članki, razprave VLADO BENKO* Nevtralnost in mednarodni sistemi I Obstaja nekaj bolj ali manj prepričljivih razlogov za domnevo o tem, ali je Je pkHlno resnejše ukvarjanje s pomenom in možnostmi današnje strategije nevtralnosti. Medtem ko štejemo napovedi o zmanjševanju njene vloge - rastoča soodvisnost med subjekti mednarodne skupnosti, katere institucionalni izniz so zlasti sodobne integracijske strukture, naj bi bila vzrok ali eden od vzrokov tega trenda - med manj prepričljive, kajti sodimo, da je razvijajoči se mednarodni sistem še zmožen tolikšne fluktuacije, da zaradi tega ne kaže prehitevati s sodbami. Prepričljivejša se zdijo tista stališča, ki gradijo napovedi o manjši privlačnosti nevtralnosti na dokazljivem trendu k njeni eroziji, ki se kot taka pojavlja vse od konca prve svetovne vojne. S tem stališčem sc bomo v tem besedilu podrobneje ukvarjali. Da pa se od vseh, poprej navedenih pomislekih vendarle lotevamo teme, kot je opredeljena v naslovu, je razlog oziroma utemeljitev v poskusu raziskave zveze med nevtralnostjo in posameznimi mednarodnimi sistemi ali natančneje: problemu, kako različni mednarodni sistemi ustvarjajo, spreminjajo in ukinjajo pogoje za nastajanje, pomen in možnosti nevtralnosti. Ob tem se bomo vprašali o perspektivah nevtralnosti pri oblikujočem se mednarodnem sistemu, ki nastaja po zlomu vzhodnoevropskih realsocialističnih struktur. Gre za razmeroma zahtevno nalogo, ki se ji bomo poskušali približati z uporabo analize predhodnih mednarodnih sistemov in ekstrapolacijo nekaterih modelov v današnji čas. II Ni težav, ko gre za definiranje nevtralnosti, če jo razumemo kot »držo držav, ki se ne udeležujejo vojn med tretjimi državami- (Lauterpacht, H, 515), in »katere značilnost je nepristranskost, kakršno te države izvajajo nasproti tretjim, vojskujočim se državam«. Tako držo »te države priznavajo, njim pa ustvarja pravice in dolžnosti« (Lauterpacht II, 515). Gre, kot je razvidno iz te definicije, za pravno tolmačenje nevtralnosti, ki je izraženo z aksiomom, »da je nevtralnost držav, ki obstaja samo med vojno« (Lauterpacht II. 517). V tem besedilu ga poudarjamo zaradi tega, ker - kot bomo ugotovili kasneje - nepristranskost pojmujemo kot substanco nevtralnosti, ki pa se v doU>čcni meri pojavlja tudi tedaj, ko ni vojne. Nekatere države poskušajo to držo uresničevati tako, da ustvarjajo politične predpostavke za prehod v nevtralnost, če bi izbruhnila vojna. Če smo uporabili formulacijo »v določeni meri«, smo to storili zaradi tega, ker je v praksi številnih inačic t.i. nevtralizma oziroma difuzije pojmov, ki niso vselej enoznačni, moč zaslediti * Di Vtailo Ucnko. 7»iii prolooi Ijuhljamkc unncr/c BcioJilo )C ur>)bni «crzl|i dal|ic Mudijc. ki |o ic pHcc piipfuvil n Center 711 mcdnittidnc v; p Kaplanu norme za obnašanje, ki jih je treba razumeti tako. da njihovo upoštevanje ohranja stabilnost sistema oziroma pogoje zanj. Ce subjekti teh norm ne upoštevajo, prihaja do spreminjanja sistema oziroma prehajanja enega sistema v drugega. Na tej točki razprave bi bilo prav. da izrecneje opozorimo na razloge za to dokaj izčrpno obravnavanje zgodovinskih mednarodnih sistemov. Ti razlogi so: Prvič, kot izhodiščno tezo zanjo smo poudarili, da je pojav, razvoj in nihanja nevtralnosti treba razumeti v ftmkdji mednarodnega sistema. Drugič, tako pojav, razvoj in nihanja v nevtralnosti je mogoče