IN MEMORIAM SAŠA SKULJ, UNIV. DIPL. INŽ. GRAD. (1931-2012) V prvih dneh novembra je umrl naš dragi prijatelj in odlični kolega Saša Skulj, vrhunski gradbeni strokovnjak in inženir ne samo po stroki, ampak tudi po duši in srcu. Ni se lahko posloviti od človeka, ki je pustil v slovenskem gradbeništvu tako pomemben in neizbrisen pečat. Skoraj ni bilo področja gradbeništva, kjer Saša Skulj ni deloval. Rodil se je 15. maja 1931 v Ljubljani. Diplomiral je 1957. na FAGG v Ljubljani. Med letoma 1958 in 1982 je pri podjetju Gradis prešel vse faze razvojne poti do vrhunskega projektanta zahtevnih gradbenih objektov in vodstvenega delavca. Bil je tehniški vodja obrata gradbenih polizdelkov v letih 1960 do 1964, nato tehniški vodja in pomočnik direktorja poslovne enote Ljubljana do 1972. ter glavni direktor Gradisa med letoma 1977 in 1982. Vodil je velika gradbišča industrijskih in energetskih objektov ter mostov. Te izkušnje so mu služile kot pomembna podlaga za nadaljnje delovanje. V letih 1978 do 1983 je bil predsednik združenja gradbenikov pri Zvezni gospodarski zbornici. Od 1982. je kot namestnik predsednika Republiškega komiteja za industrijo in gradbeništvo sodeloval pri izdelavi tehničnih predpisov in standardov. Bil je eden od snovalcev slovenskega avtocestnega sistema v vseh njegovih fazah, od načrtovanja, gradnje do nadzora nad gradnjo. Pri tem je znal uspešno uporabiti svoje bogato inženirsko znanje tudi pri nastajanju številnih drugih pomembnih infrastrukturnih objektov v Sloveniji. Med letoma 1987 in 1994 je bil direktor Cestnega inženiringa, ki je v devetdesetih prerasel v profesionalno organizirano domačo inženirsko družbo, ki je z uspešnim delom pridobila številne strokovne reference tako doma kot v tujini. Bil je tudi eden od tvorcev in kasneje predsednik Društva za raziskave v cestni in prometni stroki - DRC, ki že dolga leta združuje in dodatno izobražuje praktično vse slovenske cestne strokovnjake ter s tem spodbuja razvoj cestne stroke pri nas. Sintezo odličnega poznavanja gradbeništva in njegovih temeljnih problemov pa pomeni delo Saše Skulja na področju uvajanja in aplikacije mednarodnih pogodbenih pogojev, poznanih pod imenom FIDIC. V slovenščino je prevedel obsežne priročnike in postal vodilni strokovnjak na tem področju pri nas. Z odličnim poznavanjem FIDIC-evih pravil za reševanje zlasti spornih primerov med udeleženci pri graditvi objektov, tudi tistih najtežjih, je pripomogel, da so bili tehtno in pravično rešeni številni na videz nerešljivi primeri in spori, ki so posebno v zadnjem desetletju in v zaključni fazi izvedbe avtocestnega križa dobili tudi politično predimenzioniran obseg. Še zdaj ga slišim, kako je ponavljal: »FIDIC-eva pravila so napisana zato, da vnašajo pravičnost med udeleženimi strankami v sporu in da ščitijo vse strani enako in pravično.« Ko bi se ta njegov apel o pravičnosti reševanja problemov bolj prijel vseh, bi imeli v Sloveniji precej manj sporov, zlasti tistih, ki so dosegli dimenzije afer. Saša Skulj se je pravičnemu reševanju sporov v gradbeništvu še posebej posvetil. Prav na tem zahtevnem in izredno subtilnem področju je znal na podlagi FIDIC-evih pravil uspešno združiti svoje bogato strokovno znanje z dimenzijo velikega humanista, kar je nedvomno bil. S Sašem Skuljem sva ure in ure presedela skupaj v iskanju prenekatere prave rešitve. Pri tem me je vedno presenečala njegova sposobnost reševanja problemov, ki je izhajala iz njegovega suverenega poznavanja FIDIC-a. Pridobljenega znanja Saša Skulj ni zadržal le zase. Objavljal je članke in referate o montažni gradnji, prednapetem betonu, organizaciji gradbenih del, varčevanju z energijo, gradnji predorov in avtocest. Nesebično je sodeloval pri izobraževanju številnih gradbenikov o pravilih FIDIC-a in njihovi uporabi. To znanje, ki ga ne more dati nobena šola, ampak samo trdo delo in življenjska izkušnja, je zavzeto posredoval drugim. Prav tu je inženir Saša Skulj s svojim prizadevanjem pustil edinstveno in izredno bogato dediščino, za katero mu bomo slovenski gradbeniki vedno hvaležni. Gorazd Humar, univ. dipl. inž. grad.