101 ZDRAVJE IN BOLEZEN PRI SOKEJIH (ZOQUE) V CHIAPASU* Mojca Terčelj IZVLEČEK Prispevek razlaga koncept zdravje- bolezen pri Indijancih Zoque iz severnega Chiapasa v Mehiki in podrobno analizira n/ihovo medicinskoprakso, takopreventivo kot kurativo. Poseben poudarek je na ločevanju domačega družinskega zdravljenja in pa specialističnega zdravljenja na ravni tradicio- nalne medicine. To ločevanje sloni na sokejevski etiologijiin bolezenski klasißkacijL ABSTRACT The article explains the concept of health and illness with the Zoque Indians of North Chiapas in Mexico and analyses in detail their medicalpractices, preventive as well as curative ones. Special emphasis is dedicated to the differentiation between domestic and family therapy on the one hand, and specialist treatment on the level of tiaditional medicine. This differentiation is based on Zoque etiology and their classißcation of illnesses. Koncept zdravje-bolezen je pri Sokejih tesno povezan s splošno razlago sveta in človeka v njem. Ves univerzum uravnava dualistični-polarni princip, ki se manifestira na vseh nivojih realnosti: v naravnem, nadnaravnem in socialnem svetu. Gre za splošno dualistično strukturo, ki se formabio izraža na različnih nivojih skozi različno opozicionahio nomeiJdaturo. Princip je po svoji funkcionalnosti dinamičen - teži k ravnotežju nasprotij. Opozicionalni pari služijo tudi kot klasifikacijske in interpretacijske strukture. Sokeji razlagajo naravo z opozicijami, med katerimi so najosnovnejše: moško-žensko, močno- šibko, vroče-hladno, desno-levo, gor-dol itd.' »Vroče« in »hladno« rusta zgolj termodinamični kategoriji, pojmujejo ju v veliko širšem smislu. »Vroče-hladno« sta eden najsplošnejših klasifikacijskih sistemov, lahko bi rekla, da predstavljata hermenevtično strukturo Sokejevpar excellence, osnovni kognitivni model, kateremu sledi cel spekter aplikativnih izvajanj - od medicinske prakse, kuliiwrike, * Tekst je del avtoričine magistrske naloge z naslovom Medicina in magija med Sokeji v Chiapasu (Mehika), oddane na Oddelku za etnologijo in kulturno antropologijo Filozofske fakultete v Ljubljani juiüja 1992 (mentor dr. Zmago Šmitek, somentorja: dr. Noemi Quezada in dr. Andres Medina). 1 Vizijo sveta, razMöiost kozmosa, red in gibanje razlagajo vsa mezoameriška ljudstva na osnovi opozicij, ki izhajajo iz najbolj primarne: Praoče-Pramati. Na to najosnovnejšo horizontalno delitev imiverzuma vežejo kompleksnejše strukture. Lopez Austin (1984:58-59) je predstavil najpogostejše strukture pri starih ljudstvih lOZ Mojca Terčelj oblačenja do pravil obnašanja in družbeno-pravnih norm. Vsako človeško dejanje ima svojo vročo ali hladno konotacijo. Klasifikacija »vroče-hladno« je v vsem mezoameriškem in južnoameriškem prostoru precej običajna. Foster (1978,1983) jo razlaga kot okrnjeni prežitek grške Hipokratove teorije zdravljenja. Ta naj bi prišla preko arabske medicine (Avicerma) v špansko srednjeveško medicinsko prakso, od tu pa v Ameriko, kjer naj bi jo domorodci hitro sprejeli.^ Človek je mikrokozmos, križišče vseh opozicijskih osi, tako naravnih (moški-ženska, vroče-hladno, močno-šibko) kot socialnih in duhoviüh: naravno-duhovno, naravno- kultumo, rmravno-socialno. Komumub/p/t ali človeško telo pomeni v sokejevskem jeziku človeka v integriteti, celoti. To celoto sestavlja vidno telo in 13 nevidiuh kojam, spiritualnih enot, ki imajo svoj sedež v srcu. Vidno in nevidno telo sta nerazdružljiva harmoiučna enotnost. Duševne enote pri tem niso ekvivalentne krščanski duši, čeprav današnji Sokeji mešajo pojem »duša« in »kojama«.' osrednje Mehiške planote: ženska moški hladno vroče spodaj zgoraj ptič ocelote orel 9 13 spodnji svet gornji svet (nebo) vlaga suša tema svetloba šibkost moč noč dan voda ogenj vpUv prednikov vpliv potomcev smrt življenje kremen cvet veter blisk ostra bolečina Iritacija majhno veliko nočni naliv curek krvi smrad dišava 2 Hipokratova medicinska praksa je temeljila mi harmorüji štirih osnovnih življenjskih principov: vroče - hladno - suho - vlažno, ki so označevali 4 osnovne elemente: zrak, zemljo, ogenj, vodo. Njegova teorija je bila res osnova evropski srednjeveški medicini in je kot taka vsekakor prišla s Španci tudi na ameriška tla, vendar se sama bolj strinjam z Austinovo hipotezo oz. kritiko Posterja, da je glede na celotno mezoameriško kozmologijo in ideologijo v tem prostoru že pred prihodom Špancev obstajala dihotomija zdravstvenega klasificiranja in da so Španci k vsemu skupaj dodali le še svoje elemente in utrdili predšpansko tradicijo (Lopez Austin, 1984:103-118). 3 Laureano Reyes (1988:246) enaä sokejevsko kojamo s tonalli, duševnostjo starih Mehikov; enačenje ni eksaktno, ker je bila tonaJJile ena od najpomembnejših duševnih enot pri MeWkih. Samostalniška oblika tonaJli glaffAa tona (»sevati«, »dajati toploto«) ima v jeziku nahuat naslednje pomene: a. sevanje; b. sončna toplota; C. poletje; d. dan; e. znamenje dneva; f. usoda osebe glede na dan rojstva; g. duša in duh; h. usojena stvar ali stvar, ki je lastna določeni osebi (Molina). Austin v analizi koncpeta duševnosti pri Mehikih govori o treh najvažnejših duševnih enotah: tonalli, yolia in ihiyotl. Vse tri enote so bile porazdeljene po vsem telesu, s tem da je imela tonalli sedež v glavi, yolia v srcu, ihiyotl pa v jetrih. Prva je nosUa najbolj racionalne funkcije, zadnja najbolj emocionalne. Edino tonalh^e za časa življenja (sanje, bolezen) lahko zapustila telo. Kot osrednja duševra enota, ki je povezovala vse ostale in skrbela za duševno harmonijo in telesncnluševno usklajenost, je bila yolia najpomembnejša. (1984:221-262). Današnji mestid imenujejo tonallivse duševne enote, kijih mešajo s krščansko dušo. Predpostavljam, da je 13 duševnih enot v tesni zvezi s trinajstimi gornjimi ali transcendentalnimi svetovi, ki so jih poznale kozmogonije mezoameriških dvilizadj. Predkrščanski kozmološki koncept Sokejev je sicer manj znan, glede na vire in ustno izročilo pa je poznan koncept Mehikov in Majev: vertikalna os stvarstva se je delila rm 13 zgornjih svetov, 9 spodnjih in 4 srednje. Vsakemu so pripadali polarni pari božanstev, naravni elementi in barve. Mehiki so si uruverzum predstavljali kot nadzemno in podzemno stopiučasto piramido. Najvišji nivo nadzemne piramide je pripadal najvišjemu božanstvu - Omeotlu, ki je predstavljal vsesplošni dualizem. Maji so upodabljali gornje svetove z mitološko ceibo, svetim drevesom, iz katerega je izšel rod majevske aristokradje (VUla Rojas, 1986:140-147). Med današnjimi Tzotzili je koncept še živ: polegceibesi gornje svetove predstavljajo kot piramido, katere stopnice so ure dneva. Sonce doseže opoldne zenitno točko - i\ajvišjo točko nebesne piramide ali »srce neba«, opolnoči pa najnižjo točko podzemnega sveta. (Holland, 1989:70). Zdravje m bolezen pri Sokejih (Zoque) v Chiapasu Kojame omogočajo življenje s tem, ko dajejo moč in vitalnost krvnemu obtoku. Vsaka duševna enota, tudi »sombra« ali senca imenovana, ima svoj korelat v živali ali pa naravnem elementu. Dvanajst enot, ki jih človek pridobi v življenju, z njim tudi xmu'e; trinajsta, s katero se rodi, ni umrljiva in gre v svet mrtvih aH pa se reinkamira. Nekatere »sence« so močne, druge šibke, dobre ali zle. Tako kima človek lahko več dobrih in močnih, šibkih in zlih ali pa šibkih in dobrih ali šibkih in slabih. Tisti, ki imajo »močne sence«, tako dobre kot zle, sopi/aiijama (močni po krvi). Te ljudi bolezni manj napadajo (imajo »hrabro kri«). Ljudje s šibko krvjo so nenehno izpostavljeni nevarnosti. Delitev telesa na levo in desno hemisfero je ena najobičajnejših sokejevskih medicinskih klasifikacij. Vertikalna os, ki telo razpolavlja, se imenuje »usta telesa«; poteka od glave do nog: med očesoma, nosnicama, po sredi ustnic, brade, toraksa, popka ter deli genitalije in noge. Levi roki npr. pravijo a akna k/{a = na strani + akna = levi + ang= usta + k/= roka: roka na levi strani ust (telesa)). Leva hemisfera je povezana s severom, ki predstavlja slabe oz. »negativne« vidike življenja; bolezen, smrt, pasivnost, laž, »vse, kar se pojavlja z leve«. Desna hemisfera je povezana z jugom (jamanasomo .Jama = sonce, toplota, dan, življenje + nas = zemlja + omojk v smeri; torej v smeri tople zemlje). Južni ali topli del telesa je antipod severnemu hladnemu in predstavlja zdravje, življenje, aktivnost, resnico in dobro.^ Vidno telo delijo Sokeji v dvakrat po devet delov; levi in desni sprednji del, levi in desni zadnji del, leva in desna polovica glave, levi in desni toraks, levi in desni abdomen, leva roka in dlan, desna roka in dlan, levo in desno stegno, leva noga in stopalo, desna noga in stopalo ter leva in desna stran hrbtenice. Telo se deli tudi v zgornji del (glava), osrednji del (srce in pljuča) in spodnji del, katerega višji predel zaobsega abdominalno votlino, nižji pa od zadnjice navzdol. Roke in noge, ki so izvršilni organi, pazijo na ravnotežje telesa. Sokeji nadalje poznajo »sakralne« in »profane« dele telesa. Sakralni so: glava- vključno z obrazom, srce, pas in genitalije. To vlogo imajo, ker so najpomembnejši (pas pa najmehkejši), najbolj občutljivi, najbolj muhasti, najbolj poželjivi in ker skrivajo tabuje. V terapijah so deležni posebne nege. Klasifikacijsko strukturo telesne sistematizacije sestavljajo torej naslednji binanü pari: levo-desno, sever-jug, zgoraj-spodaj, višje-nižje, spredaj-zadaj, profano-sakralno. Sredina, ki je lokaUzirana na območju srca, ima v tej polarnosti vlogo ravnotežja, zato je pojem sredine več kot geometrijska označitev; vezan je na kvaliteto: harmoiučnost, integracijo. Poleg klasifikacijske razlage poznajo Sokeji tudi metaforično. Človeško telo identificirajo s ceibo, drevesom, kije, kot sem že omenila, prisotno v sokejevski in majevski kozmogoniji.^ Deli telesa in njihova nomenklatura so analogni drevesiiim delom. Telo * Horizontalna delitev sveta pri Mehikih in Majih je kvadrat, ki ga dve križni osi (sever-jug, vzhod- zahod) deUta v štiri dele. Center ali popek predstavlja zelen kamen (zelena-simbol ravnotežja), ki združuje štiri trikotne liste gigantskega cveta. Strani neba imajo svoje barvne, spolne in druge simbolne konotacije, ki od kulture do kulture variirajo, največkrat pa sever označuje smrt, spodnji svet, žensko; jug pa življenje, zgornje svetove in moško. Pri Mehikih je sever črn, jug moder, pri Majih pa je sever bel, jug rumen. 