Iskra Asing – avtomatizacija montaže s sodelovanjem naročnikov Izdelovalci montažnih sistemov se danes sooÏajo s številnimi izzivi, med njimi še posebno s kratkimi razvojnimi in izdelovalnimi Ïasi, z globalizacijo trga in visokimi zahtevami glede kakovosti. Ob obisku v podjetju Iskra Asing, d. o. o., smo se pogovarjali z direktorjem g. Stankom Komelom o njihovih izzivih. Ventil: Podjetje Asing je bilo nekaj Ïasa del Iskre Avtoelektrika, danes je samostojna družba z omejeno zave- zo. Kje vidite razloge za to in kakšne so prednosti ali morebitne slabosti? S. Komel: Zaïetki naše dejavnosti segajo v osemdeseta leta prejšnjega stoletja, ko je bila v okviru podjetja Iskra Avtoelektrika, d. d., iz Šempet- ra pri Gorici osnovana skupina za mehanizacijo in so priïele nastajati prve proizvodne naprave za lastne potrebe. Leta 1992 pa je bilo v okviru družbe Iskra Avtoelektrika ustanovlje- no podjetje Iskra Asing, d. o. o. Vzrokov za ustanovitev samostojne družbe je veï, najpomembnejša pa sta predvsem dva, in sicer: sama dejavnost in velikost naše družbe opraviïujeta samostojno poslovanje za svoj raïun, drugi vzrok pa je bil v pomanjkanju naroïil zaradi razpada takratnega jugoslovanskega trga in stališïa lastnikov, naj preživijo spo- sobni. Osebno vidim v sedanjem statusu samo prednosti: oblikovanje interne organizacije v skladu s potrebami in dejavnostjo družbe, veïja fleksibil- nost pri sprejemanju posameznih odloïitev, hitrejše prilagajanje potre- bam na trgu. Slabosti so tudi, vendar ne odtehtajo prednosti. Z vztrajnostjo, nenehnim pridobiva- njem znanja in novih izkušenj smo zgradili ekipo, ki danes razvija in izdeluje visokotehnološke fleksibi- lne montažne proizvodne sisteme, navijalne sisteme za rotorje in sta- torje elektriïnih motorjev, kontrolne naprave za mehanske in elektriïne meritve. V poslovnih naïrtih imamo tudi razvoj in izdelavo impregnirnih naprav. Ventil: Razvijate in izdelujete opre- mo za avtomatizacijo proizvodnje, še posebno elektromotorjev. Katere so znaÏilnosti vaše opreme in pre- dnosti? S. Komel: Že od vsega zaïetka smo izdelovali opremo za proizvodnjo, najveïkrat za montažo zaganjalnikov in alternatorjev za avtomobilsko industrijo. Zahteve v avtomobilski in- dustriji so, kar se tiïe zanesljivosti de- lovanja, nadzora procesov in sledlji- vosti, specifiïne in naša tehnološka oprema mora temu slediti. Razvili smo lastno tehnologijo navijanja, ki je primerna za letne koliïine do 300.000 kosov izdelkov. Konkurenï- ne tehnologije so namenjene za veïje koliïine, vendar pa so primerno temu tudi višje cene. Ventil: V Ïem so vaše prednosti pred drugimi podjetji opreme za avtoma- tizacijo? S. Komel: Prav gotovo so naše predno- sti znanje, ki ga imamo na podroïju tehnologij proizvodnje zaganjalni- kov, alternatorjev in raznih elektriïnih motorjev, prilagodljivost, kakovostni sistemi in kakovost servisiranja. V naše sisteme vgrajujemo le komponente, ki so zanesljive in preverjene. Uvedli smo tudi standardizacijo, ki podpira g. Stanko Komel Detail navijanja rotorja 134 Ventil 14 /2008/ 2 VENTIL NA OBISKU 135 Ventil 14 /2008/ 2 VENTIL NA OBISKU projektante. Pri servisiranju opreme na razdalji