>+**¥¥* Vvod. Hvaležen narod s ponosom slavi svoje zaslužne može; v knjigi in po¬ dobi jim postavlja spomenike, da se jih še poznejši rodovi spominjajo, da jih občudujejo, da se navdušujejo za ne¬ umorno delovanje po njihovem zgledu. Pa kteri so naši naj večji, najslavnejši predniki? Mar zmagoslavni vojsko¬ vodje, bistroumni učenjaki, duhoviti umetniki? Ti možje gotovo zaslužijo častno priznanje potomcev; toda večji kakor oni so svetniki, kajti svetniki so premagali najhujšega sovražnika, svoje strasti; izdelali so z dolgotrajnim delom najlepši umotvor, ko so svojo dušo upodobili po podobi božji; nas 2 pa uče naj težo znanost: krepostno in sveto živeti; njihove slave ne oznanujejo le domača tla in širne dežele, temveč milijoni srečnih nebeščanov in sv. ka¬ toliška cerkev po vesoljni zemlji; da, še več, poveličuje jih Bog sam »ki časti nje, ki so njega častili «. Kakor trava se bo v prah zdrobila zemlja in vsa njena slava, slavlje svetnikov pa ne bo imelo konca na veke. Kakor drugi duševni velikani so tudi Svetniki dika svoje domovine, veselje za celo kato¬ liško cerkev. Sedanji naš st. Oče v Rimu, Pij X., so osrečili slovanske rodove s tem, da so proglasili dva Slovana » blaženim « mučencem. 15. januarja 1905. se je brala prva slovesna s is maša njima na čast v središču sv. cerkve, v Rimu; od onega slovesnega trenutka jih smemo javno častiti kot take, ki so gotovo zveličani in ki pri Bogu s svojo pri¬ prošnjo mnogo premorejo v naš telesni in dušni blagor. Dovoljena je tudi v ostrogonski nadškofiji, v košiški ško- 3 fiji in po vseh hišah družbe Jezusove njim na čast posebna sv. maša in cerkveni oficij. Imeni teh dveh blaženih Slovanov sta: Marko Križevčan (ali s polati- njenim imenom Crisinus >, rodom Hr¬ vat, rojen v Križevcu l. 1588.; tovariš v boju in zmagi mu je bil Melhijor Orodecky, rojen v Tešinu (Teschen) l. 1584. kot potomec stare poljske ro¬ dovine. Z njima ob jednem je prejel palmo mučeniške smrti Štefan Pon- gracz, rojen l. 1582. v Alvinczu na Sedmograškem; ta je sicer po rodu Oger; vendar se smemo veseliti nje¬ gove slave še posebno Slovenci; pre¬ živel je namreč štiri leta na slovenski zemlji, v Ljubljani in v Celovcu, kjer je svoje mlade moči posvetil vzgoji vsaj po večini slovenskih sinov na la¬ tinskih šolah. Vsi trije mučenici so bili udje Marijine družbe; zato imajo možje in mladenči procvitajočih Marijinih družb še poseben vzrok vneto jih častiti in r 4 učiti se od njih Marijo in Jezusa prav ljubiti, sveto živeti in apostolsko de¬ lovati. Slovence in zlasti Marijine družbe v kratkih potezah seznaniti z življe¬ njem in mučeništvom teh novih blaže¬ nih kongreganistov-duhovnikov, je na¬ men teh vrstic. I. Življenje blaženih mučencev. 1. BI. Marko Križevčan. Bil je rojen 1. 1588. Njegova rodo¬ vina je podarila Hrvatom mnogo juna¬ kov v boju zoper deželne sovražnike. Starši so mu bili premožni plemiči in, kar je še več vredno, pobožni kristi- jani. V nežni mladosti mu je skrbna mati vsadila v srce sinovsko ljubezen do Marije Device; poroča se, da je že kot trileten deček izredno goreče častil svojo nebeško Mater, ime Ma¬ rija mu je bila jasna morska zvezda v vseh viharjih življenja in še v smrt¬ nem boju. Dvanajst let star je moral 6 zapustiti svoj dom ; starši ga pošljejo na Dunaj v latinske šole, ki so jih vodili 00. jezuitje; vsem svojini tovarišem je bil zgled vztrajne pridnosti in lepega vedenja. Modroslovja se je učil v Gradcu, kjer si je po triletnem napor¬ nem učenju pridobil doktorski naslov. Tudi tukaj se je odlikoval v vestnem izpolnjevanju vseh svojih dolžnosti; bil je namreč sprejet v Marijino družbo 1. 