5 Projekcija kozmičnega drevesa v človekovo anatomijo je razumljiva, saj človek predstavlja središče stvarstva in stvarstvo v malem. Kronisti iz 17. in 18. stoletja, ki opisujejo sokejevska naselja, poudarjajo simbolno 103 104 Mojca Terčelj označuje kot yen kuy, velikost drevesa {guy a\i cuy- drevo). Usta (an^ predstavljajo korenine [angkujy); noge {kojso) so deblo {kujkpajk) in predstavljajo velikost drevesa; roke {k/') so veje (akm/n); glava {kobajk) predstavlja listje; koža {naka) je lubje (naka); mišice [sis) so les {sis); kri {n/tin, n/'pin) je drevesni sok - moč {n/tin); otroci {une) so sadeži {t/p une) itd. Kako globoko je prisotna simbolika drevesa v človekovem življenju, nam pričajo tudi nekatere druge metafore: vri kuy-»vse, kar nam da drevo« pomeni hrano; kutkuy - »podoba drevesa« so vsa surova živua; ka kuy- »mrtvo drevo« ali »drevo v nevarnosti smrti« označuje bolezen; koken/jkuy - »iti zamenjati drevo« se imenuje obredno obiskovanje neveste, ki traja eno leto (erücrat mesečno). Določene dele telesa ponazarjajo Sokeji po podobnosti tudi z nekaterimi drugimi primeri iz narave: lobanja" je tshna ali posoda iz buče; pazduha je saja aH perut; penis je Jono - ptič; testis je poka ali jajce, žolčnik je tsujchni a]i zeleru chile, jetra so pataii nopal (kaktusov sadež), srce je koya ali rdeč paradižnik itd. Tsokoyali srce, kot središčni organ, zdrtižuje vse dobro in vse slabo. Je v sredini - med levo in desno hemisfero in med zgornjim in spodnjim delom telesa. Prevod besede tsokoyie večznačen: feoÂo pomeni vlažno, mokro; koya je paradižnik. Laureano Reyes (1988: 291-292) omenja tudi druge interpretacije: ts od babas = rdeč in koy ali koya = zajec. Reyes opozarja na podobnost srčnega utripa s hitrim in nemirnim dihabiim sistemom zajca, po drugi strani pa na pomembno simbolno vlogo te živali: zajec je hraber, pretkan, inteligenten, »biti zajec« pomeni biti najboljši, najhitrejši. Tsokoyje sinonim za »upravni center«, tudi v smislu »imiverzuma«, »kozmosa«. Preko cirkulacijskega sistema je srce povezano s celotnim organizmom; tako pravijo, da gre po krvi v vsak del telesa. Zgrajeno je iz votlih mišic (»mišice-jame«), ki so sedež trinajstih kojam, katere omogočajo življenje. Človek se rodi z eno kojamo in do 12. leta starosti vsako leto pridobi novo. Srce je najpomembnejši organ, njemu so podrejeni vsi ostali: »srce misli in ukazuje«. Kot emocionaliü, spiritualni in logični center pogojuje človekov karakter in njegovo vedenje v družbi. Možgani, ki so neposredno vezani na srce, so le njegov izvršibu organ. Srce jim po krvi pošilja različne misH; če pošlje »dobro« kri, človek ravna dobro, če jim pošlje »slabo«, se človek vede neprimerno. Kadar človek misli, »misli najprej s srcem«, možgani prenesejo misel v usta ali v vedenje. V primeru smeha {sikpa tsokoy= srce se smehlja), na primer, bo srce možgane najprej »ogrelo« ali pa »ohladilo«; prvo se zgodi v primeru veselja, drugo v primeru žalosti. Funkcija možganov {kochaman) je torej spominjanje in izvajanje. Kri {n/bin, n/pin) je moč; ob cirkulaciji oskrbuje s predelano hrano vse dele telesa. Po sestavi jo ločijo v dve vrsti, gosto-čmo in vodeno-rdečo. Kri ne nosi le hranljivih snovi, ampak vsebuje vitalno energijo in človekovo duševnost. Povezana je s trinajstimi duševnimi enotami; preko njih prenaša misli in karakter. Podobno kot pri Majih (Villa- Rojas, 1985:190) sta tudi pri Sokejih temperament in karakter odvisna od tipa krvi, ki ga vlogo ceibe, iz katere naj bi izhajal sokejevski rod. Pri Majih podpira velika ceiba središče sveta, ki je kvadratne oblike. Štiri ceÄepodpirajo nebo v štirih zemeljskih vogalih (VUla Rojas, Vogt, Holland). Od tu izhaja tradicija, da raste ceiba v sredini vasi in na vsakem od štirih glavnih izhodov. Austin (1984:104) razlaga predstavo Mehikov: »Bogovi so ločili nebo in zemljo s štirinu stebri, ki podpirajo nebesno odejo in jo ločujejo od zemeljske površine. Ti štirje stebri so personificirani z antropomorfnimi božanstvi, štirimi tiaJoqui Çoogovi dežja), ki jih opisujejo tudi kot štiri drevesa, skozi katera se pretakajo vplivi nebeških in podzemnih bogov«. Zdravje in bolezen pri Sokejih (Zoque) v Chiapasu ima posameznik. Tako pravijo, da ima nekdo »leno kri«, »močno« ali »šibko«, »vročo« itd. Poznajo tudi umirjeno in razburljivo kri. Kadar človek zboli, ima prehladno ali prevročo kri. »Vroča« kri je lahko tudi prirojena. Osebe, ki imajo to karakteristiko, so redke, a zelo nevarne za okolico, saj zavestno ali pa nehote povzročajo hude bolezni. Kakor je človeški organizem kompleksna enotnost naravnega, duševnega in socialnega, tako sta tudi zdravje in bolezen kompleksni stanji organizma. Posameznik doseže zdravo, normalno stanje, kadar živi v svojem telesnem, duševnem in družbenem ravnotežju; kadar je psihofizično usklajen z naravo, nadnaravnim svetom in družbo, katere član je. Nasprotno pa, patološko stanje nastopi, ko se poruši ena od komponent te strukture. Ne glede na vzrok in povod bolezni pride do kompleksne patologije, do prizadetosti duševnega in telesnega dela, zato sta temu primerna tudi preventivna in terapevtska dejavnost. Zdravljenje stremi po uravnoteženju psihičnega in fizičnega stanja. Sokeji poznajo tri izraze za bolezen: ka'kuy, toya in met. ka'kuy [»smsi drevesa«: ka'u - smrt + kuy= drevo) označuje bolezen v splošnem, še posebej pa se nanaša na neboleča obolenja: vročino {pijk/yka 'kuy), slabost {maya 'kuy), nespečnost {/nga'kuy) itd. Toya se nanaša na bolezenska stanja s trenutnimi bolečinami: npr. muskulama bolečina {kujkpajk toya). Met se nanaša na obolenja s kroničnimi bolečinami, kot so pritiski živcev in bo- lezni notranjih organov: npr. bolečina v križu {uka met).'' Klasifikacija boleziü je lahko naravna ali etiološka. Naravna klasifikacija poteka po že omenjeni strukturi »vroče-hladno« v »vroče« bolezni {pijkuy) in »hladne« bolezni [mamguy). V primeru bolezni se torej v telesu sproži pretirana »vročina« ali pretiran »mraz«, telo oslabi. Naj za lažje razumevanje navedem nekaj primerov: - naravno ravnovesje organizma je v nevarnosti pri pretiranem izpostavljanju dejav- nostim, ki povzročajo vročino (delo na polju, tovorjenje materiala, kuhanje, likanje itd.); - človek je v veliko manjši nevarnosti, če je izpostavljen mrazu, vendar je mrzla konotacija vode organizmu kar najbolj škodljiva; - naravno ravnovesje se poruši, če človek uživa zgolj hladna ali zgolj vroča živila, zlasti slednja so organizmu škodljiva, če se jih ne dopolni s hladriimi; - bolezen nastopi tudi ob psihičnih stresih: pretiran strah, nenaden preplah, tesnoba {susto, espanto), povzročijo v telesu vročino; - vpliv ljudi v »vročem« stanju: ženske med menstruacijo, nosečnice, »vroč« pogled, itd.; - vpliv nadnaravnih bitij: napad nagnala ali šamanov napad skozi sanje, srečanje Wayu, Sombierona, Piowa-chu'eiia..; - neprimerno obnašanje in rušenje družbeno-morabiih norm poruši ravnovesje organizma, nastopi vročina, diareja itd.. ^ Kefalno patologijo, na primer, klasificirajo različno: kobajkka'kuy(kobaß= glava - bolezen glave) se nanaša na mentalne boleziü, norost, na primer. Kobajk toya]e akutni glavobol,kobajkmetpa je kronični glavobol. 105 Mojca Terčelj 106 Etiološka klasifikacija ali bolezenska etiologija Bolezni torej nastopijo s porušenjem psihofizičnega ravnotežja, ki se demonstrira najprej na fizičnem nivoju, vendar vzrok vseh naravnih oz. psihosomatskih sprememb lü vedno naraven. Porušenje naravnega ravnotežja »vroče-hladno« je sicer obvezni spremljevalec, navadno začetru simptom vsake bolezni, ki pa ima lahko tudi magičen vzrok. V nadaljnjem skušam interpretirati originalno sokejevsko etiološko klasifikacijo. Sokeji delijo bolezni v majhne (dieto kuy) ali nenevarne in velike [moja kuy) au nevarne. Meja med njimi ni vedno evidentna. Velikokrat so prvi simptomi zelo podobru, celo isti, zato so prve diagnoze (avtodiagnoze ali družinske diagnoze) lahko napačne. Med majhne bolezrü prištevajo: kašelj, gripo, vročino, diareje, infekcije itd. Tovrstne bolezni nastopijo ob nepazljivosti in nezadostnem upoštevanju preventiviiih ukrepov. Vzroki tovrstnih bolezni so naravni: izpostavljenost preveliki vročim ali mrazu, uživanje pokvarjene (razpadajoče) hrane, uživanje pretežno vročih ali pretežno hladnih jedil, uživanje vode in hrane, okužene s paraziti itd. Gripo razlaga iiüEormatorka 1 takole: »Nič ni čudno, da smo zboleli; ker je zima in mraz, pijemo veliko kave, ki je vroča; vsa ta vročina se je zaprla v naša telesa in noče ven, zato se je dvignila temperatura in prišla je gripa.« Naravne bolezni zdravijo doma - s pomočjo zdravilnih zehšč (ki jih večkrat komplementirajo s kupljerümi kemičnimi preparati), posebnih diet, počitka in tako imenovane »družinske psihoterapije«, psihične nege, ki je je bolnik deležen s strani širše družine, in to ne glede na vrsto bolezrü. Psihološki moment in vključevanje sorodstva tako na nivoju domače kot specialistične terapevtike kažeta na kompleksno obravnavo bolnika oz. bolezni, ki jih sodobna medicina pojmuje in obravimva zgolj z vidika somatske patologije. Vendar naravne oz. majhne bolezni lüso niti približno tako kompleksne in komplicirane, da bi zanje potrebovaU specialista. Sokeji jih vedno zdravijo sami. Velike ali nevarne bolezni so vse tiste, ki ogrožajo človekovo življenje. So težje ozdravljive, ker so kompleksnejše, zato zahtevajo specialno terapijo, ki traja lahko dlje časa, saj vključuje tako empirično medicinske kot magično-ritualne elemente. Kompleksnost bolezni in njihovega zdravljenja zajema psiho-somatski, duhovni in socialni nivo; zdravljenje vodi specialist, vključena pa sta družina in širše sorodstvo. Tovrstne bolezrü nastopijo s somatskimi simptomi (diareja, temperatura itd.), ki jih spremljajo posebna emocionalna stanja: depresija, strah, mora, nespečnost, izguba apetita itd. Ta stanja so posledica izgube oz. potencialne izgube duše, prav to pa je tisto, kar ogroža bobükovo življenje. Vzrokov za izgubo duše oz. za nevarnost, da kojama zapusti telo, je več: - napad nadnaraviüh bitij in kojam oz. nagualov (tiste duševne enote, ki spremlja posameznika v določeni živali oz. predmetu), čarovrukov ali sovražnih sovaščanov; - kršenje socialnih, moralnih in religioznih norm. Vsaka duša oz. kojama v sanjah zapusti telo in potuje. Na poti lahko sreča sovražnika, kojamo čarovnika ali katerega od sovaščanov, ki jo napade. Če v boju uspe zmagati, se vrne v telo, kolikor pa je premagana, se ne vrne in organizem zboli. Potovanje duše v sanjah je povsem normalen pojav, do patološkega stanja pride le v primeru Zdravje m bolezeii pri Sokejih (Zoque) v Chiapasu spiritualnega napada. Povzročanje bolezni skozi sanje je pri Sokejih najpogostejša oblika maščevanja: med spanjem, ko sta telo in duša ločena, je organizem najbolj izpostavljen nevarnosti. Kojama lahko zapusti telo tudi, ko je organizem v budnem stanju. V takem slučaju je zapuščanje duše patološkega značaja že samo po sebi. Kojama zapusti telo, če se človek sreča z nadnaravnimi bitji in se hudo prestraši. Najpogosteje se to zgodi na mestih, kjer prebivajo »gospodarji« gora, jam, zemlje, vode, bliska itd. - nastopi susto aH na 'tse. Bolezen na 'tse nastopi tudi v primeru, ko posameznik sreča gozdna spirituaMa bitja, kot so Wayu, duendes, Sombreron itd. Posameznik se lahko prestraši tudi nenavadnih in nenadnih dogodkov in zboH za lažjo oz. manjšo obHko