Potencialne rešitve vodenja inkluzivnega razreda na razredni stopnji Nina Volčanjk, magistrica razrednega pouka in inkluzivne pedagogike, Osnovna šola Bojana Ilicha Maribor Vodenje inkluzivnega razreda učitelje pogosto postavlja pred vprašanje, kako se lotiti poučevanja, da bo le-to ustrezalo prilagoditvam vseh učencev, hkrati pa bo spodbudno usmerjeno. Za voden- je inkluzivnega razreda so potrebne dobra strokovna podkovanost in uporaba raznolikih strate- gij, ki bodo omogočale tako usvajanje učnih ciljev kot tudi občutek socialne vključenosti vsakega posameznika. V članku je navedenih nekaj strategij, ki predstavljajo potencialne rešitve vodenja inkluzivnega razreda na razredni stopnji. 1 Uvod Košir (2013) poudarja, da je potrebno načrtovati in- Pri poučevanju v inkluzivnem razredu je pomemb- kluzijo na dveh nivojih – posamezno z učenci s po- no, da učitelji uporabljajo raznolike pristope; mul- sebnimi potrebami kot tudi z njihovimi vrstniki. Po- tisenzorno učenje, interaktivne materiale, učenje memben pa je tudi učiteljev odnos do učencev, saj v gibanju … Diferencirane in raznolike metode po- učitelj predstavlja model, glede na katerega učenci učevanja so lahko ključ do dobrih rezultatov (Ose- oblikujejo svoje vedenje do vrstnikov. walt 2021). 2 Metodologija Mitchel (2008) poudarja, da je za kvaliteten vzgoj- Namen raziskave je bil opisati potencialne rešitve no-izobraževalni proces v inkluzivnem razredu po- uspešnega vodenja inkluzivnega razreda. Izbra- membna uporaba specifičnih strategij, metod in na je bila kvalitativna študija primera, ki temelji na tehnik, kar za učitelja pogosto predstavlja največji deskriptivni metodi. Razredničarka in spremljeval- izziv. Glavna ideja inkluzivnega razreda je namreč ka, ki sta poučevali v razredu, sta spremljali razre- ustvarjanje pouka, ki bo dostopno in prilagojeno dno klimo ter učno napredovanje posameznikov. vsem otrokom. Narejenih je bilo več sociogramov, zapisov opažanj strokovnih skupin ter mnenj učencev. Na koncu Posledično je zelo pomembno, da se učitelje izo- vsakega meseca sta bili narejena analiza ter kvali- brazi za poučevanje v inkluzivnih razredih, saj uči- tativna evalvacija. telj tam ni le v vlogi prenašalca znanja, temveč tudi v vlogi moderatorja, animatorja, organizatorja ter Raziskava se je izvajala od septembra 2019 do juni- mentorja za ohranjanje stimulativnega okolja za ja 2021. Vanjo je bilo vključenih 22 učencev enega čim bolj samostojno učenje (Cenčič, Cotič in Med- oddelka, od tega 9 deklic in 13 fantov. Od 22 učen- ved Udovič 2008). cev jih je 6 imelo posebne potrebe (Aspergerjev sindrom, motnja pozornosti s hiperaktivnostjo in Zaradi raznolikosti potreb učencev je lahko po- disleksija, zmerna govorno-jezikovna motnja, dekli- učevanje v inkluzivnih razredih velik izziv za učite- ca z disleksijo in skotopičnim sindromom, deklica z lja. Da bi bilo lahko poučevanje v teh razredih kva- lažjo cerebralno paralizo ter deklica iz tujine), štirje litetno, je izrednega pomena, da učitelj razume in učenci so bili v postopku prepoznavanja specifičnih sprejema raznolikosti vseh učencev in ima do inklu- učnih težav (disleksija, nižje učne sposobnosti, ve- zije pozitiven odnos (McMains 2021). denjske težave ter težave z vizualno diskriminacijo). Prav tako so bili med učenci štirje, katerih sloven- Tudi Osewalt (2021) navaja, da je ena izmed po- ščina ni bila materni jezik. Šest učencev pa je bilo membnejših strategij sprejemanje in razumevanje evidentiranih kot nadarjenih. raznolikosti in različnosti potreb vseh vključenih učencev. Prav zato je pomembno, da v vzgojno-iz- 3 Rezultati obraževalni proces učitelj vključuje tudi poučevanje Tekom dveh šolskih let vodenja inkluzivnega ra- socialnih spretnosti, ki spodbujajo sprejemanje in zreda je bilo uporabljenih več strategij, metod in medsebojno razumevanje. Raziskave kažejo, da oblik poučevanja ter vodenja razreda z namenom učenci, katerih učitelji izkazujejo večje zanimanje za lažjega premagovanja primanjkljajev učencev s njih ter so tudi čustveno bolj vključeni v poučevanje, posebnimi potrebami, večjega občutka pripa- izkazujejo več predanosti učenju (Tucker idr. 2002). dnosti razredu ter izboljšanja razredne klime. 