last in se o m e j i m o le na b i s t v e n e t r a n s f e r n e ind ikator j e in o s n o v n e p r o b l e m e , k i so nujni za spoznavan je s o d o b n e g a sveta in za v z g o j o g e o g r a f s k e g a nač ina m i š l j e n j a . L I T E R A T U R A ; 1 . B a r i c a M a r e n t i č - P o ž a r n i k : Č in i te l j i u s p e š n e g a u č e n j a , F i l o z o f s k a fakulteta u n i v e r z e v L jub l j an i , o d d e l e k za p s i h o l o g i j o , L jub l j ana , 1974. 2 . Ankete m e d študenti g e o g r a f i j e na oddelku za g e o g r a f i j o , F i l o z o f s k a f a k u l - teta v L jub l jan i . 3 . V . Š t e r : A g r a r n o e k o n o m s k e r a z i s k a v e i n š tudi je t e r p r o b l e m i k m e t i j s t v a . Sodobno k m e t i j s t v o , L jub l jana 1969, š t ev . 1 - 2 . Jakob MEDVED SODOBNA KONCEPCIJA DIDAKTIKE IN METODIKE GEOGRAFIJE* O m e j i t e v p o j m a d i d a k t i k a i n m e t o d i k a , a ) D i d a k t i k a . - P o i z k u s o m e j i t v e p o j - m o v didaktika in metod ika g e o g r a f i j e n i enostavna naloga in je n i m o g o č e z a d o v o l j i v o in " e n k r a t za v s e l e j " r e š i t i . P r o b l e m a t i č n o s t na loge se k a ž e že v t e m , da r a z l i č n e š o - l e in r a z l i č n i s t rokovn jak i tudi r a z l i č n o p o j m u j e j o o b č o didaktiko in o b č o m e t o d i k o . N e - ka te re š o l e in nekater i s t rokovn jak i to p o j m u j e j o b o l j a l i manj kot enotno znanstveno d i s c i p l i n o , drugi pa ju s t r o g o r a z m e j u j e j o . Tudi g l ede osnovnih na log in o s n o v n e g a d e - l ovnega p o d r o č j a o b č e didaktike so mnen ja r a z l i č n a . Nekater i s m a t r a j o , da j e d idakt i - ka t e o r i j a o v z g o j n o i z o b r a ž e v a l n i h s m o t r i h in v z g o j n o i z o b r a ž e v a l n i v s e b i n i (1) , drugi pa j o s m a t r a j o kot t e o r i j o o učen ju in j e o s r e d n j i c i l j anal iza učnega p r o c e s a in učnih u - č inkov (2 ) . P r i s t a š i k i b e r n e t i č n e didaktike pa ne i z h a j a j o to l iko i z k l a s i č n i h pedagošk ih spoznanj in i z s l e d k o v , t e m v e č i z z n a n s t v e n o - t e h n i č n e g a sve ta . Po n j i h o v e m mnenju j e o s n o v n i s m o t e r d idakt ike , da r a z i s k u j e , kako vod i t i učne p r o c e s e in kako ob l ikovat i u č - n i s i s t e m , d a b i č i m u s p e š n e j e r e a l i z i r a l i p o s t a v l j e n e v z g o j n o i z o b r a ž e v a l n e s m o t r e (3 ) . R a z l i k e v p o j m o v a n j u c i l j e v in v s e b i n e o b č e didaktike so znatne in o d r a ž a j o r a z l i č n o u - s m e r j e n o s t p o s a m e z n i h t e o r e t i č n i h š o l i n p o s a m e z n i k o v . Č e p r i m e r j a m o v s e t r i k o n - c e p t e , v i d i m o , da se t e ž i š č e r a z i s k o v a l n e g a de la in o b r a v n a v e p r e s t a v l j a od v s e b i n s k e k o r g a n i z a c i j s k i s trani pouka. b ) Metod ika . - Navedena p o j m o v a n j a so p o j m o v a n j a didaktike v " o ž j e m s m i s l u b e s e d e " , v š i r š e m s m i s l u pa van jo v k l j u č u j e j o tudi m e t o d i k o . V s e didakt ične š o l e in v s i d i d a k - tiki s t rokovn jak i so s i edini v t e m , da so učne m e t o d e o d v i s n e od v z g o j n o i z o b r a ž e v a l - nih s m o t r o v . R a z e n od v z g o j n o i z o b r a ž e v a l n i h s m o t r o v pa so učne m e t o d e o d v i s n e tudi od učne v s e b i n e . G e o g r a f s k a učna v s e b i n a zahteva d r u g a č n e m e t o d e kot pouk j e z i k o v al i g lasbena v z g o j a . Z a r a d i tega se lahko m e t o d i k e r a z v i j a j o l e v o k v i r u p r e d m e t o v . O- sta ja pa v p r a š a n j e a l i o b s t a j a j o m e t o d i č n a p r o b l e m s k a p o d r o č j a , k i s o skupna v s e m p r e d m e t o m . P r i t e m o m e n i m o lahko tr i p r o b l e m s k a p o d r o č j a ; 1 . učne o b l i k e , 2 . p o - tek pouka in 3. učna sredstva. * R e f e r a t na 3. j u g o s l o v a n s k e m s i m p o z i j u o didaktiki g e o g r a f i j e na J a h o r i n i , sept . 1975. 