Mam it&Ltno t LJUBLJ&NSbUa,, ŠKOFIJSKI LIST Leto 1931. Ljubljana, 13. junija 1931. Štev. 5. 33. Okrožnica „Časti connubii“ papeža Pija XI. o krščanskem zakonu. (Konec.) Verum, vel optima per Ecclesiam institutio sola non sufficit, ut matrimonii ad legem l)ei conformatio rursus habeatur; quamvis enim coniuges de christianc matrimonio doctrinam calleant, accedat tamen oportet ex parte eorum firmissima voluntas sanctas Dei et naturae de matrimonio leges servandi. Quidquid tandem verbo et scripto asseri et propagari velit, firmiter constanter-que ccniugibus sanctum ac sollemne esto: in omnibus quae ad matrimonium pertinent, sine ulla haesitatione Dei mandatis stare se velle: mutuo caritatis auxilio semper praestando, castitatis fide servanda, vinculi firmitate numquam violanda, iuribus per ccniugium acquisitis ntn nisi Christiane semper et moderate adhibendis, primo praesertim coniugii tempore, ut, si quando postea rerum adiuncta continentiam postularint, uterque iam assuetus continere, faciliore negotio, se queat. Magnopere autem ipsos, ut hanc firmam voluntatem concipiant, retineant atque exsecutioni mandent, iuvabit frequens sui status consideratio atque operosa recepti Sacramenti memoria. Meminerint assidue, se ad sui status officia et dignitatem peculiari veluti consecratos et roboratos esse Sacramento, cuius efficax virtus, quamquam characterem non imprimit, perpetuo tamen perseverat. Meditentur idcirco haec Sancti Cardinalis Roberti Bellarmino verba, solidi profecto solatii plena, qui cum aliis magnae notae theologis ita pie sentit et scribit: »Coniugii Sacramentum duobus modis considerari potest: uno modo, dum fit; altero modo, dum permanet postquam factum est. Est enim Sacramentum simile Eucharistiae, quae non solum dum fit, sed etiam dum permanet, Sacramentum esit; dum enim coniuges vivunt, semper eorum societas Sacramentum est Christi ex Ecclesiae.«^15 Verum ut huius Sacramenti gratia vim suam totam exserat, coniugum opera, prout iam monuimus, accedere debet, eaque in hoc esse, ut, quantum contentione possunt, in officiis implendis suis studiose elaborent. Quemadmodum enim in naturae ordine, ut vires a Deo datae plenam suam edant efficacitatem, eae ab homiinibus proprio labore atque industria adhibendae sunt, quod si negligatur, nihil inde emolumenti colligitur; ita etiam vires gratiae, quae ex Sacramento in animum profluxere ibique manent, ab hominibus proprio studio et lal>ore exercendae sunt. Nolint ergo coniuges Sacramenti gratiam negligere, quae in ipsis est;™ sed sedulam officiorum suorum observationem quamvis laboriosam aggressi, ipsam illius gratiae vim effica-ci''rB«, zvonovi iz jekla s črko »J«. Škofijski ordinariat naroča zato vsem župnim uradom, da pošljejo škofijskemu ordinariatu tozadevne sezname za svoje župnije. Tiskovine so priložene tej številki Škofijskega lista . 43. Subdelegacija za poroko. Q. An possit parochus delegare vicarium cooperatorem ad adsistendum matrimoniis cum facultate alios subdelegandi. K. Non potest. Juris autem dispositiones quoad adsistentiam matrimoniis hisce continentur: Infra H. Pontificem, matrimoniis adsistere possunt, intra fines proprii territorii tantummodo loci, Ordinarius, parochus vel sacerdos, quem, intra eosdem fines et ad matrimonium determinatum, Ordinarius vel parochus delegaverint. Soli vicarii cooperatores possunt habi-tualiter, idest semel pro semper, delegari (can. 1095 et 1096). Nulla proinde hac in re subdelegatio a rure admittitur. (Cf. Ius pontificium 1928, p. 112.) Sprememba župnijskih mej. Da se je ustreglo dolgoletni želji in utemeljenim prošnjam so se iz razlogov kan. 1427 § 2 z odlokom škof. ordinariata z dne 9. maja 1931, št. 2000 izločile vasi: Gornji Laknic (31 hiš), Spodnji Laknic (22 hiš), Srednji Laknic (17 hiš) in Sveti Vrh (30 hiš) iz župnije Trebelno in se priključile župniji Mokronog. Spremembo je potrdila kr. banska uprava dravske banovine v Ljubljani z odlokom z dne 21. aprila 1931, II. No. 3293/5 na podlagi § 20 zakona z dne 7. maja 1874, drž. zad. št. 50. Odlok je stopil v veljavo na binkoštno nedeljo, dne 24. maja 1931. 