega pristopa. Ak- cijsko raziskovanje ni "modus kvalitativnega raziskovanja" ali njegova podvrsta. Klasične participativne akcijske raziskave (npr. o pro- duktivnosti starejših delavk) so bile kvantita- tivne, če mislimo pri tem na dejstvo, da so v njih zbirali kvantitativne podatke o produktiv- nosti in drugih variablah in da so vključevale eksperimentalne postopke. Povzetek kritike po-lewinskih konceptov akcijskega raziskovanja L Akcijsko raziskovanje ni nova družbo- slovna paradigma. 2. Akcijsko raziskovanje ni občemetodo- loški pristop, ni podvrsta kakšnega občemeto- dološkega pristopa, sploh ni metoda v ožjem pomenu. 3. V okviru akcijskega raziskovanja velja pluralizem metod in tehnik raziskovanja. 4. Akcijsko raziskovanje ni ne metoda os- vobajanja ne metoda zasužnjevanja, ali bolje, je eno in drugo, as you like it. Še najbolj za- sužnjuje tiste, ki to "metodo" uporabljajo (kot^ vsaka metoda). Če jo uporabljajo po svoji svo- bodni odločitvi, so se svobodno odločili za sa- mozasužnjevanje. Ta uničujoča kritika rekonceptualizacije levvinskega pojma akcijskega raziskovanja pa ne pomeni, da zavračamo utemeljenost inter- pretativne paradigme; da odklanjamo kvalita- tivno raziskovanje; ali da mislimo, da se v okviru akcijskega raziskovanja ne bi smelo ali moglo raziskovati po načelih intcrprctativnega raziskovanja. Nasprotno, mislimo, da je akcij- sko raziskovanje zelo primeren okvir za tako raziskovanje. OSNOVNA TEZA: AKCIJSKO RAZISKOVANJE JE NAČIN ORGANIZACIJE RAZISKOVANJA ZA PRAKTIČNO IPORABO Akcijsko raziskovanje ni metoda v ožjem pomenu besede, ampak bolj način organizacije raziskovanja in praktičnega delovanja, način organizacije inoviranja in razvoja, ustvarjanja novih spoznanj in spreminjanja praktičnega delovanja. Osnova akcijskega raziskovanja je poseben funkcionalni odnos med raziskovalci in praktiki, podoben svetovalnemu odnosu. Funkcionalni odnos pomeni odnos, ki naj pri- pelje do določenega smotra, do rešitve proble- ma akterja, kakorkoli že. Raziskovalna metoda tu ni vnaprej določena, ampak je odvisna od narave problema. Vnaprej so določena le pričakovanja akterja, da bo z vključitvijo v ak- cijsko raziskovanje nekako rešil svoj praktični problem, in pričakovanja raziskovalca, da bo prišel do novih spoznanj. Da pa bi bili ti smotri bolj zanesljivo doseženi, se raziskovanje, ki je obenem spreminjanje prakse, organizira na poseben način. Akcijsko raziskovanje je za raziskovalce asistirano spreminjanje prakse (stand-by change), za praktike pa nadzirano raziskovanje (stand-by research). Še najbolj smiselno bi lahko opredelili ak- cijsko raziskovanje kot analogon razvojnega raziskovanja v industriji. To pomeni, da je v klasifikacijah ob fundamentalnih in aplikativ- nih raziskavah poseben razred - prej to kot kaj drugega, s pomembno pripombo, da prihaja na področju človeških zadev pri razvojnem razi- skovanju do fundamentalnih spoznanj in da pri tej, sicer splošno uveljavljeni klasifikaciji, de- janski kriterij ni temeljnost spoznanj, ampak raziskovalni pristop, organizacijski okvir razi- skovanja in način diseminacije in uporabe spoznanj. Če se, naprej, vprašamo, kaj pomeni "razvoj proizvoda" na področju ved o človeku, pridemo do pojma namernega individualnega in družbenega spreminjanja. "Terapija", "sve- tovanje", "učenje", "vzgoja", "usposabljanje", "pomoč" so oznake za to spreminjanje; ugotovimo temeljno analogijo med temi spre- minjevalnimi pristopi in akcijskim raziskova- njem: v obeh primerih gre za funkcionalni odnos dveh strank, odnos, ki je teoretsko in metodično popolnoma odprt. V kakšnem smislu je akcijsko raziskovanje poseben način organizacije raziskovanja, bomo poskušali pojasniti ob (dobro znanem) modelu raziskovalnega postopka po Ackoffu. Po Ackoffu lahko pojmujemo sleherno ra- ziskovanje, ne le akcijsko, kot enotnost dveh postopkov: postopka za reševanje problema in postopka komunikacije (Ackoff 1966 (1953): 26; Ackoffovo shemo povzema tudi Toš 1988: 122). V sleherni raziskavi se pojavljajo štiri komunikacijske vloge: 1. uporabnik raziskave, 2. raziskovalec (znanstvenik), 3. opazovalec in 5 BLAŽ MESEC 4. opazovanec. To so vloge, ne osebe ali sku- pine (organizacije, ustanove), kar pomeni, da lahko isto vlogo opravlja več oseb ali da ena oseba opravlja več vlog ali vse te vloge. Komunikativne operacije so: 1. prenos problema, 2. priučevanje in nadzor opazovalcev, 3. stimulacija opazovancev, 4. odgovor opazovancev, 5. beleženje odgovorov in prenašanje po- datkov, 6. poročanje o predlagani rešitvi problema. Pri vsaki od teh operacij ali faz lahko pride do napak, ne le npr. pri beleženju in pre- našanju odgovorov. Operacije reševanja problema so (označu- jemo jih z malimi črkami, da se v simboličnem zapisu na sliki razlikujejo od komunikativnih operacij): a. obstoj problema, b. formulacija problema in načrtovanje metode za njegovo rešitev, C. odhod v okolje, v katerem bomo opazo- vali, ali njegova priprava, d. zapisovanje podatkov, e. obdelava podatkov f. izbira smeri akcije za reševanje proble- ma. Raziskava torej poteka v fazah, ki si sledijo tako, kot kaže slika. Slika: Diagramski model pozvcdbe (prirejeno po Ackoff 1966) 6 MODEL AKCIJSKEGA RAZISKOVANJA OPIS SLIKE 1. faza. Komunikacijski par: UPORABNIK - RAZISKOVALEC a. UPORABNIK ima problem in 1. prenese problem