Ilonka Pucihar Glasbena šola Vrhnika IMPROVIZACIJA PRI POUKU KLAVIRJA V GLASBENI ŠOLI Izvleèek Improvizacija, ki je ob kompoziciji temeljna glasbeno-ustvarjalna dejavnost, podpira tako uèenèev ustvarjalni potencial kot tudi glasbeno-teoretièna in izvajalsko-tehnièna znanja in spretnosti. Prav tako predstavlja možnosti razvoja otrokovega spontanega in avtentiènega glasbenega izražanja. Vendar pa je med zavedanjem pomembnosti vkljuèevanja improvizacije v pouk klavirja in njeno dejansko naèrtovano in sistematièno integracijo v pouk klavirja še velik razkorak. Campbell (1991) ugotavlja, da je v mnogih šolskih glasbenih programih zapostavljena. Z raziskavo smo ugotavljali stanje vkljuèevanja improvizacije v pouk klavirja v slovenskih javnih glasbenih šolah. Anketirali smo 28 uèiteljev klavirja, pri èemer so nas zanimala njihova stališèa in naravnanost, od katerih je odvisno, v kolikšni meri in na kakšen naèin je improvizacija spodbujana in udejanjana pri pouku klavirja v glasbeni šoli. Kljuène besede: improvizacija, glasbena šola, pouk klavirja, raziskava Abstract Improvisation in Music School Piano Instruction Improvisation, which, alongside composition, is a fundamental musical- creative activity, supports both the student’s creative potential and his/her musical-theoretical and performance-technical knowledge and skills. At the same time, it provides opportunities for the development of the child’s spontaneous and authentic musical expression. There is, however, a significant gap between the awareness of the importance of including improvisation in piano instruction and its actual planned and systematic integration. Campbell (1991) finds that improvisation is neglected in many school music programmes. In the present research, we determined the state of the inclusion of improvisation in piano instruction in Slovenian public music schools. In a survey of 28 piano teachers, we were interested in their viewpoints and orientation, which to a large extent determine the way in which improvisation is encouraged and realised in music school piano instruction. Key words: improvisation, music school, piano instruction, research 5 Ilonka Pucihar, IMPROVIZACIJA PRI POUKU KLAVIRJA V GLASBENI ŠOLI Uvod Veèinoma se znanje improvizacije v zahodni glasbeni kulturi omejuje na podroèje jazza, orgelske tradicije in morda na nekatere oblike zabavne glasbe. A vendar je doloèena stopnja improvizacije v njenem najširšem kontekstu prisotna v mnogih oblikah glasbenega udejstvovanja. S poskusom definicij in razliènih pogledov na improvizacijo ter njeno razsežnost je namen prispevka prikazati ali osvetliti pomen vkljuèevanja improvizacije v tradicionalni izobraževalni sistem uèenja klavirja in ugotoviti stališèa uèiteljev in dejansko stanje njenega udejanjanja pri pouku klavirja v slovenskih javnih glasbenih šolah. Zakonsko veljavni uèni naèrt za klavir med operativnimi cilji predmeta predvideva tudi ustvarjanje glasbe (Uèni naèrt. Klavir). Uresnièevanje le-te pa je odvisno od odgovornosti, znanj, stališè, presoje, ustvarjalnosti in naravnanosti v ustvarjalnost posameznega uèitelja (Running, 2008; Hickey & Webster, 2001), njegovih delovnih izkušenj ter posledièno njegove izbire didaktiènih gradiv. Kljub narašèajoèemu zavedanju o pomembnosti improvizacije kot temeljne glasbeno-ustvarjalne dejavnosti nekatere raziskave (Campbell, 1991; Hickey & Webster, 2001; Volz, 2005) in lastna praksa ob predavanjih in vodenju delavnic v Sloveniji kažejo, da improvizacijo vkljuèujejo v pouk klavirja le redki posamezni uèitelji, ki imajo znanje in prakso improviziranja. Razlièni pogledi in definicije improvizacije Definicija in pomen improvizacije sta temi mnogih razprav in razliènih obravnav (Andreas, 1993; Clarke, 1992; Nettl, 1974; Pike, 1974, vsi v Gabrielsson, 1999; Pressing, 1987). V glasbenem leksikonu Cankarjeve založbe je improvizacija definirana kot izmišljanje in podajanje glasbe brez predpriprave, izhajajoè iz latinske besedne zveze "ex improviso", kar tudi pomeni "brez predpriprave" (Bedina et al., 1987). The New Harvard Dictionary of Music razlaga improvizacijo kot ustvarjanje glasbe v èasu izvajanja (Randel, 1986). Široko poseže Berkowitz (2010), ki pravi, da je improvizacija osrednja komponenta vseh èloveških aktivnosti. Kot del èloveškega ustvarjalnega potenciala in njegove želje po izražanju, po komunikaciji se kot ustvarjanje novega glede na obstojeèe pojavlja na mnogih, èe ne vseh podroèjih življenja. Improvizacija ni zvrst glasbe niti ni glasbena praksa, ki bi oznaèevala doloèeno zvrst, temveè je bolj proces, ki zaobjame mnoge zvrsti. Pri improvizaciji ne gre za reševanje problemov in torej ni bistven rezultat, konèni izdelek, temveè je najveèja vrednost improvizacije v samem procesu izvajanja (Pressing, 1987). To je tudi eden izmed razlogov, da se izmika jasnim definicijam. 