417 Dopisi. Na Dunaji 8. g^radna. H. B. — Cas hiti in mi ž njim, pa tudi poteka. Dra^i so tia vsal^o stran njegovi trenutki. Znano je vsakemu, da nova doba nam je nastopila, doba zares imenitna za cesarstvo celo, pa za nas Slovence tudi, — doba nstavneg^a življenja in razvitka na temelji cesarskega diploma od 20. oktobra, v kterem je zagotovljena prihodnost naša, so zapisane pravice vsakemu narodu s preimenitnim pristavkom veselega upanja: ,,da Bog: svojega blagoslova temu ne bo odrekel!^ Tedaj naj prejme in vživa vsak narod vse svoje ustavne pravice; razume se, da tedaj tudi narod slovenski. Odveč pa mislim da je že, če bi hotel razlagati, da tudi mi smo res narod, da imamo kakor vsak drug svoje lastno potrebe in zadeve, in da tudi nam 20. oktober kaj velja! Kdor tega še ne razume, ne bo razumel in se preveril, če bi se še tako dolgo in široko mu razkladalo; brez ugovora se mora od njega reči, da je slep na duši in na telesu, ali pa da je hudoben in popačen, malopriden človek in izdajavec domovine najgerše baze. Cesarski diplom želi in hoče novo Avstrijo z vsemi njenimi deli; vsem je podeljena dobrota ustavnega življenja, vsem pravica narodnega izobraževanja in narodske moči, da postanejo po tej novi močni in veliki ia ž njimi vred skupna deržava. Le eden ni izvzet ali pozabljen kakor pankert, in ker na vse euak del bremen ia plačil spada, ker morajo vsi več ali manj s svojimi najdražjimi rečmi deržavi pomagati, se že naravno, če bi tudi diploma ne bilo, razume, da se tudi podeljenih dobrot vsi brez prideržkov imajo udeležiti. Eteri in kakošni so pa tisti ljudje, ki nam zdaj te kratijo, ki na vrat na nos vpijejo in delajo, da bi nam naš pravični delež uničili, da bi nas na duši in na telesa ubili? Mislijo sicer, da so dobri Av-strijani, — al rečeni jim na vse usta, da so spodkopovavci velike, rano^sfonarodne deržave avstrijanske, da so /?erdi hinavci in lažnjiki, — poguba ne samo za narod, temuč za celo cesarstvo! Dober in pošten Avstrijan mora zdaj hoteti in želeti, da se ponovi in uterdi po cesarskem diplomu deržava, kar se pa le zgoditi more, ako po diplomu odka-zano pot nastopimo, ako se trudimo in delamo, da se pomladi in okrepča vsakemu narodu lastna domovina, in da noben narod ne ostane mertev ud, ampak živ in cel v der-žavnem telesu, zakaj kakor hitro je ta ali uni slab ali za nič, ni in ne more biti Avstrija nova, to je, taka, ka-koršno cesarski diplom načertuje. Protivniki tega diploma so nevarni volkovi, če tudi na videz ovčjo kožo nosijo; še manj pa pravi kristijani, ker se ne ravnajo po tehtnih izrekih, ki pravijo: „kdor za svoje domače ne skerbi, je huji od nevernika!^^ — česar si sam ne želiš, da bi ti drugi strorili, ne stori tudi ti drugim!" — Taki utegnejo mi reči, da mi preveč terjamo, ker terjamo tudi po diplomu pravice za-se, pravice za narod, ki za-nje ne ve, ki so mu bolj tuje kakor Kina; da smo mi terjavci utopisti, ultra-, „jungslovenci", in kdo ve še kaj! Kdor tako govori, je že obsojen; lahka mu žemljica! Za nas pn, rodoljubi! naj bojo ti priimki, sicer zasramovani, častne imena, ktere v boji za pravico in resnico pridobivamo in ki nas morajo še k večji gorečnosti in pogumu navdajati, ker naša reč je poštena in pravična, ker ima za-se pravico in postavo , pravica pa je ljuba Bogu in ljudem in — če tega ni, zastonj iščemo ^justitio regnorum fundamentum!