RAZSTAVE V GALERIJI Razveseljivo je, da lahko kroniko o razstavah v galeriji Loškega muzeja pričnemo tokrat z retrospektivno razstavo slikarja Janeza Sedeja ob slikarjevi 60- letnici in ob deseti obletnici njegove prve samostojne razstave. Poudariti je treba tudi, da j e Janez Sedej za to razstavo in za življenjski slikarski opus, ki je bil prikazan na razstavi, prejel Prešernovo nagrado gorenjskih občin, ki mu je bila slovesno izročena 8. februarja 1971 v Radovljici. Z razstavo 42 slik od leta 1957 do 1970 je bila prikazana razvojna pot Sedejevega slikarstva od prvih poskusov s kopiranjem tujih mojstrov (Claude Lorrain) in slikanja po motivih v okolici rojstnega kraja Dobračeve pri Zireh. Ker so bile skoraj vse slike za razstavo izposojene pri lastnikih, je jasno, da pregled ni mogel biti popoln, za celotno podobo slikar j evega razvoja je manjkalo nekaj tipičnih del, ki so jih nadomestila manj pomembna. Toda razstava je pokazala, 240 da se je Sedejevo slikarstvo razvijalo od naivnega diletantizma do sedanje popolnosti njegove krajine, da ni nastalo brez temeljev v naši tradiciji, da imamo v Sedeju slikarja, ki je prinesel v slovensko krajinarsko slikarstvo novo pojmovanje, ki pa se opira na romantično krajinarstvo. Po vsej razstavi smo mogli slediti težnji po vse večji dovršenosti in ugotoviti, da se magičnemu hladu pokrajine prilega nebo, ki ni šablonizirano. Poleg vseh ugotovitev, ki so bile že zapisane o Sedeju, smo ugotovili, da to slikarstvo ni naivno, temveč da je slikarstvo brez vzdevkov. To pa je tudi odločujoče pri vrednotenju Sedejevega krajinarstva. Ob razstavi je izšel katalog (8 strani stalnega formata 17 X 17 cm) z reprodukcijo risbe na naslovni strani, avtorjevo fotografijo in dvema reprodukcijama, za katere je posodila klišeja Mestna galerija v Ljubljani; katalog je vseboval še uvod, biografske in bibliografske podatke, seznam razstav, kar je zbral in katalog tudi uredil A. Pavlovec. Pokrovitelj razstave »SLIKOPLESKARSTVO« Skofja Loka. Razstava je bila odprta od 6. novembra do 6. decembra 1970, obiskalo pa jo je 1065 obiskovalcev. Decembrsko praznino sta izpolnila Anton Flego, akademski kipar, in Štefan Simonič, grafik. Prvi je razstavil vrsto dvojnih plastik: spodnji del je tradicionalna figuralna plastika, v katero je vde: lan nastavek iz kovine, stekla in emajla. Zaenkrat še pretežka naloga, ki je zadala mlademu kiparju veliko problemov. Štefan Simonič na razstavi ni pokazal nič novega, kar ne bi videli že na drugih razstavah. Skoda je, da ni pokazal tistih grafik z etnografsko motiviko. Ob razstavi je izšel katalog, 4 strani z reprodiikcijo Simoničeve grafike na naslovni strani (kliše je posodil Gorenjski muzej v Kranju), zadnja stran oglas podjetja COMMERCE, ki je bilo pokrovitelj razstave. Ureditev kataloga in predgovor za S. Simoniča: A. Pavlovec, A. Flego je napisal uvod sam. Razstava je bila odprta od 22. decembra 1970 do 12. marca 1971. Obiskalo jo je 646 obiskovalcev. Šele v marcu je bilo v galeriji zopet živahno, ko jo je napolnil s tridesetimi oljnimi slikami akademski slikar Igor Pleško, ki se je v zadnjem času posvetil izključno slikanju morske favne. Razstavljena dela predstavljajo smiselno nadaljevanje slikarjevih prizadevanj prikazati na specifičen način motiviko na temo »človek in morje«, čeprav človek na Pleškovih slikah ni naslikan, ampak slutimo njegovo prisotnost ob mrtvih ribah in drugih morskih živalih, ki jih podaja na presenetljivo živobarven način. Tako vidimo v Pleškovem slikarstvu zanimivo prepletanje oblikovnih in vsebinskih teženj in uspešno reševanje nasprotij pri usklajevanju obojega v višjo vrednost. Ob otvoritvi razstave je bil kratek kulturni program, na katerem je Saša Miklavc bral slikarjeve pesmi o morju, Niko Pertot pa jo na rogu odigral nekaj skladb; na klavirju ga je spremljala pianistka Giti Mally. Tudi tokrat je imel katalog štiri strani z reprodukcijo na naslovni strani. Uredil ga jo slikar sam, ki je napisal tudi uvod in biografske podatke. Na zadnji strani seznam razstavljenih del. Obiskovalcev je bilo 880 od 12. marca do 7. aprila 1971. Viktorja Snoja so Ločani poznali že veliko pred njegovo razstavo v galeriji. Morda ga sicer niso poznali osebno, pač pa kot restavratorja, ki je v beli halji odkrival in obnavljal freske na Homanovi hiši. In prav restavratorsko delo je značilno za tega slikarja, ki ga zelo redko srečujemo na razstavah. Snoj se v svojem slikarstvu zateka v preprosti svet, kjer je sklonjen k mali stvari, iz katere neti vizijo velikih daljav. Fantastično oblikovan kos lesa, skala, mah, lišaji — to