6 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 20. zvezek Nekateri avtorji vidijo improvizacijo v širšem kulturnem, izobraževalnem in družbenem kontekstu kot ustvarjalen proces, ki podpira skupinsko komunikacijo in osebno rast (Lewis, 2000, Oliveros, 2005, oba v MacDonald et al., 2012; Prevost, 1995; Stevens, 2007). Stevens (2007) in Prevost (1995) opisujeta improvizacijo kot proces, ki podpira ustvarjalni razvoj in inovativno sodelovanje skozi vaje, ki dajejo prednost svobodi izražanja pred stilno osnovanimi prièakovanji glasbene strukture. Kertz-Welzel (2004) pravi, da je improvizacija izmišljanje glasbe v trenutku igranja, ne da bi jo zapisali, in pri tem poudarja vlogo domišljije in ustvarjalnosti. Po njenem improvizacija vkljuèuje tako svobodo kot omejitve, tako doloèene smernice kot prostor za ustvarjalnost. Berkowitz (2010) pravi, da se mora improvizacija, èe želi biti razumljena, opirati na glasbeni material in procese, definirane s kulturo, katere del je. Tako improvizacija zahteva spontano ustvarjalnost, hkrati pa jo omejujejo glasbene (stilne) in izvajalske (psihološke, fiziološke) omejitve. Treba pa je loèiti vrhunsko, profesionalno improvizacijo in individualno otrokovo improvizacijo kot del uèenja klavirja, katere glavni namen ni vzgajanje profesionalnega improvizatorja, èeprav to ni izkljuèujoèe, temveè ustvarjanje pogojev za otrokovo spontano in svobodno izražanje skozi glasbo in s tem veèje želje in motivacije za uèenje ter pridobivanje tehniènega in glasbeno- izvajalskega znanja in spretnosti. Danes težko najdemo glasbeno podroèje, na katerega improvizacija ne bi imela nobenega vpliva. Celotno zgodovino razvoja glasbe spremljajo težnje po improviziranju. Kljub temu pa je trenutna zahodna glasbena kultura, kjer profesionalnemu instrumentalistu ni treba znati improvizirati ali bi oddaljitev od napisanega, kar je bilo vèasih prièakovano ali celo nujno, bila lahko škodljiva za glasbeno kariero sicer vrhunskega pianista, zgodovinsko in kulturno edinstvena. Tako je improvizacija skoraj popolnoma odsotna v zahodni klasièni glasbeni umetnosti in posledièno je skoraj popolnoma odsotna v izobraževalnem procesu, èeprav bi, glede na to, da je v doloèenem obsegu navzoèa skoraj v vseh glasbenih dejavnostih, lahko bila zmožnost improviziranja osnova glasbenega izobraževanja. Pomen improvizacije v glasbenem izobraževalnem sistemu Ko se otrok zaène uèiti instrument, je v zahodnem tradicionalnem glasbenem izobraževanju mnogokrat prioriteta uèenje branja not. Uèi se interpretacije glasbe z vkljuèevanjem vseh dinamiènih, agogiènih in drugih oznak, ki so jih skladatelji vpisali v note, v doloèenem stilu igranja in obèutenju. Skuša torej reproducirati glasbo v skladu s tem, kar misli, da je bil skladateljev namen, ali z vodenjem uèitelja. Ob takšnem procesu težko govorimo o poustvarjalnosti in še manj o ustvarjalnosti. 7 Ilonka Pucihar, IMPROVIZACIJA PRI POUKU KLAVIRJA V GLASBENI ŠOLI Trenutne, izkljuèno k uporabi notnega zapisa usmerjene pedagoške metode, so neprimerne tako za otroke, ki se bodo morda usmerili v profesionalno glasbeno kariero, kot za tiste, ki se ukvarjajo z glasbo kot delom njihove splošne izobrazbe. Profesionalni glasbeniki morajo biti sposobni globokega konceptualnega razumevanja, integriranega znanja, prilagajanja in sodelovanja, ne samo tekoèega reproduciranja notnega materiala. V splošni glasbeni vzgoji bodo uèenci, izpostavljeni k ustvarjalnosti naravnanem kurikulumu, pridobili globlje razumevanje glasbenega dogajanja in veèje spoštovanje glasbene ustvarjalnosti. Lažje bodo tudi razumeli ne-zahodne glasbene tradicije, kjer sta improvizacija in sodelovanje vodilo (Sawyer, 2007). V slovenskem uènem naèrtu za klavir v glasbeni šoli1 je eden izmed operativnih ciljev predmeta ustvarjanje glasbe. Uèenci v 1. obdobju nižje stopnje GŠ "skozi oblikovanje zvoènih slik uglasbijo svoja obèutja, doživetja", v 2. obdobju nižje stopnje GŠ pa "sestavljajo lastne skladbice na osnovi izkušenj predelane literature". Na višji stopnji GŠ "spoznavajo osnove improvizacije" in "komponirajo lastno glasbo" (Uèni naèrt. Klavir). Osnove improvizacije pa so zajete že v oblikovanju zvoènih slik, skozi katere uglasbijo svoja obèutja in doživetja in je to hkrati lahko ali bi morda celo moralo biti izhodišèe za nadaljnji razvoj tako spontane kot sèasoma bolj strukturirane improvizacije. Sawyer (2000) je mnenja, da bi naj improvizacija bila jedro glasbenega izobraževanja, pred branjem not in izvajanjem zapisanega notnega materiala. To pride naknadno. Glasbeniki, vzgajani na ta naèin, bodo imeli bolje razvite sposobnosti glasbenega mišljenja, globljega razumevanja glasbe in bodo bolje pripravljeni tudi za interpretacijo notnega zapisa. Zaradi veèjih sposobnosti poslušanja in odgovarjanja z razumevanjem bodo boljši tudi v skupinskem igranju. Skozi improvizacije, ki izhajajo iz otrokovega duševnega stanja ali obèutkov, damo prednost življenju in èutenju, ne pa formalni perfekciji, ki je seveda pomembna, a ne bolj kot to, kaj želi ustvarjalec povedati ali izraziti. Tako je izvajanje svobodne, spontane improvizacije kot sèasoma vse bolj zavestno strukturirane improvizacije nujno za glasbeni razvoj otroka in zelo dobrodošlo skozi vsa leta glasbenega udejstvovanja. Otrok je skozi vsa leta svojega razvoja deležen zvoène, glasbene impregnacije, kot imenuje Edgar Willems (1981, 1987) izpostavljenost glasbenim vplivom iz okolja in le-to lahko ob spodbujajoèem uèitelju predstavlja neizèrpen material za improvizacije od samega zaèetka uèenja klavirja. Ob raziskovanju in ustvarjanju prvih improvizacij otrok razvija ustvarjalno domišljijo, spontano izražanje, obèutljivost za tonsko kvaliteto; trajanje, intenzivnost in barvo (Baèlija Sušiæ, 2012), torej bistvene umetniške kvalitete. Ista avtorica te spontane, intuitivne improvizacije deli na improvizacije razpoloženj, obèutkov, atmosfer. Zavestna improvizacija pa naj se po njenem 8 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 20. zvezek 1 V nadaljevanju za glasbeno šolo uporabljamo kratico GŠ. mnenju razvija kasneje, ko otrok razume in obvlada doloèene glasbene parametre, kot so tehnièni, dinamièni, agogièni elementi, doloèen glasbeni stil, oblika itd. in jih je skozi improvizacije sposoben svobodno interpretirati. Improvizacija v zbirki uèbenikov Moj prijatelj klavir Zbirka uèbenikov Moj prijatelj klavir avtorjev Ilonke in Jaka Puciharja (2010, 2011, 2012) omogoèa uèiteljem klavirja, da lahko tudi brez svojih vešèin in znanj improvizacije