RAZISKOVALCU, tj., ga seznani z njim. 2. faza. Komunikacijski par: RAZISKOVA- LEC - OPAZOVALEC b. RAZISKOVALEC načrta raziskavo 2. priučuje in nadzoruje OPAZOVALCA 3. faza. Komunikacijski par: OPAZOVALEC - OPAZOVANEC C. OPAZOVALEC poišče ali ustvari situacijo, ki omogoči opazovanje 3. ustvari stimulus za OPAZOVANCA ali op- azuje že obstoječi stimulus 4. faza. Komunikacijski par: OPAZOVANEC - OPAZOVALEC d. OPAZOVANEC, kakršen je, 4. odgovori OPAZOVALCU 5. faza. Komunikacijski par: OPAZOVALEC - RAZISKOVALEC e. OPAZOVALEC zapisuje odgovore in 5. prenaša zapisane odgovore RAZISKO- VALCU 6. faza. Komunikacijski par: RAZISKOVA- LEC - UPORABNIK f. RAZISKOVALEC obdela podatke in 6. poroča o rezultatih UPORABNIKU 7. faza. g. UPORABNIK se odloči za smer akcije, s katero bo rešil problem. V akcijski raziskavi se pojavljajo iste vloge. Tudi ni mogoče reči, da je za akcijsko razisko- vanje v načelu značilna kakšna določena per- sonalna ali institucionalna zasedba vlog, npr., da bi bil uporabnik hkrati raziskovalec ali po- dobno; lahko je, lahko pa tudi ne. Predstavljaj- mo si, da izvaja raziskavo posameznik. Ni ne- mogoče in poznamo primere, npr. iz zgodovine psihologije, koje bil raziskovalec hkrati opazo- valec, opazovanec in uporabnik rezultatov, tj., izvajal je poskuse sam na sebi (npr. Ebbing- haus). Še danes ne mislimo, da ti poskusi zato ne bi bili znanstveni. Natančno je opisal teori- jo, iz katere je izhajal, hipoteze, postopek, re- zultate in vse okoliščine, ki so spremljale poskus. Seveda ima tak postopek metodološke pomanjkljivosti, ki jih odpravimo, če omenjene vloge personalno ločimo. A videli smo, da ima personalna ločitev vlog tudi svoje pomembne pomanjkljivosti, na primer motnje v komuni- kaciji. Razlikovanje (diferenciacija) vlog, tj., skup- kov opravil (operacij), je nujno za boljšo ča- sovno in prostorsko porazdelitev dela. Ko pa se te vloge personalno ločijo, ko pride do de- litve dela med različne posameznike, skupine ali celo organizacije in se poveča časovna in prostorska (fizična in socialna) razdalja med različnimi vlogami in opravili, ki sestavljajo celovit raziskovalni ciklus, se zvečajo motnje v komuniciranju. Zveza med problemom, ki naj bi ga rešili s pomočjo raziskave, in razisko- valnimi rezultati je vse rahlejša, tako da so v skrajni posledici rezultati irelevantni za rešitev problema. Akcijsko raziskovanje je način, kako zmanj- šati to časovno-prostorsko-socialno razdaljo med nosilci vlog v raziskovalnem procesu, raz- daljo, ki vodi do vse slabše komunikacije, v procesu praktične dejavnosti pa do vse večjega odpora do sprememb. Nima pa namena zabri- sali te delitve vlog ali je celo ukiniti. To opredelitev moramo še dopolniti in se pri tem še vedno sklicujemo na dobrega, stare- ga Ackoffa. Vloga uporabnika ("potrošnika", po slov. prevodu Ackoffa) se namreč v števil- nih primerih hierarhično razcepi na nepo- srednega uporabnika (naročnika), posrednega in končnega uporabnika. "Recimo, da podpre mestni šolski svet raziskavo o načinih vzgoje zaostalih učencev. Šolski svet je neposredni potrošnik (in tisti, ki odloča). Vsako odločitev, ki jo bo sprejel, bodo izpeljali učitelji, to je posredni potrošniki. Končno so prizadeti učenci in zato tudi končni potrošniki" (Ackoff 1953; 1966: 50). V skladu z osnovnim načelom akcijskega raziskovanja bi bilo, da bi končne potrošnike po predstavnikih vključili v akcij- skoraziskovalno skupino kot enakopravne partnerje. Kadar to zaradi prostorskih, social- nih in psiholoških ovir ni v celoti izvedljivo, naj bodo vključeni zastopniki končnih uporabni- kov. Na ta način se prvotno dvopartitno part- nerstvo (raziskovalec-uporabnik) spremeni v tripartitno (raziskovalec-neposredni uporabnik -končni uporabnik). 7 BLAŽ MESEC FUNKCIJE AKCIJSKEGA RAZISKOVANJA Akcijsko raziskovanje torej rešuje pro- bleme družbenih skupin in skupnosti, kot so: apatija, anomija, dezintegracija; odpor do sprememb, do inovacij in razvoja; neuspo- sobljenost, nekompetentnost; depriviranost, segregiranost in podobne. Po drugi strani pa rešuje probleme znanosti, kot so trivialnost in praktična irelevantnost spoznanj, nevalidnost in neobjektivnost. DEFINICIJA V okviru akcijskoraziskovalnega pristopa lahko razlikujemo več različic ali podvrst. Ra- ziskovanje v tej smeri je razmeroma novo in se nadaljuje, zato tudi še ni mogoče abstrahirati značilnosti, ki naj bi bile skupne vsem tem vrstam. Začasno pa pojem akcijskega razisko- vanja še najbolj ustrezno opredeljuje Cunning- ham (1976). Akcijsko raziskovanje je "razi- skovanje, l.ki ga izvajajo člani organizacije ob po- moči zunanjih svetovalcev, vsi skupaj pa ses- tavljajo akcijsko raziskovalno skupino; 2. kjer člani sodelujejo tako pri raziskovan- ju kot pri akciji; 3. ki poudarja pomen skupinske dinamike in družbenih sil, ki spodbujajo ali zavirajo sku- pinsko delovanje; 4. katerega namen je spremeniti vedenje, v tem procesu pa si sledijo načrtovanje, izvajanje in evalvacija." Za posamezne podvrste akcijskega razisko- vanja ta ali ona točka te definicije morda ne drži. Tako na primer uvrščajo nekateri k akcij- skemu raziskovanju tudi raziskovalno-svetoval- no spremljanje individualnega ravnanja (gl. Krims1989), torej postopek, pri katerem sode- lujeta le dve osebi, svetovalec in svetovanec. Za bistveno značilnost akcijskega raziskovanja