KRALJEVINA JUGOSLAVIJA UPRAVA ZA ZAŠTITU RAZRED 63 (5) PATENTNI SPIS INDUSTRISKE SVOJINE IZDAN 1 MARTA 1937 ST. 12911 Einar Frydenlund Holm, direktor in Sverre Dulin, direktor, Oslo, Norveška. Naprava za alarm pri nazaj se premikajočih vozilih, posebno avtomobilih, avtobusih in pod. Prijava z dne 10. decembra 1935. Velja od 1. julija 1936. Zahtevana prvenstvena pravica z dne 21. decembra 1934. (Norveška). Predmetni izum se nanaša na napravo pri vozilih, posebno avtomobilih, avtobusih in pod., s katero se da bistveno povečati varnost prometa. Pri vožnji z vozili, posebno z avtomobili, nastanejo pogosto težave, če se mora z avtomobilom nazaj voziti Isto se seveda tudi pripeti, če se začne vozilo iz slučajnih vzrokov nazaj premikati. Prilike so tem težje, čim večje je vozilo, na primer pri tovornih avtomobilih in avtobusih, ker voznik pri takem vozu običajno ni v položaju opazovati, kaj se godi za vozom. Mnoge nezgode, tudi smrtne, so se pripetile osebam, ki so se nahajale za nazaj se premikajočimi vozili in so bile podrte na tla in povožene ali pa so bile vsled nazaj usmerjenega premikanja stisnjene med koncem vozila in na primer zidom ali sličnim objektom, nahajajočim se za vozilom. Predmetni izum se nanaša na napravo, potom katere daje nazaj usmerjeno premikanje avtomobila, naj si je bilo to premikanje povzročeno namenoma od voznika in je ta vozil varno z vozom nazaj, naj si ga je povzročila nezgoda, recimo če se je pričel voz vsled pogreške gibati po klancu nazaj ali pod., zvočni signal in svari tako osebe, ki so v nevarnostni zoni. Svetlobni signal bi bil za ta namen malo pripraven, ker bi ga oseba, ki prihaja v poštev, zelo lahko prezrla. Radi tega obstoji izum v tem, da se daje signal, obstoječ iz zvoka, ki nastopi avtomatično, kakor hitro se začne premikati voz nazaj in ki traja tako dolgo, dokler traja nazaj usmerjeno pre- mikanje voza, ki pa ne nastopi, če se premika voz naprej ali če stoji. Zvočni signal kot tak more biti seveda razne vrste. V glavnem bo služil tem-bolje svojemu namenu, čim bolj bo slišen. Avtomatični signal se da povzročiti potom koles vozila, ker se morajo ta na vsak način premikati, kadar se voz nazaj premika ali nazaj giblje. Zadnja kolesa voza služijo prednostno temu namenu. Seveda se dajo tudi gred ali kardan voza u-porabiti za izvor signala. Izum kažejo slike, ki pojasnjujejo zgolj kot primer dve izvedbi naprave, ki služi navedenemu namenu. Ni pa omejen izum na predočene izvedbe, nasprotno so možne mnoge druge izvedbe v okviru principa izuma. Sl. 1 je stranski pogled na avtomobilsko kolo. Sl. 2 je shematičen pogled od zadaj na eno avtomobilskih koles in na gred, deloma v prerezu. Sl. 3 in 4 so, deloma v prerezu, stran-siti pogledi deloma modificiranih izvedb signalne naprave. V slikah 1 in 2 je predvidena serija ven štrlečih nastavkov 1 na notranji strani kolesnega platišča. Na ohišju 3 zadnje osi voza sta trdno pritrjena dva stebriča 4 in 41, Na stebričku 4 je pritrjen na tečaju ckrenljivo dvokraki vzvod 5. Stebriček 41 nosi zvonec 7. Dvokraki vzvod 5 nosi na koncu, ki je kolesu najbližji, člen 6, ki se suče na čepu 8, in na svojem drugem koncu kladivo 9, ki udarja na zvonec 7. Če se premika voz v smeri naprej, bodo nastavki Din. 15.