^' — Premišljevanja vredno je še to, kaj bo potem z našo domovino, z narodom našim, ako bo povsod drugod ustavno življenje in domače gospodarstvo v določeni razmeri z deržavnim, mi bi pa vse — v nemar pustili. Ali hočemo vekomaj špar-tanski heloti ostati, sužnji doma, ker bodo gotovo drugi gospodarili (kakor dozdaj) sužni na ptujem, ker nas bodo ali komaj terpeli ali pa ,,za avantgardo te ali druge omike'^ imeli in ravnali z nami, kakor se navadno s sužnimi ravna, med tem ko narod sicer mertev še ostane slovenski, in se mu morebiti tudi cerkev ne bo izneverila, kakor se dozdaj zgodilo ni. — Dragi tedaj predragi so trenutki sedanjega časa. Kamor se ozrem, slišim kako tožbo, tožbo čez te in druge napake, posebno pa čez slabo deržavno gospodarstvo. V^sak list ve kaj povedati, in zares, ni prezreti tega, ker je sovražnikov dosti zunaj in znotraj. Treba je tedaj, da se dobri zedinijo, da je vsakdo tudi brambovec za pravice svoje, da reši svojo, in po svoji skupno domovino. Ujunačimo in bojujmo se tedaj, da dobimo svoje pravice, da dobi jezik naš svojo veljavo tudi v šoli in kancelii, kakor jo je imel od nekdanjih časov v cerkvi, da sega, kdor ga še ne zna, pred ko je mogoče, nauči — zakaj vsem enaka pravica! Protestiramo pa zdaj zoper vsako drugačno početje v imenu cesarskega diploma , ki je vsem enako pravnost zagotovil, — v imenu avstrijanske deržave, ki hoče celih živih, ne pa mertvih ali na pol živih udov, v imenu domovine in naroda slovenskega, ki bi bil v svojih najsvetejših rečeh poškodovan in po duhu ubit, — v imenu Boga, ki le pravici in resnici daje svoj blagoslov, cilj in konec, — v imenu katoliške cerkve, ktere najzvestejši sinovi so Slovenci, ki se poganja in poganjala bode za ker-ščansko pravico in resnico, za svobodo zoper suženstvo in tiranstvo, — in protestiramo v imenu vseh pravih domoljubov, ki jim je mar za pravo omiko in blagostanje in uterjenje naroda našega in skupne deržave, naj si že bom uslišan ali ne, naj odmevajo slovenski snežniki vseh pokrajin; — rekel sem! — V^elika potreba je tedaj, da se ustanovi poli tis k i list; čas ga terja. Časniki so silovita moč, ki jih tudi najmogočniši vladarji ošabno ne prezirajo in zdaj še cerkvenega lista ne poznam, ki bi politiških zadev saj po večem ne donašal. Sezimo si tedaj po svoji moči v roke! Iz Karlovca 17. dec. L. M. K. — Ker je letos ravno 100 let, kar je slavni pesnik ilirski C. Andrej Kačič-Miočic umeri, smo tudi pri nas v Karlovcu v spomin njegov lepo svečanost 13. in 14. t. m. obhajali. V četertek bila je v našem kazališču gluma ^gospodar i rob" prav dobro igrana. Pri tej priložnosti sta lepo govorila g. dr. Josip Vraničani-Do-brinovič, vlastelin iz Severina, občeznani podpiratelj domačega književstva, in pa mestni perovodja gosp. V. 8abijič, tudi iskreni prijatel naše literature. V petek zjutraj ob desetih je bila sv. maša v našem jeziku v mestni rimskokatoliški cerkvi pevana, pa tudi v gerški pravoslavni cerkvi slovesna liturgija. — V novem letu bode pri nas nov časopis izhajati začel pod naslovom ,,obče poslovne uovine"^; vrednik mu bo gospod Abel Lukšič, za domačo literaturo unet mož. Iz serca mu želimo dober uspeh, in tudi, da bi naši Slovenci na te novine se mnogobrojno naročili, ker dozdaj na narodno-gospodarstvenim ataru nismo še časopisa imeli. — Naše mesto je mirno; k večerna se včasi primeri, da tu in tam na novo nastavljeni pelinjevec kake možgane za kratek čas enmalo pomeša; mi hočemo živo zaželjeno novo dobo mirno pričakovati. Iz kozjanskega okraja na Staj. L. P. — Veseli smo, da smo za okrajnega