12 Didakta november 2015 BRANJE, ZABAVANJE, ZNANJE / Metka Sobočan Sarjaš, prof. slo. in soc. / OŠ Ivana Cankarja Ljutomer Branje Brati pomeni početi podvige. Brati je možno marsikaj. Recimo: grozdje in fige in knjige in med brati še kaj. Brati je na sploh enostavno. Črke hrustaš kot zalogaj. Teže pa je, a tudi bolj slavno, brati pravilno in hitro nazaj. A nazaj se daleč ne pride. Pravo branje le dalje in dalje gre čez črke in pike, čez vrte in hribe v Koromandijo ali še dlje. Tone Pavček Vsako leto znova se trudimo dvigniti zanimanje za branje med osnovno- šolci. Predvsem v tretjem triletju se čedalje manj učencev odloča za branje za bralno značko. Tako smo se na OŠ Ivana Cankarja Ljutomer z učenci 6. b odločili za oddelčni projekt, ki smo ga poimenovali »BRANJE, ZABAVANJE, ZNANJE«. Namen oddelčnega projekta je bil, da bi prav vseh 19 učencev in učenk, ki obiskujejo 6. b razred, v šolskem letu 2014/2015 prebralo vseh pet knjig za bralno značko. Za vse nas je bil to ve- lik izziv. Branje je dejavnost, ki jo razvijamo, potrebujemo in uporabljamo vse ži- vljenje v vseh situacijah. Učenje branja prav gotovo ni lahka naloga; poteka vseskozi, z veliko vaje, potrpežljivosti in ob pomoči drugih. Da otrok postane pravi bralec, potrebuje vztrajnost in oporo staršev že v zgodnjem otroštvu in vse do najstniških let (Kropp 2000). Kot učiteljica slovenščine ugotavljam, da ima vse več otrok negativne bralne izkušnje bodisi iz zgodnjega otroštva bodisi iz začetkov šolanja. Vse več je takih, ki niso motivirani za branje, kar dokazuje dejstvo, da se v višjih razre- dih osnovne šole redkeje odločajo za branje v prostem času (bralna znač- ka). Osebno gledam na branje kot na vrednoto, ki naj bi jo posamezniku dalo že domače družinsko okolje. Je pa res, da smo dolžni celotno vzgoj- no-izobraževalno obdobje delati za to tudi vrtcih in šolah. Razvijati interes za branje v prostem času otrok je v današnjem času več kot zahtevna naloga staršev, vzgojite- ljev in učiteljev. V poplavi informacij, ki nam jih nudijo e-tehnologije, smo nemalokrat izvzeti iz stvarnega sve- ta. Vse bi radi naredili na hitro, brez truda in obremenitev. Informacije so nam dostopne na vsakem koraku. Prav zaradi tega je tako težko razvijati pri učencih pozitiven odnos do branja. Branje je kompleksna dejavnost, ki zahteva celega človeka. Učenci dandanes naredijo v šoli to, kar morajo, kar razumejo kot svojo obve- znost in dolžnost. Da pa bi naredili kaj več, nekaj, kar ni obvezno, takrat nastopijo težave. Tako sem kot razredničarka postavila šestošolce pred velik izziv. Vsi učenci 6. b naj bi brali za bralno značko in jo tudi osvojili. Nastal je naš oddelčni projekt, ki smo da poimenovali »BRA- NJE, ZABAVANJE, ZNANJE«. Pomeni, da bomo vsi brali, se ob tem zabavali in pridobili nova uporabna znanja. Skupaj smo poiskali odgovore na vpra- šanje, zakaj je branje koristno: - ker razvija in bogati našo domišljijo; - razširja naš besedni zaklad, poveča koncentracijo; - med branjem se izvajajo komple- ksne možganske funkcije, kot so pomnjenje, domišljanje, sklepanje, povezovanje itn; - ker nas preprosto druži in zabava. Oddelčni projekt sem na 1. roditelj- skem sestanku predstavila tudi star- šem učencev in vsi so predlog podprli, doma svoje otroke še dodatno vzpod- bujali in spremljali predstavitev vsake njihove prebrane knjige. Še dodatna motivacija za učence 6. b pa je bilo dejstvo, da kaj takega, da bi vsi učenci nekega oddelka osvojili bralno značko, še ni uspelo nobenemu oddelku na šoli. Učenci so tako izziv sprejeli precej tekmovalno. V naš projekt smo vključili tudi šolsko knjižničarko