Enakost, pravičnost in vključevalnost spolov v akademskem okolju Povzetki drugega posveta o enakosti spolov za vključujočo univerzo in družbo Koper, 15. november 2024 Gender Equality, Equity and Inclusivity in Academia Abstracts of the Second Symposium on Gender Equality for an Inclusive University and Society Koper, 15 November 2024 Enakost, pravičnost in vključevalnost spolov v akademskem okolju Povzetki drugega posveta o enakosti spolov za vključujočo univerzo in družbo Koper, 15. november 2024 Posvet je organiziran v okviru investicijskega projekta Zelena, digitalna in vključujoča Univerza na Primorskem (GDI UP). Projekt sofinancirata Republika Slovenija, Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in inovacije ter Evropska unija – NextGenerationEU. Projekt se izvaja skladno z Načrtom za okrevanje in odpornost (NOO) v okviru razvojnega področja Pametna, trajnostna in vključujoča rast, komponente Krepitev kompetenc, zlasti digitalnih in tistih, ki jih zahtevajo novi poklici in zeleni prehod (C3 K5), za ukrep investicija F. Izvajanje pilotnih projektov, katerih rezultati bodo podlaga za pripravo izhodišč za reformo visokega šolstva za zelen in odporen prehod v Družbo 5.0: projekt Pilotni projekti za prenovo visokega šolstva za zelen in odporen prehod. Gender Equality, Equity and Inclusivity in Academia Abstracts of the Second Symposium on Gender Equality for an Inclusive University and Society Koper, 15 November 2024 The symposium is organised in the framework of the investment project Green, Digital and Inclusive University of Primorska (GDI UP). The project is co-financed by the Republic of Slovenia, the Ministry of Higher Education, Science and Innovation and the European Union – NextGenerationEU. The project is implemented in accordance with the Recovery and Resilience Plan (RRP) under the development area Smart, Sustainable and Inclusive Growth, component Strengthening competencies, in particular digital competencies and those required by the new professions and the green transition (C3 K5), for the investment measure Investment F. Implementation of pilot projects, the results of which will serve as a basis for the preparation of a roadmap for the reform of higher education for a green and resilient transition to a Society 5.0: project Pilot Projects for the Reform of Higher Education for a Green and Resilient Transition. Uredniki | Editors Alenka Janko Spreizer, Tadej Praprotnik, Vlado Kotnik Lektoriranje | Proofreading Maj Matias Strle in Davorin Dukič | Susan Cook Grafika | Graphics Tina Vraneš Oblikovanje in prelom | Design and Layout Alen Ježovnik Izdala in založila | Published by Založba Univerze na Primorskem | University of Primorska Press Titov trg 4, 6000 Koper · hippocampus.si Koper · 2024 © 2024 Avtorji | Authors Elektronska izdaja | Electronic Edition http://www.hippocampus.si/ISBN/978-961-293-394-4.pdf http://www.hippocampus.si/ISBN/978-961-293-395-1/index.html https://doi.org/10.26493/978-961-293-394-4 Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID 211636995 ISBN 978-961-293-394-4 (PDF) ISBN 978-961-293-395-1 (HTML) Alenka Janko Spreizer Enakost, pravičnost in vključevalnost spolov v akademskem okolju Univerza na Primorskem, Enakost spolov, s čimer je v večini dokumentov in strategij mišljena enakoprav-Fakulteta za humanistične študije nost obravnave moških in žensk, je v današnjih družbah globalnega severa po-University of Primorska, stala vsaj na ravni deklarativnosti neobhodna in pričakovana civilizacijska norma. Faculty of Humanities Na ravni institucij Evropske unije je spol predmet pravnega urejanja, ki zapo-alenka.janko.spreizer@fhs.upr.si veduje prepoved diskriminacije na podlagi spola ali spolne identitete in spolne Tadej Praprotnik usmerjenosti. V današnjih evropskih institucijah postaja enakost spolov v priza-Univerza na Primorskem, devanju za nediskriminatorno obravnavo ljudi eno izmed temeljnih načel enako-Fakulteta za humanistične študije pravnosti in občutljivosti tudi za druge oblike diskriminacije. Ključno pri tem je, University of Primorska, da vprašanje spola sodi v domeno človekovih pravic in med načela trajnostno na-Faculty of Humanities ravnanih družb. Nekateri načrti enakih možnosti spolov sicer nominalno izposta-tadej.praprotnik@fhs.upr.si vljajo, da enakost spolov ne pomeni le enakosti žensk, pa vendar lahko opazimo, Vlado Kotnik da so znotraj tega načela nekatere skupnosti, na primer LGBT+, »v drugem planu«, da ne rečemo v marginaliziranem položaju. Vprašanje spola je zatorej vprašanje, Univerza na Primorskem, Fakulteta za humanistične študije ki zadeva svoboščine vseh ljudi in celotnih družb. University of Primorska, Ključno za udejanjanje teh načel je poznavanje in stalno premišljevanje dejan-Faculty of Humanities skega stanja v družbah, ko gre za neenakosti na podlagi spola in zaradi spola, ter vlado.kotnik@fhs.upr.si neutrudno prizadevanje, da bolje spoznamo in razumemo družbene delitve zaradi spola in družbene pripise vlog na podlagi spola. Na univerzah se predava o študijih spolov v okviru določenih študijskih predmetov ali študijskih programov, a je tudi tu opaziti, da se teorija o spolih počasi vendarle prevaja tudi v prakso in ne ostaja le teorija. Študije spolov kot posebno polje vednosti o spolu zajemajo univerzitetni študijski predmeti oziroma študijski programi, ki so pretežno vezani na feministično tradicijo in teorijo ter teorijo skupin LGBT+, a se v zadnjem času bogatijo tudi z drugimi relevantnimi znanstvenimi, disciplinskimi in intelektual-nimi tradicijami, ki so pomembno prispevale k refleksivni teoretizaciji in prakse-ologiji spola. Univerza kot avtonomna institucija, a ne tudi institucija, izolirana od ostalega okolja oziroma zunajuniverzitetnih ali neakademskih vplivov, bi morala biti zgled udejanjanja načela enakosti in enakopravnosti spolov ter pravičnosti glede spolov, predvsem pa prostor resnih prizadevanj za popolno odpravo vseh oblik diskriminacije na podlagi spolov oziroma spolnih identitet in seksualnosti oziroma seksualnih identitet kot pripoznanih in neovrgljivih temeljnih človeških osebnih okoliščin. Drugi posvet Univerze na Primorskem o enakosti spolov za vključujočo univerzo in družbo, ki smo ga naslovili Enakost, pravičnost in vključevalnost v akademskem okolju, nadaljuje prizadevanja za vključujočo univerzo, generirajoč izobraževalne in raziskovalne vsebine s področja enakosti spolov. Omenjeno prizadevanje je skladno s cilji projekta GDI UP kot okvirjem za izvedbo posveta. Enakost, pravičnost in vključevalnost V skladu z Uredbo o vzpostavitvi mehanizma za okrevanje in odpornost, slo- spolov v akademskem okolju vensko zakonodajo in Načrtom za enakost spolov Univerze na Primorskem (glej Povzetki drugega posveta https://www.upr.si/files/static/1182) investicijski projekt namreč vključuje načela o enakosti spolov za vključujočo enakosti spolov in enakih možnosti za vse v vseh fazah/aktivnostih projekta. V univerzo in družbo svoji sredini univerza gradi in spodbuja medosebne odnose, ki temeljijo na vklju-Koper, 15. november 2024 čevanju različnosti. Razumevanje in sobivanje z drugače mislečimi sta temeljna stebra kritične akademske skupnosti, ki spoštuje človekove pravice in ima ničelno Gender Equality, Equity and Inclusivity in Academia toleranco do diskriminacije in nestrpnosti. Skladno z Načrtom UP in Zakonom Abstracts of the Second Symposium o enakih možnostih žensk in moških bo UP zagotavljala, da se bodo vse aktiv-on Gender Equality for an Inclusive nosti projekta sistematično presojale z vidika enakosti spolov oziroma da se bo University and Society v vseh fazah izvajanja projekta upoštevalo možne posledice na položaj žensk in Koper, 15 November 2024 moških (glej https://www.upr.si/si/o-univerzi/gdi-up/ in https://www.upr.si/si/up --okolje/projekti-univerze-na-primorskem-/nacrt-za-okrevanje-in-odpornost /zelena-digitalna-in-vkljucujoca-univerza-na-primorskem) Posvet naslavlja široko paleto razprav o spolih in spolnih identitetah v inter-https://doi.org/10.26493/978-961-293-394-4.0 3 sekcionalni perspektivi in v treh sklopih prinaša razprave na področju spolov v univerzitetnem okolju, spolov v vsakdanjem življenju in spolov v institucijah. Prvi sklop zajema vprašanja razvijanja vednosti o spolih na univerzah ter aktualnega delovanja deležnikov, ki spole udejanjajo in živijo v univerzitetnem okolju, av-torice_ji razmišljajo o univerzi kot ključnem pokazatelju načela enakosti in enakopravnosti spolov v intersekcionalni perspektivi, ki naslavlja tudi razredne in etnične/rasne neenakosti, branilki avtonomnega razvijanja teorij o spolih, dele- žnici, ki lahko prispeva k mikrodiskiminacijam, ali kot akterki, ki lahko s svojim delovanjem predstavlja zgledno udejanjanje enakosti, enakopravnosti, pravičnosti in nediskriminatornosti široke palete spolne raznolikosti. Drugi sklop prispevkov simpozija prinaša vpogled v raznolikosti spolov v vsakdanjem življenju, upoštevajoč intersekcionalnost. Antropološki teren je za antropologe nedvomno sobivanje v vsakdanjosti, pri čemer je spol ena ključnih dimenzij identitete, ki določa antropologe_inje ob drugih vidikih, kakršni so nenazadnje krajevna, regionalna in geografska pripadnost. Poleg geografske je