1607. A jezuitje so bili od nekdaj jako izbirčni, dovolili so pristop v kongregacijo le zglednim, najvred¬ nejšim dijakom. Sedaj začne resno razmišljevati svoj poklic; spozna, da ga Bog kliče v duhovski stan; in takoj veselo po¬ sveti z dovoljenjem svojim modrih staršev vse svoje bogate duševne da¬ rove jedino le Bogu in sveti katoliški cerkvi. Da bi se pa v bogoslovski vedi popolneje izobrazil, se poda v Rim v nemško-ogrski zavod. V tem zavodu so imeli mesto le najbolj na¬ darjeni dijaki iz nemških in ogrskih 7 pokrajin, da bi mogli pozneje uspešno braniti nauke in pravice sv. cerkve zoper krivoverce. BI. Marko je z od¬ ličnim uspehom dovršil bogoslovne študije; in takoj je začel rabiti svojo znanost v slavo božjo in zveličanje duš. L. 1615 ga najdemo že kot neumorno delavnega dušnega pastirja v njegovi domovini. Njegova gorečnost in uspehi v njegovem apostolskem delovanju so morali biti pač veliki; kajti glas o nje¬ govih čednostih je segel kmalu čez meje lastne škofije. Čul je o njem tudi veliki ogrski prinras, nadškof ostro- gonski Peter Pazmany. Ta apostolski nadpastir je iskal učenih in zglednih duhovnikov, ki bi mogli katoličane obvarovati krive vere Kalvinove, ki se je po ogrskih deželah jako razši¬ rila, duhovnikov, ki bi mogli pre¬ slepljene odpadnike nazaj pripeljati k zvesti čredi Kristusovi. Ni miroval cerkveni knez, dokler ni Križevčana pridobil za svojo škofijo; imenoval ga je takoj za profesorja in ravnatelja 8 na zavodu v Trnovem na Slovaškem; kmalu ga je pozval v ostrogonski ka¬ pitel kot kanonika; bi. Marko je moral prevzeti še upravo opatije v Szeplaku, ki je dve uri daleč od Košič (Ka- schau) na severnem Ogrskem, kjer je dobil slednjič s svojima tovarišema mučeniško krono. Čas, ki mu je pre- ostajal od uradnih opravkov, je pridno porabil v zveličanje duš; iskal je po hišah dobre, toda boječe, včasih oma¬ hujoče katoličane; učil jih je posa¬ mezno, tolažil, osrčeval jih je in tako oborožil zoper napade krivoverskih pridigarjev. V Košicah, kamor ga je večkrat peljala pot po opravkih, se je se¬ znanil z Andrejem Doczy-jem; ta je bil mestni poveljnik, hraber [vojak, vdan svojemu cesarju do smrti, ne¬ ustrašen katoličan. Ko sta prišla v Košiče še o. Pongracz in o. Grodecky, mašnika družbe Jezusove, so se vsi štirje prijateljsko zjedinili v bran sv. veri. Da bi se mogel tem uspešneje žrtvo- 9 vati za sveto stvar, je bi. Marko z o. Pangraczem opravil duhovne vaje sv. Ignacija; to jima je bilo jako ko¬ ristno; kajti že se je bližal Kožicam Rakoczy s svojo vojsko, da bi ogrske dežele vzel Ferdinandu II., ki je branil katoličane zoper drzne napade pro¬ testantov. Vojskoval se je Rakoczy za sedmograškega kneza Bethlena Ga¬ borja. Ker so pa odslej trije blaženi skupno delili svojo usodo, poglejmo najprej še v življenje njegovih sodrugov iz reda družbe Jezusove. 2. BI. Melhijor Grodecky. Bil je staroplemenitega rodu, ki se je iz Poljskega preselil v Tešin v Šleziji; tu je bil Melhijor rojen 1. 