Kmetijske in rokodělske novid Na svitlobo dane od c. k. kmetijske družbe. Tečaj III. V srédo 22. Prosenca 1845. List 4. Ma vèrtu z drevjem nasajenim Preblago hišico imam , Obdana s poljem je rumenim, Za dom gosposki je ne dam. Tam unstran bistrim ob potoki Ležé zeleni travniki, Med nogradi v prijazni loki Pa béla cérkvica stojí. Na věrtu z drevjem nasajenim Prežlahtno sadje mi zori. Na bližnjim polji pa rumenim Se klasje zlato mi bleši. Zeleni travniki dajejo Mi klajo za živinico, Vinogradi pa prinesejo Presladko vinsko kaplico. O zgódni zarji mlad'ga dneva Me zvon iz béle cérkvice Budi, moliti mi veleva ; Po tem pa déla lotim se. Grem tje na polje al v dobrave In orjem, sejem al kosím, Ter velicanstvene narave Vladarja, stvarnika častim. Takó mi mine dan vesélo, Ker je prigovor vsak'mu stan': De človek naj žíví za délo In déla za živlenje, — znan. In kadar sonce milo daje Dolinam, hribčikam slovó , Jez tudi délo dokončaje Vesél, dovoljen grem domó. Naj, kupec! ladje ti bogate Na sinjim morji plavajo, In naj, rudar! rumeno zlate Ti rúdorovi davajo ; Jez zadovoljen sim s kmetijo In s svojo ljubo hišico, Ne ménjam z vaji bogatijo In z vaji žlahtno nošinjo Rés dostikrat mi pót od čela Pri težkim délu se cedí: Ko snég zapade polja, sela, Pa ojstra zíma mi grozí: Al sej stanú ni brez težave, Med cvétki tudi tèrn tičí; Dovoljnost vir je sréče prave Ki nam živlenje osladí. Zató, dovoljnost! mati sréče, Le zvésta bodi meni ti ; In ti, o Bog! blagodaréče Ne vstegni svoje roke mi. Iz Stávnice (Šemnic) na Ogerskim. A. Pirnat. Kmetovavec. Od viſoko sboljſhaniga sdelovanja roko- delſkiga orodja. V velki fabriki goſp. Franza Wertheima v Kremsu v sgornimu Eſtrajhu ſe isdeluje mnogo orodje in vſake ſorte ojſtrina sa misarje, ſkri- narje, ſodarje (pintarje), kolarje, teſarje i. t. d. Wertheimova jekléna ojſtrina ſe lozhi od naſhe domazhe v tem: Naſhi kovazhi ali jeklarji podſtavljajo sheléso s jeklam na tako visho, de oni zele kepe jekla na-nj pervarijujejo; na-nje mu jeklo mehkujejo, in ga na tanjko po shelési raskovavajo. Slo pomudi tak isdelek, predin ſe mu na bruſu potrebne ojſtroſti dati samore, ker ſe kaléno jeklo le kaſno sbruſi. Wertheim pa pervari na shelesno ali resavno klinjo she perpravno tanjko islezheno jeklo. Nadjana jekléna pljoſhza ſe ſprime na zhudno visho le po resni ſtrani klinje, takó, de sabovk ojſtrine ni jeklen, ampak oſtane is goliga shelésa, ſamo résna ſtran je pojekléna; savoljo tega tedaj Wertheimove rasne resála pri sbruſhevanju zló malo pomudé; tudi ſo njegove ojſtrine v rési bolj shive od naſhih; ve- liko drasheji pa tudi niſo od navadnih. Savoljo te umne snajdbe in obzhnokoriſtniga sdelovanja ima Wertheim pravizo, ki jo je she njegov prednik od ſvétliga Zeſarja sadobil, de le on ſam ſme po vſih zeſarſkih deshelah ſvojo takó isdelano robo pro- dajati. Wertheim sdeluje ne le ſamo jekljino, ampak obdeluje tudi k vſaki ojſtrini poſébni leſ in jo va-nj vdeluje, kakor je sa rasno rokodelſtvo potréba. V piſarnizi kmetijſke in rokodelſke drushbe v Ljubljani (Salendrovih ulizah Nr. 195 bliso Bre- ga) ſo rasni Wertheimovi isdelki sa