
229

ACTA HISTRIAE • 26 • 2018 • 1

       Received: 2016-12-08             DOI 10.19233/AH.2018.10
Original scientifi c article

ENGLISH NEWSPAPER AND WWII: THE WAR REPORTING 
OF THE SOUTH CHINA MORNING POST IN BRITISH COLONIAL 

HONG KONG

Yizheng ZOU
The Centre for China’s Overseas Interest, Shenzhen University, China, Nanhai Ave 3688, Shenzhen, Guang-

dong, P.R. China, 518060
e-mail: yizhengzou@gmail.com

ABSTRACT
There are numerous studies on China’s Resistance War against Japan, most of 

which focus on mainland China. By contrast, there is very limited knowledge on the 
role of Hong Kong in the Anti-Japanese War in the 1930s. My research uncovers that 
the contribution of a British colonial English newspaper, the South China Morning Post 
in the anti-Japanese war has been largely neglected. I argue that while China had been 
invaded by Japanese military forces, the journalists, readers and lots of advertisers of the 
South China Morning Post focused on the pro-China reporting and essentially supported 
China’s Resistance. Within the article, I disclosed how the board members and editors 
debated about the press freedom and the business profi t issues, as well as the connections 
of the South China Morning Post with political parties such as the China Communist 
Party and the China Nationalist Party. As result of unique social position of the South 
China Morning Post, it became a fl agship newspaper of the anti-Japanese invasion. As a 
result, international and local newspapers quoted and reprinted the South China Morn-
ing Post’s war news and editorials. In brief, the South China Morning Post has a pivotal 
role in the history of China’s Resistance War against Japanese invasion, which had been 
largely neglected in previous studies.

Keywords: China, Hong Kong, press, Japan, Anti-Japanese War, WWII, South China 
Morning Post

UN GIORNALE INGLESE E LA SECONDA GUERRA MONDIALE: LE 
CRONACHE DI GUERRA DEL SOUTH CHINA MORNING POST NELLA 

HONG KONG AI TEMPI DEL COLONIALISMO BRITANNICO

SINTESI
Molti studi aff rontano il problema della resistenza cinese all’invasione giapponese e 

la maggior parte di questi si concentra sull’area della Cina continentale. Ci sono poche 
informazioni, invece, sul ruolo di Hong Kong nella guerra contro i giapponesi negli 



230

ACTA HISTRIAE • 26 • 2018 • 1

Yizheng ZOU: ENGLISH NEWSPAPER AND WWII: THE WAR REPORTING OF THE SOUTH ..., 229–250

anni ‘30. La mia ricerca rivela che il contributo del giornale britannico coloniale in 
lingua inglese, il South China Morning Post nella guerra contro il Giappone era stato 
ampiamente trascurato. Sostengo che mentre la Cina era stata invasa dalle forze militari 
giapponesi, i giornalisti, i lettori e molti inserzionisti del South China Morning Post si 
sono concentrati sui rapporti fi locinesi e hanno così sostanzialmente sostenuto la guerra 
di resistenza cinese. Nell’articolo metto in evidenza di come i membri del consiglio di 
amministrazione e gli editori discutevano sulla libertà di stampa e sui problemi del 
profi tto aziendale, inoltre, descrivo i collegamenti del South China Morning Post con i 
partiti politici come per es. il Partito comunista cinese e il Partito nazionalista cinese. 
Grazie alla sia posizione sociale il South China Morning Post divenne un giornale di 
punta durante l’invasione anti-giapponese. Di conseguenza, i giornali internazionali e 
locali avevano citato e ristampato le notizie di guerra e gli editoriali del South China 
Morning Post. In breve, il South China Morning Post aveva svolto un ruolo chiave nella 
storia della Guerra di resistenza cinese contro l’invasione giapponese che però era stato 
largamente trascurato negli studi precedenti

Parole chiave: Cina, Hong Kong, stampa, Giappone, Guerra contro il Giappone, Sec-
onda guerra mondiale, South China Morning Post

INTRODUCTION

There are numerous studies on China’s Resistance War against Japan, most of which 
focus on mainland Chinese parties and military forces. By contrast, there is very limited 
knowledge on how Hong Kong people participated in the Anti-Japanese War in the 1930s 
(Qi, 1989; Zhang, 1995; Zeng, 1999; Rong, 2005). The existing scholarship about Hong 
Kong anti-Japanese mass movement mainly sheds light on patriotic Chinese bourgeoisie, 
Chinese communist guerrillas or Chinese language press (Chan, 2009; Chu, 2010).  My 
research uncovers that the contribution of a British colonial English newspaper, the South 
China Morning Post (SCMP) in the anti-Japanese war has been largely neglected. Few 
people know that while China had been invaded by Japanese military forces, the journal-
ists, readers and lots of advertisers of the SCMP focused on the pro-China reporting 
and essentially supported China’s Resistance War against Japan. Particularly, I have to 
highlight that the SCMP made various pragmatic business decisions and were not in full 
control of China government or political parties; nevertheless, it still see things more or 
less from a Chinese patriotic perspective irrespective of who was paying the bills, which 
shows the notion of editorial independence in the international confl icts.



231

ACTA HISTRIAE • 26 • 2018 • 1

Yizheng ZOU: ENGLISH NEWSPAPER AND WWII: THE WAR REPORTING OF THE SOUTH ..., 229–250

Scholars have discussed a lot about the importance of Hong Kong during the period 
of China’s Resistance War against Japan. Li Gucheng thought that before the fall of 
Guangzhou, Hong Kong Chinese press were conservative, non-political or with amorous 
content because they were supervised and suppressed by the Hong Kong government. 
After the fall of Guangzhou, many anti-Japanese newspapers crowded into Hong Kong. 
Hong Kong became the base of the Anti-Japanese War (Li, 2000). However, Wang Xi-
aolan’s research on the Anti-Japanese War reporting strategy of the China Nationalist 
Government pointed out the anti-Japanese propaganda in Hong Kong was not satisfying, 
viz., there were still signifi cant media in Hong Kong supporting Japan until May 1941; As 
a result, the China Nationalist Government sent a memorandum to the British Embassy 
in China about this matter (Wang, 1998). Both Li and Wang focused on the Chinese press 
studies and arrived at diff erent conclusions. I have to highlight that their research ne-
glected the English press studies and I argue that the SCMP gradually paid more and more 
attention to the anti-Japanese news reporting and fi nally supported the China’s Resistance 
War against Japan until the fall of Hong Kong in 1941. The SCMP also improved the 
anti-Japanese reporting Hong Kong, which evidenced Li’s fi nding. The importance of the 
SCMP in Hong Kong could also be proved in Wang’s argument, viz., the SCMP showed 
its independent and pro-China stance when the British Hong Kong colonial government 
and some private media were of vagueness or even support to Japanese invasion in China.

In addition, the role of the SCMP in China’s Resistance War against Japan is impor-
tant because the international media were indiff erent toward Japanese invasion in China. 
Scholars did some context analysis about reporting on the Sino-Japanese confl icts in the 
1930s. They noticed that The Times was not friendly to China and Chinese people, which 
obviously meant the newspaper did not sympathize with China nor did it criticize the 
Japanese invasion in China (Zhang, 2007; Chen, 2012). As a result, in February 1939, a 
representative of the China Nationalist Government visited the general manager of The 
Times to remind him not to support Japan with Japanese news sources and that they 
should use more China government news sources. Thereafter, The Times expressed that it 
would adjust its content as required (Wang, 1998, 119).

  During the 1930s, the SCMP served the British and Chinese bourgeoisie audiences 
and thus enjoyed the status of being one of the most infl uential newspapers in Hong Kong. 
At the very beginning, the SCMP management worried that reporting on Sino-Japanese 
confl icts would be off ensive to British readers, some of whom did not like the Chinese 
to attack Japanese residents in Hong Kong. More importantly, they were concerned 
that Japanese advertisers might abandon the SCMP and advertise in other newspapers. 
However, if the SCMP did not report the Anti-Japanese War sentiment or how China 
bravely battled Japan, Chinese readers might abandon the SCMP, which would be a 
disaster for it too. Although Chinese and British readers had diff erent interests in Hong 
Kong, which were refl ected in the SCMP, nevertheless, the management fi nally realized 
they had to publish Anti-Japanese War reports if they wanted to make long-term profi ts. 
The SCMP Ltd. formed almost a monopoly in the Hong Kong English press. Therefore, 
Japanese advertisers had to place their advertisements in the SCMP if they wanted good 
results. Even if the Chinese readers boycotted the Japanese advertisements, there were 



232

ACTA HISTRIAE • 26 • 2018 • 1

Yizheng ZOU: ENGLISH NEWSPAPER AND WWII: THE WAR REPORTING OF THE SOUTH ..., 229–250

still British and other foreign readers. The SCMP still had a good advertising value. The 
editor and the board reached an agreement to report anti-Japanese War news and the 
strategy meeting the demand of Chinese readers’ patriotic sentiment in Hong Kong prior 
to December 1941 became very profi table, as a result, the income and circulation showed 
unexpected rise.