nudijo uèencem možnosti za razvoj improvizacijskih sposobnosti. Gre za zbirko petih uèbenikov in enega priroènika za branje a prima vista za uèenje klavirja v prvih treh ali štirih razredih GŠ glede na individualni napredek otroka. Uèbeniki in priroènik zajemajo številna podroèja glasbenega ustvarjanja in poustvarjanja, v skladu z veljavnim uènim naèrtom za klavir: igranje po notnem zapisu z avtorskimi, prirejenimi ali originalnimi skladbami razliènih stilov in obdobij, igranje po posluhu z izbranimi pesmimi iz evropske glasbene tradicije, transpozicijo, harmonizacijo, teorijo, branje a prima vista, improvizacijo itd. V uèbenikih Moj prijatelj klavir je torej improvizacija integralni del postopnega metodiènega uèenja klavirja. Izhaja iz preprièanja, da je treba glasbo najprej doživeti in šele nato razumeti. V skladu s tem preprièanjem improvizacija skozi otrokovo neposredno glasbeno izkušnjo, ki izhaja iz njegovega lastnega spontanega izraza, vodi k postopnemu obvladovanju in razumevanju glasbeno-izvajalskih, tehniènih in teoretiènih elementov, hkrati pa spodbuja nadaljnji razvoj otrokovega ustvarjalnega potenciala. Tako se vklaplja in lahko podpre tradicionalni sistem uèenja klavirja, ki sicer v slovenskih javnih glasbenih šolah poteka dvakrat tedensko po 30 minut, ob tem pa otroci obiskujejo še pouk nauka o glasbi v obsegu 60 minut. Ob uèenju novih skladb, branju notnega zapisa, igranju na pamet, interpretaciji glasbenih del ipd., ki predstavljajo pretežni del klavirskega pouka, je dovolj improvizaciji nameniti le nekaj minut, a redno, na vsaki uèni uri. Uèiteljeva znanja in vešèine improvizacije so seveda dobrodošla, a tudi brez njih uèiteljeva naklonjenost improvizaciji in izbor ustreznih didaktiènih gradiv lahko predstavlja pomemben korak v smeri podpiranja otrokove želje in sposobnosti lastnega, spontanega, avtentiènega glasbenega izražanja. 9 Ilonka Pucihar, IMPROVIZACIJA PRI POUKU KLAVIRJA V GLASBENI ŠOLI Raziskava Problem, namen in cilj raziskave Kljub temu da se uèitelji vse bolj zavedamo pomembnosti spodbujanja ustvarjalnosti v izobraževalnem sistemu in s tem improvizacije kot temeljne glasbeno-ustvarjalne dejavnosti, je njeno vkljuèevanje v pouk klavirja v GŠ prepušèeno izbiri posameznega uèitelja. Slovenski uèni naèrt za klavir jo sicer predvideva, a se njeno udejanjanje ne preverja in je tudi ni med izpitnimi vsebinami na zakljuèku posameznega letnika. Z raziskavo smo želeli ugotoviti, kakšno je dejansko stanje vkljuèevanja improvizacije v pouk klavirja v slovenskih javnih GŠ in kakšne so izkušnje ter stališèa uèiteljev klavirja do vkljuèevanja improvizacije v redni pouk klavirja. Zanimalo nas je, ali uporaba zbirke uèbenikov Moj prijatelj klavir, avtorjev Ilonke in Jaka Puciharja (2010, 2011, 2012), pripomore k rednemu in sistematiènemu vkljuèevanju improvizacije v pouk klavirja tudi pri uèiteljih z razliènim znanjem in izkušnjami na podroèju improvizacije. Cilj raziskave je torej ovrednotiti vlogo in pomen improvizacije pri pouku klavirja v GŠ in ugotoviti potrebne morebitne ukrepe ali izboljšave za njeno rednejše in bolj sistematièno vkljuèevanje v pouk klavirja. Metoda Raziskavo smo izvedli po deskriptivni in kavzalno-neeksperimentalni metodi pedagoškega raziskovanja. Vzorec V raziskavi je sodelovalo 28 uèiteljev klavirja, med katerimi je 92,2 % žensk in 7,1 % moških. Njihova povpreèna starost je 42,18 let. Povpreèno število let delovne dobe pri anketiranih uèiteljih znaša 17,4 leta. Veèina vprašanih, 81,5 %, ima univerzitetno izobrazbo, 18,5 % pa specializacijo, magisterij ali doktorat. Struktura anketiranih uèiteljev klavirja po nazivu kaže, da ima 50 % vprašanih naziv svetovalec, 19,2 % je brez naziva, 15,4 % pa ima naziv mentor in enak procent naziv svetnik. Glede na leta pouèevanja klavirja v glasbeni šoli najveè anketiranih uèiteljev, 28,6 %, uèi med 11 in 15 let, najmanj, 7,1 %, pa med 26 in 30 let. Merski inštrument, zbiranje in obdelava podatkov Za zbiranje podatkov o izkušnjah in stališèih uèiteljev o vkljuèevanju improvizacije v redni pouk klavirja, stanju ter vzrokih ali ovirah njenega udejanjanja smo uporabili anketni vprašalnik s tridesetimi vprašanji odprtega, polodprtega in zaprtega tipa. Z vprašalnikom smo zbrali podatke o socio- demografskih podatkih uèiteljev, vprašanja pa so bila usmerjena v ocenjevanje 10 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 20. zvezek stopnje pozornosti, ki jo uèitelji namenijo razliènim podroèjem uèenja klavirja, pomembnosti vkljuèevanja improvizacije in strinjanja o razliènih dejavnikih njenega vkljuèevanja v pouk klavirja, v pogostost, naèin in izkušnje o uporabi improvizacije, v razloge, ki otežujejo ali onemogoèajo njeno redno vkljuèevanje, v uporabo zbirke Moj prijatelj klavir skupaj z razlogi in naèini njene uporabe ter morebitne uporabe drugih uèbenikov, ki vsebujejo improvizacijo in nazadnje v samoocenjevanje znanj in vešèin improvizacije, možnosti pridobitve le-teh ter v mnenje o potrebah dodatnega izobraževanja o improvizaciji za uèitelje. Anketni vprašalnik so pregledali trije eksperti in ocenili, da sta zagotovljeni vsebinska veljavnosti in objektivnost vprašalnika. Za preverjanje merskih karakteristik celotnega vprašalnika je bil izraèunan koeficient zanesljivosti Cronbach alfa, ki znaša 0,896 in je potrdil visoko zanesljivost vprašalnika. Anketiranje je potekalo od 15. 1. do 15. 2. 