predstojnika dobili za vse pravo in dobro unetega gospoda Janeza Pajka, kajti tudi tu živo čutimo, daje marsikaj treba poravnati, zboijšati in napraviti. Da poleg drugih reči samo jedno opomnimo, so na pr. po naši okolici ceste in soseskine poti sploh v prav revnem in zapuščenem stanu. Ako mora človek v deževnem vremenu kam peš iti, je — brez vse šale — v nevarnosti v blatu svoje škornje pustiti; ako si pa voznika najme, ga ali serce boli gledati ubogo žlvinče, kako da se muči in terpinči, naj bi s koli vred v tolsti ilovki ne obtičalo, ali pa je sosebno se navzdol peljaje v vednem strahu, da zdaj in zdaj bo v jarku ležal ter si pokvaril zdrave ude svoje, kar se je že žalibog mnogokrat pripetilo, ker najnevaruiši kraji in ovinki so večidel brez vse ograje. Se da se sicer tajiti, da so si naše oblastnije dokaj prizadevale tej napaki v okom priti; al dosihmal je bilo le malo uspeha in hasna; živo tedaj potrebujemo takih mož, ki so mogočni ne le v besedi, temuč tudi v djanji ter so resne in terdne volje, natanko spolnovati težke dolžnosti svoje. Od sv. Trojice na Staj. 16. dec. Letos smo, * hvala Bogu! prav dobro letino imeli, vinca dosti, ako je ravno slabo, pa je le drago, štertinjak po 40 do 50 gold., dosti žita (sternega), tudi koruze, jabelk in hrušk na enih krajih malo, na drugih pa dosti; seno z otavo vred je bilo pa večidel blatno. Letošnje leto se zamore tedaj pri nas med dobre šteti. Le dac ali vercerongssteuer nas bo ob-noril; župani imajo veliko opraviti s tem, — pa morebiti bo — ako ne pride drugačna postava, ktere željno pričakujemo — že boljše. Ker bojo komisije Brešce, Sevnica, Kozje, Jelše in Rogatec svojega poslanca v deželni zbor poslale, naj vam, dragi sosedje, enega svetujem; on mora biti pošten mož, učen gospod, prijatel kmetov, se ne sme nobenega (tudi velikega gospoda ne) bati, ampak pred oči vsakemu pravico povedati; tudi mora biti prav kristjan in po postavi davek plačevati. Po moji volji bi bil gospod dr. Jožef Sok, inšpektor na Slatini pri Rogatci. On je bil za doktorja ali zdravitelja pri Brešcah, v Kozjem in na več krajih; mislim, da ga ljudje že tako poznajo. On je rojen Slovenec, si je tudi na Slovenskem opomogel, on je dobrotljiv oče za nas; kolikokrat je ob slabih letinah nam koruze in denarja za milošnjo od visokih stanov izprosil, in tudi iz svojega premoženja ubogim delil. On se tudi nobenega ne boji, ker je oster gospod; tudi ima dosti znancev, kteri mu znajo pri ti reči na pomoč biti, je visokoučen in za kmeta unet; je že tudi precej star, in bo zato tudi previdno delal. Jez mislim, da bi on bil mož po naši volji. Možje in župani! pa nikar ne mislite, da ga vam silim, le svetujem ga, ker ga dobro poznam; če pa vi dobrega in 418 boljega veste, pa ^a nam po ^Xovicah^' oznanite; saj so nam one obljubile, da bojo rade odperale svoje liste, da se brez prepira in strasti pomenimo v vsem, kar je nam dobro in treba. ^Novice'' — vseskozi prave prijatlice naših ljudi — nam bojo zdaj velika pomoč. *) Janez Zurman, župan. Z Remšnika 10. dec. Nad pol sedemsto let že stoji »asa cerkev, sv. Jurju posvečena, na rami lepe in rodovitne radelške gore, na ktere verhu se dan današnji meja vleče med Slovenci in Nemci. Svoje postanje ima zahvaliti St. Pavelskemu opatu Udalriku. (^Poglej Neugartovo knjig^o: ^Historia Monasterii Ord. s. Benedictl ad s. Paulum^S I[. del, str. 22.) Postavila se je že pred napravo sekovske in labodske škofije; zato je spadala najpoprej v višo