imajo namreč raziskovalno spremljanje akcije v "akcijskoraziskovalni spirali", to je sprem- ljanje v zaporedju faz načrtovanja, akcije, eval- vacije in načrtovanje novega koraka. Postulat skupinskosti akcijskega raziskovanja izvira iz Levvinovega spoznanja, da je ravnanje odvisno od skupinskih norm, zato lahko pride do spre- memb le, če se spremenijo skupinske norme oz. skupinski kontekst individualnega rav- nanja. Očitno pa JKï, da to ne velja za vse vrste 8 Primarni smoter akcijskega raziskovanja je reševanje socialnih in razvojnih problemov skupnosti in organizacij; sekundarni smoter je znanstveno spoznavanje. SPREMINJANJE PRAKSE: RAZVOJ DEJAVNOSTI ALI ORGANIZACIJ Akcijsko raziskovanje rešuje problem pre- našanja znanja v prakso, to je spreminjanja praktičnega ravnanja pod vplivom novih spoz- nanj. Znano je, da spreminjanje ravnanja ni ne samodejen ne lahek proces, da je nasprotno proces, ki se srečuje s številnimi težavami, poskusi spreminjanja pa so pogosto neuspešni. Akcijsko raziskovanje naj bi omogočalo in olajšalo: - vpeljevanje (implementacijo) inovacij, izboljševanje prakse, - prevladovanje odporov do sprememb, - prenašanje znanja v prakso, uporabo znanja, - usmerjanje praktične dejavnosti, - učenje in usposabljanje za nove načine dela, - izboljševanje institucionalne klime. ZNANSTVENO SPOZNAVANJE: OBLIKOVANJE TEORETIČNIH MODELOV Akcijsko raziskovanje ni zgolj način pre- našanja znanja v prakso, spreminjanja prak- tičnega ravnanja pod vplivom novih spoznanj, ampak je tudi proizvajanje novih spoznanj. Ob implementaciji pride namreč raziskovalec v tesen stik s praktičnim ravnanjem, tako da lahko "mikroskopsko" preiskuje okoliščine in pogoje ravnanja ter pride tako do podatkov in spoznanj, ki mu jih drugi pristopi ne omogoča- jo. Akcijsko raziskovanje naj bi omogočalo in olajšalo: - odkrivanje praktičnih problemov in po- treb, - odkrivanje rešitev praktičnih problemov, - odkrivanje novih, ustreznejših načinov dela, - izboljšanje relevantnosti spoznanj, - celostno spoznavanje prakse in okoliščin, v katerih poteka. MODEL AKCIJSKEGA RAZISKOVANJA vedenja in da je vedenje mogoče spreminjati tudi zunaj skupin, v parnem svetovalnem od- nosu. Kljub temu pa menimo, da je v večini primerov v obravnavo (= raziskavo in spre- minjanje) nujno vključiti celoten skupinski kontekst. Omenili smo tudi, da naj bi bili v akcijskoraziskovalno skupino vključeni tudi predstavniki ali zastopniki končnih uporabni- kov. Posebnosti organizacije akcijske raziskave: a. Skupne: L kontinuiran dolgotrajen neposreden stik med uporabniki in raziskovalci pripelje k zmanjšanju časovne-prostorske-socialne dis- tance, boljšem razumevanju konteksta; 2. kontinuirana izmenja kratkih ciklov akcija-evalvacija-načrtovanje-akcija pripelje k postopnemu spreminjanju, ki omogoča prila- gajanje na spremembe, in do minucioznega odkrivanja vzorcev ravnanja in mišljenja. b. Kot raziskave: L Raziskovalno spremljanje celotnega ci- kla načr tova nj e-izvedba-opazovanj e-r efl eksij a 2. Sprotno kontinuirano povratno spo- ročanje podatkov o stanju organizacije in učin- kih dejavnosti 3. Sprotna kritična refleksija delovanja 4. Participacija akterjev pri raziskovanju C. Kot akcije: L Aktiviranje potencialnih akterjev in pomoč pri samoorganiziranju 2. Akter se sam odloči za spremembe in sprejme odgovornost za akcijo, brez vsiljevanja in manipuliranja 3. Pospeševanje sodelovanja prizadetih s skupinskim delom in prevladovanje ovir spre- minjanju 4. Participacija raziskovalcev pri akciji. STRAM v ODNOSU Iz Ackoffove opredelitve vlog v raziskoval- nem procesu je razvidno, da sta "raziskovalec" in "uporabnik" vlogi. Taka opredelitev pušča odprto vprašanje o nosilcih vlog, o personalni ali organizacijski zasedbi teh vlog. To pomeni, da ti vlogi lahko opravlja en nosilec (oseba, skupina, organizacija), lahko pa vsako drug nosilec. Če ima obe vlogi isti nosilec, lahko tako raziskovanje imenujemo "samoraziskovanje". Če sprejmemo, da gre pri uporabi raziskovalnih rezultatov za praktično (ne teoretsko) uporabo in če se uporaba cik- lično izmenjuje z raziskovanjem in evalvacijo, tedaj je samoraziskovanje poseben primer ak- cijskega raziskovanja. Samoraziskovanje je torej legitimna vrsta akcijskega raziskovanja. Nedvomno pa ima taka organizacija razisko- vanja svojevrstne metodološke implikacije inje PRIMERJAVA MED NAVADNIM EMPIRIČNIM IN AKCIJSKIM RAZISKOVANJEM j 9 BLAŽ MESEC lahko problematična. Ključna komponenta akcijskega raziskovanja je namreč raziskovalno -teoretska refleksija praktičnega delovanja, tj., osvetlitev delovanja iz drugega (ali širšega) referenčnega okvira, kot je okvir delujočih. Čeprav ne izključujemo možnosti sofisticirane samorefleksije pri posameznikih, menimo, da v večini primerov velja pravilo: "Potrebna sta dva, da vidita enega." Druga možnost je, da pride do delitve raziskovalnih in akcijskih vlog v sami akcijski skupini, do nekakšnega dile- tantskega ali amaterskega raziskovanja in teoretiziranja med ljudmi, ki za ta opravila niso posebej usposobljeni in se v prvi vrsti us- merjajo k praktičnim ciljem. Tudi take oblike akcijskega raziskovanja ne gre vnaprej zavrniti, ampak zasluži obravnavo kot oblika skupinske samorefleksije, pri čemer nas zanima njen doseg, in kot "laična metodologija". Nobenega od teh načinov, ki ju torej lahko