do 500 km smo pri naših kupcih najkasneje v 48 urah. Naši projekti so zakljuïeni, ko inš- talirana oprema pri kupcu dosega predvideni takt in druge pogodbeno dogovorjene parametre. Ventil: V kolikšni meri pri razvojnih projektih uvajate inovativne pristope v razvoju (podporo razliïnih orodij) in inovativne rešitve (nove tehnolo- gije)? S. Komel: Za izdelavo namenskih izde- lovalnih sistemov je znaïilen projektni pristop. Prav zato so potrebna znanja projektnega vodenja. Pri pripravi po- nudbe sodeluje vsa strokovna ekipa in po uspelem naroïilu je projektni vodja odgovoren za njegovo izvedbo. Pri svojem delu uporabljamo podpo- ro razliïnih sodobnih raïunalniških orodij, kot je tudi modeliranje v 3D. Razvili smo poseben model za sprem- ljanje stanja na projektu. Še posebno skrbno vodimo stroške materiala in stroške dela. Delež stroškov razvoja pri projektih je med 20 do 30 odstotki in je konïan šele z izdelavo dokonïno usklajene dokumentacije ter z izdela- vo navodil. Ventil: Kako organizirate projekte, da obvladujete stroške razvoja in izdelave? S. Komel: Delo na razvoju stimu- liramo z nagradami za prihranke tako pri stroških dela kot pri stroških materiala. Še vedno nam vzame ve- liko ïasa izdelava ponudb. Žal je treba omeniti, da izdelavo ponudb in s tem tehniške rešitve v domaïem prostoru pogosto spremljajo težave, še posebno, ïe je bilo v rešitve vlože- nega veliko razvojnega dela. Z zelo podrobno izdelanimi ponudbami dajemo morebitnemu naroïniku tudi znanje, še posebno takrat, ko naroïi- la ne pridobimo. Neredko se zgodi, da so naše rešitve pozneje vgrajene v izvedbe drugih dobaviteljev. Zaradi omejenih ïloveških resursov se v Asingu že od vsega zaïetka povezujemo s proizvajalci, ki so specializirani za doloïene rešitve v avtomatizaciji montaže. Od njih priïakujemo, da so razvojno nara- vnani in da za vsak nov problem najdejo inovativne rešitve, ki dajejo najboljše rezultate. Usmerjamo se v razvoj montažnih sistemov, konïno montažo in postavitev sistema pri kupcih, zato del dela opravijo za nas tudi podjetja, ki so specializirana za obdelavo. V doloïenih primerih pri razvoju sodelujejo tudi strokovnjaki iz raziskovalnih inštitucij. V preteklo- sti smo tako uspešno sodelovali s Fakulteto za strojništvo na podroïju reševanja problema vibracij. Ventil: Ali ste pri izvedbi projektov omejeni s ïasom in koliko povpreï- no porabite za razvoj in izdelavo montažnih sistemov? S. Komel: Skoraj vedno so pri ra- zvoju in izdelavi tovrstne opreme postavljeni zelo ozki ïasovni okviri. îas razvoja in izdelave je vsekakor odvisen od zahtev oziroma komplek- snosti problema, npr. števila roïnih in števila avtomatiziranih mest. Obiïajno je danes ta ïas med štirimi in desetimi meseci. Ventil: Ali lahko bralcem revije Ventil predstavite kakšen uspešen projekt? S. Komel: Pravzaprav v našem dose- danjem delu ne poznamo neuspešnih projektov. Res je, da obïasno pride do doloïenih težav v fazi razvoja ali proizvodnega zagona posameznega projekta, vendar smo do sedaj vse te težave vedno rešili. V kolikor bi se omejil na projekte višjega tehnološke- ga nivoja konïane v zadnjem obdobju bi omenil štiri in sicer: – Avtomatska