ključna tudi etnična pripadnost, kar je v primeru romskih skupnosti ključna komponenta (ne)enakosti. Za razliko od mnogih, ki zaradi diskriminatornosti puščajo ob strani spolne usmerjenosti in identitete skupin LGBT+, prispevek o Romih odstira tudi ta vprašanja. Vpetost družbe v digitalizirane medije prinaša na eni strani možnost preseganja diskriminacije, na drugi strani pa predstavlja pasti za kreiranje ali obnavljanje seksizmov, binarizma in lažnih novic. Tretji sklop prispevkov posveta združuje raziskovalke in raziskovalce v okviru projekta AGRIGEP, ki naslavljajo predvsem področje uprav-ljanja in sistemsko perspektivo. Prispevki v tem sklopu predstavljajo prizadevanja za razvijanje znanstvene odličnosti in dejavnike vpliva enakosti spolov v raziskovalnih ter znanstvenih institucijah, vsebinske analize načrtov za enakost spolov na izbranih evropskih univerzah ter razvijanje načel enakosti na izbranih področ- jih, npr. v kmetijstvu in v znanosti o življenju. Posvet izvajamo v okviru projekta Zelena, digitalna in vključujoča Univerza na Primorskem (GDI UP) – pilotnega projekta Univerze na Primorskem v okviru ukrepa prenove visokošolskega strokovnega izobraževanja za reformo visokega šolstva za zelen in odporen prehod v Družbo 5.0. Simpozij bo potekal v slovenskem in angleškem jeziku. Gender Equality, Equity and Inclusivity in Academia Equal treatment of men and women has become virtually a civilisational norm in today’s Global North societies, at least at the level of declarative statements. In the EU, gender is a matter of legal regulation, as discrimination on grounds of sex or sexual orientation is prohibited. In today’s European institutions, gender equality is becoming one of the fundamental principles of equality and sensitivity to other forms of discrimination in the pursuit of non-discrimination. The critical point here is that the issue of gender falls within the domain of human rights and the principle of sustainable societies. While some gender equality plans nominally stress that gender equality does not only mean equality for women, we can observe that within this principle, some communities, such as LGBT+, are being pushed on the background, not to mention marginalised. The gender issue is, therefore, an issue that concerns the freedoms of entire societies. Universities play a crucial role in promoting gender equality. They are the hubs of knowledge, reflection on the reality of societies, and pursuit of insights into the meaning of gender-based social divisions and roles. In universities, gender studies are not just taught as part of courses or programmes, but are also being trans-lated into practice. Gender studies as a specific field of knowledge is covered by university courses or programmes of study that are linked to feminist and LGBT+ theory. The University as an autonomous institution should be – and should strive 4 to be – an exemplary case of gender mainstreaming and efforts to eliminate all forms of discrimination based on gender, gender identities and sexual orientation. The second University of Primorska symposium on Gender Equality for an Inclusive University and Society, entitled Equality, Equity and Inclusivity in Academia, continues the efforts towards an inclusive university, generating educational and research content in gender equality. The aforementioned effort is consistent with the goals of the GDI UP project as a framework for the implementation of the symposium. In accordance with the Regulation on the Establishment of the Recovery and Resilience Mechanism, Slovenian legislation and the Gender Equality Plan of the University of Primorska (see https://www.upr.si/files/static/1183), the investment project integrates the principles of gender equality and equal opportunities for all into all phases of the project/activities. At its core, the University builds and promotes interpersonal relationships based on the inclusion of diversity. Understanding and coexistence with dissenting voices are fundamental pillars of a critical academic community that respects human rights and has zero tolerance for discrimination and intolerance. In accordance with the UP Plan and the Equal Opportunities for Women and Men Act, UP will ensure that all project activities are systematically assessed from a gender perspective or that the possible consequences for the position of women and men are taken into account in all phases of project implementation (see https://www.upr.si/en/about -university/gdi-up/ and https://www.upr.si/en/up--environment/projects-of-the -university-of-primorska/recovery-and-resilience-plan/zelena-digitalna-in -vkljucujoca-univerza-na-primorskem). The above-mentioned symposium is a significant step in advancing gender equality. It addresses a wide range of debates on gender and gender identities in an intersectional perspective and brings together discussions on gender in three strands: University Environment, Gender in Everyday Life, and Gender in Institutions. The first strand covers the issues of developing gender knowledge in universities and the current actions of stakeholders who enact and live gender in the university environment; the authors reflect on the University as a key indicator of gender equality in an intersectional perspective, that also addresses class and ethnic/racial inequalities, as a defender of the autonomous development of gender theories, as a stakeholder that can contribute to micro-discriminations, or as actors whose actions can be exemplary of the equality and non-discrimination of a wide range of gender diversity. The second set of contributions to the symposium provides insights into gender diversity in everyday life, taking intersectionality into account. For anthropologists, the terrain is undoubtedly coexistence in everyday life, with gender being one of the key dimensions of identity that defines anthropologists, alongside other aspects, not least including, place, region and geography. In addition to geography, ethnicity is also key, and in the case of Roma communities, this is a key component of (in)equality. Unlike many who leave aside sexual orientations and LGBT+ identities due to discrimination, the paper on the Roma also sheds light on these issues. On the one hand, society’s engagement with digitalised media brings the possibility of transcending discrimination, while on the other hand, it presents pitfalls for the creation or restoring of sexism, binarism and fake news. The third set of contributions brings together AGRIGEP researchers, focusing on governance and systems perspectives. The papers in this set present efforts to develop scientific excellence, the factors influencing gender equality in research and institutional settings, substantive analyses of gender equality plans in selected European universities, and the development of gender equality principles in selected fields, e.g. agriculture and life sciences. The symposium is carried out in the framework of the Green, Digital and Inclu-5 sive University of Primorska (GDI UP) project – a pilot project of the University of Primorska in the framework of the action on the renewal of higher professional education for the reform of higher education for a green and resilient transition to a 5.0 society. The symposium will be held in Slovenian and English. 6 Program 15. november 2024 | Univerza na Primorskem .–. Registracija .–. Pozdravni nagovor: prof. dr. Klavdija Kutnar, rektorica Univerze na Primorskem .–. Pozdravni nagovor: prof. dr. Irena Lazar, dekanja Fakultete za humanistične študije Univerze na Primorskem 1. sklop: Spoli v univerzitetnem okolju Moderira: doc. dr. Tadej Praprotnik .–. Študiji spolov kot lakmusov test univerze, prof. dr. Vlado Kotnik .–. Mikroagresije na presečišču razreda, spolne identitete, spolne usmerjenosti in spolnega izraza: kritični pregled izzivov študentk_ov LGBT+ v univerzitetni sferi, doc. dr. Marko Gavriloski Tretjak .–. Vloga kartiranja deležnikov pri spodbujanju enakosti spolov: vpogled z univerz AGRIGEP, inž. dr. Jana Mazancová, prof. dr. Štefan Bojnec, inž. dr. Julianna Kobolak .–. O spolih s feministične (ne)romske in perspektiv LGBTQIA+: pregled izbranih prispevkov, prof. dr. Alenka Janko Spreizer .–. Diskusija .–. Odmor za kavo 2. sklop: Spoli v vsakdanjem življenju Moderira: prof. dr. Alenka Janko Spreizer .–. »Ona je iz vzhodne Evrope«: o spolu in geografiji srečanja na potovanju, doc. dr. Irena Weber .–. Rominje in skupnosti LGBTQ+: ali so izzivi romske skupnosti izzivi večinskega prebivalstva? Sandi Horvat, mag. medk. menedž. .–. Na poti v globoko avtomatizacijo neenakosti: primer binarizma in seksizma, doc. dr. Tadej Praprotnik .–. Vpliv lažnih novic in dezinformacij na prizadevanja za enakost spolov, prof. dr. Štefan Bojnec, izr. prof. dr. Patricia Blatnik .–. Diskusija .–. Odmor za kavo 3. sklop: Spoli v institucijah Moderira: prof. dr. Vlado Kotnik .–. Preoblikovanje znanstvene odličnosti skupaj: nauki iz projekta RESET, dr. Maxime Forest .–. Vplivni dejavniki enakosti spolov: ocenjevanje institucionalne zmogljivosti v raziskovalnih in visokošolskih ustanovah, dr. Lut Mergaert, Panagiota Polykarpou .