1584. Po skrbni domači vzgoji so ga po¬ slali verni starši na Dunaj v jezuitske srednje šole. Zaradi svoje pobož¬ nosti in nedolžnosti je bil sprejet v Marijino družbo. To je bil zanj dan svetega veselja; tako je sporočil domu 10 svoji materi: „Ves sem iz sebe od veselja, ljubi starši; dosegel sem nam¬ reč veliko srečo, da sem sprejet med člane Marijine družbe." Devetnajst let star prosi po resnem preudarku za sprejem v red družbe Je¬ zusove. Svoj novicijat je dovršil v Brnu; nato je tri leta podučeval mladino v Brnu in Henrikovem Gradcu (Neu haus) na Češkem. Modroslovja in bo¬ goslovja se je učil v Pragi, kjer je tudi vodil petje pri gojencih. V mašnika posvečen 1. 1614. je po¬ žrtvovalno in jako plodonosno de¬ loval kot pridigar med češkim prebi¬ valstvom okolice praške. A božja pre¬ vidnost mu je odločila drug težavnejši, pa tudi slavnejši delokrog. Poveljnik košiške posadke, Andrej Doczy, si je izprosil od jezuitskega provincijala dušnih pastirjev za zapuščene košiške katoličane; dva apostolska moža sta bila izbrana za ta nevarni posel, o. Mel- hijor Grodecky za Slovane in Nemce, o. Štefan Pongracz za Ogre. O. Gro- 11 decky je opravljal službo vojaškega kapelana; s svojo ljubeznivo krot- kostjo si je pridobil srca in spošto¬ vanje vseh vojakov. Le surova sila fanatičnih kalvincev, ki so upornim četam radovoljno odprli mestna vrata, je zamogla ustaviti delovanje dobrega pastirja. Redovni sobrat in tovariš pri delu in plačilu mu je bil 3. bi. Štefan Pongracz Porodil se je 1. 1582. v Alvinczu na Sedmograškem ; njegova plemenita grofovska in baronska rodovina še sedaj živi na Ogrskem. Živahnega dečka so posebno veselile vojaške igre ; meč, boben, vojaške zastave so mu bile najljubše igrače; tudi sicer je s tem kazal vojaški značaj, da je vestno in točno izvrševal svoje naloge in da je tudi pri drugih pazil na red in toč¬ nost. S to značajno odločnostjo je pa srečno združil pobožnost in ne¬ dolžnost. 12 V nadaljno izobrazbo so ga starši poslali v jezuitsko gimnazijo v Kološ (Klausenburg); tukaj sčasoma spozna, da ga Bog kliče v red družbe Jezu¬ sove. Pa kakor sv. Stanislav in sv. Alojzij je moral premagati mnogo zaprek, preden se mu je izpolnila srčna želja; prošnje in solze, obljube in kazni ga niso mogle odvrniti od spoznanega poklica; starši so le neradi pustili ljubljenega in nedarjenega sina v re¬ dovni stan. Iz neomahljive in odločne vztrajnosti so starši izprevideli, da ga vodi višja moč, in zato so mu sled¬ njič dovolili njegovo prošnjo. Po dovršenem dveletnem novicijatu (v Brnu) in modroslovju (v Pragi) so ga redovni predstojniki še kot klerika poslali v Ljubljano (1607 — 1608). Tedaj so imeli jezuitje popolno gim¬ nazijo na istem mestu poleg šentja¬ kobske cerkve, kjer je sedaj ljudska dekliška šola. Dijaki so imeli svoja stanovanja po zasebnih hišah. Vendar so imeli jezuitje še posebno „seme- 13 nišče" pod svojim nadzorstvom. Tu so bili revni in zgledni dijaki brez¬ plačno z vsem preskrbljeni; stroški za vzdržavanje so bili pokriti z neka¬ terimi ustanovami in z milodari di¬ jaških dobrotnikov. L. 1604. je bilo v semenišču 60 gojencev; tiso bili tako marljivi, da je večina dobila šolske na grade. — O delovanju jezuitov v ljub¬ ljanskem kolegiju tako priča škof To¬ maž Hren v pismu, ki ga je poslal papežu Pavlu V. 17. marca 1610: „. . . Ljubljanski kolegij, (ki je posebna dobrota in