2014 na petih glasbenih šolah z razliènih podroèij Slovenije: GŠ Vrhnika, GŠ Ribnica, GŠ Slovenska Bistrica, GŠ Radovljica in GŠ Kranj, na katere je bilo poslanih 30 anketnih vprašalnikov. Vrnjenih smo prejeli 28 izpolnjenih anket. Odzivnost na anketiranje je bila tako 93,33 %. Nekaj uèiteljev ni odgovorilo na vsa vprašanja, kar je razvidno pri predstavitvi rezultatov v tabelah. Kvantitativne podatke smo obdelali s SPSS programom. V okviru deskriptivne statistike smo izraèunali frekvence (f), odstotne deleže (%), povpreèja (M) in standardne odklone (SD). Podatke smo prikazali v tabelah in grafih. Rezultati z interpretacijo Uèitelji klavirja pri pouku namenjajo razlièno pozornost razliènim podroèjem uèenja klavirja, med drugim tudi improvizaciji. V tabeli 1 so prikazani rezultati za pouk klavirja 1. – 3. razreda, v tabeli 2 pa za pouk klavirja od 4. razreda naprej. 11 Ilonka Pucihar, IMPROVIZACIJA PRI POUKU KLAVIRJA V GLASBENI ŠOLI Tabela 1: Uèiteljeva pozornost posameznim podroèjem pri pouku klavirja v 1. – 3. razredu Podroèja N Min Maks M SD Uèenje novih skladb 28 4 5 4,54 0,508 Razvijanje pianistiène tehnike 28 3 5 4,57 0,573 Interpretacija glasbenih del 28 3 5 4,46 0,693 Uèenje na pamet 28 3 5 4,14 0,848 Branje a prima vista 28 1 5 3,50 1,171 Transpozicija 28 1 5 2,43 1,103 Igranje po posluhu 28 1 5 3,00 0,981 Improvizacija (sprotno izmišljanje) 28 1 5 2,89 1,066 Kompozicija (sestavljanje lastnih skladbic) 28 1 5 2,54 1,201 Sprostitvene tehnike 28 1 5 3,32 0,945 Priprave na nastop 27 2 5 4,22 0,801 Didaktiène igre 28 1 5 2,68 1,020 Gibanje celega telesa 28 1 5 2,93 1,184 Rezultati so pokazali, da uèitelji pri pouku klavirja od 1. do 3. razreda najveè pozornosti namenjajo "razvijanju pianistiène tehnike" (M = 4,57, SD = 0,508). Temu sledi "uèenje novih skladb" (M=4,54, SD=0,508) in "interpretacija glasbenih del" (M = 4,46, SD = 0,693). Najmanj pozornosti uèitelji namenjajo "transpoziciji" (M = 2,43, SD = 1,103). Tabela pa tudi kaže, da uèitelji v 1.–3. razredu namenjajo malo pozornosti "improvizaciji" (M = 2,89, SD = 1,066). 12 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 20. zvezek Tabela 2: Uèiteljeva pozornost posameznim podroèjem pri pouku klavirja od 4. razreda naprej Podroèja N Min Maks M SD Uèenje novih skladb 28 3 5 4,18 0,670 Razvijanje pianistiène tehnike 28 3 5 4,43 0,573 Interpretacija glasbenih del 28 4 5 4,71 0,460 Uèenje na pamet 28 3 5 4,21 0,787 Branje a prima vista 28 2 5 3,25 1,041 Transpozicija 28 1 5 2,36 1,193 Igranje po posluhu 28 1 5 2,46 0,999 Improvizacija (sprotno izmišljanje) 28 1 5 2,50 1,106 Kompozicija (sestavljanje lastnih skladbic) 28 1 5 2,14 1,044 Sprostitvene tehnike 28 1 5 3,21 0,917 Priprave na nastop 28 3 5 4,25 0,752 Gibanje celega telesa 28 1 5 3,14 1,325 Pri pouku klavirja od 4. razreda naprej uèitelji, podobno kot pri nižjih razredih, najveè pozornosti namenjajo "interpretaciji glasbenih del" (M = 4,71, SD = 0,460), "razvijanju pianistiène tehnike" (M = 4,43, SD = 0,573), "pripravam na nastop" (M = 4,25, SD = 0,752), "uèenju na pamet" (M = 4,21, SD = 0,787) in "uèenju novih skladb" (M = 4,18, SD = 0,670). Najmanj pozornosti namenjajo "kompoziciji" (M = 2,14, SD = 1,044), prav tako pa je tudi "improvizacija" deležna malo pozornosti (M = 2,50, SD = 1,106). Podatki tabel 1 in 2 kažejo, da se skozi osnovno glasbeno šolanje najveè pozornosti posveèa uèenju novih skladb, razvijanju pianistiène tehnike, interpretaciji glasbenih del, uèenju na pamet, pripravam na nastop, precej manj pa ustvarjalnim dejavnostim, kot sta improvizacija in kompozicija ter tudi transpozicija in igranje po posluhu. Nekaj veè pozornosti se posveèa branju a prima vista in sprostitvenim tehnikam. Didaktiène igre, ki so zelo dobrodošle, èe ne celo nujne za otroke v nižjih razredih, saj se otrok med igro verjetno najbolje uèi (Furlan, 1986, v Sicherl-Kafol, 2001) in tudi ustvarja, prav tako niso deležne velike pozornosti, medtem ko se nekaj veè pozornosti, predvsem v višjih razredih, posveèa gibanju celega telesa. Kljub zgodovinski in kulturni razsežnosti improvizacije ter njene veèje ali manjše prisotnosti v mnogih glasbenih stilih je njena prisotnost v izobraževalnem sistemu uèenja klavirja v slovenskih GŠ relativno majhna. Bistveno veè pozornosti uèitelji namenjajo notnemu zapisu in interpretaciji le-tega. 13 Ilonka Pucihar, IMPROVIZACIJA PRI POUKU KLAVIRJA V GLASBENI ŠOLI Preuèevali smo mnenje uèiteljev o pomembnosti vkljuèevanja improvizacije v pouk klavirja. Rezultati so pokazali, da se uèiteljem vkljuèevanje improvizacije v pouk klavirja zdi pomembno (M = 4,15, SD = 0,534). Zanimalo nas je tudi, v kolikšni meri se uèiteljem vkljuèevanje improvizacije zdi pomembno za doloèene dejavnike. Tabela 3: Pomembnost vkljuèevanja improvizacije v pouk klavirja za naštete dejavnike Dejavniki N Min. Max. M SD Razvijanje sposobnosti ustvarjalnega mišljenja 28 4 5 4,54 0,508 Veèje spoštovanje glasbene ustvarjalnosti 28 3 5 4,18 0,723 Boljšo pripravo za interpretacijo zapisanih skladb 28 3 5 4,11 0,567 Veèje razumevanje razliènih glasbenih tradicij, ki vkljuèujejo improvizacijo kot temeljno vodilo 28 3 5 4,21 0,686 Sprošèenost pri uènih urah 28 3 5 4,21 0,630 Sprošèenost pri nastopih 28 2 5 4,25 0,701 Spodbujanje želje in veselja do glasbenega izražanja 28 4 5 4,54 0,508 Neodvisnost od zapisanega notnega materiala. 28 3 5 4,43 0,573 Zaupanje v lastne ustvarjalne sposobnosti 28 4 5 4,61 0,497 Rezultati kažejo, da se uèiteljem vkljuèevanje improvizacije zdi pomembno za vse naštete dejavnike. Najpomembnejše pa se jim zdi vkljuèevanje improvizacije za "zaupanje v lastne ustvarjalne sposobnosti" (M = 4,61, SD = 0,497). Uèitelji so torej mnenja, da je vkljuèevanje improvizacije v pouk klavirja pomembno za številna podroèja glasbenega udejstvovanja, kar sovpada s Sawyerjevim (2000, 2007) mnenjem, da bi imeli glasbeniki, vzgajani skozi improvizacijo, bolje razvite sposobnosti glasbenega mišljenja, globljega razumevanja glasbe in bi bili bolje pripravljeni za interpretacijo notnega zapisa. Pridobili bi globlje razumevanje glasbenega dogajanja in veèje spoštovanje glasbene ustvarjalnosti. Lažje bi tudi razumeli razliène glasbene tradicije. Uèitelji pa so hkrati tudi mnenja, da je vkljuèevanje improvizacije pomembno za sprošèenost tako pri uènih urah kot nastopih ter za spodbujanje želje in veselja do glasbenega izražanja. Preuèevali smo tudi stopnje strinjanja uèiteljev o pomenu vkljuèevanja improvizacije za uèenèev razvoj na posameznih podroèjih. 