THE SOUTH CHINA MORNING POST MANAGEMENT AND JOURNALISTS

Between 1939 and 1940, Hong Kong suff ered pressure from Japan. Mentioning 
words like “Japanese invasion”, “War Atrocities” publicly in the Chinese language 
newspapers was not allowed (Sa, 1985). After Chinese newspapers were asked to delete 
the anti-Japanese words and reports, the SCMP still reported such news to encourage 
an anti-Japanese spirit. From the perspective of the editor, Henry Ching thought it was 
wrong for the Japanese to invade China and slaughter Chinese civilians.1 In addition, he 
thought anti-Japanese reporting could better attract Chinese readers (Hutcheon, 1983). 
As a result, he decided that the SCMP should execute an Anti-Japanese War reporting 
policy. From the perspective of the SCMP management, they worried about the possible 
detrimental impact of anti-Japanese reporting to the SCMP, but they chose fi nally to 
acquiesce (Hutcheon, 1983).

Fortunately for the SCMP income, Japanese advertisers especially had no better op-
tions after the other morning paper, the Hong Kong Daily Press, became the fortune 
of the Chinese Nationalist Government.2 This acquisition would make the Hong Kong 
Daily Press a “pro-British and pro-Chinese” newspaper; viz., a newspaper working with 
the Hong Kong government and the Chinese Nationalist Government.3 China National-
ist Government General Wu Teh Cheng and Madame Sun Yatsen made former United 
Press journalist Israel Epstein an editor of the Hong Kong Daily Press.4 As Madame Sun 
Yatsen’s friend and partner in the Chinese Defence League, Israel Epstein later became 
the assistant editor at the SCMP because of the unpopularity of the Hong Kong Daily 
Press (Epstein, 2004). Israel Epstein was not Chinese, but he dared to write articles to 
criticize the Japanese invasion. When the Japanese occupied Hong Kong, the British were 
sent to an internment camp. Before the fall of Hong Kong, the CCP Hong Kong branch 
believed the Japanese would arrest and kill Epstein, who had a Westerner’s face and 
wrote lots of anti-Japanese propaganda in a British newspaper (Epstein, 2005, 145). Liao 
Chengzhi, CCP representative in Hong Kong managed to fabricate Epstein’s death and 
another communist journalist, Yang Gang, sent him to a safe house. Although Epstein 
was arrested later, he fi nally fl ed to Macau after the Japanese took over Hong Kong in 
1941 (Epstein, 2005, 160). Israel Epstein’s articles appeared in both the SCMP and China 

1 I interviewed with the son of editor in chief Henry Ching, Henry Ching Jr. via e-mail communication on 4. 
3. 2013.

2 SLMB, Volume K, H. Guard to G.M. of the SCMP on 10. 7. 1939.
3 SLMB, Volume K, H. Guard to G.M. of the SCMP on 10. 7. 1939.
4 SLMB, Volume K, H. Guard to G.M. of the SCMP on 10. 7. 1939.



233

ACTA HISTRIAE • 26 • 2018 • 1

Yizheng ZOU: ENGLISH NEWSPAPER AND WWII: THE WAR REPORTING OF THE SOUTH ..., 229–250

Defence League Correspondence (Epstein, 2005, 144). His main theme was to call for 
help for the Chinese people to resist the Japanese invasion.

Cooperating with the SCMP met the best interests of the Hong Kong and Shanghai 
Bank (HSBC) during the anti-Japanese invasion period. The evidence of this assertion 
is seen in the paper’s rejection of one director’s advice. In 1933, a HSBC and SCMP 
director argued that anti-Japanese reporting would “do harm to the company’s newspaper 
interests” and actions should be taken “to refrain from inserting any further” anti-Japanese 
reporting (Hutcheon, 1983, 76). However, the dual directors in HSBC and SCMP Ltd., R. 
G. Shewan and A. L. Shield, did not interfere with anti-Japanese reporting after the HSBC 
formed its position toward the Sino-Japanese war: to support China against the Japanese 
(King, 1988, 358). The SCMP attempted to retain some long-term Japanese advertise-
ments; at the same time, the SCMP printed Anti-Japanese War reporting in a big scale.

As the Hong Kong English newspaper with the largest readership, the SCMP played 
the most important role in the Anti-Japanese War movement because the editor, Henry 
Ching, negotiated with the board chairman, John Scott Harston, on the issue of Anti-
Japanese War reporting. Henry Ching shared the Chinese sense of nationalism and their 
indignation against Japanese aggression (Hutcheon, 1983, 77); in addition, he resisted 
pressure, insisted his editorial freedom and debated with the board chairman (Hutcheon, 
1983, 76). In the end, Ching made Anti-Japanese War reporting the main theme of the 
news reporting in the 1930s. 

Henry Ching was the backbone of the SCMP. In Robin Hutcheon’s SCMP: The First 
Eighty Years, Ching was depicted as a man who possessed “Britishness” and Chinese 
nationalism. Profoundly infl uenced by Japanese invasion topics among his Chinese 
friends, Ching told the board that Chinese readers to pay extremely close attention to 
this momentous event (Hutcheon, 1983, 76). The board fi nally realized its best strategy 
was non-interference to the editor’s decision: namely, to enjoy the increased circulation 
fi gure, and accept advertisements from pro-China or China government advertisers, as 
well as Japanese advertisements, which had been declined by the Hong Kong Chinese 
press and later by the Hong Kong Daily Press.5 As a result, for 1939, the paper’s net profi t 
increased about 300 percent over that of 1936 (Hutcheon, 1983, 78–84). The increase was 
high partly because the profi t of 1936 was very low because of economic depreciation.

The SCMP employed what would now be called a diverse staff . When Violet Sweet 
Haven worked for the SCMP in 1940, there were only nineteen men for the two newspa-
pers – the morning paper SCMP and SCMP’s afternoon paper Hong Kong Telegraph – and 
she was the only female journalist in the Hong Kong newspaper industry. They were two 
Australians, three Australian-Chinese, six Englishmen, four English-Eurasians, one Scot, 
one Chinese, one Indian and one New Zealander. Half of the editors and the majority 
of the SCMP staff  were Chinese. Some of the journalists had graduated from Yenching 
University (Yanjingyanjiuyuan, 2001, 87). Henry Ching, the editor of the SCMP, played 
cricket with other Chinese in his spare time. All the close connections with the Chinese 

5 SCMP, 26. 9. 1931: Action by Chinese Newspapers: Japanese Advertisements to be refused, 13; SLMB, 
Volume K, H. Guard to General Manager of the SCMP on 10. 7. 1939.



234

ACTA HISTRIAE • 26 • 2018 • 1

Yizheng ZOU: ENGLISH NEWSPAPER AND WWII: THE WAR REPORTING OF THE SOUTH ..., 229–250

made it understandable that the SCMP’s reports positively portrayed Chinese nationhood. 
The British, Australian, and New Zealander editors disliked the Japanese invasion and 
also supported the Chinese people. Their feelings toward the invasion may have been 
diff erent, however, from their Chinese counterparts: they might have been sympathetic 
toward the plight of the Chinese in the war, while the Chinese editors were angry.

Reporting the Sino-Japanese disputes was a correct ethical and fi nancial decision 
for the SCMP, and this act of showing loyalty to the British Empire was not limited to 
publishing anti-Japanese articles. Henry Ching also wrote articles from time to time on 
the subjects of St George’s Day, Empire Day, or Anzac Day with an easy fl uency that 
came spontaneously from a sense of natural pride and commitment (Hutcheon, 1983, 76). 

THE INVOLVEMENT OF THE POLITICAL PARTIES

The SCMP had not been strictly censored before because of the diff erent censorship 
policy toward English newspapers. During the 1930s, the China Defence League and the 
Nationalist Party (KMT) were trying their best to get fi nancial and international support 
from Westerners and overseas Chinese in Hong Kong. An English newspaper that had a 
powerful infl uence and was immune to the censorship restriction would be helpful for 
anti-Japanese reporting.

Both the CCP and KMT had connections with the SCMP in the 1930s and 1940s 
Anti-Japanese War period. Chiang Kai-shek sent his representative Chen Qiyou to Hong 
Kong to meet Tse Tsan Tai, the founder of the SCMP, who still participated in the business 
activities of it.6 The KMT hoped Tse would use his infl uence to persuade the SCMP to 
support the KMT’s Anti-Japanese War. Tse Tsan Tai said he would help (Yang, 1955, 58). 
Tse Tsan Tai wrote articles for the SCMP, and called on diff erent political powers in China 
to unite to fi ght against the Japanese (Yang 1955, 58; Wang, 2003). 