vſakiga na ogled poſtavljeni. Salogo Wertheimoviga orodja ima v Ljubljani gosp. Anton Kriſper, kupez na velkim tergu, in jo prodaja na drobno in na debelo, tudi po ſamim, kakor kdo potrebuje. Le to orodje je she tako napravljeno, de ga vſak rokodelez, ki ſi ga kupi, bres vſiga sadershka lahko v roke vsa- 14 me in rozhno s njim déla. Po vredni zeni ſo rasni obli sojſtrimi klinjami: namrezh, ſtrugazhi voski in ſhiroki, rogazhi, gladeshi, ſpahivniki. lajſhtovniki manji in vezhji, sobniki, ſhi- povniki, shlebniki, ſvédri in ſvéderzhiki, vſe ſorte rozhne shage in drésalze, dléta, pile, raſpile, resivniki, ſekire, shamplake in plankazhe. Leſkoviz. Kakó ſe dajo miſhi is njiv odgnati. Tudi miſhi po polji imajo ſvoje letine in ſvoje vreme, in kader ſe jih veliko na obſejano njivo pertepe, veliko ſhkodo naredé. Tudi letaſ ſèm ter tjè polje slo nadlegvajo. Kmetovavzi vſih deshelá ſe she tedaj veliko lét prisadevajo, pomozhke soper te ſhkodljive goſtazhe isnajti in gotovo bi she v tem bolj ſrezhni bili, ko bi ne bili tolikajn po ſtrupenih rezheh popraſhovali, temuzh v drugazh- nimu obdelovanju svojih njiv ſredſtvo soper te shivali iskali. Pred dvem letmi je goſp. Janes Konrad, fajmoſhter na Shtajerſkim, z. k. kme- tijſki drushbi v Gradzu osnanil, de ſo kmeto- vavzi njegove ſare s tem grosno veliko miſh po njivah pokonzhali, de ſo is ajdove moke in miſhize shganze ſkuhali in jih po miſhjih luknjah potaknili. Imenovana kmetijſka drushba je pa pred tem hudo ſtrupenim in nevarnim ſredſtvam ſvarila in je kme- tovavzam te le nar gotovſhi pomozhke priporozhila: 1. globoko orati, 2) njive zhiſto od vſih oftanjkov otrebiti in jih 3) na ſpomlad s gnojnizo is ſtraníſh (ſekretov) poſhkropiti. Podovor kmetiſhkiga ozheta s ſvojim oſme ſhole suzhenim ſinam, v meſzu Proſenzu.*) Şin pridši v hiſho ſi mane roke in pravi: Daneſ je pa mersla. Ozhe ſedezh pri pezhi, pipizo v uſtih, mu odgovorí: No Janes! kér ſi ſe she v oſmi ſholi na- ravoſlovja suzhil in ſi she vezhkrat pravil, de sdaj marfiktero prigodbo v natori samoreſh rasloshiti, povej mi, od kod pa pride, de je po simi takó merslo? Şin. Posimſki mras pride od tod, kér po simi ſo kratki dnevi in dolge nozhí, tedaj le malo ſonzh- ne gorkote dobivamo; ſonze ſtoji nisko nad naſho semljo, njegovi sharki le po ftrani na-njo padajo, naprejsderzhe in ne ogrejejo semlje takó, kakor takrat, kader padajo bolj navpik ali naravnoſt na- njo in vezh zhaſa oſtanejo na meſtu; vezhidel pihajo po simi hladni vetrovi in srak mozhno smrasijo, in od tod pride mras. Ozhe. To je she nekaj. Od kod pa to pride, de je vezh del meſza Proſenza vezhi mras, kot pa meſza Grudna, deſiravno sdaj she dan raſte, in ſonze vikſhi ſtopi? Şin. To ſe pa takó sgodí: Meſza Grudna imata ſhe semlja in srak nekoliko poprejſhne poletinſke gorkote, ktera pa smirej bolj minuje, in je ſhe sa ta meſez kaj ne oſtane, mras smirej bolj raſte, ako ravno she ſonze nekaj vezh gorkote da, ko v pre- tezhenim meſzu. Ozhe. Tega pa ne rasumém dobro. Sin. Ukasajte jutro sjutraj enakomérno saku- riti obedve pezhi v tem konzu hiſhe, kjer bo ſhe od daneſ nekoliko gorkote