14 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 20. zvezek Tabela 4: Stopnje strinjanja o pomenu vkljuèevanja improvizacije za uèenèev razvoj na posameznih podroèjih Podroèja N Min Max. M SD Razvijanje spontanosti v glasbenem izražanju 28 4 5 4,43 0,504 Spodbujanje avtentiènosti v glasbenem izražanju 27 3 5 4,26 0,656 Spodbujanje izražanja obèutenj, idej, doživetij skozi glasbeno izražanje 28 2 5 4,25 0,799 Podpiranje razvoja glasbenega spomina 28 2 5 4,32 0,772 Podpiranje razvoja slušne pozornosti 28 4 5 4,68 0,476 Spodbujanje motivacije za vadenje 27 2 5 3,96 0,940 Podpiranje razvoja tehniènih sposobnosti 27 2 5 3,89 0,892 Podpiranje razvoja interpretativnih sposobnosti 28 3 5 4,32 0,670 Omogoèanje pridobivanja znanja skozi praktièno izkušnjo 27 3 5 4,30 0,669 Spodbujanje ustvarjalnosti tudi na drugih podroèjih uèenja in delovanja 28 1 5 4,39 0,875 Uèitelji se v najveèji meri strinjajo s pomenom vkljuèevanja improvizacije v pouk klavirja za "podpiranje razvoja slušne pozornosti" (M = 4, 68, SD = 0,476) in pa za "razvijanje spontanosti v glasbenem izražanju" (M = 4,43, SD = 0,504). Najmanjši pomen ima glede na njihovo stopnjo strinjanja vkljuèevanje improvizacije za "podpiranje razvoja tehniènih sposobnosti" (M = 3,89, SD = 0,892). Rezultati kažejo, da se uèitelji v veliki meri strinjajo, da improvizacija spodbuja, podpira, razvija in omogoèa pomembna podroèja glasbenega izražanja, še posebej slušno pozornost in spontanost glasbenega izražanja. Ti sta v izkljuèno k notnemu zapisu usmerjenem kurikulumu lahko zapostavljeni. Anketirani uèitelji se tudi strinjajo, da improvizacija spodbuja ustvarjalnost tudi na drugih podroèjih uèenja in delovanja. Razlog za nizko stopnjo strinjanja glede pomena improvizacije za razvoj tehniènih sposobnosti je lahko v pomanjkanju izkušenj z redno in sistematièno improvizacijo, ki bi skozi veè let uèenja klavirja pokazala pozitivne povezave z razvojem uèenèevih tehniènih sposobnosti. Raziskali smo uèiteljeve ocene poudarka improvizaciji v glasbeno- izobraževalnem sistemu. 15 Ilonka Pucihar, IMPROVIZACIJA PRI POUKU KLAVIRJA V GLASBENI ŠOLI Tabela 5: Ocena poudarka improvizaciji v glasbeno-izobraževalnem sistemu Poudarek improvizaciji v glasbeno-izobraževalnem sistemu f % Improvizaciji se ne daje nobenega poudarka 6 21,4 Improvizaciji se daje majhen poudarek 14 50,0 Improvizaciji se ne daje niti velik niti majhen poudarek 6 21,4 Improvizaciji se daje velik poudarek 2 7,1 Improvizaciji se daje izjemno velik poudarek 0 0 Skupaj 28 100,0 Polovica uèiteljev, 50 %, je odgovorila, da se improvizaciji v glasbeno- izobraževalnem sistemu daje majhen poudarek, le 7,1 % jih meni, da se improvizaciji daje velik poudarek, nihèe pa ni odgovoril, da se improvizaciji daje izjemno velik poudarek. Rezultati kažejo, da veèina uèiteljev ocenjuje, da improvizacija nima pomembnega mesta v glasbeno-izobraževalnem sistemu, kljub temu da so predhodni rezultati pokazali visoke stopnje strinjanja uèiteljev s pomenom vkljuèevanja improvizacije v pouk klavirja in pomembnosti njenega vkljuèevanja za mnoge dejavnike. Preuèevali smo tudi pogostost in naèin vkljuèevanja improvizacije v pouk klavirja. Tabela 6: Pogostost vkljuèevanja improvizacije v pouk klavirja Pogostost vkljuèevanja improvizacije v pouk (N= 27) f % Nikoli 1 3,7 Redko (nekajkrat v šolskem letu) 14 51,9 Vèasih (enkrat na mesec) 9 33,3 Pogosto (tri do štirikrat meseèno) 3 11,1 Skupaj 27 100,0 Rezultati kažejo, da veèina vprašanih, 51,9 %, improvizacijo vkljuèuje redko (nekajkrat v šolskem letu) v pouk klavirja, nihèe izmed vprašanih pa je ne vkljuèuje redno (na vsaki uèni uri). Rezultat je presenetljiv glede na to, da uèitelji pripisujejo velik pomen vkljuèevanju improvizacije v pouk klavirja, a je kljub temu nihèe ne vkljuèuje redno. Dosedanje ugotovitve kažejo, da je lahko vzrok za le redko vkljuèevanje improvizacije v majhnem poudarku improvizaciji v izobraževalnem sistemu. 16 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 20. zvezek Tabela 7: Naèin vkljuèevanja improvizacije v pouk klavirja Naèin vkljuèevanja improvizacije (N = 27) f % Je ne vkljuèujem 1 3,7 Nakljuèno, glede na potrebe uèenca 15 55,6 Nakljuèno 8 29,6 Naèrtovano in sistematièno, s prilagajanjem potrebam uèenca in naravnanosti uène ure 2 7,4 Naèrtovano in sistematièno 1 3,7 Skupaj 27 100,0 Veèina anketiranih uèiteljev vkljuèuje improvizacijo v pouk klavirja nakljuèno, glede na potrebe uèenca ali le nakljuèno. Naèrtovano in sistematièno vkljuèuje improvizacijo v pouk klavirja le majhen odstotek: 3,7 %. Improvizacija sicer se vkljuèuje v pouk klavirja, a veèinoma redko in nakljuèno, kar je ponovno lahko povezano z veèinskim mnenjem uèiteljev, da se v glasbeno-izobraževalnem sistemu daje improvizaciji malo poudarka. S pomoèjo naslednjega vprašanja smo preuèevali, v katerih razredih uèitelji najpogosteje vkljuèujejo improvizacijo v pouk klavirja. Veèina uèiteljev, 62,9 %, vkljuèuje improvizacijo v pouk klavirja v nižjih razredih. Le 37,1 % uèiteljev pa vkljuèuje improvizacijo v pouk tudi v višjih razredih klavirja. Glede na to, da veèina uèiteljev vkljuèuje improvizacijo redko in nakljuèno, je dobljeni rezultat logièen