Društvo ekonomistov Maribor ZELENOFINANČNI PRIROČNIK ZA ŠTUDENTE $ € ¥ £ ₹ ₼ ₴ лв ₡ ₱ ¢ ₪ ₩ ₭ ден ₨ ₦ ₨ S/. ₱ zł ₽ Дин. R ฿ лв ₫ Gs $ € ¥ £ ₹ ₼ ₴ лв ₡ ₱ ¢ ₪ ₩ ₭ ден ₨ ₦ ₨ S/. ₱ zł ₽ Дин. R ฿ лв ₫ Gs $ € ¥ £ ₹ ₼ ₴ лв ₡ ₱ ¢ ₪ ₩ ₭ ден ₨ ₦ ₨ S/. ₱ zł ₽ Дин. R ฿ лв ₫ Gs $ € ¥ £ ₹ ₼ ₴ лв ₡ ₱ ¢ ₪ ₩ ₭ ден ₨ ₦ ₨ S/. ₱ zł ₽ Дин. R ฿ лв ₫ Gs $ € ¥ £ ₹ ₼ ₴ лв ₡ ₱ ¢ ₪ ₩ ₭ ден ₨ ₦ ₨ S/. ₱ zł ₽ Дин. R ฿ лв ₫ Gs $ € ¥ £ ₹ ₼ ₴ лв ₡ ₱ ¢ ₪ ₩ ₭ ден ₨ ₦ ₨ S/. ₱ zł ₽ Дин. R ฿ лв ₫ Gs $ € ¥ £ ₹ ₼ ₴ лв ₡ ₱ ¢ ₪ ₩ ₭ ден ₨ ₦ ₨ S/. ₱ zł ₽ Дин. R ฿ лв ₫ Gs $ € ¥ £ ₹ ₼ ₴ лв ₡ ₱ ¢ ₪ ₩ ₭ ден ₨ ₦ ₨ S/. ₱ zł ₽ Дин. R ฿ лв ₫ Gs $ € ¥ £ ₹ ₼ ₴ лв ₡ ₱ ¢ ₪ ₩ ₭ ден ₨ ₦ ₨ S/. ₱ zł ₽ Дин. R ฿ лв ₫ Gs $ € ¥ £ ₹ ₼ ₴ лв ₡ ₱ ¢ ₪ ₩ ₭ ден ₨ ₦ ₨ S/. ₱ zł ₽ Дин. R ฿ лв ₫ Gs $ € ¥ £ ₹ ₼ ₴ лв ₡ ₱ ¢ ₪ ₩ ₭ ден ₨ ₦ ₨ S/. ₱ zł ₽ Дин. R ฿ лв ₫ Gs Nejc Podkoritnik (ur.), Dejan Romih (ur.), Sabina Taškar Beloglavec (ur.) Društvo ekonomistov Maribor ZELENOFINANČNI PRIROČNIK ZA ŠTUDENTE Ožbe Drašler, Anamari Klemenčič, Špela Peršak, Nejc Podkoritnik, Saša Podlogar Žnidaršič, Dejan Romih, Sabina Taškar Beloglavec, Evita Valand, Daniel Zdolšek Maribor, oktober 2024 Zelenofinančni priročnik za študente Maribor Društvo ekonomistov Maribor 2024 https://demb.si/ Uredili Nejc Podkoritnik (študent, Univerza v Mariboru), doc. dr. Dejan Romih (Univerza v Mariboru) in viš. pred. mag. Sabina Taškar Beloglavec (Univerza v Mariboru) Tehnično uredila Nejc Podkoritnik (študent, Univerza v Mariboru) in doc. dr. Dejan Romih (Univerza v Mariboru) Napisali Ožbe Drašler (študent, Univerza v Mariboru), Anamari Klemenčič (študentka, Univerza v Mariboru), Špela Peršak (študentka, Univerza v Mariboru), Nejc Podkoritnik (študent, Univerza v Mariboru), mag. Saša Podlogar Žnidaršič (Holding Slovenske elektrarne, d. o. o.), doc. dr. Dejan Romih (Univerza v Mariboru), viš. pred. mag. Sabina Taškar Beloglavec (Univerza v Mariboru), Evita Valand (študentka, Univerza v Mariboru), doc. dr. Daniel Zdolšek (Univerza v Mariboru) Recenzirala doc. dr. Iztok Kolar (Univerza v Mariboru) in red. prof. dr. Žan Jan Oplotnik (Univerza v Mariboru) Lektoriral Mitja Brünec Izdalo in založilo Društvo ekonomistov Maribor © Društvo ekonomistov Maribor Besedilo © Avtorji 2024 To delo je licencirano z licenco Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 Mednarodna (CC BY-NC-SA 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID 210426371 ISBN 978-961-6059-23-7 (PDF) 3 Priročnik je nastal v okviru projekta ŠI:UM (NOO). Projekt sofinancirata Republika Slovenija, Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in inovacije, in Evropska unija – NextGenerationEU. Projekt se izvaja skladno z načrtom v okviru razvojnega področja Pametna, trajnostna in vključujoča rast, komponente Krepitev kompetenc, zlasti digitalnih in tistih, ki jih zahtevajo novi poklici in zeleni prehod (C3 K5), za ukrep investicija F. Izvajanje pilotnih projektov, katerih rezultati bodo podlaga za pripravo izhodišč za reformo visokega šolstva za zelen in odporen prehod v Družbo 5.0: projekt Pilotni projekti za prenovo visokega šolstva za zelen in odporen prehod. 4 Predgovor Zelenofinančno opismenjevanje študentov kot odgovor na potrebe delovnega okolja Nejc Podkoritnik (ur.), študent, Univerza v Mariboru Doc. dr. Dejan Romih (ur.), Univerza v Mariboru Viš. pred. mag. Sabina Taškar Beloglavec (ur.), Univerza v Mariboru Uničujoče poplave, ki so v začetku ta namen smo na Ekonomsko- avgusta 2023 prizadele Slovenijo, so poslovni fakulteti Univerze v Mariboru opozorile na uničevalno moč narave in ustanovili Laboratorij za zelene nemoč človeka pred uničevalnim finance (GreenFinLab), katerega cilj je delovanjem vode. Izkazalo se je, da doseči ustrezno stopnjo nanje nismo bili najbolje pripravljeni, zelenofinančne pismenosti med kar povzroča potrebo po izboljšanju slovenskimi študenti. Le-tega želimo stanja na tem področju. Strokovnjaki doseči s pomočjo Priročnika o zelenih opozarjajo, da se uničujočim financah za študente, ki pa ni poplavam tudi v prihodnje ne bomo namenjen samo njim, ampak tudi mogli izogniti, da pa se lahko nanje drugim, ki jih to področje zanima bolje pripravimo. Pri tem je (učencem, dijakom ...). pomembno, da upoštevamo nasvete strokovnjakov z različnih področij, še Laboratorij za zelene finance pomembneje pa je, da se iz teh nadaljuje delo Laboratorija za zeleno dogodkov kaj naučimo. ekonomijo (GreenEconLab), v okviru katerega je v študijskem letu 2022/23 Izkušnje iz Slovenije in tujine učijo, da osem dodiplomskih študentov moramo spremeniti naš odnos do Univerze v Mariboru podalo pregled okolja, kar povzroča potrebo po zeleni dobre prakse na področju promocije preobrazbi vzgoje in izobraževanja. V zelenih naložb v energetskem in 5 finančnem sektorju, s čimer so si opismenjevanju študentov in drugih. pridobili dodatna znanja in veščine za Njegova prednost je, da so pri zeleni prehod. Izkazalo se je, da njegovem nastajanju sodelovali tudi obstaja med študenti potreba po strokovnjaki, ki se pri svojem delu dodatnih znanjih in veščinah na tem srečujejo z zelenimi financami, o področju, česar se zavedamo tudi katerih se v Sloveniji premalo govori visokošolski učitelji. in piše. Prepričani smo, da bo priročnik pomagal bralcem razumeti Zelenofinančni priročnik za študente vlogo in pomen zelenih financ. je namenjen zelenofinančnemu 6 Kazalo vsebine Zelenofinančno opismenjevanje študentov v dobi umetne inteligence 9 Dejan Romih & Sabina Taškar Beloglavec Zelena ekonomija 11 Dejan Romih Zeleni labod 12 Sabina Taškar Beloglavec Podnebna tveganja 14 Sabina Taškar Beloglavec Zelena preobrazba finančnega sistema kot priložnost za prihodnje 16 iskalce zaposlitve Dejan Romih Zelene finance 18 Sabina Taškar Beloglavec Pomen finančnih institucij za zeleni prehod 20 Sabina Taškar Beloglavec Zeleni finančni instrumenti 22 Sabina Taškar Beloglavec Zelene obveznice 24 Sabina Taškar Beloglavec Nekaj vrst zelenih/trajnostnih obveznic 26 Sabina Taškar Beloglavec 7 Certificiranje zelenih finančnih instumentov 28 Sabina Taškar Beloglavec Zeleno zavajanje 30 Sabina Taškar Beloglavec Zeleni transakcijski račun: primer UniCredit Bank Austria AG 32 Dejan Romih Zeleni finančni skladi in subvencije: primer Global Greengrants Fund UK 34 Nejc Podkoritnik Francoske državne zelene obveznice 36 Evita Valand Zelene obveznice banke KFW v Nemčiji 38 Špela Peršak Zelene obveznice Mercedes-Benz Group AG 40 Anamari Klemenčič Zeleni finančni načrt podjetja E.ON 42 Ožbe Drašler Zagotovilo o verodostojnosti trajnostnega poročanja 43 Daniel Zdolšek Standardi poročanja o trajnostnosti 45 Daniel Zdolšek Zelene naložbe in trajnostno financiranje v EU 47 Saša Podlogar Žnidaršič 8 Zelenofinančno opismenjevanje študentov v dobi umetne inteligence Umetna inteligenca kot pripomoček Doc. dr. Dejan Romih, Univerza v Mariboru Viš. pred. mag. Sabina Taškar