35 P r i poteku pouka lahko l o č i m o t r i nač ine . C e l o s t n i ali anal i t i čn i nač in g r e o d neke c e - l o t e , d o ž i v l j a j a ( f i l m , e k s k u r z i j a i td . ) k p o d r o b n o s t i m . Obratno pa s intet i čn i nač in i z - haja i zha ja i z p o s a m e z n o s t i k c e l o t i . P r i t r e t j e m načinu, tako i m e n o v a n e m p r o j e k t n e m nač inu , p a i z h a j a j o in i c ia t ive u č e n c e v . P r i t em j e p o t r e b n o o m e n i t i d o l g o p r e v l a d a j o č e i n - m o č n o u v e l j a v l j e n e H e r b a r t - Z i e l l e r j e v e f o r m a l n e s topnje učne u r e : 1 . anal iza al i uvod , 2 . s inteza a l i p o d a j a n j e snov i , 3 . a s o c i a c i j a al i z d r u ž e v a n j e , s i s t e m a t i z a c i j a a l i p o v z e t e k in 5 . m e t o d e a l i u p o r a b n o s t . Te f o r m a l n e stopnje so d o l g o č a s a v e l j a l e kot zakon za s l e h e r n o učno u r o . Šele m o d e r n e p e d a g o š k e r e f o r m e , k i so se v nekater ih d e - že lah E v r o p e z a č e l e v 20 - t ih let ih tega s t o l e t j a , so j i m z m a n j š a l e v r e d n o s t . Z u v a j a - n j e m p r o g r a m i r a n e g a pouka pa zopet p r i d o b i v a j o na v e l j a v i , p o s e b n o s t e o r i j o " m a l i h k o r a k o v " . I z ugotov i tev m o d e r n e p s i h o l o g i j e nekater i r a z v i j a j o d rugačne stopnje učne u r e in p r i t em l o č i j o nas l edn je s topn je : a ) s topnja m o t i v a c i j e , b ) s topnja p r e m a g o v a n j a učnih t e ž a v , c ) s topnja i skan ja r e š i t e v , č ) s topnja o b r a v n a v e in i z v a j a n j a na log , d ) s t o p - nja - z a p o m n j e n j a in u r j e n j a , e ) s topnja ugotav l jan ja r ezu l ta tov in i n t e r p r e t a c i j a o s v o j e n e - ga u č i v a . P r i učnih ob l ikah l o č i m o s o c i a l n e in a k c i j s k e ob l ike . K s o c i a l n i m o b l i k a m spada jo f r o n - talni pouk in individualni pouk. Medtem ko p r i ind iv idualnem pouku o d p a d e j o s o c i a l n i v p l i v i , j e p r i f r o n t a l n e m pouku z e l o t e ž k o v z p o s t a v i t i p r a v e o d n o s e m e d u č e n c i . V s a k uč i t e l j v e , kako t e ž k o j e v r a z r e d u o r g a n i z i r a t i p r a v o d i s k u s i j o m e d u č e n c i , saj se t i p o g o s t o o b r a č a j o na uč i t e l j a in ne. na s o š o l c a kot s o b e s e d n i k a , k i m o g o č e zas topa d r u - gačno s t a l i š č e . Še le p o d a l j š i p r a k s i lahko p r i d e m o d o p r a v e d i s k u s i j e m e d u č e n c i . S o - c ia ln i kontakti se n a j p r e j r a z v i j e j o p r i skupinskem pouku, k j e r d e l a m o z m a l i m i s k u - p i n a m i . P r i a k c i j s k i h obl ikah l o č i m o d irektni in indirektni pouk , k i ga p o g o s t o i z v a j a m o kot f ronta ln i pouk. P r i f r o n t a l n e m pouku dela uč i te l j v e č i n o m a n e p o s r e d n o z u č e n c i . P r i ind i rektnem pouku, k i je lahko skupinski a l i indiv idualni , pa na o s n o v i ustnih al i p i - smen ih navod i l al i na o s n o v i r a z l i č n e g a učnega m a t e r i a l a , p r o g r a m o v in p r o j e k t o v , nu- d i m o u č e n c e m na loge i n p r o b l e m e z a s a m o s t o j n o d e l o . O s r e d n j a skupna p r o b l e m a t i k a m e t o d i k j e tudi e m p i r i č n i r a z v o j učnih s r e d s t e v . Nagl i t ehno lošk i r a z v o j in v e d n o nova učna s r e d s t v a , kot so t e l e v i z i j a , učni s t r o j i , e l e k t r o n s k i računa ln ik i i td. , p r i n a š a j o t o - l iko n o v o s t i , d a b i lahko i zved l i p r a v o r e v o l u c i j o t r a d i c i o n a l n e g a i z o b r a ž e v a n j a , č e b i lahko ta s r e d s t v a tudi m a s o v n o u p o r a b l j a l i . P r i novih učnih s r e d s t v i h so v e r j e t n o n a j - v a ž n e j š a m o d e r n a a v d o v i z u e l n a s r e d s t v a , p o s e b n o interna i n e k s t e r n a š o l s k a t e l e v i z i j a in p r o g r a m i r a n i pouk. P r i s l e d n j e m s e v e d a n e m i s l i m o s a m o n a drage učne s t r o j e , t e m v e č n a p r e p r o s t e p r i - p o m o č k e p r o g r a m i r a n j a pouka , kot s o r a z l i č n i učni p r o g r a m i z a p r o g r a m i r a n o d e l o . R a z i s k o v a n j e učnih s r e d s t e v , znano pod i m e n o m " u č n a t e h n o l o g i j a " , s e j e danes r a z v i - l o v p o m e m b n o s m e r p e d a g o š k e g a r a z i s k o v a n j a . V r s t o r a z i s k a v učnih s r e d s t e v s e l a h - ko o p r a v i l e s s o d e l o v a n j e m p o s a m e z n i h s t rokovn ih didaktik, toda na s p l o š n o j e m o g o - č e r a z v i j a t i učna s r e d s t v a b r e z d i rektnega odnosa d o učne v s e b i n e p o s a m e z n i h s t r o k , t o r e j v o k v i r u o b č e m e t o d i k e . P r i m a r s i k a t e r i s t rok i pa o b s t a j a j o tudi s p e c i f i č n o s t i , k o t so kar te p r i g e o g r a f i j i , k i j ih lahko r a z v i j a l e s t rokovna didaktika. K o o p e r a c i j s k e v e d e . Didaktiko j e m o g o č e r a z v i j a t i l e z u p o r a b o i z s l e d k o v in m e t o d d r u - gih s o r o d n i h znanos t i . U č e n j e j e m i s e l n i p r o c e s , za to n i m o g o č e b r e z p s i h o l o g i j e g o v o - r i t i o m o ž n o s t i h in p o g o j i h u č e n j a . Z a r a d i tega p r e d s t a v l j a p s i h o l o