#  Sveta Terezija se je `e od malega hranila s Svetim pismom in Hojo za Kristusom. Za ure- snièitev njenega karmelièanskega poklica so bili odloèilni duhovni spisi matere ustanoviteljice Terezije Jezusove. “Prav posebno pa se je Te- rezija hranila z mistiènim naukom svetega Ja- neza od Kri`a, ki je bil njen pravi duhovni uèi- telj. Zato se ni èuditi, da je v šoli teh dveh svetnikov tudi ona postala cerkvena uèiteljica.”1 Na drugi strani Von Balthasar pravi o Te- reziji, da je s smehljajem nekoliko popravila svoja uèitelja Janeza in Terezijo Avilsko.2 Pog- lejmo, kje se Terezijin nauk oziroma njena duhovna pot ujema z uèenjem svetega Janeza in v èem se od njega razlikuje. Ob tem ne smemo spregledati dejstva, o katerem govori sam sveti Janez, da se namreè niti dve poti ne ujemata niti do polovice.    Njuni `ivljenjski poti se zelo razlikujeta; Janez je mladost pre`ivljal v revšèini, Terezija pa v blagostanju. Oba sta sicer `e kmalu iz- gubila enega od staršev, vendar Janez ni imel nadomestila, saj so ga še majhnega oddali v sirotišnico zaradi lakote, ki je tisti èas vladala v Španiji. Terezija pa je vsaj za nekaj èasa imela še drugo mamico in vse ljubeèe sestre ter izrednega oèeta. Zgodovinsko obdobje za èasa `ivljenja Ja- neza je povsem drugaèno kot na pragu atom- skega veka. Celotna takratna doba je bila izredno naklonjena kontemplaciji. Širom po de`eli so brstela in se razvijala številna `arišèa duhovnega `ivljenja. Sveti Janez se zaradi tega s previdnostjo obraèa na svoje španske rojake, ki so `e po naravi nagnjeni h kontem- placiji, ko pravi, da se bodo z njegovimi spisi okoristili le nekateri bralci. Janezovo `ivljenje je bilo polno zunanjih, vidnih nasprotovanj in polno nenehnega stika s številnimi ljudmi, Terezija pa je bila dejansko skrita pred svetom, njeno notranje trpljenje je bilo dobro prikrito tudi sosestram, razen se- veda ob umiranju. Kljub temu poudarja, da je njena mala pot dostopna vsem. V tem naj- demo glavno razliko med svetnikoma. Èeprav sta oba `ivela karmelièansko kariz- mo, a po navidez tako razliènih poteh, sta oba do`ivljala isto razodevanje skrivnosti bo`- je ljubezni.      ! Oba svetnika sta odgovorila na bo`ji klic. Iz sadov njunih posveèenih `ivljenj vidimo, da sta to poklicanost razumela vsak na svoj naèin. Bog ju je razlièno vodil. @ivljenje svetega Janeza je polno dela in skrbi za ljudi. S svojim `ivljenjem izprièuje izredno ljubezen do bli`njega. Tudi s svojimi spisi hoèe dušam kazati pot k Bogu, a obenem poni`no ugotavlja, da se bo z njegovim delom okoristil le malokdo. In vse, kar se dogaja duši na tej poti, je le bo`ji dar. Med branjem njegove duhovne poti, se ne moremo upreti obèutku, da je cilj duše “le” do`ivetje Boga, priti k Bogu in se z njim zdru`iti za vedno ter tako potešiti hrepene- nje, ki ga ima vsaka duša po neskonènem. Duša je na poti sama, kar je seveda resnica sicer se zateka po nasvete k ljudem, a zase in ne zato, da bi tudi druge vodila k Bogu. Ob   "  # $%  &     tem ne spreglejmo dejstva, da sveti Janez o sebi ni pisal niti v tretji osebi. Sveta Terezija `e v samostan vstopi z na- menom moliti za svetost duhovnikov in za rešitev vseh duš. Namen njene celotne ljubez- ni do Boga je, dati piti `ejnemu Jezusu, ki je `ejen ljubezni vseh ljudi. Tako uresnièuje Janezove besede iz komentarja devete kitice Duhovne pesmi: “Ljubezen se le z ljubeznijo plaèa!” Zaradi spoznanja Kristusove ljubezeni, ki presega vsako spoznanje, nanjo odgovori z vso silo, da bi bil Jezus, èigar ljubezen je prezrta, zanièevana, zavr`ena, nekoè pri njej sprejet brez meja. Noèe zaslu`enja zase, hoèe le brisati solze Ljubljenemu. Da bi bilo to èimbolj uèinkovito, mu ho- èe pripeljati vse duše. Je popolnoma misijo- narska in hoèe to delati še po smrti. Obse- dena je od `eje po dušah kot sam Jezus. “Ni- koli nihèe ni s tako vero in moèjo poudaril apostolske rodovitnosti ljubezni!”3 “Pritegni me k sebi in vsi, ki jih ljubim, bodo hiteli za vonjem tvojih dišav.”4 V sebi èuti poklic bojevnika, duhovnika, apostola, uèitelja, muèenca ... Premalo bi ji bilo samo eno muèeništvo, hrepeni pretrpeti vsa! Naj- popolnejši darovi niso niè brez ljubezni, pravi apostol Pavel. Èe je Cerkev telo, ima tudi srce. To srce gori od ljubezni in daje vsem udom Cerkve njih dejavnost. Èe bi ta ljubezen ugasnila, bi apostoli veè ne oznanjali evangelija, muèenci ne bi hoteli veè preliti svoje krvi. Sedela bo kot otrok ob prestolu Boga in dvojno ljubila svoje brate, ki se vojskujejo, saj ljubezen zdru`uje v sebi vse poklice. Terezija sklene: “Moj poklic je ljubezen! V srcu Cerkve, svoje matere, bom ljubezen. Tako bom vse.”5 In res je vse. Misijonarka vseh èasov na vseh krajih sveta. '()  Svetnika pišeta zaradi potrebe in volje dru- gih, iz pokoršèine. Ob tem vedno prosita za bo`jo pomoè, saj se pred svojo nalogo iz raz- liènih vzrokov èutita nemoèna. Sveti Janez od Kri`a piše duhovne pesmi. Kasneje na `eljo ljudi te pesmi tudi razlaga in tako so nastale štiri obse`ne knjige. Mati Ana Jezusova, svetovalka in tovarišica svete Terezije Avilske, kasneje ustanoviteljica kar- mela na Francoskem, je od njega izprosila Duhovno pesem. Glavni vzrok, da je ljudem ustregel, je verjetno dejanska situacija v èasih inkvizicije, ko so se spovedniki bali spremljati ljudi na kontemplativni poti. Njegova dela naj bi predstavljala izhod v sili za duhovno vodenje številnih potrebnih duš. Poglejmo, kako se je svetnik sam izrazil glede teh stvari v Predgovoru k Vzponu na goro Karmel. “Èloveška znanost ni dovolj za umevanje temne noèi, pa tudi zgolj po izkušnji tega ne moremo izraziti.6 Pri besedah o tej tako temni noèi, se zato ne bom zanašal niti na izkušnjo niti na znanje, saj lahko oboje vara, vendar si bom z njima pomagal. Za vse najva`nejše in najbolj temno, kar naj z bo`jo pomoèjo po- vem, pa se bom opiral na Sveto pismo. Pod njegovim vodstvom se ne morem zmotiti, saj po