previdnost božja), me tako čudovito podpira s tem, da puli ljuljko luteranskega krivoverstva, in da skoraj neprenehoma nazaj dovaja duše, ki so zablodile od katoliške vere, (kar se je zlasti pokazalo v iztrebi volkov), kakor tudi s tem, da nežno mladino, ki je prej bivala v tako gosti temi zmot in nevednosti, verno podučuje z najobilnejšimi sadovi." (Primeri Katol. Obzornik I. V. str. 215 dd.) 14 Tukaj torej, v središču slovenske zemlje, je čvrsti, petindvajsetletni .ma¬ gister" Pongracz vse svoje mlade in krepke moči zastavil v blagor izročene mu mladine, bodisi, da je podučeval v nižjih razredih, bodisi, da je nadzo¬ roval dijake v semenišču. K božji službi jih je vodil v prejšnjo cerkev sv. Ja¬ koba; (sedanja namreč je bila posve¬ čena šele 1. 1615.). Verjetno je, da se je v prostih urah od slovenskih to¬ varišev in gojencev učil slovenščine; kajti redovna pravila velevajo jezuitom, da se vsakdo, kolikor dopuščajo raz¬ mere, uči deželnega jezika. Da je ener¬ gični o. Pongrricz z vso vnemo izpolnil svojo ne lahko nalogo, nam priča do¬ volj cel njegov značaj. Pa že po enem letu je bil poklican v Celovec; tukaj je tri leta na girn- naziju podučeval dijake v pesništvu in govorništvu; tako se je namreč ime¬ noval peti in šesti gimnazijski razred. Iz pokorščine, v čast in slavo božjo, z gorečo ljubeznijo do neumrjočih duš 15 se je bi. Štefan lotil težavne naloge, in oskrboval je triletno službo z ono pre¬ vidnostjo in vztrajnostjo, z ono odloč¬ nostjo in krotkostjo, ki je potrebna vsakemu učitelju na višjih razredih. Trudil se je, ne samo da bi izobrazil razum svojih učencev in da bi njih spomin obogatil z obširnim znanjem, temveč da bi njih srce navdušil za vse dobro in lepo; nagibal je njih voljo, da bi s premagovanjem samega sebe rabili vse, naravi že tako zoprne po- močke, brez katerih ne morejo doseči svoje prave, večne sreče. Dovršil je o. Pongracz 29. leto; čas je bil torej, da začne bogoslovje; tako pride v Gradec. Bogoslovnih pred¬ metov ni samo preštudiral, temuč tudi premolil; zato ni čudo, da je bil vsem tovarišem zgled čednosti in znanosti. Slednjič je prišla zanj dolgo zaželjena ura, da je po rokah ljubljanskega škofa Tomaža 1. 1615. dobil mašniško posve¬ čenje. 16 A še jedno leto se je po redovnih pravilih moral v samoti pripravljati z molitvijo in drugimi dobrimi deli na apostolsko delovanje. Izročili so mu predstojniki lepo, pa tudi odgovorno službo, vodstvo vzgoje in poduka učeče se mladine v kolegiju, ki je bilo v Ha- monni na severnem Ogrskem. A to se je zdelo še premalo gorečemu redov¬ niku; o prostih dneh, ali po dovršenem delu v kolegiju se poda v okolico med zapuščeno kmetiško ljudstvo, obiskuje posamezne hiše, deli ubogim miloščino, tolaži bolnike, podučuje nevedne, otro¬ kom razlaga katekizem, svari očitne grešnike, ki so bili drugim v pohuj¬ šanje, svari zbegane ljudi pred kri¬ voverci, izpodbuja omahljivce, ki so bili že ob robu pogube, razgovarja se z odpadniki o verskih dvomih, vabi vse k pridigam in krščanskemu nauku. Tako si je pridobil srca vseh vernikov; celo nasprotniki so ga spoštovali, ker so videli njegovo požrtvovalno skrb za zveličanje duš. Bog je tudi blago- 17 slovil trud svojega pridnega delavca; dobri katoliki so ostali zvesti svoji ma¬ teri, katoliški cerkvi; zastonj so jih iz¬ kušali kalvinski pridigarji odtrgati od prave Kristusove cerkve; da, še mnogi zapeljani odpadniki so se skesani spra¬ vili s katoliško cerkvijo. Ni čudo, da so ga sovražili krivo¬ verski zapeljivci, najraje bi ga bili s pota spravili. Ko je vrli branitelj domovine in cer¬ kve, Andrej Doczy, slišal o teh uspehih mladega misijonarja, si ga izprosi od re¬ dovnih predstojnikov za mesto Košiče, ki so bile v nevarnosti, da jim ne ugasne luč sv. vere. Tako je prišlo 1. 