g i j a o s n o v n o o g r o d j e didaktičnih r a z i s k a v i n j e p o m o ž n a v e d a didaktike. Z a r a z i s k a v o kulturnih i z h o d i š č p o u - ka in s o c i a l n i h o d n o s o v p r i pouku didaktika tudi ne m o r e m i m o spoznanj in m e t o d s o - c i o l o g i j e . B r e z f i l o z o f i j e i n p o l i t o l o g i j e s i n e m o r e m o z a m i s l i t i v z g o j n o i z o b r a ž e v a l n i h s m o t r o v š o l e , na drug i s t ran i pa s l edn ja o d l o č a o o r g a n i z a c i j s k i h ob l ikah. Didakt ična r a z i s k o v a n j a se lahko o d v i j a j o le v t e sn i k o o p e r a c i j i z n a v e d e n i m i z n a n o s t m i . Odnos do s t r o k e . Na o s n o v i povedanega lahko u g o t o v i m o , da tudi za s t r o k o v n o d idakt i - k o v e l j a , d a m o r a p r i s v o j e m r a z i s k o v a l n e m delu upoštevat i m e t o d e i n i z s l e d k e k o o p e - 36 rat ivnih v e d . R a v n o tako pa j e tudi n e m o g o č e , da b i s t r o k o v n o didaktiko r a z v i j a l i b r e z deta l jnega poznavan ja m e t o d o l o g i j e in znanstvenih i z s l e d k o v s t r o k e . Saj "d idakt ika k o n č - no ni znanost o t e m , kako nekaj n a u č i m o , kar s a m i ne v e m o " , k a k o r je ta odnos d u - hov i to f o r m u l i r a l n e m š k i didaktik W a g e n s c h e i n (4) . Med s t r o k o v n o didaktiko in s t r o k o o b s t a j a m e d s e b o j n a s o o d v i s n o s t . Medtem ko s t r o k o v - no didaktiko r a z v i j a m o lahko le v t e s n e m kontaktu z u s t r e z n o znanstveno d i s c i p l i n o t e r v e d n o nova spoznan ja in i z s l e d k e spro t i v n a š a m o v v z g o j n o i z o b r a ž e v a l n o de l o in p r e v e r - j a m o n j ihovo u s t r e z n o s t p r i pouku, pa s t roka za nadal jn je znanstvene i z s l e d k e p o t r e b u - j e tudi d idakt ično r e f l e k s i j o svo j ih rezu l ta tov . P r i te j t esn i p o v e z a n o s t i obs ta ja v p r a š a n j e , a l i j e s t r o k o v n a didaktika de l s t r o k e al i pa spada m e d znanost i o v z g o j i . A l i j e didaktika g e o g r a f i j e de l g e o g r a f s k i h znanost i al i p a p o s e b e n aspekt g e o g r a f s k e znanos t i , o z i r o m a c e l o a p l i c i r a n a g e o g r a f i j a . T o v p r a š a - nje j e p r o b l e m a t i č n o , toda po mnenju j e o d g o v o r v s e k a k o r n ikalen . V b i s tvu s t r o k o v n o d idakt ično p r e u d a r j a n j e in r a z i s k o v a n j e o b s e g a na eni s trani p r e d v s e m m o ž n o s t i a p l i k a - c i j e s p e c i f i č n e v s e b i n e in m e t o d v v z g o j n o i z o b r a ž e v a l n e m delu s c i l j em,da b i č i m v e č p r i s p e v a l i k dosegan ju s p l o š n o i z o b r a ž e v a l n i h s m o t r o v naše š o l e . Didaktika g e o g r a f i j e j e t o r e j na eni s t ran i v e d a o m o ž n o s t i ap l ikac i j e g e o g r a f i j e v d r u ž b e n e , v z g o j n o i z o b r a ž e - va lne n a m e n e . Na drug i s trani pa se didaktika g e o g r a f i j e u k v a r j a z i z b o r o m v s e b i n e , kaj naj b i i z zak ladn i ce g e o g r a f s k e znanost i v k l j u č i l a v p r o g r a m e v z g o j n o i z o b r a ž e v a l n e - ga de la . K r i t e r i j i za i z b o r v s e b i n e pa ne i z h a j a j o i z g e o g r a f i j e kot znanstvene d i s c i p l i - n e , t e m v e č i z v z g o j n o i z o b r a ž e v a l n i h s m o t r o v š o l e , k i j ih j e d o l o č i l a d r u ž b a . T e na loge didaktike g e o g r a f i j e lahko v r š i l e d idaktik , k i j e g e o g r a f . L e d o b e r g e o g r a f i m a lahko p r e g l e d nad g e o g r a f s k i m r a z i s k o v a l n i m p o d r o č j e m in bo lahko v skladu z v z g o j n o i z o b r a ž e v a l n i m i s m o t r i š o l e i z g e o g r a f i j e kot znanost i i z b i r a l u s t r e z n o r e p r e z e n - tat ivno v s e b i n o , k i bo nudila u č e n c u znanje in ob l ikova la s p o s o b n o s t i za s m i s e l n o g o s p o - d a r j e n j e v p r o s t o r u in p o m a g a l a p r i ob l ikovanju m o r a l n e g a l ika občana v naš i s a m o u - pravni s o c i a l i s t i č n i d r u ž b i . E m a n c i p a c i j a d i d a k t i k e g e o g r a f i j e . I z m e j n e g a p o l o ž a j a s t r o k o v n e d idakt ike , v n a š e m p r i m e r u didaktike g e o g r a f i j e i zha ja na eni s t ran i njena osnovna na loga , na d r u - g i s trani pa n e v a r n o s t i in p r o b l e m i , k i so d o l g o č a s a z a v i r a l i o s a m o s v o j i t e v in r a z v o j s t rokovn ih didaktik. P r i o s n o v n i na log i m i s l i m o , d a m o r a v s a k a s t rokovna didaktika d e - lovat i na p o d r o č j u m e d d v e m a d i s c i p l i n a m a . V n a š e m p r i m e r u j e de l ovno p o d r o č j e d i - daktike g e o g r a f i j e v v m e s n i p o z i c i j i m e d g e o g r a f i j o kot z n a n o s t j o in o b č o didakt iko . I z tega v m e s n e g a p o l o ž a j a pa i z v i r a j o tudi n e v a r n o s t i in t e ž a v e , k i so p o v z r o č i l e , da se didaktika g e o g r a f i j e p r i nas n i m o g l a r a z v i j a t i kot s a m o s t o j n a znanos t . V z r o k i s o p r e d - v s e m na n e r a z č i š č e n i h pog led ih tako na p r e d m e t didaktike g e o g r a f i j e kot na n jeno v s e - b ino in p o d r o č j e r a z i s k o v a n j a . Lahko r e č e m o , da j e na s p l o š n o p r e v l a d a l o m n e n j e , da j e didaktika g e o g r a f i j e i s tovetna s k l a s i č n i m p o j m o v a n j e m m e t o d i k e g e o g r a f i j e . Saj j e ž e s a m o i m e didaktika g e o g r a f i j e p r i o z k o u s m e r j e n i h i n d r u ž b e n o n e r a z g l e d a n i h g e o - gra f ih v z b u j a l o a l e r g i j o , d v o m e i n p o m i s l e k e . Z a njih j e b i l a s p r e j e m l j i v a s a m o m e t o - dika g e o g r a f i j e , toda n e kot znanstvena d i s c i p l i n a , t e m v e č kot v e š č i n a . P o t e m p o j m o - vanju j e na loga m e t o d i k e g e o g r a f i j e v t e m , da p r e n a š a n e k a t e r e rut inske i z k u š n j e s t a - r e j š i h g e o g r a f o v prakt ikov n a m l a j š e g e n e r a c i j e . K e r j e p o t e m p o j m o v a n j u metod ika p o s a m e z n i h p r e d m e t o v l e v e š č i n a , s o t emu u s t r e - za l e tudi ob l ike p r e n a š a n j a i z s t a r e j š i h na m l a j š e g e n e r a c i j e . B o d o č i uč i te l j al i p r o f e - s o r g e o g r a f i j e naj p r i s o s t v u j e in opazu je de l o s v o j e g a " m o j s t r a " in se kot v a j e n e c v o b r t i " v a d i " rut inskih p r i j e m o v i n obv ladovan ja v e š č i n t e r tehnik de la . P o d o l o č e n i v a - j e n i š k i dobi b o p o s t a l p o m o č n i k i n končno m o j s t e r s v o j e g a p o k l i c a . V tesn i p o v e z a v i s t e m je tudi d r u g o , v s e do nedavnega m o č n o p r e v l a d u j o č e mnen je g e o g r a f o v s t r o k o v n j a k o v , d a j e metod ika p o s a m e z n i h p r e d m e t o v p r e d v s e m pedagoška d i s c ip l ina in so j o p r e p u š č a l i v e d a m o v z g o j i . 37 T a k a p o j m o v a n j a o s t rokovn ih didaktikah so v m n o g o č e m p o s l e d i c a še v e d n o pr i so tn ih Humbo l tov ih i d e j , da naj se na fakultetah pouču je " č i s t a " z n a n o s t , znanost z a r a d i z n a - nos t i . S m o t e r š tudi ja j e s a m o v č i m g l o b l j e m p r o d o r u v znanos t , m e d t e m ko j e p r a k - t i čna ap l ikac i j a in i z r a b a teh i z s l e d k o v al i p r i p r a v a za p o k l i c p o p o l n o m a p o s t r a n s k a s t v a r , a l i pa ta s m e r sp loh n i p r i s o t n a . T a k a p o j m o v a n j a so se z l a s t i d o l g o o b d r ž a l a na f i l o z o f s k i h fakultetah, m e d t e m ko so t ehn i čne , m e d i c i n s k e in e k o n o m s k e fakultete kmalu p o l e g znanstvenega s m o t r a p o s t a v i l e v o s p r e d j e tudi p r i p r a v o za p o k l i c . Kl jub p r e v l a d u j o č e m u mnen ju , da n i m o g o č a hkratna v z g o j a znanstvenega m i š l j e n j a in p o k l i c - nega i z o b r a ž e v a n j a pa se j e tudi na f i l o z o f s k i h s m e r e h z a č e l o p o l a g o m a uve l jav l ja t i p r i - p r a v l j a n j e z a d o l o č e n p o k l i c . T o s m e r sta m e d p r v i m i z a č e l i uvajat i p s i h o l o g i j a i n s o - c i o l o g i j a , k i sta dost i p r i p o m o g l i k spoznan ju , da lahko e m p i r i č n e i zkušn je bogate z n a n - stvena spoznan ja . S t em se je r a z v i l o s p o z n a n j e , da p r a k s a lahko bogat i znanost in da ta nova spoznan ja lahko p r i p o m o r e j o k napredku p r a k s e . Ni č u d n o , da se ob takem p o j m o v a n j u n a m e n a , v s e b i n e in p o l o ž a j a didaktike g e o g r a f i j e , l e - t a n i m o g l a r a z v i j a t i kot znanstvena d i s c i p l i n a . V j u g o s l o v a n s k e m p r o s t o r u j e z n a n - stveno r a z i s k o v a l n o de l o i z didaktike g e o g r a f i j e s k o r a j p o p o l n o m a neznano . K o l i k o r m i j e znano , lahko š t e j e m o s e m l e de l o V . D j u r i č k o v i č a (5) , nekatere p o i z k u s e v L j u b l j a - ni (6) in z z g o d o v i n s k o - d i d a k t i č n e g a v id ika še d e l o N. Mast i l e (7 ) . O d s o t n o s t z n a n s t v e - no r a z i s k o v a l n e g a de la na p o d r o č j u didaktike g e o g r a f i j e p o g o j u j e tudi p o m a n j k a n j e o r g a - n i z a c i j s k i h ob l ik . Na j u g o s l o v a n s k i h fakultetah v s e do nedavnega n i s m o i m e l i kateder za