Beloglavec, Univerza v Mariboru Finančno opismenjevanje študentov je ekonomistov Maribor o zelenih aktualna tema v financah. Izkušnje financah. Posebnost tega učijo, da med študenti obstajajo videoposnetka je, da smo ga naredili s razlike, ki bi jih bilo treba odpraviti ali pomočjo umetne inteligence vsaj zmanjšati, zato nekateri menijo, (programa Synthesia), s čimer smo se da bi morali spodbujati finančno želeli približati pripadnikom generacije opismenjevanje študentov. To velja Z. Izkazalo se je, da umetna tudi za njihovo zelenofinančno inteligenca ustvarja možnosti za opismenjevanje. Izkazalo se je namreč, zvišanje praga zelenofinančne da se ponudba zelenih finančnih pismenosti študentov, kar je koristna instrumentov in storitev povečuje, kar informacija za oblikovalce politike. povzroča potrebo po zelenofinančnem Strokovnjaki namreč opozarjajo, da je opismenjevanju študentov. V ta namen zelenofinančna pismenost študentov smo skupaj z osmimi dodiplomskimi nujna za (pre)oblikovanje njihovega študenti Univerze v Mariboru naredili portfelja, in dodajajo, da lahko mladi videoposnetek o zelenih financah, ki je danes o zelenih financah klepetajo dostopen na tematski strani Društva tudi s ChatGPT-jem, ki temelji na 9 uporabi umetne inteligence. potrebo po spreminjanju načina ravnanja gospodarskih enot. Ob tem Prepričani smo, da bodo zelene se zastavlja vprašanje, ali imajo finance aktualna tema tudi v prihodnje. študenti osnovna znanja in veščine za Eden izmed razlogov za to je zelena zeleno preobrazbo. Če je odgovor ne, preobrazba gospodarstva jih morajo pridobiti, pri čemer si lahko (gospodarskega sistema), ki povzroča pomagajo (tudi) z umetno inteligenco. 10 Zelena ekonomija Zelena preobrazba kot pogoj za zeleno rast in razvoj Doc. dr. Dejan Romih, Univerza v Mariboru Zelena ekonomija je veda o zelenem Obstaja namreč potreba po njenem gospodarstvu, ki ga lahko definiramo financiranju. V ta namen obstajajo kot gospodarstvo, ki ohranja (naravno) zeleni krediti, zelene delnice, zelene okolje, zlasti z uporabo obnovljivih obveznice ..., ki jih obravnavamo v tem virov energije. To pomeni, da je zeleni priročniku. Pričakujemo lahko, da se ekonomist strokovnjak za zeleno bo v prihodnjih letih zaradi okolijske gospodarstvo. Zelena ekonomija je krize povpraševanje po zelenih sorazmerno mlada veda, ki združuje finančnih storitvah povečevalo, kar ekologijo, ekonomijo ... Podatki kažejo, povzroča potrebo po zelenofinančnem da se zanimanje ljudi za zeleno opismenjevanju ljudi, ki ni naloga samo ekonomijo, ki se ukvarja z finančnih, ampak tudi vzgojno- raziskovanjem zelenega gospodarstva, izobraževalnih ustanov. povečuje, kar je med drugim posledica spreminjanja njihovega odnosa do Cilj zelene preobrazbe gospodarstva (naravnega) okolja. Strokovnjaki je doseči njegovo rast in razvoj, ki opozarjajo, da planet B ne obstaja, kar ohranjata (naravno) okolje, ter ublažiti povzroča potrebo po ohranjanju gospodarske in družbene posledice (naravnega) okolja z namenom, da bi okolijske krize, ki jih čutimo tudi v lahko tudi prihodnje generacije Sloveniji. Poplave, ki so avgusta 2023 zadovoljevale svoje potrebe. Izkušnje prizadele državo, so opozorile na moč učijo, da je zelena preobrazba narave in povzročile potrebo po finančnega sistema nujna za zeleno spreminjanju našega odnosa do okolja, preobrazbo gospodarskega sistema. v katerem živimo in delamo. 11 Zeleni labod Viš. pred. mag. Sabina Taškar Beloglavec, Univerza v Mariboru Zeleni labod je termin, ki izhaja iz primerjalno še bolj ekstremen od fenomena črni labod. Za razliko od dogodka črnega laboda – potrebno je zelenega je črni labod Nassima Taleba takojšnje ukrepanje, posledice pa so že uveljavljen in relativno dobro vidne v prepletanju neposrednih poznan pojem. Gre za pojave, ki so (fizičnih) in posrednih (prehodnih) malo verjetni in jih je možno ex-post, tveganj za okolje, geopolitične torej za nazaj, natančno pojasniti in razmere, gospodarsko dinamiko in racionalizirati vzroke za njihov družbo. nastanek. Poimenovaje izhaja iz prepričanja povprečnega človeka, da Tako je zeleni labod pravzaprav pojav so labodi ptice in beli. Posledično je črnega laboda v kontekstu podnebnih črni labod malo verjeten ali sprememb z vsemi izhajajočimi nepredvidljiv dogodek, ima pomemben tveganji za družbo kot celoto in kot vpliv na in velikanske posledice za takšen pojem odraža tudi prelomne družbo in njene podsisteme. spremembe. Obseg ukrepov in sprememb, ki jih potrebujemo za Tudi podnebne spremembe in njihove rešitev planeta, je povsem drugačen posledice imajo vse tri kritične od dosedanjih ukrepov, vezanih značilnosti, dogodke in procese predvsem na geopolitične krize. črnega laboda. Kljub temu Banka za Potrebujemo sistemske, globalne mednarodne poravnave v Baslu (angl. spremembe kolektivnega načina »Bank for International Settlements«, razmišljanja in odnosa do okolja ter BIS) pojasni, da zeleni labod ni vezan novo ekonomsko paradigmo. Koncept na splošne dogodke v družbi, ampak zelenih labodov močno poudarja, da na podnebne spremembe in njihove morajo odločevalci, oblikovalci politik posledice. Pojav zelenega laboda je in regulatorji vprašanja, povezana s 12 podnebnimi spremembami, postaviti v razmeram in preživetje! ospredje. Gre za prilagoditve novim 13 Podnebna tveganja Viš. pred. mag. Sabina Taškar Beloglavec, Univerza v Mariboru Iz splošno sprejetega znanstvenega odgovornosti. Neposredna tveganja ali konsenza, da so podnebne fizična tveganja so direktna posledica spremembe dejstvo, da so nastale podnebnih sprememb. Obstaja na zaradi globalnega segrevanja, ki ga je primer tveganje, da bodo ekstremni v večji meri povzročil človek, in da vremenski dogodki, kot so orkani, povzročajo veliko novih tveganj, poplave, dvig morske gladine, izhaja, da bodo ta tveganja za vedno vročinski vali in gozdni požari, spremenila naše življenje in delovanje poškodovali nepremičnine in drugo različnih organizacij. Podnebna premoženje organizacije ali da bo ta tveganja so povezana s potencialnimi zaradi podnebnih sprememb morala negativnimi učinki podnebnih preseliti svojo proizvodnjo. Ta sprememb – večata se pogostost in tveganja so povezana z neposrednimi katastrofalnost vremenskih neprilik. fizičnimi vplivi podnebnih sprememb in Strategije za obvladovanje podnebnih lahko povzročijo škodo na sprememb, prilagajanje nanje, premoženju, motnje v delovanju zmanjševanje negativnih vplivov na infrastrukture in celo izgubo življenj. okolje in posledično teh tveganj so Posredna podnebna tveganja ali postale najpomembnejše prednostne tveganja prehoda izhajajo iz cilja naloge za različne zainteresirane strani doseganja nizkoogljičnega ali celo – vlade, podjetja in družbo kot celoto. brezogljičnega gospodarstva in se nanašajo na spekter možnih ukrepov Odbor za finančno stabilnost (angl. organizacije, zlasti v