oſtalo, in v unim konzu, kjer daneſ ni bilo sakurjeno, in najdili boſte, de bo ta hiſha she gorka, v drugi ſe bo pa kurjava ſhe malo posnala, in de bo potreba marſikako po- leno priloshiti, preden bomo hotli v nji tako gor- koto napraviti, kakorſhna bo v tem konzu od perve kurjave. Ozhe. To je pa she reſnizhno, kar mi od kurjave poveſh, sakaj to ſim she vezhkrat ſkuſil. Sin. Ravno takó je tudi s mrasam tega in uniga meſza. V pretezhenim meſzu je ſhe nekaj gorkote od leta in jeſeni, satorej ſe ſonzhna kur- java bolj posna, ko v tem meſzu, kér je vſa gor- kota preſhlà. Ozhe. Ta je ſpet reſnizhna; ali bi mi pa tudi samogel povedati, od kod de pride, de je po simi pri ſnegi ali jeſeni pri ſlani takrat nar huji mras, kader sjutraj sazhne ſonze ſijati. Şin. To pa pride od tod, kér takrat, ko ſonze poſije, ſe sazhne ſneg in ſlana tajati. K tajanju ſnega ali ſlane je pa veliko gorkote potreba, ktera bo vseta is blishnjiga sraka, in takó poſtane srak bolj mersel, kot je poprej bil. Ozhe. To mi pa ne gre v glavo. Sin. Le pozhakajte, vam bom pa pokasal, kakó de ſe to godí. On gre is hiſhe, vsame zinaſti okroshnik (talar), prineſe na njemu ſnegá in ledú in pravi: Glejte! tukaj je ſneg in led; va-nj bom djal peſt ſoli, na ravno sdaj mozhno vrozho pezh bom pa nekoliko vode vlil, ktera bo na enkrat vrozha poſtala, in v to vodo bom pri ti prizhi okroshnik s ſnegam in ledam poſtavil. Sazhne na okroshniku meſhati, de ſe hitreji ſneg in led tajata in pravi: Poglejte, okrashnik je k pezhi primersnil! Ozhe. Sa boshjo voljo! ali zopraſh? Sin. Ne zopram ne, ſaj tudi ne snam; to ſe je pa prav ponatorno takó le naredilo. Led in ſneg na vrozh kraj poſtavljena in ſhe s ſoljo smeſhana, ſta ſe sazhela hitro tajati. K tajanju je bilo pa po- treba veliko veliko gorkote. Ta gorkota je bila po- tegnjena is pod okroshnika, sató je pod njemu takó merslo poſtalo, de ſe je led naredil in de je okroshnik primersnil. Ozhe. Janes! reſnizhno ti povém, ako bi mi bil kdo drugi to naredil, zopernika bi ga imenoval, tebi pa she verjamem. Şin. Takó ſe sgodi tudi pri ſonzhnim is- hodu, kér bo k tajanju ſnegá in ledú potrebna gorkota sraku odtegnjena in sató bolj merslo poſtane. Ozhe. Si jo she ſpet dobro sadel. — Tega pa vender ne boſh vedil, sakaj de je v naſhim ſpodnjim hramu (kevdru) po simi gorko, po leti pa merslo? Sin. Tudi to vam hozhem rasodeti. To isvira od naſhe obzhutljivoſti, in ne od vezhi in manji gorkote v hramu, ktera je ſhe po leti vezhi, ka- kor pa po simi, deſiravno ſe nam drugazhi sdi. Po simi je srak svunaj hrama mersleji, po leti pa gor- keji. Pridemo po simi is mrasa v ſpodnji hram, ſe nam sdi gorko, pridemo pa po leti is vrozhine v hram, ſe nam merslo sdi, deſiravno je gorkota v hramu smirej slo enaka, kar tudi gorkomér pokashe. Ozhe. Ne moram te prav rasumeti. Sin. Ako ſedite v hiſhi, kader ſe she malo s-hladi, vam bo sazhelo biti merslo, ako pa v ravno takó gorko hiſho pridete is mrasa, ſe vam bo pa sdelo, kakor de bi bila ſhe prevezh sakurjena, in ta raslozhek ne pride od bolj in manj gorke hiſhe, ampak od obzhutljivoſti; ravno takó je tudi s gorkoto v hramu. Ozhe. Şpet ſi me pa preshugal, sakaj kar ſi mi povedal od gorkote hiſhe, mi tudi od gorkote v *) Taki poduki ſo nam prav po volji, satorej proſimo vezh enakih. Vredniſhtvo. 