Politiško delovanje učiteljevo. = Učitelj je po avstrijskih državnih zakonih svoboden državljan, in pričakovati bi bilo, da sme učitelj izrabljati to svobodo ob vsakem času in ob vsaki priliki. Pa ni tako. V najnovejšem času je jela pihati tam zgoraj neka sapa, ki deluje proti temu, da bi se učitelj zunaj šole smel posluževati svoje državljanske pravice. Ni bilo sicer izrečno povedano nikjer, da se učitelj ne sme udeleževati politiškfga življenja, pač pa po okolnostih zahtevajo go?podje, da naj se učitelj ne izpostavlja. In kaj se pravi danes izpostavljati se? Učitelj ustanovi to ali ono društvo. Dušnemu pastirju ni to po volji. Pero v roke! Dopis v nSlovencu" ali BDomoljubu". Tam slikajo učitelja kot najzlobnejšo stvar. Gospodje bero tam zgoraj. Pride nadzornik. Zadovoljen je z nadzorovanjem t šoli, rendar mu nekaj še leži na sreu, kar se spozna iz njegovih besed. Končno reče: nZ vašo šolo sem zadovoljen, samo to bi Tam svetoval, nikar se ne izpostavljajte, da vas ne bodo trgali po Sasopisih!" Učitelj se izkuša zagovarjati, 6eš, ustanovil sem bralno društvo, da s tem pospešim ljudsko izobrazbo, pevsko društvo sem ustanovil, da ljudski čut oblažim s petjem, pri posojilnici delujem, da pomagamo ljudski blaginji i. t. d. Nadzornik pravi: nTo je vse res, pa vendar pišejo o tem v časopise, in to je nam neprijetno, da vedno beremo vaše ime". Zares ne vemo, kaj bi rekli na tako opominjevanje. Dogodilo se je tudi, da so višji bili nezadovoljni a tem, ker učitelj ne pogleda dubovnika, ki mu je že na vse načioe izkušal škodovati. Tu pridejo moralisti z zahtevo, da mora biti učitelj toleranten, t. j. da mora udarce nasprotnikov hvaležno 8prejemati. Splošna volilna pravica je uvedena, in učiteljstvo zahteva, da mu puste tudi splošno svobodo. Učiteljstvo se ne bo zadovoljilo s samo svobodo v trpljenju! Zato bomo pazili na vsako zadevo, ki bi jo višji presojali z najnovejšega stališča, da se o učitelju ne sme brati po časopisih. Opozarjamo tovariše na to, da nam sporoče vsako krivico, ki bi jim bila prizadeta zaradi delovanja izven šole. Lepa bi bila ta, da bi nas držali na verigah kakor sestradane sužnje, ia če bi se oglasili tuiatam, da bi nas še bičali. Nastopa druga doba, in če pri nas zaenkrat zmaga reakcija, ni se še bati, da bi delali z nami kakor v konkordatski dobi. V prihodnjem državnem zboru bo lepo število naprednih elementov, ki bodo brezobzirno vse spravili na dan, kar bi dišalo po tisti zvezi, ki se plete med gotovimi ljudrai. Le brez strahu naj dela vsak tovariš, tudi ob volitvah povsod na krov! Navadni neizobraženi ljudje se mešajo v javne zadeve, potem pa naj bi se učitelj ne smel! Poglejmo delavstvo, kako brezobzirno nastopa, čeravno mnogokrat brez uspeha. Želimo le, da bi vse učiteljstvo začelo zunaj šole delorati. Ako padajo nasprotniki po nas, svobodno jiml Ako uas trgajo po listih in nam kradejo čast, poišči si vsak zadoščenja na pristojnem mestu! Najslabši pa je tisti, ki se hoče delati nevtralnega. Pri nasprotnikih nima nobene veljave, pri nas mu tudi ne moremo izkazovati nobene ljubezni, zakaj, kdor ni z nami, ^e proti nam. To velja povsodi, in tudi pri nas ni izjeme!