URN_NBN_SI_doc-IGKTKT54

25 UDK 929Močnik F.:37:51 1.02 Pregledni znanstveni članek Prejeto: 30. 4. 2015 Milan Hladnik* Matematično in pedagoško poslanstvo dr. Franca Močnika 1 The mathematical and pedagogical mission of Dr. Franc Močnik Izvleček Franc Močnik je svoje delo učitelja in šolnika jemal zelo resno, kot plemenito poslanstvo, ki se mu je vredno posvetiti z vsem srcem. V sestavku obravnavamo razloge za njegovo po- klicno usmeritev in omenjamo posameznike, ki so pri tem nanj odločilno vplivali. Potem pa opišemo njegove uspehe na pedagoškem področju, zlasti pri pisanju matematičnih uč- benikov za vse vrste šol, pri skrbi za napredek šolstva in pri pomoči učiteljem na Slovenskem v drugi polovici 19. stoletja. »Dolžan ni samo, kar veleva mu stan, kar more, to mož je storiti dolžan!« (Simon Gregorčič, Življenje ni praznik ) Slovenska kulturna zgodovina je polna dokazov, da je pred dvesto leti naš civi- lizacijski napredek temeljil na izjemnih posameznikih, ki so, izhajajoč iz kmečkega okolja, v sebi začutili potrebo po izobrazbi. Če so bili nadarjeni, dovolj prizadevni in imeli ustrezno finančno podporo domačih ali tujih mecenov, so jo sčasoma dosegli. Izobrazba potem ni služila samo njihovi osebni promociji, ampak je bila sredstvo za doseganje višje ravni materialnega in duhovnega blagostanja celotne skupnosti. Ta vzorec velja za vse slovensko ozemlje vsaj od reform Marije Terezije dalje. Šolanje je * izr. prof. dr. Milan Hladnik, univerzitetni učitelj v pokoju, e-pošta: milan.hladnik@fmf.uni-lj.si 1 Sestavek je razširjen zapis predavanja, ki ga je avtor imel na Muzejskih srečanjih v Cerknem 30. oktobra 2014 v sklopu prireditev ob dvestoletnici Močnikovega rojstva. Abstract Franc Močnik took his job as a teacher and a schoolmaster very seriously, as a noble mission that was worth being dedicated to with all one’s heart. This article considers the reasons for his professional approach and mentions certain in- dividuals who had a decisive influence on him. His pedagogical success is then described, es- pecially his mathematics books for all types of schools, his concern for progress in education and his help to teachers in Slovenian lands in the second half of the 19th century.

RkJQdWJsaXNoZXIy