–. Ocena načrtovanih ukrepov za strukturne spremembe: analiza vsebine načrtov za enakost spolov v srednji in vzhodni Evropi, prof. dr. Katalin Tardos, dr. Enikő Virágh, dr. Veronika Paksi .–. AGRIGEP: razkrivanje posebnosti kmetijstva in znanosti o življenju pri spodbujanju enakosti spolov, inž. dr. Jana Mazancová, prof. dr. Štefan Bojnec, inž. dr. Julianna Kobolak .–. Diskusija z zaključki posveta .–. Kosilo 7 Programme 15 November 2024 | University of Primorska .–. Registration .–. Welcome Address: Prof. Dr. Klavdija Kutnar, Rector of the University of Primorska .–. Welcome Address: Prof. Dr. Irena Lazar, Dean of the Faculty of Humanities, University of Primorska Panel 1: Genders at Universities Moderator: Assist. Prof. Dr. Tadej Praprotnik .–. Gender Studies as the University’s Litmus Test, Prof. Dr. Vlado Kotnik .–. Microaggressions at the Intersection of Class, Gender Identity, Sexual Orientation, and Gender Expression: A Critical Review of Challenges Faced by LGBT+ Students in the University Sphere, Assist. Prof. Dr. Marko Gavriloski Tretjak .–. Role of Stakeholder Mapping in Advancing Gender Equality: Insights from the AGRIGEP Universities, Ing. Jana Mazancová, PhD, Prof. Dr. Štefan Bojnec, Ing. Julianna Kobolak, PhD .–. On Gender from Feminist (non)Roma and LGBTQIA+ Perspectives: A Review of Selected Contributions, Prof. Dr. Alenka Janko Spreizer .–. Discussion .–. Coffee Break Panel 2: Genders in Everyday Life Moderator: Prof. Dr. Alenka Janko Spreizer .–. ‘She comes from Eastern Europe’: On the Gender and Geography of Encounter in Travel, Assist. Prof. Dr. Irena Weber .–. Roma Women and LGBTQ+ Communities: Are the Challenges of the Roma Community also the Challenges of the Majority Population? Sandi Horvat, Mag. Cult. Managm. .–. On the Road to the Deep Automation of Inequality: The Case of Binarism and Sexism, Assist. Prof. Dr. Tadej Praprotnik .–. The Impact of Fake News and Disinformation on Gender Equality Efforts, Prof. Dr. Štefan Bojnec, Assoc. Prof. Dr. Patricia Blatnik .–. Discussion .–. Coffee Break Panel 3: Genders in Institutions Moderator: Prof. Dr. Vlado Kotnik .–. Redesigning Scientific Excellence Together: Lessons from the RESET Project, Dr. Maxime Forest .–. Gender Equality Impact Drivers: Assessing Institutional Capacity in Research and Higher Education Institutions, Dr. Lut Mergaert, Panagiota Polykarpou .–. Assessing Planned Actions for Structural Change: Content Analysis of Gender Equality Plans in Central Eastern Europe, Prof. Dr. Katalin Tardos, Dr. Enikő Virágh, Dr. Veronika Paksi .–. AGRIGEP: Uncovering Agriculture and Life Science Specificities in Advancing Gender Equality, Ing. Jana Mazancová, PhD., Prof. Dr. Štefan Bojnec, Ing. Julianna Kobolak, PhD .–. Discussion with Conclusions .–. Lunch 8 Vlado Kotnik Študiji spolov kot lakmusov test univerze Univerza na Primorskem, Spol je postal globalno bojišče, na katerem se odvija spopad med resnico in lažjo, Fakulteta za humanistične študije, spoznanjem in zmoto, znanostjo in zablodo, vednostjo in predsodkom, teorijo in Slovenija dogmo, refleksijo in zaroto, erudicijo in ideologijo. Univerze, ki naj bi bile stvar-University of Primorska, Faculty of Humanities, Slovenia nice, svetilniki in braniki resnice, spoznanja, znanosti, vednosti, teorije, refleksije vlado.kotnik@fhs.upr.si in erudicije, so se znašle v položaju, ki izziva njihovo institucionalno in epistemsko zavezanost temeljnim načelom, kakor so avtonomija, svoboda, verodostojnost, integriteta, raznolikost, vključevalnost. Nedavni napadi antigenderistov na študije spolov, torej akademsko področje vednosti o spolu, ki se ga povezuje prav z univerzami, so resno opozorilo, pred katerim univerze ne bi smele kloniti, če želijo ostati na strani resnice, spoznanja, znanosti, vednosti, teorije, refleksije in erudicije. Vprašanje pa je, ali se univerze v celoti zavedajo, da se z ideološkimi napadi na eno od njihovih znanstvenih disciplin pravzaprav spodkopava več kakor le to disciplino; spodkopava se demokratični red družb, integriteto akademskega sveta, avtoriteto znanosti, avtonomijo univerz in politiko enakosti spolov, ki so ji univerze šele nedavno postale obetavno naklonjene in ki jo je omogočil prav razvoj študijev spolov. Nadaljnja usoda študijev spolov na univerzah je potemta-kem bržčas tudi lakmusov test za prihodnost uresničevanja načel univerz. Ključne besede: študiji spolov, teorija spola, enakost spolov, antigenderizem, univerza Gender Studies as the University’s Litmus Test Gender has become a global battlefield where truth and lies, insights and ignorance, science and delusions, knowledge and prejudice, reflection and dogma, theory and conspiracy, erudition and ideology are fought. Universities, which are supposed to be producers, beacons and bulwarks of truth, insights, science, knowledge, reflection, theory, and erudition, are severely challenged in their institutional and epistemic commitment to fundamental principles such as autonomy, freedom, credibility, integrity, diversity, and inclusivity. The recent antigenderist attacks on gender studies, hence on the academic field of knowledge about gender, which is associated precisely with universities, are a serious warn-ing that universities should not succumb if they want to remain on the side of truth, insights, science, knowledge, theory, reflection, and erudition. The question however is whether universities are fully aware that ideological attacks on one of their academic disciplines undermine more than just this discipline; attacking gender studies actually undermines the democratic order of societies, the integrity of academia, the authority of science, the autonomy of universities, and the politics of gender equality to which universities have only recently become Enakost, pravičnost in vključevalnost promisingly dedicated and which has been made possible precisely because of spolov v akademskem okolju Povzetki drugega posveta the development of gender studies. The future of gender studies at universities o enakosti spolov za vključujočo is therefore most likely also a litmus test for the future of universities and their univerzo in družbo fundamental principles. Koper, 15. november 2024 Key words: gender studies, gender theory, gender equality, anti-genderism, university Gender Equality, Equity and Inclusivity in Academia Abstracts of the Second Symposium on Gender Equality for an Inclusive University and Society Koper, 15 November 2024 https://doi.org/10.26493/978-961-293-394-4.1 9 Marko Gavriloski Tretjak Mikroagresije na presečišču razreda, spolne identitete, spolne Univerza na Primorskem, usmerjenosti in spolnega izraza: kritični pregled izzivov študentk_ov Pedagoška fakulteta, Slovenija LGBT+ v univerzitetni sferi University of Primorska, Prispevek se osredotoča na kritični pregled mikroagresij, ki se pojavljajo na prese-Faculty of Education, Slovenia čišču razreda, spolne identitete, spolne usmerjenosti in spolnega izraza, z osredo-marko.gavriloski@pef.upr.si točenostjo na študentke_e LGBT+ v univerzitetnem okolju. Izhajajoč iz konceptu-alnih okvirjev intersekcionalnosti in kritičnih študij spolov ter razreda prispevek raziskuje, kako socialno-ekonomsko ozadje oblikuje izkušnje spolne identitete in usmerjenosti ter kako mikroagresije oblikujejo izkušnje študentk_ov LGBT+ v univerzitetnem okolju. Te subtilne oblike diskriminacije se lahko kažejo v odzi-vih glede jezika, oblačenja, vedenjskih vzorcev in življenjskega sloga, študentke_i LGBT+ pa so pogosto izpostavljene_i dodatnim pritiskom, povezanim z njihovim spolnim izrazom. LGBT+ študentke_i so poleg tega lahko pogosto soočene_i z do-datnimi mikroagresijami, kot so napačni zaimki, neprepoznavanje njihove spolne identitete ali celo ignoriranje njihovih specifičnih potreb. Prispevek analizira, kako mikroagresije, ki združujejo razredno, spolno, identitetno in izrazno dimenzijo, vplivajo na ključne vidike univerzitetne izkušnje, vključno z duševnim zdravjem, s pripadnostjo, socialno integracijo in z akademskim uspehom. Univerzitetno okolje, ki bi moralo biti prostor inkluzije in podpore, lahko tako postane prostor ne-vidnih ovir, ki dodatno obremenjujejo že tako ranljive skupine študentk_ov. Cilj prispevka je osvetliti te skrite dinamike in preučiti, kako lahko univerze lokalno in globalno prepoznajo in naslovijo tovrstne mikroagresije. Predlagani so strategije in priporočila za bolj vključujoče intersekcionalne politike enakih možnosti univerz za vse študentke_e. Ključne besede: mikroagresije, razredno ozadje, spolna identiteta, študentke_i LGBT+, univerzitetno okolje, kritični pregled Microaggressions at the Intersection of Class, Gender Identity, Sexual Orientation, and Gender Expression: A Critical Review of Challenges Faced by LGBT+ Students in the University Sphere The paper critically reviews microaggressions at the intersection of class, gender identity, sexual orientation and gender expression, focusing on LGBT+ students in university settings. Drawing on intersectionality and critical studies of gender and class, it explores how socioeconomic background shapes experiences of gender identity and sexual orientation and how these microaggressions manifest in the experiences of LGBT+ students. These subtle forms of discrimination can