njenem okolju, in »Financial Stability Board«, FSB) deli sprememb v vedenju njenih podnebna tveganja na tri glavne deležnikov. Tu lahko razpravljamo o skupine: neposredna tveganja, političnih, regulativnih, tržnih in posredna tveganja in tveganja tehnoloških tveganjih ter tveganjih, 14 povezanih z ugledom. Tveganja zelenimi financami jih lahko imenujemo odgovornosti se nanašajo predvsem zelena tveganja – je trajnostno na potencialne tožbe in finančne tveganje širši pojem in zajema vse zahtevke do povzročiteljev podnebnih zadeve ESG (angl. E – »environment«, sprememb in posledic, ki jih te S – »social«, G – »governance«). Te prinašajo. vključujejo tveganja, povezana s podnebjem, in vprašanja, kot so Pojma trajnostno in podnebno izčrpavanje virov, izguba biotske tveganje se v praksi pogosto raznovrstnosti in družbena neenakost. uporabljata kot sopomenki. Kljub temu Podnebna tveganja torej predstavljajo da sta tesno povezana, pa med njima manjši del okolijskih dejavnikov, ki so obstaja razlika. Medtem ko se skupaj z družbenimi dejavniki in podnebna tveganja nanašajo na dejavniki upravljanja zajeti v trajnostni morebitne negativne vplive podnebnih pogled na gospodarstvo, trajnostni sprememb na okolje – v analogiji z razvoj in rast. 15 Zelena preobrazba finančnega sistema kot priložnost za prihodnje iskalce zaposlitve Znanje o zelenih financah kot konkurenčna prednost Doc. dr. Dejan Romih, Univerza v Mariboru Podnebne spremembe povzročajo ustanove. Izkazalo se je, da med potrebo po zeleni preobrazbi njihovimi strankami obstaja potreba po bančnega oz. finančnega sistema zelenem financiranju (kreditiranju), kar (sektorja), katerega nemoteno je dober znak. Doseči pa je treba delovanje je ključnega pomena za ustrezno raven zelenofinančne nemoteno delovanje gospodarskega pismenosti, tudi pri študentih sistema (sektorja). To v bančništvu oz. (ekonomije in poslovanja), kar lahko finančništvu povzroča potrebo po prinese konkretne rezultate in izboljša odpiranju zelenih delovnih mest oz. njihovo zaposljivost kot prihodnjih zaposlovanju zelenih delavcev. iskalcev zaposlitve. To pomeni, da je Izkušnje (iz tujine) učijo, da spodbujanje zelenofinančnega gospodarske enote (gospodinjstva, opismenjevanja ključnega pomena za podjetja) prepoznavajo prednosti izboljšanje konkurenčnosti študentov zelenih naložb, kar je koristna (ekonomije, poslovanja in sorodnih informacija za bančne oz. finančne ved) na trgu dela. 16 Zelena preobrazba bančništva oz. obstaja potreba po teh kadrih, zaradi finančništva omogoča odpiranje novih česar je naloga visokega šolstva, da delovnih mest, ki jih zasedajo delavci z skrbi za njihovo vzgojo. V naslednjih znanjem o zelenih depozitih, zelenih letih lahko upravičeno pričakujemo, da kreditih, zelenih delnicah, zelenih se bodo zaradi podnebne krize in obveznicah, zelenih skladih ... To med nabora ukrepov za blaženje njenih študenti povzroča potrebo po posledic povečale zelene naložbe in pridobivanju znanj in veščin za zeleno sredstva za njihovo financiranje preobrazbo, ki jih bodo potrebovali ob (kreditiranje), kar odpira pot razvoju vstopu na trg dela. Izkušnje učijo, da zelenega bančništva oz. finančništva. 17 Zelene finance Viš. pred. mag. Sabina Taškar Beloglavec, Univerza v Mariboru Zelene finance so na voljo v različnih naložbe, namenjene spodbujanju oblikah in se od običajnih razvoja zelenih projektov in novih konvencionalnih financ in načinov okolijsko vzdržnih poslovnih priložnosti financiranja vsebinsko razlikujejo na ta ali zmanjševanju podnebnih vplivov način, da klasične finančne obstoječih sektorjev. Gre za orodje za instrumente dopolnjujejo z dodajanjem spodbujanje pozitivnih okolijskih okolijskih, družbenih, upravljavskih ali sprememb ob hkratnem zagotavljanju etičnih ciljev. Varstvo planeta, ljudi, gospodarske rasti. Z usmerjanjem okolja in podnebja je namreč vse bolj v kapitala v trajnostne projekte prispeva ospredju. Ko govorimo o zelenih k bolj odpornemu in okolijsko financah v širšem pomenu besede, te vzdržnemu globalnemu gospodarstvu. vsebinsko povezujejo zelene finančne V nasprotju s tem se trajnostne institucije in zelene finančne finance osredotočajo na vse tri vidike instrumente ter pravzaprav ESG (angl. E – »environment«, S – predstavljajo nov zeleni segment »social«, G – »governance«). finančnega sistema. Prevladujoča finančna instrumenta pri Avtorji razlikujejo med zelenim in zelenem financiranju sta dolg in trajnostnim financiranjem, čeprav se ta lastniški kapital, vzpostavljeni pa so bili izraza v praksi pogosto uporabljata kot mnogi novi zeleni finančni instrumenti sopomenki. Zeleno financiranje se in specializirane finančne institucije, torej nanaša na vse strukturirane kot so zelene banke, zelene finančne dejavnosti, ki so bile zavarovalnice in zeleni skladi. ustvarjene za zagotavljanje boljših Mednarodni denarni sklad (angl. okolijskih rezultatov. Vključuje različna »International Monetary Fund«, IMF) posojila, dolžniške mehanizme in poudarja vlogo dolgoročnih 18 institucionalnih vlagateljev pri zavarovanju pred naraščajočim uravnoteženju in prerazporeditvi tveganjem naravnih nesreč, tveganj, povezanih s podnebjem, ter - drugi finančni instrumenti (npr. ohranjanju finančne stabilnosti. Tako zeleni delniški indeksi, zelene zelene finance razvršča v dve skupini: obveznice, prostovoljne pobude za - instrumenti za zavarovanje pred razogljičenje) pa lahko pomagajo pri tveganji (npr. katastrofalne obveznice, usmerjanju investicij v zelene sektorje. indeksirana zavarovanja) pomagajo pri 19 Pomen finančnih institucij za zeleni prehodu Viš. pred. mag. Sabina Taškar Beloglavec, Univerza v Mariboru V zadnjem času Evropska unija v svetu zakonodajo (Direktiva NFRD prevzema vodilno vlogo na področju 2014/95/EU, Direktiva CSRD boja s podnebnimi spremembami ter 2022/2464/EU, Uredba SFRD sistematične podpore, regulativno in Regulation (EU) 2019/2088, Uredba o finančno, za zeleni prehod. Slednji vzpostavitvi sistema klasifikacije pomeni predvsem premik od cilja Regulation (EU) 2020/852) »zgolj maksimirati dobiček« k širše spremenjena oziroma nadgrajena v zastavljenemu cilju trajnostnega vlogo posrednika pri zelenem prehodu. razvoja. Finančni sektor in finančne institucije so tukaj postavljene v Zeleni prehod je prehod na nov ospredje. Finančni posredniki na razvojni model, ki zagotavlja bolj finančnih trgih presežke finančnih zeleno in trajnostno ter pravičnejšo sredstev (gospodinjstev, podjetij in družbo. Evropska komisija vplive na države) s pomočjo različnih finančnih okolje zaznava v zelo širokem instrumentov prenašajo na mesta, kjer kontekstu, in sicer je treba obravnavati pri istih deležnikih v narodnem podnebne spremembe, ki jih je gospodarstvu nastajajo manki. Ta povzročil človek, degradacijo okolja klasična vloga finančnih posrednikov (onesnaženje voda, zemlje, gozdov, je