The SCMP sometimes printed books compiled by the Nationalist Government. After 
Japan invaded China, the SCMP subscriptions in Chinese cities had fallen, though this was 
compensated by increasing numbers of readers in Hong Kong who escaped from the Main-
land. Still, the SCMP did not print as many newspapers as before and the advertisement 
income dropped too. For example, in 1939, the advertisement income dropped 22 percent 
and the newsprint use dropped 18 percent. Unexpectedly, the SCMP income dropped only 
4 percent.7 The explanation was that the SCMP had new printing orders from the China De-
fence League and the China Nationalist Government. When SCMP profi ts had declined due 
to the war, it found a way to stop the profi t losses through doing business with anti-Japanese 
parties. Between 1938 and 1941, the SCMP printed pamphlets entitled Japanese Trample on 
Foreign Rights in China, Sino-Japanese Hostilities in North China, Can China Win? (China 
Information Committee, 1938a; China Information Committee, 1938b). These pamphlets 
were edited by the China Information Committee, which was an international department of 
the Nationalist government founded for the purpose of anti-Japanese propaganda. Accord-

6 SLMB, 1920s–1930s.
7 SLMB, Volume L, Report of General Manager Ben Wylie to the Board of Directors on 19. 12. 1939.



235

ACTA HISTRIAE • 26 • 2018 • 1

Yizheng ZOU: ENGLISH NEWSPAPER AND WWII: THE WAR REPORTING OF THE SOUTH ..., 229–250

ing to Wang Xiaolan’s research, the Nationalist government decided to found its own media 
and cooperated with international media to produce anti-Japanese propaganda beginning in 
1937 (Wang, 1998, 112–122). In 1938, the SCMP started to print pamphlets by the China 
Information Committee (Wu, 1990, 125). Most importantly, the SCMP actively took part in 
cooperating with Chinese resistance against the Japanese invasion, which called on Hong 
Kong to support Chinese industry in the war.8

Furthermore, the SCMP printed the publications of the China Defence League, 
a powerful anti-Japanese organization in Hong Kong and mainland China chaired by 
Madam Soong Ching Ling. The China Defence League Correspondence actually became 
a co-publication of the SCMP; the editor Israel Epstein wrote articles for it and the SCMP 
printed them. The circulation increased from one thousand to two thousand copies per is-
sue worldwide (Gan, 2004, 98–101). Reporting diff erences between the two publications 
were not obvious after 1940.

The decision to work for anti-Japanese propaganda publishers brought new business 
orders but endangered the lives of SCMP journalists. Epstein was one heroic example of 
a SCMP journalist who supported the Anti-Japanese War. These journalists worked with 
KMT in spreading important information to the world. For example, in a 1938 editorial, 
it sent a warning to the United States and Britain that Japan had fi nally abandoned hope 
of diplomatic or other assistance from Great Britain and no longer cared whether she 
provoked Britain by trespassing in the Hong Kong area.9 It had important infl uence in 
the international media when some news agencies such as the United Press International 
focused on Japan instead of China or Hong Kong after 1938 because the United Press 
International believed the Chinese war was in a “strategic stalemate” and spent more of 
its budget on reporting about Japan (Epstein, 2005, 118).

ANTI-JAPANESE BANKING ADVERTISERS

The SCMP had long-term banking advertisers in its fi nance section, including the 
Hong Kong and Shanghai Bank, Bank of China, the Bank of Canton, and the Bank of East 
Asia. All of them were assets or important partners of the Republic of China government. 
The HSBC had participated in the Chinese government’s loans and economic develop-
ment since the late nineteenth century (King, 1998, 278). The HSBC was particularly 
involved in national aff airs: “Throughout the 1930s, in keeping with its long-standing 
connections with government fi nance in China, the bank took a leading part in eff orts to 
stabilise the Chinese national currency” (HSBC Holdings Plc., 2009).

Frank H. H. King studied how the HSBC cooperated with and supported Chinese 
governments closely and vigorously. He pointed out that after 1937 the HSBC changed its 
policy from “active support for China” to “opposition to Japan” (King, 1998, 358), other 
banks’ infl uences were slightly less direct. The Bank of Canton was owned by overseas 
Chinese reformer and patriot Li Yutang, who funded Sun Yatsen’s revolutionary activi-

8 Mason City Globe Gazette, 21. 7. 1939: Chinese Industrial Co-op Move is Supported by British, 6.
9 The Zanesville Signal, 13. 10. 1938: Chinese Rush Troops into Danger Zone, 1.



236

ACTA HISTRIAE • 26 • 2018 • 1

Yizheng ZOU: ENGLISH NEWSPAPER AND WWII: THE WAR REPORTING OF THE SOUTH ..., 229–250

ties, the Bank of China and the Bank of Kwangsi (Hong Kong Branch) were owned by 
the China Nationalist Government, and the Bank of East Asia was a Hong Kong Chinese 
merchant-owned bank. All of these banks targeted Chinese clients and advertised in the 
SCMP to attract higher class Chinese to open accounts and do business with them. The 
HSBC did not target common Chinese clients, thus the Bank of Canton and the Bank 
of East Asia covered many Chinese bank account holders in Hong Kong. The Bank of 
China was located in the building of the Bank of Canton after 1938 (Yao, 1968, 31), and 
was in close cooperation with the Bank of East Asia (Sinn, 1994, 49–50). These banks all 
had clear anti-Japanese attitudes (Zhongguo Yinhang Zonghang, Zhongguo Di’er Lishi 
Dang’an’guan, 1991, 1586–1587);10 the SCMP had to pay attention to these advertisers’ 
reactions when it reported news.

JAPANESE ADVERTISEMENTS

Chinese newspapers had united activities against the Japanese invasion as early as 
1931. That is, all the local Chinese newspapers in Hong Kong had a meeting to announce 
their decision to reject all Japanese advertisements and shipping news.11 However, Japa-
nese shipping fi rms had advertised in the SCMP since its founding. In 1907, an editor 
published anti-Japanese editorials in the SCMP and Japanese shipping advertisements 
were withdrawn by a Chinese agent. As a result, the journalist had been warned, “Care 
has always to be exercised so as to avoid if possible the rendering of any such boy-
cott possible” (Hutcheon, 1983, 29). As a result, the Japanese shipping advertisements 
appeared in the SCMP. They were with the Anti-Japanese War reporting in the 1930s 
until Japan took over Hong Kong.12 The explanation is simple: the SCMP had important 
advertising value and the Japanese shipping companies did not want to abandon it. There 
would be potential clients in the British and even some Chinese readers. Thus, the SCMP 
still collaborated with the Japanese merchants for profi t.

Until July 1941, the sole agent of Asahi Beer, Mitsui Bussan Kaisha, Ltd., still adver-
tised in the SCMP, although few other Japanese commercial advertisements were printed 
alongside the SCMP’s anti-Japanese articles. The SCMP criticized the Japanese invasion 
but accepted advertisements from a Japanese beer company. However, the SCMP Asahi 
Beer advertisement changed its look; for example, the picture of the Japanese fl ag on 
the Asahi beer bottle disappeared, as did the beer bottle, and only a glass of beer with an 
indication of the Asahi brand showed in the SCMP.13 The SCMP did not like to miss any 
opportunities to make money, especially from a long-term client.

The SCMP editors were worried about an invasion by the Japanese. One journalist 
recorded, “the Japanese are on the boarder [sic] thirty miles away. If they bomb Hong 
Kong it would be wholesale slaughter, and we, sitting here in this newspaper offi  ce, are 

10 Huazi Ribao (Chinese Mail), 3. 12. 1939.
11 SCMP, 9. 26. 1931: Action by Chinese Newspapers: Japanese Advertisements to be refused, 13.
12 SCMP Shipping Advertisements in 1930s.
13 SCMP, 1. 7. 1941: Advertisement, 15.



237

ACTA HISTRIAE • 26 • 2018 • 1

Yizheng ZOU: ENGLISH NEWSPAPER AND WWII: THE WAR REPORTING OF THE SOUTH ..., 229–250

ties, the Bank of China and the Bank of Kwangsi (Hong Kong Branch) were owned by 
the China Nationalist Government, and the Bank of East Asia was a Hong Kong Chinese 
merchant-owned bank. All of these banks targeted Chinese clients and advertised in the 
SCMP to attract higher class Chinese to open accounts and do business with them. The 
HSBC did not target common Chinese clients, thus the Bank of Canton and the Bank 
of East Asia covered many Chinese bank account holders in Hong Kong. The Bank of 
China was located in the building of the Bank of Canton after 1938 (Yao, 1968, 31), and 
was in close cooperation with the Bank of East Asia (Sinn, 1994, 49–50). These banks all 
had clear anti-Japanese attitudes (Zhongguo Yinhang Zonghang, Zhongguo Di’er Lishi 
Dang’an’guan, 1991, 1586–1587);10 the SCMP had to pay attention to these advertisers’ 
reactions when it reported news.