appear as biases related to language, clothing, behavioural patterns and lifestyle, with LGBT+ students often facing additional pressures related to their gender expres- Enakost, pravičnost in vključevalnost sion. Furthermore, LGBT+ students often face other microaggressions, such as in- spolov v akademskem okolju Povzetki drugega posveta correct pronouns, misrecognition of their gender identity or even disregard for o enakosti spolov za vključujočo their specific needs. The paper analyses how microaggressions that combine the univerzo in družbo dimensions of class, gender, identity and expression affect important aspects of Koper, 15. november 2024 the university experience, including mental health, sense of belonging, social integration and academic success. A university environment that should be a place Gender Equality, Equity and Inclusivity of inclusion and support can thus become a place of invisible barriers that further in Academia Abstracts of the Second Symposium burden already vulnerable groups of students. The article aims to illuminate these on Gender Equality for an Inclusive hidden dynamics and explore how universities can recognise and address such University and Society microaggressions. Strategies and recommendations are proposed for more inclu-Koper, 15 November 2024 sive intersectional equal opportunities policies of universities for all students. Key words: microaggressions, class background, gender identity, LGBT+ students, university environment, critical review https://doi.org/10.26493/978-961-293-394-4.2 10 Jana Mazancová Vloga kartiranja deležnikov pri spodbujanju enakosti spolov: Češka univerza za znanosti o življenju vpogled z univerz AGRIGEP v Pragi, Fakulteta za tropsko Načrt enakosti spolov (NES) v akademskih krogih služi kot ključna strategija kmetijstvo, Češka za spodbujanje enakosti spolov in odpravljanje razlik pri zaposlovanju, karier-Czech University of Life Sciences Prague, Faculty of Tropical AgriSciences, nem napredovanju, vodstvenih vlogah ter ravnotežju med poklicnim in zaseb-Czech Republic nim življenjem. Raziskave kažejo, da NES-i pomembno prispevajo k pozitivnim mazan@ftz.czu.cz spremembam znotraj raziskovalnih in inovacijskih institucij tako na nacionalni ravni kot na ravni EU. Uspeh in trajnost NES-ov sta močno odvisna od učinko- Štefan Bojnec vitega kartiranja deležnikov. V prvem letu projekta AGRIGEP, ki ga financira EU Univerza na Primorskem, (št. 1010941580), so tri ciljne univerze za znanosti o življenju in kmetijstvo izvedle Fakulteta za management, Slovenija zaporedno kartiranje deležnikov. O svojih ugotovitvah so razpravljali in jih delili University of Primorska, na spletnem seminarju. Prepoznali so pomemben vpliv aktivnosti na napredo-Faculty of Management, Slovenia vanje njihovih NES-ov s spodbujanjem razprav o vlogah notranjih in zunanjih stefan.bojnec@fm-kp.si deležnikov, poudarjanjem pomena mrežnih dejavnosti, prepoznavanjem manj-Julianna Kobolak kajočih ali spregledanih deležnikov ter z začetkom pogovorov o komunikacijskih Madžarska univerza za kmetijstvo strategijah in ključnih sporočilih za učinkovito vključevanje teh deležnikov. Ana-in znanosti o življenju, Inštitut liza je razkrila pomanjkanje sistematičnega sodelovanja deležnikov, pri čemer so za ribogojstvo in okoljsko varnost, omrežja preveč odvisna od osebnih odnosov, zaradi česar so ranljiva. Poleg tega Madžarska je omejena identifikacija zunanjih deležnikov nakazovala nizko zaznano zanima-Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Institute of Aquaculture nje za spodbujanje enakosti spolov v akademskih krogih. Univerze so poudarile and Environmental Safety, Hungary pomen razvoja celovite strategije, spodbujanja aktivnega sodelovanja deležni-info@agrigep.eu kov in povečanja prepoznavnosti. Projekt AGRIGEP temelji na pobudah EU, kot so SUPERA, UNISAFE in RESET, da razširi prakse Skupnosti. To delo je podprla EU v okviru programa Obzorje Evropa, projekt AGRIGEP št. 1010941580. Ključne besede: enakost spolov, vključevanje in raznolikost, merilo Obzorja Evropa (EU) Role of Stakeholder Mapping in Advancing Gender Equality: Insights from the AGRIGEP Universities A Gender Equality Plan (GEP) in academia serves as a crucial strategy to promote gender equality and address disparities in recruitment, career progression, leadership roles, and work-life balance. Research indicates that GEPs significantly contribute to positive shifts within research and innovation institutions at both national and EU levels. The success and sustainability of GEPs rely heavily on effective stakeholder mapping. During the initial year of the EU-funded AGRIGEP project (No. 1010941580), three targeted life sciences and agriculture universities conducted a two-round stakeholder mapping exercise. They discussed and shared their findings in a webinar. They recognised the exercise’s significant im- Enakost, pravičnost in vključevalnost pact on advancing their GEPs by sparking discussions on the roles of both inter- spolov v akademskem okolju Povzetki drugega posveta nal and external stakeholders, highlighting the importance of network activities, o enakosti spolov za vključujočo identifying missing or overlooked stakeholders, and initiating conversations on univerzo in družbo communication strategies and key messages to effectively engage these stake-Koper, 15. november 2024 holders. The analysis exposed a lack of systematic stakeholder engagement, with networks overly dependent on personal relationships, making them vulnerable. Gender Equality, Equity and Inclusivity Additionally, the limited identification of external stakeholders suggested a low in Academia Abstracts of the Second Symposium perceived interest in promoting gender equality within academia. The universion Gender Equality for an Inclusive ties emphasised the importance of developing a comprehensive strategy, fos-University and Society tering active stakeholder participation, and enhancing visibility. The AGRIGEP Koper, 15 November 2024 project builds on EU initiatives such as SUPERA, UNISAFE, and RESET to broaden the Community of Practice. This work was supported by the EU-funded Horizon Europe project AGRIGEP No. 1010941580. Key words: gender equality, inclusion and diversity, EU-Horizon Europe criterion https://doi.org/10.26493/978-961-293-394-4.3 11 Alenka Janko Spreizer O spolih s feministične (ne)romske in perspektiv LGBTQIA+: Univerza na Primorskem, pregled izbranih prispevkov Fakulteta za humanistične študije, Prispevek predstavlja razprave o preučevanju spolov v študijih o Rominjah_ih na Slovenija izbranih univerzah. Orisala bom premik od »klasičnih« študijev spola in telesa v University of Primorska, Faculty of Humanities, Slovenia antropoloških feminističnih pristopih in študijev žensk znotraj patriarhalnih rom-alenka.janko.spreizer@fhs.upr.si skih družb: od preučevanja delitev spolnih vlog in konstrukcije ženskosti v bri-tanskih družbah Ciganov – Popotnikov (Okely) do vprašanja odnosa do spolne ideologije ter moralnosti v skupnosti španskih Gitanov in relaciji do prevladujoče španske družbe (Gay y Blasco). V drugem delu prispevka bom predstavila prizadevanja romskih znanstvenic in aktivistk s poudarkom na intersekcionalni perspektivi, ki se je živahneje razmahnila po letu 2014, ko so organizirali konferenco Nič o nas brez nas?. Osredinila se bom na pregled izbranih razprav o spolih, ki so kontekstualizirane znotraj mednarodnega gibanja za emancipacijo Rominj_ov in v izbranih univerzitetnih programih romskih študijev, ki so jih prispevale feministične avtorice, delujoče na tem področju, ki obravnavajo vprašanje politik, človekovih pravic, tradicionalnih spolnih vlog ter neenakosti žensk in avtoric_jev pripa-dnic_kov skupin LGBTQIA+ (Dunajeva, Kóczé, Cemlyn). Prispevek tako povzema nedavne razprave znotraj polja kritičnih romskih študijev, študijev spolov skupin LGBTQIA+ in romskega feminizma v intersekcionalni perspektivi, ki odpirajo razprave o spolu, razredu in etničnosti ter soočajo vprašanji spola in nasilja (Corradi, Heljić, Matkowska, Al-Kurdi, Tišer, Blake). V tretjem delu bodo predstavljeni teo-retski prispevki k študijem spolov, oblikovanim znotraj polja kritičnih romskih študijev in delovanja raziskovalk_cev in aktivistk_ov, ki se ukvarjajo s preučevanjem spola in spolnih identitet v znanosti, umetnosti ter kulturi. Ključne besede: romski feminizem, spoli in romski študiji, kritični romski študiji On Gender from Feminist (non)Roma and LGBTQIA+ Perspectives: A Review of Selected Contributions This paper presents debates on gender studies in Romani studies at selected universities. I will outline the shift from ‘classical’ gender and body studies in anthro-pological feminist and women’s studies within patriarchal Roma societies: from the study of gender role divisions and the construction of femininity in British Gypsy-Traveller societies (Okely) to the question of the relationship to gender ideology and morality in the Spanish Gitan community and in the mainstream Spanish society (Gay y Blasco). In the second part of the paper, I will present the efforts of Roma women scholars and activists, focusing on the intersectional perspective, which has become more vibrant