T <3 ¥ A Ust m $©1® m i®nu Izhaja t. in 15. dan vsakega mesca, in velja za celo leto S gold. 50 kr., za pol leta pa 1 gold. 30 kr. Tečaj IV. V Uubljani 1. oktobra 1864. liist 19. * Ncprijatelji šol. i. Otrokom naših pervih staršev ni bilo treba v šolo hoditi, zemlja je bila dosti prostorna za nje ; kraje, lepe in rodovitne pod toplim podnebjem so si poljubno zbirali. Tubalkanju, od kterega se bere, da je pervi začel bron liti, se ni bilo treba bati konkurencije. V patriarhalnem slanu, pri kočovniških ljudstvah, v krajih pod milini obnebjem, kjer zemlja vsega obilno ponuja, tam ni tako potreba šol. Ali pri nas in pa v sedanjih časih je vse drugače. Ljudi je čedalje več na svetu, zemlja pa zavoljo tega ni prostornejša, in le tistemu kaj da, kteri jo prisili; dela ne primanjkuje le takšnemu rokodelcu, ki seje kaj po svetu ozerl; navadne kupčijske pota se dostikrat zapirajo, in kupčevavec mora gledati, kje si bode drugačnih odperl. Za vse te reči je pa treba vednosti; ljudstvo mora biti podučeno. Poglejmo, kako je bilo to pri izvoljenemu ljudstvu božjemu. V puščavi Izraelci niso imeli šol; pozneje nahajamo pri njih preroške šole, in po Babilonskem preselovanji imel je vsaki kraj svojo lastno šolo. Judje so prekosili vse tačasne ljudstva v vednostih; znali so že tačas dobro kupčevati; najdemo jih ob Kristusovem času naseljene po vsem svetu. Na pervi pogled bi mislil človek, da je v sedanjih časih nepotrebno govoriti od potrebe ljudskih šol; vendar temu ni tako. Veliko jih je iz vseh stanov, ki ljudske šole pisano gledajo in bi jih radi odpravili, ko bi se le dalo. Kteri pa so neprijatelji šol? Obertnik, ki dela spise, ne sovraži šole, — kramarju, ki seje v nji naučil račune delati, pride na hvalo, — kmet ki prebira „Novice" ali „Danico" tudi ne sovraži šole; pisano jo gleda le tisti iz med prostega ljudstva, ki nič ne zna, razun svojega dela, tedaj ne more razumeti, kako bi mu šola kaj koristila po latinskem pregovoru: „Ignoti nulla cupido" (kar ne poznam, tega si tudi ne želim). „Za prosto ljudstvo je motika pa sekira", besedujejo nek-teri, „če bo vse v šolo hodilo, kdo bo pa delal?" Pervič je treba premisliti, da je v vsaki ljudski šoli, če več ne, vsaj dve tretjini otrok terdih glav, ki se ne bodo nikdar z učenostjo kruha služili, ker se za silo brati in pisati ali kaj malega računiti nauče; modri stvarnik je že svet tako naredil, da izraste zmirom več ljudi po telesu, kakor po duhu, krepkih; taki raji delajo, kakor da bi se učili. Pa ko bi res vsi ljudje bili brihtne glave in imeli veselje do učenosti, bogati pa ne bodo nikdar vsi, in revni bodo zmirom morali delati; umnega posla pa ima vsak raji od nevednega. Prevzetni in neverni Rušo je iz same ošabnosti svetu hotel dokazati, da so vede in znanosti človeški rod pokazile in ob srečo pripravile. „Da so vede človeškemu rodu na dobro, dokazal bo vsak lahko, ali jaz hočem nasprotno terditi, in svet bo s perstom na me kazal", modreval je zapeljivi učenjak. Njegov Emil, vzor človeka, ko bi imel biti izrejen, je rastel brez vere in brez podučenja!! Kdo pa dandanašnji kaj takšnega veruje? Če pa vede in znanosti v resnici človeški rod blažijo in mu, v dobro obernjene, pripomorejo k večni in časni sreči, zakaj bi jih pa ne privoščili delavnemu človeku? Ali je mar nevednost mati in varhinja nedolžnosti? Za današnji čas bolj veljajo besede učenika vseh učenikov : „Bodite zviti, kakor kače". Ali je mar tam manje hudodelstev in zločinstev, kjer je ljudstvo nevedno in v šole ne hodi? Kaj so mar sirovi ljudje naj mirnejši in zvestejši podložni? Kdo bo neki kaj takega dokazal? Mar je nevedni kristijan boljši od podučenega? Kdo more kaj takega terditi! Mati katoliška cerkev ni nikdar sovražila šol, in ona si je nekdaj prizadevala tudi za časni blagor svojih podložnih, kar je hotla s podukom mladine doseči. V rokah nevednega ali hudobnega zdravnika se pa naj boljše zdravila spremene v strup, tako je tudi z učenostjo. „Šole se ne bojim, pa sitnosti s šolo sklenjenih se bojim. Ljudje so že lako revni in z davki obloženi, sedej pa bodo mogli šolo zidati in učitelja plačevati. Ljudstvo moje tare sam podu-čujem, kolikor mu je treba. Sedaj pa dobim učiteljčka. Se ve, kakšni so mladi ljudje; bogajo neradi, in imel bom sitnosti brez konca in kraja". Tako govore marsikteri gospodje duhovni. To je vsaj resnično, vendar le prenapeto. Vsak stan ima svoje judeže; vendar pa učiteljček ne stoji tako terdno, da bi se ne dal premakniti; če ne bode dobro hotel sam sebi, naj zatorej gre rakom žvižgat! Duhovni je oča cele fare, in ena naj ime-nitnejših njegov dolžnost je šola, šola. Dobri duhovni si školnika zbrihtajo, in če ima le količkaj razuma, bode za to hvaležen. Da je pa šola dobra, je treba, da vsi, kterim je skerb za njo izročena, svojo dolžnost store, in ti so: 1) deželna gosposka, 2) duhovni gospod in 3) pride še le učitelj. Kako naj se učenci vadijo šteti od 1 do 10. Kdor uči števititi, mora naj pred vediti, kakšni namen ima številjenje v pervotni šoli. Znano je, daje namen početnega številjenja v pervotni šoli dvojin. Pervič mora številjenje buditi, razvijati in izobraževati dušne moči učencev in bistriti jim um; drugič se mora učenec navaditi, da o poznejšem življenji vsakoršne naloge ročno in brez težave izštevili. Oba namena, izobraževati in umske moči likati za življenje, se ob enem lahko obravnujeta, da le učitelj ume, kako. Učitelj, ki pri poduče-vanji vadi učence le v postranskih nalogah, lika pri vsi natančnosti učenčevo miselno moč le enostransko, ali pa vsaj ne tako, če podaja učencem take naloge, ki so mnogoverstne, in pri kterih se mora misliti, preden se izštevilijo. Po pravici se zahteva od šole, da pripravi otroke v števi-Ijenji tako daleč, da, kedar zapuste šolo, izštevilijo vse naloge, ki se potrebujejo v družinskem življenji. Da pa se to doseže, je treba, da se učenci vadijo pri naj manjših številih skerbno številiti. Le neizvedeni mislijo, daje vse eno, če se mali otroci vadijo tako ali tako številiti. Čim bolj skerbno in na tanko se otroci vadijo rajtati na pervih stopnjah številstva, toliko hitrejše in ložeje se shaja ž njimi na viših stopnjah. Kar posebno početni nauk v številstvu zadeva, ni dvomiti, da se morajo perve vaje in številke prav na tanko poočitovati s posebnimi rečmi. Rimci so imeli številsko desko, Kitajci in Rusi se še dandanašnji poslužujejo takih pripomočkov za poo-čitovanje pervih 10 števil. V 15., IG. in 17. stoletji so se vadili številiti tudi pri nas tako. Pozneje so to popustili, In so začeli koj s številkami. Pa z začetkom sedanjega stoletja so pustili to pot, in so se zopet poprijeli računskih desk, tablic in drugih pripomočkov. Kar je meni znano, takih računskih desk in tablic v kaki šoli na kmetih še nisem zapazil, čeravno bi bilo želeti, da bi si vsaka šola vsaj eno umislila. Tudi v londoški razstavi leta 1862. je bila taka za izverstno spoznana. — Toda prebrisani učitelj si ve sam poiskati mnogo pripomočkov, da more nauk otrokom bolj poočitovati. Kako naj se pri tem ravna, ga uči gosp. Močnikova šolska knjiga. Ker pa tako važna reč ni nikoli dosti omlatena, ne moremo drugače, da tudi v „To-varšu" o tej reči kaj omenimo in pokažemo, kako naj se ravna pri podučevanji pervih števil. Opomniti imamo še, da smo prebirali navode v številstvu mnogih sloveči!» pedagogov, pa se nam nobena tih metod za početni nauk v številjenji tako pripravna ne zdi, kakor Gruberjeva; zato se hočemo v tem spisu le veči del po njej ravnati. Praktično obravno vanje št. 1. i. ffist© število. Vaja 1X1 = 1. Številjenje na pamet. Učenik: Otroci, danes sem nekaj lepega seboj prinesel. (Vzame jabelko ali kako drugo reč iz žepa, ga kaže v kviško in vpraša:) Kaj je to? Otroci: To je jabelko. U. Res je; ali pa veste, čemu je jabelko? O. Da ga jemo. U. Kje pa rastejo jabelka? O. Jabelka rastejo na drevesu. U. Ali raste na drevesu samo eno jabelko ali več? O. Raste več jabelk. U. Povejte mi, ali imam tukaj le eno jabelko, ali imam več jabelk ? O. Imate le eno samo jabelko. (Potem naj vzame kako drugo reč, naj jo kaže in vpraša:) Kako se ta reč imenuje? Imam li več stolov ali samo enega? Kaj je pa to? In kaj pa to (kazaje na okno)? Koliko oken je tukaj? Kaj je pa to (kazaje na peč}? Koliko peči je? Ali je več pečf v šoli? Imenujte mi vse reči, ki so le po enkrat v šoli! Tukaj se naštejejo vse reči, ki so po enkrat v šoli. Ce otroci reči imenujejo, ki se po dvakrat nahajajo v šoli, naj se jim popravi. Ko so se vse po edine reči naštele, je dobro, da se potem še enkrat imenujejo, in sicer v drugačnem redu; to stori, da učenci morejo poznejše pravilnejše govoriti; n. pr.: V šoli je ena peč. V šoli je ena tabla. V šoli je en stol i. t. d. (Učenik ravna prav, če ponavlja to na enako ali na drugo vižo, zatorej naj