45. Duhovne vaje za duhovnike. Skupne duhovne vaje za duhovnike bodo letos v Zavodu sv. Stanislava v Št. Vidu nad Ljubljano od 20. do 24. julija. Vodil jih bo član Družbe Jezusove. Gg. duhovniki, ki se želijo udeležiti teh duhovnih vaj, naj se priglasijo ali škof. ordinariatu ali naravnost vodstvu Zavoda sv. Stanislava. 46. Razne objave. Uradne vloge. Kr. banska uprava dravske banovine v Ljubljani je z dopisom z dne 4. maja 1931, II. No. 12931/1 naprosila škof. ordinariat, naj župne urade opozori, da naj vlagajo vse svoje prošnje in vloge, naslovljene na kr. bansko upravo, edinole službenim potom, t. j. potom škof. ordinariata; vsaka vloga pa naj vsebuje samo en predmet, torej mora za vsako posamezno zadevo biti vložena posebna prošnja (glej čl. 30. zakona o obč. oprav, postopku). Pri imenovanju posameznih vasi ali župnij pa naj se vedno navede tudi politična občina in sresko načelstvo, v čigar območje spadajo ti kraji. — Župnim uradom se naroča, da se natančno ravnajo po zgornjem opozorilu. Davčna oprostitev davčnih obvezancev z devet ali več otroki. Finančno ministrstvo je z odlokom z dne 9. marca 1931 št. 17051 izdalo navodilo, da je prošnje za oprostitev od davka kolkovati s 5 Din; rešitev o oprostitvi pa z 20 Din, če se prosilcu izda formalna rešitev o oprostitvi. Prosilec mora prošnji priložiti enotno potrdilo za vso svojo deco, upoštevajoč pri tem vse rubrike matične oz. krstne knjige. Tako potrdilo je kolkovati po tar. post. 330 z 10 Din za vsakega izmed prvih treh otrok, za vsakega nadaljnjega otroka je potrdilo dokolkovati s 5 Din. To potrdilo ima izdati pristojni župnik (vodja matice), in ima v potrdilu posebej poudariti, da je prosilec sočasno imel devet (oziroma več) živih otrok. Če bi bilo nemogoče, da bi tako potrdilo izdal župni urad, je potrdilo zahtevati od občinskega urada. Tudi občinsko potrdilo mora izrečno izjavljati, da je prosilec sočasno imel devet (oziroma več) živih otrok. Vpis mrtvorojenih v rojstno in mrliško knjigo. Po odloku ministra za notranje zadeve z dne 31. jan. 1901, št. 30550 ex 1900 na namestništvo v Gradcu je vpisati mrtvorojene otroke, take, ki so toliko razviti, da bi bili zmožni živeti, v rojstno in mrliško knjigo, v obeh z opombo »mrtvorojen«. V statističnih izvlečkih iz matrik pa je take otroke vpisati samo v listo rojenih (obrazec B). Matični izpiski za turške državljane. Glasom razpisa ministrstva za notranje zadeve z dne 29. aprila 1931, št. III. 13616, se morajo vsi slučaji smrti, ženitve oz. možitve in rojstev za vsakega poedinega turškega državljana, ki bi se dogodili na našem področju, prijaviti pristojnemu konzulatu turške republike. Psalmi et Cantica, razložil (v letu 1915) dr. Anton Bonaventura Jeglič, škof ljubljanski, se dobe broširani (vseh 7 zvezkov skupaj) pri škofijskem ordinariatu za ceno 10 Din. Prevzvišeni gospod pisatelj je določil to nizko ceno zato, da bi si mogel vsak duhovnik nabaviti to prekoristno knjigo. Malenkostni znesek ne pokriva niti stroškov za papir, kaj šele trud in tisk. Cerkveni molitvenik v manjši obliki se dobi pri škofijskem ordinariatu v trojni vezavi in sicer: v pegamoid rdeči (40 Din), pegamoid zlati (44 Din) in v usnje zlati (68 Din). Tečaji duhovnih vaj v 3. četrtletju 1931: Za duhovnike: od 5. do 11. julija (petdnevne); od 20. do 29. julija (osemdnevne); od 3. do 7. avgusta; od 24. do 28. avgusta; od 14. do 18. septembra in od 21. do 25. septembra. Za i n t e 1 i g e n t e : od 14. do 18. avgusta. Za abituri j ente: od 14. do 18. julija in od 1. do 5. septembra. 47. Slovstvo. Knjiga pc-stave. 