bila z različnimi evropskimi ozračja) ter izgubo naravnih virov dokumenti (predvsem zelenim (zmanjšanje biotske raznovrstnosti). dogovorom, angl. »Green Deal«) in Strategije zelenega prehoda zato 20 vključujejo kombinacijo politik, katerih druge deležnike ipd.) ter odgovorne na cilj je učinkovito ukrepanje na področju področju upravljanja (npr. podnebnih sprememb ter pravičen in enakopravnost spolov pri vodenju ali pošten prehod na uspešno, čisto glede zaslužka za enako delo ipd.). gospodarstvo ter pravičnejšo družbo. Gre predvsem za druge vidike OECD ga opredeljuje kot premik proti poslovanja, to je usmerjanje naložb v trajnostni ekonomski rasti in zelene finančne instrumente in torej za gospodarstvu z vlaganji v zelene preusmeritev zasebnih finančnih investicije ter kot premik, ki ne temelji presežkov v zelene projekte. Iskanje na fosilnih gorivih in prekomerni rabi zelenih, okolijsko nevtralnih in družbi naravnih virov. Tak prehod je lahko prijaznih projektov daje finančnim uresničen le s skrbno in nadzorovano institucijam mandat, da izbirajo med preusmeritvijo javnih in zasebnih zelenimi in neekološkimi, torej manj ali presežkov finančnih sredstev v zelene bolj škodljivimi naložbami. Ta primarna investicije. vloga in možnost izbire/odločanja jim daje neverjetno moč, da spremenijo Finančni sektor, ki je dolgo veljal za paradigmo investiranja. Z drugimi podnebno in okolijsko nevtralnega ter besedami – finance in finančne z minimalnimi okolijskimi vplivi, je zdaj institucije postajajo zelene in torej postal jedro zelene rešitve, saj trajnostne. Sploh pa lahko njihovo imajo finančne institucije pomemben, prodornost in potencialni zeleni vpliv posredni in neposredni, predvsem pojasnimo z dveh vidikov – z visokim prek naložbenih in kreditnih politik, deležem v strukturi BDP in visoko vpliv na okolje in družbo. Zeleno potencialno rastjo tudi v prihodnosti. poslovanje v finančnih institucijah torej Finančni sektor ima torej pomembno in ne pomeni zgolj tega, da so te kot osrednjo vlogo v boju proti podnebnim podjetja aktivne na področju okolja – spremembam s podpiranjem (ukrepi za varčevanje z vodo in zmanjševanja tveganja podnebnih energijo, čebelnjaki na strehah ipd.) ali sprememb in blažitvijo posledic družbeno odgovorne (prijaznost do neželenih podnebnih dogodkov. zaposlenih, skrb za kulturo, šport in 21 Zeleni finančni instumenti Viš. pred. mag. Sabina Taškar Beloglavec, Univerza v Mariboru Nabor zelenih finančnih instrumentov institucije v zadnjem času se je v zadnjem času, tudi zaradi »pozelenile«. politike Evropske unije in z njo povezane strategije zelenega Prav zaradi povečanega števila prehoda, zelo razširil. Prevladujoča različnih vrst zelenih instrumentov in finančna instrumenta pri zelenem povečanega obsega tovrstnega financiranju sta dolg in lastniški kapital, financiranja so na tem področju vzpostavljeni pa so bili mnogi novi posebej pomembne organizacije in zeleni finančni instrumenti, kot so regulatorni okviri, ki vsebinsko zelene in druge podvrste obveznic, natančno določajo zelene finančne različni zeleni krediti, zeleni kapitalski instrumente ali jih celo certificirajo. indeks, zeleni tehnološki lizing, Tako uredba SFRD (angl. »Sustainable ogljične finance, zelena zavarovanja, Finance Disclosure Regulation« (EU) zelena kreditna kartica in zeleni 2019/2088) določa tri vrste finančnih depoziti ter finančne institucije, kot so instrumentov: (1) zelo zelene finančne zelene banke, zelene zavarovalnice in produkte, za katere so značilne zgolj zeleni skladi. Skratka, celoten spekter trajnostne naložbe; (2) svetlo zeleni finančnih storitev in instrumentov za finančni instrumenti so tisti, ki finančne posamezne segmente komitentov tokove usmerjajo tja, kjer so izdajatelji (bančne storitve za prebivalstvo, aktivni na nivoju trajnostnega razvoja bančne storitve za gospodarstvo, ter spodbujajo okolijske in družbene storitve upravljanja premoženja, aktivnosti, pri tem pa ne investirajo zavarovalniške storitve) so finančne zgolj v trajnostne naložbe, in (3) 22 nevtralno zeleni finančni instrumenti, jih opredeljujejo Načela za zelene katerih izdaja je namenjena zgolj obveznice (angl. »Green Bond obvladovanju tveganja glede Principles«, GBP): obnovljivi viri trajnostnosti in torej ne gre za zelene energije, energijska učinkovitost, naložbe, ki bi spodbujale okolijske, energetsko učinkovite zgradbe, družbene ali upravljavske aktivnosti. trajnostno upravljanje z odpadki, trajnostna raba zemljišč, ohranjanje Zeleni finančni instrumenti so tipično biotske raznovrstnosti, čisti transport, (vendar ne zgolj) namenjeni trajnostno upravljanje z vodnimi viri in financiranju naslednjih sektorjev, kot prilagajanje podnebnim spremembam. 23 Zelene obveznice Viš. pred. mag. Sabina Taškar Beloglavec, Univerza v Mariboru Evropska investicijska banka (angl. poleg ocenjevanja standardnih »European Investment Bank«, EIB) je finančnih značilnosti (npr. zapadlost, 5. julija 2007 izdala svojo prvo kupon, cena, kreditna sposobnost obveznico za ozaveščanje o izdajatelja) ocenjuje tudi izpolnjevanje podnebnih spremembah, ki je tudi prva posebnih okolijskih ciljev na ta način zelena obveznica na svetu. Republika financiranih projektov. Slovenija je svojo prvo trajnostno obveznico RS88 izdala v sredo, 23. Zelene in novejši tipi trajnostnih junija 2021. S to prelomno transakcijo obveznic, ki predstavljajo je Slovenija prva med državami najpomembnejši del globalnega srednje in vzhodne Evrope ter druga zelenega financiranja, potrebujejo med državami članicami Evropske posebno pozornost pri standardizaciji unije, ki je izdala tak zeleni dolžniški in postopku izdaje s posebnim finančni instrument. poudarkom na certificiranju s strani neodvisnega strokovnjaka ali Svetovni trg zelenih obveznic je od organizacije. Leta 2014 je Združenje takrat presegel prag 1,5 milijarde evrov mednarodnih kapitalskih trgov (angl. kumulativnih izdaj, dopolnjuje pa ga »International Capital market približno 720 milijard evrov socialnih in Association«, ICMA) objavilo načela trajnostnih obveznic. Cilj trga zelenih zelenih obveznic (angl. »Green Bond obveznic je omogočiti in razviti ključno Principles«, GBP). Ta imajo dva glavna vlogo dolžniških trgov pri financiranju cilja. Osredotočajo se na obveznice projektov, ki prispevajo k okolijski namesto na kredite in na uporabo trajnostnosti. Zelene obveznice so sredstev za podporo izdajateljem pri opredeljene kot dolžniški instrumenti, prehodu njihovega poslovnega modela pri katerem potencialni investitor v smeri večje okolijske trajnostnosti 24 prek posebnih projektov. Dokument je GSSs), obveznice, vezane na bil od takrat večkrat dopolnjen zaradi trajnostni razvoj (angl. »Sustainability-nastajanja novih tipov zelenih in linked Bonds«, SLBs), družbene pozneje tudi trajnostnih obveznic, kot obveznice (angl. »Social Bonds«, SBs), so na primer: zelene, družbene in tranzicijske obveznice (angl. trajnostne obveznice (angl. »Green, »Transition Bonds«) in katastrofne Social and Sustainability Bonds«, obveznice (angl. »Catastrophe Bond«). 