zopet vpraša:) Otroci, ravno ste mi povedali (kazaje na peč): to je ena peč; ali mi pa veste povedati, kolikrat ena peč je tukaj? kolikokrat ena tabla je tukaj? To je kolikokrat en stol, en čertalnik, eno ravnalo, eno pero, ene bukve i. t. d.? Tukaj zapišem nekaj na tablo (naredi čertico), kaj sem naredil? Ena čerta je kolikokrat ena? Janez, naredi mi eno čertico na tablo! (Jo naredi.) Povej mi, kolikrat eno čerto si naredil? To je kolikokrat ena peč, en stol i. t. d. (Prišedši nazaj na čerto:) Ena čerta je kolikokrat ena čerta? Ena je kolikokrat ena? Ena je enkrat ena! — Ena —le enkrat3 je ena. — Enkrat ena je ena. Tako naj se otroci vadijo in sicer naj prej posamesno in potem vkupno; dalje naj se vadijo s številko zapisati, kar prej imenujejo na pamet. Številjenje s številkami. U. Kaj smo se ravno učili, kdo mi kaj ve povedati? O. Da je enkrat ena — ena. U. Ponovite mi to še enkrat vsi skupaj! To je prav. Tedaj se pa bote pisati učili, kar ste ravno govorili. Pazite, kaj vam bom zapisal na tablo! (Učenik pisaje govori:) Majhna, tanka čertica, viseča na desno, poglavna poteza navpik doli (1); glejte, tako se zaznamova ena reč, ena! Odrasčeni ljudje pravijo: ^,ena", ali tudi: to je številka ena, edinka ali jedenica. Naredijo jo, če hočejo zapisati, da imajo eno reč, p. en krajcar, en goldinar i. t. d. Kako se že imenuje to število (kazaje na št. 1,)? Kdo mi zna zapisati število 1.? (Zmožnejši in živejši otroci so za to koj pripravljeni. Učitelj naj jih opominja, spodbuja, in naj pusti, da eden za drugim pišejo na šolsko tablo št. 1.; zgled večih bo tudi male in bolj boječe zbudil, da bodo ravno to storili. S tem je storjena perva stopnja k številjenji s številkami. Otroci sede zopet mirno v klopeh, in učitelj nadaljuje:) Sedaj naj pa vsak na svojo tablico zapiše št. i.! jaz bom pa prišel in bom pogledal, kteri mi je bolje naredil. — Ko nekoliko številk zapišejo, kmali eden za drugim vzdigajo roke, klicaje: Sem že, sem že! Učenik naj pa reče: Sedaj še ne pogledam; še to mi prej storite, kar vam sedaj le rečem. Izbrišite urno, kar imate napisanega na tablicah! — Sedaj mi pa prav počasi in lepo pišite 1, i, l! (Narekovavne vaje v pisanji številk). Otroci pišejo, ucenik naj pa gleda sedaj pri temu, sedaj pri unemu, kako pišeT ter naj mu pokaže, kako se ložeje in lepše zapiše številka. To naj se godi tako dolgo, da znajo po večim vsi dobro pisati številko, in naj posebno pazi na to, da se godi vse redno, ročno in gibčno. (Sklep:) Izbrišite, kar imate zapisanega na tablicah! — Sedaj mi pa še enkrat prav lepo pišite i ! Kaj ste ravno zapisali? Kolikrat ste zapisali 1? Enkrat ena pa je koliko? Sedaj se bote učili pisati, kar smo ravno govorili. Glejte sem! (Učenik naj zapiše št. 1 na šolsko tablo, in naj vpraša:) Kaj je to? Naredim vam tu za neko besedico znamenje (X)- Za ktero besedo naj velja to znamenje? Gotovo za besedo „krat". Kako ga moramo tedaj imenovati? Berite mi tedaj od spredaj (IX)! Prav! — Samo namesto ena, krat, recite raji: enkrat. Pišem dalje (pripiše še eno edinko). Ali pa sedaj znate brati (1X13? Prav! — Za besedo „je" pa zapišem dve majhni ravno ležeči čertici (~). Za ktero besedo naj se postavi zgornje znamenje? Kako naj ga zato imenujemo? Berite mi zopet od spredaj? (1X1—) Jaz pa pridenem k zgornjemu znamenju še eno edinko. (1X1—1) Berite vse, kar sem tu zapisal? Še enkrat pa vsi skupaj! Namesto enkrat ena pravijo tudi v nekterih krajih: jeden-krat jedna je jedna. Recite to za menoj ! Se enkrat, pa prav glasno! — Pišite mi na tablice tole (1X1=1) tako dolgo, da bote popisali eno stran, pa morete prav lepo pisati! (Dalje pri h.) 3?omenki o slov en s k e m p i s a nj i. XXXVII. U. Doslej mi še nisi povedal, kaj nam kaže prav za prav beseda tvarina. T. Končnica ina, ki se sprijema časi z n v ni na, časi z op v o vi na (za ozkimi soglasniki evina) in se zdaj na kratko (predtegnjeno), zdaj na dolgo (zategnjeno) izrekuje, nam služi pri obraževanji samostavnih imen za snovi, iz kte-rib, ter za orodja in sredstva, s kterimi se kaj dela. U: Tvarina zaznamnja torej več reči ali stvari skupej, s kterimi ali iz kterih se kaj t vari ali tvori, t. j. dela ali nareja. T. Kabi nam v duhovnem in telesnem ali tvarinskem (ne pa: materialnem!) pomenu, kakor tudi snov, gradivo itd. Prav dobra je končnica ina, in z njo pove Slovenec lahko ob kratkem, kar mora Nemec opisati z dvema in dostikrat še z več besedami. U. Tako pravi Slovenec govedina, Nemec pa Rindfleisch, kožuhovina — Pelzwerk, brodnina — U e b e r f ah rt s g eb u h r, mostnina ali mostovina — Bruckenmauth, nemščina — deutsche Sprache, slovenščina — slovenische Sprache, hrastovina — Eichenholz, kislina — sauere Sachen, starina, novina — altes #eug, neue Sachen, srebernina, zlatnina — Silberzeug, Goldsachen, lojevina — Talgstoff, lončevina — irdenes Zeug, železnina — Eisenwerk itd. T. Naj jih še jaz nekoliko naštejem, da se resnica bolje spozna: pestina — Kinderwärterin, pašina — Weidegeld, poverti-na — Gartengewächse, — poljščina FeldfrSchte, tkavsčina — W e-berlohn, dnina — Taglohn, lesčina — Haselstaude, zverina — Wild pr et, bczgovina — Holunder holz, gabrina — W e i s s b u c h e n-liolz, sirkovina — Meerhirsstroh, vpisnina — Einschreibegebühr, životnina — Personalsteuer, dohodnina — Einkommensteuer, kertina — M au 1 w urf s h a u f e n ali — hügel, kozina — Ziegenfell, kozlina — Ziegenbocksfell, kozličina pa celo Ziegenböckleinsfell! — Vrcmsčina, Drenovsčina — der in Vreme (v Vremah), der in Drenove c, erzeugte Wein itd.! (cf. Met. pg. 45. 46.) U. Na razvalinah novina oživi (auf den Trümmern blühet ein neues Leben auf), piše že Metelko v svojih pregovorih tako kratko pa krepko. XXXVIII. U. Za snovi'., snova.. — kaj pomeni? Bolj znana mi je beseda osnova. T. Res je bolj znana po vseli slovanskih jezikih beseda osnova, pa tudi osnov' (bulg. in polj.) in samo snova, po nekterih snov., i. Osnova je iz glagola osnovati, osnovam in osnujem, ki pomeni 1) ordior telam (zetteln, anzetteln), osnova, osnutek in snutek (snuti, snujem), stamen, malus tex-torius (Weberaufzug, Zettel), in 2) fundo, fundamentum po-no, jacio (gründen, stiften), torej osnova basis, fundamentum fGrund eines Gebäudes, Grundlage, Grundfeste). U. Kar pravijo časih nemškutarski Kranjci grunt pa fundament! v " T. Ne le Kranjci, tudi Cehi, Poljaki, celo Rusi in Serbi rabijo sim ter tje grunt in fundament, gruntati, izgruntati, grun-tovat' itd. 'U. Po slovenski je temelj, kakor se bere sedaj v vseh novih temeljitih spisih in čisto slovenskih knjigah. T. Naglica ni pridna! Tudi temelj ni slovenska, ampak gerška beseda (¡O-sfiAiov) in iz gerškega so jo pobrali Serbi v pomenu fundamentum, in temeljit,, temeljan, teineljak jim je valens, robustus. Murko ima temel, nila der Ursprung, der Urgrund! V. Ali smem torej pisati osnova namesti temelj? T. Velikrat se da v ravno tistem pomenu. Kakor osnovati sploh zaznamnja fundare, condere (gründen, errichten, stiften), tako tudi osnova v slovanskem ni le Grund, Grundlage, Grundfeste, temuč tudi, zlasti v podobah ali prilikah: Plan, Anlage, Anfang, Ursprung, Quelle, Keim, o s novi ca der zarte Grundstoff (Murko), in zlasti brez predloga — snov ali snova — nam pomeni Stoff, Materie, Materialien — skorej to, kar zaznamnja tvarina, gradivo itd. XXXIX. U. Kaj pa zaznamnja beseda gradivo? Tudi ta se mi zdi bolj nova in manj navadna. T. Nikar ne misli, da je to, kar se tebi zdi novo in nenavadno, samo na sebi vselej novo in drugim nenavadno; nikar tudi ne pozabi, da živ jezik vseskozi raste in napreduje, da se slovstvo njegovo vedno množi in bogati. U. Da novim rečem daje nove besede, starim pa stare — kaj ne? —Kaj mi že pomeni gradivo? .Janežič pravi v slovnici svoji od obrazila ivo, da znamenuje snovi in priprave za kako delo, n. pr. belivo, gradivo, netivo, pecivo, pisivo, streljivo itd. T. In graditi se pravi že v stsl. sploh aedificare, ali kakor piše Vuk v slovarji svojem: „graditi, gradim v. impf, machen, verfertigen, con do, n. p. opanke, kuču, crkvu, most, gusle, gadlje (Dudelsack), sedlo i. t. d. U. Opanke graditi, gosli ali sedlo —to je pa vendar preveč! V novoslovenskem je graditi posebej mejiti, mejo, plot delati, se pire (zäunen, befestigen) in od tod graja, ograja, pregraja itd. Gradivo pa zaznamnja po tem takem sploh več reči ali stvari skupej, s kteriini ali iz kterih se kaj gradi, tvari ali dela. Tudi grad ali terdnjava je razlagati iz graditi. T. Kakor v strbskeni, pomeni tudi v stsl. grad' 1) arx (Burg, Schloss) in 2) grando (iz grad' cum rhinesmo, toča ali tuča Hagel, cf. Schlosse, in stsl. grad' idet' toča gre, po moravski hradi, es schlösset). Posebej je v stsl. grad' v per-vem pomenu tudi murus, hortus (cf. goth. gards domus, ahd. gart