27 Didakta MED TEORIJO IN PRAKSO Nekatere strategije so se izkazale za morebitno Za sodelovanje s starši se je izkazalo, da mora biti potencialne rešitve uspešnega vodenja inkluziv- redno in takojšnje. Temeljiti mora na izgradnji nega razreda. Nekaj potencialnih rešitev, ki so naj- medsebojnega zaupanja. bolj vplivale na izboljšanje medosebnih odnosov ter premagovanje primanjkljajev, je navedenih 3.2 Strategije poučevanja spodaj. Zaradi raznolikosti razreda so potrebne tudi ra- znolike strategije poučevanja. V inkluzivnem 3.1 Sodelovalni odnos razredu so se za potencialno pozitivne rešitve Razredničarka je velik poudarek dajala timskemu izkazali poučevanje na prostem, poučevanje v gi- poučevanju ter sodelovanju s preostalimi strokov- banju, branje na sprehodu, poučevanje na tleh, nimi delavci. Spremljevalka je pomagala neposre- poučevanje s pomočjo formativnega spremljanja, dno pri vzgojno-izobraževalnem procesu (pomoč poučevanje preko igre vlog, multisenzorno ter ek- pri individualnem podajanju navodil, pomoč pri sperimentalno delo … premagovanju primanjkljajev, pomoč počasnej- šim učencem …). Pouk je bil redko zasnovan v frontalni obliki, učenci so pogosto delali v skupinah, učitelj pa je Razredničarka je tesno sodelovala s specialno pe- spremljal in spodbujal njihovo delo. dagoginjo, ki je izvajala ure dodatne strokovne pomoči z učenci iz oddelka. Sodelovanje se je na- 3.3 Strategije oblikovanja razredne klime našalo na svetovanje glede individualnega dela Spodaj je naštetih nekaj strategij, ki so pozitivno posameznikov ter izmenjavo mnenj glede social- vplivale na napredek posameznika ter na obču- nih in učnih izzivov. Specialna pedagoginja, soci- tek medsebojne povezanosti. alna pedagoginja in psihologi so se aktivno vklju- čevali v izvedbo delavnic s celotnim razredom na Veliko strategij je bilo namenjenih lažji organiza- temo medsebojnega razumevanja, strpnosti ter ciji in večji strukturiranosti učnega procesa. Vsak vljudne komunikacije. dan se je pričel s pozdravom, kjer je vsak učenec dobil besedo. S to strategijo so učenci razvijali O napredku ali morebitnih težavah sta bila sproti slušno pozornost, koncentracijo ter občutek pri- obveščena tudi vodstvo šole in svetovalna služba, padnosti oddelku. Pouk se je nadaljeval s pred- ki sta se vključevala v obliki svetovalnega in pod- stavitvijo urnika ter pomembnejšimi vsebinami pornega odnosa, s sodelovanjem na timskih se- pri vsakem predmetu. Barvni urnik se je lahko stankih in sestankih s starši. poljubno spreminjal glede na dnevni red. 28 Didakta Učenci s posebnimi potrebami so imeli na voljo posebnimi potrebami. Učiteljica, ki je poučevala v dodatno mizico, ki je bila namenjena lažji orga- inkluzivnem razredu, je bila po izobrazbi inkluziv- nizaciji in urejenosti. Učiteljica je za učence, ki na pedagoginja in profesorica razrednega pou- so imeli težave na področju organizacije, uvedla ka, prisotna je bila pri izdelavi individualiziranega barvni sistem. Stranske robove zvezkov in knjig je programa ter seznanjena z odločbo in strokovnim pobarvala z različnimi barvami glede na predmet mnenjem. Imela je dovolj strokovnega znanja, da (matematika – rumena, slovenski jezik – modro). je lahko izvajala pouk in ob tem uvajala prilago- ditve. Učenci, ki so imeli težave na področju branja, so uporabljali bralno stojalo, ki jim je olajšalo branje Pri delu je izkazovala razumevanje in sprejemanje in predvsem prepisovanje besedila. otrokovih primanjkljajev, kar je izražala preko sve- tovalnega odnosa z drugimi strokovnimi delavci Učenci, ki so imeli težave z ohranjanjem pozorno- ter starši. Izvajala je delavnice, pri katerih so učen- sti in koncentracije, so lahko uporabljali ravnote- ci spoznali, s kakšnimi težavami se soočajo učenci žno blazino. z disleksijo, motnjo pozornosti in hiperaktivnosti ipd. V predstavitev so bili po želji vključeni tudi Pri vsaki uri športa je bila izvedena socialna igra, učenci s posebnimi potrebami, ki so svojo izku- ki je temeljila na trenutni razredni dinamiki. Cilj šnjo vrstnikom predstavili iz prve roke. te je bil razvoj medsebojnega sprejemanja, razvoj empatije in sodelovanja. 