62 postati. Po celem dnevu predavanj in vaj smo s prijatelji šli na koncert Dunajskih simfonikov, pri katerih je igral tudi moj takratni profesor Gerald Pachinger. Študenti glasbe smo brezplačno dobili vstopnice za stojišča ob zadnji steni dvorane. Orkester je igral Schubertovo Ne- dokončano in Brucknerevo Peto simfonijo. Vizualnih prizorov se ne spomnim toliko kot zvoka, ko so basi in violončeli začeli izvajati postopni crescendo iz skraj- nega pianissima ter pričarali tisto skrivnostnost, ki te pritegne in ne izpusti. Od trenutka, ko so začeli igrati, sem s široko odprtimi očmi in ušesi absorbiral iz orke- stra vse, kar sem lahko, dobil sem mehka kolena, sedel sem na tla in doživljal občutke, ki jih do takrat še nisem poznal. Bil sem prerojen kot otrok, ki ima pred sabo še popolnoma neraziskan svet ter želi videti in doživeti vse. Po koncertu nisem mogel najti besed, s katerimi bi se poslovil od prijateljev, domov sem odšel kar sam in med pešačenjem sprejel odločitev, da bom igral v orke- stru. Zakaj se je takrat to zgodilo, ne vem, saj sem že pred tem obiskal kar nekaj koncertov in oper, a morda je k odločitvi botrovala kombinacija izvrstnega simfo- ničnega orkestra, odlične dvorane, odličnega dirigenta in še prava glasba zame je bila. Ta trenutek se mi je zelo močno vtisnil v spomin, saj je bil prelomnica v mojem življenju. In še danes si želim tega, vsak dan. Glasba v šoli in vrtcu, letn. 25, št. 1 (2022) | Daša Tavčar, Matija Tavčar, Pihalni orkester se predstavi – pobarvanka in igra spomin Daša T avčar Matija T avčar Pihalni orkester se predstavi – pobarvanka in igra spomin Glasbeno ustvarjanje, medsebojno druženje, pove- zovanje ter podajanje glasbenih znanj in izkušenj na različne načine so pomembni elementi večje skupine inštrumentalistov, denimo pihalnega orkestra. Pri ra- zvoju in nadgrajevanju orkestrskih vrst je širjenje spo- znavanja inštrumentov bistvenega pomena, ki pa se začne že v predšolskem obdobju. S ciljem predstaviti inštrumente v Pihalnem orkestru Komen na dostopen in motivirajoč način sta nastali igra spomin »Glasbeni svet« ter pobarvanka z avdio-vizualnimi vsebinami. Pihalni orkester Komen Glasbeno-umetniško društvo Pihalni orkester Komen združuje glasbenike, ki so vključeni tako v različne oblike glasbenega ustvarjanja kot tudi v vzgojno-izobraževalno delo, namenjeno najmlajšim, ki šele odkrivajo orkestr- sko igro. S posebnim občutkom za individuum vsakega posameznika, a hkrati s ciljem medsebojnega druženja in glasbenega ustvarjanja v domačem okolju je organi- zirana poletna orkestrska šola MusiKras. Štiridnevni glasbeni tabor z odličnimi lokalnimi glasbeniki, ki svoje znanje dokazujejo na najprestižnejših tekmovanjih in se izpopolnjujejo širom Evrope, nudi mladim glasbenikom pristno glasbeno izkušnjo, pri kateri imajo pomembno vlogo igranje, spoznavanje inštrumentov in tudi ustvarja- nje skupne orkestrske celote. Ker pa je najprimernejši čas za pridobivanje pozitivnih glasbenih izkušenj ter hkrati tudi znanja prav v predšolskem in zgodnjem šolskem ob- dobju, izvajamo tudi glasbene delavnice za najmlajše na- dobudneže, ki se prvič srečujejo z inštrumenti pihalnega orkestra. Pri izvajanju glasbenih delavnic so poleg men- toric soudeleženi tudi člani orkestra, ki otrokom predsta- vijo glasbila iz skupine