in razumljiv, kajti brez doloèene kontinuitete in sistematiènosti vkljuèevanja improvizacije ni vidnega napredka in doprinosa improvizacije k uènemu procesu, kar gotovo vodi k upadanju njenega vkljuèevanja. Vse zahtevnejše skladbe v višjih razredih, tako s tehniènega kot z interpretativnega vidika, zahtevajo tudi veè poglabljanja in èasa, tako s strani uèitelja kot uèenca, pri mnogih uèencih pa tudi zbujajo veèjo samokritiènost in zahtevnost in èe niso vajeni preizkušanja, iskanja, ustvarjanja, se jim lastno improviziranje lahko zdi nesmiselno, preveè preprosto ali tuje, vendar pa bi ta tematika zahtevala dodatne poglobljene raziskave. Uèitelje smo vprašali, kakšne izkušnje imajo glede vkljuèevanja improvi- zacije v pouk. Veèina uèiteljev ima pozitivne izkušnje, saj so med drugim izrazili, da uèenci uživajo v improvizaciji, èetudi je nekaterim v zaèetku malo nerodno, da so bolj sprošèeni, motivirani za igranje klavirja, suvereni pri interpretaciji in nastopih, najdejo smisel igranja lestvic in akordov, klavirska ura pa je bolj zanimiva in zabavna. V manjši meri pa so uèitelji izrazili slabše izkušnje in pomanjkljivosti na podroèju vkljuèevanja improvizacije. Pravijo, da je nujno profesorjevo znanje 17 Ilonka Pucihar, IMPROVIZACIJA PRI POUKU KLAVIRJA V GLASBENI ŠOLI improvizacije, ki bi jo bilo treba sistematièno in strokovno uèiti, da vsak uèenec ni pripravljen, se ne znajde ali si ne upa improvizirati, da se boji "napak" in preizkušanja npr. ritmiènih vzorcev in da je premalo èasa na uènih urah, še posebej v višjih razredih. V najmanjši meri pa so uèitelji izrazili, da nimajo izkušenj z vkljuèevanjem improvizacije ali jih imajo zelo malo. Razlogi, ki so jih navedli, so v pomanjkanju lastnega znanja in izkušenj improvizacije ter pomanjkanje èasa. Preuèevali smo tudi mnenja uèiteljev o tem, ali imajo dovolj èasa za vkljuèevanje improvizacije na uènih urah. Veèina vprašanih uèiteljev je mnenja, da je dovolj èasa ali pa menijo, da je dovolj èasa, vendar le v nižjih razredih. Pomanjkanje èasa torej ni pomemben vzrok za predhodno ugotovljeno redko in nesistematièno vkljuèevanje improvizacije v pouk klavirja. Kljub temu pa se kažejo povezave med veèjim vkljuèevanjem improvizacije v nižjih razredih in mnenjem, da je dovolj èasa za njeno vkljuèevanje le v nižjih razredih. Raziskali smo razloge, ki otežujejo ali onemogoèajo redno vkljuèevanje improvizacije v klavirski pouk. Tabela 8: Razlogi, ki otežujejo ali onemogoèajo redno vkljuèevanje improvizacije v klavirski pouk Razlogi N Min Max. M SD Pomanjkanje èasa na uènih urah 27 1 5 3,93 1,238 Prezahteven uèni program 27 1 5 3,15 1,231 Pomanjkanje uèiteljevega znanja o improvizaciji 27 2 5 4,00 0,734 Pomanjkanje uèiteljeve prakse improviziranja 27 1 5 3,96 0,898 Pomanjkanje ustreznih didaktiènih gradiv za vkljuèevanje improvizacije 27 1 5 4,00 1,000 Pomanjkanje uèenèevega zanimanja za improvizacijo 27 1 5 2,85 1,099 Uèni naèrt, ki improvizacije ne obravnava enakovredno drugim uènim vsebinam 27 2 5 4,07 0,958 Najveèji razlog, ki otežuje ali onemogoèa redno vkljuèevanje improvizacije v klavirski pouk, uèitelji pripisujejo "uènemu naèrtu, ki improvizacije ne obravnava enakovredno drugim uènim vsebinam" (M = 4,07, SD = 0,958), takoj za njim pa je "pomanjkanje uèiteljevega znanja o improvizaciji" (M = 4,00, SD = 0,734) in "pomanjkanje ustreznih didaktiènih gradiv za vkljuèevanje improvizacije" (M = 4,00, SD = 1,00). Rezultati kažejo, da so po mnenju uèiteljev pomanjkanje spodbude s strani uènega naèrta in didaktiènih gradiv glede 18 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 20. zvezek vkljuèevanja improvizacije ter pomanjkanje uèiteljevih znanj o improvizaciji glavni razlogi za njeno zgolj nakljuèno in nesistematièno vkljuèevanje improvizacije v pouk klavirja. To lahko povežemo s predhodno ugotovljenim veèinskim mnenjem, da se v glasbeno-izobraževalnem sistemu daje improvizaciji malo poudarka in mnenjem Campbell (1991), ki pravi, da je improvizacija v mnogih šolskih glasbenih programih zapostavljena. Pod druge razloge, ki otežujejo ali onemogoèajo redno vkljuèevanje improvizacije v klavirski pouk, pa so anketiranci navedli pomanjkanje uèiteljevega znanja in prakse improvizacije ter posledièno njegova negotovost, premajhen poudarek improvizaciji v uènem naèrtu, premalo èasa na uènih urah, uèenci, ki jim je nerodno in so vajeni togega sledenja notnemu zapisu, kar potrjuje prejšnjo ugotovitev. Sledilo je vprašanje o poznavanju zbirke uèbenikov Moj prijatelj klavir avtorjev Ilonke in Jaka Puciharja. Rezultati so pokazali, da jo poznajo vsi vprašani. Pri pouku jo uporablja veèina vprašanih, 80,8 %, in le 19,2 % je ne uporablja. Pri tem je veèina vprašanih uèiteljev, ki je podala odgovor o tem, katere uèbenike uporabljajo, navedla, da uporabljajo vse uèbenike iz zbirke: 1a, 1b, 1, 2, 3. Ob tem so nekateri navedli, da uporabljajo tudi priroènik A prima vista. Glavni razlogi za uporabo omenjene zbirke pri pouku so po njihovem mnenju: sistematiènost, postopnost, metodiènost, ki omogoèa uèencem hitro razume- vanje, dober izbor skladb, tudi štiriroènih, slovenski jezik in slovenske skladbe, lepe spremljave, improvizacija, transpozicija, privlaèen, barven videz uèbenikov, njihova kvaliteta in širina obravnavanih podroèij, vkljuèevanje teorije, branja a prima vista in uèenèevega sodelovanja ter ustvarjalnosti. Rezultati kažejo, da je improvizacija eden izmed glavnih razlogov, da se uèitelji odloèajo za uporabo zbirke. Preuèevali smo tudi naèin uporabe omenjenih uèbenikov. Veèina vprašanih, 68,2 %, uporablja uèbenike sistematièno, vkljuèno s predlogi za improvizacijo, ki jih vsebujejo. Sledijo jim uèitelji, ki uporabljajo uèbenike sistematièno, vendar brez predlogov za improvizacijo, ki jih vsebujejo. Najmanj uèiteljev uporablja predvsem nakljuèno ali namensko izbrane predloge za improvizacijo ali pa uporablja predvsem nakljuèno ali namensko izbrane skladbe v uèbenikih. Razlogi za uporabo zbirke in naèin njene uporabe kažejo, da je veèini uèiteljem pomembna improvizacija, ki jo uèbeniki vsebujejo in da jo v veliki meri tudi vkljuèujejo na sistematièen naèin, kot je v uèbenikih predlagana. Didaktièna gradiva so torej pomemben faktor pri spodbujanju vkljuèevanja improvizacije v pouk klavirja. Uèitelje smo vprašali, èe uporabljajo druge uèbenike ali metode, ki vsebujejo predloge za improvizacijo. 