pogojno obravnavamo kot posebna primera akcijskega raziskovanja, pa ne bomo imeli za njegovo tipično ali čisto obliko. Poleg vprašan- ja usposobljenosti za raziskovalno delo in teo- retsko refleksijo se pojavlja tudi vprašanje odgovornosti za praktične rezultate na eni strani in za spoznavne na drugi. Sodimo, da gre pri raziskovalcu na eni strani in praktično dejavnem uporabniku na drugi za neuskladljivi odgovornosti, za odgovornosti do drugih kon- tekstov. Zato bomo kot idealno tipsko obliko akcijskega raziskovanja privzeli tisto, ki jo po- stulira Cunninghamova definicija, to je obliko, pri kateri sta vlogi raziskovalca in uporabnika personalno ločeni. Pri akcijskem raziskovanju nastopata dve stranki, raziskovalci in upo- rabniki (lahko hierarhija uporabnikov), ki sto- pata v medsebojni odnos. POGOJI ODNOSA Akcijskoraziskovalni odnos se vzpostavi pod naslednjimi pogoji: 1. Predpostavka vzpostavitve akcijskorazis- kovalnega odnosa je obstoj družbeno deflnira- nih, ločenih vlog raziskovalca-znanstvenika ali strokovnjaka-svetovalca na eni strani in prakti- ka-akterja na drugi. Vsak od njiju je avtono- men in zavezan svojemu poslanstvu in svoji etiki ter odgovoren bodisi za praktični izid de- lovanja bodisi za znanstvenost spoznanj. Ta predpostavka ni izpolnjena, če vlogi razisko- valca in akterja nista ločeni, oziroma, če niso zagotovljeni pogoji nepristranskega razisko- vanja. 2. Akter mora biti pripravljen prevzeti od- govornost za delovanje, oziroma, obstajati mora verjetnost, da se bo ob pomoči aktiviral in prostovoljno prevzel odgovornost. Ta pogoj ni izpolnjen, če je dejavnost vsiljena, če akter ostane pasiven ali če se upira posegu razisko- valcev ali svetovalcev. 3. Akter mora sprejeti, da so raziskovalni poseg, dolžnost, da sam sodeluje pri razisko- vanju, in pravica, da raziskovalec sodeluje pri praktičnem odločanju, legitimni. Raziskovalec pa mora sprejeti, da so legitimne akterjeva končna pristojnost za praktično ukrepanje, akterjeva pravica, da sodeluje pri raziskovanju, in dolžnost, da sam sodeluje pri praktičnem delovanju. 4. Pred začetkom delovanja sklenejo akter- ji in raziskovalci akcijskoraziskovalni pakt, ki vsebuje poleg pristanka na pogoje iz točke 3 še druge pogoje, ki so po presoji relevantni v konkretni situaciji. OSNOVNA NAČELA AR 1. htočasiiost procesov usposabljanja, prak- tičnega delovanja in raziskovanja. Akcijsko raziskovanje služi usposabljanju, reševanju praktičnih problemov in raziskovanju; ti trije procesi potekajo v njegovem okviru. Procesi se prepletajo, vendar jih je treba razlikovati in v skladu z okoliščinami po potrebi tudi časovno ločiti ter posvetiti posebne sestanke usposab- ljanju, posebne zbiranju in analizi empiričnih podatkov in posebne praktičnemu odločanju in načrtovanju, tako kot predvidevajo posa- mezni proceduralni modeli (gl. spodaj). 2. Ključni pomen odnosa in skupinskega pro- cesa. Pri akcijskem raziskovanju je neposreden in tesen odnos med akterjem in raziskovalcem oziroma ustrezno potekajoč skupinski proces ključen za raziskovanje in praktično delovanje. Bistvena za ta odnos ali proces je razgradnja obrambnega vedenja v dvosmerni komunikaci- ji, v vzdušju zaupanja. Na ravni raziskovanja se s tem minimalizirajo popačenja percepcije, prikrivanje in zavajanje, odpre se pogled na 10 MODEL AKCIJSKEGA RAZISKOVANJA multiple perspektive in tako poveča veljavnost in objektivnost podatkov. Na ravni spremi- njanja pa se minimalizirajo odpori do spre- memb in poveča aktivna pripravljenost za spreminjanje. 3. Ekološko (naturalistično) delovanje v na- ravnem okolju z najmanjšim možnim vpletan- jem - spoštovanje kulture skupnosti. Akcijske raziskave potekajo v okoljih, kjer posamezniki in skupine žive in/ali delujejo, npr. v lokalnih skupnostih, formalnih službah, volunterskih organizacijah ipd. Zunanji raziskovalci-sveto- valci se vključijo na željo akterjev, z njihovim pristankom in po sklenitvi akcijskorazisko- valnega pakta. Pri svojem delovanju spoštujejo kulturo skupnosti in organizacije ter podpirajo le tiste spremembe, za katere se odločijo sami člani organizacije. Akcijsko raziskovanje ni združljivo z nasilnimi posegi v skupine in or- ganizacije od zunaj ali od zgoraj z namenom, da bi jih reformirali in reorganizirali proti nji- hovi volji. 4. Načelo proaklivnosti (aktiviranja). Načelo spoštovanja kulture organizacije ne izključuje proaktivnega delovanja ali aktiviranja članov organizacije. V primerih, ko je skupnost ali organizacija apatična, anomična, nepovezana in pasivna, si lahko raziskovalci in svetovalci prizadevajo, da jo vzbudijo in povežejo, tako da lahko artikulira svoje probleme in da lahko njeni člani sami prevzamejo odločanje o svojih zadevah. Zunanji svetovalci in raziskovalci podpirajo proces samoorganizacije, ne vsiljuje- jo pa svojih predstav in vrednot. 