since 2014, when they organised the conference Nothing about us without us? I will focus on a review of selected de- Enakost, pravičnost in vključevalnost bates on gender contextualised within the international movement for the eman- spolov v akademskem okolju Povzetki drugega posveta cipation of Roma women and in selected university Romani Studies programmes, o enakosti spolov za vključujočo contributed by feminist authors working in the field, addressing issues of poli-univerzo in družbo tics, human rights, traditional gender roles, and inequalities of women, as well Koper, 15. november 2024 as by women authors belonging to LGBTQIA+ groups (Dunaeva, Kóczé, Cemlyn). The paper thus summarises recent debates within the field of critical Roma stud- Gender Equality, Equity and Inclusivity ies, gender studies of LGBTQIA+ groups, and Roma feminism in an intersectional in Academia Abstracts of the Second Symposium perspective, which opens up debates on gender, class, and ethnicity and con-on Gender Equality for an Inclusive fronts the issue of gender and violence (Corradi, Heljić, Matkowska, Al-Kurdi, Tišer, University and Society Blake). The third part will present theoretical contributions to gender studies, for-Koper, 15 November 2024 mulated within critical Roma studies and the work of women researchers and activists studying gender and gender identities in science, art, and culture. Key words: Roma feminism, gender and Romani studies, critical Romani studies https://doi.org/10.26493/978-961-293-394-4.4 12 Irena Weber »Ona je iz vzhodne Evrope«: o spolu in geografiji srečanja na potovanju Univerza na Primorskem, Leta 1993 sem del šestmesečnega potovanja po Mehiki in Srednji Ameriki delila Fakulteta za turistične študije – Turistica, s škotsko zdravnico. Ob vsaki priložnosti, ko so domačini vprašali, od kod priha-Slovenija java, je rekla: »Jaz sem iz Škotske, ona je pa iz vzhodne Evrope,« pri tem pa pou-University of Primorska, Faculty of Tourism Studies – Turistica, Slovenia darila besedo »vzhodne«. Poudarjanje razlike med specifično geografsko lokacijo irena.weber@fts.upr.si njene identitete in geografsko ohlapnim definiranjem moje identitete z nezgre- šljivo ideološkim predznakom je imelo dodatno dimenzijo zapletenega obstoja nove državne identitete. Dve leti po razglasitvi neodvisnosti je bilo mogoče po Srednji Ameriki potovati s potnim listom države, ki uradno ni več obstajala, namreč Jugoslavije, medtem ko Slovenije na konzulatih Gvatemale, Salvadorja in Ni-karagve ni bilo na spisku obstoječih držav, kar je onemogočalo izdajanje potoval-nih vizumov. Če je bil spol element povezovanja na potovanju, je bila geografija element razlikovanja. V sodobnih razpravah o presečiščih med geografijo srečanja in intersekcionalnostjo so izpostavljeni dominantni diskurzi, ki vplivajo na iz-ražanje pripadnosti in identitete tako v načrtovanih kot nenačrtovanih srečanjih, kakršna se dogajajo na potovanju. Srečanje ni nevtralna, ampak historično po-gojena kategorija, v konkretnem primeru srečanje »imperija« in »periferije«. Na podlagi kombinacije avtoetnografije in etnografskega branja sodobnih ženskih potopisov prispevek analizira intersekcionalne naracije v kontekstu srečevanja družbeno in kulturno konstruiranih razlik na potovanju. Relacije moči in pozici-oniranje v kontekstu srečevanj oblikujejo pogajanja, ki ohranjajo oziroma pogla-bljajo proces Drugačenja ali, v transformativnem srečanju simbolne inverzije, pre-maknejo diskurzivne narative. Ključne besede: spol, intersekcionalnost, geografija srečanja, potovanje ‘She Comes from Eastern Europe’: On the Gender and Geography of Encounter in Travel In 1993 I spent part of a six-month trip to Mexico and Central America with a Scot-tish doctor. Every time the locals asked where we were from, she would say: ‘I am from Scotland, and she is from eastern Europe,’ with emphasis. The emphasis on the difference between the specific geographical location of her identity and the loose geographical definition of my identity, with its unmistakable ideological overtones, had the added dimension of complicating the existence of a new national identity. Two years after independence, it was possible to travel in Central America with the passport of a country that no longer officially existed, namely Yugoslavia, while Slovenia was not on the list of existing countries at the consulates of Guatemala, El Salvador and Nicaragua, which made it impossible to issue travel visas. If gender was the unifying element of the journey, geogra- Enakost, pravičnost in vključevalnost phy was the differentiating element. Contemporary debates on the intersections spolov v akademskem okolju Povzetki drugega posveta between the geographies of encounter and intersectionality highlight the dom-o enakosti spolov za vključujočo inant discourses that influence the expression of belonging and identity in both univerzo in družbo planned and unplanned encounters such as those that take place during travel. Koper, 15. november 2024 Encounter is not a neutral but a historically conditioned category, in the concrete case of the encounter between ‘empire’ and ‘periphery.’ Based on a combination Gender Equality, Equity and Inclusivity of autoethnography and ethnographic readings of contemporary women’s travel in Academia Abstracts of the Second Symposium writing, the paper analyses intersectional narratives in the context of encounter-on Gender Equality for an Inclusive ing socially and culturally constructed differences on the road. Power relations University and Society and positioning in the context of encounters shape negotiations that maintain or Koper, 15 November 2024 deepen the process of Othering or, in the transformative encounter of symbolic inversion, shift discursive narratives. Key words: gender, intersectionality, geography of encounter, travel https://doi.org/10.26493/978-961-293-394-4.5 13 Sandi Horvat Rominje in skupnosti LGBTQ+: ali so izzivi romske skupnosti izzivi Romski akademski klub, Radiotelevizija večinskega prebivalstva? Slovenija, Slovenija Romske skupnosti v Sloveniji še vedno ostajajo ene najbolj marginaliziranih sku-Roma Academic Club, Radiotelevision pnosti. Republika Slovenija vsako leto za reševanje izzivov in vprašanj romskih Slovenia, Slovenia skupnosti namenja več milijonov evrov. Razni programi, iniciative in projekti so romskiakademskiklub@gmail.com sandi.horvat@rtvslo.si v zadnjih desetih letih v ospredje postavili predvsem pomen izobraževanja za Rome, še vedno pa znotraj izobraževalnega sistema obstaja premalo vsebin, ki bi predvsem bodoče strokovne delavce (pedagoge, socialne delavce, zdravstvene delavce ipd.) poučile o Romih, romski kulturi, zgodovini in jeziku. Kljub številnim programom v zadnjih dvajsetih letih so se v romskih skupnostih izoblikovali sodobni izzivi, ki jih ne naslavljamo pogosto. Še vedno ostaja deprivilegiran polo- žaj romskih žensk znotraj same skupnosti in tudi širše. V več regijah po Sloveniji Rominje zavzemajo vlogo matere, žene in gospodinje. Le redke so izobražene in zaposlene. O tematiki LGBTQ+ se v romski skupnosti skorajda ne govori in ostaja tabu tematika. Pri Romskem akademskem klubu smo bili prvi, ki smo pripravili dvojezični, slovensko-romski slovar LGBTQ+ s pojasnjenimi termini, tudi z zgod-bami s strani posameznikov romske skupnosti. Sovražni govor o Romih je v leto- šnjem letu tudi zaradi medijev znova v porastu. Čeprav na prvi pogled ni slišati razprav o spolu, pa aktivisti naslavljajo spolne vloge in identitete. Na kakšen na- čin mediji poročajo o Romih in kako medijsko poročanje vpliva na medkulturni dialog med Romi ter večinskim prebivalstvom, lokalno skupnostjo in državo? Ključne besede: Romi, LGBTQ+, Rominje, medijsko poročanje, izobraževanje Roma Women and LGBTQ+ Communities: Are the Challenges of the Roma Community also the Challenges of the Majority Population? Roma communities in Slovenia still remain one of the most marginalised communities in our country. Every year, the Republic of Slovenia allocates several million euros to solve the challenges and issues of the Roma community. In the last ten years, various programmes, initiatives and projects have brought to the fore the importance of education for the Roma, but there is still not enough content within the education system to teach future professionals (pedagogues, social workers, health workers, etc.) about the Roma, the Roma culture, history and language. Despite many programmes over the past twenty years, contemporary community challenges have developed within the communities themselves and are not often addressed. The underprivileged position of Roma women still remains within the community itself and beyond. In several regions of Slovenia, Roma women play the role of mother, wife and housewife. Only a few of them are educated and employed. The LGBTQ+ topic is hardly talked about in the Roma Enakost, pravičnost in vključevalnost community and is considered taboo. At the Roma Academic Club, we were the spolov v akademskem okolju Povzetki drugega posveta first to prepare a bilingual, Slovenian-Roma LGBTQ+ dictionary with explained o enakosti spolov za vključujočo LGBTQ+ terms, including stories from individuals