didaktiko g e o g r a f i j e . C e l o t n o d e l o na p o s a m e z n i h v i s o k o š o l s k i h univerz i te tn ih s r e d i š č i h j e b i l o o m e j e n o na enega m e t o d i k a ( m o g o č e tudi dva) , k i v v e č i n i p r i m e r o v n i b i l p r i m e t o d i k i g e o g r a f i j e p o l n o z a p o s l e n , o d n o s n o j e m e t o d i k o g e o g r a f i j e p o u č e v a l p o l e g d r u - g e g a p r e d m e t a , a l i p a j e t o f u n k c i j o o p r a v l j a l s a m o h o n o r a r n o . V t e m so o snovn i r a z l o g i za n e r a z v i t o s t j u g o s l o v a n s k e didaktike g e o g r a f i j e , k i se bo m o r a l a v n a š e m p r o s t o r u š e l e r a z v i t i in s i p r i d o b i t i m e s t o m e d z n a n s t v e n i m i d i s c i p l i - n a m i . T a n e r a z v i t o s t didaktike g e o g r a f i j e p a v e l j a z a didaktiko g e o g r a f i j e l e , č e j o ž e v p r e j n a v e d e n e m s m i s l u p o j m u j e m o v o ž j e m p o m e n u b e s e d e , ne v e l j a pa to v š i r š e m p o m e n u b e s e d e , t o j e t e d a j , č e p r i š t e v a m o s e m k a j tudi m e t o d i k o g e o g r a f i j e . N a p o - d r o č j u m e t o d i k e g e o g r a f i j e s m o d o s e g l i uspehe i n p o zas lug i z a v z e t o s t i p o s a m e z n i h a v - t o r j e v n e z a o s t a j a m o z a e v r o p s k i m n i v o j e m . R a z m e j i t e v d i d a k t i k e i n m e t o d i k e g e o g r a f i j e . Kl jub t e m u , č e n a č e l o m a s p r e j m e m o po svetu m o č n o r a z š i r j e n o p o j m o v a n j e , da pod didaktiko g e o g r a f i j e v š i r - š e m p o m e n u b e s e d e r a z u m e m o tako didaktiko g e o g r a f i j e v o ž j e m p o m e n u in m e t o d i k o g e o g r a f i j e , j e z a r a d i s p e c i f i č n e g a znača ja in namena obeh v e d l e p o t r e b n o , da s i o g l e - d a m o , kaj imata skupnega in kaj ju l o č i . N e s p o r n i skupni s m o t e r didaktike g e o g r a f i j e v o ž j e m p o m e n u b e s e d e in m e t o d i k e g e o - g r a f i j e j e v t e m , da o m o g o č i p s i h o l o š k o in p e d a g o š k o na jbo l j u s t r e z n o p o s r e d o v a n j e u č e n c e m t i s t o g e o g r a f s k o u č i v o , k i n a j v e č p r i s p e v a k r e a l i z a c i j i sp lošn ih v z g o j n o - i z o b r a ž e v a l n i h s m o t r o v v naš i s a m o u p r a v n i s o c i a l i s t i č n i d r u ž b i . P r i r e a l i z a c i j i tega skupnega c i l j a , pa i m a v s a k a i z m e d teh v e d s v o j e s p e c i f i č n e na loge in d e l o m a tudi s p e c i f i č n o d e l o v n o p o d r o č j e . Didaktika g e o g r a f i j e v o ž j e m p o m e n u b e s e d e pa se u k v a r - ja p r e d v s e m z i z b o r o m v s e b i n e , k i naj b i j o v k l j u č i l i v v z g o j n o i z o b r a ž e v a l n i p r o c e s . P r e d m e t r a z i s k a v e , a l i d r u g a č e povedano s k l a d i š č e , k j e r i š č e t o v s e b i n o p a j e g e o - g r a f i j a kot znanost . K r i t e r i j i za i z b o r v s e b i n e pa ne i z h a j a j o t o l iko i z g e o g r a f i j e kot znanos t i , t e m v e č i z sp l ošn ih v z g o j n o i z o b r a ž e v a l n i h s m o t r o v š o l e , k i j ih d o l o č a d r u ž - ba . R a z l i č n e d r u ž b e n e skupnost i i m a j o r a z l i č n e v z g o j n o i z o b r a ž e v a l n e s m o t r e ; zato d i d a k t i č - ne i z s l e d k e in ugotov i tve n i m o g o č e enos tavno in b r e z p r e v e r j a n j a p r e n a š a t i i z tu j ine . Metod ika g e o g r a f i j e r a z i s k u j e in p r o u č u j e , kako b i na p s i h o l o š k o in p e d a g o š k o na jbo l j u s t r e z e n nač in p o s r e d o v a l a u č e n c e m i z b r a n o g e o g r a f s k o u č i v o . P r e d m e t r a z i s k a v e j e 38 i z b r a n o g e o g r a f s k o u č i v o , s m o t e r r a z i s k o v a n j a p a na jbo l j u s t r e z n a po t , m e t o d e , t ehn i - ke in ob l ike p o s r e d o v a n j a u č i v a . K e r so učne m e t o d e m o č n o o d v i s n e od učne s n o v i , j e m e t o d i k a g e o g r a f i j e t e sno p o v e z a n a in odv i sna od didaktike g e o g r a f i j e . Kl jub te j o d v i - snos t i o d didaktike g e o g r a f i j e p a i m a metod ika g e o g r a f i j e dos t i v e č j e m o ž n o s t i s p r e j e - m a n j a in ugotov i tev t e r i z s l e d k o v tako i z o b č e m e t o d i k e , drugih s t rokovn ih m e t o d i k , k o t iz ugotov i tev in i z s l e d k o v g e o g r a f s k i h metod ik v drug ih d e ž e l a h . Sem spada jo nekatera skupna m e t o d i č n a p r o b l e m s k a p o d r o č j a in ce l o tna učna t e h n o l o g i j a , o kater ih s m o že p r e j g o v o r i l i . O s n o v n e n a l o g e d i d a k t i k e g e o g r a f i j e . P r e d n