161Q. — Meseca julija se o. Pongracz s svojim prijate¬ ljem, kanonikom Markom Križevčanom, poda v Hamonno, da bi si tam v tihoti in premišljevanju izprosila od sv Duha moči od zgoraj; in potrebna jima je bila ta moč in zadobila sta jo v toliki meri, da sta junaško prema- 2 18 gala strašne muke, grozovito smrt za Jezusa in njegovo nevesto, sv. cerkev. Že se je namreč bližal Jurij Ra- kčczy na čelu upornikov. Kakor so namreč kalvinci prelomili zvestobo do podedovane vere svojih očetov, tako so prelomili prisego svojim vladarjem katoliške habsburške dinastije; da, mno¬ gokrat so se zavezali z najkrutejšim sovražnikom sv. križa, s turškimi sultani, rajši, kakor da bi bili pokorni kato¬ liškemu kralju. A božja previdnost more še člo¬ veško zlobnost obrniti v svojo večjo slavo in v blagor sv. cerkve in svojih zvestih služabnikov. Ravno kalvinski fanatizem je dal povod, da so naši trije junaki dosegli čast mučeniške krone. II. Mučeniška smrt treh blaženih. Dne 3. septembra 1619. je prišel Rakoczy pred Košiče. Kalvinski me¬ ščani mu brez boja odprb mestna vrata, 19 Doczy-ja pa izroče sovražniku; vkle¬ njen je bil nesrečni poveljnik, ki je bil jednako zvest Kristusu kakor svojemu kralju, odpeljan v jetništvo na Sedmo- graško, kjer je bil najbrže zastrupljen. Glavni voditelji kalvincev so takoj predlagali, naj Rak6czy da pomoriti vse katoličane v mestu; ker tega niso dosegli, so vendar izprosili, naj se Lismrte vsi katoliški (ali kakor so jih imenovali „papistiški“) duhovniki, a ko ne z a ta j e katoliške vere in ako ne odpovedo pokorščine pred¬ stojnikom katoliške cerkve! Najprej so močno zastražili hišo, v kteri so stanovali trije duhovniki, ka¬ nonik Marko Križevčan in oo. jezuita Stefan Pongracz in Melhijor Grodecky. Noben katolik ni mogel ž njimi obče¬ vati; tudi niso vse tri dni do smrti dobili niti hrane niti pitne vode; le neki vojak jim je v petek ponujal po¬ rogljivo kos mesa. Niso se ga dotek- nili; kajti v teh razmerah bi krivoverci to smatrali kot znamenje verskega od- 2 * 20 pada; rajši so hoteli lakote umreti, kakor da bi se pregrešili zoper spo¬ znanje sv. vere. Niti tega jim niso dovolili krivo¬ verci, da bi se pred sodnijo mogli zagovarjati. Le jedno so si mogli izbrati: ali odpad od vere, ali grozovito smrt. Kalvincem bi bilo bolj všeč, da bi duhovniki zatajili vero; upali so namreč, da jih bodo posnemali še drugi katoliki. Rak6czy je po svojem poslancu obljubil Križevčanu vse do¬ hodke Szčplaške opatije, ako bi izpo¬ vedal Kalvinove krive nauke. Vneti o. Pongracz ni mogel počakati odgo¬ vora svojega tovariša, temuč hitro reče: Vaš general naj prihrani sebi uropano posest, nas naj pusti s svojimi satan¬ skimi naklepi v miru; nič ne bo do¬ segel ne s sladkimi obljubami, ne s surovo silo. Takoj se oglasi še verni kanonik: Povej svojemu gospodu, da si je opatijska posestva krivično pri¬ svojil, ta so