raziskovati predvsem iz tari.ične točke njene .iiib.stance, tako kot smo jo definirali v uvodnih stavkih te razprave. Tretjič, zgodovinski mednarodni sistemi sti spremenljivi zaradi spremenljivosti elementov slehernega sistema. Četrtič, to stališče dopušča domnevo ludi o spremenljivosti nevtralnosti, če je la v funkciji mednarodnega sistema. Petič, obstajajo argumenti v prid trditve, da bi mogli s primerjavami med posameznimi mednarodnimi sistemi, identičnosti in različnosti v obnašanjih poglavitnih dejavnikov v njih. vrednotenjem spremenljivk, ki določajo njihovo obnašanje. itd. uspeti ne samo v prizadevanjih pojasnjevati procese in dogajanja znotraj 1073 Tcoriii m prakM. let. 30. U. 11-12. I.|uM)iiim IW teh sistemov, marveč v omejenem obsegu (middle-range theory) tudi napovedovati dog.tjanja. Če naj skušamo doseči takšne rezultate, pa je odločujočega ptimena določitev meril za razmejitev posameznih mednarodnih sistemov. Probleme, ki se pojavljajo glede razmejevanj, so poskušali razrešiti številni pisci. V tem besedilu se bomo podrobneje ustavili pri stališčih D. Singerja (Singer. 1969,30-32). V poglavju, kjer je razpravljal o lastnostih kakega sistema, je zapisal, da je slehernega od njih mogoče opisati in primerjati z drugimi, vendar pa: a) da obstaja empirično vprašanje, ali se kaka specifična lastnost sistema v zadostni meri in na neki določeni točki spreminja tako. da bi bilo možno začrtati kronološko mejo. b) da obstaja možnost, da bi bili zavoljo kakih teoretičnih razlogov zainteresirani za določene značilnosti kakega sistema, medtem ko bi bili indiferentni do drugih, in c) da je mogoče razvijati teorijo na temelju longitudinalnih podatkov, ko se srečamo z domnevno novim sistemom, če se ta pojavlja v korektno pogostih intervalih. Vendar pa Singer kljub določenem dvomu o možnostih razmejevanja dopušča, da se za določitev novega sistema izberejo nekatere »makro« značilnosti, ki zaznamujejo določen pojav in ki napovedujejo erozijo in izginotje določenega mednarodnega sistema. Znotraj teh »makro« značilnosti pa bi bilo treba in tudi možno uporabljati »prefinjene« prijeme in z njihovo pomočjo sistem opcracionalno definirati. Najbliže razreševanju vprašanja o razmejitvi mednarodnih sistemov je po našem mnenju prišel S. Hoffman (S. Hoffman. 1961. 209 passim), kije nanj. to je, kdaj kak mednarodni sistem nastane in kdaj se konča, odgovoril takole: a) ko se na nov način pojavi odgovor na vprašanje, kakšne so enote v potencialnem konfliktu, to je, ko se temeljna struktura sveta spremeni (od prehoda grških mestnih državic k rimskemu imperiju, odtod k srednjeveškemu sistemu razpršenih suverenosti, od tega sistema k sistemu ravnotežja po »cstfalskem miru itd.). b) ko se pojavi vprašanje; kaj morejo enote v medsebojnih konfliktih storiti ena drugi, to je. ko se spremeni tehnologija konflikta (tehnologija vojskovanja pred smodniško revolucijo, ukinitev neprepustnosti držav z njo, jedrska revolucija, ukinitev neprepustnosti vodilnih sil v mednarodni skupnosti), c) ko se znotraj posameznega stanja tehnologije konflikta pojavi nov odgovor na vprašanje: kaj enote hočejo storiti ena drugi. Na tej točki je pozornost obrnjena k vprašanju, ali je mogoče razmejiti mednarodne sisteme glede na daljnosežnost ciljev, ki si jih postavljajo enote v njem. kot tudi glede na sredstva in tehniko, ki jih te enote uporabljajo, da bi mogle