njem govori sam Sveti Duh, èe bom v kaki stvari pogrešil, ker ne bom prav razumel, pa nikakor ni moja namera, da se loèim od nau- ka svete Cerkve. V takem primeru se bom po- polnoma podvrgel ne samo njeni odloèitvi, ampak vsakomur, ki bi umneje in pravilneje kot jaz sam, sodil o teh stvareh. “Èloveška znanost ni dovolj za umevanje temne noèi, pa tudi zgolj po izkušnji tega ne moremo izraziti. Èe naj povem nekaj o tej tako temni noèi, se zato ne bom zanašal na izkušnjo niti na znanje, saj se oboje lahko moti in vara. Pomagal si bom sicer tudi s tem dvojim, za vse najva`nejše in najbolj temno, kar naj z bo`jo pomoèjo povem, pa se bom opiral na Sveto pismo. Pod njegovim vods- tvom se ne morem zmotiti, saj po njem govori sam Sveti Duh. Ako pa bom v kaki stvari po- grešil, ker ne bom prav razumel, pa nikakor  # ni moja namera, da se loèim od nauka svete Cerkve. V takem primeru se popolnoma podvr`em ne samo njeni odloèitvi, ampak vsa- komur, ki bi umneje in pravilneje od mene sodil o teh stvareh. Pisanja se nisem lotil, ker bi si domišljal, da imam zmo`nost za uresnièenje tako sila te`ke stvari, ampak le iz zaupanja v Gospoda. On mi bo pomagal, da nekaj povem, zaradi velike stiske premnogih duš. Te so `e stopile na pot kreposti, ko pa jih Gospod `eli posta- viti v (nedejavno) temno noè, po kateri naj bi dosegle zdru`itev z njim, ne morejo naprej. Nekateri se ne znajdejo ali jim manjkajo iz- kušeni in bistri vodniki, drugim manjka po- gum. Zato je prava `alost gledati, kako v svo- jem odnosu do Boga obtièijo pri tleh. Res je, da Bog duše pelje naprej in da jih more pe- ljati naprej tudi brez njihove volje. Toda èe se ne puste voditi, bolj malo napredujejo, ker se upirajo tistemu, ki jih pelje. Tudi njihovo zaslu`enje je manjše, ker ne sodelujejo z voljo in prav v tem najveè trpe. Podobne so otro- kom, ki jih hoèejo matere vzeti v roke, oni pa brcajo, jokajo in trmoglavijo, saj hoèejo za vsako ceno hoditi z lastnimi nogami. Zato seveda nikamor ne pridejo, èe pa `e hodijo, stopicljajo z otroškim korakom. Te`ko in muèno je, èe v milostnih trenut- kih duša sama sebe ne razume in ne najde ni- kogar, ki bi jo razumel. Zgodi se vèasih, da Bog vodi dušo po najvišji poti temnega bo- gozrenja in duhovne suhote, tako da se ji zdi, kakor da je izgubljena. In tedaj, ko je polna muk, temine in stisk, sreèa nekoga, ki ji pravi kot Jobovi tola`niki, da se ji to dogaja zaradi njene melanholije, pobitosti ali pa da je vzrok kakšna njena skrita hudobija, zaradi katere naj bi jo Bog zapustil. Najde se celo kdo, ki ji pove, da nazaduje, ko ne najde veè prejš- njega veselja v bo`jih reèeh. Dozdeva se mi, da bi kdo lahko bolje pisal o teh stvareh, pa bi se vseeno okoristili s tem le maloštevilni bralci. Kajti v prièujoèem spi- su ne bom govoril osebam, ki jim ugaja ho- diti k Bogu po gladkih in ro`natih stezah, ampak bom razlagal èvrst in trden nauk, ve- ljaven za vsakogar, ki hoèe priti do duhovnega oèišèevanja. Tudi ni moj namen, da govorim vsem, ampak le nekaterim osebam iz reda pr- votnih karmelièanov, tako redovnikom kot re- dovnicam, ki jim je Bog izkazal milost, da jih je postavil na strmo stezo gore Karmel.” Kasneje je sveti Janez svoje spise namenil še drugim ljudem sveta, ki so se prepustili njegovemu vodstvu. Izrecno pa izkljuèuje osebe, ki bi rade veljale za duhovne, pa jim ugaja hoditi le po ro`nati poti, saj je imel v mislih splošno duhovno naravnanost takrat- nega èasa. In kako ga lahko razumemo danes? Nje- gova dela zahtevajo primerno versko izobraz- bo, resen miselni napor, predvsem pa odpr- tost za duhovne stvari, zato prav gotovo ne morejo postati uspešnica. Da ne bi obupali prehitro, sam svetnik priporoèa zaupljivo vztrajnost, kajti kasnejša poglavja bodo osvet- lila prejšnja, “ena stvar bo osvetlila drugo”. Le z vztrajnostjo bo mogoèe v svetnikovem sporoèilu èloveku 16. stoletja razloèiti tisto, kar je veljavno še danes. Èloveka se lahko loti malodušje ob spoznanju, kako daleè so in ne- prehodne so strmine njegove duhovnosti. Ob tem spet pomaga svetnik sam s svojo toliko- krat poudarjeno mislijo, da Bog daje, komur hoèe, kadar hoèe in kakor hoèe. Niè se ne da izsiliti. Vse je le milost. Velja le potrpe`ljivo èakanje v odprtosti, molitvi in ljubezni. Sveta Terezija je poznala spise svetega Ja- neza in ob tem malodušju nam lahko poma- gajo tudi njena spoznanja. Tu namreè naj- demo bistveno stièno toèko z njeno duhov- nostjo, le da jo ona razvije na svoj “mali” na- èin, ko se postavi v vlogo otroka, ki mu dobri oèe ne more nièesar odreèi. O tem govori še- sto poglavje Pot k Bogu. Sveti Janez je nadarjen pesnik, obenem pa je tudi mojster nevezane besede. Terezija piše     zaradi ukaza ali prošnje predstojnic, da bi raz- veselila svojo mater in iz velike ljubezni do se- ster, ki so jo prosile, naj piše zanje. Le tako si lahko razlo`imo njeno veliko ustvarjalnost, saj je imela pri pisanju tudi èisto objektivne te- `ave.7 Natanèno se je morala dr`ati dnevnega reda; pisala je ob petrolejki v šolski zvezek, ki ga ji je dala predstojnica in na kolenih dr`ala majhno desko. Pogoji za pisanje so bili nepri- merni, še posebno, ker jo je pozimi v nezakur- jenem prostoru vedno zeblo. Pri pisanju so jo tudi stalno motili. To sama omenja posebno na koncu, ko piše še zadnje strani rokopisa C; s tresoèo roko in z zadnjimi moèmi, poslednje vrste celo v bolniški sobi, zato je njena zadnja izpoved ostala nedokonèana. Sama meni, da nima posebnega daru za pisanje, vendar dodaja, da njen namen ni pi- sanje leposlovja. To oceno si daje tudi zato, ker je njen slog v popolnem nasprotju s ta- kratnim pisanjem. V šoli pa se je odlikovala posebno v zgodovini in prostih spisih! Ven- dar dobro èuti vso nemoè, kako s èloveškimi besedami izraziti nebeške skrivnosti, zato pri- èakuje pomoè iz nebes: “Ko pišem, se obra- èam k Jezusu in njemu govorim. Tako la`e izrazim svoje misli. To pa na `alost ne spre- meni resnice, da so kaj slabo izra`ene.”8 Pri pisanju spominov ji je pokoršèina pomem- bnejša. Sama o njej takole pravi: “O, koliko nemira se èlovek reši z obljubo pokoršèine! Kako sreène so navadne redovni- ce! Ker jim je edino vodilo volja predstojni- kov, vedno zanesljivo vedo, da so na pravi poti. Niè se jim ni treba bati, da bi se zmo- tile, tudi èe so preprièane, da se predstojniki motijo.”9 Ob tem je treba omeniti, da se nikoli ni prepustila zgolj zunanjim zahtevam. Bo`ja volja se ji res razodeva od zunaj, toda vedno je spravljena v najveèji globini njenega bitja. Tako je Terezija z zadr`anostjo odgovorila na `eljo svoje sestre Pavline, naj napiše zgodo- vino svoje duše, ker se je bala, da bi ob uk- varjanju s seboj postavila sebe v središèe, prvo mesto pa vedno pripada samo Bogu. Kot obi- èajno se je v molitvi poglobila v sestrino `eljo. Ob tem zaèuti, da je Jezusu všeè njena po- koršèina, zato pristane: “Jezus mi je kmalu dal èutiti, da bo najbolj zadovoljen z menoj, èe bom preprosto ubogala. Zato hoèem ope- vati tisto, kar bom ponavljala vso veènost — Gospodovo usmiljenje.”10 “Pokoršèina in razveseljevanje sta edina dva nagiba, ki sta Terezijo iz Lisieuxa naredila za eno najbolj branih svetnic na svetu. To je rodovitnost evangeljske besede.”11 Terezija vedno išèe resnico. V rokopisu B svoji materi oziroma sestri razlaga: “Morda se vam bodo zdeli moji izrazi pretirani. Opro- stite mi in pripišite to mojemu nerodnemu slogu. A zagotavljam vam, da v moji mali duši ni nobenega pretiravanja.”12 Na drugem me- stu se zopet sprašuje: “Toda, ali resnièno `ivi v mojem srcu èista ljubezen? Ali niso te moje neizmerne `elje le sanje, le norost? Èe je tako, Jezus moj, daj luèi moji duši! Ti veš, da išèem resnico! Èe so moje `elje smele, odvze- mi mi jih, saj so mi v najhujše muèeništvo!”13 Terezija piše tudi prisrèna pisma sestri Ce- lini in duhovnima bratoma. Njena pisma so v bistvu globoko duhovno vodstvo duš. V njih ponovno razkriva in posreduje svoje poslans- tvo in malo pot. Pri tem je zelo neposredna. Duhovnemu bratu Bellieru piše: “Ne poz- nam prihodnosti, vendar èe bo Jezus uresni- èil moje slutnje, vam obljubljam, da bom tudi onstran vaša sestra. Najina povezanost ne bo pretrgana, ampak bo še globlja. Takrat ne bo veè klavzure niti rešetk in moja duša bo mogla leteti z vami v daljnih misijonih.”14 Opisuje tudi, kako sreèna je bila, ko so jo doloèili za sestro bodoèemu misijonarju. Èutila je, da je bila ta radost za njeno dušo nekaj novega, kot bi se prviè v `ivljenju og- lasile v njej nepoznane strune. Zavedala se je dol`nosti, ki jih je s tem sprejela. Podvo- jila je svojo goreènost, saj je misijonarje tre-   # ba podpirati z molitvijo in `rtvijo. Na za- èetku ni u`ila kake velike tola`be, ki bi ji pripomogla h goreènosti, saj njen mali brat Belliere ni rad pisal. “Kadar pa hoèe Jezus dve duši zdru`iti v svojo slavo, tedaj dovoli, da si od èasa do èasa zaupata svoje najtišje misli in se tako vzpod- bujata k veèji ljubezni do Boga.” A ob tem sama pravi: “Èe pa naj moja pisma store kaj dobrega, morajo biti pisana iz pokoršèine.”15 Na drugem mestu z besedami predstojnice ugotavlja, da karmelièanka rešuje duše z mo- litvijo in ne s pismi.16 *+  Molitev v predanosti je pot do zdru`enja z Bogom. Sveti Janez kljub vsem naporom pe- stre vsakdanjosti vedno najde prilo`nost za- njo. Njegova kontemplacija je bila vèasih tako globoka, da je prenekateri dan izpolnjeval svoje opravke, kot da bi bil odsoten. Vendar njegova dela prièajo, da ta mali menih ni bil zamaknjen v nadnaravne globine, ker bi ze- meljskega `ivljenja ne mogel razumeti ali ga ne znal do`ivljati. Nasprotno; bistro, prodir- no, z ljubeznijo in zanimanjem, je znal opa- zovati `ivljenje. Ljubil je naravo, prizadeto je opazoval ljudi okoli sebe.17 Sveti Janez zelo rad moli v samoti pod mi- lim nebom, zato se ni dobro poèutil v hrupni in površni Andaluziji. Prava pokrajina njego- vega srca je bila stroga in zadr`ana Kastilija. Moè molitve v naravi dokazuje tudi svojim menihom, ki so bili preveè vneti v pokori in mrtvenju tako, da je moral brzdati njihovo strogost in jim poudarjati predvsem pomen vere, upanja in ljubezni. Sredi prelepe na- rave jim razlaga, kako se v njej razodeva bo`ja lepota, navaja jih k molitvi v senci dreves, ob `uboreèem studencu, v zavetju skal, pod zvezdnatim nebom.18 Kar zadeva zunanje okolišèine, sveti Janez odkriva, da sta po Jezusovem nauku samo dve mo`nosti za molitev: v skritosti sobe ali pa zunaj, na samotnih krajih, kot je delal Jezus, v najtišjem noènem èasu. Ljudem svetuje, naj ne uporabljajo drugih naèinov in obrazcev, kot jih ima v rabi Cerkev. Vse njene molitve so zaobse`ene v Oèenašu; ko so namreè uèen- ci prosili, naj jih nauèi moliti, jih je èisto go- tovo nauèil vsega, kar je potrebno, da nas Veèni Oèe usliši, saj je popolnoma poznal njegovo voljo. Nauèil jih je samo sedem pro- šenj Oèenaša. Ob drugi prilo`nosti jim je celo priporoèil, naj pri molitvi ne govorijo mnogih besed, kajti nebeški Oèe ve, kaj po- trebujemo. Poudaril je le, naj vztrajajo v mo- litvi Oèenaša.19 Sveti Janez je dobro ugotovil, da je pre- hod, od prete` no aktivnega duhovnega `iv- ljenja, na prete`no pasivno, zaznamovan s poenostavljeno molitvijo in nezmo`nostjo premišljevanja. V molitvi tudi ni iskal èutne tola`be. Vendar vseeno meni, da duša ne gre k molitvi, da bi se utrujala, temveè da bi se sprostila. V èasu prehoda od nedejavne noèi èutov na nedejavno noè duha pa imajo šte- vilni videnja. Sveti Janez je pri tem zelo pre- viden, saj opozarja, da so videnja sicer lahko resnièna, vendar pa tudi plod hudega in last- ne domišljije. Najveèja nevarnost ob tem pa je, da duše izgubijo poni`nost.20 Kaj pomeni molitev sveti Tereziji? Njena osnovna misel je: “Silna je moè molitve!”21 Ob tem pa je najpomembnejše zaupanje. Bogu nikdar ne zaupamo pretirano. Od njega prejmemo ravno toliko, kolikor upamo. Te- rezija pozna Gospodove besede sveti Mech- tildi: “Resnièno ti povem, zame je veliko ve- selje, ko ljudje prièakujejo od mene velike re- èi. Ne glede na to, kako veliki so v veri in v svoji drznosti, jim bom natresel veliko, ne glede na njihove zasluge. Dejansko je nemo- goèe, da èlovek ne bi prejel tega, o èemer je veroval in upal, da bo prejel od mojega us- miljenja.”22 Terezija slepo zaupa v njegovo usmiljenje. Proti vsakemu svojemu upanju ni prenehala upati.     