ZNAM SE SAMOSTOJNO UČITI DRAGI STARŠI! Pred vami je knjižica Znam se samostojno učiti. Njen namen je, da s pomočjo zanimivih delovnih listov spodbuja otroka k razvijanju izvršilnih funkcij in samoregulacijskega učenja. Pojem izvršilne funkcije zajema miselne sposobnosti, ki nam omogočajo opravljanje različnih vsakodnevnih dejavnosti. V kontekstu učenja so izvršilne funkcije pomembne, ker nadzirajo in uravnavajo motivacijo, pozornost, načrtovanje učenja, zapomnitev navodil, izvajanja nalog in presojanje učinkovitosti učenja. Za samoregulacijsko učenje je značilno, da se otrok aktivno vključuje v proces učenja, ga načrtuje, spremlja in vrednoti. Na ta način lahko učni proces prilagaja svojim zmožnostim in potrebam ter zahtevam okolja. Otrok, ki ima dobro razvite samoregulacijske sposobnosti, je bolj notranje motiviran za učenje in posledično pri učenju tudi bolj učinkovit. Tak otrok bo hitreje opazil svoje težave pri učenju in poiskal pomoč. Knjižica je namenjena predvsem otrokom prve triade osnovne šole (od 6 do 10 let). Z manjšimi prilagoditvami lahko koristi tudi mlajšim ali starejšim otrokom. Glavni uporabnik knjižice je otrok. Delovni listi so zasnovani tako, da jih lahko čim bolj samostojno rešuje in tako razvija samostojno učenje. Vaša naloga je, da mu pri uresničevanju ciljev stojite ob strani, mu pomagate in ga spodbujate. Knjižica je sestavljena iz petih sklopov: Načrtovanje dnevnih aktivnosti, Pred učenjem, Kako se učiti?, Stres in neprijetna čustva med učenjem in Ocena učenja. Na začetku vsakega dela je kratek opis delovnih listov, ki spadajo v posamezno poglavje. To vam omogoča, da jih osmislite in izberete tiste, za katere menite, da bodo otroku najbolj koristili. Pred vsakim praznim delovnim listom je primer rešenega delovnega lista, s katerim si lahko pomagate. KNJIŽICA VSEBUJE NASLEDNJE DELOVNE LISTE: 1. Načrtovanje dnevnih aktivnosti - Dnevna beležka: kaj moram danes opraviti? - Načrtuj svoje dejavnosti - Moj urnik - Dopoldanski in popoldanski urnik - Trudim se za 2. Pred učenjem - Kako pripravim sobo za učenje? - Potrebščine - Zakaj se učim? - Moji cilji za to šolsko leto - Moja domača naloga - Načrt učenja 3. Kako se učiti? - Pomodoro tehnika za večjo produktivnost - Kako lahko izkoristim odmor? - Kako se učim? - Kaj se učim? - Moje ovire pri učenju 4. Stres in neprijetna čustva med učenjem - Kaj naredim, ko mi učenje ne gre? - Varen kraj - Limone za sprostitev 5. Ocena učenja - Kaj sem se naučil? - Kako sem se učil? VESELO UČENJE! Načrtovanje dnevnih aktivnosti Pomen rutine in načrtovanja dneva Rutine so pomemben del družinskega življenja, še posebej za mlajše otroke. Odražajo organiziranost, fleksibilnost in toplino družine, kar pripomore k boljšemu zdravju in blagostanju otroka. Pomembno je, da ohranjamo vsakodnevne rutine, npr. spanje ali učenje ob točno določenem času. Na ta način otroku ponudimo občutek varnosti, saj ve, kaj lahko v dnevu pričakuje. To pri otroku znižuje raven stresa in tesnobe ter mu posledično omogoča bolj učinkovito igro in delo za šolo. Koristno je, če otroku dovolimo, da sam vzpostavi rutine, saj avtonomnost pripomore k višji motivaciji za sledenje dnevnemu načrtu. Pri tem mu svetujemo, ga usmerjamo in smo pozorni, da si ne zada preveč obveznosti. K motiviranju za ohranjanje rutin pripomore tudi, da je za njihovo opravljanje nagrajen. Pomembno je, da skupaj z