5. Načelo obojestranske koristi. Akcijsko raziskovanje se izvaja tako, da imata obe strani korist: akterji dobijo pomoč pri reševanju praktičnih problemov in pri usposabljanju, ra- ziskovalci pa pridejo do podatkov in novih spoznanj. Akcijsko raziskovanje ni združljivo z enostranskim izkoriščanjem akterjev in njihove dejavnosti kot vira podatkov, kot anketarjev ali kot "poskusnih zajčkov" raznih reformnih prizadevanj; po drugi strani pa tudi ne z izko- riščanjem raziskovalcev kot kritja za razne sa- movoljne odločitve. ZiNAČILNOSTI ODNOSA (SKUPINSKA ALI SKUPNOSTNA DINAMIKA) Poudarili smo že, da so medosebni odnosi v akcijskoraziskovalni skupini "motor" akcijske- ga raziskovanja. Na kratko bi jih lahko označili kot take odnose, ki vodijo do vzdušja zaupan- ja, ter s tem do večje objektivnosti raziskovan- ja in do motivacije za sodelovanje ter tako do uresničevanja praktičnih ciljev. Naj prav na kratko, v obliki tez, opišemo značilnosti odno- sov, ki jih skušamo doseči v akcijskoraziskoval- ni skupini. a. Načela: - demokratično vodenje, - dvosmerno komuniciranje, - vzdušje zaupanja, neogrožanja, - preskušanje novega vedenja, - preverjanje realnosti, - skupinsko odločanje. b. Učinki skupinskega dela: - "Več glav več ve". Rezultate lahko pro- učimo z več vidikov. - Skupina omogoča sodelovanje različnih podskupin (vertikalno in horizontalno). - Razvije se akceptiranje, zaupanje, obču- tek varnosti in osebne vrednosti. - Omogoča odkrit pogovor. - Pritisk v obliki recipročnih pričakovanj v odnosu do skupnih odločitev. C. Dobro delujoča skupina (po Lakinu): 1. Posameznik čuti pripadnost skupini - a ne izgubi avtonomije. 2. Posameznik se zaveda, da sooblikuje pravila ravnanja - ne občuti jih kot zunanja pravila, ki se jim mora podrejati. 3. Lahko neprestano preverja realnost, upravičenost - ne predaja se nekritično skupin- skim iluzijam. 4. Lahko svobodno izraža svoja občutja - ne samo tista, ki jih odobravajo drugi. 5. Svobodno misli in izraža svoje misli - skupina ga ne posiljuje. 6. Lahko vpliva na dogajanje v skupini - vendar ne manipulira, ni manipuliran. 7. Lahko se preskusi v različnih vlogah - ne zakrkne v eni sami. 8. Lahko dobi uvid v lastne pomanjkljivosti - ne da bi zgubil zaupanje vase. 11 BLAŽ MESEC PROIZVODNI PROCESI V OKTIRU AKCIJSKEGA RAZISKOVANJA Akcijsko raziskovanje obsega tri proiz- vodne procese: raziskovanje ali proces spozna- vanja in refleksijo praktičnega delovanja, praktično odločanje in delovanje ter usposab- ljanje ali proces pridobivanja novih vrednot, znanj in veščin. Procese usposabljanja in prak- tičnega odločanja in delovanja tu samo ome- njamo. Nekoliko podrobneje obravnavamo le osnovne značilnosti raziskovalnega procesa v okviru akcijskoraziskovalnega odnosa. 1. Raziskovalni pristop V okviru akcijskega raziskovanja ima v splošnem naslednje značilnosti: - Dvozankovni model raziskovanja. Podatki in spoznanja v okviru akcijskega raziskovanja strežejo hkrati dvema namenoma: nepo- srednemu usmerjanju praktičnega delovanja in gradnji teorije. Z drugimi besedami: razisko- valno povratno sporočilo poteka po dveh zan- kah, po prvi teče nazaj v prakso, po drugi v teorijo. Medtem ko se je akcijsko raziskovanje v nasprotju z Levvinovim pojmovanjem izrodilo v postlewinski tradiciji v zgolj svetovalno in didaktično raziskovanje, so pristaši kritične teorije v svoji rekonceptualizaciji tega pristopa spet poudarili njegovo spoznavno vlogo in prispevek, ki naj bi bil vsaj enak prispevku ba- zičnih raziskav. - Pluralizem metod. V okviru akijsko- raziskovalnega pristopa, ki je v osnovi posebne vrste odnos med raziskovalcem in uporabni- kom raziskovalnih spoznanj, je mogoče rabiti najrazličnejše občemetodološke pristope, me- tode in tehnike. Kakšen metodološki pristop bo rabljen, je odvisno od narave problema, od okoliščin, pa tudi od preferenc in nazorov ra- ziskovalca in uporabnika. Nobena značilnost akcijskoraziskovalnega odnosa ne zahteva av- tomatično uporabe določene metode. - Spoznavne prednosti situacije. Akcijsko raziskovanje je sicer odprto za vse metode, vendar ustvarja posebno situacijo, katere značilnosti je vredno izkoristiti za doseganje spoznavnih ciljev. Med raziskovalno relevan- tne posebnosti akcijskoraziskovalnega odnosa sodijo: - možnost spremljanja procesa delovanja in ne le registriranja trenutnega stanja; - možnost registriranja raznolikih izkušenj in referenčnih okvirov, saj je akcijskorazisko- valna skupina sestavljena iz predstavnikov raz- ličnih podskupin, sektorjev organizacije ali skupnosti; - motivacijska vrednost problema, stiske: akterji se nahajajo v problemski situaciji, zara- di česar so tudi sklenili z raziskovalci pakt o pomoči, to pa pomeni, da so motivirani sode- lovati pri rešitvi problema, to sodelovanje pa obsega med drugim tudi zbiranje in analizo podatkov oziroma raziskovalno refleksijo; - konkretnost problema, neposrednost do- življanja: problemska situacija, v kateri akterji so, je konkretna, nujna, doživljanje akterjev neposredno, se pravi, da lahko raziskovalec pride do nenavadno neposrednih podatkov; - možnost praktičnega poskusa in evalva- cije: raziskovalec ima možnost, da takoj pre- skusi ustreznost alternativnih smeri delovanja, akterji pa na osnovi rezultatov evalvacije prila- gajajo naslednje praktične korake, kar pomeni, da lahko zanesljiveje in varneje krmilijo prak- tično akcijo; - možnost raziskovanja celostne situacije:; pomembna spoznavna prednost akcijskega rar ziskovanja je, da je mogoče opazovati doga- janje v kontekstu, celotno časovno-prostorsko- socialno situirano dogajanje; - naravnost situacije: raziskovanje poteka v naravnem "ekološkem" kontekstu po logiki, ki jo zahteva vpetost akterjev v dani kontekst, in ne zunaj njih kot laboratorijsko raziskovanje, zato je bolj realistično; - odkrivanje pravil ravnanja, pravil vzdrže- vanja sistema in implicitnih teorij; če nepos- redno spremljamo delovanje, lahko odkrijemo zakonitosti, po katerih se odvija ravnanje, na- prej pravila ravnanja, ki obstojajo kot socialne norme, implicitne teorije akterjev o ravnanju, in jih soočimo z deklariranimi teorijami. 