Naj to osvetlimo še z mislijo o èlovekovi svobodi, ki je bo`ji dar. Èlovek je samozado- sten, hoèe delati sam, raèuna le nase. In Bog èaka, saj neskonèno spoštuje našo svobodo in ko se mu konèno prostovoljno, poni`no in z zaupanjem izroèimo, ga lahko prosimo vsa- kršnih dobrin, saj “sam Duh prosi za nas z neizrekljivimi vzdihi.” Jezus nam takrat pravi kakor slepcu iz Jeri- he: “Kaj hoèeš, da ti storim?” (Lk 18,41) To je stavek su`nja v tistem èasu. Jezus je su`enj svoje ljubezni do nas, su`enj naše svobode. Bolj slepo ko je zaupanje, bolj mu je všeè, zato se nam ni treba veè sramovati prosilne molitve. Duša sme tako postati drzna kot duša na sedmi stopnji Janezove mistiène lestve na poti k Bogu. Tereziji se zdi naravno, da ves dan misli na tistega, ki ga ljubi. Pravi, da ne minejo niti tri minute, da ne bi mislila nanj.23 Enkrat se celo sprašuje, kako da bolj pogosto ne sanja o Bogu, ko vendar ves dan misli nanj.24 Ko se njena molitev ukorenini v predano- sti, se z njo zgodi kakor s svetim Ignacijem Lojolskim, ki je bil kontemplativen v akciji, tj. med delom zdru`en z Bogom.25 Prav to je Terezijino sporoèilo ljudem dejanj, ki hre-  Sveti Janez od Kri`a  # pene po molitvi, a morajo delati v apostolatu; moli z vsem, kar dela. Tudi njeno pisanje spo- minov je molitev in èe Terezijinih spisov ne beremo v molitvenem ozraèju, tvegamo, da njenih misli sploh ne bomo razumeli.26 Terezija moli kot otrok. Otrok je pre- prost, kar misli, pove naravnost. Dobremu Bogu èisto preprosto pove, kar mu hoèe po- vedati, brez lepih puhlic in on jo vedno ra- zume. Tako izkuša svobodo v molitvi, o ka- teri govori sveti Janez v pasivni kontemplaciji. Ni veè navezana na obliko molitve, ne išèe veè lepih obrazcev za posamezne prilike. Šaljivo pripomni: “Nimam poguma, da bi po mo- litvenikih iskala lepe molitve. Od tega bi me bolela glava, saj jih je toliko!” “Kako blizu nam je ta svetnica, ki jo boli glava pred tolikimi molitvami. Zelo nespo- dobno bi bilo namreè reèi tistemu, ki nas dr- `i v naroèju, naj malo poèaka, da v priroèniku poišèemo, kaj naj mu reèemo. Pustimo srcu, naj enostavno vre iz njega, kot je to delala Te- rezija.”27 Drzno prosi, kar ji pride na pamet, za ljubezen, za smrt iz ljubezni, za rešitev vseh duš. “Nekega veèera, ko mi srce `e ni vedelo veè, kako naj Jezusu še pove, da ga ljubi, in kako zelo `eli, da bi bil prav povsod ljubljen, sem se `alostno domislila, da iz pekla ne bo nikoli prejel niti enega dejanja ljubezni. Re- kla sem tedaj Bogu, da bi njemu na ljubo ta- koj šla tudi v pekel, samo da bi bil veèno ljubljen tudi na tem kraju kletve. Vedela sem, da ga to ne more povelièati, saj `eli le našo sreèo. A kdor zares ljubi, ne pomišlja, èe je treba izpovedati tisoè neumnosti.”28 Nikakor ne smemo misliti, da je Terezija plavala v utehah in vedno `ivo èutila bo`jo navzoènost. Pred duhovnimi vajami ob svojih redovnih zaobljubah je priznala, da ve, kaj jo èaka in šaljivo pristavila: “Jezus bo spal kot po navadi.”29 Obèutek suhote med molitvijo pa je ne vznemirja, saj se ni darovala zato, da bi do`ivljala ugodje. “Pogosto se iz globin obupa vr`emo v sle- po zaupanje in pravo molitev.”30 “Zame je molitev polet srca, pogled proti nebesom, krik spoznanja in ljubezni sredi preizkušenj in sredi veselja,” izpove svetnica na svojih po- slednjih straneh.31 Molk in ljubezen sta temelj njene molitve. Vse v sebi utiša, da bi poslušala Boga. V najveèji temi moli zelo poèasi le Oèenaš. Ob tem so jo veèkrat videli s solzami v oèeh. “Ljubila je Boga kot otrok, ki ljubkuje svojega oèeta z neizrekljivo ne`nostjo.”32 Terezija se hrani samo z resnico. Nezaup- ljiva je do vseh izjemnih pojavov, h katerim majhne duše ne morejo te`iti. Znani so od- lomki, v katerih se odloèno protistavlja ne- katerim dr`am Velike Terezije in vèasih celo svetemu Janezu in tako osvobaja karmel ne- kakšne zavezanosti mistiki. Obenem pa se vse do konca bojuje proti strašljivi `elji svojih se- stra, da bi jo še `iveèo razglasile za svetnico.33 Iskala je svetost, v kateri ni nobenega sle- pila. “Ne morem se hraniti z nièemer dru- gim kot z resnico. Zato si nikoli nisem `elela videnj ... Raje poèakam do svoje smrti.”34 Tudi pri svetnikih se ji upira vsakršna slo- vesnost. @ivljenje Svete dru`ine si predstavlja èisto preprosto in ne tako kot pripovedujejo in domnevajo. Jezus prav gotovo ni delal ne- potrebnih èude`ev. Nato nas preseneti še gle- de razumevanja `ivljenja Marije, saj ima tudi o tem lastno mnenje: “Devica Marija je bolj mati kot kraljica. Na boljšem kot mi, je v tem, da ni mogla grešiti in da je bila brez izvirnega greha. Po drugi strani pa je imela manj sreèe kot mi, saj ni ime- la Device Marije, da bi jo ljubila; to je toliko veèja sreèa za nas in toliko manjša zanjo.”35 Terezija ni iskala vidnih sadov svojega da- rovanja, svoje molitve, saj ve, da bi takoj iz- gubila pogum. Le ko je molila za svojega pr- vega grešnika, je `elela znak, da se je spreo- brnil in ga je dobila. Od takrat je njeno zau- panje brezmejno in ob tem ne išèe zaslu`enja     zase, pred Boga hoèe priti praznih rok, v zah- valjevanju. “Samo eno sredstvo je, ki z njim dobrega Boga tako rekoè prisilimo, da nas ne bo sodil, namreè to, da pridemo k njemu praznih rok. Kako? Zelo preprosto. Ne pridr`ite si nièesar! Dajajte svoje dobrine v isti meri, kot jih pre- jemate. Varèevati ne znam. Vse, kar imam, br` razdam, da odkupujem duše. Ko bi èakala na to, da bi šele ob smrti predlo`ila Gospodu svoje novèièe, bi v njih našel primesi, ki bi jih nedvomno morala iti odlo`iti v vice.”36 Kdor je majhen, bo sojen izredno milo.37 ,- .   . Vztrajna in goreèa molitev vsakodnevno rojeva njun odnos do Boga in do bli`njega. Presenetile so me njune èisto èloveške, pa tako pristne in globoke vezi z bli`njimi, ki se èudovito razodevajo v številnih pismih in udejanjajo v `ivljenju obeh svetnikov. Odnos svetega Janeza od Kri`a do bli`- njih je viden iz njegovega `ivljenja. Bil je skrajno po`rtvovalen, mali mo` velikih del. Njegovo `ivljenje na zunaj predvsem izgoreva v boju za prenovo karmelièanskega reda, saj ob tem do`ivlja hude preizkušnje. Veè me- secev pre`ivi v temnici z malo lino, v stra- šnem mrazu oziroma zadušljivi vroèini, ob tem pa ga skrbi, da njegovi mislijo, da jih je izdal. Tudi do svojih preganjalcev – sobratov ima èudovit, evangeljski odnos. Pomislimo, kolikokrat smo mi v skušnja- vi, da bi obsojali posebno tiste, ki so se pre- dali Bogu. Do ostalih, ki so zunaj Cerkve, smo, razumljivo, bolj velikodušni. Svojim so- mišljenikom ne pusti niti, da bi njegove mu- èitelje opravljali ali kakorkoli kritizirali. Res je Janez od Kri`a veliko prejel, a tudi njegova poni`na vdanost je bila izredna. Zato ga na- zivajo “svetnik potrpljenja.”38 Ob vsem tem piše knjige za druge, cele dneve spoveduje, bedi ob umirajoèih, potuje v mrazu in pripeki, samo da ustre`e bratom in sestram v stiski, èeprav se kasneje lahko iz- ka`e, da ni bilo take sile. Posebno v njegovih številnih pismih pa se ka`e njegova ljubeèa skrb za duhovno rast vseh, ki so se mu zau- pali kot duhovnemu voditelju, pa tudi èisto èloveška naklonjenost sije iz njih. Sveti Janez opiše med nepopolnostmi, v katere padajo zaèetniki na svoji duhovni poti, tudi posebno navezanost na ljudi, ki jim pomagajo odkrivati njihovo lastno pot do Boga. Takole pravi: “Nekateri zaèetniki pri- dobe po duhovni poti nagnjenja do drugih oseb, ta pa se pogosto porajajo iz èutnosti in ne iz duha. Kako to loèimo? Èe se porajajo iz èutnosti, ne gre brez oèitkov vesti in ob spominu na takšno prijateljstvo ne raste spo- min na Boga. Èe pa je nagnjenje èisto duhov- no, se poveèuje z njegovo rastjo tudi ljubezen do Boga. Èim bolj se spominja te ljubezni, tem bolj misli na Boga in tem bolj po njem hrepeni. In èe raste v ljubezni do Boga, se oh- laja v drugi ljubezni, katero pozablja.”39 Teološko je odnos do bli`njega kratko povzet in opisan v koristih, ki jih prinaša ne- dejavna noè èutov. “Iz suhot in praznot noèi èutov dobi duša smisel za duhovno poni`- nost. Ko vidi, kako suhotna in revna je, ji niti na misel ne pride, da bi mogla biti boljša od drugih. Iz tega se poraja ljubezen do bli`nje- ga, saj duša druge zdaj spoštuje in jih veè ne obsoja.”40 Tudi sveta Terezija nam odkriva svoj na- èin skrivnosti ljubezni do bli`njega.41 V roko- pisu C razmišlja o prvi in najveèji zapovedi, ljubezni do Boga in o drugi, ki je tej enaka: “Ljubi svojega bli`njega kakor sam sebe.” (Mt 22,36-40) Razume najvišjo primerjavo “kakor sam sebe” v Stari zavezi, saj je Gospod vedel, kako zelo èlovek sam sebe ljubi in ni mogel od svojih ustvarjenih bitij zahtevati še veèje ljubezni do bli`njega. Odrešenik se namreè še ni rodil. Jezus pa nam da “novo zapoved”: “Lju- bite se med seboj, kakor sem vas jaz ljubil,”   # (Jn 13,34) in nadaljuje: “Nihèe nima veèje ljubezni kot ta, ki za svoje prijatelje da svoje `ivljenje.” (Jn 15,13) A to je uèencem Jezus razlagal šele pri zadnji veèerji. Šele po “ne- dopovedljivi skrivnosti evharistije”, ko se jim je popolnoma razdal in so srca njegovih uèencev zagorela v veèji ljubezni do njega, jim je dobrotni Odrešenik z neskonèno ne`- nostjo podaril novo zapoved. “Gospod! Vem, da niè nemogoèega ne za- poveduješ. Bolje kot jaz poznaš mojo slabost in nepopolnost. Veš, da bi nikdar ne mogla ljubiti svojih sester, kot jih ljubiš ti, èe jih ti sam, Jezus, ne bi ljubil v meni. Dal si mi novo zapoved prav zato, ker si mi hotel dati to milost. Prav ta zapoved mi daje poroštvo, da hoèeš ti ljubiti v meni vse, ki mi jih velevaš ljubiti.”42 Na njeni mali poti ni nikakršne loèitve med ljubeznijo do Boga in ljubeznijo do bli`- njega. Tereziji takšno loèevanje ne pride na misel, zanjo od najzgodnejše mladosti oboje predstavlja celovitost. Bog jo ljubi zato, ker je Ljubezen, ljubezen do vseh ljudi, do vseh grešnikov. V tej ljubezni je šel do blaznosti in kot smo `e tolikokrat poudarili, se ljubezen le z ljubeznijo plaèa. Zato `eli vse ljudi pri- vesti k Bogu, ker ljubi Boga in ljudi. Tako Terezija postane podobna Bogu, ki ljubi vse in ljubi osebno. To sama pojasni pariški navihanki Marie- lou, svoji novinki v karmelu, edini redovnici, ki je mlajša od nje. Marielou ne verjame, da jo Terezija ljubi kot ljubi svoje lastne sestre. “Naše srce je ustvarjeno po podobi Boga, ki ljubi vsakogar kot da je sam na svetu. Tako tudi ljubezen, ki jo imam do svojih sester, v nièemer ne škoduje moji ljubezni do tebe. Imam posebno in celo srce za vsakega in kljub temu je vse moje srce za ljubega Boga.”43 Tako vidimo, da je Terezija pri vzgoji upo- števala tudi èloveško potrebo po ne`nosti. Njeno spoznanje ob tem je: “Teologi imenu- jejo redovniško `ivljenje muèeništvo. Srce, ki se da Bogu, zato ne izgubi svoje naravne ne`- nosti. Nasprotno, ta ne`nost se še poveèa, saj je zdaj bolj èista in bolj bo`ja.” In kakšen je ob tem njen odnos do rodnih sester? “Nisem šla v karmel, da bi `ivela s svojimi sestrami pod isto streho, temveè edino le, da se odzo- vem Jezusovemu klicu. O, dobro sem slutila, da je `ivljenje z lastnimi sestrami le prilo`- nost za nenehno trpljenje, èe se je èlovek od- loèil, da naravi v nièemer ne ugodi.”44 Kakšen pa je odnos obeh svetnikov do manj simpatiènih ali celo sovra`nih? Sveti Ja- nez pravi, naj se takoj, ko zaèutimo vzgib kake napake, zateèemo