otrokom določimo, kaj so njegove naloge in kaj je njegova nagrada. Pri oblikovanju in ohranjanju rutin si lahko pomagate z delovnimi listi za načrtovanje dnevnih dejavnosti in urnikov: Dnevna beležka, Načrtuj svoje dejavnosti, Moj urnik ter Dopoldanski urnik in Popoldanski urnik. Na ta način bo imel otrok pod nadzorom obveznosti, ki jih mora opraviti oz. bo lahko učinkovito načrtoval, kdaj si bo zanje vzel čas. S tem, ko prepoznate trud in otroka nagradite, spodbujate njegovo vztrajanje pri rutinah. Pri nagrajevanju je pomembno, da otrok ve, kaj mora storiti, da pridobi nagrado in da je le-ta zanj pomembna, zato je koristno, če jo določite skupaj z otrokom. V pomoč vam je lahko delovni list Trudim se za. Jaka 5 poskokov, 5 počepov Potrudil se bom. Super mi gre. Ponoviti snov za test. Vem, da znam. Odnesti smeti. sprehod v naravi igranje košarke kratek odmor branje knjige prigrizek gledanje filma sprehod v naravi Kaj misliš, bo šlo? Kaj misliš, bo šlo? Center Motus Načrtuj svoje dejavnosti Predjedi Glavne jedi brskaj po telefonu beri izbrano besedilo 10 minut poglej kratko risanko iz danih sličic ustno sestavi zgodbo igraj se s kužkom reši 20 računov poštevanke natančno pobarvaj pobarvanko pomagaj mami pospraviti posodo pomagaj očetu pokositi travo Za sladkosnede Dodatki pojej čokoladni bonbon pojdi na sprehod s starši 5 minut igre na telefonu obišči babico stane 5 minut branja. z bratom se igraj družabno igro Center Motus Načrtuj svoje dejavnosti Predjedi Glavne jedi Za sladkosnede Dodatki Dopoldanski urnik Čas za: Končano: domača naloga za matematiko pomoč pri pripravi kosila risanje igra s prijatelji pospravljanje oblačil v omaro Po zaključku vsake dejavnosti v krogec nariši zvezdico. Dopoldanski urnik Čas za: Končano: Po zaključku vsake dejavnosti v krogec nariši zvezdico. Popoldanski urnik Čas za: Končano: ponavljanje snovi za test pospravljanje sobe priprava šolske torbe risanka sprehod Po zaključku vsake dejavnosti v krogec nariši zvezdico. Popoldanski urnik Čas za: Končano: Po zaključku vsake dejavnosti v krogec nariši zvezdico. Trudim se za Pri naslednji predlogi je vaša naloga, da se skupaj z otrokom dogovorite, katere so njegove zadolžitve in kaj lahko z njihovim opravljanjem pridobi. Za vsako opravljeno zadolžitev si otrok prisluži zvezdico, ki jo lahko na koncu tedna zamenja za nagrado. Pomembno je, da zvezdico dodelimo za trud, četudi opravilo ni popolno opravljeno. Pravilo, kdaj lahko otrok zvezdice zamenja za nagrado, prilagodimo glede na otrokovo starost (mlajši otroci težje čakajo, zato naj imajo možnost zvezdice hitreje zamenjati za nagrado). Kaj vse je lahko nagrada? - več časa za igranje - dodaten čas za risanko, film ali pravljico - izbere, kaj si želi za kosilo - izbere družabno igro - izbere aktivnost po želji (npr. izlet, igranje...) - dodaten čas na igrišču Da otrok točno ve, kdaj lahko pričakuje nagrado, je potrebno postaviti kriterij. Ta določa, koliko opravljenih zadolžitev v tednu je potrebno, da si otrok prisluži nagrado. Pozorni smo, da kriterija ne postavimo prenizko ali previsoko. Trudim se za Ime: Jaka Kriterij: najmanj 3 zvezdice pri vsaki nalogi Tedenska Naloge PON TOR SRE ČET PET nagrada Delo za izberem šolo kosilo za vikend. Hišna ali opravila izberem si lahko izlet Telovadba ali izberem Osebna film higiena Trudim se za Ime: Kriterij: Tedenska PON TOR SRE ČET PET nagrada