25 Nekaj vrst zelenih/trajnostnih obveznic Viš. pred. mag. Sabina Taškar Beloglavec, Univerza v Mariboru Zelene, družbene in trajnostne Socialne obveznice namenjajo obveznice so dolžniški instrumenti s uporabo prihodkov od obveznic za fiksnim donosom, ki se osredotočajo (ponovno) financiranje socialnih na dejavnosti ali sredstva s trajnostnim projektov. Gre na primer za namenom. Te obveznice prinašajo t. i. pospeševanje gradnje cenovno »Greenium« ali »Socialium«. dostopnih stanovanj in dostopa do osnovnih storitev, kot je zdravstveno Obveznice, povezane s trajnostjo, varstvo. Ta opredelitev med drugim se od zgoraj opredeljenih obveznic vključuje obveznice na podlagi spola in razlikujejo po tem, da se njihove invalidske obveznice. finančne in/ali strukturne značilnosti vežejo na vnaprej opredeljene Tranzicijske obveznice ali »rjave trajnostne, torej okolijske, družbene in obveznice« omogočajo podjetjem v upravljavske cilje. Namen teh obveznic panogah, ki niso nizkoogljične, da je, da se uspešnost podjetja vnaprej izdajo obveznice za financiranje veže na določen merljivi trajnostni cilj. prehoda na bolj zeleno poslovanje in Kuponska obrestna mera, na primer, jim pomagajo pri doseganju ciljev se lahko spremeni glede na to, ali dekarbonizacije. Podjetjem pomagajo izdajatelj izpolni (ali ne izpolni) svoje pri prehodu. Če se izrazimo s termini iz korporativne cilje glede zmanjšanja iz evropske klasifikacije, to pomeni emisij toplogrednih plinov. prehod z »rjavega« na »manj rjavo« ali 26 »bolj zeleno« poslovanje. Katastrofne naravne nesreče. Izdaja se prične z obveznice so zelo donosen dolžniški izbiro določenega števila polic, ki jih finančni instrument. zavarovalnica želi kriti, in bi vrednost morala biti enaka, kot bi bila za Izdaja katastrofnih obveznic je v zavarovalnico v primeru poplačila zavarovalništvu namenjena terjatev z izbranih polic. financiranju izplačila škod v primeru 27 Certificiranje zelenih finančnih instumentov Viš. pred. mag. Sabina Taškar Beloglavec, Univerza v Mariboru Ob nastanku novih zelenih finančnih poslanstvo je zagotoviti globalno instrumentov in celo zelenih finančnih platformo za raziskovanje tega, kako institucij sta pomembna nadzor nad lahko borze v sodelovanju z vlagatelji, rabo pridevnika in zmanjševanje podjetji (izdajatelji), regulatorji, zavajanja potencialnih investitorjev s oblikovalci politik in ustreznimi strani izdajateljev zelenih finančnih mednarodnimi organizacijami instrumentov. izboljšajo uspešnost pri vprašanjih ESG ter spodbujajo zelene in Globalno je nastalo kar nekaj iniciativ trajnostne naložbe. za spodbujanje, ocenjevanje in spremljavo zelenih financ. Globalni Na tem področju pa je zelo aktivna indeks zelenih financ (angl. »The tudi Evropska unija, saj je izdala znak Global Green Finance Index«, GGFI) za okolje za finančne produkte v ocenjuje ponudbe zelenega širšem smislu (angl. »Ecolabel for financiranja iz 94 večjih finančnih financial products«), ki samo za središč po vsem svetu in služi kot finančne instrumente podjetij, ki referenca za razvoj zelenega delujejo v skladu z aktivnostmi, financiranja kot podporo za politiko in opredeljenimi po klasifikaciji, označuje odločanje o naložbah. Trajnostna zelene finančne instrumente. Na iniciativa za borzne trge (angl. področju zelenih obveznic, ki v »Sustainable Stock Exchange strukturi vseh izdanih zelenih in, širše, Iniciative«, SSE) je nastala pod trajnostnih finančnih instrumentov vodstvom Združenih narodov. Njeno predstavljajo največji delež, so 28 pomembne predvsem tri označbe, ki Bond Standard«, EuGBS), načela povedo, ali je mogoče obveznice zelenih obveznic (angl. »Green Bond resnično označiti kot zelene in s tem Principles«, GBP), ki je do sedaj karseda zmanjšati verjetnost zelenega certificiral največ obveznic, in zavajanja. Gre za evropski standard Iniciativa za podnebne obveznice zelenih obveznic (angl. »EU Green (angl. »Climate Bonds Inciative«, CBI). 29 Zeleno zavajanje Viš. pred. mag. Sabina Taškar Beloglavec, Univerza v Mariboru Pri zelenem zavajanju (angl. zvezi s potrošnjo in naložbami. »greenwashing«) gre za prikrivanje Raziskava v Evropi je pokazala, da je dejanskega vpliva poslovnih bilo leta 2022 kar 42 % zelenih trditev dejavnosti, storitev, izdelkov ali politik pretiranih, lažnih ali zavajajočih. na družbo in okolje. Gre zgolj za dajanje videza, da je neka organizacija Prepoznavanje zelenega zavajanja je okolju prijaznejša, kot je v resnici. Izraz bistvenega pomena, saj bi sicer lahko se je prvič pojavil v osemdesetih letih potrošnike pri izbiri blaga ali storitve ali prejšnjega stoletja, ko ga je uporabil pa investitorje pri izbiri finančnega ameriški okoljevarstvenik Jay instrumenta zavedli, misleč, da se Westerveld v zvezi s hotelsko politiko odločajo zeleno, okolijsko ozaveščeno, glede brisač. Hotel, v katerem je v resnici pa so motivi podjetja preživljal počitnice, je goste prijazno drugačni. Pri tem je vseeno, ali gre za opominjal, naj jih ne zavržejo po eni namerno ali nenamerno zavajanje. uporabi, saj je tako mogoče okolje Zeleno zavajanje je vse pogostejše, saj ohranjati čistejše. V ozadju te pobude se podjetja poskušajo bolje pa ni bila skrb za okolje, temveč cilj pozicionirati in pokazati svojo nekoliko zmanjšati stroške pranja perila. zavajajočo skrb za trajnostnost podjetja. Ima lahko nekaj negativnih Težava je v tem, da se potrošniki posledic za zaupanje potrošnikov v danes srečujejo z različnimi oblikami zelene izdelke in storitve. Povzroči zelenega trženja, sporočila, ki jih lahko negativni razvoj in celo dobijo v tem kontekstu, pa naj bi prenehanje delovanja trga zelenih trajnostno naravnanemu in izdelkov in storitev ter negativno ozaveščenemu potrošniku sicer vpliva na zaupanje potencialnih pomagala pri številnih odločitvah v vlagateljev v okolju prijazna podjetja. 