domus, hortus, vrtograd' goth. aurtigards, vr'tar' hortu-lanus, Gärtner in po tem slov. vertnar namesti vertar, nograd ali vinograd itd.), paradisus, stabulum, civitas, urbs in gradeč vicus, oppidulum, gradiš te Castrum itd. U. In Babji grad, Bežji grad (asylum), Carji — ali Carigrad, Beligrad, Velehrad na Moravskem, Novgorod (No-vigrad) na Rusovskem; Polhov gradeč, Nemški gradeč, Slovenji gradeč, Gradišče gornje — spodnje, Gradiška itd. T. Kakor se pravi meja, saj a zdaj namesti nekdanjega mezda, sažda.., tako seje nam. graja glasilo nekdaj gr a ž da, in nsl. graja liabd. res ad sepern condendum neces-sariae, razgraja disseptum (cf. Miki. lex.). Pisma dveh slovenskih učiteljev. Na Zelenem polji, kvaterni teden. Dragi moj! „Ljuba moja hišica, naj boljša hišica", rekel je polž od svoje hiše. Kaj ne veš, da zadovoljnost večkrat prebiva pod slam- nato kočo, kakor v kraljevi palači. Berž ko ne, se uni vasčani boje, (la učenik ne bode več zadovoljen, ako mu lepo hišo na-rede; tedaj vidiš, da tako ravnajo le iz premile skerbi do moža, kteri odgaja njih mladost!! Pa kaj čemo, kar še ni, bode pa sčasoma. — Drugič hočeš zvediti, kaj se to pravi po keršanskih načelih živeti. Sveto pismo govori: „Pravični živi iz vere". Hudega se varuje in dobro dela, ker ga njegova vera tako uči in mu naklada to dolžnost. Glej, to so ti kersčanske načela! — Pošteno so živeli tudi nekteri pagani; koliko lepše bi pa še bilo njih življenje, ko bi bili kersčansko vero poznali; njih življenje nam le to spričuje, da je Bog vsakemu človeku v serce zapisal postavo, ktero je potlej Mojzesu v sv. zapovedih razodel, in ktero je božji sin potem bolj na tanko razlagal. Tudi lepe djanje se šlišijo od protestantov, ali temu se ni čuditi, sej so kristijani, in kar imajo dobrega na sebi, je od kalolicisma, iz kterega so se odločili; ali brez žive vere se človek tudi dobrega hitro naveliča. „Učenost in vednost gre svojo pot naprej, in ne praša za keršanstvo, pa ga tudi naravnost ne zametuje". — Da učenost in vednost napreduje, to je prav, da bi le zmirom napredovala, ali kar eden terdi, drugi overže, sistema sistemo podira, kje je tedaj resnica? Je pa tudi kriva učenost, ktera pod pretvezo modrosti razodeto resnico naskakujejo, ker s plitvo pametjo ne more vsem rečem do dna priti. Natvora, cel svet to so od-perte bukve, kterih človek po vseh straneh ne zna brati. Redar bo človek zadosti prebrisan, bo v natvori ravno to najde! zaznamovano, kar bere v razodeti božji besedi. Visoke učenosti pa ni treba vsakemu človek«, tega Bog ne tirja; ali živa vera ta je potrebna; tedaj naj ubogi človek verjame razodeti božji besedi; Bog, večna resnica, je po svoji milosti sam človeku pot pokazal, po kteri naj hodi, da pride do svojega namena. Ker pa večna resnica ne more goljufati, ne zmotiti se, tako se pa goljufa in moti tisti človek, kteri božji besedi noče verjeti. Tedaj za človeka ni druge rešivne poti, kakor ravno v katoliški cerkvi, ker se v nji po zgodovinski poti za-more spričati, da oznanuje božje razodenje. Katoliška cerkev pa na ravnost tirja, da človek pokaže svojo vero v djanji , da jo, če je treba, s besedo spriča, in da rabi pripomočke, kteri so mu nasvetovani. To se pa potlej ne pravi svetohliniti se, ampak po veri in iz vere živeti. Pravil si mi tudi v poslednjem listu, da mnogo časopisov bereš, da sicer vsega ne verjameš, kar tam bereš, da si se pa vendar le navzel nekoliko njih duha. To tudi drugače ne more biti. S kakoršnimi ljudmi (tedaj s kakoršnimi spisi) se pajda-šiš, takšen bodeš sčasoma. Mislim pa, da ti le ene baže časopise bereš, zato si se navzel njih duha. Ko bi pa ti drugačne liste, postavim cerkvene ali katoliško pisane liste bral, bi spoznal zvijačo in hudobnost poprej imenovanih. Praviš, nekaj mora vender le biti pri tem, sicer bi ne pisali. Da povem ti, ne samo nekaj, prav veliko je na teh spisih, nekaj peklenskega je v teh pisarijah. Laži, kaj pravim laži, gerdo nesramno obrekovanja trosijo po svetu. Da pa drugi listi to njih nesramno laž odkrivajo, to jih ne briga; njih čitatelji tega ne bodo brali; in če so prisiljeni, da prekličejo, seže znajo tako nedolžne narediti, kakor tele, ki je kapus pojedel. Praviš, da si llenanove bukve bral in ti je dopadla gladkotekoča beseda. Lej ga no! kdor muhe lovi, jim ne bo nastavljal pelina. Da si Renana bral, si mi povedal, — da si pa bral ktero njega zavračavnih knjig, kojih imamo na zbiranje, tega nisi povedal. In vendar si dolžan tih knjig eno prebrati in preduhtati. Glej, Renanjev peklenskem zmislu pravo zadel. On je dobro vedil, da iz med tisuč njegovih čitateljev komaj eden je evangeliste prebral, in da prav oziroma le malo takih, kteri bodo zmnožni spodbiti njegove domišljene dokaze točko za točko. On je tedaj svoj namen dosegel in svoje plačilo prejel, kakor Judež Iškariot. Le to ti ne vem povedati, kedaj se bo šel na verbo obešat! Praviš, da ti bukve, ki so lepo pisane, dopadajo; ali premisli, ljudje pri spisih sami sebi iščejo hvale in časti, veliko pa tudi vsakdanji kruhek, v sv. pismu pa je gola resnica, zato da bi jo spoznali in se po nji ravnali. Ker so človeške misli in činenja obernjene le na časno ali še celo na pregrešno , se dobe zmi-rom taki pisavci, ki za gotovi denar bukve pišejo, kakoršne ljudje radi bero, ne omenivši tistih, kteri to iz hudobije delajo. Ce boš ti v spisih resnice iskal, najdel jo boš; če pa le iz zgolj zabave bereš, bi bilo pa res bolje, da bi nabasal tobaka in ga kadil gori in doli po sobi. Z Bogom ! Tvoj Svet osla v. Podučno berilo za mladost. xii. Rastline se ne morejo svojevoljno gibati, in ne občutijo , kakor živali; vendar so pa tudi nekoliko podobne živalim, ker so, kakor živali, iz različnih terdnih in tekočih delov, ki se redé in množijo. Rastline so zelo imenitne v prirodnem in človeškem gospodarstvu, zato je treba, da jih človek bolj na tanko premišljuje in spoznava. Učeni štejejo tudi rastline v verste in sicer v šest posamnih razredov; poznajo jih že čez 92000 verst. V pervi razred štejejo se brez listne in brezcvet-ne rastline, ki nimajo nikakoršnega cveta, stebla in korenin, in tudi ne pravega listja, ampak imajo le nekako vsekupno podobo, ki se imenuje steljka. Zato jim nekteri tudi pravijo stel j-karice. Rastejo naj raji v vodi, pa tudi na suhem na gnji-jočih organskih rečeh. Take so: alge, lišaji in gobe ali glive. — V drugi razred štejejo se listnate brezcvetne rastline, ki še nimajo cvetja, kakoršnega imajo bolj popolne rastline, pa imajo vendar že stebla in korenine in listje. Take so: mahovi in praproti. V tretji razred štejejo se cveteče rastline z eno kalico ali enakoličnice. Take so; trave, li-lijaste rastline, sabljanice, kukovice, betičnice in palme. Med temi so naj bolj imenitne in koristne tiste, ki nam dajejo živež, postavim: oves, proso, rajž, rež, pšenica, ječmen, turšica? čebula, češenj i. t. d. — V četerti razred štejejo se cveteče rastline z dvema ali več k al i ca m a in z enoj na t i m cvetnim obodom ali brezvenčičnice, ki imajo več ka-lic in razločne cvete, ki pa nimajo ne čaše invenčiča ob enem. Take so: jelove drevesa (mecesen, brina), mačnice (verba, jelša, breza, hrast, leska, bukev, kostanj, oreh), in koprivnice (kopriva, kanoplje, hmelj, murba, figovec, pesa, ajda, kislica). — V peti razred štejejo se cveteče rastline z dvema kali cama, s čašo in enol i stičnim venčičem ali enoli s t ič ni c e, ki imajo lističe zrasčene v enem samem kosu. Take so: košarice (rman, pelin, sončnica, regrat, sala-ta), brošnice (černi bezeg, kozji parkeljci), oliknice, razhudni-ce (krompir, večja češnja — strupena rastlina—, tobak), bučnice *) Glej Tušekovo „Rastlinstvo"! (buča, kumara, dinja), trobentnice, hrapavolistnice, ustnice, zijalke, vresnice (borovnica). — V šesti razred štejejo se: cveteče rastline z dvema kalicama in z večlističnim venčičem ali mnogo I i s tičnice. Take so: kobulnice (pe-teršelj, zelena, koren, kumara, janež, trobelika — strupena, — dren, beršljan, vinska terta), debelolistnice (kakt), zlatičnice (zlatica, černi teloh — strupen —, potonika, srobot, češmin), križnice (kapus, ogeršica, ropa, kreša, redkev, hren), kline— niče ali nageljni, sleznice (čajavec, lipovec, lipa), rožnice (mandeljnovo drevo, brezkev, marelica, češplja ali sliva, češnja, višnja, čemž , hruška, jablana, robida, rudeča jagoda), stročnice (grah, leča, fižol, detelja, grašica, bob, lan, vijolice, javorji, pomoranče). — Dobiček, ki nam ga daje rastlinstvo, je neizmerno velik. Poglejmo le mnogoverstne žita, sočivja, zelenjave, sadja in pične rastline, pa tudi tiste drevesa in germe, ki nam dajejo les za kurjavo in za drugo rabo! druge, kakor lan in bombaž nam dajejo robo za obleko ; zopet druge rastline so oljnate, ki se rabijo v obertniji in v umetniji; spomnimo pa se tudi tistih rastlin, ki imajo v sebi