o s p r e g o v o r i m o o nalogah d i - daktike g e o g r a f i j e , m o r d a ne bo o d v e č , č e še enkrat p o d č r t a m o , da j e ta veda p r i nas še n e r a z v i t a in da se to m o č n o čut i p r i uve l jav l jan ju m e s t a in v l o g e g e o g r a f i j e v s p l o š - n o i z o b r a ž e v a l n i h šo lah . T e p o m a n j k l j i v o s t i n i m o g o č e nadomest i t i (a l i s a m o d o d o l o č e - ne m e j e ) s p r e v z e m a n j e m i z s l e d k o v didaktike g e o g r a f i j e v drugih d r ž a v a h , kajt i d i d a k - tika g e o g r a f i j e j e po s v o j e m namenu v d o l o č e n i m e r i s p e c i f i č n a v e d a , sa j j e v e d a , k i se ukvar ja z i z b o r o m g e o g r a f s k e snov i . T a k o b i lahko n a j v e č p r i s p e v a l a k r e a l i z a c i j i v z g o j n o i z o b r a ž e v a l n i h s m o t r o v naše š o l e . J u g o s l a v i j a j e d e ž e l a s a m o u p r a v n e g a s o c i a l i z m a z m a r k s i z m o m kot znanstven im in f i l o z o f s k i m s i s t e m o m , j e neangaž i rana d e ž e l a in ena i z m e d prv ih p o b o r n i k o v po l i t ike aktivne k o e k s i s t e n c e . I z teh s p e c i f i č n o s t i d r u ž b e n o e k o - n o m s k e ured i tve in n a č e l zunanje po l i t ike i z h a j a j o tudi v z g o j n o i z o b r a ž e v a l n i s m o t r i naše š o l e . Č e h o č e didaktika g e o g r a f i j e p r i s p e v a t i k r e a l i z a c i j i v z g o j n o i z o b r a ž e v a l n i h s m o - t r o v š o l e kot c e l o t e , p o t e m s e m o r a z a i z b o r snov i p o s l u ž e v a t i s p e c i f i č n i h k r i t e r i j e v , k i b o d o o m o g o č i l i i z b o r take s n o v i , k i bo kar n a j v e č p r i s p e v a l a k r e a l i z a c i j i naših v z g o j n o i z o b r a ž e v a l n i h c i l j e v . To pa nas nujno vod i k grad i tv i s p e c i f i č n e , j u g o s l o v a n s k e didaktike g e o g r a f i j e . P o p r e v l a d u j o č i h v z g o j n o i z o b r a ž e v a l n i h s m o t r i h lahko o snovne na loge didaktike g e o g r a - f i j e r a z d e l i m o na t r i skupine : a ) Didaktika g e o g r a f i j e m o r a ugotov i t i , kakšne v z g o j n o i z o b r a ž e v a l n e v r e d n o t e , odnosno kakšne k v a l i f i k a c i j e lahko nudi g e o g r a f i j a (in s o r o d n e znanos t i ) , kot so g e o l o g i j a , e t n o - l o g i j a itd. (ki v š o l i n i s o zastopane) p r i v z g o j i m l a d e g a č l o v e k a za obv ladovan je s o d o b - nih in b o d o č i h ž i v l j e n j s k i h s i tuac i j in še z l a s t i p r i v z g o j i občana naše s o c i a l i s t i č n e s a - m o u p r a v n e d r u ž b e . P r i te j na log i n u d i g e o g r a f i j a kot znanost s a m o v s e b i n o , o d n o s n o j e " r e z e r v a r " znan- s t v e n o t e o r e t i č n i h r a z i s k o v a n j , i z k a t e r e g a na o s n o v i d ružben ih , z l a s t i ide jnopo l i t i čn ih k r i t e r i j e v i z b i r a m o s n o v , i z v a j a m o p a j o s p o m o č j o v z g o j n o i z o b r a ž e v a l n i h m e t o d . b ) Tud i p r i drugi skupini na log nudi g e o g r a f i j a p r e d v s e m snov , o d n o s n o os tane p r e d - m e t d i d a k t i č n o g e o g r a f s k i h p r o u č e v a n j . T o d a z a spoznavan je b i s t v a p r o c e s o v i n p r o b l e - m o v in za strukturne ana l i ze m o r a m o vk l juč i t i g e o g r a f s k o m e t o d o l o g i j o in nač ine s p o - znavanja p r o s t o r a in d r u ž b e n e s t v a r n o s t i . Didaktika g e o g r a f i j e m o r a ugotov i t i , katera g e o g r a f s k a v s e b i n a nudi n a j v e č m o ž n o s t i za ob l ikovan je d o l o č e n i h spoznanj in v z g o j o g e o g r a f s k e g a načina m i š l j e n j a . R a z i s k a t i in ugotovi t i m o r a , kakšna v s e b i n a in kakšne g e o g r a f s k e učne m e t o d e s o p o t r e b n e p r i dosegan ju etapnih v z g o j n o i z o b r a ž e v a l n i h s m o - t r o v g e o g r a f i j e kot učnega p r e d m e t a . c ) T r e t j a skupina nalog didaktike g e o g r a f i j e z a j e m a njeno b i s t v o kot v e d e , k i p o v e z u j e g e o g r a f i j o kot s t r o k o z v z g o j n o i z o b r a ž e v a l n i m i z n a n o s t m i . Z a j e m a permanentno p r o u č e - v a n j e , p r e v e r j a n j e in dopo ln j evan je učnih p r o g r a m o v in n a č r t o v za pouk g e o g r a f i j e z v id ika u s t r e z n o s t i s p l o š n i m v z g o j n o i z o b r a ž e v a l n i m s m o t r o m , z vidika znanstvene u s t r e - znos t i in v k l j u č e v a n j a v e d n o novih znanstvenih spoznanj in z v id ika uvajanja novih t eh - nik ter novih nač inov d e l a , k i o l a j š u j e j o d o s e g a n j e v z g o j n o i z o b r a ž e v a l n i h s m o t r o v ter o p u š č a n j e o d v