of the Roma community, who univerzo in družbo are also part of the LGBTQ+ community. Hate speech against the Roma is on the Koper, 15. november 2024 rise again this year, also as a result of the media, and at first glance there are no debates about gender, yet activists are addressing gender roles and identities. Gender Equality, Equity and Inclusivity How does the media report on the Roma and how does media coverage affect in Academia Abstracts of the Second Symposium the intercultural dialogue between the Roma and the majority population, the on Gender Equality for an Inclusive local community and the state? University and Society Key words: Roma, LGBTQ+, Roma women, media reporting, education Koper, 15 November 2024 https://doi.org/10.26493/978-961-293-394-4.6 14 Tadej Praprotnik Na poti v globoko avtomatizacijo neenakosti: primer binarizma in seksizma Univerza na Primorskem, Fakulteta Prispevek tematizira neenakosti na področju spolne identitete in spolne usmer-za humanistične študije, Slovenija jenosti v sodobnih procesih upodatkovljenja, algoritmizacije ter tehnologizirane University of Primorska, Faculty družbenosti, ki omogočajo in določajo sodobne verzije družbenosti. Temeljno iz-of Humanities, Slovenia hodišče je misel Theodorja Roszaka, da morajo ideje (prakse, izkušnje) generi-tadej.praprotnik@fhs.upr.si rati informacije in realnosti, ki jih vidimo. Dejansko se dogajajo obratni procesi, ko motivirano ugrabljeni podatki sokreirajo in generirajo realnost. Upodatkovljenje zajema pretekle oziroma statistično prevladujoče vzorce življenjskih praks, na podlagi katerih napovedujejo prihodnja posameznikova delovanja, to pa poten-cialno vodi v avtomatizacijo obstoječih neenakosti in avtomatizirano nevidnost raznolikih življenjskih praks ter identitet. V sodobnem mediatiziranem okolju so navzoči vsaj trije izrazito povezani tipi generiranja neenakosti: na ravni kulture, na ravni podatkov in na ravni tehnologij. Izpostavljamo družbeni odtis binarnega organiziranja kategorij spola, družbeno motiviranost zbiranja podatkov (upodatkovljenje in algoritmizacija binarizma, cisnormativnosti in seksizma) ter vgrajene neenakosti na področju razvijanja umetne inteligence (digitalni asistenti). Seksi-zem in binarizem kot »algoritma« analogne kulture se obnavljata na ravni učnih podatkov ter tehnologij, ki temeljijo na podatkih. Nepopolni učni podatki in vgrajene neenakosti na ravni tehnologij (digitalni asistenti) postajajo pomembno so-cializacijsko okolje, ki lahko obnavlja v kulturi delno že presežene binarizme in seksizme. Tehnologija kot bistvena infrastruktura sodobne družbenosti in hkrati infrastruktura zajemanja podatkov se tako lahko razvije v vse samozadostnejši proces globoke avtomatizacije binarizmov in seksizmov. Ključne besede: upodatkovljenje, algoritmizacija, enakost spolov, binarizem, sek-sizem On the Road to the Deep Automation of Inequality: The Case of Binarism and Sexism This paper thematises inequalities in the field of gender identity and sexual orientation in contemporary processes of datafication, algorithmisation, and tech-nologised sociality that enable and determine modern versions of sociality. The fundamental premise is Theodor Roszak’s idea that ideas (practices, experiences) must generate the information and realities we see. In reality, reverse processes occur when motivated captured data co-create and generate reality. Datafication encompasses past or statistically predominant patterns of life practices, based on which they predict future individuals’ actions, potentially leading to the automation of existing inequalities and the automated invisibility of diverse life practices and identities. In the modern mediatised environment, at least three distinctly Enakost, pravičnost in vključevalnost related types of generating inequalities are present: inequalities at the level of spolov v akademskem okolju Povzetki drugega posveta culture, at the level of data, and at the level of technologies. We emphasise the so-o enakosti spolov za vključujočo cial imprint of binary organisation of gender categories, social motivation for data univerzo in družbo gathering (datafication and algorithmisation of binarism, cisnormativity, and sex-Koper, 15. november 2024 ism), and embedded inequalities in the development of artificial intelligence (digital assistants). Sexism and binarism as ‘algorithms’ of analogue culture are re- Gender Equality, Equity and Inclusivity newed at the level of training data and technologies based on data. Incomplete in Academia Abstracts of the Second Symposium training data and embedded inequalities in technologies (digital assistants) are on Gender Equality for an Inclusive becoming an important socialisation environment that can revive partially out-University and Society dated binarisms and sexisms in culture. Technology as an essential infrastructure Koper, 15 November 2024 of modern sociality and at the same time the infrastructure of data gathering can thus develop into an increasingly self-sustaining process of deep automation of binarisms and sexisms. Key words: datafication, algorithmisation, gender equality, binarism, sexism https://doi.org/10.26493/978-961-293-394-4.7 15 Štefan Bojnec Vpliv lažnih novic in dezinformacij na prizadevanja za enakost spolov Univerza na Primorskem, Lažne novice in dezinformacije igrajo pomembno vlogo pri oblikovanju javnega Fakulteta za management, Slovenija mnenja o enakosti spolov, saj lahko krepijo stereotipe, širijo napačne informacije University of Primorska, in vplivajo na javno percepcijo spolnih vprašanj. Digitalne platforme so v zadnjih Faculty of Management, Slovenia letih pospešile širjenje lažnih novic, kar predstavlja pomembno grožnjo za ena-stefan.bojnec@fm-kp.si kost spolov. Lažne novice pogosto ohranjajo ali celo krepijo spolne stereotipe, saj Patricia Blatnik prikazujejo ženske v tradicionalnih vlogah in zmanjšujejo njihovo vlogo v družbi. Univerza na Primorskem, Diskreditacija žensk na vodilnih položajih je pogosta, zlasti v politiki in gospodar-Fakulteta za management, Slovenija stvu, kjer se širijo napačne informacije o njihovih sposobnostih. Problematično je University of Primorska, tudi širjenje dezinformacij o žrtvah spolnega nasilja, kjer lažne informacije diskre-Faculty of Management, Slovenia ditirajo ženske in otežujejo njihov dostop do pravice. Feminizem in prizadevanja patricia.blatnik@fm-kp.si za pravice žensk so pogosto napačno prikazani v skrajni luči, kar vodi v polariza-cijo družbe. Poleg tega lažne novice širijo izkrivljene podatke o plačni neenakosti ter napačne informacije o zakonskih reformah, povezanih z enakopravnostjo spolov. Za soočanje z lažnimi novicami je ključnega pomena izobraževanje o me-dijski pismenosti, podpora ženskam, ki so tarče lažnih novic, preverjanje dejstev ter zakonodajni ukrepi za regulacijo širjenja dezinformacij. Le z ozaveščanjem in s pravnimi sredstvi lahko učinkovito naslovimo vpliv lažnih novic na enakost spolov. To delo je podprla EU v okviru programa Obzorje Evropa, projekt AGRIGEP št. 1010941580. Ključne besede: enakost spolov, lažne novice, dezinformacije, medijska pismenost, ozaveščanje The Impact of Fake News and Disinformation on Gender Equality Efforts Fake news and disinformation play an important role in shaping public opinion about gender equality, as they can reinforce stereotypes, spread misinformation and influence public perception of gender issues. In recent years, digital platforms have accelerated the dissemination of fake news, posing a serious threat to gender equality. Fake news often perpetuates or even strengthens gender stereotypes by portraying women in traditional roles and diminishing their societal importance. The discrediting of women in leadership positions is common, especially in politics and business, where false information about their capabilities is spread. Another issue is the dissemination of disinformation about victims of sexual violence, where fake news discredits women and makes it more difficult for them to access justice. Feminism and efforts for women’s rights are often misrep-resented in an extreme light, leading to societal polarisation. Additionally, fake news spreads distorted data on pay inequality and false information regarding legislative reforms related to gender equality. Addressing fake news requires me- Enakost, pravičnost in vključevalnost dia literacy education, support for women who are targeted by fake news, fact- spolov v akademskem okolju Povzetki drugega posveta checking, and legislative measures to regulate the spread of disinformation. Only o enakosti spolov za vključujočo through awareness-raising and legal measures can we effectively address the im-univerzo in družbo pact of fake news on gender equality. This work was supported by the EU-funded Koper, 15. november 2024 Horizon Europe project AGRIGEP No. 1010941580. Key words: gender equality, fake news, disinformation, media literacy, awareness- Gender Equality, Equity and Inclusivity in Academia raising Abstracts of the Second Symposium on Gender Equality for an Inclusive University and Society Koper, 15 November 2024 https://doi.org/10.26493/978-961-293-394-4.8 16 Maxime Forest