hude strupe, pa tudi najboljše zdravila za človeka in za živali. Spoznati moramo , da tudi v rastlinstvu predobrotljivi in modri stvarnik odkriva človeku neizmerne dobrote! Malikoslovje.' Spisal Fr. Metelko. (Dalje.) Z a bo t ali Sobot, skorej kar Sveto vit in Sobotka, slovesnost mu skazovana. Zarja, Zora, Zore, kar Jutrobog. Zelon, kar Radegast. Zelun (Zela) so rekli, je Pe-runov sluga. Zelu ali Zelo je kar Zelon; želev pa je črepaha (Schildkröte), in od tod menijo, da je Zelon. Zemarzla je Rusovska boginja zima t. j. zmerznjena, nje nasprotnica je pa Zimsterla t. j. jiig. Zememate na Pemskem, Zemesmathi ali Sesa na Litavskem, sicer Zemena (zemeljna mati, Cerera). Zmek, Zmok, Zemik, Zemnik, Zemenikos (od zemlja), bog pozemeljskih želj, tudi bognja rodovitnosti. Zernbog kar Cernobog. Zernitra, Zernitračica (černi zmam Schlangen-drache). Zernitrapič kar Zernitra. Z i b o g v. Siva. Zimsterla v. Zemarzla. Zio kar Siva. Zivonia boginja končanega življenja in Marža na ali Mor-zena ji je pridružena. S slovesno odnašo Marzanne podobe, kjer je pa tudi Zivonia mogla vpričo biti, so rekli malikovavski Slovani, da smert odneso. To šego so tudi še dolgo potem ob-deržali, ki so bili že kerščansko vero nase vzeli, in so vsako sredopostno nedeljo Morzanne in Zivoniine podobe na drogu nataknjene v verstni spremljatvi med žalostno petvijo nesli in v mlako ali reko vergli. Od tega se bere „Dav. Peiferus re-rum Lips" U. III. p. 312: „Hi (Lipsienses) ut traditur simulacra Martanae et Ziovoniae, haec autem i b I i n-dolorum Cereris et Dianae erant numina, contis intixa vulgo e vicis solenni pompa, lugubri et quae-rulo carmine deportare et in pronimain paludeni vel praetertluentem arnnem objicere solebant". Zislbog, g. Hanka piše Cislbog od čislati, morebiti je pa le Z1 šib o g, ker se bere, da je bil po noči solnčni namestnik (ko je solnce zašlo). Nocena ponočni bog, ki je lepoto in rodovitnost zemlje in ljudi navdihoval. Od navdihe lune se bere („SIaw. Boh." p. 287): „Natos crescente seu nova luna venustiores, vetere et decrescente deformiores futuros putant. Hinc Slaviš quo que ena tu m pro-verbium, ut deforriies vetere luna natos dicerent". Z iz a, Ciza, v Cica. Od nje se bere (H. str. 27i)). „Ceres sive Ciza Dea m a m m osa et altrix omnium rerum". Tudi ji pravijo Zizilia, in Bus Kaysarov jo imenuje Didilia (ker j& v Rusovskeni titka, kar sicer cic, ziz ali sis). Zlebog, Zlibog, Zliduh, kar Oernobog. Zle, kar Čert. Zmak, Zmok v. Zmek. Z in or a, kar Mora. Zuttiber t. j. Svetibor (Heiliger Hain). CD.ije »ied,o Vprašanja. pri letošnji kon/istorni skušnji /a začetne učitelje v Ljubljani. 1. Kako naj si in si mora učitelj pridobivati poštovanja pri dobro mislečih ljudeh ? 2. Kaj koristijo učiteljski zbori? 3. Kako se razločujeta in rabita glagola ali časovnika morem in moram, — kako besedice cel in ves, kako u in v ? 4. Zakaj se po „Slovensko-nemški praktični gramatiki" različni govorni razpoli ali besedne plemena ne obdelujejo naenkrat tako, kakor v navadni slovnici, temuč da se obdelujejo večidel po več krajih in vselej le po nekoliko? 5. Nekdo kupi travnik, ki je 120° dolg in 55" širok po 45 kr. koliko sežnjev dolg je pa nek drugi travnik, ki je 70" širok, in če je po 40 kr. pa je ravno za toliko naprodaj, kakor pervi? 6- 83/4 U kakega blaga velja gold. av. velj.; koliko velja y4 tf v konv. denarji? (Naj se naredi po dvastavku in primerno razloži za šolsko mladost.) ^ 3U '• % na.J se izštevili v desetnih drobcih, in naj se za mladost razumljivo razjasni. 8. Kako naj se v višjih razredih številjenje iz glave združuje s številjenjein s številkami? 9. Neki dolžnik plača od 3y2 leta obresti po 4'/2 od sto in 4500 gold. kapitala s kavo, cent po 6572 gold.; koliko centov kave potrebuje za ta dolg? 10. Kako naj se učenci pri pervih vajah vadijo pisati ? 11. Na ktere poglavitne reči se mora posebno paziti, da se berilni spisi primerno obdelujejo ? 12. Koliko naj se v našem kraji podučuje nemški jezik po „Slovensko-nemškem abecedniku" ? 13. Kaj je poočitovanje, in kaj koristi pri nauku za otroke? 1 ® ¥ I © ©. Iz LJubljane. Prečastito škofijstvo v cerkvenem glasniku na- znanuje te le nove slovenske katekizme, ki so natisnjeni v c. k. zalogi šolskih knjig na Dunaji: 1. „Mali katekizem v vprašanjih in odgovorih za katoliške ljudske šole"; 7 kr. — 3. „Veliki katekizem za katoliške ljudske šole v avstrijanskem cesarstvu"; 33 kr. — 3. „Ker- šanski nauk v vprašanjih in odgovorih, za četerti razred začetnih šol23 kr. — Pervi je zapovedan za pervi razred ljudskih šol, drugi za nedeljske šole; — za drugi in tretji razred ljudskih šol pa je dosedanji „Kratki katekizem" (pri Klemenzu); — tretji pa je za če-(erti razred ljudskih šol. Po tem naj se vestno ravnajo vsi učeniki keršanskega nauka, da bo edinost v učenji. — Sedaj se knjige za male in glavne šole pa tudi za učitelje dobe tudi pri bukvovezu g. Gerberju, kteri jih je mnogo in različnih po naj novejšem zapisniku šolskih knjig nabral in preskerhel z Dunaja. — Ravnokar so prišle pri g. Giontinitu na svitlo „Prestave vaj iz Slovensko-nemške gramatike" za drugi razred glavnih šol, 1 zvezek. Spisal Fr. Gerkman. — Ta skerbno sostavljena pomočna knjižica bode dobro služila ne le samo učencem sploh, ki te vaje spisujejo iz gramatike, in se uče teh težavnih prestav, temuč tudi učiteljem, ki uče gramatiko, ter vsak po svojem prestavljajo stavke. Ob enem spominjamo gg. učitelje, da bi tudi kupovali g: Gerkmanove „Vaje v številjenji", „lepopisne: zglede" (Giontini) in „WOrtersammlung zur deutschen Rechtschreibung" (Milic). Tudi so prišle na svitlo „Svete pesmi za šolsko mladost", nabral in na svitlo dal A. Praprotnik, in se dobe v g. Milicevi tiskarnici. — Bogoslovske šole se začno 10. t. m.; šole c. k. normalke, višje realke in gimnazije pa zavoljo popravljanja šolskega poslopje še le 17. t. m. Vpisuje se tri dni pred. Sprejemne skušnje pa so 15. t. m. — V mestni glavni šoli se začne šolsko leto danes ob 8 uri s slovesno šolsko mašo. Premmiie f ®eitel|sk©m stara. V lavanstinski škofiji. Prestavljeni in postavljeni so g.g.: Janez Mavrus, podučitelj pri sv. Barbari, k sv. Margareti pod Ptujem, — Andraž Vrabl, podučitelj pri sv. Margareti, k sv. Barbari, — Gašpar Lešnik, podučitelj v Veržeji, ostane ravno ondi za zač. učitelja,— Jože Kač, podučitelj v Slov. Bistrici, za zač. učitelja v Pseče, — Anton Stuhec, podučitelj pri Mali nedelji, v Slov. Bistrico, — Matija Oršak, poterj. pripravnik. za podučitelja v Mak o le. — V c. k. spodnji realki in glavni šoli v Mariboru: Č. g. Gašpar Viderhofer, vodja, se je podal v pokoj. Za zač. vodja je postavljen č. g. Andrej S o h e r, učitelj veroznanstva. — Za učitelje so postavljeni g. g.: Vincenc Mirt v 4., — Janez K rajne v 3., Janez Miklošič v 2., Martin Posavec v 1. razred. Gospodičini: Ivana Rankl pride za 1. učiteljico, MikletaFasl, podu-čiteljica, pa za zač. učiteljico v Celje. Umerli so g. g.: Vincenc Filipič, učitelj v Veržeji, — Jakob Čagran, učitelj pri sv. Margareti, — Anton Šmer, učitelj v glavni šoli vPtuji, Jakob Medved, učitelj v Vojniku. R. I. P.! íK^Danasnjemii lista je pridjana cela pola šolskih ukazov. gK^Pridjano je tudi naznanilo šolskih knjig. Odgovorni vrednik: Andrej Praprotnik. Natiskar in založnik: Jož. Rudolf Milic. ffleitage ju Dir. 19 be« ,,Uc. Tovars" 1864. Ä it t t t it fc e örs fiiirtbi("d)öfl. £öii!i|ionums Caibad) o. 20. Srytrmürr 1864 3. 972/154 mt fämmtlicfie ScOuföiftri&tsauflicöteiuiiii) an öie 6. ft. Jtoimaifdjuf = ©(region in CuiGad). , PaS i)of>e f. f. ©taatöminiftcrium I)at mittelft (griaffeö iwrn 5. Stint I. 3. 3. 2438 6. U. ftolgenbeS eröffnet: ,,2)afS ber gefe^liche äBiebcrholungS* unb gortbtlbnngö4lntcrricht für bie ber SBerftagö*SSclfSfchule entwachfeite 3ugenb vielfach nod) fe^r mangelhaft beftellt ift, unb felbft bort, wo berfelbe mit (gifer unb Itu3* baiter fortgeführt wirb, iit feinen Erfolgen beit fteigenben Slnforberungett ber 3ett im Sttlgemeinen nicht genügt, ift eine £f)atfacbe, welche eben fo fel)r burch bie periobifcheit ©4»«iberic^te, als buvch aubere beachtend roert^e Urteile begrünbct erfctyeint. Mannigfaltiger 2lrt ftub Die Urfaitcn, buret) meldte bie fjäuftg geringen (Srfolge iit biefem wichtigen 3weigt beö öffentlichen Unterrichtes erfiärt werben; möbefoitbere flageit »tele ©cbulaufftcbtSorgane barüber, bafö baS früher im ©nutbe ber politifchetx ©chutoerfaffuitg gegen bie @e* werbSlehrltnge geübte SwangSmtttei, welches Cartit lag, bafS bie« felben ohne Beibringung beS SBteberholungS=©chuljeugittffeS nicht frei* gebrochen werben ¡Durften, — burd) bie (Einführung ber neuen ©eroer* be*Drbnung'»ont 20. ¿ejember 1859 entfallen ift; bafS bie ©emeinben unb ©ewerbetreibenben, welche boch bei btifein Unterrichte jumetji in* tereffirt fttib, jut gövberung beSfelben entweber gar nicht, ober nicht in bent emmnfehten 9Jta(je mitwtrfeit, unb bafS auch bie politifchen Unter* beworben bie gegen fäumige Sltern unb ©emerbStnhaber burch bie Schul* iwfchriften oorgejeichneten unb bejiehungSweife burch bie neue ©ewerbe* Drbnung »erfchärften ©trafamtShanblungen nicht rechtzeitig unb nicht mit ber erforberltcheit Äcaft üben. ©beitfo mannigfaltig ftitb bie SBüitfche unb Slttträge, welche in ?Ih* ftdht auf wtrffante Slbljilfe »orgebracht werben, itnb in ihren (Snbjieleit auch neue legislatioe Slnorbnuugett bejwecfeit. 