Katjo Kraljič, s katero smo skupaj naredili izbor petih knjig, vse- binsko bogatih, raznolikih, a hkrati primernih njihovemu starostnemu obdobju. Didakta november 2015 13 Učenci so vsebino vsake prebrane knji- ge predstavili knjižničarki, ki me je sproti obveščala o napredku posame- znih učencev. Sama sem jih vsakodnev- no pri tem vzpodbujala, jih motivirala (pohvalila za vsako prebrano knjigo), pomagala sem jim pri razumevanju vsebine knjig … Učencem z bralno-napisovalnimi te- žavami oz. s specifičnimi težavami branja smo pomagali vsi, tudi sošolci. Organizirali smo branje v dvojicah, kjer so »dobri« bralci brali skupaj s »slabšimi« bralci. Učenci pa so si lahko pomagali tudi z vnaprej pripravljenimi urniki branja. Namen le-teh je bila po- moč staršem učencev pri organizaciji branja doma. Urniki branja so vodili tako učence kot starše pri organizaciji časa za branje. Slednje je bilo tako bolj sistematizirano, vodeno in pregledno. Vsem devetnajstim učencem je tako uspelo prebrati vseh pet knjig že do meseca marca 2015, torej pred zaključ- kom bralne značke, ki je bil konec maja 2015. Učenci, še posebej tisti, ki jim je to uspelo prvič v času osnovne šole, so bili sami nase zelo ponosni. In kaj so o projektu povedali učenci sami? Tajana: V šestem razredu smo se sku- paj z učiteljico odločili, da prebere- mo pet knjig in tako opravimo bralno značko. Izvedeli smo tudi, da če bomo vsa leta osvojili bralno značko, bomo na koncu osnovne šole »zlati bralci«. Vsi se dobro zavedamo, da z branjem bogatimo svoje besedišče in pridobimo nova znanja. Jaz berem z veseljem, zato sem se tudi letos tega lotila. Moja najljubša knjiga, ki sem jo prebrala lani, nosi naslov Matilda. Gaja: Projekt Branje, zabavanje, znanje se mi je zdel poučen tudi zato, ker prek knjig spoznamo različne karakterje ljudi, oseb, različne zgodbe, nove be- sede… Z branjem si zapolnjujemo svoj prosti čas. Vse se mi zdi dobro in vesela sem, da bomo projekt nadaljevali tudi v tem šolskem letu. Patrik: Projekt je super, ker nas spod- buja k branju. Knjige so dobro izbrane, saj so vse zanimive. Učiteljica nas je spodbujala k branju. Tudi letos berem za bralno značko. Najljubša knjiga letos nosi naslov Brez. Že naslov je prepričljiv. Menim, da je dobro, da tudi učitelji berejo za bralno značko. Anamarija: Branje, zabavanje, znanje mi je bilo lani in mi je tudi letos zelo zabavno. Ob prebiranju različnih knjig razvijaš svojo domišljijo, poglabljaš svo- je razmišljanje. Všeč mi je bilo tudi to, da smo bili lani edini razred na šoli, v katerem smo vsi osvojili bralno značko. Super pa se mi zdi tudi to, da naša razredničarka Metka sodeluje 14 Didakta november 2015 pri učiteljski bralni znački in da nas vzpodbuja pri branju. Tilen Š.: Vesel sem, da sem osvojil bral- no značko. Brati je bilo zanimivo, saj sem imel vnaprej določen čas branja. Tako je bilo lažje. Dobil sem pohvalo, na kar sem zelo ponosen. Za vzposta- vitev pozitivnega odnosa do branja si v veliki meri prizadeva knjižničarka Katja Kraljič, ki je v preteklem šolskem letu namenila šestošolcem in sedmo- šolcem kulturni dan, poimenovan NOČ KNJIGE. Kulturni dan je potekal v noči s četrtka na petek, in sicer 23. aprila, na svetovni dan knjige. Učenci so skupaj s knjižničarko in z učitelji- cami slovenščine po delavnicah brali in spoznavali različno literaturo, se družili in ob tem neizmerno zabavali. Oddelčni projekt »BRANJE, ZABAVANJE, ZNANJE« nadaljujemo z učenci 7. b tudi v šolskem letu 2015/2016. Ne dvomim, da nam ne bi uspelo tudi letos. FOTOGRAFIJE: Metka Sobočan Sarjaš Literatura Kropp Paul (2000) Vzgajanje bralca. Tržič: Učila.