last ostrogonskega kapi- teljna; zato jih ne more brez krivice 21 drugemu darovati; sicer pa tudi nimam svojega verskega prepričanja na prodaj; ako hoče, mi more vzeti življenje, a moje vere nikoli. Vedeli so dobro vsi trije ujetniki, da so s to izjavo zapadli smrti; dru¬ gega niso pričakovali, zato so tem go- rečnejše molili za dar moči in stano¬ vitnosti do konca. — Rakdczy še ni pustil vsega upanja, hotel jih je k odpadu od vere prisiliti. Na njegovo povelje se je podala četa hajdukov (sodnijskih slug) v stanovanje duhovnikov; tam so oropali domačo kapelico, zahtevali so denarja za od¬ kupnino, in ker niso nič dobili, so zažugali smrt. Previdni Pongracz jih vpraša: „Mi se ne zavedamo nobenega hudodelstva, s kterim bi zaslužili smrt; povejte toraj vzrok, zakaj nam hočete vzeti življenje!" „Zato, ker ste pa¬ pisti!"*) — Ta odgovor so hoteli *) V sedanji dobi bi rekli: „Ker nočete z nami „proč od Rima"! 22 slišati, da namreč morajo trpeti zaradi svojega verskega prepričanja; zato ve¬ selo zakličejo: „Zaradi tega gremo radi v smrt, ki nam je le dobiček in slava 1“ BI. Štefan kar ni mogel čakati, da bi svoje življenje daroval Njemu, ki je zanj na križu umrl; zato stopi pred četovodjo, ki je imel gol meč v roki, in mu globoko ukloni svojo glavo, da naj jo odseka; ali njegova ura še ni prišla, čakala ga je slavnejša krona; hajduki namreč še niso dobili povelja, da bi duhovnike umorili. Ko je Rakoczy zvedel o tej stano¬ vitnosti, ukaže, naj se jetniki z najhuj¬ šimi mukami silijo k prestopu; če bi se ne vdali, naj jih umore. Napočil je 7. sept. — Kmalu po polnoči so stali že hajduki z morilnim orožjem pred stanovanjem svojih žrtev. O. Pongracz jim radovoljno odpre prvo sobo; takoj dobi težak udarec na prsi, da se nezavesten zgrudi na tla. Ko se zave, mu obleko strgajo s telesa, roke 23 mu zvežejo na hrbet, in žgo ga po celem telesu z baklami tako dolgo, dokler se ne prikaže med rebri njegov drob; v teh strašnih bolečinah spozno- vavec Kristusov vedno ponavlja sveta imena, Jezus in Marija. Kruti trinogi mu medtem večkrat reko: „Postani kalvinec, in precej te pustimo pri miru!“ Neustrašeno odgovori bi. Štefan: „Raje dam svoje življenje, kakor da bi zatajil pravo vero!" Po tem prostodušnem odgovoru še bolj razkačeni rabelji iščejo novih muk: odrežejo mu nos in ušesa, razmesarijo ga tako neusmi¬ ljeno, tako sramotno, da pero ne more tega zapisati; posadč ga še na stol in privežejo ga z jermenom za vrat tako tesno, da so mu oči izstopile iz jamic. Zopet mu ponujajo življenje, če sprejme kalvinsko vero; odločno kakor prej jih zavrne neupogljivi trpin. Med tem so drugi hajduki mučili v notranji sobi druga dva duhovnika. Najprej zahtevajo od kanonika Križev- čana, naj zataji katoliško vero; toda 24 zvesti učenec Kristusov jim pove, da tega nikdar ne stori; zato ga bijejo z beti, ranijo z mečem in trpinčijo ga podobno kakor bi. Štefana. A tudi njega izkušajo še zapeljati; ustavijo svoje nečloveško mesarjenje, hinavsko ga milujejo in vprašajo s sladkim je¬ zikom : „Zakaj ne držite z nami, z ogrsko rodoljubno stranko, ki iščemo le blagor domovini; prestopi k nam, in tvojih muk bo konec!" Križevčan takoj spozna to novo past, vidi, da hočejo s patrijotičnim in političnim plaščem prikriti svoje sovraštvo do katoliške cerkve ; zato jim odgovori: „Da, tudi jaz sem