solno-^radsko, potem v iabodsko, sedaj v sekovsko škofijo, in lansko leto je prišla drugič v Iabodsko nazaj. Dovolite tedaj ljube jjNovice'', da vam naznanimo dvojno veselje, ktero je naša stara cerkev letos doživela. Pervo veselje nam je donesel 3. avgust, ko so naš premilostljivi kuezoškof Anton Martin k nam na birmo prišli, ktere časti in sreče naša fara ni imela od leta 1828 več. Zagotovljam vas, da še nisem našega ljudstva tako ginjenega vidil kakor ta dan pri sprejetju svojega višjega pastirja. Prišli so peš iz Brezdna, iu dasiravno je po ondašnjem potu hoja težavna in je vreme k nesreči bilo deževno, je vendar njih obličje razodevalo vesel mir in serčno dobrovoljnost. Sli so po navadi najprej v cerkev, potem v šolo, kjer se je blizo stotina šolarjev zbrala. (^Pred nekterimi leti smo jih šteli osmero). Drugi dan so birmali in 188 otrokom sv. zakrament podelili. Kolikor se na planini da, smo hišo Božjo okiučali in ozaijšaii. Naj tukaj očitno pohvalim naše za dostojno lepoto v cerkvi skerbne farmane in povem, da so v zadnjih desetih letih veliko v ti reči storili. Ko so pred birmo visi pastir svoje ovčice nagovorili in sicer v taki gladki in mili domači besedi, kakor je njim navada, je mar-sikako serce veselja zaigralo iu pri poslovu je marsikaka solza hvaležnosti iz radostnega očesa kanila. — Drugi veseli dan smo imeli 19. novembra. Takošno ve^^elje se še redkeje ponavlja. Obhajala sta ta dan naša farmanca Jožef in Neža Verzovnik-ova, po domače Pušuik-ova, v Radlah (^na Radeljni) svojo zlato poroko. Kaj takošnega ne pomni naša okolica. Prišla sta starčka na odločeni dan prav zgodaj k cerkvi; sprejeli smo ju prav slovesno. Po službi Božji in ganljivem ogovoru brežniškega prečastitega gosp. faj-moštra Groskopf-a so na njihovo besedo trije sini pristopili in v znamenje spoštovanja, ljubezni in zahvale svojemu staremu očetu in svoji stari materi roke poljubili; oj! to je bil lep pogled! — Ostale slovesnosti in gostije, ki je bila pri cerkvenem kerčmarn, ne bom popisoval; naj še samo nekaj iz Jožefovega in Nežinega življenja pristavim. Rodila sta se oba dva v remšniški fari, Neža na dandanašnjem domu, Jožef se je tje priženil. Letos je preteklo 52. leto, kar sta v zakonskem stanu. Gospodarstvo še imata v svojih rokah, dasiravno je on 72 in ona 71 let stara. Neža je povila svojemu možu dvanajst otrok; čvetero jih živi. Jožefa vsak pozna kot pridnega delavca iu varčnega gospodarja, kar tudi to priča, da je pri svojem malem gospodarstvu troje svojih otrok na kmetije poženil, četerti bo za njim doma gospodaril. Ene še ne smem zamolčati. Jožef je bil v francozki vojski v brambovce vzet. V bližnji Marnberg je s svojimi tovarši zahajal, da so se tamkaj z Tojaškim orožjem vežbali. Ta četica gotovo ni bila zbrana '•) „Novice" bojo svojo nalogo zvesto spolnovale in svoje liste v tako važnih zadevah tudi posebno kmetom rade odperale. Kar pa se tiče volitev za deželne zbore^ je prav, da se že zdaj menimo o teh rečeh, vendar Vam tudi povedati moramo, da je pod novim ministrom upanje, da za Stajarsko, Koroško, Salcbursko in Tirolsko oklicana deželna postava bo pred ko ne preklicana in druga namesto nje prišla^ ktera bo bolja kakor ta, ki veliki gospodi preveč oblasti daje. Vsakemu svoje in nobenemu več; to je edino pravo! Vred. iz krimskih zuavov; kajti nje višji Mand .. jo je z lepim tolažil tako-le: ,,Ljubi moji! nič se ne bojte; jez sem vaš oče, vi ste pa moji otroci. Kamor jez pojdem, tje bote