15 hramu verjetno ſtori. Pa vezhkrat ſim ſi she miſlil, sakaj de je Bog tudi mras vſtvaril. O kako prijetno bi vender bilo, ko bi ne bilo ne mrasa, ne sime! Şin. Tudi mras in sima imata ſvojo koriſtnoſt. Sakaj, ko bi ne bilo sime in mrasa, bi naſ tudi ſpomlad ne rasveſelila, in bi nam leto prijetno ne bilo; kar zhlovek smirej ima, ga nizh prav ne ve- ſelí, in ſe mu ſhe lahko oſtudi. — Mras zhiſti srak, obvarva pred mnogimi bolesnimi in naſ pokrepzhá. Goſpod miſionar Pirz piſhejo v lanſkih bukvah Leopoldinſke bratovſhnje, de ſo v ſeverni Ameriki neki narodi, kteri ſe tudi pri nar vezhim mrasu ne grejejo pri ognju, ampak ſi naredé po simi hiſhe is ſnega in okna is ledú, ſe v njih vkup ſoſe- dejo in presimijo v ſtradu in mrasu, kakor bibri v berlogih. Ta narod ima bojè nar vezhi, nar mozh- neji in nar sdraviji ljudi, kteri ſo vedno sdravi in veliko ſtaroſt doshivíjo. — Mras pripomozhi tudi k rodovitnoſti semlje. V mrasu mokrota v semlji smers- ne. Voda ima pa to laſtnoſt, de ſe rastegne in ras- ſhiri, kader smersne, kar ſe lahko is tega ſposná, de zhe voda v kaki saperti poſodi smersne, jo ras- neſe in rasbije. Tedaj ſe v semlji smersnena voda ali mokrata tudi rastegne, semljo vsdiguje in rahlja, kar ſe ozhitno vidi pri ſreshu, kteri nizh drusiga ni, ko smersnena in rastegnjena mokrota semlje. Po tem pa semlja bolj rahla in mehka poſtane, in tedaj tudi bolj rodovitna. Satorej je bolji ſpomladi, ko drujikrat terdine orati. — Sima pokonzhá tudi ſhkod- ljive seliſha, shivali in druge ſhkodljive rezhí; nam je tedaj tudi od te ſtrani koriſtna. Ozhe. Tudi to ſi mi na tanjko rasloshil, in sdaj ſhe le ſposnam, de ima tudi sima ſvojo dobroto, in de je Bog tudi pri nje ſtvarjenju ko moder go- ſpodar ravnal, sa kar mu gre zhaſt in hvala! Mene pa ne greva, de ſim te v ſholo poſlal, kér fi ſe toliko lepih in koriſtnih rezhi nauzhil. Drugikrat ſe bova ſhe kaj drusiga pomenila. Janes Jashirk. Otrók ne ſhegetati! V 48. liſtu lanſkih „Noviz" ſim prav nerodno in nevarno navado, otrôke plaſhiti, bral; to me je nagnalo, enake ſhkodljive navade, otroke ſhege- tati, opomniti in prigodbo med obzhinſtvo dati, ki ſim jo v Korneuburgu unikraj Dunaja v voj- niſhki uzhilnizi doshivel. — Baron Joshef P—m, mladi vojnik (kadet) je prav pogoſtama v mojo jisbizo sahajal, in eniga dne, kader ſim ſi ravno nad nekim matematizhnim razhunam glavo lomil, je sopet priſhel, in ko vidi, de ſe s matematiko vbijam, ſe na poſteljo h mojimu tovarſhu Joshefu K—lſki vſede, ga je sa kratek zhaſ ſhegetati sazhel. Nizh hudiga ſi pazh niſim pri ti norzhii miſlil; na enkrat moj tovarſh na vèſ glaſ savpije: „Sa boshjo voljo Pajk pomagaj!" Na ta pokliz rozhno od mise poſkozhim in k po- ſtelji ſhinem, na kteri vidim mertvoblediga mladen- zha leshati bres dihleja in shivljenja. To viditi mu urno sukno, podjopizh in ſrajzo odpnem in ga naglo, kolikor je bilo mogozhe, po perſih s kertazho derg- niti sazhnem, ſvojimu tovarſhu pa