uresničiti svoje cilje. Če kombiniramo te skupine meril, pridemo, kot meni Hoffman, do temeljnega razlikovanja med stabilnimi in revolucionarnimi mednarodnimi sistemi. Tako Hoffman določa, da je stabilni mednarodni sistem tisti, kjer so »vložki« (predmet) konflikta (ozemlje, prebivalstvo, oblast, viri, obnašanja itd.) omejeni, kjer odnose med enotami opredeljuje zmernost, tako kar zadeva cilje kot tudi sredstva, ki jih uporabljajo. Kakršna koli je temeljna struktura sveta in kakršna koli je tehnologija konflikta, delujejo enote (države) v tem sistemu tako, da omejujejo škodo, ki bi jo mogle prizadeti ena drugi. Medtem pa zmernost v revolucionarnem sistemu izginja. Če se odločitev cxlločujočega dejavnika - države, vlade - izkaže v odrekanju zmernosti, hkrati ko se to povezuje z revolucijo v tehnologiji konflikta, ugotavljamo. da postane sistem nestabilen. Z drugimi besedami: stabilni sistem je tisti, v katerem poglavitni dejavniki ne ogrožajo konstantno življenja in bistvenih vrednot, obstajajo pa tudi »pravila igre«, medtem ko takšnih latnosti v nestabilnem sistemu ni. V temeljne značilnosti stabilnega sistema sodi pogostost vojn. ki pa so omejene v ciljih in metodah, medtem ko v nestabilnih in revolucionarnih sistemih vsesplošna vojna sicer ni neizbežna, če tehnologija konflikta uvede skupen interes antagonističnih sil zato. da se izognejo p<>(x>lnemu uničenju. Toda samo dejstvo takšnega samozadrževanja ne vrača zmernosti v ciljih in zmernosti v sredstvih, sistem ostaja revolucionaren in nestabilen. Z uporabo teh meril in »makro« značilnosti je Hoffman prodrl globlje in natančneje opazoval empirične primere mednarodnih sistemov v sekvencah, ki segajo od grškega mikrokozmosa do sodobnih mednarodnih sistemov. Vanje sodijo: delovanje sistema ravnotežja, tehnika političnega in diplomatskega delovanja, razmerje med notranjim in zunanjim, pravno urejanje interakcij, vloga transnaci-onalnih sil, dejavnik ideologije itd. Vsekakor jc njegova vzpostavitev tehnologije konflikta in konflikta samega v izhodiščne hipoteze za razločevanje posameznih mednarodnih sistemov daleč od stališč, ki jih sicer moremo najti v literaturi, to je, da so za določitev teh sistemov bistvenega pomena vojne med velikimi silami. III Če z nekaterimi dopolnitvami sprejmemo lloffmanova merila za razmejitev mednarodnih sistemov, z namenom da iz njihovih konfiguracij in konstelacij razberemo pogoje za pojav, pomen, vlogo in nihanja v strategiji nevtralnosti - ti se, kot smo poudarili, spreminjajo - nam bo vodilo raziskovanje substance, institucionalizirane v pravnem izrazu nevtralnosti, kot je bila povzeta z Lauterpachtovo definicijo. Že v preteklih obdobjih je bilo mogoče ugotoviti izgubljanje semantične natančnosti pri uporabi pojma nevtralnost, kar še posebej velja za obdobje po pr\'i svetovni vojni. V tej zvezi smo navedli nekaj psti nevtralnosti, razumevanje kot pravnega instituta in s tem tudi njene substance, to je nepristranskosti. Kot je zapisal Lauterpacht. »je zgodovinski temelj za moderno formulacijo doktrine absolutne nevtralnosti absolutna pravica države, da se zateče k vojni« (Lauterpacht. II, 1944. 