JAPANESE ADVERTISEMENTS

Chinese newspapers had united activities against the Japanese invasion as early as 
1931. That is, all the local Chinese newspapers in Hong Kong had a meeting to announce 
their decision to reject all Japanese advertisements and shipping news.11 However, Japa-
nese shipping fi rms had advertised in the SCMP since its founding. In 1907, an editor 
published anti-Japanese editorials in the SCMP and Japanese shipping advertisements 
were withdrawn by a Chinese agent. As a result, the journalist had been warned, “Care 
has always to be exercised so as to avoid if possible the rendering of any such boy-
cott possible” (Hutcheon, 1983, 29). As a result, the Japanese shipping advertisements 
appeared in the SCMP. They were with the Anti-Japanese War reporting in the 1930s 
until Japan took over Hong Kong.12 The explanation is simple: the SCMP had important 
advertising value and the Japanese shipping companies did not want to abandon it. There 
would be potential clients in the British and even some Chinese readers. Thus, the SCMP 
still collaborated with the Japanese merchants for profi t.

Until July 1941, the sole agent of Asahi Beer, Mitsui Bussan Kaisha, Ltd., still adver-
tised in the SCMP, although few other Japanese commercial advertisements were printed 
alongside the SCMP’s anti-Japanese articles. The SCMP criticized the Japanese invasion 
but accepted advertisements from a Japanese beer company. However, the SCMP Asahi 
Beer advertisement changed its look; for example, the picture of the Japanese fl ag on 
the Asahi beer bottle disappeared, as did the beer bottle, and only a glass of beer with an 
indication of the Asahi brand showed in the SCMP.13 The SCMP did not like to miss any 
opportunities to make money, especially from a long-term client.

The SCMP editors were worried about an invasion by the Japanese. One journalist 
recorded, “the Japanese are on the boarder [sic] thirty miles away. If they bomb Hong 
Kong it would be wholesale slaughter, and we, sitting here in this newspaper offi  ce, are 

10 Huazi Ribao (Chinese Mail), 3. 12. 1939.
11 SCMP, 9. 26. 1931: Action by Chinese Newspapers: Japanese Advertisements to be refused, 13.
12 SCMP Shipping Advertisements in 1930s.
13 SCMP, 1. 7. 1941: Advertisement, 15.

ACTA HISTRIAE • 26 • 2018 • 1

Yizheng ZOU: ENGLISH NEWSPAPER AND WWII: THE WAR REPORTING OF THE SOUTH ..., 229–250

in the centre of the most densely populated square mile on earth. It would go up in fl ames 
like paper” (Haven, 1944, 154). Placing Japanese advertisements showed the SCMP 
management wanted to kept its income stable and benefi t from Japanese advertising in-
come and Chinese reader subscription. In a word, the SCMP management had a diff erent 
attitude than the editor, Henry Ching. However, Ching still had a big family to feed with 
his salary, which meant he had to work for the SCMP; otherwise, he could not fi nd such 
a good job with HK$1400 per month, which was partly from the Japanese advertisers.14 

The SCMP kept Japanese shipping and consumption advertisements while it did abun-
dant anti-Japanese reporting. In the tough wartime economy, Japanese advertising income 
was important for the SCMP and the practice was accepted. For example, Japanese ship-
ping advertisements occupied 10 percent to 20 percent of the SCMP shipping advertising 
columns. However, the remaining advertisers still expected Chinese readers, who were 
no less than 30 percent of the SCMP audiences, and who liked to read Anti-Japanese War 
reporting, to support them by buying their products. Furthermore, the British audience, 
some of whom had businesses in China, also needed to check the SCMP Anti-Japanese 
War news. The SCMP was the rare medium accepting Japanese advertisements in Hong 
Kong. Therefore, whatever Anti-Japanese War reporting the SCMP did, Japanese adver-
tisers had no say in the cooperation with the SCMP. Thus, the SCMP had no pressure to 
worry about the Japanese advertisers and could appeal to Chinese readers with numerous 
Anti-Japanese War reporting.

READERS

From 1931 to 1941, the population in Hong Kong doubled because of war in China. 
The majority of the immigrants were civilian refugees who had diffi  culties making a 
living in Hong Kong. The minority of these immigrants or refugees were businesspeople 
and celebrities (Zhang, 1994). Those business people and celebrities were similar to the 
existing Chinese readers who were bourgeoisie, or the “better class”, as the SCMP called 
them. The new Chinese audiences could help the SCMP slightly off set the decreased 
circulation in China’s cities lost to the Japanese army.15 Meanwhile, the thousands of 
British and other European refugees could bring more potential audiences and advertisers 
to the SCMP.16 As a result, the “circulations generally have shown a steady increase”.17 

The SCMP was not keen on an anti-Japanese reporting at the beginning of the 1930s. 
As the Chinese in Hong Kong became angrier about the Japanese invasion, the SCMP 
brought the facts of the Japanese invasion and anti-Japanese activities to the attention of 
Chinese and Westerners in Hong Kong. The SCMP was independent; reporting the crimes 
of the Japanese army was also a brave decision because Japan had a good relationship 
with Britain. The paper reported boycotts, attacks, and riots against Japanese in China and 

14 SLMB, Volume L, 19. 12. 1939.
15 SLMB, Volume K, 15. 12. 1938, 173.
16 SCMP, 20. 8. 1937: List of Refugees, 14.
17 SLMB, Volume K, 15. 12. 1938, 173.



238

ACTA HISTRIAE • 26 • 2018 • 1

Yizheng ZOU: ENGLISH NEWSPAPER AND WWII: THE WAR REPORTING OF THE SOUTH ..., 229–250

Hong Kong.18 The SCMP also portrayed the humiliation of the Chinese and their national-
ism via many editorials on the KMT government’s Anti-Japanese War activities and the 
local Chinese community’s hatred toward the Japanese. For example, the SCMP reported 
the half-mast fl ags on Chinese Humiliation Day.19 In addition, they also reported the 
slogans calling for Chinese to unite to fi ght against Japanese on the Hong Kong streets.20

The SCMP also cared about its Western readers’ demands for security during the 
anti-Japanese riots in turbulent Hong Kong. For example, in 1931 it published a letter 
from a reader called “Englishman” who supported the Japanese suppression of Chinese 
anti-Japanese movements:

How many right-thinking Chinese must bow his head in shame after the disgusting 
incidents of the past week-end? A very appropriate “Humiliation Day” might be held 
now (they are very good at holding such days it seems). These events bring us back 
to the events of the past few years which have been one long string of murders and 
worse, i.e.,
The Nanking Outrage 1927.
The Hankow incident 1927.
The Tsman aff air where again innocent Japanese were murdered.
The murder of Priests in Hupeh.
The murder of missionaries all over China on diff erent dates.
The aff air of JOHN THORBURN which every Briton must justly feel ashamed of
the inability of his own Government to obtain satisfaction over. The Japanese it 
seems are the only nation who have the courage to try and put a stop to all this fool 
beastliness. I wonder what would be the reaction if Chinese were murdered by mobs 
in Britain?

ENGLISHMAN.21

The newspaper could select and publish letters from readers, but this case exhibited 
that the SCMP still had no exclusive policy to support the Chinese anti-Japanese sen-
timents at that time. In particular, this letter refl ected that the British residents feared 
Chinese anti-foreign activities and stood with the Japanese army which invaded China. 
Overall, the SCMP mistakenly evaluated the potential infl uence of this reader’s letter. 
The SCMP just wanted to represent the needs of British residents who advocated a safe 
and stable Hong Kong, and no Chinese rose up to kill British in uprisings. This tone 
of calmness was evident upon occasion in the SCMP. In 1931, the SCMP recriminated 
against the Chinese community in editorials indicating the British were intolerant of the 
anti-Japanese riots in Hong Kong, and Chinese nationalists were regarded as hooligans:

18 SCMP, 29. 9. 1931: Further Rioting, Boycott Leafl ets, 13; SCMP, 24. 9. 1931: Wanchai Riot: Chinese At-
tack on Japanese Shops; Hong Kong Feeling: Flags Half-Masted on Chinese Buildings, 13.

19 SCMP, 24. 9. 1931: Hong Kong Feeling: Flags Half-Masted on Chinese Buildings, 13.
20 SCMP, 29. 9. 1931: Further Rioting, Boycott Leafl ets, 13.
21 SCMP, 29. 9. 1931: Englishman, “Colony’s Shame”, 9.