so motivni svetovi; te predmete slikar iztrga iz običajnega naravnega okolja, jih poveča in jim da povsem drug značaj. Na ta način sestavlja slikar svojo vizijo, v katero se mu izgublja oprijemljiva realnost in se poraja bogastvo namišljenega sveta. Katalog na osmih straneh je uredil slikar, uvod, pregled razstav in bibliografijo o slikarju je napisal A. Pavlovec; tri reprodukcije, od teh ena na naslovni strani. Pokrovitelj razstave je bilo TRGOVSKO-GOSTINSKO PODJETJE SKOCJAN, RAKEK, oglasa pa sta prispevala še Gozdno gospodarstvo Postojna in Postojnska jama ter s tem financirala katalog. Mikavna podobnost s predhodnim razstavljalcem: tudi na otvoritvi Snojeve razstave je bil kratek kulturni program, na katerem je igralka Milena Grmova recitirala pesmi Viktorja Snoja, ki je tako restavratorskemu in slikarskemu delu dodal še pesniško meditiranje o svojem delu. Razstava je bila odprta od 19. aprila do 17. maja 1971 in jo je obiskalo 1642 oseb. Povsem tiho smo postavili razstavo grafik JVade Lukežič v galeriji, ki je to- 16 Loški razgledi 241 krat zacvetela v prijetnih barvnih grafikah, motivno ujetih v svet rož in šopkov, kar je tudi specialiteta te po krivici premalo znane umetnice, za katero nam je na voljo samo podatek, da živi v Mariboru in da je končala grafično specialko na ljubljanski akademiji. Ob modernističnih težnjah je bilo njeno delo svež oddih, kar so občutili tudi gledalci, ki njenih grafik niso samo gledali, ampak skoraj vso razstavo tudi pokupili. Čeprav Nada Lukežič ne živi v izobilju, ampak skromno in preprosto, je ves izkupiček namenila za gradnjo Šolskega centra za slepe v Stari Loki. Izkoriščam to priložnost in se ji zahvaljujem za dar. Povabili pa smo jo tudi, da bo prihodnje leto še enkrat razstavljala v naši galeriji, kajti tokrat ji nismo dali razen prostora ničesar, niti vabil in ne kataloga, toda kljub temu je razstavo obiskalo 788 obiskovalcev od 27. maja do 6. junija 1971. Mala Groharjeva slikarska kolonija prinese v Skofjo Loko mladostni vrvež in vihravost, kar se nujno pokaže tudi na razstavi, ki jo je treba postaviti čez noč. Prireditev je zajela 340 učencev in skoraj sto likovnih pedagogov iz Slovenije in iz drugih republik, kar je bilo hkrati svojevrsten problem pri razmestitvi sodelujočih in pri postavljanju razstave v galeriji na Gradu. S pomočjo panojev, ki so jih postavili člani ODRA — Galerije, je uspelo pridobiti površino za 150 otroških slik in risb, tako da smo lahko razstavili točno 340 del ali od vsakega udeleženca po eno. Ker je bilo o tej razstavi in o otroški slikarski koloniji letos že mnogo pisanega in so se mnenja dokaj razhajala, na tem mestu omenjam: čeprav je bila razstava res morda prenatrpana in je bil del kritike na ta račun upravičen, se pa nikakor ne moremo strinjati z drugačno obliko dela, ki bi kakorkoli zmanjševala množičnost te manifestacije. Tako kot že prejšnje razstave, je tudi ta dosegla rekorden obisk: 5229 obiskovalcev od 6. junija do 12. julija 1971. Mali Groharjevi slikarski koloniji je sledila razstava del članov 4. Groharjeve slikarske kolonije, ki je prišla pod udarec dveh povsem nasprotujočih si mnenj o namenu in pomenu kolonije in same razstave. Gledanje, ki je zasidrano globoko v tradiciji, ne sprejme na noben način novih tendenc, ki se počasi pojavljajo tudi v krajinarstvu, in si le tega želi ohraniti čimbolj v vodah tradicije, medtem ko je povsem nasprotno stališče, da bi morala postati Groharjeva slikarska kolonija srečanje avantgardistov, če že nosi ime, ki je nekaj decenijev nazaj pomenilo avantgardo v takratnem umetnostnem dogajanju. Silnice, ki tako razdvajajo mišljenja o razstavi, so prisotne in se deloma celo odražajo na sanii razstavi. Opozorile pa so na povsem nekaj drugega organizatorje: ne glede na pristaše te ali one smeri je za razstavo važna kvaliteta. Ta pa je resnično merilo. Na razstavi so sodelovali: Peter Adamič, Milan Bizovičar, Anton Dolenc, Suzanne Favriou (Francija), Rudi Gorjup, Božidar Grabnar, John Me Lellan (Anglija), Ljubo Ravnikar, Evgen Sajovic, Lenci Sartorelli (Italija), Janez Sedej, Melita Vovk- Stih in Bernardo Ylla (Španija). Katalog na 20. straneh je izdala in založila Groharjeva slikarska kolonija s pomočjo Veleblagovnice NAMA iz Ljubljane. Katalog vsebuje 14 celostranskih reprodukcij; uvod in biografske podatke ter seznam, razstavljenih del je napisal ter zbral A. Pavlovec, ki je katalog tudi uredil. Vmaju in juniju 1971 je Gorenjski muzej pripravil v nerabljeni dvorani NOB razstavo »Turški tabori na Gorenjskem «, ki jo je obiskalo nad 5000 ljudi. A. Pavlovec 242