30 Zaradi tega lahko avtentični, trajnostni manko potencialnih vlagateljev. subjekti in njihovi projekti utrpijo 31 Zeleni transakcijski račun: primer UniCredit Bank Austria AG Zeleni finančni instrumenti in storitve kot konkurenčna prednost Doc. dr. Dejan Romih, Univerza v Mariboru Zelena preobrazba bančnega sistema banka za vsak evro na računu nameni povzroča potrebo po njegovem en evro za financiranje zelenih prilagajanju času in razmeram. Izkazalo projektov, pri čemer največ sredstev se je, da planet B ne obstaja, kar je nameni za financiranje gradnje zelenih sprožilo razpravo o vlogi bank pri stanovanjskih hiš. Banka ponuja tudi zeleni preobrazbi gospodarskega zeleni mladinski transakcijski račun sistema. Znano je, da so nekatere (GoGreen-Jugendkonto), zeleni banke na tem področju dejavnejše kot študentski transakcijski račun druge. Lep primer je UniCredit Bank (GoGreen-Studentenkonto) in zeleni Austria AG (Bank Austria), ki je bila poslovni transakcijski račun (GoGreen- ustanovljena leta 1991 in katere Businesskonto), s čimer zadovoljuje lastnica je UniCredit S.p.A. Banka potrebe različnih skupin komitentov, ki ponuja različne zelene finančne jim je mar za naravno okolje. Seznam instrumente in storitve, kot je npr. drugih zelenih finančnih instrumentov zeleni transakcijski račun (GoGreen- in storitev, ki jih ponuja banka, je Konto). Njegova lastnost je ta, da dostopen na spletni strani 32 https://www.bankaustria.at/. Iz ozaveščanju prebivalstva o pomenu primera je razvidno, da lahko banke s varstva narave z vlaganjem v zelene svojo dejavnostjo prispevajo k zeleni finančne instrumente. preobrazbi gospodarskega sistema in 33 Zeleni finančni skladi in subvencije: primer Global Greengrants Fund UK Zeleni finančni instrumenti in storitve kot konkurenčna prednost Nejc Podkoritnik, študent Univerze v Mariboru Subvencije skladov so ključne za omenjenega sklada je med drugim tudi podporo inovativnih projektov in Global Greengrants Fund UK, ki deluje izboljšanje kakovosti življenja ljudi v v Združenem kraljestvu od leta 2015. skupnostih. Omogočajo financiranje Gre za sestrski sklad globalnega pobud, ki prinašajo trajne koristi in Global Greengrants Fund in ponuja spodbujajo gospodarski ter socialni evropskim in britanskim vlagateljem razvoj. Zaradi vse večjega splošnega možnost investiranja v lokalne zelene poudarka na varovanju okolja in projekte. Sklad poskrbi, da se našega planeta na sploh ter sprejetja pridobljene investicije ali donacije, s nekaterih pomembnih globalnih in pomočjo skrbno zasnovanega modela evropskih pravnih podlag so se v ta podeljevanja nepovratnih sredstev, namen v zadnjih desetletjih razporedijo med najučinkovitejše pomembno razvili zeleni finančni lokalne rešitve. skladi, ki med drugim ponujajo tudi zelene subvencije v obliki nepovratnih Global Greengrants Fund ter britanski finančnih sredstev. Primer sestrski sklad sredstva tako v obliki 34 zelenih subvencij razdeljujeta med prizadeva za zaščito našega planeta in šest ključnih področij njunega pravic ljudi, ki živijo na njem. Tako je delovanja: podnebna pravičnost, sklad od leta 1993 poskrbel že za več zdravi ekosistemi in skupnosti, lokalno kot 16.000 subvencij nepovratnih preživetje, pravica do zemlje, vode in sredstev, in sicer v 168 različnih drugih virov, ženske okoljske akcije ter državah, pri čemer je skupna vrednost pravica do zaščite okolja. Vsako izmed nepovratnih sredstev presegala 135 področij pa ima tudi jasno določen milijonov ameriških dolarjev. izziv, ki ga v okviru sklada s pomočjo zelenih in premišljeno podeljenih Več o omenjenem zelenem skladu in subvencij poskušajo razrešiti. njegovih zelenih subvencijah pa lahko najdete na spletni strani: Vse od ustanovitve globalnega sklada https://www.greengrants.org/who-we- Global Greengrants Fund si ta are/global-greengrants-fund-uk/. 35 Francoske državne zelene obveznice Aktivna vloga države pri izpolnjevanju zavez zelenega dogovora EU Evita Valand, študentka Univerze v Mariboru V današnjih časih postaja izdaja prvo državno zeleno obveznico, ki je zelenih obveznic vse pomembnejša, bila indeksirana na inflacijo (inflacijo v saj pomaga pri mobilizaciji zasebnega evrskem območju), OAT€i z 0,1‑% financiranja infrastrukturnih projektov obrestno mero in zapadlostjo 25. julija z nizkimi emisijami. Projektne 2038. OAT 2044 je bila ponovno obveznice omogočajo dolgoročno izdana februarja in julija 2022 (Agence financiranje takšnih projektov s France Trésor, 2024). pomočjo trga kapitala (OECD, 2024). Francija je leta 2022 izdala zelene Agence France Trésor (AFT; slov. obveznice v skupni vrednosti 9,6 “francosko zakladništvo”) je leta 2017 milijarde evrov, skupna vrednost kot prva državna posojilojemalka neporavnanih obveznic pa je znašala izdala referenčno zeleno obveznico 52 milijard evrov. Tako je Francija (OAT; Obligations assimilables du potrdila svoj položaj evropske vodilne Trésor) z 1,75-% obrestno mero in države na tem trgu. V tem se odraža zapadlostjo 25. junija 2039. Leta 2021 tudi njena vodilna vloga pri je izdala še drugo, OAT z 0,5‑% uresničevanju ambicij Pariškega obrestno mero in zapadlostjo 25. junija sporazuma o podnebnih spremembah, 2044. Leta 2022 je AFT izdala ki je bil podpisan decembra 2015 36 (Agence France Trésor, 2024). Načrtovane izdatke predložijo Svetu za vrednotenje zelenih projektov OAT, Sredstva, ki jih akumulirajo z izdajo ta poda mnenje, vse skupaj pa se zelenih OAT, uporabijo za financiranje predloži v izbiro in potrditev različnih zelenih projektov iz medresorskemu usmerjevalnemu državnega proračuna, ki imajo za cilje odboru, ki deluje pod okriljem boj proti onesnaževanju okolja, zraka predsednika vlade. Pri postopku izbire in voda, blažitev podnebnih sprememb se kot merilo uporablja certifikat ter ohranjanje biotske raznovrstnosti. Greenfin, ki ga je oblikovalo Francoska ministrstva letno v svojih Ministrstvo za ekološki prehod za proračunih določijo izdatke, ki bi bili potrditev zelenih referenc potrebni za doseg ciljev državno investicijskih skladov (Agence France financiranih zelenih projektov. Trésor, 2024). Vira Agence France Trésor. (2024). Green OATs. https://www.aft.gouv.fr/en/green-oat OECD. (2024). Environmental y sustainable and climate-resilient infrastructure: France's Green OATs. https://infrastructure-toolkit.oecd.org/wp-content/uploads/France_OATs.pdf 37 Zelene obveznice Mercedes-Benz Group AG Primer dobre zelene prakse v avtomobilski industriji Anamari Klemenčič, študentka Univerze v Mariboru Mercedes-Benz Group AG je eno za zeleno financiranje, kjer so opisana izmed najuspešnejših avtomobilskih načela, ki jim sledi skupina Mercedes- podjetij na svetu. Njihov osrednji Benz AG za izdajo zelenih finančnih element trajnostne poslovne strategije instrumentov, vključno z zelenimi je program »Ambicija 2039«, s katerim obveznicami (nem. »Green so leta 2019 oblikovali pristop k Schuldscheine«), zelenimi varstvu okolja in zmanjšanju komercialnimi zapisi, zelenimi posojili onesnaževanja zraka. Zastavljena in vrednostnimi papirji, zavarovanimi z ambicija je, da njihov celoten vozni zelenim premoženjem (angl. »asset- park novih vozil do leta 2039 postane backed securities«). Ustvarjen je bil v celoti neto ogljično nevtralen skozi tako, da odraža stalno zavezanost življenjski cikel vozil. Za doseganje skupine k trajnostnosti, nove najboljše tega cilja je ključna elektrifikacija tržne prakse in pravne zahteve glede voznega parka, uporaba obnovljive poročanja, kot je taksonomija EU, ter energije pri proizvodnji, izboljšanje vlagateljem omogoča, da jih podprejo baterij, obsežna uporaba recikliranih pri njihovih prizadevanjih in materialov in uporaba zelene energije. obveznostih, da izpolnijo svojo odgovornost do družbe in okolja. Prav tako so oblikovali revidiran okvir 38 Skupina je prvo zeleno obveznico obveznic v vrednosti 500 milijonov izdala septembra 2020 v višini ene RMB (približno 68 milijonov evrov) z milijarde evrov z ročnostjo deset let in ročnostjo dveh let in kuponom 2,9 %. letnim kuponom 0,75 %. Marca 2021 je izdala drugo zeleno obveznico v višini Skupina Mercedes-Benz Group AG ene milijarde evrov z ročnostjo 12 let in prihodke od zeleno finančnih letnim kuponom 0,75 %. Novembra instrumentov nameni za razvoj, 2022 pa je izdala prvo zeleno proizvodnjo in financiranje baterijsko-obveznico zunaj evropskega trga, in električnih vozil (angl. »Battery Electric sicer na kitajskem medbančnem trgu Vehicle«). 