Kako malčkom približati skrb za okolje? Smilja Novak, vzgojiteljica, Vrtci Občine Žalec V prispevku predstavljam izkušnje lastne prakse, s poudarkom na uspešnih primerih, kako malčkom, starim 2–3 leta, približati skrb za naš planet in trajnostni razvoj. Uničevanje okolja ter kakovost življenja na našem planetu postajata vedno bolj pereči temi. Mislim, da mora okoljska vzgoja postati nujna sestavina v vseh vzgojno-izobraževalnih instituci- jah. Trajnostna vzgoja naj bi nam pomagala razvijati življenjski slog, način proizvodnje in potrošnje. Seveda je razvoj potreben, le da je pri tem potrebno razmisliti tudi o prioritetah. Uvod šnje, ki ga zemeljski ekosistem še prenese, pri če- Greta Thunberg je ena od izjemnih primerov ne le mer moramo misliti na zanamce in na tretjino sve- v Evropi, ampak tudi v svetu, da se lahko otroci že ta, ki še živi pod pragom zadovoljevanja osnovnih zelo kmalu zavedajo odgovornosti do družbe in do potreb. Klic ljudem k zmernosti, odgovornosti ter naše narave. Seveda od predšolskih otrok ne priča- solidarnosti, ki se širi od narave in soljudi na priho- kujem, da bodo postali okoljski aktivisti. Verjamem dnje rodove. Tako pojmovan trajnostni razvoj ima pa, da se lahko z igro, različnimi dejavnostmi in močno moralno sporočilo. Pomembno je prizade- zgledom v vrtcu naučijo in zgradijo spoštljiv odnos vanje po zmanjševanju čezmerne osredotočenosti do vseh živih bitij in okolja. Podnebne spremem- na materialne dobrine in potrošništvo, izčrpavanja be postajajo del vsakdana, in če se otroci tega ne naravnih virov in onesnaževanja okolja ter zagota- bodo zavedali od malih nog, bosta vsakršno uče- vljanje enakih razmer za kakovostno življenje za nje in vzgoja povsem zaman, saj že sedaj svetu vse generacije ob upoštevanju drugačnosti in kul- preti nepovratna preobrazba. turne različnosti. Trajnostni način je način življenja. Zato se vsako šolsko leto tega tudi dobro zavedam, Izraz trajnostni razvoj si lahko razlagamo na več na- ko s 1. septembrom v igralnico vstopijo otroci, željni činov. Za okoljsko ozaveščenega človeka je trajno- novih iger, znanj, dogodivščin … stni razvoj tisti, ki zadovoljuje potrebe sedanjosti, ne da bi ogrozil priložnost prihodnjih generacij za Otroci hitro dojemajo in še hitreje posnemajo. zadovoljevanje njihovih potreb. To je tudi uradna Malčki posnemajo okolico, ne izbirajo svojih de- definicija. Trajnostna vzgoja naj bi nam pomagala janj in vedenja glede na njihove želje ali všečnost razviti življenjski slog, način proizvodnje in potro- dogajanja. Ravno zaradi tega je učno okolje, ki te- 11 Didakta ŠOLSKA PRAKSA melji na raziskovanju, spodbujanju in posnema- ju otroci lahko okrasili, izdelali po svoje. Eno smo nju, v okviru okoljskih tematik pri najmlajših izre- plastificirali ter jo prilepili na ogledalo v umivalni- dno pomembno. Aktivnosti na tematiko okolja, ki ci. Drugo smo izdelali, da so jo lahko otroci odnesli bi se jim starejši otroci celo morda želeli izogniti, domov in tudi doma sledili navadi zapiranju vode lahko malčki usvojijo in posvojijo hitro in v celoti. med miljenjem rok. Ta vzgojni ukrep je eden iz- Ustvarijo dobre navade. Navade, ki prehajajo v ru- med mojih dolgoročnih ukrepov pri vzgoji o oko- tino. Vzgojiteljica otroke usmerja, vodi, spodbuja, lju, saj ga izvajam že deset let. Vedno dejanje tudi jim pripoveduje in razlaga. Velik del komunikacije ubesedim. Sporočilo staršev, da imajo po desetih med otroki in vzgojiteljico poteka preko