na strani onih, ki delajo za pravi blagor domovine ; to pa niso kalvinci, temuč katoliki, ki radovoljno žrtvujejo svoje življenje za sv. vero in za svojega kralja. Drago je moral plačati zvesti ka¬ nonik ta odgovor; razmesarili so tri¬ nogi njegovo telo tako nečloveško, da je mestni rabelj, ki je poznej mrtva trupla dal prenesti na drug kraj, re- 25 kel: tako zdelanega telesa še nisem videl. Slednjič odsečejo hajduki mučen¬ čevo glavo; celo truplo pa vržejo v kloako za hišo. Jednake muke je moral za sv. vero prenesti tudi bi. Melhijor Grodecky. Ker ni hotel zapustiti prave cerkve Kristusove, ga trpinčijo jednako, ka¬ kor njegova tovariša, samo, da so se izmislili še novo muko; zvežejo mu trdo roke na hrbet in z vrvjo ga obe¬ sijo za zvezane roke na strop, tako da je prosto visel; na noge pa mu obesijo težak kamen, da so se vse kite raztegnile; nato mučijo telo s kleščami, z meči, z gorečimi baklami. V tem groznem trpljenju ni bilo sli¬ šati iz njegovih ust drugih besed, kakor sv. imena. V teh imenih je do¬ bil svoje junaštvo ; zadnja beseda zvestega kongreganista je bilo sladko ime Marija. O. Pongracz je še ležal v svoji krvi, klical sv. imena in molil za svoje morivce: „Oče, odpusti jim, saj ne ved6, kaj delajo!" Trinogi mu 26 še ne dajo miru; poživljajo ga k od¬ padu, pristavijo k prejšnjim nove muke; nazadnje ga hočejo obglaviti. Pa to ni bilo tako lahko, ker je ležal na tleh; zato ga dvakrat s sabljo vsekajo po glavi, da so se odprle široke rane, in misleč, da je mrtev, tudi njegovo telo zavlečejo v smrdečo jamo na dvorišču. Tam zasujejo površno vsa tri trupla s smetmi in šuto, ki je tam krog ležala. Vse to se je godilo v času od pol¬ noči do jutra dnč 7. septembra 1619. O. Pongracz pa še ni umrl; živel je še 20 ur, do jutra 8. sept., praznika rojstva D. Marije; ponavljal je, dokler je bil pri zavesti, vedno sveta imena, Jezus in Marija; v njih roke je izročil svojo junaško dušo. In Gospod Jezus je sprejel zveste svoje vojščake v svojo večno slavo ; a tudi na zemlji jih je hotel poveličati. 27 III. Slava! Deputacija katoliških meščanov se je takoj podala k kalvinskemu mest¬ nemu sodniku s prošnjo, da bi smeli trupla rajnih duhovnikov dostojno po¬ kopati; ali prošnja jim je bila kratko malo odbita. Čez nekaj tednov je šla plemenita vdova k mestnemu magistratu z isto prošnjo; dosegla je vsaj toliko, da so se smeli telesni ostanki pokopati v •suh grob poleg kloake. Katolikom se je zdelo to seveda nevredno vrlih ju¬ nakov; zato so vložili prošnjo narav¬ nost pri knezu Bethlenu; a niso bili uslišani. Še le grofici Katarini Palffy se je 1. 1620. posrečilo, da je dobila dovo¬ ljenje, dvigniti tri trupla iz zemlje; očistili so skrbno kosti, ovili jih z rdečo svilo in položili jih v dostojne ra k ve in prepeljali v cerkev grada Hertnek. Čez petnajst let je preskrbela pobožna grofica dragocenim relikvijam lepo in umetno izdelano rakev iz ko- 28 vine, da bi jih prepustili jezuitski čer- kvi v Trnovem na slovaški zemlji. Ker pa cerkev ni bila dodelana, shranili so trupla v redovni cerkvi sv. Klare. Ker so bile klarisarice pregnane (I. 1782.), je ukazal nadškof ostrogonski 1. 