montažna linija sta- torja motorja za elektro hidrav- liïni volan Opel Astra, – Linija izdelave rotorja zaganjal- nika Lucas Indija, – Linija montaže AC motorjev za pogon vozil na elektriïni pogon E-Z-GO ZDA in – Naprava za suho in mokro kon- trolo pnevmatskih avtomobilskih vzmeti Good Year Ventil: Kdo so naroÏniki opreme za avtomatizacijo proizvodnje doma? S. Komel: Naše dolgoletne izkušnje pri strojegradnji, strokovna usposob- ljenost ter poznavanje tehnologij in tehnoloških problemov nam omo- goïajo uïinkovit nastop na domaïem in tujih tržišïih. V preteklih dvajsetih letih smo za matiïno družbo Iskra Avtoelektrika d.d. izdelali veï sto naprav, strojev in ostale tehnološke opreme. Tudi danes, ko se družba usmerja v tehnološko zahtevnejše proizvodne procese z visoko dodano vrednostjo, smo ostali njen prednos- tni dobavitelj in jo oskrbujemo z izdelki iz celotnega proizvodnega programa. Montažni sistem za rotorje DC motorjev Med slovenskimi poslovnimi partne- rji, s katerimi sodelujemo pri izvedbi veïjih projektov, so še: Cimos Koper, Revoz Novo mesto, ARSED Novo mesto, Hella Lux Ljubljana, TCG Unitech Lth-ol Škofja Loka, Danfoss îrnomelj, Good Year Kranj … Ventil: Kako v Asingu vidite globali- zacijo trga? Ali ste povezani s tujimi dobavitelji in ali nastopate s svojimi projekti tudi v tujini? S. Komel: Skupina Iskra Avtoelektrika je globalno podjetje s tovarnami v tuji- ni in številnimi poslovnimi povezava- mi. Ta pristop ima tudi podjetje Asing. Tako smo v tujini s stroji in tehnološko opremo oskrbeli: Avto VAZ – Togliatti in Tarasov Works Inc. (Rusija), IskRa, o. o. o. – Grodno in BATE – Borisov (Belorusija), Elektroprecizia – Brasov (Romunija), IAI (Iran), LUCAS TVS – Chennai (Indija), Pramo Rusija, Avtoplankomponent Rusija, Statomat Nemïija, ISA Kitajska in drugod. Naše rešitve omogoïajo kupcem kakovostno proizvodnjo delov, ki se vgrajujejo v izdelke priznanih blago- vnih znamk: BMW, Opel, Citroen, Mercedes - Benz, Renault, Peugeot, Toyota, Fiat, Bosch itd. Ventil: Za uspešno delo potrebujete kadre, kakšno znanje naj bi imeli? S. Komel: Visokokvalificirani sodelav- ci in nenehen razvoj nam omogoïa- jo izpolnjevanje še tako zahtev- nih želja naro- ïnikov v celot- nem procesu iz- delave opreme –odrazu mevanja kupïevih zah- tev projektiranja in izdelave do zagona. Kakor ste lahko videli, so za razvojno in inovativno delo, kakršno je razvoj in izdelava avto- matiziranih sis- temov za proi- zvodnjo, ustrez- no izobraženi kadri kljuïnega pomena. Pred- vsem morajo imeti posebna znanja. V osnovi so to inženirji strojništva in elektrotehnike. Poznati in upo- rabljati morajo orodja za kon- struiranje in tri- dimenzionalno Montažni sistem za sestavljanje statorjev AC motorjev za servo volan Opel Astra modeliranje, poznati morajo metode projektiranja in vodenja projektov Detalj kontrolne naprave za merjenje elektriÏnih karakteri- stik in hrupnosti DC motorjev 136 Ventil 14 /2008/ 2 VENTIL NA OBISKU 137 VENTIL NA OBISKU kakor tudi posebna znanja s podroïja pnevmatike, hidravlike, raïunalniš- tva, elektrotehnike in elektronike, varilske tehnologije, avtomatiziranih proizvodnih sistemov, robotike in