Pred učenjem Kako se pripraviti na učenje? Otrok se bo z veseljem učil, če bo dejavnost videl kot prijetno in koristno. K temu lahko pripomoremo tako, da oblikujemo sproščeno okolje in se z otrokom pogovorimo o pomenu učenja. Če vemo, kaj otrok med učenjem doživlja in kaj ga veseli, ga lahko preko teh dejavnikov spodbujamo. Pomagamo si lahko s predlogo Zakaj se učim? V primeru, da otroka učenje samo po sebi ne veseli, ga lahko motiviramo tako, da mu učenje predstavimo kot sredstvo, s katerim lahko doseže druge cilje (npr. če želi postati pilot, se mora učiti). Cilji, ki si jih postavi, morajo biti realistični in dosegljivi. Pri težjih nalogah motivacija upade, zato lahko zapisovanje ciljev in pozitivnih občutkov deluje kot otrokov opomnik, za kaj se je vredno učiti. Pri postavljanju ciljev je lahko v pomoč predloga Moji cilji za to šolsko leto. K pripravi na učenje sodi tudi oblikovanje načrta obveznosti in organizacija prostora. Zapisovanje obveznosti otroku pomaga, da ima nad njimi nadzor (ve, kaj mora opraviti) in hkrati z označevanjem opravljenih nalog spremlja svoj napredek. Na ta način v učni proces vnaša strukturo, kar pripomore k učinkovitosti, motivaciji in uspešnosti pri razporejanju časa. V ta namen je pripravljena predloga Moja domača naloga in Načrt učenja. Prav tako je pomembno, da ima otrok v času učenja na voljo ustrezen prostor in pripomočke, ki jih med učenjem potrebuje. Stvari, ki ga lahko med učenjem motijo, naj bodo iz prostora odstranjene. Na ta način bo otrok bolj učinkovit, saj ne bo izgubljal časa z iskanjem potrebščin ali izgubljal pozornosti zaradi motilcev v okolici. Pri pripravi prostora in potrebščin sta nam lahko v pomoč predlogi Kako pripravim sobo za učenje? in Potrebščine. Kako pripravim sobo za učenje? Z mize pospravim odvečne stvari. Prezračim prostor. Pripravim potrebščine, ki jih bom potreboval. Zagotovim dovolj svetlobe. Poskrbim, da mi bo udobno. S pomočjo zgornjih korakov pred učenjem preveri, ali si ustrezno pripravil prostor za učenje. Potrebščine V oblačke zapiši, kaj vse potrebuješ za učenje. Odkljukaj tiste potrebščine, ki si jih že pripravil. zvezek svinčnik učbenik barvice steklenička vode Zapiši, kaj te pri učenju moti. Pred učenjem poskrbi, da te stvari odmakneš. Ko to storiš, jih odkljukaj. ostale potrebščine telefon najljubše revije tablični računalnik prigrizki Potrebščine V oblačke zapiši, kaj vse potrebuješ za učenje. Odkljukaj tiste potrebščine, ki si jih že pripravil. Zapiši, kaj te pri učenju moti. Pred učenjem poskrbi, da te stvari odmakneš. Ko to storiš, jih odkljukaj. ZAKAJ SE UČIM? Kaj mi je všeč, ko se učim? Všeč mi je, da si uredim zapiske in podčrtam ključne besede. Kaj pridobim z učenjem? Znam nekaj več kot prej. Sem bolj samozavesten na testu. Kako se počutim, ko se nekaj naučim? Zadovoljen sem, ker mi je uspelo. ZAKAJ SE UČIM? Kaj mi je všeč, ko se učim? Kaj pridobim z učenjem? Kako se počutim, ko se nekaj naučim? MOJI CILJI ZA TO ŠOLSKO LETO Kaj bom naredil, da to Kaj želim doseči? dosežem? Redno opravljanje Zapisal si bom, kaj je za nalogo in domače naloge jo opravil takoj, ko pridem domov. Opravljena bralna V knjižnici si bom izposodil knjigo, značka ki mi je najbolj všeč in jo prebral. Po pouku bom namenil eno uro, da Sprotno učenje ponovim, kar smo se učili v šoli. Hvaležnost V vsakem dnevu bom poskušal videti nekaj lepega. MOJI CILJI ZA TO ŠOLSKO LETO Kaj bom naredil, da to Kaj želim doseči? dosežem? MOJA DOMAČA NALOGA Sproti zapisuj, katere domače naloge moraš opraviti. Ko jih opraviš, ponosno naredi kljukico. 