3nbent baS ©taatSminifteritim eine rafche nitb nachhaltige Hebung beS gefe^ltcheit $ortbilbungS*UnterrtchteS fowohl frisch bie allgemeinen SBieberholungS* unb gortbilbuttgSfchulen, als burch bie gemäß ber neuen ®ewerbe*Drbnuitg fortjuführenbeit unb neu jit begrünbettben ^achichuieit als eine ber bringenbften mtb wichttgften Slufgabeit ber ©chufoerwaltung anerfennt, »erfchliejtt eS ftch burchatiS nicht jenen Slnftchten, welche wei* teve legislative 3flctj»taljmett jur görberung beS allgemeinen SSolfSfchuf* Unterrichtes, unb inSbefottbere auch ber $ortbilbungS* unb ber gewerb* lieben gachfchulen bejweden, unb werben bie iit biefer Dichtung bereits auSgefprocheiten unb weiter hen>ortretenbetl SBünfche unb Slnträge in »ollem SJiajje gewürbiget werben, ©leichwohl hcfl( ^aS ©taatSmt* nifterium bie Ueberjcugung, bafS iit S3ejug auf bie gbvtbtlbuitg ber bett ©erftagöfchulcu eittmachfencn Sugenb an ber £>aub ber fchou beftcl)cnben 3$orfchriftcn, roe tut ftc im allgemeinen gelaunt, im rechten ©eifte aitfge* faft, unb energtfeh burc&gefüfjrt werben, unter ber hefonberS bei btefent Unterrichte unerläßlichen uitauSgefe&ten 9J?itwtrfung ber ©emeinben uitb bet ©ewerbetreibenben beu obwaltenbeu Sebürfitiffen weit erfolgreicher entfprochen werben faitit, als bieS 6iö£>er im allgemeinen ber galt war. 3n biefer Ueberjengung, unb in ber (Srwägttng, bafö bie 93orf$rtf* ten über beit allgemeinen 2BteberholttngS; unb SortbilbuttgSuntcrricht tfietlS in ber pctitifc^cn Sdbultterfaffuiig tf)eiis tu 9íachtragSt>crorbmuigeit eut* galten ftttb, welche auf ©rmtblage ber Politiken Schuberfaffung erlaf* feit, jeboch nicht allgemein befamit gemacht würben ; bafö biefe 33orfá)rif-ten burch bie neue @ewevbei£>rbnmtg sont 29. Dejember 1859 tfyciU weife mobiftjtrt unb »erfchätft worbeit ftttb, unb bafö burch biefe @e* werbe iDrbnintg eine neue ífathegorie »Ott gortbilbungSfchulen, jene ber gachfchulett für ©ewerbSlehrltnge, ebenfalls mit beut (i()arafter ooit Pflicht; fchnleit begrüitbet werben ift, bat tut baS StaatSmtnifterium beftimmt gefunbeit, bie fammttid^en jur geltenbeit bejüglicheti 33orfdhriften ftftcmatifch sufammeit ju ftellen, bantit biefe Sorfehriften iu folchm 3us fammenbange jur allgemeinen jfettntntS unb genauen Seacbtung berientJ geit gebraut werben, welche bei bent fraglichen Unterrichte unb beffcit Ueberwachuitg betheiligt ftttb". 33ef)ufS ber bett 2lbfichteit beS ^o£)cn f. f. StaatSminifteriumS ent* fprcchenben 2)ttrchführung btefer Seftimmungeit wirb noch $olgettbeS beigefügt: A. 3« Ausführung beS §. 1 ift mit allem 9Jacbbrucfe t>a£)in ju wirfeit, bafö bie UitterríchtSjett »ontehmlidj in ben Stábten, wo felbe bisher auf jwei Stmtben befchräitft war, möglichft erweitert werbe. 3n btefer 23ejiehung wirb man bie SJittwtrfmtg ber f>teftgen Organe unb Siepräfentanten beS §anbe(S unb ber ©ewerbe iit ?lttfptuch nehmen. B. 3tt Ausführung beS §. 7 wolle es gefällig fein ben Söieber; hoiuttgS* unb gortbilbungSfchulen fowohl tu Stäbtett als auf bem Sanbe, fo weit eS noch not^iveitbig erfc^eint, bie auf ©rttitb bisheriger Sliiorb^ nuitgen beftintmtcit, bejiehungSwetfe jugelaffeiten 8e£>r« uitb Sefebücher namhaft ju machen, unb eben fo wirb füitftig ttt 33ejug auf weiter ein* jttführenbe 23ücher, bereit einige burch ^terorti^e 93eranlaffuttg bereits bearbeitet werben, »orjugeheit fein. 2m ^inftcht auf baS Sprach fach fönnen bett bisherigen 2ltt= orbnuttgen ju golge bie für bie öerfcf)icbenen .Klaffen ber itiebere (Sie* mentar* be$ief)ungSweife ^auptfehuiett üorgefchriebeneit Sprach- unb Sefe* bücher je nach bett obwaftenben 9Serl)ältniffcn unb nach bett Sebürfnif* feit ber Schüler, tttSbefoitbere auch in 23e¿ug auf Sprache unb SieligtonS* befenntnis »erwettbet werben. 33e,$üglich beS 33üchletitS „Pflichten ber Unterthanen gegen ihren Monarchen'' bleibt ber unterm 26. Slugitft 1858 3- 13407 tntimirte 9Jftmfterial*@rlafS vom 5. 3uli 1858 3- 2411 mapgebettb. Gbettfo fönnen aitberc etgettS für 2BieberholuitgSfchulcn mfafstc, nttb »om 90íinífteruim als juläffig erflürte Sprach« unb £efebüdj>er in (gebrauch fommeit, wie bieg beifptelöweife in betreff beS mit 9)imiftcriat= Cärtafö com 20. 2)e$ember 1860 3- 17293 für bett gortbilbungSunterricht (befonberS ber ÜJiäbdjen) als juläjftg erflärten beutfd?en SefebucheS jur Selohnmtg für gleifj tntb gute Sitten ber Saitbfchuljugenb »on 3. ^ermann (fatecbetifcher «erlag in Sßien, ^reiS 98 fr.) ber 5aü ift. 2)aS für bie f(r= buch ,,9tedjniutgSübttngen für bie SBieberhoiuttgS* unb gort* btlbungSfdjuien" (SBtener ©cbulbüchemrtag, ^reiö 24 fr.) beffcit (Srfcheiuen auf @ruitb beS fwhen 9Jiintfteria( = (SrlaffeS »om 2. Dctober 1863 3- 10488 mit SanbeSregierungS * SSerorbnuttg rom 16. October r>. 3. 3- 12879 befatint gegeben würbe»erwenbbar. ?ln beit 33eftintmungen beS SOiintfferial = (SriaffeS com 20. 2)ejem* ber 1860 3- 17293, bttreb ben eS bett. SanbeSfteiieu überlaffeit würbe, ^jilföbücher über (ofafe 6 r w e r b S j W e i g e (gelbwirtfchaft, ®e* werbe, tt. a. bgt.) im ©inoerftättbniffe mit beit ©chuienoberanfitchtSiSci hörben ju Wahlen ««b in (gebrauch ju fefcen, wirb um fo weniger etwas geänbert, als eS - mir gewünfeht werben fantt, bafS ber frag* liebe Unterricht jum 33cften ber praftifcheii Sebürfniffe auch burd) bie baju geeigneteften 2ehrbel)clfe möglichft geförbert werbe. 3n gleicher 2lbftcht wirb baS ©taatSminifterium auch füitfttgljtit geeignete 33ücher folcher ifathegorie ber f. f. SaubeSbehörbe »oit $ali ju galt namhaft machen, fo wie bieS bezüglich beS lanbwirthfdhaftltchen 2lit= fchauungSunterrichtcS ttt gornt einer (lrjäl)lung für bte Sugenb ooit F. W. Hoffmann (SBiener Schutbücherüerlag, i?reiS beS 1. unb 2. ipef* teS mit Slbbilbung'eit je 52 £r.) mit ben Üiimfterial * (Srläffen öont 31. 3uli 1853 3. 13413, unb »om 30. Sluguft 1855 3. 4849 taut f). üanbeSregteruitgS * 93erorbitungen Pom 13. Sluguft 1853 3- 622, unb »om 9. September 1855 3- 15590 ber gatt war. C. 21(3 eines ber wirffamfteu Littel jur jeitgentäfjeit görberuitg beö gortbilbungSunterrichteS empfiehlt ftch eine fortgefe^te ^Belebung beS (SiferS ber 2e£>rer für tiefen Unterricht. 3ft auch ber Sefjrer ber öffent* Itclpcii SSotfSfchute fraft ber beftehettbeu dornten burd) feine Slnftelluitg verpflichtet ait beut SßieberholuttgSunterrtchte ftch ju beteiligen, fo ij"t boeb jeberjeit anerfaitnt morbeit, bafS eine eifrige 2)iühewaltuitg in btefer Sejiehung eine befoitbere Seiofjmnig tierbient. 2)iefe Belohnung tuirb um fo ergiebiger feilt ntüffett, je größere Slnforberungen an beit 2el)rer gefteltt werben. 3)aS Konftftorium wirb baljer btejenlgen Se^rinbit»!-buett, welche einen befoitbcrS rühmlichen ©tfer in ber (Sttbethmg beS SBieberholuugSunterrtchteS betl)ätigcn unb entfprechenbe tirfoige barin L erjielen, unter Hervorhebung tijrer »erbienftlichen Xi)ätigfeit unb unter eittfyrechenber Slntragftellung ailjä^>riic^> ßo^cn Ortö namhaft 51t macben rtidEjt utiterlaffen. — Der h- Sanbeöregieruttg Sorge wirb eö fein, in richtiger Sluöfüljrung beö 9 bev Sefiimmungen nicht nur »on ben im §. 311 ber poiitifcheu ©chulöerfgffung beseiteten Slnerfennungö* mittein ben jwecfbteitlichftcn ©ebrauch ju machen, unb, (o weit ber öffentliche ©ctyulfonb jur Seiftung t*t>n Remunerationen berufen erfebeint, alijährlich bie begrünbeten Anträge an baö f). Staatöminifterium ju fteUen, fonbern auch mit allem 9iacfcbrucfe auf bie ©emeinben etttju* witfeit, bafö biefe bie Bemühungen ber Sehrev inöbefonbere bort ange* meffen belohnen, wo im 3ntereffe berfelben ber Unterricht ü6er jwei wöchentliche ©tunben auögebehnt wirb. ü)aö h- Staatöminii ftertum erwartet inöbefonbere »on bev Sinftcht aller Stabtgemeinben, bafö fte ben grofeit 9?u$en etneö gehobenen gortbilbungöunterrichteö für ihre heraitwacbfeitbe 3ugenb int »olleit 9Ö?a|e anerfennett, unb bafö fte nicht jögern werben, bie ju einer angemeffeiten Belohnung ber Sefjrer nötigen SKittel, felbft wenn eö Opfer foften follte, ju bewilligen, gerner erflärt eS alö wüttfdhenöwerth, bafö auch bie Sanbeööertretungen jur görberung biefeö ben Sntereffeit beö Sanbeö fo nahe gehettbeit Unter« richtet auö Sanbeömitteln unterftügenb mitwirften, wa8 iit ben baju geeigneten SBegen angeftrebt werbe« wirb. 1). 