KONCEPT VOJAŠKEGA IZOBRAŽEVANJA ČASTNIKA SLOVENSKE VOJSKE – STANJE IN VIZIJA CONCEPT OF MILITARY EDUCATION AND TRAINING OF SAF OFFICER CANDIDATES: PRESENT AND FUTURE P o v Z E T E k V Slovensko vojsko sprejemamo kandidate za častnike, ki so uspešno končali civilno visokošolsko izobraževanje. Preden kandidati začnejo izobraževanje na Šoli za častnike, morajo uspešno opraviti selekcijo in temeljno vojaškostrokovno usposabljanje (TVSU). Šola za častnike (osnovno vojaškostrokovno izobraževanje in usposabljanje – OVSIU) traja eno leto in daje kandidatom vojaško znanje za opravljanje začetnih častniških dolžnosti. Da bi častnik izpolnjeval pogoje za povišanje v čin stotnika, mora uspešno končati štabni program (del dopolnilnega vojaškostrokovnega izobraževanja in usposabljanja DVSIU), ki traja pet mesecev, major lahko postane po uspešno končanem šolanju na višjem štabnem programu (del DVSIU), polkovnik in višje pa, če je uspešno končal tudi najvišjo stopnjo vojaškostrokovnega izobraževanja – generalštabni program (del DVSIU). Program OVSIU ni povezan s civilnim izobraževalnim sistemom, programi DVSIU pa delno. Truditi se moramo, da postane častniški poklic družbeno priznan. V Centru za doktrino in razvoj menimo, da lahko to dosežemo zgolj z lastno visoko šolo. Obstaja tudi možnost uveljavljanja dodiplomskega vojaškega modula na civilnih fakultetah, ki pa pomeni le prehodno obdobje med pripravami na visoko šolo. 121Ljubo Poles 122KONCEPT VOJAŠKEGA IZOBRAŽEVANJA ČASTNIKA SLOVENSKE VOJSKE ... K L J U Č N E B E S E D E Koncept vojaškega izobraževanja častnika, profesija, dodiplomski vojaški modul. A B S T R A C T The Slovenian Armed Forces employ officer candidates who have successfully completed higher education studies at a civilian institution. Officer candidates must successfully pass the selection process and complete basic military professional training (TVSU) before they enter the Officer Candidate School. The Officer Candidate School (basic military professional education and training – OVSIU) lasts one year and provides candidates with the military knowledge needed to perform the primary duties of an officer. In order to meet the prerequisites for promotion to the rank of Captain, an officer must successfully complete the Staff Course (a part of the supplementary military professional education and training – DVSIU) which lasts five months. An officer can become a Major after successfully completing the Senior Staff Course (a part of DVSIU). To become a Colonel or to be promoted to a higher rank the individual must successfully complete the highest level of military professional education – the General Staff Course (a part of DVSIU). The OVSIU programme is not connected with the civilian education system, whereas DVSIU programmes are partially connected with it. We should strive to give recognition to the profession of an officer in the society. According to the position of the Doctrine and Development Centre, this can only be achieved with our own institute of higher education. There is also a possibility of introducing an undergraduate military module at civilian universities, which is seen only as temporary while preparations are carried out for our own institute of higher education. k E Y W o R D S Concept of an officer’s military education, profession, undergraduate military module. 123Ljubo Poles UvoD V svoji dosedanji praksi sem opravljal poveljniške dolžnosti od poveljnika poklicnega oddelka, voda, samostojnega voda, pehotnega bataljona, poveljnika pehotne in motorizirane brigade, bil sem tudi namestnik poveljnika 1. brigade in hkrati namestnik poveljnika večnacionalnih sil kopenske vojske (VSKV – Multinational Land Force) oziroma tristranske italijansko-madžarsko-slovenske brigade, namenjene za mirovne operacije.Naloge Slovenske vojske so se v desetletju in pol precej spremenile. Od osamosvojitve je bila Teritorialna obramba Republike Slovenije 1 izrazito obrambno naravnana in njene enote zunaj meja Slovenije niso delovale. Z vse bolj dejavno vlogo Republike Slovenije v mednarodnem okolju in s prevzemanjem odgovornosti v zagotavljanju čim varnejšega okolja so se tudi naloge Slovenske vojske spreminjale. Naše enote 2 so začele