k anagogièni (mistiè- ni) ljubezni proti napaki in dvignemo srce k zdru`itvi z Bogom. Tako je tudi terezijanska predanost prepoznana kot slovito anagogièno dejanje, ki èloveku dovoli, da se dvigne nad ustvarjeno. Gre za tesno povezanost z bo`jo voljo.45 V tem smislu je torej tudi Terezija mistik. Terezija razume, da je popolna ljubezen do bli`njega v tem, da prenašamo napake dru- gih, da se nad njihovo slabostjo ne pohujšu- jemo in da si za zgled postavljamo njihova najmanjša krepostna dejanja. “Èe ljubite ti- ste, ki vas ljubijo, kakšno zaslu`enje imate? Saj tudi grešniki ljubijo tiste, ki njih ljubijo.” (Lk 6,32) “Ljubite svoje sovra`nike; delajte dobro tem, ki vas èrtijo ...” (Lk 6,27) Tudi Terezija, èeprav odtrgana od sveta, okuša vsakovrstne medèloveške odnose. V sa- mostanski dru`ini je namreè sestra, katere po- seben dar je, da ji je prav v vsem zoprna. Te- rezija se ne prepusti naravnim obèutkom. Govori si, da ljubezen ni v èustvih, temveè v dejanjih, zato skuša za sestro, ki ji povzroèa tolikšne boje, storiti vse, kar bi storila za naj- dra`jo osebo na svetu. Zanjo veliko moli, ob vsakem sreèanju jo priporoèa Bogu in mu da- ruje vse njene kreposti. A samo ljubiti še ni zadosti. Ljubezen je treba tudi dokazati, zato se ji vedno prijazno nasmehne in ji izkazuje razne usluge. Zaupa nam, da vèasih tudi zbe-     `i, a vendar je njena ljubezen resnièna in zato preprièljiva. Sestra, do katere Terezija ni èutila prav no- bene simpatije, se zato z osuplostjo sprašuje: “Sploh ne vem, zakaj mi je Terezija tako po- sebno naklonjena...” Terezija nam potem to še na drug naèin razlo`i. “Bog je stvarnik vseh duš, vsaka duša je njegova posebna in enkratna umetnina. In umetnik rad vidi, èe njegovo delo spoštujejo in hvalijo. Jezus, umetnik duš, je vesel, èe znamo mimo vse zunanjosti prodreti v notranje svetišèe, ki si ga je izbral za bivališ- èe, in obèudujemo njegovo lepoto.”46 Terezija ve, da je prava ljubezen neutru- dljiva. Med odmori išèe dru`bo sester, ki so ji najmanj prijetne. Beseda in prijazen na- smeh sta dovolj, da `alostno dušo spravita v dobro voljo. Njen nasmeh je med sestrami postal legendaren. Nadnaravna ljubezen torej nima niè opraviti s èustvi. Izhaja iz volje, ki jo razsvetli milost. Vsakokrat, ko hoèemo lju- biti, zares ljubimo.47 Za svoje duše, do katerih ima posebno od- govornost, Terezija seveda veliko moli, se `r- tvuje, iznajde pa tudi posebne postopke. “Preprièana sem o nekoristnosti zdravil za moje ozdravljenje. Vendar sem se domenila z ljubim Bogom, da bo to obrnil v korist ubogih bolnih misijonarjev, ki nimajo ne èasa ne sredstev, da bi se zdravili. Prosim ga, naj jih ozdravi namesto mene z zdravili in poèit- kom, ki je zaukazan meni.”48   !" Sveti Janez je o duhovnem vodenju veliko in s skrbjo pisal49 (primerjaj s tretjim poglav- jem Zakaj in kako pišeta). Èeprav veliko mlajši, je bil uèenec in uèitelj svete Terezije Avilske in njen “sodelavec” v boju za prenovo. Bil je duhovni voditelj številnih duš, lahko pa reèemo, da to poslanstvo s svojimi spisi še danes opravlja. Potrebo po duhovnem vodenju je takole opisal: “Zaradi noèi èutov postane duša ubog- ljiva. Prisluhne temu, kar drugi uèe in `eli, da bi ji pri tem kdorkoli pokazal pot. Èe duša na tej poti v temni noèi ne najde primernega vod- nika, silno trpi. Ob tem lahko tudi nazaduje, kar je velika škoda. Ker se vedno najde kdo, ki ji v potrditev njene lastne domneve pove, da se vse to trpljenje godi po njeni krivdi, ne- nehoma rasteta njena muka in stiska, tako, da ji je huje, kot èe bi umirala.” Terezija je brez zemeljskega duhovnega vodnika. Po vstopu v karmel je bila njena ve- lika te`ava, da se ni mogla razkriti. Vzrok je morda bila tudi njena preprostost, kot je ugotovila njena sosestra. A èe bi bil vzrok samo preprostost, verjetno ne bi èutila take `elje po razkrivanju, saj sama pravi, da je za- voljo tega hudo trpela. Glede na opis svetega Janeza si vzrok tega trpljenja la`je predstavljamo. Res pa je tudi, da se ni imela komu razkriti, oziroma ji ni bilo dano. Zato lahko tudi v tem smislu ra- zumemo njen vzklik: “Koliko luèi sem našla v spisih našega oèe- ta svetega Janeza od Kri`a.”50 Pred vstopom v karmel je namreè spoznala patra Pichona, vendar je bil ta duhovnik kmalu potem po- klican v misijone v Kanado. @e v sedemnaj- stem letu so ji bile besede svetega Janeza edi- na dušna hrana poleg evangelija. Vse knjige pozneje so ji nanesle duhovno suhoto, pa èe so bile še tako lepe in ganljive.51 “Danes je to drugaèe, kajti èetudi nisem manj preprosta, svoje misli izra`am z veliko lahkoto. Kmalu po vstopu v karmel sem spoz- nala njega, ki naj bi bil moj duhovni voditelj. A komaj me je sprejel za svojo duhovno hèer, je `e odšel v pregnanstvo. Spoznala sem ga le, da ga potem br` spet izgubim. Na svojih dva- najst pisem, ki sem mu jih na leto pisala, sem prejela en sam odgovor. Zato se je moje srce prav kmalu obrnilo na Voditelja vodite- ljev. Poslej me je On pouèeval v tej vedi, ki jo prikriva modrim in uèenim, pa jo dobrot- no razodeva najmanjšim.”52   # “Za pouk duš Jezus ne potrebuje ne knjig ne uèiteljev. On sam, Uèitelj vseh uèiteljev, uèi brez hrupnih besed. Nikdar ga nisem sli- šala govoriti, pa vendar vem, da je v meni. Vsak trenutek me navdihuje, kaj naj reèem ali kaj naj storim. Odkrijem luèi, o katerih niti slutila nisem in to prav v trenutku, ko mi je takšna luè najbolj potrebna. Navadno se mi niti med molitvijo ne ponujajo tako bo- gate kot sredi vsakdanjih opravil.”53 V samostanu so Tereziji kljub mladosti zaupali vzgojo novink. Zavedala se je pomem- bnosti tega dela. Lastnih dru`inskih izkušenj ni imela, saj je bila najmlajša. A preden se je iztrgala svetu, pred vsto- pom v karmel, ji je Bog dal tola`bo, da je spoznala otroško dušo. Martinovi so sprejeli dve siroti. Terezija, ki se je ukvarjala z njuno vzgojo, ugotovi: “O, koliko duš bi doseglo