na'tse. Kojama v takem prüneru ne zapusti telesa, obstaja pa veHka možnost, da se to zgodi, zato zahtevajo tudi lažje obHke susta aH na 'fee ja posebno terapijo. Vzroki nevarnih bolezni so torej lahko nadnaravni ali pa socialno-magični. Nadnaravne boleziü negativnega predznaka {susto, aire, caida, »izguba duše«) povzročajo gospodarji krajev (zemlje, vode, gora, jam, bHska, vidkana) in druga spiritualna bitja. Poleg negativnih nadnaraviuh bolezni poznajo Sokeji tudi bolezni »od Boga«, ki so hude, niso pa nujno negativne: sterilnost, epilepsija, duševne boleziü in vse nepoznane bolezni. Med nevarnimi boleznimi sodaHio-magičnega vzroka poznajo Sokeji: na'tse aH susto, ki ga povzročijo napadi sovražnika v sanjah (napadalec je lahko sovražnikova kojama, nagual aH pa kojama in nagual čarovnika, ki ga sovražnik najame); »pogled«, »vroč pogled« in »zH pogled«, »zavist«, carga, alfareda itd. Ljudje povzročajo te bolezni namerno aH nenamerno. »Zavist« in s tem v zvezi čaranje, napadi skozi sanje in »zH pogled« so največkrat namerno in načrtno povzročeni; so pa tudi ljudje, ki imajo prirojen »vroč pogled« in nehote škodijo okoHci. Nekaj podobnega bi lahko rekla za cargo, bolezen, ki jo povzročajo nosečnice in ženske med menstruacijo. PREVENTIVNA DEJAVNOST Če želi posameznik ohraniti zdravje - ravnotežje, mora upoštevati števiHia preventivna pravila; pri delu in opravilih, prehrani, umivanju, spoHiem in socialnem življenju. Zaradi sistematičnosti in preglednosti deHm preventivno dejavnost v naravno in magično-sociabio (glede na zaščito pred »majhnimi« in »veHkimi« boleznimi). Sokeji ne dajejo prednosti eni aH drugi, zanje je enako pomembna tako prva kot druga; istočasno - enakovredno in komplementarno jih vsakodnevno spremljata obe. Naravna preventiva Prava mera pri delu, oblačenju, prehrani in umivanju zmanjšuje možnost naravnih obolenj. Gre za ravnotežje med »vročim« in »hladnim«; preventivna pravUa upoštevajo Sokeji z veliko rigoroznostjo; zlasti se izogibajo nesorazmerju in preveHkim nenadnim spremembam; - vroče telo (zaradi težkega fizičnega dela na polju aH bHžine ognja - kuhanje, Hkanje) 107^ Mojca Terčelj ne sme v stik z vodo, obratrio je lahko izpostavljeno vetru: umivanje tik po delu je prepovedano, dobro je tudi prekiniti delo, kolikor se telo hitro segreje; - ljudje, ki veliko berejo, so v nevarnosti, da se jim pregrejejo oči, zato Sokeji odsvetujejo daljše branje (npr. študij itd.); - telo je pretirano »vroče« tudi v času menstruacije, nosečnosti, poroda (in tik po porodu) in med spolnim odnosom, zato je treba paziti, da ne zboli oseba, ki v tem stanju je, pa tudi njena okolica, saj oddaja svojo toploto na druge; umivanje med meristruacijo, v visoki nosečnosti, takoj po porodu in po spolnem odnosu je strogo prepovedano; poleg naravnega neravnovesja in nevarnosti bolezrü je v teh primerih prisotna tudi magična nevarnost boleziü; nosečruce in ženske v mer^faniaciji ne smejo na obiske, saj lahko na oslabljene (bolrüke, dojenčke in šibke osebe) prenesejo toliko »vročine«, da žrtve lahko imirejo; pri spolnem odnosu je v nevarnosti tisti del duševnosti, ki zapiisti telo v posebrüh primerih (sanje, strah itd.); kolikor se ne vrne, je rezultat lahko smrt; - najbolj rigorozna so pravila prehranjevanja, saj je od hrane odvisen dobršen del zdravja; vsaka jed, ki jo zaužijejo, mora biti pripravljena tako, da rü ruti »hladna« ruti »vroča«; gre za pravilno dopolnjevanje oz. kombiniranje živu - čim bolj je živuo »vroče«, s tem bolj »hladiüm« se mora komplementirati in obratno: puranovo meso je zelo »hladno«, zato ga pripravljajo samo v omaki moJe, ki je zaradi sestavin, zlasti začimb, izredno »vroča«; pravijo, da sicer lahko škoduje zdravju; »hladno« je tudi svinjsko meso, zato mu pri peki dodajo veliko česna; kokošje in goveje meso, nüeko, sir, smetana in jajca so »vroča« živua, zato jih jedo z zelenjavo, s »hladnimi« začimbami in tortUjami. Večina zelenjave, tudi sadja in tortilje so »hladne«, kava, alkohol in tobak »vroči« itd. (glej razpredelnico v poglavju o prehrani). Kot sem že poudarila, »vroče« in »hladno« rüsta vedno termodinamični kategoriji; pri živUih bi lahko rekla, da so »vroča« zlasti tista, ki iritirajo prebavila (morda se angleški pojem hot v primeru začimb še najbolj približa indijanskemu konceptu), »hladna« pa sveža in lahka, čeprav to rü vedno pravilo (npr. avokado je »hladen«, a je težko prebavljiv, enako svinjina). - med preventivna zdravstvena dejanja spada tudi izogibanje določerum psihičrum stanjem in razpoloženjem, ki telo in duševnost preveč segrejejo ali pa povzročijo »padec« telesa: v prvi vrsti se je treba izogibati razburjanju, ki je tako »vroče«, da rü v nevarnosti le razburjena oseba, ampak tudi okolica; še posebej se ne sme razburjati med jedjo; podobno je s prepiranjem. Zdravju zelo škoduje tudi pretirano razmišljanje (»pretehtavanje«), zato se ga je treba kar najbolj izogibati, sicer zapade organizem v kompleksiü »padec«, ki ga celo specialist težko ozdravi. Magična preventiva Sokeji so dnevno izpostavljerü nevarnostim, ki jih povzročajo zavist, škodoželjnost in poželjivost sovaščanov in prisotnost spiritualnih oz. nadnaravrüh bitij. V obrambo pred nadnaravTÜmi in socialnimi magičrumi bolezrümi se držijo določeruh pravU in uporabljajo posebna magično-zaščitna sredstva: - v obrambo pred »vročim pogledom«, zUm pogledom, poželjivostjo in magičrumi dejanji sovaščanov, zlasti pa tujcev, nosijo različne amulete, ki morajo biti čim bolj skriti: navadno pod bluzo, v nedrjih ali v pasu, in sicer tako, da se dotikajo kože: nmierü topaz aH jantar, male bombažne vrečke rdeče barve, v katere je specialist zašu pravo razmerje naslednjih zelišč: rožmarin, bazUiko, rutico, pelin, aiüsov cvet in gorčična semena; 108 Zdravje in bolezen pri Sokejih (Zoque) v Chiapasu - zaščitno vlogo igra tudi rdeča barva, zato je dobro nositi rdeč pas, rdeč trak v laseh, rdečo ruto itd.; - ko gredo Sokeji na mesta, kjer je zbranih veliko ljudi, se zaščitijo pred »ojeado« ali poželjivostjo z dišavami, ki si jih kanejo zlasti na senca, pod pazduho, na vsa tista mesta, ki so najbolj občutljiva; - izogibati se morajo neprimernemu vedenju v družbi in kršenju družbeno-moralrah norm; s tem zmanjšajo konfliktne situacije in možnost maščevanja; - nevarnosti od nekaterih spiritualnih bitij, ki prežijo na človeka v gozdu in ob vodi, se izogibajo zlasti tako, da hodijo v skupini ali hodijo čim manj po samotnih krajih; - pred nenavadiumi naravrümi pojavi se zaščitijo s kanmi in rdečo barvo: na dan sončnega nwka, na primer, so ženske nosile rdeče trakove in pasove, moški pa so si z zemljo namazali podplate; večinoma niso šli iz hiš, ker so razlagali izpostavljanje soncu, ki se »prepira z limo in ima zato še večjo moč«, kot izredno nevarno; noseče ženske so si trebuhe prekrile z rdečimi krpami, da ne bi otrok dobil »zajčje ustiüce«; prepovedano je bilo tudi imiivanje, ker je sonce »okužilo« vodo. KURATIVNA DEJAVNOST Kurativa pri Sokejih ni izključna dejavnost specialistov. Tako v Pantepecu kot v Tuxth Gutiérrezu in Copoyi sem bila priča razviti domači medicinski praksi. T. i. majhne ali nenevarne bolezni, ki imajo naravne vzroke, zdravijo Sokeji izključno doma. Avtodiagnoza in družinska diagnostika, klasifikacija bolezni, poznavanje in klasificiranje zdravilnih zeUšč in njih uporaba, obvladanje različnih terapevtskih tehnik (masaža, soplada, barreada, kopeli, maziljenja ipd.), aplikacija injekcij in podobno - vse to spada v običajno domače zdravljenje. Zdravilna zelišča in klasifikacijo »hladno-vroče« v prehrani in zeliščih obvlada vsak Soke ne glede na spol in starost. Šele v primeru, če se izkaže, da bolezen doma ni ozdravljiva, iščejo Sokeji pomoč pri specialistih. Izbor specialista je odvisen od več dejavnikov, zlasti pa od tipa bolezru. Zdravljenje ni riikoU le stvar pacienta in terapevta, vedno vključuje celotno ožjo in širšo družino in včasih postane problem vse vaške skupnosti. Posebno psihično nego, ki jo boliüku posveča sorodstvo in ki je zelo pomemben element vsake terapije, sem poimenovala »družinska psihoterapija«. Ta je prisotna tako na ravni domačega kot specialističnega zdravljenja; v slednjem primeru nastopajo družinski člani kot obvezne »priče« magičnega terapevtskega rituala. Domače ali družinsko zdravljenje Ko nastopijo prvi simptomi, si prizadeta oseba določi vrsto oz. vzrok bolezni sama ali pa se posvetuje z družinskimi člani, sosedi in sorodniki. Prvo, kar mora bolnik opraviti, je analiza vsega, kar se je z njim dogajalo v zadnjem času: kje in s kom se je družil, kaj je počel, kar bi mu bilo lahko škodilo, ali se je pregrešil v pravilih vedenja in preventivnih pravilih itd. Ko sam ali pa s pomočjo družine določi vrsto bolezni, je proklamiran bolnik. To pomeni, da lahko začne z domačim ali specialističnim zdravljenjem, da lahko prekine z delom in da se lahko vsakemu potoži o svoji bolezni. Opazila sem, da do trenutka, ko prizadeti še ni priznan za bolnega. Soke prenaša težave zelo stoično, obratno pa se po 109 Mojca Terčelj tem toliko bolj pritožuje. Opazua sem tudi, da veliko bolezni prebolijo stoje, kot tudi to, da večkrat bolezen ignorirajo, dokler se resneje ne razvije. Vlogo hišnega terapevta prevzame navadno mati oz. žena. Zlasti, ko so bobi otroci, je njena terapevtska dejavnost zelo kompleksna in poseže, če je potrebno, tudi na področje magičnih zdravljenj: na primer zdravljenje carge ali al/aredje, ki prizadeneta dojenčke zaradi bližine »prevroče« osebe. Kolikor terapije takoj ne izvedejo, otrok lahko umre, zato je najbolje, da ukrepa mati sama. Podobno lahko nekatere elemente magično-rituahie terapije {soplar, barrear) izvede v primeru »sramu«, šoka oz. nenadnega preplaha katerakoli oseba, ki je v bližini nepričakovano prizadetega; učinek je v tem primeru enak učinku specialista, ki je sicer ediiü merodajni terapevt magično-ritualnui zdravljenj. Vsako domače zdravljenje vključuje torej naslednje elemente: daljši ali krajši počitek, posebno dieto, »hladno« aH »vročo« - glede na vrsto bolezni, uporabo zdravilnih zelišč, kijih dopolnjujejo s t.i. »patentnimi zdraviH«, določene tehiHke masaž in kopeH in pa družinsko psihoterapijo. Poznavanje zdravilnih rastHn je pri Sokejih vsesplošno razširjeno, njih uporaba pa je osnova vsakega zdravljenja. Ne le speciaHst, vsak Soke pozna vsaj osnovne zdravilne zeH, tiste, ki mu lajšajo težave pri prebavnih motnjah, parazitih, zvišaiH temperaturi; pa tudi tiste, ki ga ščitijo pred nadnaravnimi in socialnimi nevarnostmi. Teh osnovriih zeHšč je na ozemlju gorskega pragozda kot tudi chiapaškega nižavja veliko. Sokeji jih klasificirajo, podobno kot živila, v »hladna« in »vroča«. Prva uporabljajo v primeru »vročih« bolezni, druga pri zdravljenju »hladnih«. Klasifikacijsko sistematiko obvladajo že otroci, ki začno zgodaj sprejemati zdravüsko znanje. Zelišča uporabljajo vedno sveža, sušenja