52ty). Toda pravica držav, da se zatečejo k vojni (ius and bellum) kot sredstvu nacionalne politike, je bila najprej omejena s paktom Društva narodov, nato pa s Splošno pt)godbo o odpovedi vojne (Briand-Kellogov pakt 1928) dejansko ukinjena. Interpretacija te pogodbe daje argumente v prid stališču, da sta diskriminacija nasproti agrestirju in pomoč njegovemu nasprotniku v skladu z mednarodnim pravom in da v sistemu mednarodnega prava, ki prepoveduje vojno, obstajajo omejitve, ko gre za institut nevtralnosti. Te omejitve pa se pojavljajo predvsem tedaj, ko gre za substanco nevtralnosti, toje nepristranskost. Praksa v drugi svetovni vojni je to ptitrdila - zgovoren primer z.a to jc obnašanje Švedske kot nevtralne države (neuravnoteženost njenih gospšnega urejevanja evropskih zadev na podlagi soglasja zmagovalcev nad Napoleonom, je bil oklic trajne nevtralnosti Avstrije bolj ali manj osamljen primer soglasja zaradi spoznanja, da velikim silam druge možnosti nc prcost.ijajo. To soglasje jc razvidno iz Državne pogodbe z Avstrijo maja 1955 o vzpostavitvi »suverene, neodvisne in demokratične Avstrije v mejah iz leta iy.3S«. Na podlagi tega mednarodnega akta jc Avstrija nekaj mesecev kasneje, potem ko je zadnji okupacijski vojak zapustil njeno ozemlje, sprejela ustavni zakt)n. ki je v dveh točkah razglasil njeno trajno nevtralnost, ki jo bo »vzdrževala in branila z vsemi razpoložljivimi sredstvi«, kot tudi. »da se ne bo pridružila vojaškim zvezani in nc dovolila vzpostavitve vojaških baz na svojem ozemlju«. primerjavi s Švico je Avstrija članica OZN - vanjo je vstopila nekaj mesecev po podpisu Državne pogodbe - v kateri dejavno deluje na različne načine, s sodelovanjem v »peacc kccping opcrations«. dajanjem zavetja dvema specialnima agencijama OZN, ne nazadnje pa je treba omeniti tudi njeno članstvo v varnostnem svetu kt>t nestalne članicc (197.3/74). Torej jo jemljemo tudi kot primer iskanja in doseganja določene skladnosti med idejo nedeljivega miru in kolektivne varnosti in pa statusii nevtralnosti, saj je bilo že v času Društva narodov ptnedano, "da je koncepcija nevtralnosti članstva Društva narodov nezdružljiva z načeli, da so vsi njegovi člani zavezani sodelovati...« (Karsh. 1988. 110). To skladnost je mogoče pojasnili predvsem na primerih ad hoc odločitev Avstrije, kot je bilo npr. njeno sodelovanje pri gospodarskih sankcijah zoper režim v Rodeziji. Avstrija ga je pojasnjevala z argumentom, da v tem času ni bilo vojne in da sta se glede sankcij proti omenjeni državi znašli v istem položaju obe supersili. Ce tako za Švico kot za Avstrijo velja, da ju m»>rcmo obravnavati kot dvoje posebnih primerov, tako kar zadeva nastanek njune trajne nevtralnosti kot tudi njenega izvajanja, jc na določen način nazoren tudi primer Finske. Njen p«iscben primer ima razmeroma glolH)ke zgodovinske korenine, ki so nam spominsko najbližje. ko gre za zimsko vojno med njo in Sovjetsko zvezo, za finsko sodelovanje v nemški agresiji na to državo in za razmeroma trde pogoje, ki jih jc Sovjetska zveza narekovala Finski. Iz izhodišča pogodbe o vzajemnem prijateljstvu, sodelovanju in medsebojni pomoči med državama (1948), kjer je najti več enostranskih obveznosti Finske nasproti severnemu sosedu kot pa uravnoteženega odnosa, se je v desetletjih razvilo razmeroma trdno medsebojno upoštevanje, v katerem Sovjetska zveza v določeni meri nastopa kot privilegirana stran, ki pa je - v primerjavi z njenimi odnosi do socialističnih držav evropskega vzhoda - ni izkoriščala. Sovjetska zveza je to posebno obliko statusa Finske, ki je bliže nevtralizmu kot pa nevtralnosti, upoštevala, med drugim tudi tako. da je spodbujala Finsko h krepitvi obrambnih zmogljivosti, zlasti na severu države, kar je bilo v sklopu večkrat izražene volje Finske, da bo z orožjem hranila svoj »nevtralni« položaj. 