rezhem, de naj mu naglo zhevlje is nog potegne, in naj ga hitro po podplatih dergne, kolikor more; ko ſva ga preſtra- ſhena nekoliko zhaſa dergnila, ſim mu jeſt tudi ne- kikrat mersle vode v obras brisgnil, in potem je pazhali dihati jel in je sopet k shivljenju priſhel. Svojiga veſelja mladiga vojaka sopet h shivlje- nju obudeniga viditi, in veſelja mojiga tovarſha, ki bi bil s ſvojo nerodnoſtjo zhloveka ob shivljenje pripravil, ne morem po vrednoſti popiſati: vſak mo- jih dragih bravzov ſi ga lahko ſam miſliti samore. — Naj ſi to shalostno prigodbo vſi tiſti globoko v ſerze vtiſnejo, ki miſlijo, de je ſhegetanje le krat- kozhaſna norzhija in naj pomiſlijo, kake ſtraſhne J. Pajk. naſledke vtegne imeti! Beli Krajnci unikraj Kerke in Save od Kostanjevice do Jesenic. (Na dalje.) Hrana (živež) je tu takó priprosta, de bolj nemore biti: večidel se brez kruha odjeda, in pod- zemljice (krompir), kadar dogodijo, morajo za vse služiti; ko pa njih ni, je olad in lakota! Ti slabi hrani in stermim planinam, menim, je vzrok pripi- sati, de se tu toliko počenih mladenčev najde, ki tedaj za vojaški stan neso, ako ravno so drugači lepe postave. Spomládi in po leti se tako izstrada- jo, de po tem v jeseni, ko živež pod streho spra- vijo, kakor de bi zaskiteli, brez obzira na prihod- nje čase jejo in pijejo. Rokodelce: čevljarje, kra- jače in tkalce popolnama gosté, jim kolejo pure, pečejo povitice, in vina v obilnosti piti dajejo, de z njimi potrošijo in popijejo, kar je namoštnikam preostalo. O božiču se mu sodček nasméja, on se pa nad sodčekam zjoka. Ko veliko delo spomládi nastane; je voljan vsako bérso na drušino vzeti, ki mu v jeseni ne le sodec prazni, ampak tudi ve- likokrat zdravje za vselej podere. O ljubi kmetič, ko bi ti prevdaril, de ima léto 365 dni, in de je treba vsaki dan delavnimu človeku trikrat jesti, bi se ti gotovo zdej stisnil, in bi si bolji jedi za težji spomladanjske in poletne déla prihranil. Namoštniki so tukej to, kar so na Poljskim Judje s svojimi kerčmami; kakor ti z zganjem Poljca k sebi mamijo in mu tako radovoljni na up piti in jesti dajejo, de po tem ves njih pridelek na se potegnejo: ravno takó tudi naši namoštniki čez leto posojujejo gospodarjem, de jim v jeseni vse vino potočijo; tode ti revezi ne zvejo cene svojiga potočeniga vina, dokler ga namoštnik ne prodá. Na- moštnik tedej nikoli ne zgubí. Desiravno so to pravi živoderji, se le vunder brez njih biti nemore! Iz doma se ti ljudje čez zimo nikamur na do- bičke ali tergovino ne podajejo, kakor Kostelci, Osivničani in Poljanci. Leti dokončajo doma svoje delo, in si po zimi po druzih krajih kaki krajcar pridobé, ker nimajo ne tlake ne nogradov. Tu se pa mora doma biti in za kolje že v jeseni skerbeti, de se že v Sušci v nogradu delati zamore. Ko se mlatva začne, grejo vender k svojim sosedam Hrovatam mlatit za žito, in de bi si to žito, z mlatvo zasluženo, damó prinesli, hodijo vréč (žakljev) prosit, ker je doma nemajo ne rjuhe, ne vreče zavolj pomanjkanja na predivi; komaj si ga toliko pridelajo, kar imajo za sproti na se djati. Tudi volno doma predejo, ker pa te