9iücf|tchtiich ber Sefteliuttg ber Seichitungöi fo wie ber Sit? fpeftoren auö bem Oewerbeftanbe wirb baö 9Jötf)ige nachträglich eingeleitet werben. E. ©o wie nach §. 14 bie Schulbejirföauffeher alljährlich über beit gortbtlbungöunterrichteö ju berichten h^eit, wirb biefcni Unterrichte auch baö Sonftftorium in bem 93et)ufö wetterer Vorlage ju erftattenben ©dhuljuftanböiHauptberichte eine befonbere Slufmerffamfeit jumenben, nach (Srforberntö wettere Einträge ftellen, unb fchon in bem für baö ©chuljal)r 1864/5 J« erftattenben ^auptberidhte auf @runb beö gegenwärtigen f). (Srlaffeö erhielten (Srfolge barlegen. F. aSon ber genauen Durchführung, bejiehungöweife ftrengen ^anbhabung ber §§. 17, 18, 19, 20 ift ber gute (Srfolg ber in Rebe fteheitben s)Jta£regeltt »oqugöweife abhängig, unb eö bebarf fetneö »et* teren £inwetfeö, wie unerläföließ eö tfi, bafö alle betheiligten Organe ihre Obliegenheiten mit Srnft erfaffen. G. 3n Ausführung ber §§. 21 — 28 wirb eö »or allem barauf anfomtnett, gewerblichen gachfchuleit, wo folche befielen, einen bauerttben gortbeftanb ju ftc^ent unb bie jwecfbienltcheit SHittel ju ergreifett, um neue folche Schulen ju begrüitbett. ©täbte, itt betten Realfchuleit ftd? beftnben, fttib babei junächft ins Sluge ju faffen, unb wirb bei allen bejüglichett Scrhanbluttgcn barauf ju feiert fein, bafö bie allgemeinen SBteberhohlungöfchulen mit ben gewerblichen gachfdjwlen ijirtfic^tlic^) ber beiberfeitigen Bcttügung in einen orgaittfchen 3ufatnmenhaitg gebracht werben. 3n biefer Bejiehuitg würbe ftch ittöbefonbere für bie größeren ©täbte bte Attorbmtttg empfehlen, bafS bte S3orftef)utig ber sbuwim« lungSfchule at(c auö biefer ausgetretenen Ücf)rlinge bett ©enoffenfeimften resp. ©ewerbSsorftäubeit befauitt ju geben f)ai>e, bannt bie (enteren erfeheit, ob alte Setzlinge in bie gewerbliche gadjfdjule eingetreten feien.— $ott ben in folcher 2Beife jufammengeftellten unb gebrueftett SSeftim* ntttngett gefchiefjt i)temit tit @cmägi)ett beS f>oEsen ¿anbeSregierungS* (SrlaffeS »om 16. 3uli unb 26. Sluguft b. 3. 3- 6622 ttttb 8899 mit ber (Sinlabuttg bie (Eröffnung, biefelbeit nicht nur jttr eigenen 9iichtfchnnr Sit neunten unb auf ©rttnblage berfeibeit unter Serücfftchtigmig ber fanbeS * unb ©chuloerhältniffe bett 2BiebcrfjoIutigö * unb gortbilbimgS* Unterricht an allen Ijierlättbigen ©chttlen mit 33egtmt beS Schuljahres 1864/5 Jii orbnett, ttitb bejiehungSweife einjuführen, fonbern auch jtt »eranlaffen, bafS biefe 33efttmimtngen fammt ben gegenwärtigen weiteren 2litorbnuttgen jur Kenntnis ttttb genauen 8eact)tung ber geiftlichen ©(tul-aufftdjtSorgane, ber ifatedjeteit uttb alfer einzelnen Schulen gebracht, inSbefonbere auch iit baS äöerorbnuugSbuch jeher öffentlichen SSolfSfchule eingetragen werben. 2)iefelbe Slufforberung ergiettg auch an fämmtliche f. f. SejirfS* äntter, an bett ^iefigett Stabtmagifitrat, an bte .^anbelS* uitb ©ewerbe-fammer unb an bett frainifchen SaubeSattSfchuf. SarauS wirb unfehwer crfe£>eit, mit welchem 9Jachbrucfe baS E>o£>e StaatSminifterium auf bie- SBeffergefialtung ber 2BteberholiutgSfchulen bringt, unb bafS ftch bantach wie immer geartete ©chttlorgane fetneSwegö etttjiehen föittten ttttb bürfett, h'erJu baS Möglichfte beijutragen; WaS iwn hieraus jutierftchtlich erwartet wirb. c ft t m iit it it fl e lt über bie UTieöerOofuiifls= (iortötföunos^ Sdiufcu unb ößer tue ^.¿cttagc $u erteilen. @r hat minbeftenö jwei unb in ben (5laffen, wo 3eM?nungö4lnterricht ertfjeilt wirb, niinbeftctie brei Stunben ju bauern. 3>tt SchuliBorftehent im ©uöerneljmeu mit bcu SSorftänben ber ©cmeiitbeu unb bcr @ewerb34%noffenfchaften, unb wo testete nicht bcftcljen, int (Siiwentehmcit mit bcu iKcprüfentanteu ber ©ewerbe ift ge* ftattet, nach SDiaftgabe ber £>rt0»erhälttttffe neben ober ftatt bcu Sonn* unb geiertagett, anbere Sage ju wählen, unb inöbefonbere mehrere Morgen* ober Slbenbftunbett itt ber SBoche für btefeu Unterricht ju he* ftimmen. 2luf gleiche SIrt ift, ba ber 33efuch beS öffentlichen ©otteö* bienfteö burch beit 2Bieberholung34lnterricht nicht tterluubert werben barf, ju heftititmen, ju welchen Stintben berfelhe an bett Sonn* unb geierta* gen ftattjuftnben ^at. §. 2. 2>ie ifnabett unb Mäbchen ftttb ahgefonbert ju unterrichten. §. 3. 3)ie SBieberhofuttgS' unb gortbilbung3*Schulc tyat nicht blo£ ba6 (Srlernte tiefer einzuprägen unb auf bie mfehiebeneu ffiotfonmtniffe unb Sefchäftigungen bed Sebent anjuwenbcit, foitbeut auch neue Äenntniffe, inöbefoubere folche, bie beit Schülern in tl^eit ®cruf3pcrhü(tntffcn nü|>* lieh werben föttnen, mitjutheilen. 2luf beut Saitbe Bat fte bie laubwirt|-fcbaftlichen, unb in Stäbten bie gewerblichen 93cfchäftigungen in forgfäl* ttge Beachtung ju ue^meii. 2)er 9>leiigton6*Unterricht bilbet nur bort einen hefonberen Sefjrge* geitftanb ber Sßieberholuitgö * Schule, wo bie Schüler wegen örtlicher ^inberniffe bie (S^riftenle^re nicht befugen fönnen. Unter allen Umftänbeu aber Ejat fte ihre eifrige SBirffamfeit auf bie Bcgrünbuttg einer thätigen 9ieltgtöfität unb auf bie Seförberuitg guter Sitten ju richten. • 4. 3n Drten, wo ftdh mehrere Seljrer heftitbeit, ift tnöbefottberc bie männliche Sttgeitb in mehrere (Staffen ahjutheilen, unb ift barauf ju fehen, bafj einer Klaffe ober Slbthetlung feilte atljugrofje Slttjahl von Schülern, in ber Siegel nicht über 80, jugewiefett werbe. 8. 5. Sin £aupt* Schulen mit ober ohne Uitter*9iealfchuleit foll bie 2öie* berholunge!* unb gortbilbungS * Schule aug brei bis Hier Slbtheiluitgen ober (Staffen mit einer gleichen Slitjahl »on Sehrjimment beftehen. Sit biefe nach einem flufenntäfjig geglieberteit Sehrplane eingerichteten Slaf* fen ftttb bie Schüler nach bem ©rabe ihrer Borbilbuitg ju »erteilen. 2ßo bie 3«h' Schüler fo grojj iff, bafe fte nicht itt ¿ter Sehrjimmertt untergebracht werben fönnen, füllen bie weiter erforberlichen 2lhtheiiun* gen als ^avaUcI^ ober RebeitiKlajfen errichtet werben. Daö SSorrücfeit ber Schüler in bie nüchft höhere klaffe i>at an mehrclafftgen 2i>ieberho(itngS>Schulen.nach halbjährigen Surfen (Semefter) ju gefchehen. Die 2luSfühtungSsBeftinnnungen ju treffen, liegt beut Schuld-Bor« ftanbe ntit ben betheiiigten Sehrern ob. §. 6. Sßo eine mehrclaffige SßteberholungS«Schule befteht, ift ber Uit* terricht »Ott Klaffe ju (klaffe fortfehreitenb mit beftanbigev Berücffichtigung ber Borfenntniffc ber Schüler ju ertheilen. 3n ber erften, jweiten uitb Dritten Klaffe ftnb bie Ädtutniffd ber Schüler im Sprachfache (Sefen, Sprachlehre, ntüiiblicben unb fchriftlichen ®ebanfens2luSbrucf, Rechte fchretbeit), im Schreiben uitb Rechnen ju befeftigen unb möglichft jtt er« »»eitern. 3n ber britten Klaffe follen bie Schüler bie nötf>ige gertigfeit int fprachrichtigen unb lefevlichcu Schreiben erlangen, unb baf)in gebraut werben, bafS fte leichtere Sluffäfce, wie folcbe im praftifchen Seben »or« fontmen, fehlerfrei anfertigen fönnen. 3m Rechnen follen eS bie Sd)iu (er ber britten Klaffe jum fertigen Äopf* unb iEafel^Rechneit in beitöter ©runbiRechnungSarten in gaitjen unb gebrochenen (gemeinen unb De« cimal«Brüchen), benannten unb unbenannten 3ahfen bringen. 3n ber »ierten ober oberften Klaffe tft bie Hebung in @efchäftS*2luf|a£en unb int Rechnen fortjufefcen, baS SBichtigfte über-gewerbliche Buchführung uitb über SBechfel beijubringeit unb baS 3fith"f« §aupti@egenftanb ju betreiben. Dem 3«Wmen ift bie Raffte ber betneffenett UnterrichtSjeit ju wtbmen. 2Bo bie 3«h' ber Schüler nicht fo grofj ift, bafS eine »ierte 21 b« theilung mit einem eigenen 8ef)tjtmmer nöthtg erfcheint, ift ber Unterricht in ben »orftehenb beseiteten ©egenftäub'en nach bret Klaffen jwecfniäfjig ju regeln, unb baS 3etchneu in bie britte Klaffe aufzunehmen. Dentfelben Sefitjiele ha&eu auch jene 2BteberhoiungS«Sd)ulen raög« lichft nachjuftreben, welche nur auS jwet ober einer Klaffe beftehett. §. 7. Bei bent 3ßteberholungSiUnterrt($te ftnb jene Sehr* unb Sefebücher ju gebrauchen, welche hieju bnreh befonbere 2lnorbnungen beftimmt, ober als juläfftg erflärt werben. 3n foweit für bie erforberlichen Lehrmittel, namentlich jum ®e« brauche beim 3?tch»ungS4Interrichte niebt auberweitig geforgt wirb, ftnb baju bie ©emeinbeit ju »erhalten. DaS Krforberliche an Büßern, pier u. a. haben bie Schüler felbft betjufchaffen; ganj 2lnne ftnb »oit beit ©emeinbeit ju unterftüßen, uitb ftnb baju auch bie ©ewerbStretben* ben in 2lnfpruch ju nehmen. 8. 8. 3Bo nicht etwaö aitbereS bereits fefigeftellt ift, haben bie SBirber* holmtgS«Scfu'Her weVer ein Schulgelb itocb eine fonftige Abgabe für beit lintcrrtcbt ju entrichten, unb fü» bie S3e[)etjuttg mib Säuberung ber Sehtjimnter fabelt jene ju forgeit, benen biefe Sorge bezüglich ber Schule überhaupt obliegt. b) 8e6t-j^erfonale. §. 