vprašanj. letih kapljico pri umivalniku, je velika potrditev, Sprašujejo otroci in strokovna delavka jim vpraša- da je ta izredno majhen in simboličen ukrep izre- nja vrača. Oboji skupaj odkrivamo nekaj novega. dno učinkovit. V sklopu varčevanja z vodo otroke učimo tudi varčevanja z milom, tako da pri enem Prilagojeno izvajanje dejavnosti umivanju le enkrat potegnejo ročico za milo ter da Že od nekdaj se zavedam odgovornosti do nara- je za brisanje rok dovolj le ena papirnata brisačka. ve in pomembnosti ozaveščanja otrok o tej tema- tiki. Leta 1997 sem napisala diplomsko nalogo z Reciklaža naslovom Ekologija na sprehodih v vrtcu. Hkrati Manj je več, pravijo. Enako bi moralo veljati pri igra- se zavedam, da izraz trajnostna vzgoja/vzgoja za čah, ki dandanes polnijo sobe večine predšolskih trajnostni razvoj pomeni, da jaz kot vzgojiteljica otrok. Danes večina živi s potrošniško miselnostjo predšolskih otrok naredim s svojim spodbudnim, in otroci vse prepogosto menijo in tudi rečejo: ozaveščenim načinom delovanja zelo veliko. Učne Bomo pa kupili novo. Moji vzgibi so bili usmerjeni aktivnosti izvajam celotno šolsko leto, večji pouda- v aktivnosti, ki so otrokom približale lastno izdela- rek pa jim namenim v mesecu aprilu. To je mesec, vo, izdelavo novih izdelkov iz starih materialov, in s ko praznuje naša Zemlja, saj je 22. april svetovni tem v ozaveščanje, da se lahko pokvarjene izdelke dan Zemlje v znamenju zelene misli: Majhen korak predrugači v nove in da če so igrače poškodova- do čistega okolja. ne, še niso za v smeti. Smeti so na drugi strani eno od področij, ki sem jih vzela pod drobnogled in z Otroke igra z vodo izredno zabava, z njo bi se lahko zabavnim razvrščanjem odpadkov otrokom pribli- igrali v nedogled. Zato je pomembno, da jih kmalu žala reciklažo. naučimo, zakaj vodo sploh uporabljamo, in še bolj pomembno, zakaj moramo z njo ravnati varčno. Papirohrust in Zamaškojed Kapljica vode je postala naš opomin na zapiranje Poosebljanje odpadnih košev ali smetnjakov mi je vode med miljenjem rok v vrtcu in krtačenjem zob ostalo še iz mladosti, ko sem se s sestro pretvarjala, doma. Iz papirja smo izdelali dve kapljici vode, ki so da je naša straniščna školjka »družinski prašiček«, 12 Didakta ki ga redno hranim z ostanki hrane. V tistem ob- dobju se o razvrščanju odpadkov skorajda ni go- vorilo, in ko samo pomislim (sedaj ko imam kopico znanja o tej tematiki), kaj vse se je po grlu spustilo »našemu prašičku«, sem še toliko bolj odločna, da naslednje generacije tega ne bodo več počele. Z otroki smo izdelali Papirohrusta in Zamaškojeda, ki sta bila zabavna popestritev dnevnih aktivnosti ter tudi približek izpolnjevanja oz. opravljanja na- log kot tudi skrbi. S to aktivnostjo smo ravnanje prenesli tudi na otrokovo družino, saj smo obe- nem pozvali starše k zbiranju plastičnih zamaškov ter odpadnega papirja. Aktivnost in pogovor o raz- vrščanju odpadkov smo prenesli tudi na domače okolje otrok. Vsak teden smo zbrane odpadke z otroki odnesli na ekološki otok in praktično izvedli ločevanje odpadkov v ustrezne zabojnike. Zeleno barvo smo poudarjali še ob knjigi Spet zeleno av- torice Saše Benulič, ki predstavlja problematiko metanja smeti v naravi. Iz česa si pa ti sestavljen? S pomočjo knjig smo spoznavali okoljsko abece- do in odkrivali nove besede ter utrjevali že zna- ne, kot so ekološki otok, čistilna akcija, odpadni material, plastika, papir, embalaža, vremenski pojavi … Predstavila sem jim tudi