5 nalog računanja pri matematiki Predstavitev pri naravoslovju Naučiti se 5 besed pri angleščini Urediti zvezek za slovenščino Kaj bo moja nagrada, ko naredim vse naloge? S prijatelji bom igral nogomet. MOJA DOMAČA NALOGA Sproti zapisuj, katere domače naloge moraš opraviti. Ko jih opraviš, ponosno naredi kljukico. Kaj bo moja nagrada, ko naredim vse naloge? Načrt učenja Naslov predmeta: matematika Tema učenja: poštevanka Kdaj se bom začel učiti in kdaj bom končal z učenjem? Kaj bo moj odmor? 5 počepov in 5 poskoskov Kaj že vem? Kaj se želim naučiti? Vem, na kakšen način lahko množim. Poštevanko števila 2 Poznam poštevanko in 4 števila 1 in 10. Načrt učenja Naslov predmeta: Tema učenja: Kdaj se bom začel učiti in kdaj bom končal z učenjem? Kaj bo moj odmor? Kaj že vem? Kaj se želim naučiti? Kako se učiti? Kako lahko izboljšamo proces učenja? Želimo si, da bi otrok čim bolje izkoristil čas učenja. Pri tem si lahko pomagamo s tehnikami za spodbujanje produktivnosti in tehnikami učenja. K večji produktivnosti lahko pripomoremo tako, da natančno strukturiramo čas, ki ga otrok nameni učenju. Določimo začetek in konec učenja ter upoštevamo, koliko časa je otrok sposoben ostati zbran. Pozorni moramo biti, da v čas učenja vključimo tudi odmore. Ti motivirajo otroka, da ostane zbran in mu hkrati omogočajo, da se sprosti. Pri strukturiranju časa učenja si lahko pomagamo s Pomodoro tehniko in predlogo Kako lahko izkoristim odmor? . Pri učenju je pomembno, da si otrok snov zapomni in jo razume. Če bo snov razumel, si jo bo lažje zapomnil in naučeno koristil v vsakdanjih situacijah. Pri tem si lahko pomaga s podčrtovanjem ključnih besed, izpisovanjem besednih zvez, izdelovanjem miselnih vzorcev in drugimi podobnimi tehnikami. Razumevanje ne pomeni nujno znanja, saj si mora otrok vsebino tudi zapomniti. To najlažje doseže s ponavljanjem naučenih informacij. Pomembno je, da lahko vsebino ponovi s svojimi besedami in tudi na ta način izkaže razumevanje prebranega. Otrok si lahko pomaga s šestimi koraki Kako se učiti? in predlogo Kaj se učim?. Vedno se pri učenju pojavijo tudi ovire in vsebine, ki se otroku zdijo zahtevnejše. Pomembno je, da jih prepozna in naslovi. V primeru, da prepozna, kaj ga pri učenju ovira, lahko poišče pomoč in se snov z večjo verjetnostjo dobro nauči. Svoje ovire lahko otrok zapiše v predlogo Moje ovire pri učenju. POMODORO TEHNIKA ZA VEČJO PRODUKTIVNOST 25 MIN STRNJENEGA ŠOLSKEGA DELA 5 MIN AKTIVNEGA ODMORA ŠE 2-3x 25 MIN DELA + 5 MIN ODMORA 15 - 30 MIN ODMORA KAKO LAHKO IZKORISTIM ODMOR? sprehod telovadba poslušanje glasbe tehnike pogovor s starši ali sproščanja prijatelji prigrizek KAKO LAHKO IZKORISTIM ODMOR? KAKO SE UČIM? 1.Gradivo najprej preletim. pogledam naslove, pogledam slike, preberem ključne besede 2. Učno snov preberem. 3. Izpišem ali podčrtam najpomembnejše dele. 4. Snov razdelim na manjše enote. 5. Enote glasno obnavljam. 