1079 Troiiia m pukMi. Ici .V». «1112 1 luhlijiui Tako Švica kot Avstrija - dve trajno nevtralni državi - in pa Švedska ter Finska s svojima posebnima položajema politične nevtralnosti, niso videle resnejših problemov, ko je šlo za njihovo včlanjevanje v zahodne mednarodne vladne organizacije in inštitucije, kot so OEEC, OECD. EFTA, pa tudi Svet Evrope, prav tako pa tudi sodelujejo na Konferenci o varnosti in sodelovanju v Evropi. Resnejši problemi pa so se zanje pričeli pojavljati, ko se je pričelo zastavljati vprašanje, ali naj vstopijo tudi v Evropsko gospodarsko skupnost oziroma njeno naslednico. Očitno je. da aranžmaji, sklenjeni med EGS in EFTO - v slednji so vse štiri omenjene države - ne zadoščajo za premostitev problemov. do katerih bi prišlo, če te države, ki civilizacijsko, gospodarsko, politično in ideološko pripadajo t.i. zahodnemu svetu, ne bi bile vključene v konglomerat z zmogljivostmi, ki dosegajo zmogljivosti ZDA. Paradoksalno je. da je .Švica, ki še zdaj zavrača članstvo - in obveznosti - v OZN. bliže ideji, da se vključi v ta konglomerat, medtem ko je ta dilema za Avstrijo še vedno odprta, nekoliko manj pa tudi za Švedsko in Finsko. To je vnovičen dokaz za trditev, da je nevtralnost v sodobnih mednarodnih odnosih izpostavljena številnim preizkušnjam, katerih preseganje nakazuje verjetnost, du ho aksiom -ostati zuiuij vojne» kot podlaga zavračanja sodelovanja v vojaškopolitičnih strukturah izpostavljen pritiskom, ki jih bodo prizadete nevtralne države poskušale različno obvladati. Ce smo Finsko obravnavali kot primer, ki je na meji med t. i. nevtralizmom in nevtralnostjo, je ta primer tudi zadosten dokaz, da nevtralizma ne kaže enačiti z neuvrščenostjo. Ni sporno, da neuvrščenost - tako kot so jo utemeljevali njeni »Founding Fathers« in kot se je pojavljala v praksi - v primerjavi z nevtralizmom opredeljuje večja vpetost v mednarodne odnose oziroma dejavna vloga, ki se ne ustavlja na točkah, kjer obstajajo trenja med supersilama. marveč sežejo ambicije neuvrščenega gibanja dlje. to je presegati jih. zatorej avtonomno presojati mednarodne probleme in v ta namen skupinsko delovali na temelju skupinske identifikacije. Ce gre za vztrajanje pri avtonomni presoji. pdnega sistema, ki bi se razvil s postopnim »ixlmiranjem« vseh nacionalnih dejavnikov, v prid neke edine mednarodne oblasti. Ali bi ta oblast mogla biti OZN. če bi vodilno vlogo v njej prevzele ZDA. kot je nedavno sugeriral lord Carrington? in končno »unit veto« sistem. Ta naj bi bil najbolj podoben Hobbesovi predstavi mednarodne skupnosti, kjer so njeni subjekti v nenehni konfrontaciji (vojna vseh poti vsem) in kjer sleherni med njimi more z »vetom« kljubovati vsej mednarodni skupnosti. Ali bi tak »unit veto« sistem mogel nastati z množičnim širjenjem jedrskega orožja? Še druge posledice sledijo iz kolapsa vzhodnoevropskega realsticialističnega sistema. Če izhajamo iz njegovih vzrokov, to je. da jih je iskati predvsem v tem sistemu, nc pa zunaj njega, in sicer blokade gonilne sile za razvoj, to je svobode, skrajnega subjektivizma političnih vrhov, voluntarizma, zanikanja gospodarskih zakonitosti, pasivizacije delovnih