239

ACTA HISTRIAE • 26 • 2018 • 1

Yizheng ZOU: ENGLISH NEWSPAPER AND WWII: THE WAR REPORTING OF THE SOUTH ..., 229–250

The air is full of recrimination and the Editor’s box is choked with letters [from Brit-
ish], all anonymous all indignant, almost all making personal attacks on this or that 
offi  cial […] Let it be stated again also that the attitude of the Chinese community and 
its leaders calls for condemnation. The rioting, looting and killing were, of course, the 
work of hooligans; but the great majority of Chinese residents regarded the excesses 
with complete tolerance, even amusement and gloating, entirely oblivious to the human 
suff ering and to the moral and political considerations involved […] A taunt in many 
letters directed against the Chinese members of Council is of undue timidity; but it is 
surely cowardly to abuse them from behind the shelter of assumed names. We agree 
that the Chinese members were not eff ective. A suggestion made in one letter is that 
they could easily have broadcast by radio their condemnation of the riots and their 
appeals for order. That would probably have been of much help to Government; and 
if the advice did not reach the hooligan understanding it might at least have brought 
about a diff erent outlook among the better classes and saved the Chinese community 
generally from the heavy reproach which now lies upon it […] Responsible comment 
we shall publish, but we shall not print letters which are off ensively recriminatory and 
abusive. The crisis is too recent to permit any encouragement of verbal brickbats to 
add to the damage.22

The permanent policy of the SCMP was to make a profi t from the Chinese and British 
audiences in a peaceful Hong Kong. From the foresaid editorial, the SCMP clearly stated 
its stance: it wanted to be a judge and tool to stabilize Hong Kong through “a recrimina-
tion”. It blamed the Chinese bourgeoisie readers, their leaders, and even the Chinese 
community, though it also took a punch at the indignant British readers for criticizing 
Chinese leaders.23 The SCMP respected Chinese readers and protected them when they 
were attacked. This showed that the SCMP realized that it should maintain a peaceful 
relationship with the Chinese community, especially Chinese leaders. Irritating Chinese 
audiences was not in the best interest of the SCMP.

The SCMP at that time still encouraged people to respect Japanese civilians and boy-
cott any anti-Japanese activities in Hong Kong. It also wanted to win the trust and favour 
of both Chinese and British audiences by its judgement; in other words, it criticized the 
Chinese overall, so that British audiences would be satisfi ed. Similarly, it reprimanded 
angry British audiences. Nevertheless, it was not easy to fi nd a balance at that time be-
tween Chinese and British audiences. In particular, in a British reader letter published in 
the SCMP, the Japanese invasion was said to be a kind of “courage”, the Chinese rising 
had been considered “fool beastliness” and Chinese were expected to be “murdered”.24 As 
a result, Chinese audiences showed their resentment about the SCMP’s stance. A Chinese 
named P. Chan sent a protest to the SCMP the next day:

22 SCMP, 29. 9. 1931: Recrimination, 10.
23 SCMP, 29. 9. 1931: Recrimination, 10.
24 SCMP, 29. 9. 1931: Englishman, Colony’s Shame, 9.



240

ACTA HISTRIAE • 26 • 2018 • 1

Yizheng ZOU: ENGLISH NEWSPAPER AND WWII: THE WAR REPORTING OF THE SOUTH ..., 229–250

Your leading article of this morning calls for a word of protest from the Chinese 
community […] No doubt, the Chinese members of Council who you say have been 
attacked anonymously are equally capable of defending themselves, should they wish 
to do so. What seems to me to call for an answer from me is your remark […] I say that 
you had absolutely no reason for it…Your sweeping statement was as unfair as it was 
mischievous […] The Chinese, while being indignant over the high-handed action of 
the Japanese in Manchuria, are all for the preservation of good order in the Colony 
[…] Your remark is libellous, and I think that the least you can do is to withdraw it.25

More Chinese readers sent letters to the SCMP to require the SCMP to withdraw the 
previous editorials. The SCMP had to clarify that they had never suggested that the bet-
ter class Chinese residents approved of the outbreaks, and they regretted if their comment 
could be so interpreted.26 Another Chinese claimed that the Germans were badly treated 
by the British in the World War I, and he asked the SCMP why it did not report much on 
the wholesale massacre of Chinese people in Korea and in Manchuria while stating the 
Japanese must not be molested in Hong Kong.27 The editor of the SCMP explained that 
local incidents concerned the SCMP more than external news in the neutral British colony.28

During the anti-Japanese riot in 1931, Chinese leaders did not react, and condemned 
Chinese discord immediately. They did not prevent such movements in time, obviously, 
because they had their specifi c concerns, which included understanding Chinese patriot-
ism and even indignation that they could not speak out in the public. In other words, 
silence was a kind of acquiescence. However, British community leaders were not happy 
about this and suggested they take further and eff ective action. Lieutenant Colonel T. 
A. Robertson claimed, “A punishment of HK$5.00 or seven days to an off ender seems 
futile”.29 Members of the “Reform” Club “proposed, seconded and carried unanimously 
that arrangements be made to hold an emergency meeting of the Executive and Legisla-
tive Councils” immediately and to “stand in solemn silence with bowed heads and hands 
fi rmly on the Board table, for one minute” before the meeting.30 On the same page, the 
SCMP also printed the declaration of the Hong Kong Government that “Sections 7-14 
of the Peace Preservation Ordinance 1886 are in force”, so it was “the citizen’s duty” to 
“keep off  the streets” because arrests were on the way.31

Under such a pressure, the three Chinese Legislative Council members, Robert 
Kotewall, Shou Son Chow and S. Y. Tso, arranged a meeting with the SCMP reporter. 
These three Chinese leaders hoped the SCMP would pass some messages to the Chinese 
community: fi rstly, they had already informed the Chinese press of “condemning the 
unfortunate incidents of the last few days and advising the Chinese to observe the law”; 

25 SCMP, 30. 9. 1931: Chinese Protest, 9.
26 SCMP, 30. 9. 1931: Chinese Protest, 9.
27 SCMP, 30. 9. 1931: Chinese Protest, 9.
28 SCMP, 30. 9. 1931: Chinese Protest, 9.
29 SCMP, 28. 9. 1931: The Anti-Japanese Riots, 10.
30 SCMP, 28. 9. 1931: Hongkong’s Disgrace, 10.
31 SCMP, 28. 9. 1931: Keep off  the streets, 10.



241

ACTA HISTRIAE • 26 • 2018 • 1

Yizheng ZOU: ENGLISH NEWSPAPER AND WWII: THE WAR REPORTING OF THE SOUTH ..., 229–250

Secondly, the Chinese leaders did not berate Chinese residents but criticized “the real 
agitators generally go unpunished by remaining in the background”; Thirdly, instead of 
deploring the Japanese victims, Chinese leaders showed their concern about Chinese 
residents, hoping Chinese residents would not suff er from disturbances and agitation. In 
particular, there were “more Chinese residents in Japan than there [we]re Japanese living 
in Hongkong”, so it would not be wise to continue to injure and kill Japanese; Finally, 
Chinese leaders told the SCMP, “Love of country is a virtue we all cherish, but we serve 
our country best by pursuing the right course”.32

In brief, the three Chinese leaders held the same opinion that “the Government could 
not have done anything to prevent people from showing their [patriotic] feelings, provided 
that nothing was done to disturb the peace of the Colony”.33 Chinese leaders showed 
tolerance for Chinese residents and attributed the riots to unknown agitators even if the 
police had arrested some Chinese residents had been arrested. Chinese residents in the 
eyes of Chinese leaders were not mobs and the SCMP portrayed an image of responsible 
and patriotic Chinese leaders. Although patriotism in the eyes of Chinese leaders was 
obeying the law with buried feelings, nevertheless, it was more progressive than the 
neutral position of the Hong Kong government. As a result, their support of the SCMP 
protected not only Chinese national esteem but also improved Chinese social position 
because they tried to build a consensus that Chinese feelings should be respected though 
riots were not accepted.

The SCMP made periodic attempts to report anti-Japanese news. This stance formed 
under the pressure of the SCMP Chinese readers. The SCMP had to treat their Chinese 
readers with respect because most of them were bourgeoisie. In fact, days before the 
Chinese audiences’ protest, the SCMP had already pointed out that the “Chinese [man] 
is not so much cowardly as discreet as peace loving: he fi ghts ferociously when he is 
suffi  ciently angered.”34However, this was still far from enough. A stance of “sympathiz-
ing with Chinese” should be changed to “anti-Japanese invasion” to meet the needs of 
its Chinese readers. In particular, the change of the SCMP stance rested with a series of 
complex and integrated factors of management, readers, editor, advertisers and political 
parties, which have been previously elaborated upon.

  While some international newspapers were still uncertain about the nature of Sino-
Japanese confl icts after the Marco Polo Bridge Incident, a Chinese reader pointed out in 
the SCMP that the newspaper “can be taken to represent the views [of] practically every 
thinking Chinese”. Obviously, the audience had such an impression because the editor 
of the SCMP was seriously infl uenced by the Chinese community in Hong Kong and the 
SCMP had to report Anti-Japanese War news more frequently (Hutcheon,1983, 76). In 
addition, Chinese readers had been granted the power to criticize the Japanese invasion 
and even Western powers that did not help China during the war. In particular, the SCMP 
also became a place where Chinese audiences supported “Chinese people who have al-

32 SCMP, 28. 9. 1931: Sound Advice by Chinese members of Council, 14.
33 SCMP, 28. 9. 1931: Sound Advice by Chinese members of Council,14.
34 SCMP, 24. 9. 1931: China and Japan, 10.