2. Metode - Sekvenčna analiza. Akcijsko raziskovanje poteka kot proces, v katerem se izmenjujejo faze načrtovanja, akcije in evalvacije oziroma refleksije. To pomeni, da potekajo raziskoval- no analitske dejavnosti ciklično v sekvencah. Fazi odločanja in praktične akcije sledi faza analize, katere rezultat je priporočilo za nov akcijski korak. Analiza izvršene akcije vsebuje 12 MODEL AKCIJSKEGA RAZISKOVANJA evalvacijo in/ali refleksijo. Pri evalvaciji gre za oceno uspešnosti akcije in registriranje ter oceno zaželenosti njenih intendiranih in nein- tendiranih posledic, pri refleksiji pa za "zagle- danje" posledic v kontekstu, kot nastale nove situacije in za eksplikacijo teoretskega pomena nove situacije. Pri evalvaciji odgovarjamo bolj na vprašanje, ali je bilo naše dejanje uspešno glede na cilje, ki smo si jih zastavili, pri re- fleksiji pa bolj na vprašanje, kaj pravzaprav pomeni to, kar smo storili. Akcijsko raziskavo kot raziskavo sestavlja zaporedje analitičnih epizod, katerih vsaka pomeni širjenje in bolj ali manj obsežno rekonceptualizacijo prvotne- ga teoretskega modela. - Študija primera, historična rekonstrukcija primera. Akcijsko raziskovanje se odvija kot študija posameznega primera. V okviru akcij- ske raziskave se lahko izvedejo različne an- ketne in podobne raziskave, ki dajejo podatke, ki naj bi bili reprezentativni za različne popu- lacije. Toda akcijska raziskava kot celota je vedno "raziskava o raziskavi", raziskava o poteku raziskovalnega sodelovanja z uporabni- kom. V tem smislu je vedno študija primera in sicer rekonstrukcija procesa delovanja in razi- skovanja. Anketna raziskava o značilnostih odvisnikov od drog sama zase ni akcijska. Je pa lahko del akcijske raziskave, ki proučuje delovanje projektne skupine za pomoč odvisni- kom. Poročilo o akcijski raziskavi je opis pote- ka posamezne zakljčene družbene akcije. - Triangulacija. V okviru akcijske raziskave naj bi zagotovili, da se v vsaki analitski sekven- ci izrazijo zorni koti obeh ali vseh treh sodelu- jočih partnerjev: raziskovalca, neposrednega uporabnika (akterja) in končnega uporabnika (stranke). To pomeni, da je treba v postopek raziskovalne refleksije vpeljati sistematično izražanje vseh treh zornih kotov, bodisi z ne- posredno navzočnostjo predstavnikov vseh treh strani ali prek podatkov o njihovih sta- liščih in doživljanju. - Uporaba različnih metod. Že v izhodiščni opredelitvi akcijskega raziskovanja smo zatrdi- li, da je akcijskoraziskovalni odnos zgolj okvir, ki dopušča oba občemetodološka pristopa, ob- jektivistično-behaviorističnega in interpretativ- no-razumevajočega, ter rabo različnih metod, pri čemer ni izključena uporaba eksperimenta. Ker pa je akcijska raziskava vedno študija primera praktičnega odločanja in delovanja, so v njenem okviru posebno primerne metode opazovanje z udeležbo, intervju, skupinska razprava, proučevanje dokumentov, in prouče- vanje materialnih in nematerialnih proizvodov kot elementov kulture skupine. 3. Tehnike Kar velja za metode, velja tudi za razisko- valne tehnike. Med njimi naj omenimo nekaj tistih, ki se opirajo zlasti na dejstvo, da gre pri akcijskem raziskovanju za tesno interakcijo med raziskovalci in uporabniki. - Dnevnik. Pisanje raziskovalnega dnevnika je osnovna "tehnika". V dnevnik ne zapisuje- mo le zunanjih dogodkov, ampak tudi svoje doživljanje in doživljanje sodelujočih in svoje razmišljanje ter razmišljanje drugih (konceptu- alizacije, razlage, laične teorije, interpretacije). Priporočljivo je, da več sodelujočih piše svoje osebne dnevnike, tako da lahko ob sekvenčnih analizah primerjajo svoje opažanje in doživl- janje posameznih dogodkov. - Anekdotska tehnika. Zapisovanje dogod- kov, zanimivih interakcij in drugih opažanj in doživetij je v okviru akcijskega raziskovanja pomembna in nikakor ne postranska tehnika. Posebni tehniki v okviru anekdotske tehnike sta tehnika kritičnih dogodkov in tehnika stalnega primerjanja. Ti tehnike ne vključujeta le popisovanja dogodkov, ampak že tudi obde- lavo teh popisov vse do koncpetualizacije in oblikovanja teoretskih modelov. - Tehnika kritičnih dogodkov (Flanagan 1954). Ta tehnika zahteva, da se defluirà kri- tični dogodek, nato pa opiše vrsta takih do- godkov. Kritični dogodki so dogodki, ki lahko pomembno vplivajo na nadaljni potek interak- cije in na doseganje ciljev delovanja ali dogod- ki, ki jih akterji označijo kot problematične. Opise teh dogodkov klasificiramo po nasled- njem postopku. Najprej razpravljamo o podob- nostih in razlikah med njimi, nato pa jih poskusno razvrstimo glede na različne ravni abstraktnosti ali po kakšnih drugih kriterijih. V neki raziskavi so na ta način "destilirali" vzgojna načela, ki jih dejansko uveljavljajo vzgojitelji pri delu z otroki. - Tehnika stalnega primerjanja dogodkov (Glaser, Strauss 1976). Pri tej tehniki gre v 13 BLAZ MESEC bistvu za stopnje v procesu, ki naj pripelje k teoretskim konceptom. Osnovno gradivo ses- tavljajo opisi posameznih dogodkov ali pri- merov. Te