39 Zelene obveznice banke KFW v Nemčiji Banka je kot finančni posrednik aktivirala zasebnike za nakup zelenih obveznic Špela Peršak, študentka Univerze v Mariboru Zelene finance so pomembne za vplivi zelenih obveznic. ohranjanje okolja, podpiranje podjetij in posameznikov ter razvijanje Banka je sodelovala pri nakupu izdaj gospodarstva v smeri ohranjanja zelenih obveznic 64 izdajateljev in okolja. vanje od začetka do oktobra 2023 vložila kar 3,4 milijarde evrov. Nemška banka KFW že od leta 2015, s Opredelila je minimalne zahteve za podporo nemškega zveznega kupljene obveznice in podpirala ministrstva za okolje, ohranjanje izdajatelje pri izboljšanju kakovosti narave in jedrsko varnost (BMU), gradi sodelovanja in poročanja o zelenih lasten portfelj zelenih obveznic, ki je obveznicah. Njena minimalna merila so leta 2023 obsegal približno 2,5 med drugim zajemala objekte milijarde evrov. Banka s svojimi (obnovljive vire energije, energetska aktivnostmi spodbuja trajnostnost s učinkovitost, trajnostna mobilnost itd.) financiranjem dejavnosti na vključno s predstavitvijo ciljev, kapitalskem trgu, s financiranjem preiskavo projektov, dodeljevanjem okoljskih in podnebnih ukrepov ter s sredstev in preverjanjem s strani tretje spodbujanjem razvoja kvalitativnih osebe. Sčasoma so se ta merila standardov v zvezi s preglednostjo in zaostrila za izdajatelje, ki so morali 40 dokazati verodostojen in celostno Z zelenimi obveznicami se je banka vzdržen pristop. nekako ločila od drugih bank, ker v Nemčiji prevladujejo trajnostni finančni Banka KFW je bila dejavno vključena sistemi, z zelenimi obveznicami pa je tudi v razvoj globalno sprejetih pridobila različne vlagatelje in standardov kot del članstva v odboru pomagala pri transparentnosti Green Bond Principles. sistemov. 41 Zeleni finančni načrt podjetja E.ON Zeleno financiranje za zeleni produkt Ožbe Drašler, študent Univerze v Mariboru Solar Savings Plan je vrsta zelenega od prodaje električne energije, ki jo finančnega instrumenta, ki ga ponuja proizvede sončna elektrarna. podjetje E.ON strankam v Nemčiji. Gre za kombinacijo sončne elektrarne in Ta zeleni finančni instrument strankam finančnega načrta, ki strankam omogoča, da prispevajo k omogoča, da postanejo lastniki sončne uporabi obnovljivih virov energije in elektrarne brez velikega začetnega zmanjšanju emisij toplogrednih plinov, finančnega vložka. obenem pa ustvarjajo prihranke pri svojih računih za električno energijo. Stranke lahko sklenejo pogodbo s Solar Savings Plan, kjer plačujejo Solar Savings Plan je primer mesečno naročnino, ki pokriva inovativnega zelenega finančnega namestitev, vzdrževanje in delovanje instrumenta, ki spodbuja trajnostno sončne elektrarne na njihovi lastnini. ravnanje med potrošniki in pomaga pri Hkrati pa prejmejo tudi del prihodka prehodu na obnovljive vire energije. 42 Zagotovilo o verodostojnosti trajnostnega poročanja Doc. dr. Daniel Zdolšek, Univerza v Mariboru Trajnostno poročilo je poročilo, v verodostojno, bodo te morale pridobiti katerem organizacija razkrije zagotovilo o verodostojnosti informacije o svojem trajnostnem trajnostnega poročanja. Organizacije delovanju. Poročajoča organizacija naj bodo lahko pridobile zagotovilo v bi trajnostno poročilo pripravila postopku, ki ga bo opravil (neodvisen) skladno s standardi trajnostnega dajalec zagotovila. Ta bo izdal poročanja. Taki standardi so na primer poročilo, ki bo zagotovilo Mednarodni standardi trajnostnega verodostojnost poročanja o poročanja, ki jih je izdal Mednarodni trajnostnosti in bo primarno odbor za standarde trajnostnega namenjeno uporabnikom trajnostnega poročanja (ISSB), ali pa Evropski poročila. V zasnovi je dajanje standardi trajnostnega poročanja, ki jih zagotovila o verodostojnosti je pripravil EFRAG, potrdila pa trajnostnega poročanja primerljivo z Evropska unija. Ti standardi določajo zasnovo podaje zagotovila (z pripravo razkritja s strani poročajočih mnenjem) v poslu revizije organizacij o strategijah, ciljih, računovodskih izkazov. tveganjih v zvezi s trajnostnostjo in Sistemska ureditev področja dajanja upravljanju teh tveganj ter dosežkih zagotovil o verodostojnosti organizacije, ko gre za njeno trajnostnega poročanja pa še trajnostno delovanje. Da bi bilo dandanes ni dokončna. Nacionalne poročanje organizacij o trajnostnosti ureditve, pa tudi naddržavne ureditve 43 še niso dokončno določile vseh zagotovilo), katere standarde glede potrebnih sestavin in pravil, povezanih poteka posla dajanja zagotovila v z dajanjem zagotovil o verodostojnosti zvezi s presojo poročanja o trajnostnega poročanja. Obstaja trajnostnosti naj dajalec zagotovila namreč več vprašanj, med drugim kdo uporabi itd. Potem se poraja tudi je lahko dajalec zagotovila s področja vprašanje, kakšna naj bo nacionalna trajnostnosti (tj. katere pogoje mora sistemska ureditev izobraževanja in oseba izpolnjevati, ali je to oseba z usposabljanja dajalcev zagotovil. Kljub visoko stopnjo tehničnega in temu pa je v bližnji prihodnosti specializiranega znanja, ali je to lahko pričakovati določitev sistemske pooblaščeni revizor itd.), za katero ureditve dajanja zagotovil o stopnjo zagotovila gre (tj. ali gre za verodostojnosti trajnostnega omejeno zagotovilo ali sprejemljivo poročanja. 