tudi vi šli". Ko je pa povelje prišlo, iti na Koroško nad Francoze, se je ljubi ^oče" i\Iand . . pervi skril in njegovi ubogljivi otroci 80 šli za njim — vsak na svoj dom. — Toto nam je Jožef na gostil sam pripovedoval. Božidar K. Iz Ljubljane. Na pismo c. kr. kmetijske družbe, v kterem je vsied gospod Ambrož-evega predloga po sklepu poslednjega velikega zbora vodstvu tukajšne hranilnice (šparkase) nasvetovala, naj bi za ložeje izposojevanje svojega dnarja na kmetije se poslužila kmetijske družbe in njenih poddružnic po deželi, ki ji hočejo v tem na pomoč biti, je vodstvo hranilnice 17. t. m. sklenilo, da se bo prav rada posluževala te ponudbe, ker po tej poti bode od ene strani kmetom, ki želijo dnarja na posodo, veliko potov prikrajšanih in veliko stroškov prihranjenih, od druge strani pa se bo tudi hranilnici presoja vrednosti kmetijskega posestva dosti polajšala. Da pa po d-družnice kmetijske družbe, ktere morejo s tem prave dobrotuice biti poštenim, pa denarja potrebnim kmetom svoje oklice, bojo vedlle, kaj imajo pozvediti in hranilnici naznaniti, bo vodstvo njeno dalo vpisnike (plankete) v slovenskem in nemškem jeziku napraviti, da jih kmetijska družba potem razpošlje poddružnicam svojim in jim tudi pove, kako naj se vedejo pri tem opravilstvu. „!Vovice" bojo o tej koristni napravi ob svojem času še več govorile ; danes le z veseljem pozdravljajo to občnokoristno novo napravo hranilnice naše. Naj pri tej priliki tudi povemo, da v poslednjem velikem zboru hranilnice je bil dosluženi šolski svetovavec iu korar gosp. Janez Schiaker spet za višjega predstojnika, gosp. oskerbnik komendiški in odbornik kmetijske družbe, Mihael Pregl za kuratorja, gospod tergovec Franc Souvan pa za vodja izvoljen. — „IVIoravske Noviny'^ v svojem 101. listu popisujejo, kako je v Berni 17. dan t. m. novi deželni poglavar moravski in sležki ffrof Chorin8ky sprejemal duhovne, civilne in vojaške oblastnike, mestni odbor, učiteljstvo itd., in da je zahvalijoč se za serčni sprejem med drugim to-le rekel: jjV mladosti sem dobro umel jezik češki, pa sem služil v drugih deželah iu ga zato zlo pozabil. Ker pa mi je bila poslednji čas izročena uprava dežele, kjer ste dve tretjini lojalnih stanovavcov bile Slovani, si bom prizadeval na vso moč naučiti se popolnoma jezik česki^^ Prepričani po lastni skušnji, da bo novi deželni poglavar o tem tudi Moravanom mož beseda, zapišemo te besede iz „Mor. Nov.'* le za to v naš list, ker nam sopet kažejo, da nihče, naj je majhen ali velik uradnik, ne more prezreti terjatve današnjega časa, ako hoče biti mož na svojem mestu. — Ua nas ne kercne kdo iz tako imenovane „Mittelpartei" po perstih, češ: ^pustite narodnost in „išete le ustavo, zakaj vse drugo (če bi kdo verjel?) vam bo potem tako dano!" damo za letos tem premišljevanjem slovo, in povemo (da prav materijalno sklenemo staro leto) da kar so prišle papirnate desetice, zginjujejo pri nas čedalje bolj sreberne šestice in pa novi krajcarji (soldi). Kam grejo šestice, smo že pred vedili; kam pa grejo soldi, smo še le zdaj slišali — namreč na Laško, kjer se ž njimi ravno tako plača kakor s cekini: en napoleondor (20 frankov), ki na Laškem velja 8 gold. srebra, se pobota tam ravno tako z 8 gold. naših novih krajcarjev. O j, da bi pač novo leto ne le dnarja, temuč tudi vsega druzega prineslo obilo, česar potrebujemo na duši in telesu, da bi mnogonarodna Avstrija bila zadovoljna, po zadovoljnosti srečna, po edinosti mogočna! 419 v