poklic smetar- ja. Razvrščali smo odpadke glede na material, iz katerega so narejeni. Na steno igralnice sem na- lepila kartone v barvah zabojnikov, v katere sodi- Vrečka na dan, smeti bodo daleč stran jo ustrezne smeti. Otroci so nato na posamezni Naši sprehodi niso več samo sprehodi, ampak so karton oz. plakat nalepili ustrezen odpadek. Iz- postali ekološki pohodi. Vsakič ko smo se odpravili redno dobro in z malo spodbude so prepoznali na sprehod, smo s sabo vzeli vrečke za smeti in jih papir, plastiko ter naravne izdelke in jih razvrstili polnili z odpadki, ki smo jih našli v naravi in ob poti. na ustrezno mesto. Z barvami kartona, ki so bile Otroci so bili v stiku z naravo, hkrati pa so se sezna- enake barvam pokrovov zabojnikov za smeti, so nili s tem, da se odpadkov ne meče v naravo, am- otroci še poglobili oz. utrdili povezavo določenega pak v vrečke in zabojnike za smeti. Pobiranje smeti materiala in ustreznega zabojnika. Pri razvrščanju služi kot dodatno razgibavanje in utrjevanje ročnih in prepoznavanju materialov so urili veščine le- spretnosti otrok. S pobiranjem odpadkov osvestijo, pljenja in rezanja različnih materialov ter utrjevali da mora ostati narava čista. Na sprehodih so ve- učenje različnih barv. dno bolj pazljivo opazovali ter me obveščali o vide- nih odpadkih. Naredi(mo) sam(i) Otroška domišljija ne pozna meja, zato je izdelava Opazuj in naravo neguj novih igrač ena od aktivnosti, pri katerih se otro- Narava je bila naša zunanja učilnica za projekt Traj- ci sprostijo, razživijo in razvijajo svojo kreativnost. na mobilnost v vrtcih. Projekt, ki smo ga izvajali, je Za izdelovanje uporabnih didaktičnih igrač je na imel združevalno noto, saj sem k sodelovanju po- voljo obilica različnih materialov, kot so zamaški, vabila tudi starše. Na uvodnem roditeljskem se- gumbi, plastenke, kartonaste škatle, stiropor … Iz stanku sem staršem dodelila zgibanke o projektu papirja se tako lahko izdela žoga, iz vedra nasta- ter na oglasno desko redno obešala navodila za ne boben, iz bombažne majice eko nakupovalna projekt in izdelke otrok, ki so jih ustvarili v povezavi vrečka. Pri tej dejavnosti so otroci opazovali stro- s tem projektom. kovne delavke, kako so šivale nakupovalno vrečko iz ponošene majice. Otroci so narisali svoje moti- Otrokom smo približali prevozna sredstva, ki ne ve. Ustvarjene izdelke so otroci odnesli domov, da onesnažujejo okolja. Izdelali smo vlak iz kartona- smo staršem pokazali nove, drugačne možnosti stih škatel. Vlak smo spoznavali preko deklamaci- za igro. K prinašanju različnega odpadnega ma- je »Mi se z vlakom peljemo«. Na sprehodu smo si teriala vsako leto povabimo tudi starše, ki se vsa- ogledali postajo za izposojo koles, avtobusno po- kič zelo pozitivno odzovejo. stajo ter železniško postajo. Tudi najmlajši otroci so 13 Didakta ŠOLSKA PRAKSA informacije o okolju prijaznejšem prevozu, ki lahko Vsi bi se morali zavedati, da imajo človekovi posegi zamenja avtomobil, razumeli, saj mi je dveletna de- v okolje negativne in dolgotrajne posledice. Življenj- klica ob drugem sprehodu vse, kar sem povedala ski slog in navade nekdaj in danes se zelo razlikujejo. med prvim sprehodom, ponovila. Spodbujanje k Razvijati moramo spoznanje, da so okolijski proble- prihajanju v vrtec z drugimi prevoznimi sredstvi na- mi posledica našega načina življenja, in biti vedno mesto z avtomobilom je pri večini otrok in staršev pripravljeni iskati rešitve tako v majhnih kot tudi v obrodila