preje neuméjo tkati in sukna v stopah zgotoviti, ga v Metliko zgotoviti dajejo. Vender si ga zadosti omisliti nemorejo, kar njih nošnja bistro spričuje. Nič neobudi sožaljenja takó, kot njih oblačilo po zimi: ako še takó jako burja s snegam véje in mete, nema vender mož druzih hlač, ko pértnjene svitice, ki jih okoli nóg omota in v škornjice obuje, kar se človeku, kteri ni še take nošnje vidil, prav čudno zdi; žené nosijo zabunce, ki do ledjij segajo. Ta slaba oprava je vzrok, de jih grozno veliko po zimi zbolí, ker se prehladé. 16 Revšine teh ljudi ni moč popisati, ker je zemlja grozno nehvaležna: pa vender ni nikoli slišati, de bi se kdo tega, ali uniga hrama, ki po samotnih krajih tu in tam raztreseni stoje, lotil, de si ravno primožneji še vina imajo, kadar ga revni nar bolj stradajo. Tako lepo zaderžanje imajo tudi naši so- sedje Zumberčani, ptujiga blaga se ne bo do- taknil. Okna v njih stanicah so tako majhne, de se komej glava vun pomolí; res ne razumém, kako se nevesta, ki je bila poprej vdova, na dan poroke skoz okno prevleče, kakor je gosp. Kordež terdil. Poljanci radi šale zbijajo; ko so kaj taciga zved- ljivimu ptujcu na nos nataknili, so se potlej prav na vse gerlo smejali. (Dalje sledi.) Domača povest. (Iz Mokrice) so nam častiti gosp. Z..... pisali, de je bila letas za korenje neizrečeno dobra letina in so nam v pričo tega pri ti priliki korenjaka poslali, ki več ko 6 funtov tehta, s tem le dopisam: „Neka ženica že čez 70 let stara mi ga je prinesla, ktera je iz naših „Novic" ki jih per perložnosti ljudem berem, že veliko noviga zvedila, tudi želí, naj bi njeni koren v Novice prišel. Veli- ko korenja ima, ki po 5, 4, 3 funte tehta. Prav možko mi jo je zasolila, rekoč: „Slišijo, če bi vsako leto taka bila, bi bila naša dežela obljubljena dežela!" Serbije, pervo olarijo (prajarijo) napravil, ktera mu dovelj dobička nosi. Serbinje imajo posébno do- padajenje na olu in so jele, ljubljeno slivovico zlo opušati. Proſhnja. Od vezh ſtrani ſmo ſliſhali, de ſo osnanila ſomnjev v naſhi letaſhni pratiki kmetam prav slo po volji; ſliſhali ſmo pa tudi, de ſo nekteri ſomnji poſébno na Krajnſkim napzhno osna- njeni, nekterih bolj imenitnih pa zlo manjka. Kér bi sa drugo leto radi te pogreſhke popravili in naſho pratiko tudi v ti rezhi popolnama napravili, proſimo prav lepo vſakiga prijatla pra- tike, poſébno pa duhovne goſpode, ki ſo nam v vſih rezheh nar vezhi pomozhniki, de bi nam hotli, vſak v ſvojim kraju, te popravke v slovenskim jesiku osnaniti, in nam jih pred ko je mogozhe, v Ljubljano na natiſkarja pratike, goſp. Blasnika poſlati, sakaj natiſkovanje nove pratike sa leto 1846 ſe bo she v prihodnim meſzu Velkitravnu sazhelo. Kér je pa naſhih pratik tudi nekaj v Istrijo, Reko i. t. d. ſhlo, bi morde tudi dobro bilo, ko bi tudi nar bolj imenitne ſomnje imeno- vanih krajev sa Slovenze na snanje dali in sató proſimo, de bi nam tudi te kdo osnaniti hotel. Osnanila. Drugi natiſ pervih dveh liſtov „Vinoreje" je dokonzhan; naj ſe tedaj tiſti prejemniki „Noviz", ki niſo vlani perva dva liſta prejeli, sa-nje oglaſijo. Veliko ſedajnih prejemnikov „Noviz“, ki niſo bili na pervi tezhaj (to je od Maliferpana do Grudna 1843) na- rozheni, ſo nam ſvoje shelje osnanili, tudi pervi tezhaj dobiti. Shal nam je, de nemoremo nobenimu vezhs njim vſirezhi, kér ſo nam vſi liſti tega tezhaja poſhli. Zhe bi ſe jih pa 200 prejemnikov vkupej sbralo, je gofp. Blasnik pripravljen, imenovani tezhaj sa navadno plazhilo vdrugizh natiſniti. Naj nam tedaj tiſti, ki ga shelijo imeti, njih namen, pred ko je mo- gozhe, napovedó, de ſe bomo vedili, po tem ravnati. Novize s vſimi perlogami, savitkami in s poſhto vred, ſo takó po zeni, de ga ni zhaſopiſa, ki bi boljſhi kup bil, sató pro- ſimo, de bi nam prejemniki ſvoje narozhilne plazhila (Pra- numerations-Gebühren) bres vſih potroſhkov poſhiljali, ſizer jih ne bomo prijemali. Urno, kaj je noviga? (Na Dunaju) se pripravljajo, krasen spo- minik na pokopališu rajnkiga Kopitarja, našiga slavniga rojaka, napraviti. (Na železni cesti pri Marburgu) de- lavci skozi celo zimo neprenehama delajo, kjer bode zidavska umetnost dva velika in morebiti nar ime- nitniši dela cele teržaške železne ceste izpe- ljala, to je: 182 sežnov dolgo podzemeljsko pot (Tunnel), in velki most čez Dravo. Z pod- zemeljsko potjo ima vedno 810 delavcov opra- viti, med kterimi jih 210 noč in dan v podzemelj- skih jamah dela; de se pa delavci preveč ne obo- tavljajo in de delo urno od rok gre, se velki zem- ljomerec gosp. Bolce po dvakrat in clo po trikrat po noči v jamah prikazuje in jih k delu spodbada. Do zdaj je že 147 sežnov na imenovani podzemelj- ski poti dodelanih in celo delo bo na tem mestu do prihodnjiga mesca Rožnicveta dokončano. Ni tedaj prazna, kar smo že enkrat povedali, de se bodo prihodno jesen Dunajčani že do Celja po želežni cesti pripeljali. (Nar veči pravdovec sedajniga časa) je 14. dan pretečeniga mesca v 71. letu svoje sta- rostí v Rimu umerl. Okoli 700 nedokončanih pravd je svojím dedičam (erbam) zapustil, kte- rim se pa ne ljubi, te pravde naprej peljati, de bi še tega premoženja ne zapravdali, kar ga je rajnkimu ostalo. Ta mož, ki se je za vsako malovredno reč pravdal, je bil iz prav visokiga stanú in se je imenoval Fr. di Massimo.— Bog mu daj na unim svetu večni mir in pokoj! Zena Preſhizhev v Krajnju. (V Serbii) se mnogoverstne rokodelstva zmi- Preſhizhi teshejſhi ſorte po 5 kr. in pol, funt. raj bolj razširjujejo. Ni davnej kar je neki ogerski loshejſhi „ po 4 kr. in pol, funt. kupec z žitam v Belgradu, poglavitnim mestu Şhpeh po 13 goldinarjev zent. Besedna vganjka. Kmetovavec me moraš imét', Kadar kaj zemlji zrozhiš, Če čerko vzameš mi spred, Jo v boju gotovo dobiš. Če pervimu vzameš proč čerke dvé, Imaš velike svetnice imé. B. Tomšič. Danaſhnjimu liſtu je ſheſtnajſti dél vinoréje priloshen. V Krajnju V Ljubljani Shitni kup. 18. Proſenza. 13. Proſenza. gold. kr. gold. 20 1 mernik Pſhenize domazhe. banaſhke. » Turſhize.. 1 » 1 » Şorſhize .... 1» Rèshi ..... » Jezhmena .. . Proſa . . . . . . » Ajde .. Ovſa .. . . . . . . . . . . . 1 1 24 58 1 55 42 d 1 57 . . 42 33 kr. 24 24 3 54 49 32 Vrednik Dr. Janez Bleiweis. — Natiskar in založnik Jozef Blaznik v Ljubljani.