— 1, kadar udarjajo na člen 6, povzročili, da se bo slednji zasuka! na čepu 8, pri čemer bo člen 6 vstran potisnjen (navzgor kot v sliki ?), ne da bi dvignil vzvod 5. Primerno je nameščeno malo pero ll., ki potisne člen 6 vselej, kadar je bil zasukan, v normalno pozicijo, potem ko je pasira! nastavek 1. Če pa se premika voz nazaj in se torej premika kolo v nasprotno smer, bo eden izmed nastavkov 1 zajel člen 6 in ga vzei seboj tako dolgo, dokler ne bo tega preprečil nastavek 91, ki leži na čepu 8. Pri nadaljnem premikanju nastavka 1 se zasuče vzrod 5 na stebričku 4 in kladivo 9 mora skočiti navzgor (slika 2), dokler ne pasira člen 6 navedeni nastavek 1. Kakor hitro se to zgodi, bo vzvod 5, na primer vsled peresa 10 zopet skočil nazaj in kladivo 9 bo udarilo rezko ob zvonec. Ker je predvidenih več nastavkov 1 na platišču, se bo gibanje vzvoda 5 in udarjanje kladiva 9 na zvonec 7 ponavljajo v intervalih, tako da bo nastal željeni zvočni signal, ki bo trajal tekom celega časa, ko se bo voz pomikal nazaj. Drugo izvedbo izuma predočujeta sliki 3 in 4. Sliki kažeta eno izmed koles z notranje strani. Tu je nameščen sojemalni obroč 12 na platišču. Kljukasti organ 13, ki je nameščen na ohišju osi ali na fiksirani točki okvira voza, bo zdrsnil, če se bo vrtilo kolo v smeri, ki jo kaže polna pušica, preko palca na sojemalnem obroču, ne da bi se zaskočil. Kljukasti organ bo le potisnjen proti vodilu 14, ki je na primer pritrjeno na okviru voza. Če se bo pa kolo premikalo nazaj (v smeri črtkane pušice) prime kavelj 13 palec sojemalnega obroča in ga vzame gotovo razdaljo s seboj (gle sliko 4). Potem skoči kavelj nazaj vsled delovanja peresa 15, se pomakne po razporu 141 v vodilo 14 in povzroči, da udari kladivo 16 na zvonec 17, pri čemer povzroči avtomatično zvočen signal, ki se ponavlja vselej, kadar prime kavelj, medtem ko se premika voz nazaj, palec na sojemalnem obroču 12. Mnoge druge izvedbe so možne. Tako more nositi vzvod 5 (slika 2) mesto kladiva ki udarja na zvonec, organ s kontaktom, ki sklene pri premikanju vzvoda električni tok, katerega struja deluje na zvonečo aparaturo, ki povzroča signal kot tak, ali pa more dajati signal električno trobilo, ki prične delovati kadar se tok sklene. Patentni zahtevi: 1) Naprava pri vozilih, posebno pri avtomobilih, označena s sredstvi, ki povzročajo avtomatično zvočni signal, če se premika voz nazaj, ne pa če se premika voz naprej ali če stoji. 2) Naprava po zahtevu 1, označena s tem, da je nameščen na ohišju osi avtomobila vzvod, ki ga dejstvujejo nsatavki, ki so predvideni na platišču kolesa, pri čemer se vzvod okrene in povzroča, potem ko je bil zopet spuščen, da udarja kladivo, ki je predvideno na koncu vzvoda, na zvonec. 3) Naprava po zahtevu 1, označena s tem, da prijema kljukasti člen, ki je na ohišju osi ali na okviru avtomobila nameščen tako, da se vrača, palce sojemalnega obroča, ki je predviden na platišču kolesa, in da skoči, potem ko je bil vsled nadalj-nega gibanja kolesa zopet spuščen, vsled delovanja peresa nazaj in povzroča s tem zvočni signal. 4) Naprava po zahtevu 1, označena s tem, da dejstvuje zvočni signal gred ali kardan vozila. Ad pat br. 12911 ■p-- i ' ? ■! ■*'! ■i. ' %-