odhajati v tujino in sodelovati v mirovnih operacijah. Republika Slovenija je postala članica EU in Nata3. V ojsko vodijo vojaški voditelji, ki jih je družba s postavitvijo na njihove dolžnosti pooblastila za upravljanje nasilja ali njegovo izvajanje. To pooblastilo pomeni zelo veliko odgovornost, zato je v interesu družbe, da te dolžnosti opravljajo visoko usposobljene vojaške osebe z visokimi moralnimi standardi (vrednotami).Najvišje, najodgovornejše položaje v vojski zasedajo častniki. Njihova vloga v vodenju organizacije je odločilna. Od njihove izobraženosti, znanja in izurjenosti je odvisno, kako bo vojska učinkovita. vSEBInA PREDSTA vIT vE V svoji predstavitvi bom najprej spregovoril o Razvojno-programskem sektorju, ki ga vodim, in sicer zato, ker je tesno povezan z razvojem vojaškega izobraževanja. Predstavil bom njegovo strukturo in naloge. Tako boste lahko videli, kateri del našega sektorja se ukvarja tudi z izobraževanjem, in če bo treba, z njim navezali stike. V nadaljevanju bom prikazal koncept vojaškega izobraževanja in usposabljanja v Slovenski vojski ter posebej opozoril na to, kje znotraj tega koncepta poteka izobraževanje kandidatov za častnike4 in častnikov. Sledi opis sedanjega koncepta izobraževanja kandidatov za častnike in častnikov ter vizija za naprej. Predstavil bom tudi vojaški modul dodiplomskega izobraževanja kandidatov za častnike, ki ga vidimo predvsem kot prehodno obdobje do uresničitve vizije. 1 Teritorialna obramba Republike Slovenije se je pozneje preimenovala v Slovensko vojsko. 2 In posamezniki. 3 Iz sodelovanja v Severnoatlantskem zavezništvu sledi tudi obveza naše države, da bo pomagala pri izvajanju obrambe drugih članic zavezništva. 4 Ko govorim o kandidatih za častnike in o častnikih, mislim na pripadnike obeh spolov , čeprav tega ne poudarjam posebej. 124KONCEPT VOJAŠKEGA IZOBRAŽEVANJA ČASTNIKA SLOVENSKE VOJSKE ... STRUk TURA RAZvoJno -PR oGRAMSkEGA SEk ToRJA Razvojno-programski sektor je sestavljen iz petih oddelkov: Oddelka za razvoj vojaškega izobraževanja in usposabljanja (ORVIU),− Oddelka za učenje iz izkušenj (OUI),− Oddelka za elektronsko izobraževanje (OEI),− Oddelka za razvoj in uvajanje kadrovskih sistemov (ORUKI), − Oddelka za založništvo in izdajateljstvo (OZI).− Po formaciji bi nas moralo biti v sektorju 36, trenutno pa nas je manj kot polovica. Največji je Oddelek za razvoj vojaškega izobraževanja in usposabljanja, ki ima po formaciji kar 12 delovnih mest. Že ime pove, da se prav ta ukvarja tudi s problematiko, ki jo danes obravnavamo. Delo vseh oddelkov sektorja vpliva na ves sistem. Rešitve, ki jih predlaga, so večinoma sistemske narave in strateškega pomena za Slovensko vojsko. PoSLAnST vo RAZvoJno -PR oGRAMSkEGA SEk ToRJA Naloge oziroma poslanstvo Razvojno-programskega sektorja so razvoj vojaškega izobraževanja in usposabljanja, razvoj in zagotovitev delovanja sistemov učenja iz izkušenj in sistema e-izobraževanja, razvoj sistema upravljanja kadrov ter zagotavljanje kakovostne literature.V Centru za doktrino in razvoj predvidevamo, da bo sektor postal gibalo napredka ter razvoja vojaškega izobraževanja in usposabljanja 5 (VIU), razvoja kadrovskega sistema, sistema učenja iz izkušenj in elektronskega izobraževanja v Slovenski vojski. S svojim delom bo zagotavljal razvoj vojaške profesije, postavil bo sistem upravljanja kadrov, in sicer tako, da bo pretok kadra racionalen in usmerjen k ciljnemu izobraževanju oziroma usposabljanju posameznikov ter povečanju učinkovitosti organizacije, zagotavljal bo podporo operativnemu delu vojske v obdelavi in posredovanju izkušenj, zagotovil bo učinkovita orodja za elektronsko izobraževanje ter kakovostno založniško dejavnost. koncEPT voJAškEGA IZ oBRAŽE vAnJA In USPoSABLJAnJA Koncept vojaškega izobraževanja in usposabljanja delimo na dva dela: izobraževanje in usposabljanje posameznika, − usposabljanje poveljstev in enot.− 5 Do zdaj se je večkrat pokazalo, da je bilo sodelovanje s civilnimi izobraževalnimi ustanovami premalo usklajeno, da so se različne ravni (GŠSV , PDRIU in CDR) pogovarjale z istimi ustanovami brez predhodnega usklajevanja. Menimo, da je treba vse pogovore s civilnimi izobraževalnimi ustanovami voditi izključno iz CDR.