9. ?llie an beit 53olfSfchulen aiigefteiitcit Se^rcr unb Unterlehrer (Seh* rerinen unb Unterlehrerincit) fttib verpflichtet, an beut gefeilteren berholungS* unb gortbilbung$4interrichte ftcj; ju betheiligen. 21 u ntehrelaffigen äBkberhbluugS-'Schulen follen bie Selirer ber ein jeltien 2lbtl)ciluitgeit währenb beS SentefterS ohne, einen wichtigen ©ritnb nicht gewechfelt werben, aticb foli bei beit »orgefchriebenen monatlichen Sefpredjungen (Sonferenjett) ber 2)trectoren unb btrigtrenben Seigrer mit beit Sehrent mtb Unterlehrern bem 3tfftanbe ""b ber Seförberung beS SBieberholungS * Unterrichtes eine vorjügliche Slufmerffamfeit gewibmet werben. ©fer mib (Srfolg im 99SiebcrboluiigS41iiterrichte folt beit Sehrern ttttb Unterlehrern als «erbienft angerechnet unb in angemeffener SBcifc jur Slnetfemtuttg gebracht werben. SBo Remunerationen für bie bießfälltge Mühewaltung beS Sehr* ^erfoitaleS noch nicht fiftemifirt ftnb, ift thunlichft Sorge ju tragen, bafS folche entweber jährlich ober tu anberen fefigefejjten 3eiträumen auS ©emeinbenütteln erfolgt werben. Jpiebei finb Diejenigen Sehrer befoitberS ju berücfftchttgen, wel^e ben 2ßieberholuitgS4lnterricht auch an 2Bochen* tagen ju ertheileu haben. c) 9Iufjtc§t. Sleujjeve @tbuimg. §. 10. 2>te SßieberholmtgS* unb gortbilbmtgS*Schuleu fielen unter 21uf* ficht ber Sehörbeit ber 2ßolfS*Schulen. gür ben 3eid?ituitgS41itterricht ftnb, wo es noch nicht geschehen ift, unb geeignete gaebntättnet bafür gewonnen werben föniten, befonbere 3etchnungS*3ttfpectoren $u beftelleit. Sin ber görbertuig biefer Schulen, namentlich in Stäbten, haben fid) auch bte 9iepräfeiitanten ber Oewerbe, unb jwar »oritümlich hinjtchti Itch beS »ott außen her 511 leiftenbeu 33etftanbeS, ber Ueberivachung unb görberung beS SchulbefHcbeS, 3"haltun9 UnterrichtSjeit unb 33eo* bachtung ber Stunbeneiittheilung, beS ©nfluffeS auf bte Schüler auger ber Schule, fowie htnftchtltch ber Söeiftelluug ber Schulbücher unb anbe- rer UntcrrichtS-K'rforbcntiffe ju betheiligen, ju welchem 3*t>ecfe »on ben; felbcn befoitbere 3nfpectoren aus beut ©ewerbSftanbe ju beftelfen ftnb. 2)ie ©eelforger unb bie weltlichen DrtS«©cbulauffeher feilen, fo oft eS ihnen möglich ift, bei bem 3ßieberholungö41nterrichte jugegen fein. 2lucf> wirb cS ber guten ©adje nur förberltch feilt, wenn bie (De* nteinbc*a?orfteher in ber 2BieberholungS*©chule »on 3cit ju 3cit erfchei* neu, unb ftch mut bem 3"ftanbe berfelben überzeugen. (Sin befoitberer (Sifer tu ber 2lttSübung beS 2lufftchtS*2lntleS wirb »oit ber Regierung als Berbienft angefehen unb gewürbigt werben. §. 11. 3it jeber 2ßtebcrholungSi©chule, an mchrclafftgen in jeber Klaffe, ift »oit bem Sichrer ein Äatalog ju führen, in welchem ber 9?ame jebeS ©d)ülerS nebft 2llter, ©eburtSort, Saitb, 9ieligton, Befchäftiguug, 9Jame unb SBohnort ber ©Hern ober beS Sel)rherrn, gabrifSherrn ober £>icitfb gcberS, unb Sag beS (Eintrittes in bie ©chule einzutragen, unb worin bie nötigen SSormerfungeit über ben ©chulbefttch, bie SSerweitbung, baS fittliche Verhalten unb bie gortfehritte jU machen ftnb. 3tt bem ftata* löge i"" geeigneten $la(je auch bie ^erfoneit, welche bie 2lufftcht füljren, ben Sag if>rcö BefucheS ber ©chule eitijujeichnen. 2ln lnehrclafitgeit 3öicbetholuitgS-'©chulcn ift außer ben ^anb^a* talogeit ber einzelnen Se^rer noch ein ^aupt^ifatalog über bie gefammte ©chule anzufertigen unb im ©chul-2lrchit> aufzubewahren. 2ßo eigene „2BieberholuitgSi@chulbüchlein" als (Sontrole für ben ©chulbefuch noch nicht eingeführt ftnb, h<*t biefi ju gefchehen, unb t;aben bie Sedier bie nötigen ©njeichnungen ober bie etwa eingeführte ©tämp* lung in ber 2lrt ju machen, bafS baburch ber Unterricht fo wenig als möglich geftört unb abgefürjt werbe. 8. 12. £>ie 2lbhaltung öffentlicher Prüfungen in ben SBicberholuitgS* unb $ortbilbungSi©chulen bleibt bem Srmeffen ber ©chuliBejirfSi2luffeher (bejtehungSweife ber ©chu(eniDberi2luffeher) im @tn»ernehmeu mit ben DrtS*©eelforgcrn unb ben Borflehungett ber ©etneinben unb ©ewerbS* treibenben überlaffen. 2Bo eine öffentliche Prüfung nicht eingeführt wirb, foll an bent legten Unterrichtstage jcbeS ©chuljaf)reS eine feierliche (Slaffen=33er(cfttng, ju welcher bie ©chul=Borfteher, bie auS bem ©ewerbsftanbe beftellten 3>nfpcctorcit, bie weltlichen OrtSi©cftuli2luffehcr citijulabcn, fowie aitberc ©chulfreunbe unb bie (Sltern ber ©chüler jujulaffeit ftnb, »orgenontmeit werben, wobei bie flci^igften unb ftttfamften ©chüler unter Betheilung mit grämten, welche von bett ©enteinbett, ©ewerbStreibenben ober anberen ©chulfreuitbeit gefpenbet werben, ju beloben ftnb, au biejenigen aber, bei betten Unflcifj ttttb tabelfyaftc Sitten bcnierft würben, ein ernfteö ®ovt ber (Srmai)nung «üb Sffiarnung jtt richten ift. 3>u Stäbten, wo bte Seituitg ttnb Seaufftchtigung ber 2Bieberhoj lungöiSchulen wegen ber grofjen Sdbülerjahl »tele sifJüi)ewaltung erfor* bert, ber ©cbul-^orftanb mit ben bei beut Unterrichte beteiligten Sehrent ttnb ben aus beut ©ewerbö* tntb ^anbetSftanbe befteilten 3tts fpectoren wenigftenö fjalbiäl^rtge Scratljungcn abgalten, bei welchen nebft bem, WaS baö ©ebenen ber Auftalt betrifft, ptgleich bte Staffen* Woteit berjenigen Schüler, welche jum Austritt (bejichuttgSweife ptm lieber-tritt in bie gewerbliche gachfchule) reif ftnb, ju beftimtneit fein werben. §. 13. Die Schitl-Beiigniffe werben uneutgeltlich ttnb in gleicher Seife, wie jene ber 2BerftagS*Schufen, ausgefertigt. 3eu9n'ffe erhalten nur biejeuigen Schüler tntb Schülerinen, welche bie 2BleberholungS*Scbulc burch bte vorgetriebene befugt haben. Die 3twgniffe übet- ben SBteberholungöiÜnterrtcht ftnb, wo nicht bte Umftänbe eine abgefonberte Ausfertigung berfelbeit notfjwenbig machen, mit jenen über ben 9ieli> gionS-Unterricht, hejtehungSweife ben 33efuch ber (5f}vtftcn(el)rc, ju »et* binbctt. §. 14. lieber bte 2Bteberho(itttgS * uitb ftortbilbungS * Schulen ftabett bte Schul * ©ejirfS«Auffel)er alljährlich eilten befouberen Sertcht ju erftatten, ttnb benfelbeu mit beut §aupt* Berichte über ben 3"|toub ber 93olfSi Schulen in 93erbiubung ju bringen. il) $fli(!bt jum SSefudje bev äßieberfjoiitngi3i@chu(e unb ©trafen für bie 3Jeniadj= (äjfigung beäfelben. 15. Die Pflicht junt Sintritte iit bte äßieberhoiuitgS * Schule beginnt fog(eicf) nach bem Austritte auS ber 2BerftagS*Schule, bei ©ewerbS-'öclw-' lingen iitSbefonbere mit bem (Eintritte in bie 2e£)re. Diefe fowie bie Verpflichtung junt 33efttche ber SoribilbuttgS-Schule währt iit ber Sieget bis junt »ollcnbetcn 15. SebettSjahre; bei ©ewerböiSehrltngen, fofern biefelbcu nicht in eine gewerbliche ^achfchule übertreten, burch bie ganje Dauer ber Schreit. Durch btefe Verpflichtung ift bie allgemeine jum Sefuche beS 9ie* ligionS;UnterrichteS, htjtehungSroeife ber £l)etlnahnte an ber ßhrtflenlehre bort, wo niebt iit geige örtlicher SSetl)ältniffe (§. 3) ber iKeltgtonS=Utti terricht in ber SöieberholttitgS«Sdnile felbft ertheilt Wirb, nicht auf? gehoben. Born Sefuche Der SBieberljoluttgS * itnb gortbilbungS« Schule finb befreit: 1. Seite ffnabeit uitb 9)?übchen, »eiche nach bent SluStritte ans ber 2Berftag6«Schule ifjve Sifbnng ununterbrochen in höheren Lehr«2lti« ftalten fortfe^ett; 2. fnaben ititb SOfäbdjen, »eiche uaebgewtefener ÜJiafien einen fortlaufenbeit lwuSlichett Unterricht genießen; 3. Knaben, »elcbe eitt»eber eine jweiclafftgc Unter«Realf^nle ober minbeftenS j»ei Klaffen beS Unter«@t;mttafiumö mit ber erften SortgangS«Klaffe |urücfgelegt haben; 4. @e»erbS « Lehrlinge, »eiche bereits bie SßieberholutigS « Schule nnb ben Religion«« Unterricht, bejieh«ngS»eife bte Khriftenleljre, mit gittern Krfolge befugt haben. §. 17. 3e ltachbem bie Sltifnahme ber Lehrlinge in bie Lehre vor ber Bor« ftehtntg ber @e»evbS«©enoffeitfchaft ober »or ber ©emetube«Borftehung (S- 90 @e»erbe«Orbnung) gefchehen ift, h'^en biefe Borftehungen bie aufgenommenen Lehrlinge, ohne Unterfcbicb, ob eine s$vobe«Lehrjeit bebungeu »urbe, ober nicht, bei ber Schule, ju bereit Befuche fte »er« pflichtet ftnb, anjumelbeit, nnb jugletch bie 8e^rf>errit an bie Pflichten, bie ihnen baS ©efefc I>itifti^>tlict> beS SchulbefucheS ber aufgenommenen Lehrlinge auferlegt, fo»te an bie Solgen ber ÜBerabfftumung biefer *Pfltch« ten in geeigneter SBcife 511 erinnern. 3it gleicher Sßeife ift jeber SBedjfel ber • Leh^erm, ber Lehrlinge nnb bie Kntlaffmtg jebcö Lehrlings aus bent Lehr«93erhäftniffe ber Schule befannt ju geben. Damit ftdh Knaben unb iOiäbcheu, »eiche ¿um öefuche ber 9Bie« berholuitgS«Sd?ule »erpflichtet ftnb, biefer Pflicht niebt entziehen, fott-in jebem Orte unter 9Jiit»irfung ber ©emeinbe mit 3usief)ung ber aus bem ®e»erbSftanbe beftelltcn 3nfpectoren alljährlich in ben $erbfl«$erien, wie hinftdhtlich ber SQSerftagS«Schulen, eine genaue 33efchreibmtg ber junt Sßefuche ber SBieberboluugS« Schule 23erpflicbtetett vorgenommen, unb bei biefer ©elegenheit auch erhoben werben, ob bie gabrifS« unb @e« »erbS« Inhaber ben ihnen ^infic^tlic^ beS Schul «Unterrichtes ihrer fchul« Pflichtigen Arbeiter unb Lehrlinge burch bte @e»erbe«Drbnuttg sorge« fchriebeneit Pflichten nachfommen. §. 