3   <    7=1:27=+= Španski slikar, grafik in dizajner. V mlaj- ših letih je šel skozi obdobja kubizma, futu- rizma in metafiziènega slikanja, konèno pa se je leta 1929 pridru`il surrealistom. Bil je velik umetnik, hkrati pa tudi spreten agitator, ki si je delal samoreklamo. To je bila dobra formula za ogromen uspeh, ki ga je do`ivel praktièno `e na zaèetku svoje kariere. @e desetletnemu fantièu so domaèi odkri- li njegov talent in mu plaèali lekcije iz risa- nja, še v najstniških letih pa je prièel študi- rati na Kraljevski akademiji v Madridu, ven- dar je študij tik pred koncem opustil. Leta 1928 je odšel v Pariz, kjer se je sreèal še z dru- gimi znanimi umetniki, kot sta bila Pablo Pi- casso in Joan Miró. Pridru`il se je gibanju surrealistov, katerih idejni vodja je bil Andre Breton. Kasneje se je Breton z Dalijem razšel in ga obto`il sodelovanja z nacisti, bolne sa- mopromocije in finanènega pohlepa. Nekako z letom 1929 je Dali odkril stil, po katerem je kasneje postal tudi znan. To Salvador Dali  # je bil stil, v katerem je upodabljal nezavedno, prisotno v naših sanjah, nadnaravno, imagi- narno. Na surrealizem je namreè vplivala ta- krat še razmeroma nova psihoanalitièna teo- rija Sigmunda Freuda. Podobe goreèih `iraf in polzeèih, mehkih ur so postale njegov zaš- èitni znak. Njegovo odlièno akademsko zna- nje mu je dovoljevalo, da je razvil svoje slike skoraj do fotorealistiènega stila. Ko govorimo o Daliju in njegovem delu, ne moremo mimo Gale, `enske, ki je ned- vomno vplivala na njegovo `ivljenje in delo. Postala je njegova ljubica, kasneje `ena in muza, bila upodobljena na številnih slikah, ga spodbujala pri njegovem delu – kar je sèa- soma vodilo v pohlep, in to tako zelo, da je skomercializiral in pogosto zbanaliziral svojo umetnost. Leta 1940 se je Dali zaradi vojne napovedi preselil v Zdru`ene dr`ave Amerike, kjer je ostal osem let. Zaradi svojega ekshibicioniz- ma je postal superzvezda, se dru`il z ljudmi iz ameriške visoke dru`be in nastopal celo v reklamah. Njegova umetnost je postala po- pularna blagovna znamka in poleg slikanja je na primer oblikoval tudi nakit in obleke za Coco Chanel in posnel film z Alfredom Hitchcockom. Leta 1948 se je skupaj z Galo vrnil v Špa- nijo. Preostanek `ivljenja je pre`ivel deloma v Španiji, deloma Parizu ter New Yorku. Zaz- namovala ga je odtujitev od Gale, èeprav ga je njena smrt leta 1982 zelo prizadela. Pre`i- votaril je še zadnja leta in umrl leta 1989. Po- kopan je v Dalijevem muzeju, ki ga je sam us- tvaril še za èasa `ivljenja v rodnem Figuerasu. V teh dneh (11. maja) se bomo spominjali stote obletnice njegovega rojstva, zato je pri- èujoèa številka likovno opremljena z njego- vimi deli.  3