e č n e in p r e ž i v e l e v s e b i n e , tehnik in m e t o d de la , ki to z a v i r a j o . V to s k u - pino na log spada tudi zahteva po r a z i s k o v a n j u in ob l ikovanju znanstvenih k r i t e r i j e v za 39 i z b o r s t r o k o v n e v s e b i n e , g e o g r a f s k i h r a z i s k o v a l n i h m e t o d i n tehnik dela z a učne p r o - g r a m e in n a č r t e v i s o k i h š o l in fakultet , k i p r i p r a v l j a j o k a d e r za pouk g e o g r a f i j e na osnovnih in s redn j ih š o l a h . O s n o v n e n a l o g e m e t o d i k e g e o g r a f i j e . Na loge m e t o d i k e g e o g r a f i j e z a j e m a j o d r u g o o s n o v n o na logo didaktike g e o g r a f i j e v š i r š e m p o m e n u b e s e d e , t o j e nač ine p o - s r e d o v a n j a g e o g r a f s k e g a u č i v a . Te na loge lahko r a z d e l i m o na dve skupini : v p r v o s k u - p ino na log spada r a z i s k o v a l n o d e l o na ob l ikovanju učne o s n o v i v učne enote v skladu s p s i h o l o š k i m i in p e d a g o š k i m i zahtevami i z b r a n e g a g r a d i v a . V d r u g o skupino spada jo na loge v z v e z i z r a z v i j a n j e m s p e c i f i č n i h m e t o d in m o d e l o v za o r g a n i z a c i j o , i z v a j a n j e in p r e v e r j a n j e uspehov v u č n e m p r o c e s u . To na logo m e t o d i k e g e o g r a f i j e lahko u s p e š n o i z v a j a m o le z m e t o d a m i znanost i o v z g o j i in m e t o d a m i t e r i z s l e d k i kooperat ivn ih v e d . A k t u a l n e n a l o g e d i d a k t i k e i n m e t o d i k e g e o g r a f i j e v J u g o s l a v i j i . Naša o s n o v n a naloga j e r a z v i t i didaktiko g e o g r a f i j e . Na p r o b l e m a t i k o , k i zahteva r a z - v o j n a š e didaktike g e o g r a f i j e in k i b i j o didaktika g e o g r a f i j e p r o u č e v a l a , r a z i s k o v a l a in nudila d o l o č e n e r e z u l t a t e , s e m o p o z o r i l ž e na p r v e m d i d a k t i č n o g e o g r a f s k e m s i m p o - z i ju v S r e m s k i h K a r l o v c i h in na d r u g e m d i d a k t i č n o g e o g r a f s k e m s i m p o z i j u v Z a g r e b u , zato t a m povedanih in ob jav l j en ih m i s l i tu ne bi p o n a v l j a l . P r a v k a r poteka v J u g o s l a - v i j i r e f o r m a o s n o v n e g a i n ¿ r e d n j e g a š o l s t v a , k i nas j e naš la m o č n o n e p r i p r a v l j e n e . K e r n i m a m o d i d a k t i č n o g e o g r a f s k i h r a z i s k a v , tudi n i m a m o enotnega koncepta o funkc i j i g e o - g r a f i j e v o snovn i in s r e d n j i š o l i . Z a r a d i t ega se učni p r o g r a m i po s m o t r i h , v s e b i n i in konceptu m e d p o s a m e z n i m i r e p u b l i k a m i m o č n o r a z l i k u j e j o . V e l i k napredek v naši didaktiki g e o g r a f i j e p o m e n i j o t r i j e d i d a k t i č n o g e o g r a f s k i s i m p o z i j i , k i j ih j e o r g a n i z i r a - l a k o m i s i j a za g e o g r a f s k i pouk p r i z v e z i g e o g r a f s k i h društev J u g o s l a v i j e pod v o d s t v o m tov . B a j i č a v o r g a n i z a c i j i g e o g r a f s k i h druš tev S r b i j e , Hrvatske t e r B o s n e in H e r c e g o - v i n e . Na takih s i m p o z i j i h s i s i c e r i z m e n j a m o i z k u š n j e , p r i k a ž e m o rezu l ta te dela in v s k l a j u j e m o m i š l j e n j a . Z a p r i k a z r ezu l ta tov p a j e p o t r e b n o p r e d h o d n o v e l i k o r a z i s k o - va lnega de la . G lede tega p a j e p r i nas v e l i k a t e ž a v a . V e r j e t n o s e n e b o m dost i z m o - t i l , č e t r d i m , da so r e f e r a t i , k i j ih s l i š i m o na s i m p o z i j i h , p l od d o b r e v o l j e , truda in p r i z a d e v a n j p o s a m e z n i k o v , ne pa d r u ž b e n o o r g a n i z i r a n e g a dela v u s t r e z n i h inst i tu - c i j ah . Z a t o m i s l i m , da j e o snovna na loga in p r v i p o g o j za r a z v o j naše didaktike g e o - g r a f i j e , da p r i v s e h fakultetah in v i s o k o š o l s k i h z a v o d i h , k i se u k v a r j a j o s p r i p r a v o k a d r o v za pouk g e o g r a f i j e na razn ih stopnjah š o l , č i m p r e j u s t a n o v i m o k a t e d r e za d i - daktiko g e o g r a f i j e . Te naj b i na eni s trani i m e l e stalni r a z i s k o v a l n i k a d e r , k i b i v r - š i l d i d a k t i č n o g e o g r a f s k e r a z i s k a v e , na drugi s trani pa bi z z d r u ž e v a n j e m v s e h didaktikom v i s o k o š o l s k e r e g i j e t v o r i l e d idakt ično s r e d i š č e , k i b i v o d i l o i n o r g a n i z i r a l o tudi p e r - manentno in p o d i p l o m s k o i z o b r a ž e v a n j e . D r u g e o s n o v n e na loge naše didaktike g e o g r a f i j e s o o k v i r n o nakazane že p r i sp l ošn ih nalogah didaktike g e o g r a f i j e , zato naj j i h tukaj o m e n i m p r e d v s e m g l oba lno : 1 . Didaktika g e o g r a f i j e m o r a na o s n o v i naš ih sp l ošn ih v z g o j n o i z o b r a ž e v a l n i h s m o t r o v , i z r a ž e n i h v r a z n i h dokumentih naših družbenopo l i t i čn ih o r g a n i z a c i j , i z ob l ikova t i k r i - t e r i j e z a i z b o r g e o g r a f s k e učne snov i . 