242

ACTA HISTRIAE • 26 • 2018 • 1

Yizheng ZOU: ENGLISH NEWSPAPER AND WWII: THE WAR REPORTING OF THE SOUTH ..., 229–250

ready reached their last limits of endurance” and had “no alternatives except to meet force 
with forces in an endeavour to preserve their existence as a race on the surface of this 
earth which they have learnt to love and treasure for more than four thousand years”.35 
Although the SCMP was a British colony paper, it was bold to publish Chinese audiences’ 
voices such as labelling “governments of both Europe and America” as responsible for 
the invasion of Japan.36 Not only had the SCMP achieved its goal of ingratiating itself 
with the Chinese audience to make a profi t, the SCMP also tried to maintain Chinese 
“territorial integrity and national independence in the face of an alien invasion” via its 
pages; for example:

Today the Chinese people are united as one man behind the Central government and 
are resolved to wage a war of prolonged resistance against their insatiable invaders 
who are by far superior to them in modern equipment of war on three fronts – physi-
cal, spiritual and intellectual, while the world Powers apparently look on and are 
merely concerned over the evacuation of their own nationals and the International 
Settlement and the Concessions […] It is to be hoped, therefore, that all the sane 
peoples of the world will give China at least their moral, if not material, support for 
furthering her noble mission.37

Furthermore, in its editorials the SCMP showed a solid support to Chinese people and 
asserted that Japan would lose the war and the Chinese would win. Such a stance was 
much more progressive than British mainstream newspapers such as The Times, which 
did not report the Sino-Japanese War in a big scale and showed an indiff erent attitude. 
By doing so, the SCMP diff erentiated itself from Western English media, which at the 
very beginning, did not understand the nature of the Japanese aggression and the justice 
of Chinese resistance, let alone the SCMP’s affi  nity with Chinese audiences, which the 
Western media did not own.

The Japanese invasion unambiguously damaged Hong Kong Chinese merchants’ 
normal trade and manufacture. Therefore, Hong Kong Chinese merchants had a strong 
anti-Japanese motive. Thus, although the management once hesitated, they fi nally 
acquiesced to the readers regarding the Anti-Japanese War reporting. Moreover, the 
SCMP even published a War Edition for a short time after 1937. Nevertheless, the lim-
ited Chinese readers themselves could not support the SCMP’s new venture and fi nally 
it became a failure. This case showed that the SCMP had been tempted by the profi table 
combined reporting strategy, viz., attracting Chinese and British readers. Without the 
Anti-Japanese War reporting, Chinese readers would not be happy. However, if the 
SCMP emphasized the same topic too much, it would not help get more sales in the 
British community.38

35 SCMP, 18. 8. 1937: A Chinese Observer, “China at Bay”, 9.
36 SCMP, 18. 8. 1937: A Chinese Observer, “China at Bay”, 9.
37 SCMP, 18. 8. 1937: A Chinese Observer, “China at Bay”, 9.
38 SLMB, Volume K, Franklin to the Board on 12. 10. 1939.



243

ACTA HISTRIAE • 26 • 2018 • 1

Yizheng ZOU: ENGLISH NEWSPAPER AND WWII: THE WAR REPORTING OF THE SOUTH ..., 229–250

When Hong Kong was attacked by the Japanese army, Madam Sun Yatsen published 
a statement in the SCMP calling on all Chinese to unite to expel the Japanese.39 

In the same day’s SCMP, a Chinese reader named Walter Hanming Chen pointed out 
the hypocrisy of Japan’s “sincerity” and “real desire for peace”, and asserted “Japan will 
regret this day for the mighty forces of America, Britain and China will bring about her 
extermination”.40 The SCMP had no choice but to exhibit a clear anti-Japanese attitude, 
whether from the perspective of justice or the perspective of business.

Chen Junbao, the librarian of the Hong Kong University Library, pointed out that 
anti-Japanese reporting was benefi cial and the Hong Kong and Guangdong students 
would like to use the SCMP to call for support to the mainland Chinese resistance against 
the Japanese; In addition, he asserted the SCMP provided detailed and accurate Anti-
Japanese War news, while Chinese newspapers avoided mentioning some news (Chen & 
Xie, 1999, 341). In a word, the SCMP was cooperative under demands of Chinese readers 
and provided a platform for anti-Japanese reporting.

The present analysis of the SCMP news on Sino-Japanese confl icts in the 1930s 
revealed the SCMP had the following characteristics in reporting anti-Japanese news. 
First, the SCMP retained a freedom of the press policy and reported the truth of the 
Japanese invasion of China, even under pressure from the Hong Kong government 
and the board of the SCMP in the colony, which remained neutral. Next, although the 
SCMP did not like communists for a long time, it still reported the CCP’s cooperation 
with the central government of China to fi ght against the Japanese. Third, the SCMP 
criticized the non-interference policy of Western powers from time to time. Fourth, 
the SCMP reported events like the boycott against Japanese and murders of Japanese 
in a quasi-indiff erent tone; in other words, it did not criticize these kinds of terrorist 
behaviours, but displayed an attitude of schadenfreude. Finally, after 1938, the SCMP 
started to encourage the mainland China anti-Japanese movement, criticized the Japa-
nese frequently, and wished for the success of the Chinese in the Anti-Japanese War, 
though the Chinese suff ered failures most of the time. That is to say, based on the 
demands and requests of Chinese readers and various nationalist parties, the SCMP 
published anti-Japanese reporting.

THE WIDE INFLUENCE OF THE SOUTH CHINA MORNING POST 
ANTI-JAPANESE REPORTING

The SCMP was the most infl uential anti-Japanese reporting medium in Hong Kong 
though it was considered a very conservative British newspaper (Haven, 1944, 151). The 
unmatched position of the SCMP in Anti-Japanese War reporting not only attracted a 
Chinese audience, but also increased its popularity worldwide, which was potentially 
benefi cial for its business. In other words, the SCMP built up a positive public image of 
supporting the Anti-Japanese War movement, which helped its branding. 

39 SCMP, 9. 12. 1941: Soong Ching Ling’s Letter, np.
40 SCMP, 9. 12. 1941: Japan’s Sincerity, np.



244

ACTA HISTRIAE • 26 • 2018 • 1

Yizheng ZOU: ENGLISH NEWSPAPER AND WWII: THE WAR REPORTING OF THE SOUTH ..., 229–250

The SCMP’s infl uence was not only noticed by the China Defence League and KMT, 
political moderates also considered the SCMP’s support in their anti-Japanese reporting. 
Ta Kung Pao, a newspaper for Chinese moderates, said in an editorial that all the Hong 
Kong English newspapers sympathized with China and the SCMP was the most power-
ful. Therefore, the SCMP’s comments had an important infl uence in encouraging the 
anti-Japanese movement and Chinese nationalism in Hong Kong.41 Some of its encourag-
ing editorials were translated elsewhere, and Chinese nationals were greatly encouraged.

Hong Kong local newspapers like The Industrial & Commercial Daily, Chinese Mail 
and Ta Kung Pao reprinted SCMP editorials from time to time. In the reporting of the Wang 
Jingwei incident, the American appeasement policy, and in regard to the notorious Japanese 
invasion of mainland China, the SCMP was the fl agship fi ring at Japan and the puppet Wang 
Jingwei government.42 The Chinese Mail stated that the SCMP’s editorials encouraged anti-
Japanese parties and advocated Chinese nationalism.43 The eff ect was magnifi ed by the 
Hong Kong Chinese newspapers and mainland Chinese newspapers like the New China 
Daily. Therefore, in January 1939, Liao Chengzhi said that the SCMP represented powerful 
British persons and looked down upon the Chinese Nationalist Party traitor Wang Jingwei 
through its editorials (Liao, 1990, 61). As a result, the SCMP’s reporting of anti-Japanese 
news brought it big fame and grew its circulation and advertising business.