1784., naj se prenesb sveti ostanki v uršu- linsko cerkev v Trnovem, kjer so do današnjega dne shranjeni in od po¬ božnega ljudstva češčeni. Tako je božja previdnost skrbela za čast te¬ lesnih ostankov blaženih mučencev. Dobri Bog je tudi s čudeži pove¬ ličal slavo svojih zvestih služabnikov. Zlasti je spomina vredno, da je na priprošnjo treh blaženih bilo ozdrav¬ ljenih več jetičnih bolnikov, kterim zdravniki več niso mogli pomagati. Dva čudežna dogodka sta bila v Rimu še posebno strogo preiskovana; in dokazano je zgodovinsko, naravo¬ slovno in modroslovno, da se dotični dogodki nikakor ne morejo naravno razlagati, da je toraj božja roka tukaj neposredno delovala v proslavo teh 29 treh mučencev. Že v 17. stoletju so začeli preiskave, ki so potrebne, pre¬ den se more kdo proglasiti blaženim. Pa vsled raznih zaprek se niso mogle dovršiti. Ko so bile dovršene vse pred¬ priprave, vloži kardinal-primas Vaszary, nadškof ostrogonski, I. 1896. prošnjo na papeža Leona XIII., da bi pospešil rimske preiskave. L. 1904. na praznik sv. treh kraljev je izrekel sv. oče Pij X. odločilno sodbo, da so sigurno do¬ kazani čudeži in mučeništvo košiških spoznovavcev; 22. febr. istega leta bil je razglašen v vatikanski dvorani de¬ kret: „Sigurno se smejo prišteti bla¬ ženim častiti služabniki božji Marko Križevčan, Štefan Pongracz, Melhijor Grodecky.“ Dne 15. januarja 1905. je Pij X. slo¬ vesno proglasil omenjene služabnike božje blaženim z apostolskim pismom, dovolil njih javno češčenje in toplo priporočal vsem vernikom, naj časte te junaške spoznovavce sv. vere. 30 Sv. cerkev nam jih postavlja v zgled, da tudi mi junaško in srčno spozna¬ vamo svojo vero pred vsem svetom. Ne dajmo se preslepiti, da bi lahko¬ miselno odpadli od jedine prave cer¬ kve Kristusove, in ta je sv. katoliška cerkev s svojim vidnim poglavarjem, rimskim papežem. Globoko si vtisnimo v srce besede Gospodove: „Kdor bo mene spoznal pred ljudmi, tega bom tudi jaz spoznal pred svojim Očetom, ki je v nebesih ; kdor pa mene zataji pred ljudmi, tega bom tudi jaz zatajil pred svojim Očetom, ki je v nebesih.“ (Mat. 10, 32, 33.) Zlasti so novi trije blaženi vzor vsem članom Marijine družbe. Pod zastavo Marijino so dosegli svojo stanovsko popolnost, pod to zastavo so delovali apostolsko in razširjali kraljestvo božje ; s presladkim imenom brezmadežne Device Marije na jeziku so si priborili mučeniško krono. Hodi za njimi, dragi kongreganist; tudi ti boš pod to zastavo zmagal! Cerkvena molitev k blaženim mučencem. f- Prosite za nas, blaženi mu¬ čenci Marko, Stefan in Melhijor! Da postanemo vredni ob¬ ljub Kristusovih. Molimo! Prosimo Te, o Go¬ spod, dodeli nam po priprošnji svojih blaženih mučencev, Marka, Štefana in Melhijora, svojo milost, da bomo posnemali njih stano¬ vitnost v veri kakor se veselimo njih slavne zmage. Po Kristusu, Gospodu našem. Amen. Molitev k trem blaženim mučencem. (Cerkveno potrjena, se rabi že od 18. stoletja.) V presvetem Srcu Jezusovem vas pozdravljam, slavni trije bla¬ ženi ! Spomnite se trpljenja, ktero ste za Boga prestali. Vi ste one tri luči, ki vedno gorijo pred ob¬ ličjem božjim; vi dajete našim srcem novo moč v nesreči in vsakovrstni bridkosti. Vam pripo¬ ročim svoje starše, svoje sorod¬ nike in svoje dobrotnike Ponu¬ dite svoje zasluženje Bogu za nas, da nas obvaruje vsake velike ne¬ sreče, izgube dobrega imena in bolezni. Prosite za nas in za uboge duše umrlih kristijanov in posebno za one, ktere ravno sedaj pripo¬ ročam Bogu. Amen. I ? ' S iJ