ne poznajo; subtropsko podnebje jim to omogoča. Sveža zeHšča imajo veliko večjo učinkovitost, zato gredo vsakokrat sproti po potrebi nabirat rastHne, pa čeravno morajo za to daleč v hribe aH gozd. Določene rastline smejo nabirati le zgodaj zjutraj, druge opoldne; slednje so aromatične in jih navadno uporabljajo v magično-čistilnih terapijah (rožmarin, bezeg). Najbolj potrebna zeHšča imajo Sokeji na vrtu: rutico, kanuHce, meHso, meto, mehiški pelin, bezeg ipd. - da so čim bolj pri roki. ZeHščar oz. terapevt uporabi glede na vrsto bolezrü in značaj zeHšča določene dele rastHne: liste, vejice, cvet, korenine aH lubje. Predelava in priprava zdravil je naslednja: - priprava zavreUcov aH preHvov ene aH mešanice več rastUn, ki jo pacient uživa kot čaj; - prevrelki, ki jih uporabljajo za spiranja in mnivanja; - prevreta aH sveža rastlina, ki jo v obHki obkladkov polagajo na prizadeta mesta; - pečenje zeHšč v olju aH masti (za obkladke aH masaže); - priprava magično-obrednih kopeU, kjer uporabljajo tako vodo kot kuhane rastHne; - uporaba zelenja pri masažah in magičnih »čiščenjih«; - priprava esenc; - priprava zdravilnih vodic (rastHne, namočene v alkohol); Zadnje štiri priprave m apHkacije pripadajo terapevtom-speciaHstom, medtem ko lahko ostale načine priprave izvaja vsaka oseba, ki zdravi doma. 110 Zdravje m bolezen pri Sokejih (Zoque) v Chiapasu Zdravilna zeUšča velikokrat shranjujejo v alkoholu, ki je z vidika medicinske klasifikacije Sokejev nevtralnega značaja. Alkohol uporabljajo tudi pri posebnih kontramagičnih »prhah« - t.i. sopladas. Tudi olja, ki so osnove masažiuh vtiral, imajo nevtralni (ruti »vroč« niti »hladen«) značaj. Zeliščno terapijo pogosto dopolnjujejo kemična zdravila, ki jih kupujejo pri vaških trgovcih, in t.i. »medicina de patente« - naravrü in umetrü preparati, narejeru v ilegalnih, piratskih laboratorijih. »Patentna zdravila« prodajajo potujoči trgovci oz. potujoči »zdravrdki« - prevaranti. V Pantepec nrp. že nekaj let hodi človek iz Tapachule. Vsi njegovi preparati imajo enako ceno (spomladi 1991 je ena stekleručka stala 10 000 pesov = dobre 3 dolarje) in eno skupno lastnost - so uiüverzalnega značaja. Ker ima vsak laboratorij svoje »zaščitene« patente, imenujejo to vrsto zdravil »patentna zdravila«; navadno imajo obliko napitkov, praškov, sirupov, vodic ali tablet in imena: »Pura sangre«, »Fuerza vital«, »Agua corronada«, »Agua de colonia«; potujoči trgovd prodajajo tudi afrodiziake in magične napitke, praške, müa in dišave, ki odganjajo zlo ali privlačijo osebe nasprotnega spola: »Siete machos«, »Polvo de San Antonio« itd. Med kemičnimi zdravili, ki dopolnjujejo domača zdravljenja, so najpogosteje: analgetiki (Agin, Dol-5, Prodolin), antiseptiki (Neomelubrin, Terramicin), antibiotiki (Qüohidrat tetraciclin), antiinflamatiki (Adrecort), antigripirü in antiparazitüd (Vermox). Sokeji jih ne konzumirajo po zdravniških navodilih, ker je večje uživanje kemičnih zdravil zanje nevarno, vključujejo pa jih kot priložnostjo dopolnilo naravriim zeliščem. Antibiotikov tako ne jemljejo na osem ur, ampak vzamejo po eno tableto, kadar se stanje bolezni poslabša.'' Bolj kot tablete so čislane ampule, ki si jih vbrizgajo z injekcijami; le-te kupijo v vaški trgovini. Uporaba injekcij je med Indijanci bolj priljubljena, ker ima hitrejši in vidnejši učinek. V vsaki družini je vsaj ena oseba, ki zna uporabljati igle, navadno so to matere. Zelo popularne so vitaminske ampule, zlasti vitamin B, ki si ga vbrizgajo pri gripi, prehladih in slabem počutju. Masaže in kopeli spadajo že med specialne tehnike, v domačem zdravljenju pa jih lahko uporabljajo matere pri zdravljenju dojenčkov in otrok ali katerakoli oseba, ki je v neposredni bližiru prizadetega v primeru manjše oblike susta in »sramu«. Mati oz. terapevt lahko masira celotno telo bolnika (pri sustu, cargiin alfaredji) aH le prizadete dele, npr. trebuh ob paratiznih obolenjih. Sokeji poznajo »hladne« in »vroče« masaže ter vodne oz. mokre in oljne ali suhe. Osnova vseh masaž so zelišča, iz katerih pripravijo vtiralna olja ali vode, v določenih primerih pa vtirajo sveže rastline. Vtiralna olja pripravijo s praženjem rastlin v olivnem, jedilnem in drugih oljih; v španščini jih imenujejo confortes (krepčila) ali bajadas (ker jih vtirajo od zgoraj navzdol). Navadno so oljne oz. suhe masaže »vročega« značaja, pripravljene torej iz »vročih« zelišč; uporabljajo jih pri zdravljenju »hladnih« boleziü (hladna dizenterija, amebe itd.). Vtiralne vode aH banos (kopeH) so prevrelki mešaruh zelišč oz. prevrelki samo 7 v Mehiki je vsakemu trgovcu uradno dovoljena prodaja zdravil, za katera kupd ne potrebujejo (z izjemo močnejših pomirjeval) zdravniškega recepta. 111 Mojca Terčelj »hladnih« aü samo »vročih« rastlinic, katere vtirajo v bolnikovo telo - »hladne« v primeru »vročih« boleziü in »vroče« v primerih bolezni hladnega značaja. Banada ali kopel je potrebna v primeru carge in alfaiecie, bolezni, ki ju povzroči bližina »prevročih« oseb. Če babica ni dosegljiva, lahko pripravijo kopel domače ženske: na olju opečejo rutico, list rdeče vrtnice, rožmarin, malo žganja, malo olivnega olja, list tobaka in argalijo (sadež). Ko se dobljena oljna »kopel« ohladi, natrejo otroka trücrat po vsem telesu, začenši od glave k nogam. Oljna kopel, imenovana bajada, je masaža telesa z mastjo, v kateri so spražili rožmarin, česen, pelin, baziliko, mento, meliso, kamilico, rutico, divji pelin itd. Izvajajo jo v primeru parazitmh bolezni in trebušnih krčev. Mast začno vtirati najprej na trebuhu (želodec, jetra, črevesje), nato na glavi (zlasti po vdolbinah), rokah, nogah in nazadnje po hrbtu; v manj hudih primerih masirajo le abdominabi predel. Pravilo te masaže je, da se zaradi odvajanja plinov in parazitov izvaja vedno v smeri od zgoraj navzdol, zato bajada (bajar = spustiti, znižati). Učinek masiranja je odpiranje plinov, ki se pri črevesnih parazitih pretirano zapro v telo. Mokro kopel pripravijo iz »vročih« zelišč (rožmarin, cvet anima h/y/, lovor, salvia, mango), ki jih prevrejo v vodi, ohladijo in nato z njimi natrejo telo na podoben način, kot pri oljni kopeli. Mokre kopeli služijo pri sustu, hudem preplahu oz. tesnobi. Družinska pomoč igra pomembno vlogo v zdravljenju posameznika. Soke nikoli sam ne rešuje problemov, vedno s skupnimi močmi družine in sorodstva, pa naj gre za kakršne koli težave. Morahia in psihična podpora sorodnikov je velikokrat pomembnejša od ekonomske. Ob bolezni je posameznik deležen posebne psihične nege svoje ožje in širše družine. Omenila sem že, da se Sokeji ne pritožujejo nad počutjem, dokler jih okolica ne prizna za bolne. V trenutku, ko se to zgodi, postane pogovor o bolezenskih težavah sestavni del terapije. Sorodniki dnevno obiskujejo bolnika in mu posvečajo izredno pozornost: poslušajo ga, ko opisuje težave, ko toži nad nadlogami; tolažijo ga in pomüujejo in mu razlagajo lastne bolezenske izkušnje. Včasih mu prinesejo sadje ali zdravila, vendar je bistvo obiskov v psihološki podpori, v izboljšanju bolnikovega emocionalnega počutja in v občutku socialnosti. Telesen dotik je pomemben, zlasti pri bolnih otrocih, pri odraslih pa je zdravljenje skozi dialog osrednje. Obiski bratov in sestra z družinami, staršev in otrok se vrstijo vsakodnevno toliko časa, dokler se stanje popolnoma ne normalizira, torej, dokler traja bolezen. Kolikor se stanje ne izboljša in bolnik nadaljuje s terapijo pri specialistu, se vloga družmske psihične in moralne podpore nadaljuje. Na tej stopnji so sorodniki vključeni v ritualno terapijo kot obvezne »priče«.^ 8 Vloga sorodstva v zdravljenju posameznika je velika pri večini mehiških indijanskih etničnih skupin. Ritualno zdravljenje brez sorodstvenih prič pri gorskih Majih ni možno (glej Holland, Vogt, Guiteras-Holmes); pomembnost sorodstvene oz. družii^ke psihološke podpore v domačem zdravljenju omenja tudi Laurenda Heydeiu-eich za Indijance Nahua in Jacques Galinier za Otomije. 112 Zdravje in bolezen pri Sokejih (Zogue) v Chiapasu Specialistična zdravljenja Vse bolezni nadnaravnega in magično-socialnega vzroka zahtevajo specialista, prav tako tiste naravne boleziü, ki jih Sokeji kljub domači negi ne uspejo premagati. Nekatere bolezni lahko ozdravi katerikoli terapevt, druge so tako specifične, da zahtevajo točno določenega specialista. Bolezni susto, na primer, zdravniki v kliniki »tudi slučajno ne poznajo, kaj šele, da bi jo zdravili«. Izbor specialista je odvisen od različnih dejavnikov: od vrste oz. vzroka bolezni, od zaupanja v določenega terapevta in tudi od ekonomskega dejavnika. Glede na vrsto bolezni izbirajo Sokeji med tradicionalnimi sokejevskimi zdravniki {cuyJiayä), čarovniki [peča), spiritisti, babicami- porodničarkami, zdravniki v klinikah ter pomožnimi in potujočimi zdravniki. K tradicionalnim zdravnikom cuy hayä gredo ob vsaki težji naravni, nadnaravni in socialno-magičru boleziü (paraziti, aire, susto, ojiadura ipd.), čarovnika poiščejo v primerih maščevanja, zavisti in ljubezenske magije, spiritista izberejo navadno ob duševnih boleznih, obsedenih stanjih in nepoznanih boleznih, ki jih predhodrü terapevti niso ozdravili; babice porodničarke, ki skrbijo za predporodno in poporodno nego in porod, poiščejo tudi ob magično-sociabuh boleznih dojenčkov, k zdravnikom zapadne medicine pa se zatečejo le v primeru tistih naravnih bolezni, ki jih sami ne uspejo pozdraviti; navadno se odpravijo v kliniko, ko je bolezen že precej zastarana aH kronična. Poleg akademsko šolanih zdravnikov zdravijo na mehiškem podeželju tudi t.i. »medicos auxiHares« - pomožni zdravstveni delavci, ki si pridobijo diplomo socialne zdravstvene ustanove »Salubridad Social« v posebnih tečajih. K tovrstnemu zdravniku se Sokeji zatekajo v primeru tropskih in parazitnih obolenj. Zaupanje v terapevta igra zelo pomembno vlogo, še zlasti, če je bolezen težje ozdravljiva. Zaupanje je sicer relativen dejavnik, variira od individua do individua, kljub temu pa sem büa priča splošnega odklanjanja zdravljenja v lokalni zdravstveni postaji IMSS. Na splošno Indijanci ne zaupajo preveč zdravnikom sodobne znanstvene medicine, v primeru Pantepeca pa sem odkrila še poseben odpor do lokabiega zdravnika, ki ne velja za zdravnike v splošnem. Mnenja o njem so bila podobna: »Kaj ve ta smrkavec o boleznih naših otrok, saj je še premlad!«; »Sam nima otrok, kako bo znal ozdraviti moje!«; »Premlad je, ne zaupam vanj.«; »Ne približa se nam.«; »Malce preveč je napihnjen.