Greedy and ugly images of the Japanese appeared in the SCMP and other Chinese 
newspapers after 1937. After the Marco Polo Bridge Incident, the Japanese invasion 
was respectively criticized by the SCMP, whose articles were reprinted in Chinese in 
The Industrial & Commercial Daily. The SCMP pointed out that it was illegal for the 
Japanese to blockade the China coast; it also decried the uselessness of international law 
and regulations. The Chinese were doing their best to cope with this diffi  cult situation. 
This editorial also highlighted that Hong Kong played an important role in assisting the 
Anti-Japanese War eff ort during this period, as long as Japan did not blockade Hong 
Kong’s sea transportation.44 The Industrial & Commercial Daily considered the SCMP 
an impartial medium while the SCMP depicted the Japanese as clowns.45 Furthermore, 
the SCMP predicted that the Japanese policy of enticing the Kuo Min Tang to capitulate 
was unbelievable in the views of the Chinese army and government. The Industrial & 
Commercial Daily used the translated SCMP reports more than a dozen times a year on 
average between 1938 and 1941. For example, it would reprint or retell the SCMP editori-
als that described the British public’s dislike of the Japanese, the Japanese atrocities in 
China and the international confl icts caused by the Japanese. The newspapers told its 
readers that Japan would regret what they did to China.46

41 Ta Kung Pao, 19. 8. 1938: Editorial: Comment on Reading the South China Morning Post, np.
42 Ta Kung Pao, 26. 1. 1940: Nanhua Zaobao Youmo Xiaoping, 3.
43 Huazi Ribao (Chinese Mail), 14. 1. 1937: Heping zhi Daijia, Nanhua Zaobao Shenxu Woguo Kangzhan 

Jingshen (The Cost of Peace, The SCMP Greatly Praised Chinese Anti-Japanese Spirit), np.
44 The Industrial & Commercial Daily, 28. 8. 1937: Japan Blockades China Coast, 9.
45 The Industrial & Commercial Daily, 28. 8. 1937: Japan Blockades China Coast, 9.
46 The Industrial & Commercial Daily, 29. 8. 1937: Japanese Bomber Seriously Hurt British Ambassador 

Outside of War Zone, 9.



245

ACTA HISTRIAE • 26 • 2018 • 1

Yizheng ZOU: ENGLISH NEWSPAPER AND WWII: THE WAR REPORTING OF THE SOUTH ..., 229–250

One SCMP editorial could be reprinted in several Chinese newspapers at the same 
time, which would generate a heavy infl uence on the anti-Japanese movement in Hong 
Kong. The SCMP constantly condemned the cruelty and violence of Japanese air raids, 
which wounded the British Ambassador and killed Chinese soldiers and common citi-
zens. The SCMP not only criticized the Japanese; it also criticized the Western powers 
that compromised with Japan on the China issue. The SCMP expressed its position that it 
would not compromise with Japan.47

  The SCMP portrayed a harsh image of the national traitor Wang Jingwei, the president 
of the puppet Nanjing Nationalist Government. These reports were reproduced on a large 
scale by Hong Kong Chinese newspapers, and the SCMP pointed out that Nationalist 
government leader Wang Jingwei had caused serious damage to China.48 The SCMP com-
mented that the Chinese Nationals could not tolerate Wang Jingwei’s traitorous behaviour 
and he would be abandoned by his Chinese friends.49

The SCMP praised the Chinese Anti-Japanese War spirit and encouraged China to 
fi ght Japan to the end. The SCMP claimed that China, as the sole nation to fought Japan 
at that moment, would never surrender.50 The SCMP also highlighted its faith that China 
would defeat Japan in the end. It reported on Japan’s trouble in China and the success of 
the Chinese army.51 Numerous such reports increased nationalism in Hong Kong and the 
reproduction of the SCMP anti-Japanese editorials in Chinese newspapers elevated the 
position of the SCMP in the Anti-Japanese War reports.

Through cooperation and compromise with social organizations, including political par-
ties, advertisers, and the SCMP staff , the SCMP became one of the most important English 
media outlets that transmitted Sino-Japanese war news to the international community. At 
that time, the Nationalist government opened up an anti-Japanese propaganda offi  ce in Hong 
Kong and provided war information to English newspapers in Hong Kong (Wu, 1990, 125). 
The SCMP valued such a free information source and cooperated with the Nationalist gov-
ernment. When the SCMP reported Japanese atrocities in 1937, some newspapers could not 
believe these stories and accused the SCMP of fabrication.52 The eff ect of the SCMP’s reports 
on the international understanding of what was taking place in China was important because 
there were many “neutrality” and “isolation” voices in the United States. The New York Times 
of that era supported the Chinese Anti-Japanese War and reported Japanese atrocities to 
American fortunes in China.53 Even though President Roosevelt proclaimed, “Isolation is not 
protection” to the public, the anti-war attitude in the American public did not change much.54 

47 Chinese Mail, 25. 11. 1937: South China Morning Post Criticized the Western Powers’ Hesitation and 
Delaying, 8.

48 Ta Kung Pao, 2. 12. 1940: Comment on the Treaty between Wang Jingwei and Japan, 17.
49 Chinese Mail, 24. 1. 1940, English Newspaper Criticized Wang Jingwei, 8.
50   Chinese Mail, 14. 11. 1937, South China Morning Post Denounced the Conditions of Peace of Japanese, 8.
51 Ta Kung Pao, 3. 9. 1938: SCMP Said China Must Win, 4.
52 The Clearfi eld Progress, 5. 10. 1937, 4.
53 New York Times, 28. 9. 1937: Britain Reasserts Protest at Tokyo, 12; New York Times, 28. 9. 1937, Ameri-

can Hospital in China Destroyed by Japanese Bombs, 12.
54 Chronicle Telegram, 5. 10. 1937: Isolation Not Protection Says President, 1.



246

ACTA HISTRIAE • 26 • 2018 • 1

Yizheng ZOU: ENGLISH NEWSPAPER AND WWII: THE WAR REPORTING OF THE SOUTH ..., 229–250

  CONCLUSION

The SCMP achieved its goal of making profi ts through Anti-Japanese War reporting 
and supporting China when it met its Chinese audience’s expectations. This was not the 
original intention of the SCMP Ltd. Nevertheless, the SCMP editorial staff , advertis-
ers, editors and staff  pushed the SCMP to stand on the side of the anti-Japanese camp. 
Meanwhile, the SCMP enjoyed much press freedom in Hong Kong, so it could publish 
sentimental comments of Chinese readers against the Japanese invasion and thus con-
tributed to the war propaganda for China. I have to highlight that the SCMP as a British 
colonial newspaper contributed unexpectedly to the Chinese Resistance against Japanese 
Invasion in the period of WWII.

In addition, the stances of the SCMP editors in a complex wartime situation should be 
commended. It faced pressure from the British colonial Hong Kong government and even 
British readers to avoid report anti-Japanese war reporting, its board members worried 
too much about the potential dissatisfaction from Japanese advertisers. Particularly, the 
SCMP had also been approached by various political parties in China and it was indeed 
involved some business deals with them, which was essentially diff erent from being fully 
controlled by political parties or KMT. Nevertheless, the SCMP was in an independ-
ent position and chose to do its reporting with a pro-China perspective irrespective who 
sponsored its business.



247

ACTA HISTRIAE • 26 • 2018 • 1

Yizheng ZOU: ENGLISH NEWSPAPER AND WWII: THE WAR REPORTING OF THE SOUTH ..., 229–250

ANGLEŠKI ČASOPIS IN DRUGA SVETOVNA VOJNA: VOJNO POROČANJE 
ČASOPISA SOUTH CHINA MORNING POST IN BRITANSKI HONG KONG

Yizheng ZOU
The Centre for China’s Overseas Interest, Shenzhen University, China

Nanhai Ave 3688, Shenzhen, Guangdong, Ljudska republika Kitajska, 518060
e-mail: yizhengzou@gmail.com

POVZETEK
Mnogo študij obravnava vprašanje kitajskega odpora proti japonski invaziji in med 

temi se večina študij osredotoča na območje celinske Kitajske. Malo pa je podatkov o 
vlogi Hong Konga v proti-japonski vojni v tridesetih letih letih 20. stoletja. Pričujoča 
raziskava prikaže, kako so bili prispevki angleškega časopisa South China Morning Post 
v proti-japonski vojni v glavnem prezrti. Avtor je analiziral pisanje časopisa in pregledal 
zapisnike uredištva ter nekatere redke objave iz tridesetih let.

Ugotavil je, da so se med invazijo japonskih vojaških sil novinarji, bralci in velika 
večina oglaševalcev časopisa South China Morning Post osredotočali na prokitajsko po-
ročanje, in tako v bistvu podpirali kitajski upor proti Japonski. Avtor tudi razkriva, kako 
so člani odbora in uredniki razpravljali o težavah svobodnega novinarstva in poslovnega 
dobička, obenem, kakšne so bile povezave med časopisom in političnimi strankami, na 
primer Kitajsko komunistično partijo in Kitajsko nacionalnistično stranko. Časopisu je 
uspelo obdržati poseben socialen status, zato je postal najpomembnejši časopis v času 
proti-japonske invazije. Posledično so mednarodni in lokalni časopisi večkrat citirali 
oziroma ponatisnili njegove vojne novice in tudi uvodnike. Skratka, list South China Mor-
ning Post se je postavil na odločilni položaj v zgodovini kitajskega odpora proti japonski 
invaziji, njegov vpliv pa je bil v dosedanjih študijah pogostokrat zanemarjen.