sadove. velikih spremembah (tako na ravni posameznika kot tudi družbe). Vzgojitelji se lahko vključimo z raz- Otroke smo popeljali v naš igralniški gozd. Po ste- ličnimi projekti. Otroke, starše in sodelavce lahko nah igralnice so imeli otroci prilepljenega vsak svo- naučimo prepoznati probleme, kritično razmišlja- jega sivega zajčka, ki pa so mu vsak dan ob prihodu ti in uvideti, kaj trajnostni razvoj pomeni zanje, za v vrtec (peš, s kolesom, s skirojem, s poganjalcem) njihov kraj, naš planet. Zavedam se, da bi bilo bolje, prilepili bele nalepko in mu tako očistili kožušček. če bi starši lahko sodelovali pri kakšnem predava- Prav tako kot v zgodbi. Z igro vlog (avtobus, ki nas nju, kjer bi bolje spoznavali spretnosti in veščine za pelje po gozdu) smo se prelevili v zajčke in se za- vzgojo za prihodnost, za nujen odgovornejši odnos poslili z izdelovanjem zajčkov iz vej, ki so jih otroci do narave. Pri tem imam v mislih predvsem dobro prinesli s sprehodov s starši. Gibalno-motorične vodene diskusije, razprave o okolijskih problemih. sposobnosti smo urili z zajčjimi poskoki. Ena izmed Mi kot strokovni delavci smo jim lahko zgled, da ne- nalog strokovne delavke je, da otroke naučimo z kaj zmoremo, da želimo ravnati boljše. vsemi čutili občutiti naravo, zato smo v kotičkih v naravi spoznavali orehe, veje, suho listje, storže in Zaključek kamne. Pri vsebinah, ki smo jih vezali na projekt traj- Majhna dejanja in majhne navade se kopičijo ena nostne mobilnosti v našem oddelku, gre za preplet na drugo kot smeti v morju, ki postajajo ogromni različnih področij. Tako smo nekaj vsebin izvedli že otoki odpadkov v oceanih, a za razliko od slednje- v mesecu septembru, ko sem v oddelku prvič pre- ga ustvarjajo dobre navade in popotnico za priho- brala zgodbico Beli zajček in otroke spodbudila k dnost otrok ter vseh nas. Pri otrocih moramo priče- likovnemu in dramskemu usmerjanju, igri vlog ter ti z drobnimi opravili, jih ne zasičiti z nešteto ukrepi ekologijo povezala z ostalimi področji kurikuluma. ter jih učiti počasi, da se v njih prebudi ekološka zavest. To želim prenesti tudi na starše, da bodo Če to lahko zmorejo že pri dveh, kaj bodo znali le-ti svoje otroke usmerjali tudi doma. Spodbuda in vedeli šele pri treh? in zgled sta ključnega pomena. In kot velikokrat V vrtcu lahko dvoletnike naučimo kar nekaj okolju pravimo, na mladih svet stoji, le zaradi mladih (tudi prijaznih navad, ki se zdijo majhne spremembe, a otrok) bo svet ostal in ne obstajal. ustvarijo velik učinek: - zapiranje tekoče vode (varčevanje s pitno vodo), - uporaba ene brisačke (zmanjšana količina od- padkov), Literatura Asimov, I. (1996): Zakaj odpadki povzročajo probleme? Ljubljana: - varčna uporaba mila (en poteg oz. pritisk je do- Co Libri. volj), Cencelj, D. (2017): Urejeno igrišče vrtca kot prostor za aktivno uče- nje in igro. Magistrsko delo. Ljubljana: Pedagoška fakulteta. - ugašanje luči (varčevanje z elektriko), Inskipp, C. (2006): Izboljšajmo svoje okolje, Odpadki in recikliranje. - ločevanje odpadkov (reciklaža, zmanjšanje ku- Ljubljana: Grlica. Kurikulum za vrtce (1999). Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport; pov smeti), Urad Republike Slovenije za šolstvo. - iz starega naredimo novo (reuporaba), Okoljska vzgoja v šoli (2000). Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Walsh, M. (2008): 10 stvari, ki jih lahko naredim za lepši svet. Lju- - eko sprehod (čistilna akcija). bljana: Vale Novak. 14 Didakta