« itd. Poglavitni vzrok za nezadostno fimkcionalnost MSS-ovih terenskih zdravstvenih postaj je v kadrovski politiki in v različnem pristopu njihovih m pa tradicionalnih sokejevskih zdravnikov do pacienta. Zdravniki lokabie klinike se menjajo vsako leto, kar zmanjšuje možnost tesnejših kontaktov in kontinuiranega spremljanja zdravstvenega stanja na terenu. To potrjuje dejstvo, da Pantepečaru veliko raje obiskujejo zdravnika v Tapüuli in zdravnico v Rayonu; oba knata v teh krajih zasebni ordinaciji že vrsto let. Nadalje se zdravniki MSS-a navadno ne prizadevajo vzpostaviti tesnejših kontaktov, saj jim je obvezno službovanje na dežeH povsem odveč. Ljudem vHvajo nezaupanje tudi administiacijski postopki kHnike, saj mora zdravnik izpolniti več formularjev, še preden se osebno obrne k pacientu; posebej pa zmanjšujeta zaupanje domačkiov superioren 113 nastop in odklonilen odnos do tradicionalne sokejevske medicinske prakse. Seveda to ni pravilo, novi zdravnik se izredno trudi, da bi se ljudem čimbolj približal. Ekonomski dejavnik vpliva na izbiro terapevta zlasti med najrevnejšim slojem, sicer pa je veliko manj odločujoč, kakor sem predvidevala v začetku raziskave. Kadar Sokeji resno zbolijo, zlasti če gre za bolezni magičnega vzroka, denar ni ovira: v primeru težje oblike susta (kaub/na'tse - bolezen, ki jo povzroči duša imirlega, ki se vrača in prikazuje svojcem) je bila leta 1989 bolnica iz Pantepeca pripravljena odšteti spiritistki iz Rayona za tridnevno terapijo 700.000 mehiških pesov, kar je bilo takrat enakovredno 300 USD. Družina, ki ima epileptično hčer, je za zdravljenje prodala že tri četrtine posesti desetih hektarjev in skoraj vse govedo. S tezami nekaterih mehiških etnologov, da predstavlja zdravljenje pri curanderih za Indijance pogosto tudi ekonomsko alternativo, se glede na terenska dognanja ne morem povsem strinjati. Res je, da domači cuyhayâv Pantepecu velikokrat zdravi zastonj aü v zameno za sadje, alkohol in živUa, res pa je tudi, da so cene istih terapij pri različiuh sokejevskih specialistih cuy baya lahko različne, zlasti pa se razlikujejo cene med različiumi vrstami specialistov in terapevtskih praks, pri čemer je zdravljenje v kliiüki aH ordinaciji eno izmed najcenejših. Cene enega obiska pri razHčiuh speciaHstih v letu 1990: oi/Aa/(Pantepec) ....................................... 3.000 -12.000 p. (1-4 USD) aH naturaHje cuy hay (Copoya) ...................................... 30.000 - 50.000 p. (10-17 USD) porodničarke (Pantepec) ................... 12.000 - 30.000 p. (4-10 USD) aH naturaHje »Medico auxiHar« (Pantepec) ............................. 70.000 p. (23 USD) zdravrüca splošne prakse (Rayon) ............... 35.000 p. (12 USD) spiritistka (Rayon) ......................................................... 200.000 p. (66 USD) zdravnik zdr. postaje IMSS .................................................................. brezplačno Danes lahko torej Sokeji izbirajo med razHčnimi speciaHsti, ki prakticirajo tako tradicionabio sokejevsko zdravstveno prakso kot sodobno znanstveno medicino aH pa alternativne terapije, ki lümajo izvora ne v prvi ne v drugi. Spiritizem, na primer, kakršnega poznajo današnji Sokeji, je prepletanje sodobnega mehiškega mestiškega spiritizma m avtohtorüh sokejevskih zdravljenj, pri čemer ima današnji mestiški spiritizem korenine tako v kolonialnih praksah kot v negroidiüh elementih, ki so v Mehiko prišH s Karibov, in pa v evropskem spiritizmu 19. stoletja, zlasti v smeri AUana Cardeca. Trenutno ima Pantepec poleg zdravnika in pomožnega zdravnika še dva sokejevska speciaHsta cuy hayâ: enega zeHščarja in enega zeliščarja-ravnalca kosti, pet babic- porodničark m eno spiritistko. Cuy hayâ, ki je bil obenem tudi peca, je pred nekaj leti umrl. Pantepečani iščejo zdravstveno pomoč tudi pri tradicionalnih speciaHstih sosednjih obču\; zlasti Rayona in CoapiUe, kjer je veliko več izbüe kot doma. Poleg specialistov- Sokejev zelo radi obiskujejo Mo/a, tzotzilskega zdravnika, ki živi v CoapüH; le-ta obvlada rituabio-magična zdravljenja s svečami, kadUi ki posebnimi majevskimi moHtvami, ki med Sokeji mso v navadi. Pri svoji raziskavi medicinske m magične prakse sem se osredotočila na analizo Mojca Terčelj 114 Zdravje in bolezen pri Sokejih (Zoque) v Chiapasu tradicionalne sokejevske terapevtike, ki jo primerjam s sodobno znanstveno medicino. S tem v celoti zajemam osnovno predmetno in metodološko problematiko; primerjava znanstvenih in magičnih elementov na ravni enega modela (indijanske medicine) in na primerjalni ravni dveh različnih modelov. Lopez Austin (1984: 423-50) in Noemi Quezada (1989: 62-105) omenjata poleg čarovnikov in prerokovalcev kar 40 različnih oblik tradicionabuh zdraviükov pri starih Mehikih. Delili so se glede na vrste bolezni in uporabne tehnike: na tiste, ki so zdravili dušo, ki se je izgubila; zlo v splošnem; »pogled«; na tiste, ki so zdravili z risanjem figuric; s sUno; z merjenjem krvnega utripa; s halucinogenimi rastlinami; z izsesavanjem bolezni; s puščanjem krvi; s »čistilnimi« kurami; z vročimi predmeti itd; poleg tega so poznali porodničarje in ravnalce kosti. Jezik nahuatl je imel posebno ime za vsakega specialista. Pater Sahagun jih opisuje v svoji kroniki iz 16. stoletja. V obdobju koloiüje so marsikatero ime opustili, terapevtske prakse pa so se, dopolnjene z nekaterimi tehnikami španske srednjeveške medicine, ohranile vse do danes. To ne velja le za Mehike; kontinuiteta predkoloiualne medicine je živo prisotna med vsemi etničnimi skupinami Mehike. Avtohtona terapevtska praksa je oblikovala koloiüalno in sodobno mestiško ljudsko medicino, indijanske specialiste pa danes nmožično obiskujejo pripadniki vseh socialnih slojev sodobne mehiške družbe. V španščini je vsak indijanski zdravnik curandero. Ta termin že sam po sebi vključuje vse tradicionalne oblike zdravstvenih tehnik. Curandero navadno obvlada zdravilna zelišča, kopeli, masaže, t.i. »limpias« ali čistilne kure in rituabio-magične elemente zdravljenja. Glede na diagnostiko se ločijo v tiste, ki si pomagajo s halucinogerümi mediji, s sanjami in trarisom, z merjenjem utripa in tako dalje. Velikokrat precizirajo specializacijo z natančnejšimi označitvami: »curandero-hierbero« (tisti, ki zdravi samo z zelišči), »ciHandero-huecero« (tisti, ki ravno kosti) itd. V sokejevskem jeziku je skupno ime za vsakega zdravnika tradicionalne prakse cuy baya, kar dobesedno pomeni »človek, ki zdravi drevo«. Le-ta se loči od peca, čarovnika, ki prav takok prakticira določene terapevtske dejavnosti. (40) Razlika med njima je v tem, da cu/Aa/a uravnava organizem, ki je zaradi različiiih vzrokov izgubil svoje ravnotežje, torej »popravlja«, kot pravijo Sokeji. Peca deluje obratno, bodisi destruktivno: na primer - na področju ljubezenske magije vrača izgubljeno ljubezen aH jo pomaga pridobiti. Medtem ko deluje peca izključno na magični ravni, posega cujAa/i na razHčne ravni. Njegova terapevtska praksa je kompleksna, zajema tako znanstveno-empirično dejavnost kot magično-rituakio. Praviloma naj bi cuy baya znal povrniti zlo osebi, ki je naročila aH povzročila bolezensko stanje njegovega pacienta, vendar tega sokejevski zdravniki ne počno radi, ker so zaradi kompetence in zavisti čarovrukov izpostavljerü veliki nevarnosti črne magije. So pa primeri, ko je zdravnik hkrati tudi čarovnik. Pred nekaj leti umrH pantepeški curandero lü le »popravljal«, znal je tudi »narediti«. Podoben primer sem zasledüa v Copoyi, medtem ko se ostaH zdravrüki v Pantepecu in Tecpatanu posvečajo le zdravljenju. Sposobnost zdravljenja Zdravrüki in čarovruki so ljudje znanja in določeruh sposobnosti, ki lüso dane 115 Mojca Terčelj vsakomur. Sposobnost je navadno že prirojena, lahko pa se jo pridobi tudi kasneje - s premaganjem hujše bolezni ali z učenjem s specialistom; vendar je določena predispozidja vedno potrebna. Prirojena nagnjenost do zdravljenja in čarovništva se lahko deduje po starših, lahko pa je posledica določenih znamenj ob rojstvu. Noenu Quezada (1989:35-36) omenja med najpogostejšimi znamenji iznakaženost, nepravilen ali nenavaden porod, datum rojstva (npr. petek) in sedmorojenstvo. V primeru neposrednega dedovanja gre za prenos z očeta na sinove in z matere na hčere. Osebe, ki zdravijo, imajo močno kri, ki jih ščiti pred okužbami in magičnimi vplivi. Običajno imajo specialisti s prirojeno predispozicijo in v zgodnji mladosti pridobljenim znanjem večjo moč in sposobnost, vendar so Sokeji mnenja, da vsak terapevt šele z leti pridobi dovolj izkušenj. Čim starejši je specialist in dlje časa prakticira, več zaupanja imajo vanj. So tudi primeri, ko se posamezniki relativno pozno odločijo za učenje terapevtskih dejavnosti. Cuy hayâ iz Copoye se je šele pri 50 letih začel uati pri specialistu v Teranu, a je priznan in sposoben. Za babice-porodiučarke v splošnem velja, da začnejo prakticirati šele v meni, ker imajo več lastnih izkušenj in novorojencem ne morejo škoditi z menstrualno krvjo. Pantepečanke so vse, razen ene, začele terapevtsko dejavnost šele po 40. letu. Najbolj čislana je prvi poseg opravila ob rojstvu svojega vnuka. Pridobivanje znanja Predispozicija ali pa afiniteta sta le temeljni pogoj dolgotrajnega uvajanja v terapevtske dejavnosti. Učenje lahko traja tudi 10 in več let, preden učenec začne s samostojnim delom. Najpogostejši obliki učenja sta družinska tradicija in učenje s specialistom. Redkejši so primeru samoukov in takih, ki so nenadoma in spontano začeli zdraviti. V takih primerih pride znanje »od Boga« in drugih nadnaravnih bitij skozi sanje ali ekstaze. V družinah, v katerih je zdravstvena praksa tradicija, izbere oče enega od sinov (oz. če je terapevt mati, izbere hčer), ki ga spremlja pri obiskih pacientov in pri nabiranju in pripravljanju zelišč. Navadno je to tisti otrok, ki ima več predispozicij kot ostali. Uvajati ga začne že zelo zgodaj, tako da otrok in kasneje nuadenič počasi in kontinuirano spoznava vse vrste bolezni in njih vzroke, uči se diagnostike in kurative ter bolezenske, zdravilske in prehranske klasifikacije. Formiranje v družinskem krogu ima prednost pred učenjem s tujim specialistom, saj bodoči strokovnjak praktično živi in odrašča s svojim »poklicem«. V primeru, ko se bodoči terapevt odloči za učenje zdravljenja, ne da bi imel možnost družinskega formiranja, si mora najprej poiskati učitelja. Če se ta strinja, lahko začneta z uvajanjem. Včasih je obratno, terapevt sam poišče oz. izbere učenca. Pomembno je, da se oba strinjata. Vsak terapevt si slej ko prej poišče učenca; kolikor svojega znanja ne preda, ne more unureti, oz. če umre, se njegova kojama vrača na zemljo. Velikokrat se zgodi, da specialist izbere nekoga, ki ima dovolj terapevtskih lastnosti, ta pa ponudbe noče sprejeti; po drugi straiü si nekateri posamezniki želijo naučiti veščin, pa jih strokovnjaki ocenijo za neprimerne. Cuyhayâiz Copoye (73 let) že dve leti snubi enega od obrednih plesalcev; mladenič ponudbe ne sprejme, ker meni, da je poklic zdravruka preveč odgovoren. Tudi cuyhayâiz Pantepeca (74 let) si že išče nekoga, ki bi mu predaj znanje, a ga ne najde. Poseben primer uvajanja v terapevtiko je učenje v sanjah in ekstazi; to znanje pridobiva terapevt neposredno od nadnaravnih bitij: cuyhayâCN. iz zaselka Soledad v 116 Zdravje in bolezen pri