pihal, trobil in tolkal. Glede na odzive otrok sta njihova dejavna vključenost ter iskanje novih pristopov glede na potrebe ključna dejavnika uspe- šnega vzgojno-izobraževalnega dela. Igra spomin »Glasbeni svet« Z mislijo širjenja orkestrske glasbe med predšolski- mi in šolskimi otroki v časih, ko sta bili medsebojno druženje in glasbeno ustvarjanje malodane nemogoči, je ob 25-letnici PO Komen v sodelovanju z obliko- valsko ekipo Papirus Print d. o. o. nastala dobro zna- na igra spomin z imenom »Glasbeni svet«. Kot pravi Marjanovič - Umekova (2002, str. 18), igro spomin uvrščamo med družabne igre ali igre s pravili. Otrok vnaprej sprejme postavljena pravila in se jim prilagodi DOGODKI 63 (Marjanovič - Umek, 2009). Pri igranju družabne igre spomin »Glasbeni svet« otrok spoznava skupine glasbil, vključene v pihalni orkester (na primer pihala, trobila, tolkala), pa tudi druge skupine (na primer brenkala, go- dala, glasbila s tipkami), uri pomnjenje, koncentracijo in zaznavanje. Pobarvanka »Orkester se predstavi« Ker je bila epidemiološka situacija v državi še vedno negotova, smo želeli otrokom omogočiti hiter dostop do avdio-vizualnih predstavitev, ki bi drugače potekale večkrat na leto tako v vzgojno-izobraževalnih ustanovah (vrtec, šola) kot pri glasbenih delavnicah. Skupaj s člani Pihalnega orkestra Komen in snemalno ekipo smo tako pripravili kratke predstavitve inštrumentov pihalnega orkestra. Poleg avdio-vizualnih vsebin pa smo idejo že- leli nadgraditi in pihalni orkester predstaviti tudi z av- torskimi ilustracijami domače oblikovalke Ivane Žigon. Nastala je pobarvanka, sestavljena iz štirinajstih ilustracij različnih glasbenikov in pihalnega orkestra, razvrščenih po vrstnem redu v partituri (pihala, trobila, tolkala). Z dodajano QR kodo ob vsaki ilustraciji smo želeli slediti še enemu od namenov pobarvanke, to je otrokom, staršem, vzgojiteljem in učiteljem omogočiti hiter dostop do avdio-vizualnih vsebin. V zadnjem delu pobarvanke se ilustracijam glasbenikov z inštrumenti Slika 1: Igra spomin »Glasbeni svet« Slika 2: Naslovnica pobarvanke Slika 3: Ilustracija s QR kodo pridruži tudi lik Pokovček, ki v obliki lutke že čaka na obisk najmlajših pri glasbenih delavnicah. Sklep Spoznavanje inštrumentov s pomočjo natančnih ilustracij tako pri družabni igri kot pri pobarvanki ter nadgradnja z ogledom avdio-vizualnih predstavitev je pri dosedanjih uporabnikih različnih starosti in strok pustilo pozitiven odziv, ki se nadgrajuje z novimi ide- jami, na primer z obiskom lutke Pokovčka, ki je eden izmed elementov pobarvanke. Družabna igra in po- barvanka sta lahko glede na zelo dobre odzive ob izidu ter ob kakovostnem medsebojnem dopolnjevanju vseh sodelujočih v skupno vizijo širjenja pozitivne glasbene energije med najmlajše odličen pripomoček tako pri vzgojno-izobraževalnem delu v predšolskem in šolskem obdobju kot tudi sredstvo za pridobivanje glasbenih izkušenj v domačem okolju skupaj z najbližjimi. Več informacij o igri spomin »Glasbeni svet« in pobarvanki »Orkester se predstavi« je dostopnih na spletni strani https://www.pokomen.si/. Viri Marjanovič Umek, L. (2002). Dobra igrača. V: Gologranc Za- konjšek, B. (ur.). Celje: Muzej novejše zgodovine, str. 11–20. Marjanovič Umek, L. (2009). Razvojna psihologija. Ljubljana: Filozofska fakulteta.