množic, neučinkovitosti sistema nasploh itd., potem je razumljivo, da je zagon nosilcev zanikanja realsocialističncga modela in prakse segel čez meje vzhodnoevropske regije in se na globalni ravni srečal z žarišči demokracije in demokratizacije ter razvoja. To med drugim pomeni uveljavitev liberalizacije, filozofije svobodnega trga in hipotetično tudi. ko gre za mednarodni prostor, samoodločbe, miru in veljave mednarodnega prava. Ob teh makro značilnostih - s pridržkom bi vanje vključili tudi izpad ideološke konfrontacije s predznakom spopada med ideologijama socializma in liberalizma, pridržkom, ki upošteva tudi možnost vdora ideologije islamskega fundamentaliz-ma v mednarodni prostor, pa se pojavljajo tudi nekateri problemi, ki vnašajo v razmeroma razčiščeno panoramo doslej razdvojnega sveta negotovost in protislovnost. a) Vprašanje temeljnega strateškega premisleka Z njim razumemo percepcijo vodilnih sil v posameznih predvsem najmočnejših državah o temeljni mednarodni konstciaciji. Aronovi »konstclaciji moči«, to je razmerij med viKlilnimi silami, ciljih, ki jih imajo, in sredstvih, ki jih uporabljajo, da bi promovirale svoje nacionalne interese itd. V obdobju togega, pa tudi prostega bipolarnega sistema je bil temeljni strateški premislek razmeroma enostaven. Tako Sovjetska zveza kot tudi ZDA so v temelje svoje strategije vpeljale imperativ zadrževanja, ravnotežja in preseganja ravnotežja. Čc je prihajalo do nihanj ravnotežja na gospodarskem, ideološkem, tehnološkem, znanstvenem in drugem področju, je bilo to nihanje nadomeščeno z relativno stabilnostjo na vojaškotchno-loški (jedrski) ravni, ki ga niso majali tudi nekateri, pogosto nebistveni popravki s SALTOM I ali SALTOM 2. Verjetno je, da bi preboj, poznan s programom »Vojne zvezd«, stvari temeljito spremenil. S spremembami od 1989. naprej temeljni strateški premislek izginja. Pojavlja se vprašanje dejanskega ali morebitnega nasprotnika, redefinicije vojnostrateških doktrin, institucij, ki bi bile sredstvo za njihovo uresničitev. Od tixl vprašanje zavezništev nasploh in z ukinitvijo Varšavske zveze smisla nadaljnjega obstoja NATA posebej. Da vprašanje nadaljnjih funkcij te vojaškopolitične institucije. celo njeneg.! nailaljnjegu obstoja, tii nepfv of InleinjilKioal Rclamms. v: Journal of Inlcrtulional Affairs. Theory and Reality m Interrsational Relations School of International Affair». Columbia Uniscrsity Vol .\.\t. No 2 l")67 J BURTON. A system Approach to international Relations, v: International .Social Science Journal, t >NESCO. «of XXVI. No 1. 1974 S. HOFFMAN. International Sntems and International Ij«, World Politics October 1961 J, D SINGER. The GWttl System and Itt Subtysteim: A detelopmcnud View, v: J. Rcnenau. Linkage Politics. The Free Press. New York 1»6» E KARSM. Neutrahty and Small States. Routlcdge. ixindon. New York 1969 M MERLE. Socidotie des Relations Internationales. Dalk». Parts. 1976 K W DEUTSCH AND D 1 SINGER. Muhipolar Power Systcmand Iniematiimal Stability, v: World Politici Vol XVI. Apnl 1964. No 3 H I_ALni:RPACHT: Inremational Law. A Treatise. Vol II. Dnpuies. War and Neutrality, l^gmann. Green and Co. London. New York. Toronto 1944 K. DirrsCH. Polittcal Community and the North Atlantic Area. Princeton Princeton Universiiy Press 1957 TAUBENFELD H International Actions and Neutrahty. Amencan Journal of International Law. 1953