Sokejih (Zoque) v Chiapasu Pantepecu zdravi že 68 let. Začel je s šestimi leti, potem ko je neko noč sanjal, da je ozdravil majhnega otroka z naslednjimi zelišči: pelinom, rožmarinom, alucemo in muškatimn oreščkom. Naslednje jutro so ga poklicali k bolnemu otioku, ki ga je uspel pozdraviti s sanjanimi rastlinami. Od takrat dalje so ga v sanjah obiskovali achachi ali andanos (»stari«) in ga učili, katera zelišča naj uporablja in kako naj zdravi. Dolgo časa so ga andanos idko obiskovali, neke noči pa so mu prišli povedat, da ga ne bodo več učUi, ker ve dovolj, da lahko zdravi sam. Mešanico omenjenih štirih rastlin, ki je osnova vseh njegovih današnjih terapij, je poimenoval »Espiritu«, ker se je naučil od »zgoraj«, in pokaže v nebo. Pravi, da je vse njegovo znanje »od Boga«. Mircea Eliade (1985:29-124) opisuje sanje, bolezen, ekstazo in obvladovanje ognja kot najpogostejše oblike iniciacijskih znamenj šamanov, magov in ostalih specialistov zdravljenja {medidne-men), razširjene v različnih kulturah Azije, Avstralije in Amerike. O tem, ali je t.i. klasična oblika šamanizma poznana tudi mezoameriškim in južnoameriškim Indijancem aU ne, je bilo v svetovni literaturi dosti napisanega. Kdor išče sibirsko družbeno-religiozno institucijo v Ameriki, ta že v osnovi zastavlja napačno problemsko vprašanje. Vsaka kultura je v določenem obdobju zgodovinskega razvoja razvila specifične religiozne oblike, ki so religioznim oblikam ostalih kultur lahko le primerljive, vsekakor pa ne identične. Tako je res, kakor pravi Barbara Tedlock (1982:46), da pozna mezoameriški kulturni prostor »šamanske zdravnike« in »zdravniške šamane«. Gre za magično - religiozne specialiste, ki imajo precej skupnih lastnosti s sibirskimi šamani, vendar pripadajo svojemu kulturnozgodovinskemu okolju, svojim specifičnim okoliščinam in imajo tudi svoja usti-ezna imena. Osebno se skušam kar najbolj izogibati kakršiiimkoli poimenovanjem razen avtohtortim, ki so interpretaciji sprejemljiva. Najpogostejše iniciacijske in terapevtske tehnike mehiških specialistov v predkolonialnem obdobju so po Lopezu Austinu (1984:339): sanje, bolezen, ti-ans (cesto preko halucinogeruh medijev in narkotikov), smrt in obvladovanje ognja. Noemi Quezada (1989: 39-43) je prav isto odkrila pri kolonialnih strokovnjakih. Števihie raziskave med razHčiiimi sodobnimi ebiičnimi skupinami Mehike potrjujejo njima dognanja. Kulturne razlike se kažejo v odstopanju posameznih elementov: tako igrajo v določenih kulturah pomembnejšo terapevtsko vlogo sanje (npr. Sokeji), drugje ekstaza preko halucinogenih medijev (Zapoteki, Huicholi) itd. Pri Sokejih so sanje najpomembnejše in najpogostejše iniciacijsko znamenje, poleg tega pa še pomembna terapevtska tehnika (o terapiji s sanjami glej tudi: Laureano Reyes, 1988:353-367). Običajna iniciacija terapevtov je tudi premaganje hujše bolezrü. Redkejša je smrt oz. reinkamacija. Halucinogenega tiansa ne poznajo. Obvladovanje ognja je lastno le t.i. m/b/ta]i losrayos, specialistom bliska, ki ne zdravijo. Njihova naloga je kontiola vremena, zulasti morajo uravnavati bKsk in grom, odganjati nevihte ali narediti dež. Ti specialisti-meteorologi so, tako kot specialisti za koledar, v zadnjem času pri Sokejih že zelo redki, veliko pa jih je še med gorskimi Maji (Tojolabali, Tzotzili in Tzeltali). Terapevtika Terapevtsko delo sestoji iz diagnostične in kurativne dejavnosti. V primeru, ko se domače zdravljenje pokaže za nezadostno in ko pacient domneva, da je žrtev magičnih delovanj, se zateče k specialistu. Prvo srečanje terapevta in pacienta, ki je posvečeno diagnostičnim dejavnostim, poteka praviloma na terapevtovem domu (če je pacient le sposoben hoditi) in je 117 Mojca Terčelj brezplačno. Nadaljnja srečanja, ki so posvečena kurativnemu delu terapije, potekajo na pacientovem domu; poleg terapevta in pacienta sodelujejo v zdravljenju tudi »priče« - sorodniki ožje in širše družinske skupnosti. Ta srečanja pacient plača bodisi v denarju ali v naturalijah. Diagnostika Prvo srečanje terapevta in pacienta je takole: - terapevta zanimajo težave, ki jih ima bolnik - kaj ga boli, kako in kdaj so se pojavili simptomi, kakšne barve, sestave in vonja sta blato in urin, kako sta pogosta, kakšna je temperatura, ali bruha itd.; - nadalje ga zanimajo družinski odnosi, odnosi s sosedi in skupnostjo, kaj je bolnik počel v zadnjem času, s kom se je srečeval in v katerih konfliktnih situacijah je bil. Terapevtova vprašanja so kratka in jedrnata. Pacientu pušča dovolj časa za natančno in poglobljeno opisovanje in mu navadno ne sega v besedo.' Pri določanju diagnoze so za terapevta enako pomembni somatski bolezenski simptomi kot pacientovo emocionalno in socialno življenje. Pogovoru sledijo praktične diagnostične tehnike, med katerimi je najobičajnejša ptdsada ali maka beni'si '": terapevt položi palec na pacientovo zapestje aH na predel njegove podlahti - na žilo, »ki prihaja neposredno iz srca«, in »bere bolnikovo kri«. Z »branjem« ugotavlja, aH je kri »vroča in hitra« aH pa »hladna in počasna«. Ugotavlja tudi, aH se kri po žuah pretaka enakomerno aH pa bliskovito »skače« (kar pomeni, da »gre navzdol s težavo, navzgor pa poskakuje«). Prepočasna in prehladna kri je znak hladnih bolezni (npr. /7/773'fee aH susto de agua); kri, ki se pretaka »leno«, povzroča otekanje telesa. Prehitra in prevroča kri je znamenje vročih bolezni {npr. jukt/jkna'tse ali susto de /uegd); »kri, ki vre« povzroča sušenje telesa. Ko terapevt »prebere« kri, da prvo diagnozo in oznani pacientu, kakšno bo nadaljnje zdravljenje: koliko dni bo trajalo, kdaj se bo začelo in katere pripomočke naj pacient pripravi. Navadno terapevt prinese zelišča in speciaHie pripomočke, pacient pa si mora sam priskrbeti sredstva rituakiega zdravljenja: sveče, kadilo, jajca, kokoš ipd. S tem diagnostika še ni zaključena. Sanje so pri Sokejih pomembna dopoküHia metoda empiričnim diagnostičnim tehnikam." Terapevt v svojih sanjah vidi sociaHio življenje pacienta in na podlagi tega dopoHH diagnozo oz. uspe razvozlati dvome glede bolezenskih vzrokov. VeHkokrat mu sanje oznaiHjo, katere terapevtske tehnike naj v konkretnem primeru uporablja. 9 Pogovor o padentovem emocionalnem in sodalnem življenju uporabljajo kot diagnostično metodo tudi spedalisti drugih etničnih skupin Mezoamerike. Jacques Galinier (1987: 457) primerja tehniki pogovora sodobnega psihoanalitika in tradicionalnega zdravnika Otomijev. Razlika naj bi bila v tem, da psihoanalitik pogovor z analizantom vseskozi vodi in usmerja, medtem ko indijanski zdravnik dopušča padentu, da se izraža z največjo možno svobodo prostega govora. 10 »Pulsada« je kot najosnovnejša diagnostična tehnika razširjena po vsem mezoameriškem prostoru. Več o tem glej: Villa Rojas, 1985:543; Guiteras, 1961:127; Holland, 1989:148; Vogt, 1970:138; Galinier, 1987:457; Lopez Austin, 1984:439; Quezada, 1989:81-82; Tedlock, 1982:133-140; itd. 11 Med Zapoteki iz Oaxace in nekaterimi nahuajskimi skupinami iz Pueble je ekstaza s halucinogenimi mediji, ki jo prakticira bodisi terapevt sam ali skupaj s padentom, ekvivalentna diagnostična metoda sanjam. 118 Zdravje in bolezen pri Sokejih (Zoque) v Chiapasu Kuurativa Kurativna dejavnost se navadno začne ob četrtkih ali petkih, kar kaže na vpliv krščanske religije (Kristusovo trpljenje). Sokeji pravijo, da so tudi čarovniki takrat na delu, zato se jih ne sme omenjati z besedo. Četrtki imajo pri Sokejih hladno konotacijo, petki vročo. Temu primeren je začetek terapije glede na tip bolezni. Učinkovitost zdravljenja je odvisna tudi od luiurah men: najbolj učinkovita so zdravljenja ob polni limi, najmanj ob mladi. V primeru susta so najboljše terapije tiste, ki jih izvajajo opoldne (kakor je najbolj nevarna ura polnoči). Kurativna dejavnost poteka večinoma doma, nekatere bolezni pa zahtevajo določena mesta zdravljenja - na primer - kjer je pacient izgubil »kojamm (ob vodi, jami, v hribu itd.). Lažje oblike bolezni zdravijo 3 dni (zjutraj, opoldne in zvečer), težje bolezni nadnaravnega izvora pa 9 dni, prav tako trikrat na dan. Terapevt v svoji torbi prinese zelišča, esence, vodice, alkohol in nekatere tehnične pripomočke, kot sta britev, votla buča za t.i. ventosas terapije ipd. Zelišča si pripravi navsezgodaj zjutraj. Veliko zdravilnih rastlin ima vsak cuyhayâna vrtu, nekatera pa gre nabirat v gozd ali v hribe. Pacient pri terapiji lahko leži, sedi aH pa kleči. Priče sedijo okoH in so deležne določeruh terapevtskih izvajanj. Specialistične terapije so kompleksne, vključujejo tako empirično-naravno zdravljenje somatskih simptomov kot psihoterapijo na bazi pogovora in vključevanja sorodstvene pomoči ter rituakio zdravljenje. Empirično-naravni del zdravljenja obsega: aplikacijo medikamentov, v prvi vrsti zeHšč, ki jih v nujnih primerih komplementirajo tudi s kemičnimi zdraviH oz. t.i. patentnimi sredstvi. Gre torej za določeno mešanje tradicionalnih in sodobnih zahodnih elementov medicinske prakse, vendar prisegajo sokojevski specialisti bolj na zelišča kot na sintetična medikamentna sredstva. ZeHšča apHdrajo v obHki čajev (prevreUcov in zavreUcov), obHžev, masaž oz. kopeH, banidasitd. Poleg medikamentov spada v empirično zdravüsko prakso sokojevskih specialistov tudi predpisovanje diet, počitka, določenega ravnanja (npr. oblačenja itd.), zasledovanje in opazovanje somatskih sprememb pacienta: videz, kri, otip telesa, opazovanje ekskrementov (slina, blato, urin). Ob hujših boleznih ima empirično-naravno zdravljenje sekimdami značaj. Njegova nezadostnost je v tem, da zdravi le bobiikove simptome, ne pa tudi vzrokov. Vzroke bolezni, ki so na duhovnem in sociabiem nivoju, ozdravi edino rituabii del terapije, ki je vezan neposredno na psihoterapijo. Zato so Sokeji prepričani, da zdravniki sodobne medicinske prakse ne zdravijo dobro, ker »popravljajo le telo, meso, duše pa ne«. Psihoterapevtski del zdravljenja v ožjem smislu je pogovor terapevta in pacienta, terapevta in prič, pacienta in sorodnikov in na koncu terapevta, pacienta in prič (sorodnikov). Kot psihoterapijo pa lahko označim tudi ves magično-ritualni del zdravljenja, ki vključuje: moHtev, obred s svečami, kadili, alkoholom in pričami. Posebne empirične tehiüke, kot so t.i. barrida, soplada, limpias, itd., spadajo na mejno področje empirično- naraviHh in pa obredno-magičnih zdravljenj. Posebne empirično-rituahie terapevtske tehnike. Naksungba aH barrida (od barrer = pometati), poznana drugje po Mehiki tudi kot rameada (od ramas - veje), je posebna tehnika gladenja in bičanja celotnega telesa z vejami zdravilnih rastHn, zlasti z bezgovim 119 Mojca Terčelj 120 zelenjem in baziliko (lahko tudi z rožmarinom) - začenši od temena navzdol. V primeru manjšega susta ali na'tse]o lahko izvede hišni terapevt, v primeru večjega pa jo izvaja specialist - na tistem mestu, kjer se je duša izgubila; spremljajo jo tudi obrediio-magični