44 Standardi poročanja o trajnostnosti Doc. dr. Daniel Zdolšek, Univerza v Mariboru V preteklosti so organizacije za svoje ustanovila Fundacija IFRS leta 2021. poročanje o trajnostnosti lahko Odbor ISSB je že leta 2023 objavil uporabljale različne standarde oziroma prva dva Mednarodna standarda navodila, praviloma po svoji trajnostnega poročanja. Ti standardi diskrecijski izbiri. Dandanes pa take so primarno usmerjeni v zagotavljanje široke diskrecijske možnosti odločanja informacij vlagateljem v organizacije. pri organizacijah ni več. Nekatera IFRS S1 – Splošne zahteve za nacionalna okolja (npr. ZDA, Nigerija, razkrivanje računovodskih informacij v Brazilija itd.), pa tudi nadnacionalna zvezi s trajnostnostjo je temeljni okolja (npr. Evropska unija), so sprejela standard, ki določa temeljne zahteve obvezujočo uporabo standardov za razkrivanje informacij o tveganjih in poročanja o trajnostnosti. Praviloma priložnostih organizacije v zvezi s standardi poročanja o trajnostnosti trajnostnostjo, ki bi lahko po urejajo poročanje organizacij o pričakovanjih imeli kratkoročen ali strategijah, politikah, ciljih, tveganjih v dolgoročen vpliv na denarne tokove zvezi s trajnostnostjo in upravljanju teh organizacije, njen dostop do tveganj ter dosežkih organizacije, ko financiranja ali stroške financiranja. gre za njeno trajnostno poslovanje. IFRS S1 – Splošne zahteve za Globalno je trenutno v osredju dvoje razkrivanje računovodskih informacij v standardov poročanja o trajnostnosti. zvezi s trajnostnostjo je temeljni Prvo skupino standardov izdaja standard, ki določa temeljne zahteve Mednarodni odbor za standarde za razkrivanje informacij o tveganjih in trajnostnega poročanja (ISSB), ki ga je priložnostih organizacije v zvezi s 45 trajnostnostjo, ki bi lahko po 2023 v Evropski uniji, in sicer gre za pričakovanjih imeli kratkoročen ali Evropske standarde trajnostnega dolgoročen vpliv na denarne tokove poročanja, ki jih je pripravil EFRAG, organizacije, njen dostop do potrdila pa Evropska unija (v financiranja ali stroške financiranja. nadaljevanju: Standardi ESRS). Gre za IFRS S2 – Razkritja, povezana s 12 standardov, ki jih bodo večje podnebjem pa je tematski standard, organizacije, organizacije javnega povezan s poročanjem o podnebnih interesa in nekatere druge organizacije zadevah. Poročajoča organizacija bo v Evropski uniji uporabljale pri pripravi morala razkrivati zadeve, ki se v zvezi svojih trajnostnih poročil. Zanje bo s podnebjem nanašajo na upravljanje, uporaba teh standardov obvezna. strategijo, obvladovanje tveganj ter Standardi ESRS temeljijo na zasnovi meritve in cilje. Države, kot so Brazilija, dvojne pomembnosti. Izhodišče Nigerija, Turčija in številne druge, so predstavljajo splošni standardi, ki že sprejele te standarde poročanja o določajo temeljne zahteve v zvezi s trajnostnosti. Njihove večje poročanjem o trajnostnosti. Te splošne organizacije, predvsem kotirajoče standarde pa dopolnjujejo področni organizacije, bodo morale skladno z standardi s področij okolja (npr. njimi pripraviti svoja trajnostna podnebja, vode in vodnih virov itd.), poročila. Več drugih držav o njihovem družbe (npr. delovne sile, vrednostne sprejetju še razpravlja (npr. Kanada, verige itd.) in upravljanja (npr. Japonska in Singapur). Druga skupina organizacijske kulture). standardov pa je bila pripravljena leta 46 Zelene naložbe in trajnostno financiranje v EU Mag. Saša Podlogar Žnidaršič, Holding Slovenske elektrarne, d. o. o. Trajnostnost in prehod v varno nesreč, degradacije okolja in socialnih podnebno nevtralno in na podnebne vprašanj; ter spodbuditi preglednost in spremembe odporno krožno dolgoročne obete finančnih in gospodarstvo, ki bolje gospodari z viri, gospodarskih dejavnosti. Vendar pa je sta bistvena za zagotavljanje treba določiti jasne kriterije za dolgoročne konkurenčnosti trajnostne in okolju prijazne projekte, gospodarstva Evropske unije (EU) da se prepreči zloraba sredstev za (Evropski parlament in Svet Evropske projekte, ki zgolj izkoriščajo zeleno unije, 2020). Za dosego tega cilja je propagando, v resnici pa niso nujno, da EU vlaganja usmeri v nove trajnostni. tehnologije. Ključno je, da se v podnebju prijazne projekte vključijo EU je zato leta 2020 sprejela uredbo, tako javne kot zasebne naložbe, saj le ki vzpostavlja okvir za spodbujanje javna sredstva ne bodo zadostovala. trajnostnih naložb (t. i. taksonomija). Ta okvir določa dejavnosti, ki se lahko EU si je tako zadala preusmeriti opredelijo kot trajnostne, in s tem kapitalske tokove v naložbe v ustanavlja enoten sistem razvrščanja v trajnostno rast, da bi dosegli EU. To omogoča podjetjem in trajnostno in vključujočo rast; vlagateljem jasnost ter spodbuja obvladati finančna tveganja, ki izhajajo povečanje financiranja zasebnega iz podnebnih sprememb, naravnih sektorja za prehod v podnebno 47 nevtralnost. Uredba določa šest taksonomijo pa je tudi kriterij za okolijskih ciljev in pravi, da se dostop do sredstev EU. gospodarska dejavnost šteje za okolijsko trajnostno, če prispeva h Da se finančne institucije lažje kateremu koli od njih, ne da bi škodila odločijo, kam usmeriti sredstva za kateremu koli od drugih (Evropski zelene naložbe, pa je za podjetja parlament, 2020). Načelo »ne škoduj obvezno tudi razkritje informacij o bistveno« je temelj te uredbe in izvajanju trajnostnih aktivnosti – zagotavlja, da dejavnosti, ki imajo razkriti morajo: delež svojih prihodkov, negativen vpliv na okolje, ne morejo ki izhajajo iz proizvodov/storitev, biti opredeljene kot trajnostne. povezanih z dejavnostmi, ki se štejejo kot okolijsko trajnostne; ter delež Taksonomija torej določa, kaj se šteje svojih naložb v osnovna sredstva in za trajnostne naložbe, in določa delež svojih naložb v obratna okolijske kriterije, ki jih morajo finančne sredstva, ki se nanašajo na institucije upoštevati pri vlaganju v sredstva/procese, povezane z takšne naložbe. Trajnostne naložbe dejavnostmi, ki se štejejo za okolijsko bodo tako imele dostop do ugodnejših trajnostne. finančnih virov, skladnost s Vira Evropski parlament in Svet Evropske unije. (2020). Uredba (EU) 2020/852 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 18. junija 2020 o vzpostavitvi okvira za spodbujanje trajnostnih naložb ter spremembi Uredbe (EU) 2019/2088. EUR-Lex. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32020R0852 Evropski parlament. (2020). Taksonomija EU: Zelene naložbe za spodbudo trajnostnega financiranja. https://www.europarl.europa.eu/topics/sl/article/20200604STO80509/taksonomija-eu-zelene-nalozbe-za-spodbudo-trajnostnega-financiranja 48 Zahvala Zahvaljujemo se Društvu ekonomistov Maribor, Ekonomsko-poslovni fakulteti Univerze v Mariboru, Univerzi v Mariboru, doc. dr. Iztoku Kolarju in red. prof. dr. Žanu Janu Oplotniku. 49 Društvo ekonomistov Maribor $ € ¥ £ ₹ ₼ ₴ лв ₡ ₱ ¢ ₪ ₩ ₭ ден ₨ ₦ ₨ S/. ₱ zł ₽ Дин. R ฿ лв ₫ Gs $ € ¥ £ ₹ ₼ ₴ лв ₡ ₱ ¢ ₪ ₩ ₭ ден ₨ ₦ ₨ S/. ₱ zł ₽ Дин. R ฿ лв ₫ Gs $ € ¥ £ ₹ ₼ ₴ лв ₡ ₱ ¢ ₪ ₩ ₭ ден ₨ ₦ ₨ S/. ₱ zł ₽ Дин. R ฿ лв ₫ Gs $ € ¥ £ ₹ ₼ ₴ лв ₡ ₱ ¢ ₪ ₩ ₭ ден ₨ ₦ ₨ S/. ₱ zł ₽ Дин. R ฿ лв ₫ Gs $ € ¥ £ ₹ ₼ ₴ лв ₡ ₱ ¢ ₪ ₩ ₭ ден ₨ ₦ ₨ S/. ₱ zł ₽ Дин. R ฿ лв ₫ Gs $ € ¥ £ ₹ ₼ ₴ лв ₡ ₱ ¢ ₪ ₩ ₭ ден ₨ ₦ ₨ S/. ₱ zł ₽ Дин. R ฿ лв ₫ Gs $ € ¥ £ ₹ ₼ ₴ лв ₡ ₱ ¢ ₪ ₩ ₭ ден ₨ ₦ ₨ S/. ₱ zł ₽ Дин. R ฿ лв ₫ Gs $ € ¥ £ ₹ ₼ ₴ лв ₡ ₱ ¢ ₪ ₩ ₭ ден ₨ ₦ ₨ S/. ₱ zł ₽ Дин. R ฿ лв ₫ Gs $ € ¥ £ ₹ ₼ ₴ лв ₡ ₱ ¢ ₪ ₩ ₭ ден ₨ ₦ ₨ S/. ₱ zł ₽ Дин. R ฿ лв ₫ Gs $ € ¥ £ ₹ ₼ ₴ лв ₡ ₱ ¢ ₪ ₩ ₭ ден ₨ ₦ ₨ S/. ₱ zł ₽ Дин. R ฿ лв ₫ Gs $ € ¥ £ ₹ ₼ ₴ лв ₡ ₱ ¢ ₪ ₩ ₭ ден ₨ ₦ ₨ S/. ₱ zł ₽ Дин. R ฿ лв ₫ Gs https://demb.si/