6. Na koncu se pohvalim! Kaj se učim? V okvirčke zapiši besede, ki se ti zdijo najbolj pomembne. Nato jih med seboj poveži, da nastane mreža. Na črte napiši, kako se besede med seboj povezujejo. oblak Kada Iz oblaka r so oblak dežuje. i, ne vidimo sonca. dež VREME sonce Pred dežjem Sonce je piha veter. toplo. veter vročina Ko boš naslednjič ponovil snov, si lahko pomagaš s ključnimi besedami in povezavami med njimi. Kaj se učim? V okvirčke zapiše besede, ki se ti zdijo najbolj pomembne. Nato jih med seboj poveži, da nastane mreža. Na črte napiši, kako se besede med seboj povezujejo. Ko boš naslednjič ponovil snov, si lahko pomagaš s ključnimi besedami in povezavami med njimi. MOJE OVIRE PRI UČENJU Prepoznaj svoje ovire pri učenju in jih zabeleži. Naj bo to tvoj prvi korak do rešitve! Velikokrat me snov me zmoti zvonjenje pogosto ne telefona. zanima. Ko mi nekaj ne Ne razumem gre, prehitro težjih besed. postanem nervozen. MOJE OVIRE PRI UČENJU Prepoznaj svoje ovire pri učenju in jih zabeleži. Naj bo to tvoj prvi korak do rešitve! Stres in NEPRIJETNA čustva med učenjem Včasih pri delu ne gre vse tako, kot si otrok zamisli. V takšnem primeru lahko v večji meri doživlja stres in neprijetna čustva, na primer razdražljivost, žalost, jezo ali brezup. Neprijetna čustva se lahko pojavijo med testom, domačimi nalogami ali med učenjem. Tem situacijam je skupno, da ima otrok občutek slabega nadzora in nemoči. Otroci imajo včasih pri prepoznavanju stresa in neprijetnih čustev težave, zato je pomembno, da so starši nanje pozorni. Če je otrok pod stresom zaradi šole, se lahko to kaže kot spremenjen in bolj negativen odnos do šole, izogibanje obveznostim (npr. ne želi v šolo, ne želi narediti domače naloge ali se zlaže, da jo je opravil), odlašanjem z učenjem in izogibanje pogovoru o šoli. Prav tako se lahko na ovire pri učenju otrok odzove z jezo, večjo razdražljivostjo, preobčutljivostjo. V nekaterih primerih se težave kažejo tudi kot spremenjen urnik spanja ali kot telesne bolečine. Neprijetna čustva, še posebej pred testi ali pomembnimi nalogami, so normalna, pomembno pa je, da jih z otrokom ustrezno naslovimo. Želimo si, da bi jih otrok čim bolj kakovostno uravnaval. Pri tem mu lahko pomagajo načrti in strukturiranost učenja, sproščeno in ustrezno prilagojeno okolje ter učinkovito razporejanje časa učenja, ki vključuje odmore. Neprijetna čustva naslovimo in otroka spodbudimo k obvladovanju čustev s pomočjo različnih tehnik. Pri tem si lahko pomagamo s predlogami Kaj naredim, ko mi učenje ne gre?, Varen kraj in Limone za sprostitev. Kaj naredim, ko mi učenje ne gre? Včasih nam učenje ne gre tako, kot smo si zamislili. Takrat nas je strah, čutimo žalost ali jezo. V takšnih trenutkih si lahko pomagaš tako: 3x globoko Počasi štej vdihni. do 10. Stiskaj Razmisli, kaj žogico si naredil v proti podobni stresu. situaciji v preteklosti. Spomni se, Za pomoč kaj vse ti je prosi starše že uspelo in ali učiteljico. kaj vse že znaš. Varen kraj Zapri oči in razmisli, kakšen je kraj, kjer se počutiš najbolj sproščeno. Nariši ga v okvirček: Na sliko nariši sebe, kako uživaš v svojem varnem kraju. Zapri oči in si predstavljaj, kaj tam počneš in kako se počutiš. Zamisli si, da si prav tam. Kaj lahko vonjaš, občutiš, slišiš in čutiš? vonj po morju, pesek med prsti, galebe in veselje Varen kraj Zapri oči in razmisli, kakšen je kraj, kjer se počutiš najbolj sproščeno. Nariši ga v okvirček: Na sliko nariši sebe, kako uživaš v svojem varnem kraju. Zapri oči in si predstavljaj, kaj tam počneš in kako se počutiš. Zamisli si, da si prav tam. Kaj lahko vonjaš, občutiš, slišiš in čutiš? Limone za sprostitev Kadar sem