18,2 % vprašanih uporablja pri pouèevanju druge 19 Ilonka Pucihar, IMPROVIZACIJA PRI POUKU KLAVIRJA V GLASBENI ŠOLI uèbenike ali metode, ki vsebujejo predloge za improvizacijo, 81,8 % pa takih uèbenikov ne uporablja. Uèitelji, ki so odgovorili pritrdilno, so navedli uporabo naslednjih uèbenikov: F. Schneider: Glasbeni koledar, Tasstissimo, D. Bernetiè : Klavirska zaèetnica. Razlog za majhno uporabo drugih didaktiènih gradiv, ki bi vkljuèevali improvizacijo, je zelo verjetno tudi v tem, da jih je na tržišèu zelo malo, tako v Sloveniji kot tujini. Sledilo je vprašanje o samooceni znanj in vešèin improvizacije, pri èemer najveèji odstotek vprašanih, 37,0 %, meni, da njihovo znanje in vešèine improvizacije ni niti dobro niti slabo, najmanj, 3,7 %, pa je tistih, ki menijo, da je zelo dobro. Svoje znanje in vešèine improvizacije uèitelji torej ne ocenjujejo zelo slabo, kljub temu je med razlogi, ki otežujejo vkljuèevanje improvizacije v pouk klavirja, veèkrat navedeno prav pomanjkanje uèiteljevega znanja in izkušenj. Tu se pojavlja vprašanje, ali so uèitelji zelo zahtevni do sebe in menijo, da je za podajanje improvizacije potrebna veèja strokovnost. To bi bilo potrebno nadaljnje poglobljene obravnave. Nato smo uèiteljem zastavili vprašanje o možnostih pridobivanja znanja in vešèin improvizacije v èasu študija. Veèina, 51,9 %, je odgovorila, da te možnosti ni bilo, 29,6 % je odgovorilo, da so te možnosti imeli delno, 18,5 % pa je te možnosti imelo. Raziskali smo tudi možnosti pridobivanja znanja in vešèin improvizacije v sklopu permanentnega izobraževanja. Veè kot polovica vprašanih je odgovorila, da ni imela možnosti pridobivanja znanj in vešèin improvizacije v sklopu permanentnega izobraževanja. Sledilo je 37 % vprašanih, ki so odgovorili, da so imeli delne možnosti, najmanj vprašanih, 11,1 %, pa je odgovorilo, da so te možnosti imeli. Na koncu smo anketirane uèitelje vprašali, v kakšni meri so potrebne možnosti dodatnega izobraževanja o improvizaciji za uèitelje instrumentalnega pouka. Najveè vprašanih, 57,7 %, meni, da so potrebne možnosti dodatnega izobra- ževanja o improvizaciji za uèitelje instrumentalnega pouka. 38,5 % jih je mnenja, da so celo zelo potrebne. Nihèe od vprašanih ne meni, da so nepotrebne ali popolnoma nepotrebne. Rezultati kažejo, da je le manjšina anketiranih uèiteljev imela možnosti pridobivanja znanja in vešèin improvizacije tako v èasu študija kot v sklopu permanentnega izobraževanja. V kakšni meri in na kakšen naèin te možnosti vplivajo na vkljuèevanje improvizacije v pouk klavirja, bi bilo potrebno ugotavljati z nadaljnjimi raziskavami. A èe povežemo veèinsko mnenje uèiteljev o potrebnih in celo zelo potrebnih izobraževalnih možnostih o improvizaciji z njihovimi stališèi o pomembnosti vkljuèevanja improvizacije v pouk klavirja ter pozitivnimi izkušnjami z vkljuèevanjem le-te, lahko sklepamo, da bi dodatno izobraževanje o improvizaciji lahko prispevalo k njenemu obsežnejšemu udejanjanju pri pouku klavirja. 20 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 20. zvezek Sklep Ob tradicionalnem uèenju klavirja, kjer se otroci vsakodnevno sreèujejo s stilnimi in drugimi omejitvami, lahko improvizacija predstavlja doloèen kontrast, pot k svobodnemu in spontanemu izražanju, ki bo skozi leta ponotranjenih glasbenih izkušenj in oblikovanja estetskega okusa dobilo avtentièno obliko, ki bo v skladu s tradicijo in prièakovanji stilnih in estetskih domen. Rezultati naše raziskave kažejo, da vkljuèevanje improvizacije v pouk klavirja v slovenskih javnih glasbenih šolah ni uveljavljena praksa. Kljub uènemu naèrtu, ki vkljuèuje improvizacijo med cilje predmeta ter pozitivna stališèa uèiteljev o njeni pomembnosti vkljuèevanja za mnoga podroèja glasbenega udejstvovanja, prevladuje mnenje, da se daje improvizaciji v glasbeno-izobraževalnem sistemu malo poudarka. Najveè pozornosti se namenja tradicionalnim, k notnim zapisom usmerjenim uènim procesom, vkljuèevanje improvizacije v pouk klavirja pa pri veèini vprašanih ostaja redko in nakljuèno, najpogosteje v nižjih razredih, èetudi veèina uèiteljev navaja pozitivne izkušnje o vkljuèenosti improvizacije na uènih urah. Razlogi, ki otežujejo ali onemogoèajo njeno vkljuèevanje, so po veèinskem mnenju predvsem: uèni naèrt, ki improvizacije ne obravnava enakovredno drugim uènim vsebinam, pomanjkanje uèiteljevega znanja o improvizaciji in pomanjkanje ustreznih didaktiènih gradiv za vkljuèevanje improvizacije. Tu se odpira vprašanje, ali bi bil potreben razmislek in pregled uènega naèrta ter morda njegova dopolnitev, ki bi poudarila vlogo in pomen improvizacije pri pouku klavirja. Prav tako se nam ob tem odpira tudi povsem nova tematika izobraževanja uèiteljev klavirja, kje in v kolikšnem obsegu je vanj vkljuèena improvizacija na dodiplomskem, podiplomskem in tudi permanentnem izobraževanju. Veèina uèiteljev je odgovorila, da sami niso imeli možnosti pridobivanja znanja in vešèin improvizacije ne v èasu študija ne v sklopu permanentnega izobraževanja, da