svetost, èe bi jih prav vodili! Jezus si `eli èlo- vekove pomoèi pri vzgoji duš, èeprav za svoje delo nikogar ne potrebuje.”54 V karmelu je torej vodila novinke in ob tem pravi: “Ko mi je bilo dano, da sem sto- pila v svetišèe duš, sem takoj videla, da naloga presega moje moèi.” A v èem je skrivnost njene presenetljive uèinkovitosti? Njeno pe- dagogiko izredno nazorno odkriva pater Sion v knjigi Duhovni realizem Male Terezije. Molitev in `rtev sta njeni oro`ji. Z vsem zaupanjem se preda vodstvu Duha in spoštu- je delo Svetega Duha v drugih. Zato se je kot nebogljen otrok vrgla Bogu v naroèje, skrila obraz v njegove lase in mu rekla: “Gospod, premajhna sem, da bi mogla hra- niti tvoje otroke. Èe hoèeš po meni dajati vsa- komur, kar mu je treba, potem napolni mojo ubogo dlan. Èe jim bo hrana teknila, bom ve- dela, da se morajo zanjo zahvaliti tebi. Èe pa bodo poto`ile, da je grenko, kar jim dajem, se ne bom vznemirjala. Skušala jim bom dopovedati, da jed prihaja od tebe in ne bom iskala druge.”55 Ob spoznanju, da z lastno moèjo nièesar ne zmore, se ji naloga voditi duše ne zdi veè  Sv. Terezija iz Lisieuxa    te`ka. Edino, kar potrebuje, je vsak dan te- snejše zdru`enje z Jezusom in vse drugo ji je navr`eno. To upanje je ni nikoli varalo, saj pravi: “Bog mi je napolnil roko vsakiè, kadar sem morala dati hrane svojim sestram.” Predanost ima v njeni pedagogiki sre- dišèni pomen. Ko jo novinka prosi za odlo- `itev svojega darovanja Bogu, ker je tako zelo nevredna in bi potrebovala daljšo pripravo, ji Terezija odgovarja, da za predanost ni treba doseèi velike svetosti. Edina priprava za po- daritev usmiljeni ljubezni je poni`no prizna- nje svoje nevrednosti. To je glavni pogoj, ne pa ovira!56 To seveda najprej velja za Terezijo samo. V svoji zvestobi prvi ljubezni do Boga odkri- va razse`nosti ljubezni do bli`njega: “Èimbolj sem zdru`ena z njim, tem bolj ljubim vse svo- je sestre. Ko duša pusti, da jo prevzame omamni vonj tvojih dišav, ne more veè hoditi sama, vse duše, ki jih ljubi, potegne za seboj. Vse to se zgodi brez prisile in brez truda, saj je naravna posledica tega, da jo ti priteguješ k sebi.”57 Nikoli pa si ni skušala pridobiti naklonje- nosti novink s popušèanjem. “Dobrota se ne sme spriditi v slabost. Ko èlovek koga upra- vièeno pograja, mora ostati pri tem, ne sme se dati omehèati do te mere, da bi se `rl zato, ker je povzroèil boleèino in ker vidi trpljenje in jok. Teèi za prizadeto in jo tola`iti, pome- ni storiti veè slabega kakor dobrega. Prepustiti jo sami sebi pomeni, prisiliti jo, da se zateèe k dobremu Bogu, da bo uvidela svoje napake in se poni`ala. Drugaèe bi, èe bi se navadila na tola`bo po zaslu`eni graji, v istih okoliš- èinah vedno ravnala kakor razvajeno dekletce, ki cepeta in se dere, dokler ji ne pride mama obrisat solz.”58 Nikoli ni privolila, da bi razpravljale o tem, kar je `e odloèeno. Vèasih pa je morala nastopiti z vso skromnostjo in se poni`evati tako moèno, da je odkrila lastne boje in po- raze ter potem konèno le pridobila njihovo  zaupanje ... Ugotavlja tudi, da ji je opozar- janje dano v trpljenje, kajti “kadar èlovek dela po naravnem nagnjenju, je nemogoèe, da bi duša, ki ji hoèemo razkriti njene napake, spoznala, da napak dela.59 Cilj vsega Terezijinega vzgojnega prizade- vanja je oblikovati duše po bo`ji podobi, “na- slikati Jezusovo sliko”. Ona je ob tem le èo- piè, ki ga uporablja umetnik. Gradila je na resnici in iskrenosti, bila odloèna, dosledna in potrpe`ljiva. Predvsem pa je Terezija lju- bila svoje novinke z vsem `arom svojega Bogu vdanega srca: “Pripravljena sem dati zanje tudi `ivljenje. Moja ljubezen do njih je tako èista, da mi je ljubše, da tega niti ne vedo. Bog mi je dal mi- lost, da jih nisem nikdar skušala navezati na svojo osebo. Najsvetejša dol`nost mi je bila vedno voditi jih edino le k Bogu.”60 #  $ % Literatura: 1 Apostolsko pismo pape`a Janeza Pavla ll., Spoznanje bo`je ljubezni, Dru`ina, Ljubljana 1997. 2 Balthasar, Hans Urs von, Terezija iz Lisieuxa, v: Kristjanova obzorja 49, 1997/3, Ljubljana 1997. 3 Balthasar, Hans Urs, Aktualnost Lisieuxa, v: Tretji dan 1997/10-11, Ljubljana, 1997. 4 Brelih, s. Elizabeta Hermina, Sveta Terezija iz Lisieuxa, rokopis, Karmel Sora. 5 Brelih, s. Elizabeta Hermina, Devica Marija in Mala Terezija, Šmarnice ob 100-letnici smrti Terezije Deteta Jezusa, Sora, Karmelièanski samostan, 1997. 6 Brelih, s. Elizabeta Hermina, Sveta Terezija Deteta Jezusa — èlovek upanja, Karmelièanski samostan v Sori, Ljubljana 1997. 7 Cigoj-Leben, Breda, `ivljenje, delo in duhovnost svetega Janeza od Kri`a, v: Sveti Janez od Kri`a, Vzpon na goro Karmel, Dru`ina, Ljubljana 1983. 8 De Meester, Conrad, Velièina Male Terezije, Ognjišèe, Koper 1997. 9 De Meester, Conrad, Na poti s Terezijo, Salve, Nova Gorica 1997. 10 Dolenc, Bogdan, Kristjan pred ponudbo sekt, v: V somraku duhovnih avantur. Zbornik predavanj teološkega teèaja, 16, Ljubljana 1992.  # 3. Prim. Conrad De Meester, Na poti s Terezijo, Salve, Nova Gorica 1997, 41. 4. Sveta Terezija Deteta Jezusa, Avtobiografski spisi, Karmel Sora, Ljubljana 1997, 227. 5. Prim. prav tam, 171-175. 6. Prim. Sveti Janez od Kri`a, Temna noè, Dru`ina, Ljubljana 1987, 33-37. 7. Prim. s. Elizabeta Hermina Brelih, Devica Marija in Mala Terezija, Šmarnice ob 100-letnici smrti Terezije Deteta Jezusa, Sora, Karmelièanski samostan, 1997, 69. 8. Sveta Terezija Deteta Jezusa, Avtobiografski spisi, Karmel Sora, Ljubljana 1997, 168. 9. Prav tam, 196. 10. Prav tam, 13. 11. Prim. s. Elizabeta Hermina Brelih, Devica Marija in Mala Terezija, Šmarnice ob 100-letnici smrti Terezije Deteta Jezusa, Sora, Karmelièanski samostan, 1997, 70. 12. Sveta Terezija Deteta Jezusa, Avtobiografski spisi, Karmel Sora, Ljubljana 1997, 167. 13. Sveta Terezija Deteta Jezusa, Avtobiografski spisi, Karmel Sora, Ljubljana 1997, 176. 14. Jean Lafrance, Moj poklic je ljubezen, Zbirka Prenove v Duhu, Ljubljana 1993, 9. 