dogodke najprej poskusno klasifici- ramo v nekaj kategorij, nato pa vsak dogodek primerjamo z vsakim drugim in zapišemo vtise o podobnostih in razlikah. Dodamo nove kate- gorije, če prve ne zadoščajo. Tako ustvarimo čimveč kategorij, ki jih neprestano primerja- mo, dokler ne dosežemo "teoretske nasičeno- sti", ko ni mogoče več tvoriti novih kategorij. Nato opišemo kategorije in iz teh opisov izve- demo hipoteze za nadaljnje preverjanje. - Simulacija. Tehnike simulacije vključujejo različne simulacijske igre, igre, s katerimi se v manjšem merilu ponazarjajo družbeni procesi, delovanje organizacij in realne interakcije, da bi jih laže proučevali. Hkrati so simulacijske igre učinkovita tehnika učenja in usposablja- nja. Od igre vlog se razlikujejo zlasti po tem, da se v njihovem okviru ne igrajo le posa- mezne vloge, ampak se ponazori celostni si- stem vlog, na primer celotna ustanova, druž- beni subsistem, država ali mednarodna skup- nost. Posebna tehnika je računalniška simu- lacija, ki omogoča sistematično spreminjanje značilnosti sistema in preskušanje njegovega delovanja pod različnimi predpostavkami. - Uporaba videa. Video omogoča, da aktu- alno dogajanje posnamemo, potem pa posnet- ke predvajamo, tako da jih lahko komentirajo sami udeleženci. Tako pridemo do zanesljive- ga gradiva dveh vrst: do zapisa dogajanja na videu in do različnih opisov tega dogajanja, opisov, ki odražajo različna doživljanja in živ- ljenjsko situacijo akterjev. Poleg tega lahko akterji te opise primerjajo in komentirajo. - Dramatska uprizarjanja. Medtem ko je pri simulaciji poudarek bolj na "mehanskih" vidikih delovanja sistema (pretok informacij, ovire pri komuniciranju, kopičenje primerov ipd.) se pri različnih dramatskih uprizarjanjih bolj poudarijo ekspresivni vidiki, izražanje čus- tev, konflikti ipd. Tu nas ne zanima toliko ka- tartična in terapevtska funkcija teh uprizarjanj kot raziskovalna funkcija: omogočajo nam od- kriti značilnosti doživljanja različnih akterjev. Še enkrat poudarimo, da to niso kakšne posebne tehnike akcijskega raziskovanja, am- pak spadajo v splošni metodološki arzenal v družbenih vedah, so pa posebej primerne za uporabo v okviru akcijskega raziskovanja. PROCEDLRALM MODELI Prav na kratko bomo povzeli dva taka modela. a. Proceduralni model B. Cunninghama (1976). Po tem modelu poteka akcijsko razis- kovanje v treh sekvencah (fazah): faza razvoja skupine, faza raziskovanja in faza akcije. V fazi razvoja skupine pridejo raziskovalci v stik z organizacijo in vstopijo vanjo, oblikuje se akcijskoraziskovalna skupina, oblikujejo se cilji te skupine, skupina se usposobi za razisko- vanje in delovanje, na koncu te faze pa se sklene raziskovalna pogodba. Po Cunningha- mu lahko kdorkoli v organizaciji začne akcij- skoraziskovalni proces, toda če hoče, da bo pri tem uspešen, mora biti osebno zainteresiran za raziskovanje procesov v organizaciji in za nji- hovo spreminjanje. Zato je lahko pobudnik za tako raziskovanje član organizacije, ki se iden- tificira s problemi in razpoloženji zaposlenih, nezadovoljna skupina, posameznik, vodstvo samo ali zunanji svetovalec. V vsakem primeru pa mora vodstvo podpreti projekt. To je nujni pogoj za nadaljevanje dela. Preden se nada- ljuje delo, je treba dobiti tudi podporo drugih članov organizacije, ki so zainteresirani za rešitev problema in za razvoj. V organizaciji morajo obstojati posamezniki ali skupine, ki so se pripravljeni aktivno angažirati pri spremi- njanju. Če te zavzetosti ni, položaj ni zrel za delovanje in problem, ki so ga navedli, morda sploh ni pomemben. (To se povsem sklada z našim pojmovanjem akcijskoraziskovalnega odnosa). V idealnem primeru bodo akcijskorazisko- valno skupino sestavljali vsi tisti člani orga- nizacije, ki so na takem položaju, da lahko pobudijo akcijo, in vsi, ki so dolžni izvajati pre- dlagane ukrepe. Vendar je članstvo v skupini prostovoljno, zato je treba prej preskusiti pri- pravljenost posameznikov za sodelovanje, njim pa, ki se odločijo sodelovati, pojasniti me- todologijo in načela akcijskega raziskovanja. Začetno obdobje v razvoju skupine je na- menjeno oblikovanju ciljev projekta, pri čemer je treba zagotoviti vsestransko obravnavanje vseh stališč in konsenzualno definiranje ciljev 14 MODEL AKCIJSKEGA RAZISKOVANJA skupine. Cunningham poudarja, da je bolje, da skupina sploh ne definira ciljev, kot da jih ne definira ustrezno. Zato dodaja osnovna pravila za definiranje ciljev: fleksibilnost, pomemb- nost, dosegljivost, legitimnost. Skupina mora nekaj časa posvetiti usposabljanju za koopera- tivno in učinkovito raziskovanje in praktično delovanje. Da bi v skupini dosegli primerno raven kooperativnosti, naj bi spoštovali naslednja načela: odprtost za spreminjanje ustaljenih postopkov in izražanje kritičnih mnenj, reflektiranje skupinskih procesov in aktivnosti, eksperimentiranje z novimi vedenji in lastno usposabljanje. Sklepno dejanje prve faze je sklenitev do- govora ali pogodbe o izvedbi akcijskorazisko- valnega projekta in delu akcijskoraziskovalne skupine. Pogodba se sklepa med najbolj odgo- vornimi predstavniki naročnika in izvajalca; potrditi jo mora najvišji organ v organizaciji. Vsebuje naj določila o ciljih projekta in priča- kovanjih od njega in o konkretnih pogojih iz- vedbe projekta in dela skupine. Cunningham