Preoblikovanje znanstvene odličnosti skupaj: nauki iz projekta RESET Sciences Po Paris, Francija Projekt RESET (št. 101006560, Obzorja 2020) si prizadeva preoblikovati pojmovanje Yellow Window, Belgija znanstvene odličnosti s postavljanjem meril akademskih zaslug pod vprašaj ter z Sciences Po Paris, France obravnavo spolnih in drugih prekrivajočih se pristranskosti. V svojem prizadeva-Yellow Window, Belgium nju za izvajanje vključujočih načrtov za enakost spolov se opira na ambiciozen maxime.forest@yellowwindow.com nabor instrumentov. Ti vključujejo sistematično uporabo orodij za oceno vpliva na spol, uvedbo obsežnega programa usposabljanja, ki obsega ducat modulov, ki jih izvajajo usposobljeni moderatorji, ali pilotne ocenjevalne poskuse, namenjene zajemanju sprememb v stališčih v nadzorovanih okoljih. Projekt RESET, ki temelji na feminističnem institucionalizmu in ga usmerja literatura o intersekcionalnosti, je poudaril zagotavljanje zavezanosti vodstva, sprejemanje vključujočih definicij znanstvene odličnosti ter obravnavo nasilja na podlagi spola in spolnega nadle-govanja. Dosežki segajo od vzpostavitve delujočih mehanizmov proti diskrimi-naciji in/ali proti nadlegovanju pri francoskih, poljskih in portugalskih partnerjih do sprejetja skupne izjave o vključujoči odličnosti na najvišji vodstveni ravni ali zagotavljanju obsežnega nabora ponovljivih zmogljivosti za krepitev orodij. Vendar so se domači konteksti izvajanja izkazali za različne pri vplivanju na rezultate projekta RESET. Medtem ko je bilo takrat sovražno politično okolje na Poljskem mogoče obiti s participativnimi, prostovoljnimi pobudami, ki so za to državo pri-nesle rezultate brez primere, so za grško partnerico prevladali dolgo uveljavljeni vzorci institucionalne inercije in »mrtvih črk na papirju«, kjer je zaključek projekta kljub predanosti ekipe zaznamoval novo nizko točko. Predstavitev bo črpala spoznanja iz teh različnih kontekstov in predstav ter primerjala procese in rezultate na univerzah v dveh državah, ki se širita. Ključne besede: strukturne spremembe, vključujoča odličnost, intersekcijska per-spektiva Redesigning Scientific Excellence Together: Lessons from the RESET Project The RESET project (No. 101006560, Horizon 2020) pursues the aim of redesigning the notion of scientific excellence through challenging the metrics of academic merit and tackling gender and other intersecting biases. In its quest to implement inclusive Gender Equality Plans, it relies upon an ambitious set of instruments. These include the systematic use of Gender Impact Assessment tools, the roll-out of a comprehensive training programme comprised of a dozen modules to be activated by trained facilitators, or pilot evaluation experiments designed to capture attitudinal change in controlled environments. Rooted in feminist institutionalism and informed by literature on intersectionality, RESET placed an emphasis on securing leadership commitment, embracing inclusive defini- Enakost, pravičnost in vključevalnost tions of scientific excellence, and tackling gender-based violence and sexual ha- spolov v akademskem okolju Povzetki drugega posveta rassment. Achievements range from establishing functioning anti-discrimination o enakosti spolov za vključujočo and/or anti-harassment mechanisms at the institutions of its French, Polish and univerzo in družbo Portuguese partners, adopting a collective statement on inclusive excellence at Koper, 15. november 2024 top leadership level, to providing an ample set of replicable capacity-building tools. However, domestic contexts of implementation have proved to differently Gender Equality, Equity and Inclusivity impact RESET outcomes. While the then hostile political environment in Poland in Academia Abstracts of the Second Symposium could be bypassed through participative, voluntary-based initiatives that yielded on Gender Equality for an Inclusive unprecedented results for this country, long-established patterns of institutional University and Society inertia and ‘dead letters’ prevailed for the Greek partner, where the end point of Koper, 15 November 2024 the project marked a new low despite the team’s commitment. This presentation will draw lessons learnt from these differentiated contexts and performances, contrasting the processes and outcomes at two expanding countries’ universities. Key words: structural change, inclusive excellence, intersectional perspective https://doi.org/10.26493/978-961-293-394-4.9 17 Lut Mergaert Vplivni dejavniki enakosti spolov: ocenjevanje institucionalne zmogljivosti Yellow Window, Belgija v raziskovalnih in visokošolskih ustanovah Yellow Window, Belgium Model dejavnikov vpliva (Mergaert, Cacace in Linková 2022, glej https://doi.org lut.mergaert@yellowwindow.com /10.3390/socsci11090379) je celovit okvir, zasnovan za ocenjevanje in krepitev institucionalnih zmogljivosti za doseganje trajnostne enakosti spolov v raziskoval-Panagiota Polykarpou nih in visokošolskih okoljih. Model preusmerja osredotočenost z intervencij na in-Yellow Window, Belgija dividualni ravni na sistemski pristop, pri čemer poudarja potrebo po strukturnih Yellow Window, Belgium spremembah znotraj institucij. Model opredeljuje dvanajst vplivnih dejavnikov, ki panagiota.polykarpou@yellowwindow.com so ključni za učinkovito institucionalizacijo enakosti spolov, vključno z zavezano-stjo vodstva, dodeljevanjem virov, s sodelovanjem deležnikov in z oblikovanjem politik na podlagi podatkov. Vsak dejavnik je nadalje razdeljen na kazalnike, ki omogočajo niansirano oceno trenutnega stanja in napredka institucije skozi čas. Zaradi vsestranskosti modela je primeren za samoocenjevanje s strani institucij, pa tudi za zunanje evalvacije, saj zagotavlja jasno in strukturirano pot za doseganje ciljev enakosti spolov. Z osredotočanjem na ponavljajoče se, nelinearne spremembe in procese učenja model obravnava kompleksnost ter kontekstualne razlike, značilne za različna institucionalna okolja. Predstavitev bo na kratko razložila ozadje in razvoj modela dejavnikov vpliva, preden bo podrobneje predstavila njegovo uporabo, pri čemer pa bo poudarila njegov potencial kot orodje za spodbujanje refleksije, učenja in pristne institucionalne preobrazbe v smeri enakosti spolov. Med predstavitvijo bo prikazano orodje, ki kaže njegovo praktično uporabo in učinkovitost. Ključne besede: enakost spolov, institucionalne spremembe, zmogljivost, ocenjevanje, spremljanje Gender Equality Impact Drivers: Assessing Institutional Capacity in Research and Higher Education Institutions The Impact Drivers model (Mergaert, Cacace, and Linkova 2022, see https://doi .org/10.3390/socsci11090379) is a comprehensive framework designed to assess and enhance institutional capacity for achieving sustainable gender equality in research and higher education settings. This model shifts the focus from individual-level interventions to a systemic approach, emphasising the need for structural change within institutions. The model identifies twelve key impact drivers that are crucial for the effective institutionalisation of gender equality, including, among others, leadership commitment, resource allocation, stakeholder engagement, and data-driven policy-making. Each driver is further broken down into indicators that allow for a nuanced assessment of an institution’s current state and progress over time. The model’s versatility makes it suitable for self- Enakost, pravičnost in vključevalnost assessment by institutions as well as for external evaluations, providing a clear spolov v akademskem okolju Povzetki drugega posveta and structured pathway to achieve gender equality goals. By focusing on itera-o enakosti spolov za vključujočo tive, non-linear change and learning processes, the model addresses the com-univerzo in družbo plexities and contextual differences inherent in diverse institutional landscapes. Koper, 15. november 2024 This presentation will briefly explain the background and development of the Impact Drivers model, before zooming in on its application, highlighting its po- Gender Equality, Equity and Inclusivity tential as a tool for fostering reflection, learning and genuine institutional trans- in Academia Abstracts of the Second Symposium formation in the direction of gender equality. During the presentation, the tool on Gender Equality for an Inclusive will be demonstrated to showcase its practical application and effectiveness. University and Society Key words: gender equality, institutional change, capability, assessment, monitor-Koper, 15 November 2024 ing https://doi.org/10.26493/978-961-293-394-4.10 18 Katalin Tardos Ocena načrtovanih ukrepov za strukturne spremembe: analiza vsebine HUN-REN Center za družbene vede, načrtov za enakost spolov v srednji in vzhodni Evropi Inštitut za sociologijo; Mednarodna Načrt za enakost spolov (NES) je postal pogoj za prijavo na razpise programa Ob-poslovna šola, Združenje madžarskih zorje Evropa (2021–2027), ki univerze v EU spodbuja k razvoju in objavi lastnih žensk v znanosti, Madžarska HUN-REN Centre for Social Sciences, prilagojenih različic. Veliko manj je znanega o tem, kako so države srednje in Institute for Sociology; International vzhodne Evrope (SVE) pristopile k oblikovanju NES-ov. Zato smo si prizadevali Business School, Association of oceniti raven formalne skladnosti s smernicami EU za NES-e ter tudi posledice Hungarian Women in Science, Hungary izbranih ukrepov za enakost spolov v njihovih NES-ih, ki jih izvajajo raziskovalno-tardos.katalin@tk.hu inovacijske institucije v SVE, s posebnim poudarkom na znanosti, tehnologiji, in-Enikő Virágh ženirstvu in matematiki (ZTIM), vključno s kmetijstvom in z biološkimi znanostmi (KBZ). Uporabljena je bila metoda kvantitativne in kvalitativne analize vsebine na ELTE Fakulteta za družbene vede, Madžarska vzorcu 78 NES-ov iz enajstih držav SVE. Rezultati kažejo, da NES-i teh univerz ena-ELTE Faculty of Social Sciences, Hungary kost spolov večinoma razlagajo kot enakost med moškimi in ženskami. Večina viragh.eniko@tatk.elte.hu vzorcev je vključevala pet ključnih strateških ciljev: ravnotežje med poklicnim in zasebnim življenjem in organizacijsko kulturo, uravnoteženost spolov v vodstvu Veronika Paksi in odločanju, enakost spolov pri zaposlovanju in napredovanju v karieri, dimen-HUN-REN Center za družbene vede, zijo spola v raziskavah in poučevanjih ter spolno nasilje, vključno s spolnim na-Inštitut za sociologijo; Oddelek za dlegovanjem. Vendar pa so bile ugotovljene vrzeli v vključevanju spolno pogoje-sociologijo, Univerza Szeged; Združenje madžarskih žensk v znanosti, Madžarska nega nasilja in spola v raziskave in izobraževanje. ZTIM-specifična vprašanja, cilji HUN-REN Centre for Social Sciences, in ukrepi so se večinoma nanašali na ravnotežje spolov, segregacijo, kariere in Institute for Sociology; Department zaposlovanje ter so se včasih pojavili na področju integracije spola v raziskave. of Sociology, University of Szeged; V primeru KBZ je bilo najdenih le nekaj specifičnih vprašanj glede na disciplino, Association of Hungarian Women medtem ko nobeni ukrepi, specifični za KBZ, niso bili zaznani v preučenih NES-ih. in Science, Hungary paksi.veronika@tk.hu Ključne besede: načrt za enakost spolov, srednja in vzhodna Evropa, spol, enakost spolov, analiza vsebine Assessing Planned Actions for Structural Change: Content Analysis of Gender Equality Plans in Central Eastern Europe The Gender Equality Plan (GEP) has become an entry condition for Horizon Europe (2021–2027) tenders encouraging universities in the European Union to develop and publish their own tailor-made versions. However, knowledge is scarce on how Central Eastern Europe (CEE) countries have approached the design of GEPs. Therefore, we aimed to assess the level of formal compliance with EU guide-lines for GEPs as well as the implications of selected gender equality actions in their GEPs by CEE Research and Innovation institutions, with a special focus on science, technology, engineering and mathematics (STEM), including agriculture and life sciences (ALS). The method of quantitative and qualitative content analysis has been applied to a sample of 78 GEPs of eleven CEE countries. The results Enakost, pravičnost in vključevalnost show that the GEPs of these universities predominantly interpret gender equality spolov v akademskem okolju Povzetki drugega posveta as equality between men and women. The majority of the sample included the o enakosti spolov za vključujočo five key strategic objectives: work-life balance and organisational culture, gen-univerzo in družbo der balance in leadership and decision-making, gender equality in recruitment Koper, 15. november 2024 and career progression, the gender dimension in research and teaching content and prevention of gender-based violence, including sexual harassment. However, Gender Equality, Equity and Inclusivity there were gaps in the inclusion of gender-based violence and gender in the con- in Academia Abstracts of the Second Symposium tent of research and education. STEM-specific issues, goals and actions revolved on Gender Equality for an Inclusive mainly around gender balance, segregation, careers and recruitment, and some-University and Society times appeared in the area of integrating gender into research. In the case of Koper, 15 November 2024 ALS, only a few discipline-specific issues were found, and no agriculture- and life sciences-specific measures could be detected in the GEPs examined. Key words: gender equality plan, Central Eastern Europe, gender, gender equality, content analysis https://doi.org/10.26493/978-961-293-394-4.11 19 Jana Mazancová AGRIGEP: Razkrivanje posebnosti kmetijstva in znanosti o življenju Češka univerza za znanosti pri spodbujanju enakosti spolov o življenju v Pragi, Visokošolsko-raziskovalne organizacije v državah EU v širjenju so bile opredeljene Fakulteta za tropsko kmetijstvo, Češka kot manj napredne pri izvajanju vključujočih načrtov za enakost spolov (NES), kar Czech University of Life Sciences Prague, Faculty of Tropical AgriSciences, Czech omejuje možnost preseganja minimalnih zahtev Obzorje Evropa. Številne insti-Republic tucije izvajajo svoje prve načrte NES brez zasidranih strategij za enakost spolov mazan@ftz.czu.cz (ES), ki so bile del prejšnjih »strategij enakih možnosti« in pogosto brez trdne za-veze in podpore deležnikov. Več poročil poudarja pozitivne učinke strateških in- Štefan Bojnec stitucionalnih sprememb, ki jih vzpodbuja izvajanje NES-ov, ki delujejo kot druž- Univerza na Primorskem, beni katalizatorji na nacionalni ravni in ravni EU. Projekt AGRIGEP (št. 101094158) Fakulteta za management, Slovenija spodbuja sodelovanje med tremi univerzami držav v širjenju za oceno statusa University of Primorska, izvajanja NES-ov, izboljšanje njihovih zmogljivosti s ciljno usmerjeno krepitvijo Faculty of Management, Slovenia zmogljivosti in razvoj posebnih NES-ov, osredotočenih na znanosti o življenju, stefan.bojnec@fm-kp.si za spodbujanje dolgoročnih institucionalnih reform. Začetne ugotovitve poudar-Julianna Kobolak jajo pomen osredotočanja na kmetijstvo in biološke znanosti (KBZ), zlasti glede Madžarska univerza za kmetijstvo in na upadanje in staranje kmečkega prebivalstva v EU, kjer so mlade kmetice pre-znanosti o življenju, Inštitut za ribogojstvo malo zastopane. Visokošolsko izobraževanje pri KBZ je bistvenega pomena za re-in okoljsko varnost, Madžarska ševanje izzivov glede delovne sile in uravnotežene zastopanosti spolov. KBZ je Hungarian University of Agriculture bolj uravnotežen glede na spol kot druga področja znanosti, tehnologije, inženir-and Life Sciences. Institute of Aquaculture and Environmental Safety, Hungary stva in matematike (ZTIM), kjer se ženske soočajo z znatnimi sektorsko specifič- info@agrigep.eu nimi neenakostmi, kot so ovire pri terenskem in laboratorijskem delu, prekinitev pogodbe med porodniškim dopustom ter težave pri doseganju ravnovesja med poklicnim in zasebnim življenjem, kar stopnjuje občutke sindroma prevar in od-tujenosti med raziskovalkami. Ključne besede: enakost spolov, kmetijstvo in znanosti o življenju, sektorski NES-i, polje ZTIM AGRIGEP: Uncovering Agriculture and Life Science Specificities in Advancing Gender Equality Higher education institutions and research organisations in the EU’s expanding countries have been identified as less advanced in implementing inclusive Gender Equality Plans (GEPs), which limits the possibility of exceeding the minimum requirements set by Horizon Europe. Many institutions are implementing their first GEP plans without a strong gender equality (GE) embedded in the previ-ous ‘equal opportunities strategy’ and without solid commitment and support from stakeholders. Nevertheless, several reports highlight the positive impacts of strategic institutional changes driven by GEP implementation, which act as social catalysts at both national and EU levels. The AGRIGEP project (No. 101094158) Enakost, pravičnost in vključevalnost fosters collaboration among three ‘expanding’ countries universities to assess spolov v akademskem okolju the status of GEP implementation, enhance their capacities through targeted Povzetki drugega posveta o enakosti spolov za vključujočo capacity-building, and develop specific GEPs focused on life sciences to drive univerzo in družbo long-term institutional reforms. Initial findings underscore the importance of fo-Koper, 15. november 2024 cusing on Agriculture and Life Sciences (ALS), especially given the EU’s declin-ing and ageing farmer population, where young female farmers are particularly Gender Equality, Equity and Inclusivity underrepresented. Higher education in ALS is essential for addressing workforce in Academia and gender balance challenges. Despite ALS being more gender-balanced than Abstracts of the Second Symposium on Gender Equality for an Inclusive other Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) fields, women University and Society continue to face significant sector-specific gender inequality, such as barriers in Koper, 15 November 2024 field and lab work, contract termination during maternity leave, and difficulties in achieving work-life balance, which exacerbates feelings of impostor syndrome and alienation among female researchers. Key words: gender equality, agriculture and life science, sector-specific GEP, STEM field https://doi.org/10.26493/978-961-293-394-4.12 20