15. Sveta Terezija Deteta Jezusa, Avtobiografski spisi, Karmel Sora, Ljubljana 1997, 225. 16. Prav tam, 215. 17. Breda Cigoj-Leben, `ivljenje, delo in duhovnost svetega Janeza od Kri`a, v: Sveti Janez od Kri`a, Vzpon na goro Karmel, Dru`ina, Ljubljana 1983, 22. 18. Prim. prav tam, 14. 19. Sveti Janez od Kri`a, Vzpon na goro Karmel, Dru`ina, Ljubljana 1983, 356. 20. Prim. Duhovna nauka Ivana od Kri`a, Karmel, Zagreb 1989, 50-52. 21. Sveta Terezija Deteta Jezusa, Avtobiografski spisi, Karmel Sora, Ljubljana 1997, 215. 22. Hans Urs von Balthasar, Aktualnost Lisieuxa, v: Tretji dan 1997/10-11, Ljubljana, 57. 23. Prim. Jean Lafrance, Moj poklic je ljubezen, Zbirka Prenove v Duhu, Ljubljana 1993, 107. 24. Sveta Terezija Deteta Jezusa, Avtobiografski spisi, Karmel Sora, Ljubljana 1997, 149. 25. Prim. Jean Lafrance, Moj poklic je ljubezen, Zbirka Prenove v Duhu, Ljubljana 1993, 108-109. 26. Prim. prav tam, 22. 27. Prim. Jean Lafrance, Moj poklic je ljubezen, Zbirka Prenove v Duhu, Ljubljana 1993, 15. 28. Sveta Terezija Deteta Jezusa, Avtobiografski spisi, Karmel Sora, Ljubljana 1997, 105. 29. Jean Lafrance, Moj poklic je ljubezen, Zbirka Prenove v Duhu, Ljubljana 1993, 12. 30. Prav tam, 80.  11 Duhovna nauka Ivana od Kri`a, Karmel, Zagreb 1989. 12 Guitton, Jean, Obèutek za resniènost, v: Tretji dan 1997/10-11, Ljubljana 1997. 13 Jager, Willigis, Uvod v kontemplativnu molitvu prema Ivanu od Kri`a, Kršèanska sadašnjost, Zagreb 1987. 14 Lafrance, Jean, Moj poklic je ljubezen, Zbirka Prenove v Duhu, Ljubljana 1993 15 Leto svetnikov IV, Ljubljana 1973. 16 Massol, p. Romain, Poslušnost Svetemu Duhu, Kartuzija Pleterje, 1976. 17 Od ene Terezije k drugi: “Daj mi piti”, prirejeno po pridigi J. Langforda iz l. 1984, v: Kristjanova obzorja 49, Ljubljana 1997. 18 Pogovor z GuYem Gaucherjem, prevedeno iz revije “Il est vivant” št.138, 1997, v: Tretji dan, 1997/10-11, Ljubljana 1997. 19 Poupard, Paul, Moè ljubezni v noèi vere, v: Tretji dan, 1997/10-11, Ljubljana 199 20 Rupnik, Ivan Marko, Kako ravnati z zgrešenimi odloèitvami; predavanje s teološkega teèaja v Ljubljani 1997. 21 Sicari, Antonio, Sveta Terezija iz Lisieuxa, v: Kristjanova obzorja 45, 1996/3, Ljubljana 1996. 22 Sion, p. Victor, Duhovni realizem Male Terezije, Ljubljana 1997. 23 Sveta Terezija Deteta Jezusa, Avtobiografski spisi, Karmel Sora, Ljubljana 1997. 24 Sveta Terezija Deteta Jezusa, Zadnji pogovori, Karmel, Sora 1997. 25 Sveta Terezija Deteta Jezusa, Pesmi, v: Tretji dan 1997/10-11, Ljubljana 1997. 26 Sveta Terezija Deteta Jezusa, Pisma, v: Tretji dan 1997/10-11, Ljubljana 1997. 27 Sveti Janez od Kri`a, Vzpon na goro Karmel, Dru`ina, Ljubljana 1983. 28 Sveti Janez od Kri`a, Temna noè in krajši spisi, Dru`ina, Ljubljana 1987. 29 Sveti Janez od Kri`a, Duhovna pesem, Dru`ina, Ljubljana 1991. 30 Sveti Janez od Kri`a, `ivi plamen ljubezni in pesmi, Dru`ina, Ljubljana 1991. 31 Štrukelj, Anton, Uvod v Avtobiografske spise svete Terezije Deteta Jezusa, Karmel SORA, Ljubljana 1997. 32 Wollbold, Andreas, Vse je izginilo, v: Kristjanova obzorja 49,1997/3, Ljubljana 1997. 1. Apostolsko pismo pape`a Janeza Pavla ll., Spoznanje bo`je ljubezni, Dru`ina, Ljubljana 1997, 12 2. Hans Urs von Balthasar, Terezija iz Lisieuxa, v: Kristjanova obzorja 49, 1997/3, Ljubljana 1997, 208.     31. Conrad De Meester, Na poti s Terezijo, Salve, Nova Gorica 1997, 47 in prim. Sveta Terezija D. J., Avtobiografski spisi, Karmel Sora, Ljubljana 1997, 216. 32. Sveta Terezija Deteta Jezusa, Avtobiografski spisi, Karmel Sora, Ljubljana 1997, 216. 33. Hans Urs von Balthasar, Aktualnost Lisieuxa, v: Tretji dan 1997/10-11, Ljubljana, 53. 34. Jean Guitton, Obèutek za resniènost, v: Tretji dan 1997/10-11, Ljubljana, 63. 35. Sveta Terezija Deteta Jezusa, Zadnji pogovori, Karmel, Sora 1997, 111. 36. Prim. Leto svetnikov IV, Ljubljana 1973, 17. 37. Sveta Terezija Deteta Jezusa, Zadnji pogovori, Karmel, Sora 1997, 144. 38. Prim. Breda Cigoj-Leben, `ivljenje, delo in duhovnost svetega Janeza od Kri`a, v: Sveti Janez od Kri`a, Vzpon na goro Karmel, Dru`ina, Ljubljana 1983, 24. 39. Sveti Janez od Kri`a, Temna noè in krajši spisi, Dru`ina, Ljubljana 1987, 29. 40. Prav tam, 60. 41. Prim. Sveta Terezija D.J., Avtobiografski spisi, Karmel Sora, Ljubljana 1997, 197-200. 42. Prav tam, 198. 43. Conrad De Meester, Velièina Male Terezije, Ognjišèe, Koper 1997, 12. 44. Sveta Terezija Deteta Jezusa, Avtobiografski spisi, Karmel Sora, Ljubljana 1997, 193. 45. Jean Lafrance, Moj poklic je ljubezen, Zbirka Prenove v Duhu, Ljubljana 1993, 106. 46. Sveta Terezija Deteta Jezusa, Avtobiografski spisi, Karmel Sora, Ljubljana 1997, 200. 47. Victor Sion, Duhovni realizem Male Terezije, Ljubljana 1997, 84. 48. Sveta Terezija Deteta Jezusa, Zadnji pogovori, Karmel, Sora 1997, 18. 49. Prim. Sveti Janez od Kri`a, `ivi plamen ljubezni in pesmi, Dru`ina, Ljubljana 1991, 79-83. 50. Sveta Terezija Deteta Jezusa, Avtobiografski spisi, Karmel Sora, Ljubljana 1997, 158. 51. Prim. prav tam, 158. 52. Prav tam, 135. 53. Prav tam, 158. 54. Prav tam, 102. 55. Sveta Terezija Deteta Jezusa, Avtobiografski spisi, Karmel Sora, Ljubljana 1997, 211. 56. Prim. Victor Sion, Duhovni realizem Male Terezije, Ljubljana 1997, 89. 57. Prav tam, 36. 58. Sveta Terezija Deteta Jezusa, Zadnji pogovori, Karmel, Sora 1997, 13. 59. Prim. Sveta Terezija D.J., Avtobiografski spisi, Karmel Sora, Ljubljana 1997, 212-213. 60. Prav tam, 213 in prim. s. Elizabeta Hermina Brelih, Devica Marija in Mala Terezija, Šmarnice ob 100-letnici smrti Terezije Deteta Jezusa, Sora, Karmelièanski samostan, Ljubljana 1997, 77. Digitalna knjižnica Slovenije - dLib.si
NAPAKA - STRAN NI BILA NAJDENA


Žal nam je, a strani, ki ste jo iskali, ni bilo moč najti.
Prosimo, poskusite uporabiti ISKALNIK in poiskati publikacijo, ki jo potrebujete.


Knjige
Periodika
Rokopisi
Slike
Glasba
Zemljevidi