2 . P r i i z b o r u učne snovi n a o s n o v i d ružbenopo l i t i čn ih k r i t e r i j e v m o r a upoštevat i p o - s e b e j f u n k c i j o o snovne i n p o s e b e j f u n k c i j o š o l druge s t opn je , t o j e š o l u s m e r j e n e - ga i z o b r a ž e v a n j a , hkrati pa m o r a tvor i t i i z b o r snovi d o l o č e n o v z g o j n o i z o b r a ž e v a l - no c e l o t o . 3 . Koncept i z b r a n e učne snovi m o r a t e m e l j i t i na nače l ih m a r k s i z m a kot znanstvenega in f i l o z o f s k e g a s i s t e m a naše d r u ž b e . Z d ia lekt i čno enotno g e o g r a f i j o j e p o t r e b n o o d p r a v i t i v s e negat ivne ostanke dual i s t i čne g e o g r a f i j e p r i v z g o j n o i z o b r a ž e v a l n e m delu . 40 4 . Metod ika g e o g r a f i j e bo m o r a l a iskat i pota in n a č i n e , kako p o s r e d o v a t i novo i z b r a n o učno snov in kako bo r e a l i z i r a l a na novo d o l o č e n e v z g o j n o i z o b r a e v a i n e s m o t r e g e o - g r a f i j e kot učnega p r e d m e t a . P r i t em b o m o r a l a š e p o s e b e j i zha jat i i z s p e c i f i č n o - sti nagega s a m o u p r a v n e g a s o c i a l i z m a t e r po i skat i take m e t o d e in tehnike de la , k i b o d o z a g o t o v i l i s t varno enakopravnos t uč i te l ja in u č e n c a v u č n e m p r o c e s u . P r e d nami s o t o r e j v e l i k e i n zahtevne n a l o g e , k i j ih m o r a m o č i m p r e j i n č i m b o l j š e u - r e s n i č i t i . To tudi d o l g u j e m o naš i družben i skupnost i . P o t do r e š i t e v teh na log ne bo enos tavna . Z a v e d a t i s e m o r a m o , da b o m o r a z e n k a d r o v s k i h in f inančnih t e ž a v nalete l i n a š e hujše o v i r e , k o b o m o z a č e l i s p r e m i n j a t i k l a s i č n i i n p r e ž i v e l i s i s t e m g e o g r a f s k e - g a i z o b r a ž e v a n j a . Dos t i o v i r i n n a s p r o t o v a n j a b o z a r a d i n e j a s n o s t i i n nepoznavan ja o - snovnih c i l j e v r e f o r m e . V e l i k o d p o r bo tudi s s trani t i s t ih , k i m i s l i j o , da j e g e o g r a f i - ja v š o l i z a r a d i g e o g r a f i j e in da v š o l i v z g a j a m o " m a l e g e o g r a f e " . O d p o r p r o t i r e f o r - mi bo tudi z a r a d i t e g a , k e r uč i t e l j i g e o g r a f i j e sedanj i s i s t e m p o z n a j o in p o z n a j o zan j tudi u s t r e z n e učne m e t o d e , p r i uvajanju novih ob l ik pa se m a r s i k d o ne čuti t rdnega in zato t e m n o v o s t i m ni naklonjen . Nekaj pa bo v e r j e t n o tudi takih , k i b o d o n a s p r o t o v a - l i r e f o r m i i z ide jnih r a z l o g o v . Ne g lede na te in podobne t e ž a v e , k i j ih p r i n a š a v s a k a r e f o r m a , s m o kot g e o g r a f i , v z g o - j i t e l j i in občan i do l žn i , da s t o r i m o v s e , da b i g e o g r a f i j a kot učni p r e d m e t lahko č i m v e č p r i s p e v a l a k ob l ikovanju d r ž a v l j a n a naše s a m o u p r a v n e s o c i a l i s t i č n e skupnost i . L I T E R A T U R A ; 1 . W. K la fk i : Studien zur B i l d u n g s t h e o r i e und Didaktik . W e i n h e i m 1963 2. Heimann (Otto) Schu lz : U n t e r r i c h t - A n a l y s e und Planung. Hannover 1970 3 . H. F r a n k : K y b e r n e t i s c h e Grundlagen d e r P ä d a g o g i k , I . z v . Angewandte K y b e r n e t i k , II zv . Angewandte k y b e r n e t i s c h e P ä d a g o g i k und I d e o l o g i e . B a d e n - B a d e n 1969 4 . F . Kopp : Das V e r h ä l t n i s d e r A l l g e m e i n e n Didaktik zu den Fachd id iakt ike Bad Hei lbrun 1968 5 . V . D j u r i č k o v i č : Nastava g e o g r a f i j e . R a c i o n a l i z a c i j a p r o c e s a u" ija u š k o l s k o j n a - s tav i . J u g o s l o v a n s k i z a v o d za p r o u č a v a n j e ško l sk ih i p r o s v e iih pitanja B e o g r a d 1973 6 . J . Medved , M. Ž a g a r : Učni p r o g r a m i : Sončno o b s e v a n j e , T r o p s k e d e ž e v n e in sušne dobe in d o l o č a n j e z e m l j e p i s n e š i r i n e . Institut za g e o g r a f i j o u n i v e r z e v L j u b l j a n i , L jub l jana 1973 7. N. M a s t i l o : Nstava g e o g r a f i j e u B o s n i in H e r c e g o v i n i kao o d r a z stanja i r a z v o j a g e o g r a f s k e nauke i opšt ih ško l sk ih i društvenih pr i l ika (neob jav l j ena d o k t o r s k a d i s e r t a c i j a ) S a r a j e v o 1974 41