elementi: molitev, klicanje duše itd. Še posebej se je treba posvetiti vsem telesnim vdolbinam, ki predstavljajo »animične« točke (to so predeli telesa, kjer so duševne enote še posebej skoncentrirane). V teh točkah kojama najlažje zapusti telo (senca, teme, očesne vdolbine, vdolbini na vratu, podpazduha, popek, meniskusni in zapestni vdolbini, ahüova peta, podplatni lok). Te predele specialist dlje časa vtira z zelerümi listi. Pri »vročem« sus/uuporablja »hladne« rastline (bazilika, bezeg), pri »hladnem« pa »vroče« (rožmarin). Naksungbo ali barrido uporabljajo specialisti tudi pri t.i. limpias ah čiščenjih organizma vseh zlih elementov in nevarnosti ter pri določenih primerih t.i. airetopado, bolezni, pri kateri v telo vstopijo mal aires-z"^ duhovi. Soplada je »vdihavanje« izgubljene energije, vitalnosti, spiritualnosti oz. duše z razprševanjem alkohola iz ust terapevta na pacientovo telo. V primeru nenadnega preplaha, šoka aU »sramu« (npr. če se neka oseba osramoti v množici prisotnih - s tem, ko po nerodnosti pade ali kaj podobnega) lahko soplado izvrši domači terapevt ali katerakoli oseba, ki je v bližiiu: vzame alkoholno pijačo, jo da v usta in jo nato dahne v prizadetega, da se alkohol razprši po določenih mestih. Najpomembnejše točke so: teme, senca in glava v celoti, podpazduha, prsi in zatilje oz. zgornji del hrbta. V primeru težjih bolezni {aire, susto) izvede 50/>/a Jospecialist, pri čemer zagovarja, moli ali kliče dušo; tej vrsti dopolnjene soplade pravijo ensalmada ali ensalmada de espiritu. Terapijo z jajcem -poca alipasar elbuevo-uporabijo spedalisti v primeru čistilnih kur in bolezni aire, ki jo je prizadejal »zh pogled« in »vroč pogled« (tudi ojiadura imenovane). V kolikor terapevt domneva, da je padent žrtev »pogleda«, mu telo zmasira z jajcem domače kokoši: začne pri glavi in konča pri podplatih, pri čemer se prav posebno posveti omenjenim animičnim točkam. Jajce nato pusti stati na tistem delu telesa, ki je najbolj prizadet oz. boleč, da vsrkava bolezen. Čez približno pol ure razbije jajce v kozarcu vode in vidi stanje bolezni. Njegova diagnoza je pravilna, kolikor se v rumenjaku pokažeta očesi (dve »kroglid«) sovražne osebe. V jajcu pa terapevt opaža tudi ostale spremembe organizma: če je v kozarcu veUko zračnih mehurčkov, to pomerü aire topadod in zaprte pline. Po določenih Usah v nmienjaku ugotovi tudi prizadetost posameznih organov. Pri otrocih dodajo jajcu 3 gorčična in 3 poprova semena, vse skupaj zavijejo v krpo in masirajo. Jajce nato enako razbijejo v kozarcu vode in berejo bolezenske znake, semena pa zažgejo; če močno cvrčijo, je otrok zagotovo žrtev »pogleda« in ima ate. Vodne kopeli {baüos) in oljne kopeli oz. masaže sem nadrobneje opisala že pri domačem zdravljenju. Kolikor jih izvajajo specialisti (največ porodiučarke), jih vedno dopolnijo z zagovori in molitvami. Ventosa je posebna tehnika izsesavanja bolezni, ki temelji na prindpu vakuimia. Terapevt uporablja votel predmet z odprtino na eni strani (to je lahko tsima ali bučka, trda lupina sadeža aU kozarec) in ogenj, s katerim ustvari podtlak, ki mu omogoči sesanje. Na terenu sem zasledila dva načina iste tehnike: eden s kozarcem in svečo, drugi z bučko, alkoholom in vžigaHco. Pri prvem terapevt postavlja na prizadeta mesta kovanec s prižgano svečo, čez katerega povezne kozarec; pri drugem terapevt ustvari vakuimi v bučki, še preden jo prisesa na telo - s tem da njeno notranjost namaže z alkoholom in vžge z vžigalico, nato pa prisesa na prizadeto mesto. V tem primeru prizadeto mesto Zdravje in bolezen pri Sokejih (Zoque) v Chiapasu prereže z britvijo, da začne krvaveti. Bučka sesa bolezen iz krvi približno deset minut. Ko jo odstrani, vzame kos papirja in ga pomaže po rani. Iz krvnega madeža na papirju bere vzroke in značaj bolezni. Ventosas uporabljajo pri zdravljenjih aira, zaprtih plinov in »zlomov« organizma, ki jih povzroči »vroč pogled« ali t.i. »secretos« (»skrivnosti« = uročenost, začaranost). V različnih terapijah kombinirajo terapevti različne empirične tehrüke, ki pa jih obvezno dopolnijo z ritualnimi elementi zdravljenja. Magično-ritualne terapevtske metode. Tehnike zdravljenja, ki so izključno magično- reUgioznega značaja, so: molitev, klicanje duše, prižiganje sveč, kadil in dišav, ki jih terapevt poveže v poseben terapevtski ritual, kateremu prisostvujejo pacient, terapevt in sorodiiiki - priče. Te tehnike imenuje cuyhayäiz Copoye tudi »velike operacije«, ker jih uporablja v težjih primerih zdravljenja. Ti obredi so vezani navadno na omenjene empirične tehnike; bolj ko je bolezen zapletena in neozdravljiva, večji je poudarek na ritualnih elementih. Pri ritualu zdravljenja igra pomembno vlogo simbolika vseh njegovih delov, ura, dan in mesto izvajanja. Molitev. Obvezen uvod v vsako terapevtsko dejavnost je molitev. Preden terapevt »posluša« kri, naredi s palcem tri križe vzdolž pacientove podlahti. Pri tem govori: »En el nombre del Padre, Hijo y Espiritu Santo« (V imenu Očeta, Sina in Svetega duha). Med terapijo moli cun hayâ iz Pantepeca biblične psahne. Sokeji iz Pantepeca le redko molijo v jeziku, uporabljajo biblično Uturgijo, ki je velikokrat prikrojena glede na vrsto bolezni oz. bolnika. Terapevti iz Tapalape še molijo v sokejevskem jeziku, zlasti ko gre za primere težjih bolezni. Laureano Reyes (1988: 347) je pri svojem terenskem delu v Tapalapi zasledil naslednjo staro sokejevsko moKtev, ki jo je terapevt uporabil ob zdravljenju hujše oblike na'tse']a{sustä); molitev je bila namenjena nadnaravnim bitjem. Y/'kitnomid/ diosesiime Aqui hago présente a un hijo de Dios (tu predstavljam enega od božjih sinov,) y/'kit midu nakxchimg i, aqui lo presento curar, (tu ga bom zdravil) tum/kj/y/ une es tan solo un rotono de flor, (on je cvetni poganjek) tum/k angelito; es tan solo un angelito; (on je angelček;) uka y/'ld na'tsu, si acaso aqui se espanto, (če se je slučajno tu prestrašil,) uka y/'ki pajktsoyu, si acaso quedo aqui parte de si. 121 Mojca Terčelj (Če je slučajno tu pustil del sebe,) midu jischu'ung i; lo vengo a levantar, a reintegrar; (ga prihajam popravit, obnovit;) bejttsungi vengo a levantar el polvo, a barrer (prihajam vzdignit prah, »pomest«) watsiayda tsojkujesuaisto 'is para que Jesucristo me ayude. (Naj mi pomaga Jezus Kristus.) Y/kit makabujtsu 'ung i kyojama Aqui vengo a soplar su sombra, su alma: (Sem prihajam vdihnit njegovo senco, njegovo dušo) p/k/ mgojama, p/k/ m'o'de Icuerpo, toma tu ahna! Irecibe mis suplicas! (telo, vzemi si svojo dušo, sprejmi moje prošnje!) kojama, p/ m'sis !Alma, toma tu cuerpo! (Duša, vzemi si svoje telo!) Izgubljeno dušo kličejo nekateri specialisti tudi takole: »Ven, ven, no te quedes, ven, ven, regresa otra vez!« (Pridi, pridi, ne ostajaj, pridi, pridi, vrni se spet!) Obred. Poleg molitve spada k obredu zdravljenja še prižiganje sveč, kadila, uporaba alkohola in dišav. Sokeji uporabljajo pri zdravljenju le bele sveče, visoke približno 40 cm in debele dva prsta (precej bolj je razvito obredno zdravljenje s svečami med gorskimi Maji; TzotziR uporabljajo pri zdravljenju barvne sveče; modro, zeleno, nuneno, rdečo in črno, ki so obenem barvne konotacije strani neba, bogov in naravnih kozmičnih sil). Navadno prižgejo Sokeji eno svečo ah tri, lahko tudi štiri. Terapevt jih postavi v vodoravno vrsto na tla pred seboj in pacientom (priče stojijo za njima). Na eno stran sveč postavi stekle- nico alkohola, na drugo kadilo. Med to in med navzoče položi še šop bazilike aH drugih rastHn, s katerimi bo izvedel barrido. Za kadilo terapevtskega značaja uporabljajo copal, drevesno smolo, ki ji dodajo cimet in nekaj drugih dišav. Kadilo je namenjeno privabljanju duše in čiščenju prostora, pacienta in prič. Tako kadilo kot dišave (navadno igHce bora aH ocota), alkohol in sveče imajo to lastnost, da jih zaradi izhlapevanja duše zaznajo. Alkohol uporabi terapevt za ensalmada, prav tako pa ga morajo prisotiH zaužiti: najprej terapevt, nato pacient in za tem vse priče. Če terapija z obredom in z naštetimi specialnimi tehnikami ne zaleže, terapevt uporabi kokošjo terapijo. Kokoš ima v tem primeru podobno funkcijo kot jajce - sprejema bolezen, medtem ko jo terapevt polaga ob bolnikovo telo. Med Sokeji lü v navadi, da bi obredno kokoš na koncu pojedH (med gorskimi Maji morajo boHiik in priče doma kokoš zaklali, skuhati in pojesti). V prhneru, ko bi to storiH Sokeji, bi se bolezen, ki jo žival prevzame nase, zopet prenesla na bolnika. 122 123 Zdravje in bolezen pri Sokejih (Zogue) v Chiapasu BESEDA O AVTORICI Mojca Terčelj, mag., etnologinja in filozofinja, je nova raziskovalka na Oddelku za etnologijo in kulturno antropologijo Univerze v Ljubljani. Po nekaj letih sodelovanja v raziskovalnih projektih slovenske etnologije se je usmerila v preučevanje neevropskih kultur. Od leta 1983 je aktivna članica Ameri- kanistične sekcije pri Slovenskem orien- talističnem društvu, sodeluje s Slovenskim etnografskim muzejem. Oddelkom za neevrop- ske kulture v Goričanah, Institutom de Investi- gaciones Antropologicas de la Universidad Nacional Autonoma de Mexico, Centrom de Estudios Universitarios de la Universidad Nacional Autönoma de Chiapas v San Chris- töbalu de las Casas (Chiapas, Mehika) in Institutom de Cultura Chiapaneca v Tuxtli Gutiérrezu (Chiapas, Mehika). V letih 1990,1991 in 1993 je v presledkih živela v vasicah Pantepec in Copoya, kjer je med Indijanci Zoques preučevala kozmologijo, medicino in obredja rodovitnosti. ' ABOUT THE AUTHOR Mojca Terčelj, M.A. in ethnology and philosophy is a new researcher at the Depart- ment of Ethnology and Cultural Anthropology of Ljubljana University. After being engaged in research projects on Slovene ethnology for several years, she now focuses on non-European cultures. Since 1983 she is an active member of the American Studies Section of the Slovene Orientalist Society, collaborates with the i Slovene Ethnographic Museum's Department ; for non-European cultures in Goričane, with j Instituto de Investigadones Antropologicas de I la Universidad Nacional Autönoma de Mexico, Centro de Estudios Universitarios de la Urüversidad Nacional Autönoma de Chiapas j in San Christöbal de las Casas (Chiapas, \ Mexico) and Ii\stituto de Cultura Chiapaneca \ in Tuxtla Gutierrez (Chiapas, Mexico). { In 1990, 1991 and 1993 she lived at j intervals in the villages Pantepec and Copoya j where she studied the cosmology, medicine and \ fertility rites of the Zoque Indians. i SUMMARY HEALTH AND ILLNESS V^ITH THE ZOQUES OF CHIAPAS The Zoques' concept of health and illness is closely related to their general hiterpretation of the world and man in it. The whole universe is arranged according to a dualistic-polar principle which maiüfests itself on all levels of reality: in the natiural, supernatural and social world. The Zoques explain nature with opposites, the basic ones being: man-woman, strong-weak, hot-cold, right-left, up-down etc. "Hot" and "cold" are not mere thermodynamic categories, they represent one of the most fimdamental and general classifying systems - the Zoque hermeneutic structure "par excellence". This is the basic cognitive model followed by a whole spectre of applicative implementations - from medical practices, cooking and dressing to rules of behaviour and socio-legal norms. Man is a microcosm, the jtmcture of all opposite axes, natural as well as social and spiritual ones. In the Zoque language "Komrmiub/ p/1" or the human body means man integrally, totally. Man's total is composed of his visible body and thirteen invisible mental imits. Health and illness are complex states of an organism. The individual achieves a healthy, normal state when he lives in physical, mental and social balance; when he is psychophysical attuned to nature, the supernatural world and the society he belongs to. Mojca Terčelj A pathological state, on the contrary, occurs when one of this structure's components collapses. Whatever the cause or reason of the illness may be, it results in a complex pathological state. The mental and physical components are affected and corresponding preventive as well as therapeutic action is taken. Treatment is always directed towards restoring the balance of the physical and mental state. The Zoques divide illnesses into "small" or unharmful ones and "big" or dangerous ones. "Small" illnesses usually have natural causes and can be treated with domestic or family therapies. They include the following appHcations: the use of medicinal herbs, often complemented with purchased preparation, special diets, rest etc. Family therapy also includes special psychical care devoted to the patient by the whole family. Though "big" or dangerous illnesses occur with known somatic symptoms (diarrhoea, temperature etc.), they are nevertheless of supernatural or social-magical origin and therefore harder to fight. Such illnesses are accompanied by pathological emotional changes: depression, anxiety, nightmares, sleeplessness, anorexia and the like because what is at stake here is the loss or potential loss of a person's soul (i.e. one of the mental imits). There are many causes for a soul to become lost: violation of social, moral or reKgious norms, an assault by supernatural beings, magicians or hostue co-villagers etc. Susto, aires, caida, "lost soul", "a hot look", "the evil eye", envy, carga, alfareda and other dangerous illnesses are of a complex nature and require exterisive and complex therapies which include empirical-medical as well as magical-ritual elements. The illness' complexity and its treatment involve the psychosomatic, spiritual and social levels. Treatment is conducted by a specialist who engages the patient's family and relatives. Nowadays, the Zoques can choose between various specialists who practice traditional Zoque medicine or modem, scientific medicine or alternative therapies which are not related to either. The Zoques turn to their traditional doctors (medicine men) when the illness is natiiral, supernatural or socio-magical; they will see a magician when vengeance, envy or amorous affairs are concerned; and a spiritist will be consulted about mental iUnesses, states of possession and unknown illnesses. Practitioners of Western medicine are seen only in the case of a natural illness the Zoques do not know how to cure. In general, they do not trust Western medicine; in their opiiüon the doctors in clinics treat only the effects not the causes of illnesses. The traditional Zoque doctors have developed a special diagnostic and curative teclmique, described in detail in the article. The diagnostics consists of examiiiing the patient's somatic, psychic and social pathology and of special techniques of "blood reading" and "dream reading". Indeed, dreams occupy a special place in the diagnostic and curative process. The specialist will search for the lost soul in his dreams, establish the cause of the illness and the proper cure as well. Besides empirical healing teclmiques {barridas, sopladas, massage, baths, ventosas) ritual technique are of great importance: special prayers, pleading, calling of the soul, Ughting candles, the use of incense and aromatic substances. The therapist thus com- bines empirical methods and ritual-magical ones in one single therapy. The patient's relatives have to take part in the therapy as witnesses since no results can be obtained without them. With the Zoques illness is not just a matter of the individual person and his closest relatives, but of the entire commimity he is rooted in. He can be cured of his illness orüy with the help of the entire commimity. 124 Zdravje in bolezen pri Sokejih (Zoque) v Chiapasu RESUME LA SANTÉ ET LES MALADIES CHEZ LES ZOQUES A CHIAPAS Chez les Zoques le concept santé-maladie est étroitement lié a l'expKcation générale du monde et de l'homme dans ce monde. L'xmivers entier est réglé d'apres le principe duaüste-polaire qui se manifeste sur tous les niveaux de la réalité: dans le monde naturel, surnaturel et social. Les Zoques expliquent la nature par les oppositions et les plus fondamentales parmi elles sont les oppositions suivantes: masculin-féminin, puissant-faible, chaud-froid, droit- gauche, haut-bas, etc. "Chaud-froid" ne sont pas seulement deux catégories thermodynamiques, ils représentent, en plus, un des plus fondamentaux et plus géné- raux systemes de la classification, la structure herméneutique des Zoques par excellence, le modele cognitif fondamental, suivi par tout im spectre des réalisations applicatives - depuis la pratique médicale, culinaire ou vestimentaire jusqu'aux regles de conduite et jusqu'aux normes socio-juridiques. L'homme est un microcosme, un croisement de tous les axes antagonistes, natru^ls ainsi que socials et sphituels. "Komimiub/ p/t" ou le corps humain signifie, dans la langue des Zoques, l'homme dans son intégrité, sa totalité. Cette totaUté est composée du corps visible et des treizes unités spritueUes invisibles. La santé et la maladie sont deux états complexes de l'organisme. L'individu atteint l'état sain et normal au moment ou il vit dans son équilibre corporel, sprituel et social; au moment ou il est en accord psyco-physique avec la nature, avec le monde sumatiu^el et avec la société, a laquelle il appartient. L'état pathologique se manifeste, par contre, au moment ou ime composante de cette structure s'effondre. La cause et le motif de la maladie mis a part, il se manifeste ime pathologie complexe, ime affectation du tiavail spirituel et corporel, ce qui exige ime activité préventive et thérapeutique. Tout traitement cherche a équilibrer l'état psychique et physique. Les Zoques divisent les maladies entre les "petites" ou non dangereuses et les "grandes" ou dangereuses. Les "petites" maladies ont, d'habitude, des causes naturelles et elles peuvent etre guéries par une thérapie indigene ou familiale qui englobe les appHcatioris suivantes: l'usage des herbes médicinales, complétées par des produits chimiques achetés, les dietes spéciales, le repos, etc. Les thérapies famihales comprennent aussi des soins psychiques spéciaux que le malade reçoit de la part de la famille entiere. Quoique les "grandes" ou les dangeureuses maladies se manifestent par des symptômes somatiques (la diaré, la température, etc.), leur origine est surnaturelle ou socio-magique et c'est justement pour cela qu'elles sont plus difficilement maîtrisables. Les maladies de ce geru-e sont accompagnées des changements émotionnels patho- logiques: la dépression, la peur, le cauchemar, l'insomnie, l'anorexie, etc., puisqu'il s'agit d'ime potentielle perte de l'âme (ou de l'une des composantes de l'âme). Les causes de la perte de l'âme sont multiples: la transgression des normes socia- les, morales ou rehgieuses, l'agression des etres surnaturels, des sorciers ou des coviUageois hostiles, etc. Susto, aires, caida, "la perte de l'âme", "le regard chaud", "le regard maHcieux", "la jalousie", carga, alfareda et autres maladies dangeureuses ont une origine complexe et demandent des thérapies plus longues et complexes qui englobent aussi bien des 125 Mojca Terčelj élémer\ts empirico-médicals que des éléments magico-rituels. La complexité des maladies et de leurs traitements thérapeutiques se manifeste au niveau psycho-somatique, spirituel et social. Le traitement est guidé par un spécialiste et c'est la famille avec toute la parentele qui y participe. Aujourd'hui, les Zbques peuvent choisir parmi les différents spécialistes qui exercent aussi bien la pratique médicale traditiormelle des Zoques que la medicine scientifique contemporaine ou les thérapies alternatives qui ne résultent ni de l'ime ni de l'autre. Ils font appel aux médecins traditiormels ("medicin men") dans le cas de toute grave maladie naturelle, surnaturelle ou socio-magique, us cherchent la protection du sorcier quand il s'agit de la vengance, de la jalousie ou des difficultés d'amour, ils choisisent le spiritiste pour les maladies mentales ou obsessioneUes et les maladies incormues, et ils n'ont re- cours aux médecins de la médecine occidentale que dans le cas de ces maladies naturelles qu'ils ne savent pas guérir eux memes. En général, ils n'ont pas confiance en eux; ils estiment que les médecins dans les cliniques ne traitent que les effets et non pas les causes de la maladie. Les médecins tiaditionnels des Zoques ont développé des techniques diagnostiques et curatives spéciales que cet article décrit en détail. Le diagnostic englobe donc aussi bien l'étude de la pathologie somatique, psychique et sociale du patient que les techiü- ques spéciales de la "lecture du sang" et la " lecture des reves". Ce sont justemment les reves qui ont vme place spéciale dans le diagnostic et dans les méthodes curatives. A l'aide de ses reves le spécialiste trouve l'âme perdue, il en déduit la cause de la maladie ainsi que la méthode de traitement. A part les techniques empiriques de tiaitement (barridas, sopladas, les massages, les bains, ventosas ), ce sont surtout les techniques rituelles qui ont xme grande impor- tance: les prieres spéciales, les incantations, l'invocation de l'âme, l'allxmiage des bougies, l'usage de l'encens et des senteurs. Le tiiérapeute peut donc, dans une seule tiiérapie, combiner des méthodes empiriques avec des méthodes rituelo-magiques. Les parents du malade doivent participer a la thérapie en tant que "témoins", sans lesquels on ne peut pas aboutir aux résultats cherchés. Chez les Zoques, la maladie n'est pas seulement l'affaire de l'individu et de sa famille, restreinte, elle est aussi l'affaire de la commimauté, plus large, c'est la qu'elle prend ses racines et ce n'est qu'a l'aide de cette communauté qu'elle peut etre guérie. 126