Ključne besede: Kitajska, Hong Kong, tisk, Japonska, proti-japonska vojna, druga sve-
tovna vojna, South China Morning Post  



248

ACTA HISTRIAE • 26 • 2018 • 1

Yizheng ZOU: ENGLISH NEWSPAPER AND WWII: THE WAR REPORTING OF THE SOUTH ..., 229–250

SOURCES AND BIBLIOGRAPHY

Chronicle Telegram. Ohio, Chronicle Telegram, 1937.
Gongshang Ribao (The Industrial & Commercial Daily). Hong Kong, The Industrial 

& Commercial Daily Press, Ltd, 1937.
Huazi Ribao (Chinese Mail). Hong Kong, Huazi Ribao Youxian Gongsi, 1937–1940.
Mason City Globe Gazette. Iowa, Globe-Gazette Print. Co., 1939.
New York Times. New York, H. J. Raymond & Co., 1937.
SLMB – South China Morning Post Limited Minute Books. Hong Kong, South China 

Morning Post Limited, 1925–1941.
SCMP – South China Morning Post. Hong Kong, South China Morning Post Limited, 

1931–1941.
Ta Kung Pao. Hong Kong, Ta Kung Pao, 1938–1940.
The Clearfi eld Progress. Pennsylvania, Progressive Pub. Co., 1937.
The Zanesville Signal. Ohio, Signal Co., 1938.

Chan, S. (2009): East River Column. Hong Kong, Hong Kong University Press.
Chen, J. & R. Xie (1999): Chen Jun Bao Ri Ji / 陈君葆日记 (The Diary of Chen Junbao). 

Vol. I. Hong Kong, Shang Wu Yin Shu Guan (Xiang Gang) Gong Si.
Chen, S. (2012): Li Zhuping, Songhu Huizhan Qianhou de Taiwushibao / 淞沪会战前后

的《泰晤士报》 (The Times Reporting on Songhu Battle). Beijing Dang’an / 北京
档案 (Beijing Archives), 6, Beijing, 58–59.

China Information Committee (1938a): Japanese Trample on Foreign Rights in China. 
Hankow, China Information Committee.

China Information Committee (1938b): Sino-Japanese Hostilities in North China; 
a Survey of the First Five Months of Armed Confl ict North of the Yellow River. 
Hankow, China Information Committee.

Chu, Y. (2010): Chinese communists and Hong Kong capitalists: 1937–1997. New York, 
Palgrave Macmillan.

Epstein, I. (2004): Jianzheng Zhongguo Aipositan Huiyilu / 见证中国：爱泼斯坦回忆
录 (My China Eye: Memoirs of a Jew and a Journalist). Beijing, Xinshijie Chubanshe.

Epstein, I. (2005): My China Eye: Memoirs of a Jew and a Journalist. San Francisco, 
Long River.

Gan, X. (2004): Zhongguo Dui Wai Xin Wen Chuan Bo Shi. Fuzhou, Fujian Ren Min 
Chu Ban She.

Haven, V. (1944): Gentlemen of Japan, a Study in Rapist Diplomacy. Chicago, New 
York, Ziff -Davis Pub.

HSBC Holdings Plc. (2009): The HSBC Group: A Brief History. London, HSBC Hold-
ings Plc.

Hutcheon, R. (1983): SCMP: The First Eighty Years. Hong Kong, SCMP Ltd.
King, H., King, S. & E. King (1988): The Hongkong Bank in the Period of Imperialism 

and War, 1895–1918: Wayfoong, the Focus of Wealth. Vol. II. Cambridge, Cambridge 
University Press.



249

ACTA HISTRIAE • 26 • 2018 • 1

Yizheng ZOU: ENGLISH NEWSPAPER AND WWII: THE WAR REPORTING OF THE SOUTH ..., 229–250

Li, G. (2000): A Comment on the Press of Hong Kong. Hong Kong, Ming Pao Publishing 
Ltd.

Liao, C. (1990): Liao Chengzhi Wen Ji / 廖承志文集 (The Collection of Liao Chengzhi). 
Hong Kong, San Lian Shu Dian (Xianggang) You Xian Gong Si.

Qi, F. (1989): Riben Xuezhe Dui Zhongguo Kangri Zhanzhengshi Yanjiu Shuping / 日
本学者对中国抗日战争史研究述评”(The Review of the Anti-Japanese War History 
Studies in Japan). Zhonggong Dangshi Yanjiu / 中共党史研究 (Journal of CPC His-
tory Studies), 8, 2, Beijing, 94–96. 

Rong, W. (2005): Jinshinian Lai Kangri Zhanzheng Yanjiu Shuping / 近十年来抗日战争
研究述评 (The Review of Studies of China’s Reistance War against Japan in the Past 
Ten Years). Jiaoxue yu Yanjiu / 教学与研究 (Teaching and Research), 8, Beijing, 64–70.

Sa, K. (1985): Xianggang Luxian Riji / 香港沦陷日记 (The Diary for the Fall of Hong 
Kong). Beijing, San Lian Shu Dian.

Sinn, E. (1994): Yu Xianggang Bing Jian Mai Jin: Dong Ya Yin Hang, 1919–1994. Hong 
Kong, Dong Ya Yin Hang.

Wang, X. (1998): Kangri Zhanzheng Shiqi Guomindang de Guoji Xuanchuan Celue / 
抗日战争时期国民党的国际宣传策略 (The International Propaganda Strategy of 
KMT in Anti-Japanese War Period). Kangri Zhanzheng Yanjiu / 抗日战争研究 (The 
Journal of Studies of China’s Resistance War against Japan), 3, Beijing, 112–126.

Wang, P. (2003): Chen Qiyou Yanjiu / 陈其尤研究 (Chen Qiyou Study). Minguo 
Dang’an / 民国档案 (Journal of Republican China Archive), 2 Beijing, 118–125.

Wu, Y. (1990): Kangzhan Shiqi Guomindang Zhengfu de Guoji Xuanchuanchu / 抗战
时期国民党政府的国际宣传处 (The Department of International Propaganda of 
KMT in the Second Anti-Japanese War Period). Lishi Dangan / 历史档案 (Journal of 
Historical Archive), 34, 2, Beijing, 125.

Yang, B. (1955): Yangquyun Jiazhuan / 杨衢云家传 (The Family Memoir of Yeung Ku 
Wan). Manuscript, Yang Xingan’s Home.

Yanjingyanjiuyuan (2001): Yanjing Da Xue Ren Wu Zhi Dierji /   燕京大学人物志 第
二辑 (Yenching University Biographies Volume II). Beijing, Beijing Da Xue Chu 
Ban She.

Yao, S. (1969): Zhong Hang Fu Wu Ji / 中行服务记 (The Service Record at Bank of 
China). Taibei, Zhuan Ji Wen Hsueh Chu Ban She.

Zeng, J. (1999): Zhongguo Kangri Zhanzheng Zhengmian Zhanchang Yanjiu Shuping / 
中国抗日战争正面战场研究述评 (The Review of the Studies on the Frontline of the 
Chinese Resistance against Japanese Invasion), Kangri Zhanzheng Yanjiu / 抗日战争
研究 (The Journal of Studies of China’s Reistance War against Japan), 33, 3, Beijing, 
77–101.

Zhang, L. (1994): Kangri Zhanzheng Shiqi Xianggang de Neidi Nanmin Wenti / 抗日战
争时期香港的内地难民问题” (The Refugee Issue in the Anti-Japanese War period 
Hong Kong). Kangri Zhanzheng Yanjiu / 抗日战争研究 (The Journal of Studies of 
China’s Resistance War against Japan), 4, Beijing, 132–141.

Zhang, W. (2007): Taiwushibao dui Zhongri Zhanzheng Taidu de Zhuanbian- 9.18 shib-
ian he 7.7 shibian xiangguan baodao zhi bijiao /《泰晤士报》对中日战争态度的



250

ACTA HISTRIAE • 26 • 2018 • 1

Yizheng ZOU: ENGLISH NEWSPAPER AND WWII: THE WAR REPORTING OF THE SOUTH ..., 229–250

转变——九一八事变与七七事变相关报道之比较 (The Transition of the Times’ 
Attitudes to Sino-Japanese War). Lanzhou Xuekan / 兰州学刊 (Lanzhou Academic 
Journal), 8, Lanzhou, 174–176.

  Zhang, Z. (1995): Guowai Zhongguo Kangri Zhanzhengshi Yanjiu Shuping / 国外中国
抗日战争史研究述评 (The Review of Overseas Studies of the Chinese Resistance 
against Japanese Invasion). Beijing Dangshi / 北京党史 (Journal of History of CPC 
in Beijing), 94, 5, Beijing, 27–35.

Zhongguo Yinhang Zonghang, Zhongguo Di’er Lishi Dang’an’guan (1991): 
Zhongguo Yinhang Hangshi Ziliao Huibian 1912–1949 / 中国银行行史资料汇编 
1912–1949 (Records of the Central Offi  ce of the Bank of China 1912–1949). Beijing, 
Beijing Dang’an Chubanshe.