18. Die Lofal«Sdhulaufficbt h<*t ntebt nur bie int SBefuche ber SBteber« ßoluitgS«Scbule nadhläfftgen Schüler ernfthaft ju ermahnen, uitb bte Kitern, Dieuftgeber unb■ Lehrherrn auf bte Rachläfftgfeit ihrer Älnber, Dienftboien unb Sie^rlittcjc bei 3?.). fabelt wieberholte Seftrafuitgen ftch als fruiitioS erwtefen, fo wirb einem folgen @ewerbS*3ithaber bie ©ewerbS* Berechtigung entzogen (§. 138 ©. D.). 2>ie Uitterfuchuttg unb Beftrafung ber btegfäHigen Uebertretungeit ber ©eWerbS * 3nhaber obliegt über jeweilige Slnjeige unb inSbefonbere aus Slnlaj? ber vierteljährig eingelangten Berjeichnijfe (§. 18 biefer 33er* orbnung) ber politifcheit BejirfS * 23ef)övbe. 2)ie (Shtbriitguitg ber ©traf-gelber (§. 151 ®. D.) erfolgt int abminiftrativen ©recutionSwege. ©te iflie&en, wenn ber Straffällige ju einer ©enoffeitfchaftS* ober UnterftütjungS* ßaffe beitragspflichtig ift, in bie bezügliche ßaffe, fonft tu ben Sinnen* fonb beS DrteS, Wo bie Uebertretung begaitgeu würbe. ©egen ©ewerbSsSeijrltnge, weld&e burch eigene ©chulb ben Befuch ber 2ßieberho(ungS*©chule vernachläffigett, werben, wenn bie häusliche 3»cht burch bie Sehrherrn ohne (Srfolg bleibt, aitgemeffene Slrreftftrafeit (§. 135 ©. D.) verhängt. 3n allen gälien liegt eS int SßirfitngSfreife ber politifchcit Beljör* ben, beit bejügltch beS ©chulbefuchS^waitgeS beftchenben Borfchrifteit nach 9)iafjgabe ber faiferlicheit Berorbnung vom 20. Slpril 1854 ©etjor* fam ju »crfchaffcn. lieber bie wegen Vernadhlüffiguttg ber Sßteberfjoluugö * (schule nnb (S^riftcnleijre auô Slnlafji ber vierteljährigen SBetjetchniffe (§. 18 biefer Berorbmntg) gepflogenen ©trafamtShanblungen hat iebc polittfche SejirfS* 23ef>orbe nach Slblauf jebeö Schuljahres, nnb lätigfienS bis (Snbe 9?o* »ember, einen ben gattjen Sejirf umfaffeitben Bericht an bie Sanbeöftclle ju erftatten, nnb bemfethen einen SluSweiê aüer innerhalb bcö Slmtöbe* reiiteö beftehenbcn ©chulbejirfe beijufchliejjen, aus welchem ju erfeheit ift, welche ©chulbejirfe bie vierteljährigen Berjeichniffe nnb welche negative Slnjetgen vorgelegt haben. B. ©eroerblidje iadifdjulcit. §. 21. !Die gewerblichen gachfcfmlcit h^en beit Unterricht ben Seburfniffen ber einjelnen ©ewcrbe möglichft anjupaffen, nnb Penfelben vormiegenb praftifch ju geftalten. (Eö ift jebocf) juläfftg, il)reit uitb ben 3lt>ecf ber SBieberholnttgöfchule in benfelbett Slnftalten ju vereinigen. §. 22. î>ie Verpflichtung junt Sefuche ber gachfchulett beginnt für fchul* Pflichtige ©ewerbêi Sel)rlinge mit ber erlangten allgemeinen Vorbilbung nttb bauert biö junt ©chluffe ber Sehrjett. 3m bie gachfchnlcn ftttb baljer aufzunehmen: 1. ©ewerbôi iehrlinge, welche entwebcr eine jwetclafftge Unter* îKealfchule ober minbeftcnö zwei Klaffen beö Unter*®hmnaftmnö mit ber erften gortgaugöclaffe prücfgelegt haben; 2. @ewerbê*Sehrlinge, welche bereits bie 2ßieberholungö*©chule unb ben ^Religionsunterricht, bejtehungöweife bie (£^)riftenle^ve, mit gutem (Erfolge befugt haben ; 3. ©ewerbö*Sehrlinge, welche tu golge ber in ctuer ?lufnahmö* Prüfung erprobten Befähigung ber 2lufnai)tne würbig erfannt werben. §. 23. 3®er bie gachfchulen ?u grünben h<*t, unb burch welche Mittel bie* felben ju erhalten ftnb, beftimntt bie ®ewerbe*Drbnung (§§. 114, 119, 123 @. D.). §. 24. lieber bie organise (Einrichtung ber gewerblichen gachfchulen «nb über bie Slettberungen ber getroffeneu (Einrichtungen, fowie über bie Mafregeltt, um bie gehörige 33enü(}ung biefer ©chuleit ju controliren, haben bie ©ewerbö*©enoffenfchaften, ober wo folche nicht befielen, bie ©entciitben ober fonftige ©ritttber Sefcfjlüffe ju faffen, itnb folche ber ianbeSftelle ¿ttr ©enehmiguttg vorjulegeti, tt>elc£>c barüber mit ber $anbelS= uttb ©ewerbefatnnter, unb in bem gälte, als an berfelbeit 2ht* ftalt 9Bieberf)olmigS * unb gaefc * Unterricht ertheilt werben (oll (§. 21), auch m>l ber Schulen* Ober * 2lufftchtS * Sehörbe baS Qstnöernejjmen 511 pflegen hat. §• 25. Die Seijtfhung öffentlicher 8cf>rcr jtt bem Unterrichte tu gach* fcbuleit ift nur in foroeit juläffig, als btefelbett babttreh in ber (Erfüllung ihrer orbeutlicben 23erufSpfIicl)t nicht bcfjinbcrt werben. 3m gälte ihrer Setheiligung ftnb fte berechtiget, für bie bieSfällige SRühewaltung eine anget'nejfene Stemuucration attjufprechen. Die SBeftimmung btefer Öiemu* Iteration bleibt bem gegenfeitigeit Uebereinfoimnen Ttberlaffen. §. 26. Die gewerblichen gachfdntleit fiefjeit unter ber unmittelbaren 2luf* ficht ber ©ewerbö * ©enoffenfehaften, unb, wo folche nicht beftehen, ber ©emeinben. Die Regierung behält auch rücfjtchtlich biefer Schulen baS ihr gefeöltch äuftebettbe Siecht ber Ueberwachuug beS Unterrichtes. §. 27. .§)inftcf)tlich ber Seftrafuug ber Vcrnachläfftgttng beS SefucheS ber gachfchulen gelten bie int 19 btefer SSerorbnung enthaltenen Vcftim* inuugeu. §. 28. ©ewcrbSLehrlinge, welche jurn 33efttcbe ber 2ßteberboluugS*Schule verpflichtet ftnb, werben burch bie Aufnahme in eine gachfdnile ber Pflicht, bie (Shviftetilehre ju befugen, nur in bem galle enthoben, wenn an ber gadhfchule felbft ein geitügcnbcr SieligioitS4lntenicht ertheilt wirb. ?lud) wirb bie ber Schulen * DberaufftdhtS 5 93eljörbe juftehenbe lieber-wachung folcher Stärlinge in btefer "Bejiehung währenb beS SefucheS ber gachfchule burch biefelbeit uicht bel)obeit. Si n v v c ii & c lies fiirftln!"d)öfl. Äonftßoriums faibitd) u. 21. Scjitrmbfr 1P>C4 3.1,0%n5 an fämmttidje ScfjuföipirifitsaufrtcOteii uni) an bte ft. ft. 3iormaf("cf)uf=®tre&jioii in Caiöacf). Pa t>ie unter SJJitwirfung beefte für obige ÜJJuftervorfcbriften, unb für bie fo« genannten gleifjtljefen bei £>iefigert Schulbücher«SBerfchleijjertt ju befont« men fein werben. Unter Eröffnung obigen h- Krlaffeö 5«r weitere« betreffeitbett 53er« ftäitbigung hält man aber einige Erinnerungen wenigftenS theilweife nicht für überflüffig, als bettn: bafö man, unt bei folchem Rachbilbeit von ben ftufengemäfö, uitb in allen gleichförmig entwicfelte« 9Jiuftern ben aitge« ftrebten Krfolg nicht ju verfehlen, ober tljn nur nicht }u fchwächeit, nach ben bafelbft angefügte« Slntnerfungen, wie auch fottfi htitftchtltch bee Steens unb geberhaltenS u. f. f. met£)obifch vorgehe, fohiit nicht $u fchnell von einer Rummer i« bie nächft f)öi)cte aufzeigen laffe; — im allgemeinen biene jur Regel, bafS man bte Initial«SBuchftaben in ber I. Klaffe noch nicht vornehme, foitbertt btefeS nur nad) ben Set« ftuitgen ber Kinjeliten (ober boch etlicher brei, ober auch mehrerer ©ruppett) beftimmen folle; woburch offenbar baö Talent berücfftchtiget unb Slneiferuitg wtrffam genährt werben wirb, jumal ftch bie Strebfaineu auch burdh ^rivatübungen in höhere Rnmmern 5« fchwingen bemühen werben. — Um aber bei Slnfängertt beit fo angeregte« SBetteifer bttreh übertriebene gorberungeit nicht ju entmutigen, ober gar ju erbrürfeit, halte man hierin baö rechte 9J?afi, unb erwarte von ben nachfolgeuben fahren — wo man ftetS mit ber Rr. 1 beginnen foü — gelungenere Rachbilbungen ber ÜJfufterjeilen. Sin worauf man uoit Slnbeginn ein befonbereö 21ugen* rnerf rieten fotl, fei aber bie iReinliehfeit. 2)aju wirb bie 3uaenb fon* ber 3>veifel ftarf angetrieben, unb if)r, mie bem Seiner Biel SKühe er* fpart, wenn in ^infunft ftatt ber fogenannten „5ßtüfung3fartef" fOtt jebem Äiitbe bie erfte unb bie leiste <£>eft * Kummer, bie eö im felbeit 3af)re ober (Surfe am beften befchrieben, beibe mit einem burcbgejogeitett gaben oerbmtben, bei ber Prüfung »orgelegt werben. Slnftatt ber porbeftanbenett Ucberhau^2lufgabeit, unb SBochenfartel werben aber auch »"cb weiterSbin bie fogenannten gleifjthefeu bei ber Prüfung auf ben Xifcb ju legen fein, jebodj fotleit biefelben auöfcbliefii lieb nur bie Sluffailehr* Hebungen ober berartige SDiuftcrftücfe enthalten, unb rein unb richtig gefebrieben fein; waö füglich nur geforbert werben fann, wenn bamit feine Ueberbürbungen ftattfiitben. Die übrigen fchrift* liehen ©Hüblingen im Spracblehrlichen, im 9iecbneit gehören aber in bie Jpanbthefeit, über bereit Stanb man ftch wal)renb beS 3ahreö ju überjeugett wohl nicht uitterlaffeit barf. SEBenn beim Slbgange ber hiermit angeorbneten Schreibhefte aitbe* reö Rapier baju »erwenbet wirb, fo fotl eS übereinftimmenb mit jenen raftrirt werben. SDiit bem Sehretben auf einfache Sinieit beginne man nicht 51t früh, eS fei benit, bafö ntait tu ben ^anb* ober auch gleißthefeit etwa? früher bamit bie 93erfuche anftelleit fönnte. $tu. 'Dulli^ in Sai&ad?.