pa so te možnosti potrebne. Kot kaže, bi bilo potrebno zagotoviti tudi veèjo izbiro didaktiènih gradiv, ki vkljuèujejo improvizacijo. Zbirko uèbenikov Moj prijatelj klavir, ki vsebuje improvizacijo, vsi anketirani uèitelji poznajo in veèina jo tudi uporablja; vkljuèno s predlogi za improvizacijo. Iz tega lahko sklepamo, da zbirka prispeva k veèjemu vkljuèevanju improvizacije v pouk klavirja, ne glede na razlièno znanje, vešèine in izkušnje improvizacije uèiteljev. Uèitelji se torej zavedajo pomembne vloge improvizacije v glasbeno- izobraževalnem procesu in, kot kaže, si tudi želijo strokovnega znanja in vešèin improvizacije, da bi jo lahko redno in sistematièno ter z veèjo gotovostjo podajali, a je za to potrebna spodbuda in podpora celotnega glasbeno- izobraževalnega sistema, vkljuèujoè uèni naèrt, dodatno izobraževanje, didaktièna gradiva in splošno atmosfero, naklonjeno improvizaciji. 21 Ilonka Pucihar, IMPROVIZACIJA PRI POUKU KLAVIRJA V GLASBENI ŠOLI Literatura Bailey, D. (2010). Improvizacija. Njena narava in praksa v glasbi. Ljubljana: LUD Šerpa. Baèlija Sušiæ, B. (2012). Functional music pedagogy in piano learning. Doktorska disertacija. Univerza v Ljubljani, Akademija za glasbo. Bedina, K. et al. (1987). Glasba. Leksikoni Cankarjeve založbe. Ljubljana: Cankarjeva založba. Berkowitz, A. L. (2010). The Improvising Mind. Oxford: University Press. Campbell, P.S. (1991). Unveiling the mysteries of musical spontaneity. V: Music Educators Journal,78/4, str. 21–24. Deutsch, D. (1999). The Psychology of Music. San Diego: Academic Press. French, L. (2005). Improvisation: An Integral Step in Piano Pedagogy. Music Honors Theses, Trinity University. Dostopno na: http://digitalcommons.trinity.edu/music_honors/1 (12. 1 2014). Gabrielsson, A. (1999). The Performance of Music. V: Deutsch, D. (Ur.). The Psychology of Music. San Diego: Academic Press, str. 501–602. Hargreaves, D. J., Miell D. E. in MacDonald, R. A. R. (2012). Musical Imaginations: Multidisciplinary perspectives on creativity, performance, and perception. New York: Oxford University Press. Hickey, M. & Webster, P. (2001). Creative thinking in music: Rather than focusing on training children to be creative, it might be better for music teachers to nurture children’s inherent ability to think creatively in music. V: Music Educators Journal, 88, str. 19–23. Kertz-Welzel, A. (2004). Piano improvisation develops musicianship, V: The Orff Echo 37/1, str. 11–14. MacDonald, R., Wilson, G. in Miell, D. (2012). Improvisation as a creative process within contemporary music. V: Hargreaves, D. J., Miell D. E. in MacDonald, R. A. R. (Ur.). Musical Imaginations: Multidisciplinary perspectives on creativity, performance, and perception. New York: Oxford, str. 242–256. University Press. Odena, O. (2012). Musical creativity: Insights from Music Education Research. Velika Britanija: Ashgate. Pressing, J. (1987). Improvisation: Method and models. V: Sloboda, J. (Ur.), Generative processes in music. Oxford University Press. Dostopno na: http://musicweb.ucsd.edu/~sdubnov/mu206/improv-methods.pdf (16. 3. 2014). Prevost, E. (1995). No sound is innocent. London: Copula. Pucihar, I. in J. (2010). Moj prijatelj klavir 1. Ljubljana: Glasbeni atelje, Jaka Pucihar s.p. Pucihar, I. in J. (2010). Moj prijatelj klavir 1, A prima vista. Ljubljana: Glasbeni atelje, Jaka Pucihar s.p. 22 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 20. zvezek Pucihar, I. in J. (2011). Moj prijatelj klavir 2. Horjul: Glasbeni atelje, Jaka Pucihar s.p. Pucihar, I. in J. (2011). Moj prijatelj klavir 1A. Horjul: Glasbeni atelje, Jaka Pucihar s.p. Pucihar, I. in J. (2011). Moj prijatelj klavir 1B. Horjul: Glasbeni atelje, Jaka Pucihar s.p. Pucihar, I. in J. (2012). Moj prijatelj klavir 3. Horjul: Glasbeni atelje, Jaka Pucihar s.p. Randel, don M. (1986). The new Harvard dictionary of music. The Belknap press of Harvard University press. Running, D. J. (2008). Creativity research in music education: A review (1980–2005). V: Applications of Research in Music Education 27/1, str. 41–48. Dostopno na: http://vc.bridgew.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1004&context=music_fac (15. 2. 2013). Sawyer, R. K. (2000). Improvisational cultures: Collaborative emergence and creativity in improvisation. V: Mind, culture and activity 7/3, str. 180–185. Sawyer, R. K. (2007). Improvisation and Teaching. V: Critical Studies in Improvisation, 3/2. Dostopno na: http://www.criticalimprov.com/article/viewArticle/380/626 (16. 3. 2014). Sicherl-Kafol, B. (2001). Celostna glasbena vzgoja. Srce-um-telo. Ljubljana: Debora. Stevens, J. (2007). Search and reflect – A music workshop handbook. London: Rock School Limited. Sternberg R. J. (2006). The Nature of Creativity. V: Creativity Research Journal, 18/1, str. 87–98. Uèni naèrt. Klavir. Dostopno na: http://www.mizks.gov.si/fileadmin/mizks.gov.si/pageuploads/podrocje/glas ba/pdf/klavir199-212.pdf (20. 3. 2014). Stevens, J. (2007). Search and reflect – A music workshop handbook. London: Rock School Limited. Volz, M.D. (2005). Improvisation begins with exploration. V: Music Educators Journal, 92/1, str. 50–53. Willems, E. (1981). El valor humano de la educación musical. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica. Willems, E. (1987). Les bases psychologiques de l’éducation musicale. Fribourg: Éditions »Pro Musica«. Wolfe, E. W. in Linden, K. W. (1991). Investigation of the relationship between intrinsic motivation and musical creativity. Dostopno na: http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED351370.pdf (12. 2. 2014). 23 Ilonka Pucihar, IMPROVIZACIJA PRI POUKU KLAVIRJA V GLASBENI ŠOLI