senzorike. Pri tem pa morajo imeti še dobro mero osebnih kvalitet, kot so sposobnost prilagajanja, uïenja, zlasti pa inovativnost. Žal se Asing in številna druga podjetja sreïujejo s skoraj nerešljivim proble- mom pomanjkanja strokovnjakov, kar bo lahko imelo dolgoroïno slabe po- sledice za nadaljnji razvoj. Pri razpisih smo sooïeni s tem, da se na razpisano mesto projektanta prijavi zelo malo kandidatov ali sploh ni prijav, za razpisana netehniška mesta pa skoraj neskonïno število kandidatov. Po- djetja sama rešujemo kadrovsko poli- tiko s štipendiranjem in permanentnim izobraževanjem zaposlenih, vendar to ni dovolj. Za izboljšanje stanja bi bile potrebne korenite spremembe pri fi- nanciranju študija, še posebej bi bilo treba izboljšati opremljenost tehniških fakultet. Študij tehnike bi bilo treba zelo spodbujati. Ventil: Kakšne so vaše usmeritve za prihodnost? S. Komel: V strateškem naïrtu 2008– 2011 smo zapisali, da želimo biti tudi naprej priznan proizvajalec strojev in opreme za izbrane tehnologije in da bomo s ponudbo inovativnih in kakovostnih izdelkov stalno veïali svoje primerjalne prednosti. Idej je veliko, ïas in trg nam bosta po- kazala, katere so uresniïljive, katere pa ne. Glede na to, da so naši kupci skoraj v celoti proizvajalci kompo- nent za avtomobilsko industrijo, je s tem naša usmeritev za prihodnost znana – spremljanje in prilagajanje celotnih kapacitet potrebam in raz- voju avtomobilske industrije. V imenu revije Ventil in bralcev vam želim še naprej uspešno realizacijo projektov doma in na globalnem trgu, vse v zadovoljstvo vas in naroÏnikov. Dr. Dragica Noe 137 Ventil 14 /2008/ 2 nadaljevanje s strani 115 15 th ISC – Internationale Dichtungstagung (15. madnarodna konferenca, z razstavo o tesnjenju) 7. in 8. 09. 2008 Sttutgart, ZRN Organizatorja: – Universität Stuttgart, Institut für Maschinenelemente (IMA) – VDMA, Fachverband Fluidtechnik Tematika: – Statiïna tesnila – Gredne tesnilke – Premoïrtne tesnilke (H + P) – Osnove tesnilne tehnike – Tesnilni materiali – Trenje/Obraba/Prihranki energije – Simulacije – Standardizacija/Patentna dejavnost/Zakonski predpisi – Preskušanje – Primeri uporabe Informacije: – Fachverband Fluidtechnik im VDMA, 15 th ISC, Postfach 71 08 61, 60498 Franfurt/Main, BRD; Ralf Stemjack; tel.: + 069-6603-1318, faks: + 069-6603- 2318, e-pošta: ralf.stemjack@vdma.org Bath/ASME Symposium on Fluid Power and Motion Control (ASME-jev simpozij o fluidni tehniki in krmiljenju gibanja, v Bathu) 10.–12. 09. 2008 Bath, UK Organizatorja: – ASME – Univerza v Bathu, Anglija Informacije: – dr. Nigel Johnston – tel.: +44 1225 386 371 – faks: +44 1225 386 928 – e-pošta: ptmc@bath.ac.uk – internet: http://www.bat.ac.uk/ptmc 7 th JFPS International Symposium on Fluid Power, Toyama 2008 (7. mednarodni simpozij o fluidni tehniki, Japonskega združenje za fluidno tehniko, Toyama 2008) 15.–18. 09. 2008 Toyama, Japonska Organizator: – JFPS – internet: http://www.jfps.jp/net/7thjfps/index.htm VDI-Tagung LANDTECHNIK 2008 (VDI – konferenca o kmetijski tehniki 2008) 25. in 26. 09. 2008 Stuttgart, ZRN Organizator: – Universität Hohenheim – VDI Wissensforum GmbH nadaljevanje na strani 157