jezen, razočaran, napet ali razdražljiv, si lahko predstavljam, da pripravljam limonado. Z rokami sežem navzgor, da lahko iz najvišje veje oberem dve limoni. Limoni čim bolj stisnem, da dobim sok. Limoni vržem na tla, stresem in sprostim roke. ( ( ( ( Ponovim, dokler nimam dovolj soka za kozarec limonade. Počutim se bolje. Ocena učenja ocenjevanje učinkovitosti učenja Ocenjevanje učinkovitosti učenja je pomembno, saj otrok na takšen način razvija svojo zmožnost nadzorovanja in upravljanja učenja. S pomočjo samoocenjevanja otrok razmisli, kaj se je naučil, česa se še ni uspel naučiti, katere strategije so mu koristile in katere ne. Znanje, pridobljeno z oceno učinkovitosti učenja, mu koristi pri postavljanju novih učnih ciljev, pri presojanju, katerim vsebinam mora naslednjič nameniti več časa in katere uporabljene strategije so se obrestovale. Prav tako prepozna težave in ovire, ki jih je imel med učnim procesom in s pomočjo katerih lahko naslednjič bolj kakovostno načrtuje učenje. V pomoč mu je lahko predloga Kaj sem se naučil? . Če otrok uspešno ovrednoti svoje učenje, se bo lahko pri ponovnem učenju osredotočil na vsebine, ki so mu težje in jih ni popolnoma usvojil. Poleg vrednotenja pridobljenega znanja je pomembno tudi, da otrok ovrednoti strategije in organiziranost učenja. Pomembno je, da presodi, katere so strategije in okoliščine, ki so mu pri učenju koristile in jih lahko ponovno uporabi pri naslednjem učenju. Pri vrednotenju poteka učenja si lahko pomaga s predlogo Kako sem se učil? . Kaj sem se naučil? Ko končaš z učenjem, spodaj zapiši, kaj si se dobro naučil in kaj si moraš prihodnjič bolj natančno pogledati. Kaj sem se Kaj se moram danes naučil? še naučiti? - kako se množi - kako se deli - poštevanko - poštevanko števila 2 števila 3 - poštevanko - poštevanko števila 5 števila 7 Kaj sem se naučil? Ko končaš z učenjem, spodaj zapiši, kaj si se dobro naučil in kaj si moraš prihodnjič bolj natančno pogledati. Kaj sem se Kaj se moram danes naučil? še naučiti? Kako sem se učil? Spodaj podaj oceno svojega učenja in se pri naslednjem učenju potrudi, da izboljšaš tisto, kar ti tokrat ni uspelo. Uspelo mi je slediti načrtu učenja. Druge stvari (npr. telefon) me pri učenju niso motile. Pri učenju sem se potrudil. Kaj mi je šlo zelo dobro? Opravil sem vse, kar sem si zadal. Kaj lahko še popravim? Naslednjič bom izpisal ključne besede. Kako sem se učil? Spodaj podaj oceno svojega učenja in se pri naslednjem učenju potrudi, da izboljšaš, tisto, kar ti tokrat ni uspelo. Uspelo mi je slediti načrtu učenja. Druge stvari (npr. telefon) me pri učenju niso motile. Pri učenju sem se potrudil. Kaj mi je šlo zelo dobro? Kaj lahko še popravim? Naslov: Znam se samostojno učiti Izdal: Motus, zavod za pomoč otrokom, mladostnikom in odraslim z učnimi in razvojnimi težavami, Ljubljana Elektronska izdaja: https://www.center-motus.si/download/znam-se-uciti-prirocnik-za-samostojno-ucenje/ Avtor: Taja Vidonja Strokovni pregled: Tina Rehberger, univ. dipl. psih. Slikovno gradivo: brezplačne spletne baze fotografij (angl. copyright-free stock images) Grafično oblikovanje: Zavod Motus Prva izdaja: Ljubljana, februar 2021 Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID=53930499 ISBN 978-961-95039-1-1 (pdf) *** Gradivo je namenjeno izključno informiranju in osveščanju splošne javnosti. Gradivo je brezplačno dostopno na spletu.