4 Zaključek Zgoraj naštete potencialne rešitve so v naši raz- Učenci so vsakodnevno vodili knjižico vedenja. Ob iskavi pozitivno vplivale na napredek socialne koncu pouka so s pomočjo smeškov vanjo ocenili klime. Sprejemanje učencev s posebnimi potre- svoje vedenje. Pri tej strategiji so lahko učenci ozave- bami ter medsebojno razumevanje znotraj razre- stili svoje vedenje ter se o njem pogovorili z učiteljem. da sta se izboljšala. Prav tako so imele strategije pozitiven učinek na učni napredek učencev s Če so učenci z delom predčasno končali ali so posebnimi potrebami ter premagovanje njihovih potrebovali prekinitev dejavnosti, so lahko upora- primanjkljajev. bili škatlo za sproščanje, v kateri so bili kinetični pesek, žogica za stiskanje, žogica za masažo, pla- Za učitelje in druge strokovne delavce je lah- stelin, plošča riši-briši, kinestetična steklenica ipd. ko poučevanje v inkluzivnem razredu velik izziv. Ob dovoljenju učitelja so lahko odšli tudi v kotiček Kako kvalitetno bo izvedeno, je odvisno od uči- za sproščanje, kjer so bile blazina, odeja, peščena teljeve fleksibilnosti, sprejemanja učenčevih pri- ura ... Kotiček so učenci uporabljali kot prostor za manjkljajev ter pripravljenosti na sprejemanje no- druženje, ozaveščanje o neprimernih vedenjskih vega znanja ter učenja novih strategij, in to kljub vzorcih ali za odmik. dolgoletnim izkušnjam. Kot pozitivna strategija se je izkazal tudi plakat z navodili, kako tvoriti »Jaz stavke«, ki so se za re- ševanje konfliktov izkazali za zelo pozitivne, saj so učenci lahko izrazili svoje občutke in nestrinjanja na nekonflikten način. Pozitivno sprejet je bil tudi plakat »Kako velik je moj problem?«, ki je podajal navodila, kako reagirati ob določeni težavi. 3.4 Naklonjenost učitelja inkluziji Učiteljica je večkrat spodbudila učence z besedami: Viri in literatura »Vem, da zmoreš. Zaupaj vase.« Vsak minimalen na- Cencič, M., Cotič, M. in Medved Udovič, V. (2008): Pouk v družbi zna- nja. V Medved Udovič, V., Cotič, M. in Cenčič, M.: Sodobne strategije predek je bil pohvaljen, četudi učenec še ni dosegel učenja in poučevanja, str. 8–16, Koper: Pedagoška fakulteta. minimalnih standardov. Učitelj je razumevanje na- Košir, K. (2003): Socialni odnosi v šoli. Maribor: Pedagoška fakulteta Univerze v Mariboru. predka izkazoval s pohvalami in pozitivnimi spod- McMains, L. D. (2021): Inclusive Education: What it means proven budami. Učencem je pokazal, da mu je mar. strategies and a case study. Dostopno na: https://education.cu-por- tland.edu/blog/classroom-resources/inclusive-education/ Mitchel, D. (2018): The ecology of inclusive education. London: Rou- Strokovni delavci so pogosto izražali zaupanje v tledge. Osewalt, G. (2021): 4 benefits of inclusive classrooms. Dostopno na: kognitivne in socialne sposobnosti učencev. https://www.understood.org/en/learning-thinking-differences/tre- atments-approaches/educational-strategies/4-benefits-of-inclusi- on-classrooms Pomembno je, da učitelj pozna vrsto primanjklja- Tucker, C. M., Zayco, R. A., Herman, K. C., Reinke, W. M., Trujillo, M., jev ter težav, s katerimi se soočajo njegovi učenci Carraway, K., Wallack, C. and Ivery, P. D. (2002): Teacher and child va- riables as predictors of academic engagement among low-income ter da je strokovno podkovan za delo z učenci s African American children. Psychology in the Schools, 39, 477–488. 29 Didakta