poudarja, da proces razvoja skupine ni nikdar končan, da pa pride trenu- tek, ko se želi skupina lotiti raziskovanja. Opredelitev problema je po njem najpomemb- nejša faza v okviru raziskovalnih prizadevanj. Pri opredelitvi problema je treba upoštevati poglede vseh članov akcijskoraziskovalne sku- pine na stanje v organizaciji. Probleme je treba definirati operacionalno. Skupino je treba op- ozoriti na različne vire in tehnike zbiranja in- formacij, poleg tega pa je treba izdelati tudi nove instrumente, ki ustrezajo specifičnostim situacije. Podatke naj analizira skupina sama, saj je to s skupinskodinamičncga vidika po- membno opravilo. Zaradi soočenja s stvarnost- jo pride do obrambnih reakcij. Svetovalec naj bi poskrbel za ustvarjanje neogrožujočega vzdušja in reflektiral skupinski proces. Ob koncu te faze postavimo "akcijske hipoteze", možne rešitve problemov organizacije in sred- stva reševanja. V fazi akcije uporabimo raziskovalne rezultate, kar pomeni, da definiramo akcijo, izdelamo načrt akcije in ga izvedemo (imple- mentiramo). Po opravljeni raziskavi je nevar- nost, da dobi skupina občutek, da je končala delo; vendar pa je namen akcijskoraziskovalne skupine praktično ukrepanje. V akcijski fazi skupina določi cilje akcije, kot izhajajo iz razis- kovalne faze. Cilji morajo biti definirani tako, da mobilizirajo in motivirajo člane. Nato izde- la konkreten, operacionaliziran načrt akcijskih korakov. V fazi implementacije se ta načrt iz- vede. Na koncu pa se akcijo evalvira. - V akcij- ski raziskavi si tako slede ciklus načrtovanja, izvedbe, evalvacije in raziskovanja, ponovnega načrtovanja itn. Cunninghamov model implicira pojmo- vanje, po katerem je akcijsko raziskovanje enotnost treh procesov: razvoja odnosov v skupini, raziskovanja in praktičnega delovanja (akcije). Te tri procese pojmuje, kot bi sestavl- jali trdno zaporedje "razvoj skupine-razisko- vanje-akcija"; bližje resnici pa je pojmovanje, da se ti procesi, potem ko smo jih uvedli sukcesivno, naprej odvijajo simultano. b. Culbcrtov model ozavcščanja. Culbert (1975: 87) svojega modela družbenega in or- ganb.acijskega spreminjanja ne predstavlja kot model akcijskega raziskovanja, vendar ima vse značilnosti akcijskoraziskovalnega pristopa, saj združuje spoznavanje in praktično delovanje v skupini. Model se je razvil na izkušnjah družbeno-kritičnih gibanj v ZDA in spada bolj med metode skupinskega svetovanja kot med institucionalne intervencije. Ozaveščanje defi- nira kot "proces, v katerem posamezniki - vča- sih sami, navadno pa ob podpori skupine - prepoznavajo konflikte med svojimi interesi in pričakovanji sistema, formulirajo alternative, ki zmanjšajo število in obseg kompromisov, ki so jih prisiljeni sklepati, in delujejo v smeri sprememb." Cilj tega procesa ozaveščanja je formulirati alternative obstoječemu načinu življenja v organizaciji ali družbenem sistemu. Ob tem gre pri tem "dvigovanju zavesti" za neke vrste "kadrovsko" usposabljanje (poli- tična šola), saj pravi Culbert, da je pravi pro- dukt ozaveščanja ta, da nato "mi" podpremo akcije drugih, akcije, ki temelje na njihovih lastnih zamislih o tem, kaj je treba spremeniti, da bi izboljšali situacijo. Model uokvirja dejavnost t. i. "suportivne skupine", ki je ekvivalent akcijskoraziskovalne skupine. Proces ima pet stopenj. Model določa za vsako stopnjo njen namen ali prevladujočo aktivnost, input v izrazih stanja ozaveščenosti. 15 BLAZ MESEC veščine, potrebne za izvedbo dela in uresniči- tev faznega cilja, vrsto skupinskega suporta in output v izrazih razširjene zavesti. Prva stopnja je definiranje problema, druga je posvečena odkrivanju globljih struktur problema (razu- mevanje sebe in sistema) in izmišljanju alter- nativnih rešitev na divergenten način, da bi postala jasnejša zavest članov o lastnih težnjah. V tretji fazi, ki je namenjena razumevanju od- nosov s sistemom, člani opišejo izkušnje s sistemom in se ozavestijo o svojih domnevah v zvezi z odnosom do sistema. V četrti fazi for- mulirajo alternative, ki bi izboljšale odnos s sistemom, v zadnji, peti fazi pa naj bi člani skupine navezah stike s tistimi ljudmi v siste- mu, s katerimi imajo problematične odnose, in tudi njim pomagali, da bi uvideU neskladja med cilji sistema in dejanskim dogajanjem. Literatura: R. L. Ackoff (1966), Načrt sociološke raziskave (Tlie design of social researcii). Univei-za v Ljubljani, Filozofska fa- kulteta. S. A. CuLBERT (1975), Consciousness-raising: A five stage model for social and organizational change. V: C.L. Cooper, Theories of group processes. London: Wiley. B. CUNNINCIUM (1976), Action researcii: Toward a procedural model. Human relations 29, 3; 215-238. J. C. FlANAGAN (1954), The critical incident lecluiique. Psychological Bulletin, 51; 327-28. B. G. Gl-aser, A. L. Strauss (1967), The discovery of grounded theory: Strategies for Qualitative research. Chicago: Aldine Pubi. M. Lakin (1972), Interpersonal encounter: Theory and practice in sensitivity training. New York: McCraw-IIill. K. Lewin (1948), Resolving social conflicts: Selected papers on group dynamics. New York: Harper Brothers. B. Mesec (1993), Akcijsko raziskovanje med socialnim inženirstvom in revolucionarnim aktivizmom. Socialno delo 32, št. 1-2. N. Toš (1988), Metode družboslovnega raziskovanja. Ljubljana: DZS. 16