45 govorov o božjih zapovedih. II. zvezek. V stolni cerkvi sv. Nikolaja v Ljubljani govoril stolni pridigar dr. Mihael Opeka. Založila prodajalna KTD (Ničman) v Ljubljani. Cena 22 Din, po pošti 1.50 Din več. — Drugi zvezek obsega četrto in peto božjo zapoved. Aktualna vsebina knjige bo dobro služila pridigarju za govore in vsakomur za vzpodbudno branje. Sledil bo še tretji zvezek teh govorov. Napake v slovenskem izrazoslovju. Sestavil dr. Rudolf A n d r e j k a. V samozaložbi. — Pisatelj je na 47 straneh zbral izraze, ki kvarijo naš jezik ponajveč v frazeologiji, ki je vseskoz prepojena z neslovensko navlako, in povsod dodal, kako bi se to povedalo lepo po slovensko. Ker je delo skrbno sestavljeno in so ga pregledali tudi nekateri priznani strokovnjaki v poznanju slovenskega jezika, je knjižica dobra in bo vrlo služila vsakomur, ki mu je mar, da bi to, kar hoče izraziti, mogel povedati po slovensko. Knjižico priporočamo tudi župnim uradom, ker se zlasti ozira tudi na uradno izrazoslovje. Kraljica vernih duš. Molitvenik z obrednikom in s premišljevanji za duše v vicah. Spisal prof. dr. Ivan Tul, spiritual v bogosl. semenišču v Gorici. V založbi: Libreria cattolica, Gorizia, Piazza Vittoria 11. Cena 10, 12, 16 Lir. — Premišljevanja so ponekod brali letos za šmarnice in so zelo ugajala. V ta namen bi se mogla knjižica porabiti tudi prihodnje leto. Tudi prvi in drugi del molitvenika sta zelo porabna. V drugem delu so sv. maše za pokojne in obredne molitve za rajne. Priporočamo. Sv. Anton Padovanski — čudodelnik. Molitvenik, priredil kanonik Alojzij Stroj. Založila Jugoslovanska knjigarna v Ljubljani, 1929. V platno vezan z rdečo obrezo stane 24 Din, platno zlata obreza 28 Din, usnje zlata obreza 48 Din, usnje bogato pozlačeno 52 Din. — Ob 700 letnici blažene smrti sv. Antona je prav in koristno, da se češčenje tega čudodelnika nanovo poživi. Ni ga svetnika, ki bi se mu v tolikih in tako raznovrstnih zadevah priporočali, kot je ravno sv. Anton Padovanski. Molitvenik obsega poleg življenjepisa tega svetnika tudi trinajst torkov v čast sv. Antonu Padovanskemu; tri svete maše, križev pot, spovedne in obhajilne molitve, prošnje k sv. Antonu v raznih potrebah in tri litanije. Vsem častilcem sv. Antona molitvenik toplo priporočamo. 48. v Škofijska kronika. Umeščen je bil Gabriel Petrič, župnik v Zagradcu, dne 22. aprila 1931 na župnijo Gorje. Podeljene so bile župnije: Zagradec Josipu Gnidovcu, župniku v Podlipi (umeščen dne 8. junija 1931), Sv. Ožbalta na Jezerskem Vinkotu Gostiši, kaplanu na Jesenicah (umeščen dne 10. junija 1931) in Raka Martinu Bukovcu, kaplanu v Mirni peči. V kler ljubljanske škofije je bil sprejet Ivan. Franke, duhovnik goriške nadškofije. Med izseljence v Francijo je šel pastirovat duhovnik Maksimilijan Goričar. Za ekskurendo-upravitelja sta bila imenovana: Franc Lambert Ramšak, župni upravitelj na Vrhu sv. Treh kraljev, za župnijo Podlipa, in Vinko Gostiša, župnik pri Sv. Ožbaltu na Jezerskem, za župnijo Št. Andrej na Ravnem (Jezersko). Imenovan je bil za honorarnega veroučitelja na drž. realni gimnaziji v Kranju Josip Žužek, katehet ondi. Stalna pokojnina je dovoljena Francu Žužku, župniku v zač. pokoju in Francu Koželju, župniku v Zapogah. Konkurzni izpit so dovršili: Matija Lamovšek, kaplan v Selcih nad Škofjo Loko, Franc S t u d e n , kaplan v Kočevju in Ivan T i r i n g a r , kaplan na Jesenicah. Škofijski ordinariat v Ljubljani, dne 13. junija 1931. Vsebina: 33. Papeževa okrožnica »Časti connubii«. — 34. O seksualni vzgoji. — 35. O rabi zvenov. — 36. Odpustek križ. pota za bolnike. — 37. Cerkveno praznovanje državnih praznikov in šolske maše. — 38. Služba božja pri podružnicah in ekspoziturah. — 39. Razglas o sprejemu v Zavod sv. Stanislava. — 40. Družba treznosti 1. 1930. — 41. Vpisovanje rodbinskih imen v matice. — 42. Seznam zvonov v škofiji. — 43. Sub-delegacija za poroko. — 44. Sprememba župnijskih mej. — 45. Duhovne vaje za duhovnike. — 46. Razne objave. — 47. Slovstvo. — 48. Škofijska kronika. Izdajatelj: Škofijski ordinariat (Ignacij Nadrah). — Odgovorni urednik: Jože Jagodic. Za Jugoslovansko tiskarno v Ljubljani: Karel Čeč.